De normale editie kost nix. Je hebt ook een corporate editie, die kost wel wat. Daar kun je vervolgens ook nog uitbreidingen bij aanschaffen en die kosten óók wat. Je hoeft dus absoluut helemaal nada te betalen voor gewoon gebruik.
Ik heb nu een PI 133 - 64 MB - 450 MB hdd; dat moet volgens mij voldoende zijn.
Ruim voldoende. Ik had oorspronkelijk een P24T/83 op een oud 486 mobo, 32 MB ram en een 210 MB harddisk. Aangezien die na verloop van tijd door ouderdom de geest begon te geven (voedingsfan defect, batterij raakte steeds leeg, warme reboot ging niet) heb ik deze vervangen door een Pentium Pro 180 met 128 MB ram. Draait als een speer! Het 486 mobo kon de verbindingssnelheid prima aan (constant op het theoretische maximum van m'n verbinding), maar de admin pages waren behoorlijk traag. Nu is het flitsend snel.

Ik heb echter geen cd-rom, is het dan toch nog mogelijk om Smootwall te installeren?
Nee.
Herkent Smoothwall automatisch alle nics? Of moet ik net als bij freesco adressen opgegeven?
Bij mij wel. Hij herkent een redelijk aantal nics automatisch en ik ben geen problemen tegengekomen in geval van aanwezigheid van meerdere identieke nics in de pc. Let wel op: als je ISA-nics gebruikt moeten deze _niet_ dmv plug&play worden ingesteld. Je kunt veelal een dos-utility gebruiken om de nic van tevoren in te stellen. Deze utility is bij de producent van je nic te vinden. Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid een drietal 3Com509 kaarten voor Green, Orange & Red.
De complete installatieprocedure duurt 10-15 minuten. Letterlijk. Ook voor deze enorme Linux-n00b. Je hebt géén Linux ervaring nodig, maar uitsluitend (wat) basiskennis van een netwerk.
Green is voor de aansluiting van je interne netwerk. Deze moet je _altijd_ een handmatig ip-nummer geven, of je je Smoothwallbak nu als DHCP-server gaat gebruiken of niet.
* Jiffy vindt DHCP heel fijn. 
Red is je internetverbinding. Als je van je provider een vast ip-nummer hebt gekregen vul je die in, anders kies je voor automatisch via DHCP verkrijgen.
Orange is je (optionele) DMZ: het deel van je netwerk waar je een webserver in zou moeten zetten (potentieel onveilig gebied). Netjes ip-nummer invullen.
Green is je normale netwerk en wordt beschermd door Smoothwall.
Red is de grote boze buitenwereld.
Orange wordt _niet_ beschermd door Smoothwall. Machines die je op orange aansluit zijn dan ook opzichzelf aangewezen voor bescherming tegen hackpogingen.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...