Op dinsdag 30 oktober 2001 16:54 schreef ecteinascidin het volgende:
mmm, GoT is ondanks ale brakke voorgaande dagen inmiddels wel een werkend forum waar 50.000 users en miljoenen berichten goed in ondergebracht zijn. Op enkele details na is het zo goed als af.
Om geheel van de grond af aan opnieuw te beginnen.... succes.
No offence, maar de hoeveelheid berichten is niet de issue. Op dit moment zijn ALLE berichten in 1 tabel ondergebracht (3.3 miljoen zei Femme in nl.internet.www.server-side). Niet echt wat je zegt 'goed design'.
Hoeveel berichten er op een forum staan, in weet ik hoeveel threads is niet belangrijk, als de motor, de forumcode, maar goed is. Een forum zelf bouw je in een dag, de toeters en bellen zijn het meeste werk (denk hier aan: moderation, multi-level rights/role based rights, diep doorgevoerde textcommand structuur voor opmaak door de user, threading, archiving of inactive threads etc). Veelal heeft bestaande forumsoftware (er zijn er honderden) wel een subset van de gewenste functionaliteit maar niet alle. Zelf bouwen kan een idee zijn, of beter: een bestaand forum nemen en daar de gewenste toeters en bellen inbouwen. Maar laten we aub niet te gewichtig doen over een forum, want het stelt echt geen reet voor. Een week flink doorbouwen en je hebt de meeste toeters en bellen zoals hier in Topix aanwezig zijn, er wel in zitten. (en dit is niet "gelul", been there, done that)
Verder gebruikt tweakers.net al een ander forum, nl. de frontpage software. Ik heb nooit begrepen waarom op gathering of tweakers niet dezelfde code wordt gebruikt: ipv een 'nieuwsitem' wordt de 1e posting in een nieuwe thread daarvoor in de plaats gezet. De software ligt er al, moderatie zit er in, threading, rechten... Het is uitgebreid getest etc etc. Maar goed, wie ben ik

/me denkt dat er dan veel eerder vanaf de grond begonnen had moeten worden.
Een product bijna tot het voltooide eindpunt qua bugs etc laten lopen en dan eindigen met een net-niet versie

Een forum engine die alle berichten (meer dan 3milj) in 1 table laat staan in een database met alleen table locking, waarbij elke 10 seconden een nieuwe posting in die tabel gepropt wordt, noem ik iig geen 'voltooid' product. In tegendeel.
Enfin, ik kan me dus wel voorstellen dat we de komende jaren geen updates hoeven te verwachten. Android zal misschien de ergste bugs in de toekomst op grond van het gentlemans-agreement oplossen, maar zoals als de HK uit de active topiclist, HK postaftrek en ook bv een smiley-scherm updaten kunnen we vanuit Topix iig niet verwachten. Ik denk dat een plan B met een nieuw forum vanaf de grond wel een paar maanden actief proggen duurt voordat het zover ontwikkeld is dat zelfs deze wijzigingen doorgevoerd zijn.
"maanden" is echt overdreven. Een forum is echt een van de meest banale vormen van CMS die er is. Alles is fixed, het datamodel is in 20 seconden neergekladderd, de update/fetch code idem dito. Daar heb je echt geen maanden voor nodig. Tenzij je zonder ontwerp begint te krassen, ja, dan wordt het een probleem.
mmmmmm, ik hoop iig niet dat de serverload-kwestie in de toekomst louter softwarematig opgelost kan worden....
InnoDB schijnt de table locks te vermijden, dus wanneer iemand een nieuwe posting plaatst, die posting niet alle 3.3 miljoen postings lockt, maar alleen de row (record) van de nieuwe posting. Goh... innovatie.