Het grote [smoothwall] vraagjes/probs... topic!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 2.836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu het hele topic doorgelezen en zit toch nog met een vraag.
Ik probeer SW draaiende te krijgen op een P133 met 2 realtec kaarten (rood en groen). Nu wordt echter elke keer de rode kaart groen en dat gaat niet want ik moet de rode echt rood hebben. Heeft iemand een oplossing???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 15:13
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 00:29:
Heb nu het hele topic doorgelezen en zit toch nog met een vraag.
Ik probeer SW draaiende te krijgen op een P133 met 2 realtec kaarten (rood en groen). Nu wordt echter elke keer de rode kaart groen en dat gaat niet want ik moet de rode echt rood hebben. Heeft iemand een oplossing???
Fysiek de kaarten omdraaien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-07 01:05

Thyzz

-=leeg=-

Moet je eerst je groene kaart installeren (de rode laat je er dus uit) wanneer er wordt gevraagd om dan later waneer alles is geinstald dan kan je de rode kaart er bij duwen en die installeren (even inlogen als setup en netwerk config nog een keer runnen)

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 00:07
ik ben sinds vandaag bezig met smoothwall en nu wil ik de adsl4linux script installen d.m.v. een diskette. Nou ben ik via google erachter gekomen dat ik dat zo moet doen(floppy drive mounten)
mount /dev/fd0 /mnt/floppy
maar als ik dat doe zegt ie
you must specify the file system type

hoe doe ik dat, op google ben ik al aan het zoeken geweest maar daar kan ik niks vinden, tenminste niet iets dat mij helpt. Ik kwam wel het volgende tegen
mount /dev/fd0 /mnt/floppy auto user
maar dan krijg ik hetzelfde als ik het mount --help commando doe.
ook kwam ik deze tegen
mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy
maar dan zegt ie dat vfat niet gesupport is by de kernel.

Wie kan mij hier verder helpen(en nee cdtje fikken lukt niet want m'n brander is kaput)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
EnsconcE schreef op 04 oktober 2002 @ 18:06:
hoe doe ik dat, op google ben ik al aan het zoeken geweest maar daar kan ik niks vinden, tenminste niet iets dat mij helpt. Ik kwam wel het volgende tegen
mount /dev/fd0 /mnt/floppy auto user
maar dan krijg ik hetzelfde als ik het mount --help commando doe.
ook kwam ik deze tegen
mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy
maar dan zegt ie dat vfat niet gesupport is by de kernel.
kaput)?
Klopt, voor zover ik weet support de kernel alleen EXT2 dus dan wordt het: mount -t ext2 /dev/fd0 /mnt/floppy

Of doe het veel simpeler, doe een SSH file transfer, dan heb je dat gezeur met mounten niet (en dat je cd's moet gaan fikken bij meer dan 1,44 mb)
Verwijderd schreef op 18 maart 2002 @ 21:53:
Een handig programma, SSH Secure Shell (free for non-commercial use) is op te halen vanaf [url="ftp://ftp.cert.dfn.de/pub/tools/net/ssh/"]ftp://ftp.cert.dfn.de/pub/tools/net/ssh/[/url]

Download daar de Windows client SSHWinClient-3.1.0-build235.exe.

Product homepage: [url="http://www.ssh.com/products/ssh/"]http://www.ssh.com/products/ssh/[/url]

Dit installatie bestand bevat SSH Secure Shell Client (om op afstand via SSH je Smoothie console over te nemen) en SSH Secure File Transfer Client (FTP van en naar je Smoothie over SSH).

Lokaal connecten naar <GREEN IP>:222
Remote connecten naar <RED IP>:222

Zorg dat je Remote Access (SSH) via de WEB admin page hebt ge-enabled.

Thuis heb ik bijvoorbeeld altijd mijn PC's (behalve Smoothie) uitstaan, maar als ik wat bestanden wil FTP'en doe ik dat naar Smoothie en vervolgens haal ik ze thuis met SSH Secure Shell naar m'n windows omgeving.

Suc6 :)
Deze reactie staat op pagina 7 van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
handig voor later want ik heb al een cdtje gefikt.

Maar de problemen houden daar niet op, ik heb het adsl4linux script gedowned(die heb ik dus gefikt samen met pppd). Deze wil ik installen dus ik doe:
Verkorte Installatie PPPD:
1. tar -xvzf pppd-2.4.1.tar.gz(= hier ppp-2.4.1.tar.gz)
2. cd pppd-2.4.0(= hier ppp-2.4.1)
3. ./configure
4. make
5. make install
deze verkorte installatie komt van www.adsl4linux.nl
maar bij make zegt ie dat ie die file niet kan vinden :?
hoe kan ik dit oplossen, ik heb al rond gekeken maar ik kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
EnsconcE schreef op 05 oktober 2002 @ 19:20:
handig voor later want ik heb al een cdtje gefikt.

Maar de problemen houden daar niet op, ik heb het adsl4linux script gedowned(die heb ik dus gefikt samen met pppd). Deze wil ik installen dus ik doe:
Verkorte Installatie PPPD:
1. tar -xvzf pppd-2.4.1.tar.gz(= hier ppp-2.4.1.tar.gz)
2. cd pppd-2.4.0(= hier ppp-2.4.1)
3. ./configure
4. make
5. make install
deze verkorte installatie komt van www.adsl4linux.nl
maar bij make zegt ie dat ie die file niet kan vinden :?
hoe kan ik dit oplossen, ik heb al rond gekeken maar ik kan niks vinden.
Zoals je waarschijnlijk weet is Smoothie een uitgeklede distributie van Red Hat Linux. Dit betekent dus dat Smoothie een aantal functies niet heeft. Zo kent Smoothie het commando 'make' niet en laat Smoothie het afweten bij flink wat andere commando's die in een 'normale' distributie wel werken.
Dit betekent niet dat Smoothie het commando 'make' nooit zal kunnen gebruiken. Je kan het als het goed is gewoon los installeren.

Op www.rpmfind.net kun je verschillende RPM's vinden voor het commando 'make'.
Een probleem: het commando 'rpm' kent Smoothie ook niet :). Die zul je dus ff moeten downloaden en installeren op Smoothie, heb ik ook gedaan, geen lastig karwei. Ik weet alleen niet meer precies waar ik RPM heb gedownload.

Maar goed, ikzelf heb RPM geinstalleerd, alleen 'make' krijg ik niet geinstalleerd. Op rpmfind.net staat dat ik bepaalde files nodig heb om 'make' te installeren en die heeft Smoothie niet :). Hoe ik aan die files moet komen, I don't know, daar ga ik later nog weleens mee verder.

Kortweg: standaard kan Smoothie dus niet zoveel, maar als je dingen echt wil, dan zal het meestal wel lukken.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
omdat ik zo snel mogelijk mijn firewall de lucht in wil hebben, ben ik overgestapt op IpCop, maar nu zit ik met het probleem dat ipcop m'n inbelinstellingen niet wil opslaan, ook de optie ssh laat hij uitstaan als ik hem aanzet. Wat zou het probleem kunnen zijn, ik heb al overal gekeken maar ik kan niks vinden

[edit]
ook updates pakt ie niet(gechekt met md5sum

Having errors / problems applying patches to IPCop? moet dus eigenlijk werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
EnsconcE schreef op 07 oktober 2002 @ 22:59:
omdat ik zo snel mogelijk mijn firewall de lucht in wil hebben, ben ik overgestapt op IpCop, maar nu zit ik met het probleem dat ipcop m'n inbelinstellingen niet wil opslaan, ook de optie ssh laat hij uitstaan als ik hem aanzet. Wat zou het probleem kunnen zijn, ik heb al overal gekeken maar ik kan niks vinden

[edit]
ook updates pakt ie niet(gechekt met md5sum

Having errors / problems applying patches to IPCop? moet dus eigenlijk werken
Probeer je toevallig binnen te komen via de rode interface, dus de netwerkkaart die verbonden is met het internet? Dat wil vaak niet werken. Probeer het via de groene interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
nope, ik ga via de groene en dat werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Ik heb sinds gisteren dan moijn oude firewall/router vervangen door ipcop maar mijn logs worden niet alleen met igmp maar ook met udp vol gepropt, je hoort de hd constant dingen wegschrijven.

Is er een manier om dat te verminderen? igmp kan ik wel uitzetten (ipcop addons op ipcop.org) maar kan ik het zelfde doen met udp?

je moet voor igmp en pim het volgende invullen:

code:
1
2
ipchains -A input -i $RED_DEV -p igmp -j REJECT
ipchains -A input -i $RED_DEV -p pim -j REJECT

maar kan ik hier dan ook udp invullen? want ik wordt echt overspoeld.

edit:

Ik heb al geprobeerd om gewoon udp in te vullen, maar dan kan ik nie meer internetten :(
Dus dat werkt niet,

iemand anders een idee?

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 22:18
Ik heb sinds gisteren ook smoothwall draaiende op een pentium 1 133 met 16mb , maar ik heb het idee dat internet nu langzamer is.

Verbeeld ik het me nou , of zou het kunnen?

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
  • Laatst online: 30-06 23:21
Nu heb ik de hele Topic gelezen, en iedereen heeft het over ADSL en kabel e.d. maar blijkbaar ben ik de enige in Nederland die nog geen van beide heeft/aan kan schaffen ivm beschikbaarheid. Ik zit nog gewoon op ISDN. :7

Nu heb ik met veel moeite de Teles kaart aan de gang gekregen, altans hij wordt door SW herkend en ISDN staat nu enabled.
Snel en dial up verbinding aanmaken en Dial On Demand (ook DNS) aangezet.

Default Gateway ingevuld op een W2k Client en alle mogelijke manieren van internet verbindingen in Internet Explorer uitgezet.
Maar toch krijg ik nog steeds de melding (bij elke URL) : "Kan de zoekpagina niet openen".

Dus inloggen op SW met IE en op de "Connect" knop drukken op de eerste pagina. Even wat geratel op de SW bak en .... niks. Geen verbinding. Alle ISP gegevens checken... niks vreemds.
Nu heb ik het geprobeerd met TMFWeb en Demon, beide willen ze niet bellen.
Heeft iemand dit probleem gehad? En al opgelost....

BTW. Het is SW 2.0 Beta 2 (bullet) ZONDER fixes, want dat lukt nog niet zonder internet connectie. :(

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, ik heb geen zin om het gehele topic door te lezen maar ik gebruik zelf ipcop (www.ipcop.org)

dit is een fork van smoothwall waarbij je wel goeie ondersteuning krijgt en zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 16:15

thomaske

» » » » » »

wh-vanderpost...

als je gewoon smoothwall wilt gebruiken, moet je niet de BETA nemen, die is namelijk nog erg buggy (blijkt wel weer)
hier draait al maanden smoothwall icm isdn zonder problemen..

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
EnsconcE schreef op 07 oktober 2002 @ 22:59:
Je mist de Referer header in je browser. Oorzaken: je draait een lokale proxy die de Referer header weggooit (zoals Junkbuster)? je gebruikt een browser waarin je de Referer uit hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
  • Laatst online: 30-06 23:21
thomaske schreef op 15 oktober 2002 @ 14:11:
wh-vanderpost...

als je gewoon smoothwall wilt gebruiken, moet je niet de BETA nemen, die is namelijk nog erg buggy (blijkt wel weer)
hier draait al maanden smoothwall icm isdn zonder problemen..
Oke, dan ga ik vanavond maar weer 0.9.9 SE erop zetten. Hopen dat de Teles kaart in 1x gaat werken dan.
Weet je trouwens ook welk script ik moet kiezen voor Demon? Ik had ergens gelezen dat het speciale "Demon Script" alleen voor in de UK was.

En stel dat ik een provider als HCCNet of TMFWeb pak, welk script type moet ik dan kiezen?

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Voor als mensen fixes 19, die sinds vorige week beschikbaar is, gaan installeren:

Sluit zoveel mogelijk services af (proxy, dhcp, enz). Aangezien dit een grote patch is, vreet ie geheugen en duurt het installeren na het uploaden ook 3-5 minuten (op mijn P90 met 32 MB RAM). Denk dus niet na een minuutje ofzo dat ie hangt, maar wacht rustig af :) Ook wordt rebooten aanbevolen.

Wat mij opvalt op de emaillijst is dat als mensen de patch niet in de updatelijst zien staan, en 'm toch installeren, het verkeerd gaat. Ik heb er nog geen remedie voor gelezen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag ook een smootwall gaan draaien alleen kan ik hier ook een losse module in zetten voor een wireless kaart (hostAP) die ik nu draai onder RH 7.3 alleen die heeft niet zo'n interface :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 21:33
Ik heb nog een vraagje,

ik wil smoothwall op mijn P133 met 128MB edoRAM ( >:) ) laten draaien met 3 netwerkkaarten voor firewaal en router.
Nr1. voor een verbinding met kabelmodem
Nr2. voor een verbinding met Compu1
Nr3. voor een verbinding met Compu2

Alleen nu vraagt hij voor een IPadress voor de GREEN interface op Nr1. Maar het IPadress wordt door DHCP toegekent. Welk adress moet ik hier dan invullen? :?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

hoe bedoel je dhcp toegekent? De green interface is de netwerkkaart naar een van de 2 computers toe, de red interface gaat naar het kabelmodem.

De green interface moet straks dhcp verlenen aan de 2 computers, het makkelijkste is om de green interface dan het ipadress 192.168.0.1 mee te geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Thyzz op 27-10-2002 22:13 . Reden: typo's ]

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomous
  • Laatst online: 28-05 02:06
ShotGun schreef op 27 oktober 2002 @ 22:07:
Ik heb nog een vraagje,

ik wil smoothwall op mijn P133 met 128MB edoRAM ( >:) ) laten draaien met 3 netwerkkaarten voor firewaal en router.
Nr1. voor een verbinding met kabelmodem
Nr2. voor een verbinding met Compu1
Nr3. voor een verbinding met Compu2

Alleen nu vraagt hij voor een IPadress voor de GREEN interface op Nr1. Maar het IPadress wordt door DHCP toegekent. Welk adress moet ik hier dan invullen? :?
Zoals mijn voorganger het al zegt groen is je lokale LAN verbinding dus 192.168.*.*
of 10.0.*.*

Rood is je WAN (kabelmodem) verbinding

en ik vind het ook vreemd waarom je gaat crosslinken met twee nic's waarom niet
gewoon een hub of switch veel eenvoudiger.

wat jij dus wilt dus is of groen > groen > rood groen > oranje > rood

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Crash_neo schreef op 27 oktober 2002 @ 22:13:
hoe bedoel je dhcp toegekent? De green interface is de netwerkkaart naar een van de 2 computers toe, de red interface gaat naar het kabelmodem.

De green interface moet straks dhcp verlenen aan de 2 computers, het makkelijkste is om de green interface dan het ipadress 192.168.0.1 mee te geven.
Waarom dat IPadres? Ik heb nu een IPadres ingesteld die wat makkelijker te onthouden is.
venomous schreef op 27 oktober 2002 @ 22:36:
[...]

Zoals mijn voorganger het al zegt groen is je lokale LAN verbinding dus 192.168.*.*
of 10.0.*.*

Rood is je WAN (kabelmodem) verbinding

en ik vind het ook vreemd waarom je gaat crosslinken met twee nic's waarom niet
gewoon een hub of switch veel eenvoudiger.

wat jij dus wilt dus is of groen > groen > rood groen > oranje > rood
eeh dat groen > groen > rood en groen > oranje > rood verhaal snap ik niet helemaal maar ik wil dus zonder HUB/switch aan de gang omdat ik die dan ook moet gaan kopen (hen op het moment niet zo veel geld) en de Netwerkkaartjes had ik nog liggen :)

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

ShotGun schreef op 27 oktober 2002 @ 22:37:
[...]

Waarom dat IPadres? Ik heb nu een IPadres ingesteld die wat makkelijker te onthouden is.
deze ranges zijn bestemd voor interne netwerken.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Jullie zijn gewoon met z'n allen een stelletje prutsers :P

Download gewoon ClarcConnect. Heb je wel een iets snellere pc voor nodig. (ik draai zelf 66MHz AMD met 40 MB ram en 20 GIGa hdd.

Zit een webserver op met php, je kan zelf mysql installeren, PHPMyAdmin, Exim mail serverje Samba Filescharing for Windows.

't is net zo makkelijk als Smoothwall en je leert er veel van.

ik heb zelf ook Smoothwall gedraaid maar ben overgegaan op ClarkConnect en dat bevalt me perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomous
  • Laatst online: 28-05 02:06
het groen rood , oranje princiepe is de vermelding van de netwerken
smoothwall zegt dat:
rood het externe netwerk is (kabelmodem , inbe, l isnd enz)
groen is het normale netwerk (intern)
en oranje is het beweiligde netwerk (intern).
maar ik denk dat je een keer de handleiding moet lezen want volgens mij kan je helemaal geen twee keer groen hebben

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
Flappie schreef op 29 oktober 2002 @ 13:20:
Jullie zijn gewoon met z'n allen een stelletje prutsers :P

Download gewoon ClarcConnect. Heb je wel een iets snellere pc voor nodig. (ik draai zelf 66MHz AMD met 40 MB ram en 20 GIGa hdd.

Zit een webserver op met php, je kan zelf mysql installeren, PHPMyAdmin, Exim mail serverje Samba Filescharing for Windows.

't is net zo makkelijk als Smoothwall en je leert er veel van.

ik heb zelf ook Smoothwall gedraaid maar ben overgegaan op ClarkConnect en dat bevalt me perfect!
helemaal mee eens, met smoothwall en ipcop kwam ik niet ver, met clarkconnect in eerste instantie ook niet maar da was een domme fout van mezelf. In clarkconnect zit precies wat je nodig hebt(behalve een compiler maar die is ook weer te downloaden). Er zit zelfs nog meer in dan je nodig hebt
ShotGun schreef op 27 oktober 2002 @ 22:37:
[...]

[...]

eeh dat groen > groen > rood en groen > oranje > rood verhaal snap ik niet helemaal maar ik wil dus zonder HUB/switch aan de gang omdat ik die dan ook moet gaan kopen (hen op het moment niet zo veel geld) en de Netwerkkaartjes had ik nog liggen :)
ik raad je aan om over te stappen op clarkconnect omdat ie (persoonlijke mening btw) makkelijker te installeren(en in te stellen) is, mocht je de 2de nic niet kunnen installeren zou je hem alsnog in je workstations kunnen proppen en met proxy van analogx kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dan...
nu een vraagje van mijn kant :)

Ik heb nu een dikke 1,5 jaar FreeSCO. Heeft altijd goed gewerkt; maar ik vind dat het allemaal een beetje op zijn gat ligt.
Veel sites zijn al 6 maanden niet meer bereikbaar ed.

Oftewel; ik zag Smoothwall als een optie voor mij. Maar... wat kost Smootwall nu eigenlijk? Ben je verplicht om te betalen?

Ik heb nu een PI 133 - 64 MB - 450 MB hdd; dat moet volgens mij voldoende zijn.
Ik heb echter geen cd-rom, is het dan toch nog mogelijk om Smootwall te installeren?

Herkent Smoothwall automatisch alle nics? Of moet ik net als bij freesco adressen opgegeven?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geen zin om het hele topic door te lezen, dus vraag ik het maar, hoe werkt dat poorten doormappen nou met smoothwall??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik raad je aan om over te stappen op clarkconnect omdat ie (persoonlijke mening btw) makkelijker te installeren(en in te stellen) is, mocht je de 2de nic niet kunnen installeren zou je hem alsnog in je workstations kunnen proppen en met proxy van analogx kunnen gaan werken.
Nadeel van CC vind ik wel dat hij zelf bepaald wat je 'internet' adapter wordt.. Mijn eepro100 welke als chello adapter wordt gebruikt, beschouwd hij als interne adapter. Daardoor kan ik niet via het internet installeren. Ik heb dit opgelost door zelf een FTP servertje intern op te zetten en zodoende te installeren. Later handmatig in /etc/modules.conf de adapters weer omgeswitched zodat mijn eepro als extern wordt gezien.... Erg lastig.. Maar verder werkt het volgens mij wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben trouwens van plan om zelf een firewall distrootje in elkaar te zetten met daarin up-to date paketten en deze niet zo bulky te maken als smoothwall of ClarkConnect. Die distro's zijn te zeer gebaseerd op redhat en daardoor nemen ze mijns inziens teveel overbodige libraries/programma's mee dit kan veel efficienter. Ook zouden er technieken zoals UPnP, proxy, samba e.d. in moeten komen.. Nadruk moet komen te liggen op flexibiliteit en effectiviteit.. Een soort kruising tussen freesco en smoothwall..
Iemand zin om daarbij te helpen? Ik zie zelf namelijk het web-interface verhaal niet echt zitten.. Webmin is misschien een beetje te groot en schaalbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmEagle
  • Laatst online: 22-07 07:24

ArmEagle

Duzz.

we gebruiken hier smoothwall icm een @home kabelmodem.
Nu hebben we het probleem dat de latency nogal omhoog gaat als we een redelijke upload hebben.
Normaal +/- 30ms.
met upload van 8KB/sec (van de maximale 16) gaat het richting de 500ms
en met een nog hogere uplaod is het eerder 1sec tot 1,5sec.

nu heb ik op http://www.ordior.pwp.blueyonder.co.uk/floppyfw1.txt gelezen dat je met tc je de queue van een netwerkkaart kunt verkorten. Maar nu heeft SW net dat proggie niet.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring of heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 11:59

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 15:49:
Oftewel; ik zag Smoothwall als een optie voor mij. Maar... wat kost Smootwall nu eigenlijk? Ben je verplicht om te betalen?
De normale editie kost nix. Je hebt ook een corporate editie, die kost wel wat. Daar kun je vervolgens ook nog uitbreidingen bij aanschaffen en die kosten óók wat. Je hoeft dus absoluut helemaal nada te betalen voor gewoon gebruik.
Ik heb nu een PI 133 - 64 MB - 450 MB hdd; dat moet volgens mij voldoende zijn.
Ruim voldoende. Ik had oorspronkelijk een P24T/83 op een oud 486 mobo, 32 MB ram en een 210 MB harddisk. Aangezien die na verloop van tijd door ouderdom de geest begon te geven (voedingsfan defect, batterij raakte steeds leeg, warme reboot ging niet) heb ik deze vervangen door een Pentium Pro 180 met 128 MB ram. Draait als een speer! Het 486 mobo kon de verbindingssnelheid prima aan (constant op het theoretische maximum van m'n verbinding), maar de admin pages waren behoorlijk traag. Nu is het flitsend snel. :)
Ik heb echter geen cd-rom, is het dan toch nog mogelijk om Smootwall te installeren?
Nee.
Herkent Smoothwall automatisch alle nics? Of moet ik net als bij freesco adressen opgegeven?
Bij mij wel. Hij herkent een redelijk aantal nics automatisch en ik ben geen problemen tegengekomen in geval van aanwezigheid van meerdere identieke nics in de pc. Let wel op: als je ISA-nics gebruikt moeten deze _niet_ dmv plug&play worden ingesteld. Je kunt veelal een dos-utility gebruiken om de nic van tevoren in te stellen. Deze utility is bij de producent van je nic te vinden. Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een drietal 3Com509 kaarten voor Green, Orange & Red.

De complete installatieprocedure duurt 10-15 minuten. Letterlijk. Ook voor deze enorme Linux-n00b. Je hebt géén Linux ervaring nodig, maar uitsluitend (wat) basiskennis van een netwerk.

Green is voor de aansluiting van je interne netwerk. Deze moet je _altijd_ een handmatig ip-nummer geven, of je je Smoothwallbak nu als DHCP-server gaat gebruiken of niet. * Jiffy vindt DHCP heel fijn. :)
Red is je internetverbinding. Als je van je provider een vast ip-nummer hebt gekregen vul je die in, anders kies je voor automatisch via DHCP verkrijgen.
Orange is je (optionele) DMZ: het deel van je netwerk waar je een webserver in zou moeten zetten (potentieel onveilig gebied). Netjes ip-nummer invullen.

Green is je normale netwerk en wordt beschermd door Smoothwall.
Red is de grote boze buitenwereld.
Orange wordt _niet_ beschermd door Smoothwall. Machines die je op orange aansluit zijn dan ook opzichzelf aangewezen voor bescherming tegen hackpogingen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 11:59

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 20:21:
en deze niet zo bulky te maken als smoothwall of ClarkConnect.
Smoothwall bulky? Het draait op een 486 met 16 MB ram en een 60 MB hd. Dat kan ik nu niet bulky noemen...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smoothwall bulky? Het draait op een 486 met 16 MB ram en een 60 MB hd. Dat kan ik nu niet bulky noemen...
Ja smoothwall bulky jah... Een 60Mb distributie om alleen te kunnen nat'en en ipchainen is wel een beetje erg veel. Daarbij draaien er veel teveel niet getune'de applicaties op. Deze komen soms gewoon uit de RH7.X distributie met alle rompslomp er omheen.

Ipacsum is verouderd en lomp, net zoals Snort. De web-interface is ook nogal groot opgezet. Dit kan zeker weten allemaal veel efficienter. Ik heb vorig jaar zelf bij wijze van leerproces een Iptables NAT firewall opgezet welke minder dan 1.4Mb in beslag nam. Dit samen met webservertje en FTP server.

Daarbij is de software welke op smoothwall draait behoorlijk achter op de actuele versie. Het zou handig zijn als je een firewall vanuit source code packages zelf kan compileren en zodoende steeds bij kunt blijven (a-la gentoo). Ook zat ik te denken aan TC (traffic control) zodat je kan kontroleren hoeveel bandbreedte de clients mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb smoothwall geinstaleerd op een 200Mhz, 128mbram, 1,1gb harddisk, 2 nics, en red en green configuratie, red is dus internet en green het interne netwerk.

Het interne netwerk kan ook op internet, zijn deze pc's dan wel beveiligd tegen indringers??

En is deze server snelgenoeg en genoeg ruimte voor router met SmoothWall??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 20:01
Die PC is eigenlijk veel te snel daarvoor ;) Ik doe het met de helft minder en daarmee werkt het ook al puik!
Uiteraard is het groene LAN beschermd op internet, dat is juist wat Smoothwall doet!

BTW; Dit topic is inmiddels al weer een jaar oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 1,1gb harddisk genoeg voor smoothwall 2.0 beta 2??

Werkt een hardware-matige router beter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

2.0 beta zit nog vol met bugjes... als je stabiel wilt draaien kun je beter 0.99 nemen en later naar 2.0 gaan zodra deze zijn release krijgt. 1.1 GB aan hd is is zat.

Of een hardwarematige beter werkt... heb ik geen ervaring mee. Maar dit is ongetwijfeld veel goedkoper, aangezien het op een oude afgedankte pc prima draait en de software gratis is. Goedkoper kan bijna niet.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 07:50

Zydell

* * * * *

Kan iemand me vertellen waar die traffic grafiekjes mee gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand al eens geprobeerd smoothwall te gebruiken met een alcatel (thomson) usb isdn adsl modem?

Op de een of andere manier werkt die driver niet goed in linux...Het modem beweert namelijk bij hoog en bij laag dat de adsl lijn niet aangesloten is...terwijl deze onder windows wel functioneert.. |:(

iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf al een jaar smoothwall draaien. Niets op installeren zegt u ? Ik heb er zelf een ftp-server op draaien. Gewoon de binary erop kopieeren en draaien met die hap. Ook een ftp-client heb ik erop gezet.
Omdat ik via chello internet toegang heb, gebruik ik die ftp-client op dagelijks mijn ip-nummer ergens op mijn website te zetten. Mochten die gasten mij ineens een ander ip-nummer geven, dan kan ik er altijd nog remote bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKP B-Man
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik heb momenteel ook smoothwall geinstelleerd, en wel versie 2.4.19 ( gpl 2.0-metro b1p0 ui-3.5a16 ). Nu heb ik, zoals wel meer gebruikers hier heb ik gemerkt, problemen met portforwarding en MSN filetransfer. Ik heb voordat ik deze post maakte al een hele tijd gezocht naar een oplossing voor het onderstaande probleem, maar helaas heb ik deze nog niet gevonden.

Het eerste probleem dat ik heb is dat de portforwarding niet werkt. Ik wil een poort van het internet naar mijn eigen pc forwarden. Nu dacht ik in eerste instantie gewoon even de poorten forwarden met networking > port forwarding via het smoothwall scherm, maar helaas: geen werkende port forwarding. Nu heb ik al geprobeerd om met eigen commando's via de ssh-shell zelf de portforwarding aan de praat te krijgen (bv ipmasqadm autofw, ipchains, iptables etc) maar dat mocht ook niet helpen. Nu las ik hier op tweakers wel ergens die dacht dat het alleen kon als je 3 netwerkkaarten gebruik ( m.b.t. orange, green en red gedeelte) maar dat lijkt me sterk, waarom zou het niet kunnen gelijk van red naar green? Weet iemand hoe ik de portforwarding wel aan de praat krijg? Zoals ik al zei, er zijn meer mensen met dit probleem, dus het kan best zijn dat de oplossing al ergens staat, maar ik heb al tijden gezocht en er staat zoveel gepost dat ik het niet kan vinden (alleen in dit forum staan al meer dan 340 posts :/ ) maar als iemand toch een oplossing heeft gevonden, een link naar de oplossing is net zo goed als de oplossing hieronder posten.
Urls waar ik onder andere heb gezocht naar een oplossing (nog met de leuke kleurtjes om snel te kunnen zoeken :) ):
http://www.matrixlist.com...2001-November/001314.html
FTP werkt niet achter Smoothwall router
Poortmappen met Speed Touch én Smoothwall
zo heb je een webserver, en zo doet ie het niet
en natuurlijk deze thread zelf.

Het MSN gedeelte is eigenlijk hetzelfde probleem, maar wat moeilijker. Ik weet dat er een erg groot forum hiervoor is, maar daar geld eigenlijk het zelfde probleem, er staat zoveel gepost dat ik een eventuele oplossing niet kan vinden. Ik heb een post gevonden waarvan ik dacht dat deze zou werken, die post (ik kan hem niet meer terugvinden) gaf me deze link http://www.matrixlist.com...2001-November/001314.html Ik zou deze moeten installeren, dan zou het moeten werken. Maar helaas, dit werkt wel met kernell versie 2.2.20 maar niet met de mijne :'( (2.4.19). Iemand die de oplossing hiervoor weet?
Urls waar ik onder andere heb gezocht voor dit probleem (ook deze nog met de leuke kleurtjes om snel te kunnen zoeken :) ):
-=Het grote Msn Messenger topic=-
freesco msn file transfer
Bestanden sturen via MSN of ICQ mislukt

Alvast bedankt voor de reacties, want ik loop hier al veelste lang mee te kl*t*n en ben het nu eens goed zat :(

P.s. alvast excuses voor typo's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Alles wat onder poort 1000 (ofzo) moet worden doorgestuurd moet je ook nog bij External Service Acces definieren...
Over MSN, hier op 0.9.9. SE deed ie het met een aparte module, dat was met de ouwe kernel, op een gegeven moment kwam een andere en toen werkte die module ook niet meer ..

• PKP B-Man
Solosmots schreef op 20 november 2002 @ 21:28:
Alles wat onder poort 1000 (ofzo) moet worden doorgestuurd moet je ook nog bij External Service Acces definieren...
Dat klopt inderdaad, staat ook in de help: Also note: Ports above 1024 are allowed through automatically. For this reason, it is not recommended that you forward these ports if you require restricted access by source IP address.
Maar dit heb ik geprobeert, resultaat: geen :( :( .
Ik heb het momenteel als volgt ingesteld, en geprobeerd of de forwarding werkt met een ftp server. Misschien dat ik hier ergens een fout(je) maak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Port forwarding:
Current rules:
Proto External source IP Source port Destination IP Destination port Enabled
TCP          ALL            666      192.168.1.111         666         Yes
UDP          ALL            666      192.168.1.111         666         Yes

external service access:
Current rules:
Proto Source Destination port Enabled
TCP    ALL        666         Yes
UDP    ALL        666         Yes

Het probleem is dus nog niet opgelost, maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

B-Man

• Solosmots
Hmmz vreemd.
Blokt je ISP niet iets ofzo :? of juist alles?

• PKP B-Man
Solosmots schreef op 21 november 2002 @ 20:24:
Hmmz vreemd.
Blokt je ISP niet iets ofzo :? of juist alles?
Kan het ook zijn dat de poorten wel open staan, maar dat ik niet op mijn eigen ("internet-")ftp kan connecten?
Vroeger, met een andere router, die helaas overleden is kon ik dat echter wel.

• Solosmots
Dat kan idd niet.
Moet je ff iemand vragen of je FTP werkt.

• PKP B-Man
Solosmots schreef op 21 November 2002 @ 21:27:
Dat kan idd niet.
Moet je ff iemand vragen of je FTP werkt.
Dat zou wel erg k*t zijn als dat altijd al het probleem is geweest... Maar volgens mij is het dat wel... Ik heb ff een onlineportscan gedaan en gekeken of er iets veranderde, met en zonder forwarding en met of zonder firewall. Resulaten: zonder forwarding: stealth, met forwarding en met firewall: stealth, met forwarding en zonder firewall OPEN :*) :*) Dus waarschijnlijk werkt dat portforwarding nu dus wel. Dat zal ik dan moeten testen zodra mijn MSN het weer doet, en iemand anders moeten laten proberen.
Wel vreemd trouwens, dat met die oude router het wel kon, verbinden met jezelf. Zal dat dan door die router intern worden teruggekoppeld ofzo? Ik weet wel dat het mij dan compleet op het verkeerde been heeft gezet, omdat het portforwarden dan altijd al heeft gewerkt, maar dat ik dat nooit door heb gehad |:( 8)7
Nou ja, laten we hopen dat dat het inderdaad is, dan werkt dat portforwarding dan nu eindelijk.

Als je me niet weer over dit probleem hoort, ga er dan maar van uit dat het dan idd werkt. Mag je hartelijk bedanken voor je hulp Solosmots? (ik ga ervan uit dat het antwoord op deze vraag ja is ;) , dus: tnx 4 ya help Solosmots ! )

(P.S. nu hopen dat MSN snel stopt met:
*** Creating connection
*** Server Error: Internal server error.
*** Lost connection to server. Err 0:0
*** Reconnecting to MSN
*** Will attempt 10 connections with 60 second intervals. )

• Solosmots
Die router heeft er gewoon iets voor gehad. Je kan windows ook vertellen dattie http://jouw isp IP moet vertalen naar een locaal adres in een file HOSTS in system32 geloof ik, zoek ff op hosts met de windows zoekmachien. Tis dan niet echt een link VIA internet, maar dan hoefje je interne IP niet te gebruiken. Testen moet je gewoon via een extern IP doen, dan weet je pas echt of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKP B-Man
Mijn FTP werkt perfect nu. Dus je zult waarschijnlijk ook wel gelijk hebben met dat andere dat je zegt.

Nu nog eens kijken of ik MSN bestandsoverdracht en MSN spraakdinges nog aan de praat kan krijgen, en dan heb ik het weer perfect voor elkaar. Suppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 25-07 15:59
Sorry voor het kicken, maar leek me beter dan een nieuw topic.
Heb bijna het hele topic doorgelezen, maar is nogal veel dus even een vraag.
Ik heb ADSL van XS4all, en heb ook smoothwall 0.9.9 geinstalleerd, werkt tot nu toe goed. Heb nog niets erbij aangesloten. Moet ik nu het script ADSL4Linux installeren, of hoe kan ik het precies goed aangesloten krijgen. Het is toch zo:
ADSL Modem -> Smootwall -> Hub/Switch -> 3 of meer pc's.
Moet mijn modem dan ook gehackt zijn of niet?
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
nee, met ads4linux niet, gwoon installeren en alles instellen zoals in de readme staat beschreven en klaar, vergeet ook niet dat je bepaalde protocollen meot instaleren

[ Voor 23% gewijzigd door EnsconcE op 04-12-2002 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
EnsconcE schreef op 04 December 2002 @ 14:51:
nee, met ads4linux niet, gwoon installeren en alles instellen zoals in de readme staat beschreven en klaar, vergeet ook niet dat je bepaalde protocollen meot instaleren
Maar ik moet dus adsl4linux installeren, anders doet hij het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Kick. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
nee, adsl4linux hoeft het kan ook zo
http://www.xs4all.nl/help...c/linux/configureren.html
daarbij staat ook dat je bepaalde proto's moet installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[kick #26, at least]
Is er inmiddels al iemand zover dat 'ie al dat gelog heeft uitgeschakeld? Al dat geratel makes me sick, ondanks ultrastille kast :)
En trouwens, het loopt aardig in de Mb's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Je kan in de crontab (/etc/crontab) het een en ander uitschakelen (fetchipac, ipacsum, makegraphs)

verder kan je in de instellingen van logrotate (/etc/logrotate.conf) hoevaak de logs ge-rotate (opnieuwe aangemaakt) moeten worden. Zet dat op wekelijks en zet je backlogs op 0 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thomaske schreef op 10 december 2002 @ 21:02:
Je kan in de crontab (/etc/crontab) het een en ander uitschakelen (fetchipac, ipacsum, makegraphs)

verder kan je in de instellingen van logrotate (/etc/logrotate.conf) hoevaak de logs ge-rotate (opnieuwe aangemaakt) moeten worden. Zet dat op wekelijks en zet je backlogs op 0 ofzo
Betekent dit dat ik met die gare VI editor aan de slag moet? Damn!
Naja, als dat nodig, is dan moet het maar. Ik hoopte alleen dat er ergens een mooie checkbox was die je uit kon schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 23:42:
[...]

Betekent dit dat ik met die gare VI editor aan de slag moet? Damn!
Naja, als dat nodig, is dan moet het maar. Ik hoopte alleen dat er ergens een mooie checkbox was die je uit kon schakelen.
'joe' vind ik zelf een makkelijkere editor! (met [ctrl]-K-H krijg je een help schermpje! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 20:59

Q-bone

Dusss...

weet iemand toevallig ook hoe je weer kunt inloggen vanaf je eigen pc naar de smoothwall router, ben namelijk het shttp:// was het toch ? vergeten :P

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

https://ip-van-smoothwall:445

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
OK, dubbelpost dan maar: Ik heb eerst een aparte thread geopend, maar ik werd geadviseerd het hier nog eens te proberen... Excuses voor de dubbelpost dus :?

Ik heb met NTPDate al enkele keren de tijd gesynced met enkele servers. Dat gaat op zich prima, want als ik mijn clock verkeerd zet en ik voer:
code:
1
ntpdate -su time.nist.gov
uit dan werkt dat prima.

Echter de klok loopt als ik "date" in type precies een uur voor (hij geeft nu dus "onze tijd" + 1 uur CET aan.)

Tijdens installatie heb ik aangegeven dat we in Europa/Amsterdam zitten, dus ik neem aan dat de tijdzone goed staat. Verder staan alle patches erop t/m fix 21, dus ik ben helemaal bij.

Ik heb in de crontab het volgende gezet:
code:
1
2
*/10 * * * * root /usr/bin/ntpdate -su nist.time.gov &gt;/dev/null
*/10 * * * * root /sbin/hwclock --systohc &gt;/dev/null

Wat moet ik doen om "onze tijd" te krijgen??? Oh, enne: Google en Gathering kon ik niks duidelijks op vinden

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
heel klein schopje :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

en als je een nederlandse time-server gebruikt?
(ntp.xs4all.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nope, ook al geprobeerd. Haalt niks uit... Meer suggesties welkom :)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
[n00bmodus]
Ik begin maar eens helemaal overnieuw :)

Ik heb hier een P133 met 128MB RAM en twee NIC's, een switch en 2 computers. Nu heb ik Smoothwall geinstalleerd, maar het internet blijft niet werken.
Ik maakt maar ff een lijst met problemen :P:
- Wat moet ik invoeren bij "Hostname? Het door @home opgegeven computernaam adres (CP281xxx-A)?
- Bij network config type moest ik GREEN + RED kiezen toch :?
- RED is @home en GREEN is intern netwerk?
- Moet ik nog wat instllen bij DNS and Gateway settings?
- IP Adress settings voor GREEN is 10.0.x.xxx
- RED interface IP is DHCP
- Moet DHCP server configuration enabled worden? (* iets wil geen server opzetten oid, alleen Inet+netwerk op 2 computers)
- Zo ja, wat moet er worden ingevuld bij start/end adress en DNS?
------------------------------------------------------------------------------------
tnx in advance _/-\o_
[/n00bmodus]

tvw

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ShotGun schreef op 25 december 2002 @ 19:54:

- Wat moet ik invoeren bij "Hostname? Het door @home opgegeven computernaam adres (CP281xxx-A)?
Jupz
- Bij network config type moest ik GREEN + RED kiezen toch :?
Ja
- RED is @home en GREEN is intern netwerk?
Klopt
- Moet ik nog wat instllen bij DNS and Gateway settings?
Je geeft aan dat RED met DHCP werkt, het enige wat je volgens mij moet doen is je Hostname invoeren, en de rest regelt SW vanzelf als het goed is. DNS/Gateways hoef je niet in te vullen
- IP Adress settings voor GREEN is 10.0.x.xxx
Kan idd
- RED interface IP is DHCP
Jupz
- Moet DHCP server configuration enabled worden? (/me wil geen server opzetten oid, alleen Inet+netwerk op 2 computers)
Nee, moet niet mag wel. Ik heb er 6 pc's achterhangen en die heb ik zelf een IP toegewezen. Je moet dan wel op de clients ook de gateway en dns invoeren van de SW-pc (zelfde IP als je aan de groene nic hebt gekoppeld, bij mij tenminste)
- Zo ja, wat moet er worden ingevuld bij start/end adress en DNS?
De range van bijvoorbeeld 10.0.1.10 t/m 10.0.1.250 ofzo, mag je zelf weten

Verwijderd

Ik wil graag deze wireless accesspoint achter mijn smoothwall router hangen. Kan dit zomaar, of zie ik iets over het hoofd (qua drivers, wireless ondersteuning in smoothwall etc)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2002 11:55 . Reden: typo ]

• iets
Bastien schreef op 26 December 2002 @ 00:08:
[...]
Jupz

[...]
Ja

[...]
Klopt

[...]
Je geeft aan dat RED met DHCP werkt, het enige wat je volgens mij moet doen is je Hostname invoeren, en de rest regelt SW vanzelf als het goed is. DNS/Gateways hoef je niet in te vullen

[...]
Kan idd

[...]
Jupz

[...]
Nee, moet niet mag wel. Ik heb er 6 pc's achterhangen en die heb ik zelf een IP toegewezen. Je moet dan wel op de clients ook de gateway en dns invoeren van de SW-pc (zelfde IP als je aan de groene nic hebt gekoppeld, bij mij tenminste)

[...]
De range van bijvoorbeeld 10.0.1.10 t/m 10.0.1.250 ofzo, mag je zelf weten
oke, als ik dat allemaal gedaan heb (geen DHCP server) krijg ik een paar fouten als de PC opstart. Een paar regels die ik kon lezen voordat ie doorstartte:
eth0: setting Rx mode to 1 addresses
Dat duurde lang (3min ofzo, op een P133)
unable to read file....
Dat stond er 3x met een hele lange DIR erachter (kon het niet overtypen, ging te snel)
could not connect to host
register failed.
En mijn smoothwall werkt nog steeds niet ;(

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Laatst online: 29-09-2024
thomaske schreef op 28 oktober 2002 @ 13:58:
[...]

deze ranges zijn bestemd voor interne netwerken.
De 10.*.*.* range ook, is alleen vele malen groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ShotGun schreef op 26 December 2002 @ 19:51:
[...]

En mijn smoothwall werkt nog steeds niet ;(
Uhm sja... herkent ie in setup wel je NICS op de juiste manier? En heb je ook in setup alles goed aangegeven? Bij mij was ie anderhalf jaar geleden ook nogal eigenwijs (ik ook trouwens) omdat 2 van de 3 NICS van hetzelfde merk/type waren, en daar enige probleempjes mee waren omdat ik niet wist welke waarvoor diende. Oftewel, ze kabel van @home zat in green en dan lukt het niet echt.

Maar ik herken er verder niets in wat je hierboven hebt getypt... mijn linux kennis is ook nog niet zo heel erg groot, dus waar je het precies moet zoeken, behalve volgens mij in de NICS en/of de instellingen daarvan geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
De NIC's worden gewoon goed herkend (1x 3Com ISA en een realtek nogwat PCI). Hij wou de 3Com nog voor het GREEN network dus ik had die kabels omgedraaid (3Com stond op @Home).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske

thomaske

» » » » » »

Zijn er al mensen die Beta 4 van Smoothwall 2.0 draaien/hebben geprobeerd?

info..

Verwijderd

even een kickje ivm het volgende :

Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen, en ik zit met het volgende probleem waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

ik wil een green/red/orange config en dan mijn netwerk opdelen in orange/green, en red naar buiten toe (internet).

nu heb ik er 3 nic's ingehangen, 2x 100 mbit 3com en 1x 10 mbit 3com, de laatste is snel zat voor mijn adsl lijntje, maar deze configureert ie nu standaard als GREEN. hetgeen zou betekenen dat GREEN <-> ORANGE dus traag is. maar in orange komt ook mijn FTP te staan, dus das de bedoeling niet.

Het is me nog niet gelukt deze kaarten te verwisselen/anders te configgen enzo. hij blijft de 10 mbit (isa) kaart als eerst, en dus groene nic zien.

tips? ideeen?

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Je moet smoothwall eerst installeren met je groene NIC er in, de rest er uit laten, daarna de andere kleuren (weet niet in welke vollig orde omdat ik alleen rood en groen gebruik.

Dus je stopt eerst alleen groen er in, Je installeert smoothwall en als ie draait gooi je er de andere NIC's bij als het goed is moet het dan werken

5325wp

Verwijderd

Crash_neo schreef op 27 februari 2003 @ 15:38:
Je moet smoothwall eerst installeren met je groene NIC er in, de rest er uit laten, daarna de andere kleuren (weet niet in welke vollig orde omdat ik alleen rood en groen gebruik.

Dus je stopt eerst alleen groen er in, Je installeert smoothwall en als ie draait gooi je er de andere NIC's bij als het goed is moet het dan werken
okay dan... thanks, ga ik dat eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Ik heb een Smoothwall van een P133-S met 16Mb ram gemaakt, maar hij heeft verbindingsproblemen. Telkens als ik iets groots download, stokt de download na een aantal MB's (geen vaste hoeveelheid). Na ongeveer een minuut komt Smoothwall er dan achter dat de verbinding dood is en gaat opnieuw proberen in te bellen, wat niet lukt en dus reboot hij (die optie staat dus aan). Ik maak gebruik van een Speedtouch USB en XS4ALL basic adsl. Iemand suggesties?

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thomaske schreef op 31 January 2003 @ 16:08:
Zijn er al mensen die Beta 4 van Smoothwall 2.0 draaien/hebben geprobeerd?

info..
Tuurlijk.
Draait hier al een maandje hier zonder noemenswaardige problemen.
Zitten helaas nog wel wat kleine foutjes in maar niet echt storend (auto reboot werkt niet meer)

Kreeg het alleen niet werkend op een Cyrix 200Mhz processor. Daar bleef hij hangen tijdens de installatie. Op m'n eigen firewall draaide hij wel in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
OK maar weer een kickje. Iemand MSN file transfer (verzenden) al werkend? Ontvagen gaat goed maar verzenden, ho maar. En die ene module werkt niet meer nadat de kernel op een gegeven moment vernieuwd is... Want die werkte altijd super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik heb eigenlijk een vraag:

Zou iemand voormij /etc/ipac-ng/ipac.conf kunnen posten?
ik heb die per ongeluk een beetje rm -rf'ed :X

Owja ik draait beta 4.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik heb hier een ipcop staan met drie nics.

Red: 10.0.0.150 - 255.255.255.0
Green: 192.168.0.1 - 255.255.255.0
Orange: 192.168.1.1 - 255.255.255.0

nou heb ik niet veel kaas gegeten van netwerk basics dus het kan zijn dat ik met die adressen al de mist in ben gegaan. mijn probleem is als volgt. ik kan met de vijf xp-werkstations op groen gewoon het net op. gateway&dns adressen zijn voor allebei services gewoon de ip van de groene nic.

nu wil ik dus de servers gaan plaatsen. die prik ik aan de oranje interface. ik kom dus met geen mogelijk het net op met die server. ik heb de eerste server (heb de rest maar ff losgekoppeld) een static gegeven (192.168.1.2) nu moet ik dus ook de dns&gateway gegevens invoeren. ik heb de ip van orange, groen & rood al geprobeerd. het ip van de speedtouch510i (10.0.0.138) die aan rood hangt werkt ook niet.

wat doe ik fout?
moet ik iets instellen op de ipcop waar ik overheen kijk?
moet ik misschien oranje een ander ip/netmask geven?

ik snap er geen hout van. zoals ik als zei, ik heb niet veel verstand van de basics. en twijfel nu enorm ofdat ik wel goed zit met de adressen. ik weet dat rood en groen nu goed zit, dat werkt perfect. maar ik kom met oranje geen stap verder. :X

hjelp!

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Ik heb die problemen ook gehad, geen oplossing voor kunnen vinden :( De server hangt bij mij gewoon in het groene netwerk nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

ik ben dus nu qua kennis weer een stukje verder... heel het ding functioneert gewoon perfect, http, ftp, webmin, ssh gewoon via het internet door m'n ipcop naar m'n server. works like a charm. dit alles werkt ook vanaf de werkstations op groen. alleen dat ik daar dan nog wat extras heb samba etc maar dat is niet van toepassing.

het enigste wat dus nu echt een probleem is voor me is dat ik geen gateway beschikbaar heb voor orange. dit is verdomde lastig bv. bij het ophalen van updates etc. ik kan hier wel omheen werken door alles binnen te halen via groen en dan via samba het op de desbetreffende server te knikkeren. dit is omslachtig en lastig. dit zou betekenen dat ik al m'n auto-update functie's kwijt ben. sommigen daar van kan ik niet eens downloaden van internet die doen het alleen maar rechtstreeks.

dit alles zou dus inderdaad betekenen dat ik onze servers in groen ertussen moet flikkeren en dat is dus alles behalve de bedoeling. *heeft GROOT probleem nu* ;( echt niemand hier wat meer van de spreekwoordelijke kaas gegeten? nogmaals:

hjelp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8

iH8

OPGELOST! YEAH!

de gateway moest toch gewoon het ip hebben van orange maar de dns moest van m'n provider zijn. "You must set your DMZ boxes to use your ISPs DNS servers directly. The way Ip Cop handles DNS requests has been changed in 1.2 (and all 0.1.2 betas) and it no longer provides any DNS services to the DMZ." dat heb ik dus gedaan en het werkte meteen. ROCK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem

ik heb de onderstaande IPcop configuratie

Red: 10.0.0.150 - 255.255.255.0
Green: 192.168.1.1 - 255.255.255.0
Orange: 192.168.10.1 - 255.255.255.0

Nu krijg ik het dus niet voor elkaar om een ADSL verbinding tot stand te brengen :?
Zit al 2 dagen te KL*** maar niks werkt.
Heb deze hele draad gelezen maar kan ook niet echt iets vinden.
Er staan zo ie zo al weinig DMZ configuraties besproken hiero.
Heb al zitten spitten op de site van IPcop EN Smoothwall maar allemaal te vergeefs.
Kan iemand mij nog wat tips geven??

ff een kleine situatie schets;
heb dus 1 IPcop staan die is verbonden met mijn Modem via Red
Op Orange zit mijn Server die Mail,SMTP,MySQL serveert
Op green komt mijn thuis netwerk met een aantal XP client's

Vanaf de client kan ik wel de IPcop pingen maar verder kom ik niet(niet bij het modem en/of mijn server)
heb het idee dat ik iets gigantisch over het hoofd zie......

wie kan mijn helpen????

Groet
Marco

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren tevergeefs wat uurtjes geinvesteerd in een poging het E-tech usb modem op een SW machine aan te sluiten.

Het is een Zonnet family account, dit werkt dus met (het betrekkelijk nieuwe?) Versatel netwerk.

In SW is er ondersteuning voor het alcatel usb modem, dat werkt volgens mij met bijv. "kpn (ppp)" maar dus niet met de instelling voor Versatel "Versatel (dhcp)"

Dit topic en de SW site bieden geen oplossing, heeft 1 van jullie enig idee hoe dit op te lossen is?

Ik ben bang dat het wachten wordt op een SW update (in de release notes van beta 2 zag ik er niks over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mensen,

Ik kan hiero ADSL krijgen. :+
Nu wil ik dat gaan regelen, alleen heb ik geen flauw bedul welke modem ik nodig heb voor smoothwall.
Iemand ervaringen met ADSL en smoothwall? :?

Ik zat zelf te denken aan een ethernetmodem, deze verbind je toch gewoon met de netwerkkaart in de smoothwall bak?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al de nieuwe Smoothwall 2.0 Beta 5 geprobeerd?
Zo ja, wat zijn de ervaringen/verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Iemand enig idee of het mogelijk is om je IP COP/SW bak zo in te stellen dat ie wanneer je je externe IP intikt dat ie dan gewoon naar de interne computer gaat?
Voorbeeldje, je hebt een webserver achter de router op poort 80 en daar wil je op deze manier heen. Normaal kan dat niet, maar is het zo aan te passen dat je niet het interne IP hoeft in te tikken? Een regel in de hosts file toevoegen vind ik een minder mooie oplossing.

edit: damn typo

[ Voor 3% gewijzigd door Solosmots op 28-07-2003 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solosmots schreef op 28 July 2003 @ 16:20:
Iemand enig idee of het mogelijk is om je IP COP/SW bak zo in te stellen dat ie wanneer je je externe IP intikt dat ie dan gewoon naar de interne computer gaat?
Voorbeeldje, je hebt een webserver achter de router op poort 80 en daar wil je op deze manier heen. Normaal kan dat niet, maar is het zo aan te passen dat je niet het interne IP hoeft in te tikken? Een regel in de hosts file toevoegen vindt ik een minder mooie oplossing.
ga eens bij Port Forwarding kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Jah, daar staat poort 80 open en geforward naar het systeem met de webserver.
En zou ik daar nog meer moeten doen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solosmots schreef op 28 July 2003 @ 19:46:
Jah, daar staat poort 80 open en geforward naar het systeem met de webserver.
En zou ik daar nog meer moeten doen volgens jou?
Als je dat allemaal al gedaan had, waarom meld je dan alleen iets over je hosts file? Port forwarden zou in principe moeten werken.

80 -» interne IP -» 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-07 08:04
Mensen al eens gehoord van FloppyT :*) FloppyT Info

Voor de rest heb ik er geen verstand van :? . Maar ik had dit gehoord van mijn collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harley538 schreef op 28 July 2003 @ 21:42:
Mensen al eens gehoord van FloppyT :*) FloppyT Info

Voor de rest heb ik er geen verstand van :? . Maar ik had dit gehoord van mijn collega.
Tja, als ik die zie, zou ik ook kiezen voor een HW firewall. Dit is dus niet wat je wilt, veels te gebruikersonvriendelijk. Daarbij draait het met het verouderde ipchains.

Er zijn overigens zat topics te vinden over alternatieven op smoothwall, daarvoor is dit topic niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 20:06:
[...]

Als je dat allemaal al gedaan had, waarom meld je dan alleen iets over je hosts file? Port forwarden zou in principe moeten werken.

80 -» interne IP -» 80
Dat is inderdaad zo ingesteld, anders kom je er van buitenaf niet op. Bij mij werkt het niet van binnenuit..
Dit is met IPCOP 1.3.0, maar ik had SW en daarmee kon het geloof ik ook niet zo.

Owja, pingen naar het externe IP van binnenuit kan wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Solosmots op 29-07-2003 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Ik zit me net te bedenken, zou het wel werken met een remote proxy?

E D I T : Ik lees dat dit moet werken, ik ga het proberen..

[ Voor 33% gewijzigd door Solosmots op 29-07-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 25-07 16:19
Smoothwall 2.0 is dus al een tijdje uit en het werkt gewoon net zoals de vorige Smoothwall erg goed, het heeft meer functies gekregen en de interface is beter.

Nu zijn de traffic charts ook iets uitgebreid, nu is mijn vraag, hoe krijg ik die traffic charts zeg maar op internet? Nu kan ik ze alleen intern bekijken, maar ik wil dus dat ze gehost worden zeg maar.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? :? Portmappings aanmaken naar de http server van Smoothwal werkt niet, en heb ook al Apache draaien.

Is er dus een mogelijkheid dat je die charts gewoon kopieerd naar een dir die door Apache gehost word, of kun je bijv. ook gewoon direct linken?

Ik zat er ook aan te denken aan een of ander proggie wat die traffic chats plaatjes automatisch van die Smoothwall router kopieerd naar een gehoste directory, en dan is het ook goed, kan ik het vandaar hosten, maar misschien kan het ook wel direct vanuit smoothwall.

Ik zou dus willen dat (in mijn geval), die traffic charts te zien zijn op http://stats.dutch-ix.nl (staat nu nog een hoop zooi in van PRTG, dat niet meer werkt ;)).

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 12-12-2003 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crash_neo schreef op 27 februari 2003 @ 15:38:

Euhm ik heb gister geinstalleerd met 2 NICs erin, je kan als ie een netwerkkaart heeft gevonden voor GREEN gewoon op probe(?) drukken en dan
zoekt ie naar de volgende netwerkkaart... Dus geen problemen met eerst 1 nic of wat dan ook btw. dit was met smoothwall 2.0 express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 14:43:
[...]

Euhm ik heb gister geinstalleerd met 2 NICs erin, je kan als ie een netwerkkaart heeft gevonden voor GREEN gewoon op probe(?) drukken en dan
zoekt ie naar de volgende netwerkkaart... Dus geen problemen met eerst 1 nic of wat dan ook btw. dit was met smoothwall 2.0 express
Dat was bij mij met een oudere versie.
En ik had het probleem dat hij elke keer de verkeerde kaart als groen aanwees.
Het mac-adres van een van de kaart moet bij onze isp geregistreed staan.

5325wp

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste