Dat hele luchtverplaatsen verhaal is helemaal niet interessant. Elke speaker heeft een bepaald rendement, dat afhangt van de weergegeven frequentie. Het rendement is het aandeel van de energie die de speaker van de versterker "krijgt" dat omgezet wordt in akoestische energie (het trillen van de lucht). Meestal zal dat redement ver onder de 1% liggen, een hele rendabele PA speaker haalt misschien de 10% met een volledig hornloaded ontwerp en efficiente driver. Dat rendement bepaalt samen met het directionele gedrag (omnidirectioneel voor een conventionele sub) en het versterkervermogen de maximale geluidsdruk die je kan halen.
Dab heb je ook nog de belastbaarheid van een luidspreker, die ook afhangt van de weergegeven frequentie. De belastbaarheid van een luidspreker wordt door twee dingen beperkt: door temperatuur en uitslag. De termische grens (die alleen voor continue belasting opgaat) is niet frequentie afhankelijk. De maximale uitslag grens is dat wel. Hoe lager je komt hoe lager de belastbaarheid. Hierbij helpt het om grotere drivers te hebben en kastontwerpen maken ook uit. Maar zo interessant is het niet, want je zet er gewoon een high pass op @ 30Hz ofzo, en dan is de belastbaarheid waarschijnlijk veel hoger dan wat de versterker kan leveren.
Wat betreft geluidsniveau, iedereen kent de decibell wel, maar niet iedereen schijnt echt te weten hoe het zit. Lees alsjeblieft ff de
AV FAQ, daarin heb ik die heel duidelijk beschreven. Lees ook meteen ff het stukje over RMS, dat is ook wel interessant.
Overigens ben je niet goed bezig met die Kicker. Als je echt hard wilt zal je toch echt iets anders moeten kopen. Dat ding heeft echt een veel te laag rendement om echt hard te gaan. Volgens mij kan je ook veel beter een PA speaker met 2x15 inch in je achterbak leggen, dan laat je alle car audio volgens mij ver achter je. Nou is die EAW speaker die ik als voorbeeld gaf een beetje prijzig, maar het kan ook echt een heel stuk goedkoper.
Op maandag 19 november 2001 15:54 schreef Badley98 het volgende:
Ja en ik kan die Pioneer PRS-x720 dus voor duizend ballen krijgen.
oja nog een klein ding. 2 woofers heeft echt niet zoveel zin als de meeste denken. Met de natuurkundelessen nog vers in het geheugen: (x)watt geeft met berekening (y)dB. Nu 2(x)watt met diezelfde berekening geeft (Y)+3dB. Dus das nie veel....
Je hebt idd goed opgelet

. Alleen heb je nog een ander effect: de speakers gaan namelijk koppelen. Gebeurt alleen met lage tonen (<250Hz), en kan tot 3 dB extra opleveren. Met twee drivers zul je dus 3 a 6 dB extra output krijgen. Overigens is 3 dB echt niet veel ofzo, het is gewoon net iets harder. Wel hoorbaar, maar niet schokkend ofzo. Maar goed, dat staat allemaal in de FAQ.
Op maandag 19 november 2001 13:18 schreef TripleM het volgende:
[..]
Axys, dat heb ik nog es lang niet gehoord!! Mijn vader kent die eigenaar (of voormalig eigenaar?).. We zijn toen op een beurs wezen luisteren, man man man wat klinkt dat goed..
offtopic:
Axys is anders nog springlevend hoor! Ze hebben nogal hoge ogen gegooid met al die talkback features van ze. Zowel EAW en Meyer heeft al aangeklopt bij Axys volgens ingewijden. Waar ik werk is zo ongeveer alles Axys. En zo lang je van de Arena's afblijft klinkt het idd erg mooi, bijna HiFi. Het gaat alleen niet zo hard.