Ik probeer niet te veel van de topic af te dwalen, maar ik wilde over gambits verhaal toch het volgende nog ff kwijt.
(
Grappig is dat edward zich stevig op de tenen getrap voelt, terwijl hij, toch een aardig gerelativeerd verhaal opzet. gambit doet dat in weze ook, maar houd 2 dingen door elkaar zoals op het einde te lezen valt. nu fps, of nu die radeon stressen door altijd eyecandy te hebben en een degenlijke fps in de volgende generatie games.)
Het relevante hele verhaal in logische opbouw
Eventjes pricewatch erop na geslagen. Radeon kost 800 piek als je retail wil hebben ongeveer, nieuwe processor/mobo/ram combi kost net boven de duizend piek. De proc/mobo/ram combi levert bijna 2x zoveel fps, de radeon levert dat alleen als je het niet nodig hebt laat ik eens lief zijn en er 30% van maken op high detail.
kan ik dus beter voor 1000 piek nieuw mobo/ram/proc kopen en 2x zo snel spelen dan 800 piek en 1.3x zo snel spelen
Als je een eenvoudig systeem hebt, verwacht dan niet dat je met een r200 op hoge reso's een acceptabele fps haald. Generaliseer dus niet door je eigen pc met die van edward te vergelijken.
ik zeg ook alleen maar dat als je net zoals ik geen 1600x1200 aankan je niet veel snelheidswinst moet verwachten. De meeste mensen hebben geen vette monitor of hebben geluk dat hun monitor meer kan dan staat aangegeven.
Hier heb je niet helemaal gelijk. Zelfs als je geen 19 inch moni hebt, dan kan je op 1024x768 nog steeds van de radeon genieten. eenvoudigweg omdat je alles wat de video kaart doet op max. kan zetten, en evt smooth vision erbij. Met andere woorden, je zou wel degenlijk wat aan een feature rijke kaart (lees: radeon) hebben
Behalve in mijn situatie. 30% is niet "vet", het is zielig. Ik heb net aangetoond dat ik maar een 30% winst zal krijgen, lees het maar eens na. Die vette winst krijg je pas als je die Radeon koopt terwijl je ook je processor vernieuwd, of als je al een XP processor hebt.
Nogmaals als je je pc eens met een vergelijkbare pc met een radeon gaat vergelijken, dan schiet het een stuk meer op. Je punt is duidelijk dat je geen 10.000 in je pc hebt gestoken, en dat is prima. Echter je kan nog steeds op 1024 alles op max zetten aangezien je radeon dan alsnog tot z'n recht komt. Oftewel ook hier geld, met je huidige pc heb je nog steeds wat aan een snelle video kaart. Echter de vraag blijft of je eyecady wilt of barre fps.
Ik generaliseer niet, ik probeer iets duidelijk te maken. Niet iedereen heeft een pc van tienduizend piek want sommigen hebben geen pappie of mammie die miljoenen per jaar verdienen. Ik probeer meteen ook aan te tonen dat 3dmark zuigt en je niet klakkeloos 3dmarks met elkaar kan vergelijken. Dat jij het niet kan hebben dat er iemand is die kritiek heeft op jouw afgod de Radeon 8500 is jouw probleem.
Welliswaar heeft je pc (gelukkig) geen 10k gekost, maar het is niet bepaald een trage bak, het enige is dat je geen gf3/r8500 hebt en een fsb die niet ver boven de 100Mhz komt.
De vraag is of je je op features en eyecandy richt. Oftewel, nu alles op 1024x768 met max settings zetten met een radeon 8500, of een snellere proco en mobo kopen en op 1024 heel veel fps halen, maar zonder al te veel eyecandy etc. Aangezien je zelf al zegt dat je budget relatief bescheiden is zou ik me op de volgende generatie games richten en dus voor de eyecandy optie gaan. Toekomstige games gaan een hogere eis leggen aan die gf2 en dat breekt je dan weer op de in de fps. Die CPU, daar trek je het voorlopig wel mee zeker met een radeon.
Je kan dus naar mijn mening 2 verstandige dingen doen.
1 koop een goedkope oem 8500. (die zijn snel zat, en je kan ze vermoedelijk flashen en of oc-en mocht je dat nodig vinden) en richt je op de volgende generatie games. Je kan dan zo ie zo je huidige generatie makkelijk op 1024 met alles maxed out draaien, en de volgende generatie idem. je beeld kwaliteit schiet omhoog, je hebt superieure dvd decoding (if you care), support voor multimonitor support en al de andere features die de radoen rijk is.
2 koop een nieuwe cpu en moederbord, en richt je op de huidige generatie games, houd je grafise settings laag, en behoud voorlopig een goede framerate. maar met de volgende generatie games gaat die gf2 gts het zwaarder krijgen.
Je hebt dan een matige fps, en dan op lage grafische settings.
Uiteindelijk heb je een 1+Ghz cpu, een ding dat, naar mijn mening, absoluut krachtig genoeg is om wat aan de radeon te hebben. dus de keuze is aan jou, nu fps met een niew mobo en proco, of nu eyecandy en in de toekomst eyecandy en een betere fps met een radeon 8500.