Stripesize, wat moet ik ermee ?
Een verslag van een paar dagen ghosten/testen en weer ghosten. Oftewel een Gemod bios met "full-raid support" danig aan te tand gevoelt. Want ook dat moest gebeuren voor deze test, anders was ik snel klaar geweest
Over die stripe-size: Idd kun je het beste zelf testen. Wat voor de ene prima werkt, kan en zal voor jou net niet de goede oplossing zijn. Gelukkig zijn er wel een paar vuist-regels, die ik aan de hand van deze test nader zal toelichten.
Mijn optimale stripe
Mijn IBM's draaien het lekkerst met 8 kb stripe-size. En dan doel ik vooral op de constante-doorvoer met vrijwel geen drop-offs (HD-Tach). 64kb scoorde ook goed, waarre het niet dat het grafiekje een stuk grilliger is dan met de 8 Kb size.
Een constante doorvoer (lees nagenoeg zonder pieken/dalen) is vooral voor video-recording een must en het kan waarschijnlijk ook schelen in spellen (minder haperingen).
edit:
Hier dan de cijfers..... Deze test wou ik eigenlijk op een webpagina plaatsen maar vanwege tijdgebrek gaat dit niet door. Iig wil ik jullie deze plaatjes niet onthouden
Eerst de HDtach scores ! Zoals je ziet is de 8kb hier erg piekerig, dat klopt. Er draaide een HW-monitoring programma mee op de achtergrond die het beeld verstoord. Zoals je bij de 16kb bijv. goed kan zien dat het veel rustiger kan. Dit heb ik later ook met de 8kb getest en idd ziet het er nog beter uit dan de 16kb grafiek. TIP! Met games of video-recording zet dit soort software uit. Je hebt het zowiezo niet perse nodig, als je maar in je bios het goed (lees veilig) heb ingestelt.
8 kb stripesize
Ook de CPU-belasting ziet er goed uit met de 8kb blocksize....
16 kb stripesize
16 Kb = oke. Iets meer CPU-belasting maar gemiddeld 1 der hoogste en bijna net zo vlak als de 8 kb.
32 kb stripesize
Gemiddeld scoort 32kb al een stuk minder. Ook de cpu-belasting gaat weer iets
omhoog. Je zou haast denken hoe groter de blocks hoe meer belasting voor de CPU.....
Wat ook opvalt is het vreemde "golf" patroon. Het word al wat onrustiger.
64 kb stripesize
En vanaf deze maat word het allleen maar erger met uitzondering van 512 kb (en hoger). Dan ziet het er weer wat rustiger uit. Lijkt me niet de blocksize(s) die je wilt met harddisk video-recording. Gek genoeg scoort de CPU belasting hier weer iets beter. Gemiddeld echter ook al geen hoogvlieger.
128 kb stripesize
Net als de 64kb grafiek, chaos! Hier is ook de CPU belasting bijzonder hoog met 17.8%. Heb dit 3x getest met hetzelfde slechte resultaat. De Hardware en/of software voelt zich niet prettig met deze blokgrootte.
256 kb stripesize
Nog steeds een rommeltje, met een gemiddelde gezakt naar 20.000. Alleen de CPU belasting is een der beste, 6% maar....
512 kb stripesize
Hier ziet het plaatje er al een stuk rustiger uit, al zitten er nog teveel pieken en dalen in. Gemiddeld bijzonder laag en weer een mooie CPU belasting.
Nu dan de ATTO scores, in mijn ogen 1 van de betere benchmarks....
8 kb stripesize
16 kb stripesize
32 kb stripesize
64 kb stripesize
128 kb stripesize
256 kb stripesize
512 kb stripesize
Een hele waslijst waar je al snel het overzicht kwijtraakt. daarom voor de liefhebbers nog een *.xls document waar ik de ATTO scores in een grafiek heb gezet. Twee stuks wel te verstaan, eentje voor de lees en een voor de schrijf -prestaties.
Natuurlijk zal het ene type harddisk anders scoren dan het and64 = 28807
128 = 29551
256 = 28611
512 = 10941 ??????
Dit hoef ik verder niet toe lichten. Gewoon domme scores, soms rare uitslagen en je hebt er uiteindelijk niets aan.ere. Ook is de ene RAID-controller de andere niet. Maar in grote lijnen zijn er wel overeenkomsten:
RAID's met grote blokken scoren slecht met kleine bestanden.
RAID's met gemiddeled blokken scoren (hoe kan het anders) gemiddeld.
RAID's met kleine blokkken zijn superieur met kleine kleine bestanden.
Of de steeds heftiger wordende pieken en dalen wat je al vanaf 32kb ziet aankomen representatief is voor alle RAID-configs durf ik niet te zeggen. Het zal eerder een XP verschijnsel zijn heb ik zo het idee.
Wat wel kan uitmaken is de CPU-belasting. Denk nml. niet dat mijn cijfers ook de jouwe zijn in dit verband. Een andere RAID-chip en/of Harddisk kan hier heel andere cijfers laten zien. Daarom zal je als je zoekt naar de optimale RAID-configuratie zelf moeten testen. Het luistert zo nauw dat zelfs iemand met vrijwel identieke hardware toch een andere score laat zien.
-Wat je iig NIET moet willen (populaire kreet tegewoordig, dus ik mag niet achterblijven

) is een chaotische doorvoer cq. =
FOUT
-Wat je WEL moet willen is een zo vlak mogelijk streepje =
GOED
-En een hoge CPU belasting is ook

Juist: Harstikke
FOUT
Hier vind je de RAID.xls grafieken.
Testsysteem
Moederbord -Gigabyte 7vrxp 333 (Promise 20276 Raid-controller)
Geheugen -Samsung 256MB PC2100 DDR cas2
CPU -AMD 1800+ XP
Harddisk -2x IBM DPTA 27 GB (7200rpm , 2 MB cache)
VGA -ATi Radeon 8500 64Mb
ps: Sisoft Sandra scores heb ik jullie bespaart. De scores sloegen nergens op en versterkten alleen maar mijn vermoeden: De Sisoft HDD benckmark zuigt. Waar ATTO en HD-tach redelijk vergelijkbare resulrtaten laten zien, slaat Sisoft de plank totaal mis. M.a.w. Sisoft is een leuk hebbe-dingetje, maar op de cijfers zou ik iig niet vertrouwen.
Daarom alleen de cijfertjes ten duidelijkheid:
8 = 26946
16 = 23123 (? 3x getest)
32 = 29657
64 = 28807
128 = 29551
256 = 28611
512 = 10941 ??????
Dit hoef ik verder niet toe lichten. Gewoon simpele cijfertjes, soms bizarre uitslagen en je hebt er uiteindelijk vrijwel niets aan.