Het grote [smoothwall] vraagjes/probs... topic!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 2.846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:49

Freaked

..

Ik heb hier nu ook SW draaien, het ging binnen 5 minuten :D

op mijn kamer zitten 5 computers aangesloten op het 'GREEN' netwerk. en 'GREEN' mag bijna alles..

Maar mijn zus d'r computer had ik op het 'ORANGE' netwerk aangesloten (kan niet anders i.v.m. kabels).
Alleen zij kan nu alleen maar 'internetten' via Internet Explorer.. ze kan bijv. niet MSN-en etc.
dat komt omdat SW die porten blockt voor het 'ORANGE' netwerk...

Hoe kan ik er voorzorgen dat ik een 2e 'GREEN' netwerk krijg... want ik wil dat mijn zus ook vrij is op het internet.

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smoothwall 2.0 is inderdaad erg eenvoudig te installeren.
Ik had in december al ergens gelezen dat UPNP zou werken; dat bleek standaard nog al eens een probleem te zijn. Daar is door een aantal mensen een oplossing voor gemaakt. Zie:
http://w1.855.comhem.se/~u85538820/
Ik heb het gisteren onder XP Pro en voor MSN6.2 getest en dat werkte in 1x voor file, chat, voice. Video kan ik niet testen hier.

Iemand al video ervaring? Daar lees ik op het SW forum weinig over.

Houd het Smoothwall forum in de gaten voor verder ontwikelingen, maar dat deed je toch altijd al.... ;) immers richtlijn van het forum.....

PS:
* MAC adress spoofing is ook heel erg simpel zie code onder. Na de 3e regel toevoegen dus in /etc/rc.d/rc.netaddress.up
* voor file transfer gebruik ik nu SSH met WinSCP, lokaal kunnen gebruikers zelf bestanden delen via mappen.
* ik had voorheen RH 6 en hoger, later SME 5.x, maar dit is wel heel erg simpel (SME was al simpel).

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh
. /var/smoothwall/ethernet/settings
. /etc/rc.d/rc.firewall.down
ifconfig $RED_DEV hw ether 01:21:AF:C9:A9:99
if [ "$1" != "NOTGREEN" ]; then
.....................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al ruim een jaar een tevreden IPCop gebruiker, maar ik zie nu dat de ontwikkelingen bij SW niet stil hebben gestaan.
Ben juist vroeger naar IPCop over gegaan omdat men daar nog meer bezig was om het systeem veiliger en stabieler te maken.

Binnenkort maar eens Smoothwall op een systeempje gooien en kijken of het misschien nieuwe mogelijkheden bied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:57:
Ik ben al ruim een jaar een tevreden IPCop gebruiker, maar ik zie nu dat de ontwikkelingen bij SW niet stil hebben gestaan.
Ben juist vroeger naar IPCop over gegaan omdat men daar nog meer bezig was om het systeem veiliger en stabieler te maken.

Binnenkort maar eens Smoothwall op een systeempje gooien en kijken of het misschien nieuwe mogelijkheden bied...
inderdaad, het is een aardige sprong vooruit bij SW.
IPCop heb ik ook een poos in de gaten gehouden en alhoewel ze vorderingen maken zie ik nog steeds:
* How do I forward traffic to an Internal Netmeeting server?
Unanswered, but suggested question

* How do I forward traffic to an Internal VOIP machine?
Unanswered, but suggested question

Puristen op het gebied van veiligheid zullen wellicht niet voor SW en/of UPNP willen kiezen dan wel meteen uitschakelen. Wel het dynamisch laten werken van poorten heeft een risico, maar vergelijk het met een auto... als je airbags en ABS hebt moet je ook niet meteen 200 km/u gaan rijden, maar als je verantwoord stevig doorijdt bieden deze zaken je toch extra bescherming. Zo is het met een SW-firewall ook, het biedt je bescherming maar niet grenzeloos... en iedereen legt die grens zelf daar neer waar ie hem hebben wilt.

SW: een knap stukje werk voor zo'n bescheiden installatie qua grootte (even de floppy-linuxen buiten beschouwing gelaten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het nu helemaal werkend met oa UPnP en H323 (behalve video verzenden, geen webcam...) op:
Win XP MSN6.2 (UPnP) file, chat, spraak, video-o
Win 98 SE (UPnP ) idem
Red Hat 9 op mijn laptoppie: AIM (MSN) en Gnomemeeting. chat, spraak, video-o
(file transfer, niet op gelet.... of het bij AIM kon)

Webcam ontvangst met Gnomemeeting was perfekt: mijn partner had een prima camera (vergeten te vragen welke).
Als je alles voor UPnP installeert zoals het moet en voor Linux de poorten open zet die in de Gnomemeeting-FAQ staan dan werkt het in een keer!
Het experimenteren met Red Hat 6... was een paar jaar geleden erg leuk, maar dit werkt inderdaad wel erg eenvoudig...
Nu nog VPN werkend zien te krijgen onder SW... (nooit VPN opgezet dus ff uitzoeken)

edit:
het VPN pakket installeren is niet zo moeilijk, ook de webinterface lijkt wel duidelijk.
Maar er staat me een bak info op het forum van SW.... in die FAQ's... Alleen de (mini) faq in het SW forum volgen lijkt het niet. En....met de nodige verwijzingen naar oa Freeswan. Het lijkt bij mij vanuit Win2000 (als road warrior) naar de SW server met daarachter XP mis te gaan, zeker met de identificatie. (het log registreert wel een poging als ik dat uitzet en geen als ik het aanzet op de win2000 pc.). Vind wel de nodige info maar ben er (nog lang..) niet uit.
Voorlopig even weer geen tijd na de vrije dagen..
Ervaringen delen hoe jij dat gedaan hebt: van harte welkom.

VPN
VPN mini FAQ (IPSec only)
VPN pack - improve IPSec/VPN on your smoothie
HOWTO connect a Road Warrior to Smoothwall with SSH Sentinel
Beginner's guide to Windows remote drive mapping over VPN
SSH Sentinel Windows VPN to Smoothwall

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb een probleem:

Ik draai smoothwall op een 400 mhz celleron bakkie met 64mb ram, als internet verbinding heb ik mxstream van planet. Ik heb mijn modem even getweaket met dhcp spoof zodat ik mijn extrene ipadres op mijn netwerkkaart krijg, lekker makkelijk dus.

Nu draait smoothwall op zich best goed alleen hij blocked mijn dns server, dus de hele funcinaliteit van het internet is een beetje weg.

Iemand een idee hoe ik de dns server toch door kan laten zonder dat de firewall um pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poort 53UDP doorlaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Nu online
Tja als dat zou werken zou ut wel mooi zijn.

Ik heb het volgende geprobeerd:

bij external service acces, daar port 53 udp instellen met zowel alle ip als dat van men dns.

bij portforwarding, daar ook met alle ip's en ip van dns server en port 53.

Dit werkt dus allebij niet :S ik snap er nix meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:25
Weet je zeker dat de firewall hem pakt? Dhcpclient wil nog wel eens (als je de juiste parameters niet mee geeft) je /etc/resolv.conf aan passen. Als dat fout gaat, net als bij mij met mijn speedtouch in dhcp-spoof mode, dan lijkt dns inderdaad niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Nu online
ik heb de file /etc/resolv.conf even aangepast der stond:

namserver 127.0.0.1

ik heb ut even veranderd in:

nameserver 195.121.1.34 <- pimaire dns server van planet.

ut werkte heel even maar nu lijkt mijn firewall ut weer te pakken.

screen firewall:
http://home.planet.nl/~verminac/firewall.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je all in het SW forum gesnuffeld of gevraagd? waarschijnlijk meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Nu online
Oke nu snap ik er echt geen kut meer van, ut heeft nu 2,5 uur gewerkt en nu pakt de firewall weer de dns :(.

Ik heb daar wel een beetje rond gezocht maar niet echt veel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch maar vragen, daar zit meer specifieke kennis.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn smoothwall doet erg vreemd.
Ikheb 'em geïnstalleerd op een Celeron 433/192 met twee Realtek 8029 kaartjes.
Hij heeft het een hele tijd lang prima gedaan maar sinds vannacht is 'ie begonnen met regelmatige reboots.

Voorbeeldje uit de log:
code:
1
2
3
4
15:46:12 smoothwall SmoothWall started.
15:56:11 smoothwall SmoothWall started.
16:06:12 smoothwall SmoothWall started.
16:16:13 smoothwall SmoothWall started.

Wat kan dit zijn?

-- edit --
Never mind, de router doet precies hetzelfde met een andere distro, het ligt dus echt aan de PC, :{.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets in het bios? omdat het zo precies is...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben al een tijdje bezig met het installeren van smoothwall. Alles lijkt goed te werken, maar toch krijg ik geen verbinding met internet. De opstelling:
P2 350GHz, 32MB sdram, 1GB HD. Modem: speedtouch 330 usb. Provider: demon. Abonnement: DSL express.

Als ik alles aansluit op het huidige modem/router van e-tech werkt het prima, de verbinding met internet is dus goed. Het speedtouch modem werkt ook. Het netwerk doet het ook gewoon als het aangesloten is op de smoothwall. Alle updates van smoothwall zijn geinstalleerd tot en met nummer vier. Ik heb een aantal firmwares geprobeerd voor de speedtouch, onder andere van de site van smoothwall zelf en van die van alcatel. Het speedtouch zou moeten werken met demon. De verbinding loopt trouwens via bbned, ik kon alleen de vpi en vci instellen verder niets en die staan zoals in het e-tech modem (0 en 35). Ik heb verder totaal geen verstand van Linux, dus ik hoop dat dit een beetje makkelijk op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:40
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 09:05:
Smoothwall 2.0 is inderdaad erg eenvoudig te installeren.
Ik had in december al ergens gelezen dat UPNP zou werken; dat bleek standaard nog al eens een probleem te zijn. Daar is door een aantal mensen een oplossing voor gemaakt. Zie:
http://w1.855.comhem.se/~u85538820/
Ik heb het gisteren onder XP Pro en voor MSN6.2 getest en dat werkte in 1x voor file, chat, voice. Video kan ik niet testen hier.

Iemand al video ervaring? Daar lees ik op het SW forum weinig over.

Houd het Smoothwall forum in de gaten voor verder ontwikelingen, maar dat deed je toch altijd al.... ;) immers richtlijn van het forum.....

PS:
* MAC adress spoofing is ook heel erg simpel zie code onder. Na de 3e regel toevoegen dus in /etc/rc.d/rc.netaddress.up
* voor file transfer gebruik ik nu SSH met WinSCP, lokaal kunnen gebruikers zelf bestanden delen via mappen.
* ik had voorheen RH 6 en hoger, later SME 5.x, maar dit is wel heel erg simpel (SME was al simpel).

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh
. /var/smoothwall/ethernet/settings
. /etc/rc.d/rc.firewall.down
ifconfig $RED_DEV hw ether 01:21:AF:C9:A9:99
if [ "$1" != "NOTGREEN" ]; then
.....................
Bij mij werkt alles video en geluid via upnp in msn 6.2 ik heb dacht ik deze handleiding gebruikt, maar is al weer ff geleden:

http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=3303

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi!
http://www.hivemynd.net/s...JohnsonSWExpress2upnp.htm
dat is de nieuwe link, de oude is nooit meer aktief geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 06:54
Bij deze even een vraagje m.b.t. smoothwall:

Ik wil graag smoothwall installeren om ons thuisnetwerk (1 server + 4 clients) te beveiligen. Op dit moment gebruik ik een Linksys WRT54G router en ik maak gebruik van de ingebouwde firewall functionaliteit. Omdat smoothwall veel verder in te stellen is wil ik graag deze firewall op een oude computer installeren: het geheel komt er dan als volgt uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://camielmaas.nl/got/nieuw_met_smoothwall.JPG

Mijn vraag is dan ook als volgt: hoe kan ik smoothwall het beste instellen (rode poort/groene poort) met betrekking tot ip adressen. Ik wil graag de WRT54G voor de DHCP functionaliteit laten zorgen, en will de smoothwall puur gebruiken als firewall en voor traffic monitoring. De rode poort zal uiteraard mijn public IP van @Home zijn, maar stel ik in bovenstaande situatie bijvoorbeeld de groene poort van smoothwall in op een LAN IP, en het WAN IP van de router in dezelfde range (inkomend smoothwall bijv 82.72.*.*, uitgaand smoothwall bijvoorbeeld 10.0.0.2 en WAN ip Router 10.0.0.3), om vervolgens de DHCP server van de WRT54G IP-adressen aan de clients uit te laten delen in de range 192.168.1.* ?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de router als access point instelt (kan dat?) dan heb je max voordeel van Smoothwall. de draadloze AP moet dan alleen een eigen ip nr hebben en DHCP laat je door SW doen (vast is voor kleine netwerken ook simple). Zo doe ik het met mijn Asus WL-500g, werkt prima achter mijn Smoothie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
Ik kan zowel de DHCP functie en firewall functie in de router uitschakelen, reden dat ik dat eigenlijk niet wil doen is dat ik gewoon een dedicated firewall wil opzetten, niets meer en niets minder. In jouw geval zou het plaatje er als volgt uit komen te zien, en ik zou het jammer vinden om de WRT54G tot puur AP te degraderen.

Afbeeldingslocatie: http://camielmaas.nl/got/netwerknieuwalternatief.JPG

Als ik de WRT54G als DHCP server laat fungeren zal het netwerk iig ook operatief zijn, mocht die firewall een keer uitvallen. Als diezelfde firewall ook de DHCP regelt en hij valt uit dan is het netwerk ook meteen plat. Ik probeer dat dus een beetje te spreiden (het is een hobby, dus je wilt van alles proberen :) ). Maar goed, ik kan jouw oplossing dus iig wel uitvoeren als het op mijn eerste manier niet wil lukken.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:56
weet iemand hoe je koetje ant werk moet latne op die pc? ding staat toch aan dus }:O ik kan het niet voor elkaar krijgne om cds te mounten oid :X zal wel komen omdat ik een erg grote linux n00b ben :\

laat maar ben eruit gekomen!!

ik heb winSCP gedownload en daarmee koetje erop gezet!! hij draait nu perfect!!

[ Voor 23% gewijzigd door consolefreak op 25-10-2004 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CamU schreef op 25 oktober 2004 @ 05:08:
Ik kan zowel de DHCP functie en firewall functie in de router uitschakelen, reden dat ik dat eigenlijk niet wil doen is dat ik gewoon een dedicated firewall wil opzetten, niets meer en niets minder. In jouw geval zou het plaatje er als volgt uit komen te zien, en ik zou het jammer vinden om de WRT54G tot puur AP te degraderen.

Als ik de WRT54G als DHCP server laat fungeren zal het netwerk iig ook operatief zijn, mocht die firewall een keer uitvallen. Als diezelfde firewall ook de DHCP regelt en hij valt uit dan is het netwerk ook meteen plat. Ik probeer dat dus een beetje te spreiden (het is een hobby, dus je wilt van alles proberen :) ). Maar goed, ik kan jouw oplossing dus iig wel uitvoeren als het op mijn eerste manier niet wil lukken.
ik vind juist een 2e en dan ook nog draadloze router ertussen is in principe minder bedrijfszeker. Een vaste client verbinding met parallel ook een AP is een minder risico. Uiteraard leuk om jouw opzet te proberen, moet gewoon lukken, kwestie van de juiste gateways, DHCP's en zo laten draaien.
Als je dan op alle clients ook nog een personal firewall hebt...
Met Smoothie bijna allles stealth vind ik het persoonlijk wat overkill. Het is dat ik mijn draadnetwwrk er al had liggen, 4 jaar geleden was draadloos veel te duur, anders had ik Smoothie weg kunnen laten en de WL-500g het werk kunnen laten doen en een draadlooaskaartje in alle pc's kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 22:20:
[...]
ik vind juist een 2e en dan ook nog draadloze router ertussen is in principe minder bedrijfszeker. Een vaste client verbinding met parallel ook een AP is een minder risico. Uiteraard leuk om jouw opzet te proberen, moet gewoon lukken, kwestie van de juiste gateways, DHCP's en zo laten draaien.
Als je dan op alle clients ook nog een personal firewall hebt...
Met Smoothie bijna allles stealth vind ik het persoonlijk wat overkill. Het is dat ik mijn draadnetwwrk er al had liggen, 4 jaar geleden was draadloos veel te duur, anders had ik Smoothie weg kunnen laten en de WL-500g het werk kunnen laten doen en een draadlooaskaartje in alle pc's kunnen zetten.
Ik zal als ik terug in NL ben en weer bij het netwerk kan wel eens even wat gaan knutselen met de opties van smoothwall. Het lijkt me echter vrij overbodig om op de clients ook een firewall te hebben als die smoothwall het hele netwerk al beschermt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CamU schreef op 26 oktober 2004 @ 19:55:
[...]

Ik zal als ik terug in NL ben en weer bij het netwerk kan wel eens even wat gaan knutselen met de opties van smoothwall. Het lijkt me echter vrij overbodig om op de clients ook een firewall te hebben als die smoothwall het hele netwerk al beschermt?
SW beschertmt wel naar binnen met zijn firewall maar naar buiten kunnen alle clients gewoon om bijv te internetten... Maar dus ook de ongewenste programma's die wellicht per ongeluk geinstallleerd worden...... Dus bij iets een personal firewall, bijv Zonealarm, kun je elk programma afzondelijk toestemming geven het internet op te gaan, dat doet SW niet... hoe stealth ook (naar binnnen...). Als je hem stealth op alle poorten naar buiten zet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een windows webservertje achter m'n smoothwall hangnen op de dmz/Orange netwerk. Nu wil ik even navragen wat er nu precies default van én naar de rode en de oranje netwerk kaart word toegelaten?
Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of de SMB-packets -- de windows shares, gepubliceerd worden op het internet. :? Of is het oranje netwerk eigenlijk een gekloonde 'groene' netwerk met een extra restriktie dat niets van oranje naar groen mag gaan? :/
Dus: hoe zit 't nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam op dit topic omdat ik webserver wilde draaien op de smootwall server, wat blijkbaar niet echt kan oid.
Ik weet niet of mensen er nog problemen mee hebben, maar ik heb nu devolgende truuk

port forward all:poort 80 naar 192.168.0.1 (je server) naar poort 81

als je dan je ip intikt krijg je de server maintenance web interface. die staat in /home/httpd/html
dus met ssh sft mik je daar je site in en hopla

als je van buiten dan nog naar de maintenance site moet type je index.cgi achter je ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:19:
Ik kwam op dit topic omdat ik webserver wilde draaien op de smootwall server, wat blijkbaar niet echt kan oid.
Ik weet niet of mensen er nog problemen mee hebben, maar ik heb nu devolgende truuk

port forward all:poort 80 naar 192.168.0.1 (je server) naar poort 81

als je dan je ip intikt krijg je de server maintenance web interface. die staat in /home/httpd/html
dus met ssh sft mik je daar je site in en hopla

als je van buiten dan nog naar de maintenance site moet type je index.cgi achter je ip
:X

Euh...ja... dat kan :X
Netjes is anders...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Is dit een verkeerde opstelling of moet er nog wat geconfigureerd worden op de smoothwall??

Livebox -> smoothwall -> switch -> client

Livebox: 192.168.1.1
smoothwall nic1: 192.168.1.65
smoothwall nic2: 192.168.1.60
client: 192.168.1.50

De client kan dus niet internetten. Ik geef als gateway op de GREEN nic.
Wat mankeert hieraan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:51
TheJackal schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:17:
Livebox: 192.168.1.1
smoothwall nic1: 192.168.1.65
smoothwall nic2: 192.168.1.60
client: 192.168.1.50

De client kan dus niet internetten. Ik geef als gateway op de GREEN nic.
Wat mankeert hieraan ??
beide nic's zitten in het zelfde netwerk

van uitgaande dat je als maskser 255.255.255.0 gebruikt, zou je kunnen gebruiken:
smoothwall nic2: 192.168.2.60
client: 192.168.2.50

waarbij ik er dan van uitga dat nic2 green is, en nic1 aan het internet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai smoothwall 2.0 en via de webinterface kan ik geen logs verwijderen, zoals IM.
Weet iemand waar ik log bestanden kan vinden en leeg halen via ssh?

Edit: gevonden \var\logs\

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 11:37 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste