Wannapuf schreef op 29 augustus 2002 @ 00:46:
Als deze server nou onherroepelijk kapot gaat en je wil de data restoren op een andere server, met eventueel iets andere hardware. Zou dat kunnen? Verder wel een PERC RAID controller en ook weer een RAID5 config met 3x36GB schijven.
Ik heb mij namelijk laten vertellen dat het niet mogelijk is om een RAID5 te restoren, in plaats daarvan zou je de bootschijf apart moeten hebben of misschien zelfs in een RAID 1 config en de data op de RAID5 config. Dan heb je in totaal 5 schijven nodig en dat is wel een rare dure oplossing.
Het maakt niet uit waar je 'm op gaat restoren....
Je hebt nu 3*36GB in RAID5 zitten, dus netto heb je zo'n 72GB....
Je kan op alles restoren wat je maar wilt, of het nu 1 disk van 72GB of groter is, of een 3*36GB of een 5*19GB RAID5 dat maakt helemaal niets uit!
Maar wat hier denk ik wel bedoeld wordt, is dat het vaak wel verstandiger is om OS (bootdisk) en applicaties / data niet op een zelfde schijf te zetten uit performance overweging.
Daar heeft ie wel gelijk in.
En dan zou je in dat geval idd op totaal 5 disken uitkomen.
Maar dan zou je 2*19GB RAID1 (is ruim voldoende) voor je bootdisk kunnen nemen en die 3*36GB RAID5 voor de applicaties en data.
Ik denk dat er hier een paar dingen door elkaar gehaald worden....
vwb je MBR...... als je MBR kaduuk is..... > FDISK /MBR doet worderen....
RAID0, 0+1 of 5 kan een hoop problemen voor je oplossen, maar dan in het kader van BESCHIKBAARHEID.
Er is niet 1 RAID-configuratie die je kan beschermen te data-CORRUPTIE!
Igv corruptie zal je dus altijd moeten terugvallen op de laatst gemaakte backup.
Het is dus ook van grootste belang dat de backup-procedure (EN de recovery uiteraard) eens in de zoveel tijd getest moeten worden....
Heel simpel voorbeeld:
Je maakt een backup.... je krijgt geen fouten......
Heb jij al eens geprobeerd om zo'n tape op een ander systeem te restoren????
Kan nl. wel eens gebeuren dat een tape-unit toch "rot" is zonder dat je dit ziet....
Bijv. tape-unit gaat defect.... wordt vervangen... niks aan de hand... (denk je) en dan blijk je de eerdere gemaakte backups niet meer te kunnen lezen op deze unit op de eoa manier....
Alleen loop je dan pas tegen dat soort dingen aan, wanneer je het nodig hebt, en dan is het vaak te laat....