ff update gevraagd over Android

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 00:01 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
- Code wordt 1 grote rotzooi, na een tijd is er niet meer mee te werken.
Sorry hoor, maar waar slaat dat nou op? Probeer je hier je eigen manier van werken neer te zetten ofzo? :?

Er zijn extreem grote projecten waar erg veel mensen aan meewerken, die toch heel netjes zijn hoor... het is onzinnig om te denken dat als veel mensen kunnen wijzigen iets een rotzooi wordt. Daar heb je afspraken voor over wat voor notatie en constructies je gebruikt, enz enz.

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Op woensdag 31 oktober 2001 00:18 schreef Onno het volgende:

[..]
Er zijn extreem grote projecten waar erg veel mensen aan meewerken, die toch heel netjes zijn hoor... het is onzinnig om te denken dat als veel mensen kunnen wijzigen iets een rotzooi wordt. Daar heb je afspraken voor over wat voor notatie en constructies je gebruikt, enz enz.
Dat is waar, maar die hebben een heel structuur om te zorgen dat de code voor iedereen overzichtelijk blijft.

En ik kan aannemen dat als er een forumsoftware voor GoT ontwikkeld wordt, het niet voor iedereen te gebruiken wordt, en het dus ook niet op sourceforge komt te staan. Dan moet er zelf een systeem opgezet worden waarbij iedereen z'n bijdrage kan leveren maar dat de code toch overzichtelijk wordt (iedereen moet zich houden aan de opmaakstijlen ed). Bij 2 of 3 proggers is dat nog te doen, maar bij 20 niet meer. Al helemaal niet als je elk welwillend persoon in Webscripting die wilt erbij wilt betrekken, als dat het geval is bij punt 5.

Als je tóch iedereen erbij wilt betrekken, maar geen systeem wilt opzetten om ervoor te zorgen dat de code handelbaar blijft vanwege de tijd die het kost om zoiets op te zetten (ik weet niet precies hoeveel tijd zoiets kost, ik heb geen ervaring met projecten waar tientallen personen tegelijk aan werken, maar ik neem aan dat dat niet in een weekje is geregeld?), dan wordt de code alsnog na een tijd 1 grote rotzooi. Iedereen heeft z'n eigen stijl, en het gaat op een gegeven moment zo snel dat je niet met 1 oogopslag kunt zien welke code waarvoor precies is, en dat remt het coden weer af.

Nogmaals, als ik hier verkeerd heb aangenomen dat het veel tijd kost om een goed systeem op te zetten waarbij iedereen met dezelfde stijl code en waarbij iedereen weet wat de ander heeft veranderd en waar iedereen mee bezig is enzo, dan trek ik dit in.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
wat is het probleem ? dan download je CVS toch en install je dat ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 00:23 schreef xoror het volgende:
wat is het probleem ? dan download je CVS toch en install je dat ?
Ik weet niet of er alleen maar CVS geinstalleerd te worden?

Zoals ik al zei, ik ben niet bekend met het werken aan grote projecten met tientallen mensen tegelijk, dus als ik hier verkeerd heb aangenomen dat het veel tijd kost om een goed systeem op te zetten waarbij iedereen met dezelfde stijl code, en waarbij iedereen weet wat de ander heeft veranderd en waar iedereen mee bezig is enzo, dan trek ik dat punt van 'het wordt 1 grote rotzooi' in.

• Onno
  • Niet online
Dat is waar, maar die hebben een heel structuur om te zorgen dat de code voor iedereen overzichtelijk blijft.
Structuur? Afspraken...
En ik kan aannemen dat als er een forumsoftware voor GoT ontwikkeld wordt, het niet voor iedereen te gebruiken wordt, en het dus ook niet op sourceforge komt te staan.
Wat heeft sourceforge er in vredesnaam nou weer mee te maken? :?
Dan moet er zelf een systeem opgezet worden waarbij iedereen z'n bijdrage kan leveren
CVS dus...
maar dat de code toch overzichtelijk wordt (iedereen moet zich houden aan de opmaakstijlen ed).
Eerdergenoemde afspraken..
Bij 2 of 3 proggers is dat nog te doen, maar bij 20 niet meer.
Ervaring wijst anders uit.
Als je tóch iedereen erbij wilt betrekken, maar geen systeem wilt opzetten om ervoor te zorgen dat de code handelbaar blijft vanwege de tijd die het kost om zoiets op te zetten
Een CVS systeempje opzetten gaat redelijk snel hoor.
(ik weet niet precies hoeveel tijd zoiets kost, ik heb geen ervaring met projecten waar tientallen personen tegelijk aan werken, maar ik neem aan dat dat niet in een weekje is geregeld?)
En dat waren de belangrijkste woorden uit je betoog...

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 00:30 schreef Onno het volgende:

[..]

Structuur? Afspraken...
[..]

Wat heeft sourceforge er in vredesnaam nou weer mee te maken? :?
[..]

CVS dus...
[..]

Eerdergenoemde afspraken..
[..]

Ervaring wijst anders uit.
[..]

Een CVS systeempje opzetten gaat redelijk snel hoor.
[..]

En dat waren de belangrijkste woorden uit je betoog...
Ik gaf al toe dat ik niet bekend was met projecten waarbij tientallen mensen tegelijk aan een script werken. Dat soort project kom je vaak bij sourceforge tegen, dus ik dacht dat je daar dan een soort structuur had waardoor problemen voorkomen kunnen worden, maargoed. Tsja ik weet ook niet alles ;)

Zoals ik al zei, je hoeft alleen maar te zeggen dat het met CVS makkelijk te doen is, dan neem ik dat punt in.

Ik had dit wel kunnen verwachten, maargoed. Punt ingetrokken.

• tomato
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:52 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
NielsOnline (ActiveTopics) ja, ik idd (UltraTopics), Tomato (ehh YapBB?), nog iemand anders (YaBB), en zo zijn er nog wel een paar rondgevlogen in het 'wie heeft hier een forum'-topic in Webscripting een tijd geleden. Er zíjn er iig genoeg.
Even wat rechtzetten. Ik heb niets te maken met YapBB. Arien en ik (oa) hebben het wel draaien als devforumpje, maar Tuinhark zit achter de ontwikkeling van YapBB.
edit: Tomaat == Tomato
:( Dankje voor de verbetering (nu nog een s/T/t/ en dan is ie helemaal goed :P )

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 00:31 schreef tomato het volgende:

[..]

Even wat rechtzetten. Ik heb niets te maken met YapBB. Arien en ik (oa) hebben het wel draaien als devforumpje, maar Tuinhark zit achter de ontwikkeling van YapBB.
[..]

:( Dankje voor de verbetering (nu nog een s/T/t/ en dan is ie helemaal goed :P )
Oeps, mijn fout. :)

Ik had beter moeten weten, ik haal jullie 2 namen vaker door elkaar, ik zal 't wijzigen. Dankje.

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 00:33 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Oeps, mijn fout. :)

Ik had beter moeten weten, ik zal 't wijzigen. Dankje.
Geefnie, alleen beetje lullig als credits van zo'n project (onterecht) naar mij zouden gaan ;)
[/off-topic]

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

zoals wouter tinus al zei,

het belangrijkste bij zo'n project is het voorbereidende werk, database model, class diagram. Maar vooral een duidelijk functionele eisen lijst.

Maar aangezien ACM erop zit komt dat wel goed :)

Punt 2: Waarom zou het forum in PHP geschreven moeten worden. JAVA (in de vorm van Servlets) zijn minstens net zo snel en op een aantal punten beter..

Vooral de JDBC technologie waarbij je database connecties kunt poolen (standaard in JDBC 2.0) kan zorgen voor erg veel snelheidsverbetering.

(maar dit weet ACM zelf ook allemaal wel ;) )

Verwijderd

<Had ff geen zin om de topic helemaal door te lezen>

Maar kunnen jullie niet gewoon een Opensource database gebruiken. Er zijn er momenteel genoeg waar "we" op verder zouden kunnen bouwen en eventueel mee zouden kunnen helpen.

Dat is een mogelijkheid idd.

* RayMan vind het een beetje onzinnig dat we aan een geheel nieuwe forum gaan beginnen als er al "goede" opensource forums zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 16:54 schreef ecteinascidin het volgende:
mmm, GoT is ondanks ale brakke voorgaande dagen inmiddels wel een werkend forum waar 50.000 users en miljoenen berichten goed in ondergebracht zijn. Op enkele details na is het zo goed als af.

Om geheel van de grond af aan opnieuw te beginnen.... succes.
No offence, maar de hoeveelheid berichten is niet de issue. Op dit moment zijn ALLE berichten in 1 tabel ondergebracht (3.3 miljoen zei Femme in nl.internet.www.server-side). Niet echt wat je zegt 'goed design'.

Hoeveel berichten er op een forum staan, in weet ik hoeveel threads is niet belangrijk, als de motor, de forumcode, maar goed is. Een forum zelf bouw je in een dag, de toeters en bellen zijn het meeste werk (denk hier aan: moderation, multi-level rights/role based rights, diep doorgevoerde textcommand structuur voor opmaak door de user, threading, archiving of inactive threads etc). Veelal heeft bestaande forumsoftware (er zijn er honderden) wel een subset van de gewenste functionaliteit maar niet alle. Zelf bouwen kan een idee zijn, of beter: een bestaand forum nemen en daar de gewenste toeters en bellen inbouwen. Maar laten we aub niet te gewichtig doen over een forum, want het stelt echt geen reet voor. Een week flink doorbouwen en je hebt de meeste toeters en bellen zoals hier in Topix aanwezig zijn, er wel in zitten. (en dit is niet "gelul", been there, done that)

Verder gebruikt tweakers.net al een ander forum, nl. de frontpage software. Ik heb nooit begrepen waarom op gathering of tweakers niet dezelfde code wordt gebruikt: ipv een 'nieuwsitem' wordt de 1e posting in een nieuwe thread daarvoor in de plaats gezet. De software ligt er al, moderatie zit er in, threading, rechten... Het is uitgebreid getest etc etc. Maar goed, wie ben ik :)
/me denkt dat er dan veel eerder vanaf de grond begonnen had moeten worden.
Een product bijna tot het voltooide eindpunt qua bugs etc laten lopen en dan eindigen met een net-niet versie |:(
Een forum engine die alle berichten (meer dan 3milj) in 1 table laat staan in een database met alleen table locking, waarbij elke 10 seconden een nieuwe posting in die tabel gepropt wordt, noem ik iig geen 'voltooid' product. In tegendeel.
Enfin, ik kan me dus wel voorstellen dat we de komende jaren geen updates hoeven te verwachten. Android zal misschien de ergste bugs in de toekomst op grond van het gentlemans-agreement oplossen, maar zoals als de HK uit de active topiclist, HK postaftrek en ook bv een smiley-scherm updaten kunnen we vanuit Topix iig niet verwachten. Ik denk dat een plan B met een nieuw forum vanaf de grond wel een paar maanden actief proggen duurt voordat het zover ontwikkeld is dat zelfs deze wijzigingen doorgevoerd zijn.
"maanden" is echt overdreven. Een forum is echt een van de meest banale vormen van CMS die er is. Alles is fixed, het datamodel is in 20 seconden neergekladderd, de update/fetch code idem dito. Daar heb je echt geen maanden voor nodig. Tenzij je zonder ontwerp begint te krassen, ja, dan wordt het een probleem.
mmmmmm, ik hoop iig niet dat de serverload-kwestie in de toekomst louter softwarematig opgelost kan worden....
InnoDB schijnt de table locks te vermijden, dus wanneer iemand een nieuwe posting plaatst, die posting niet alle 3.3 miljoen postings lockt, maar alleen de row (record) van de nieuwe posting. Goh... innovatie.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 09:57 schreef wasigh het volgende:
zoals wouter tinus al zei,
het belangrijkste bij zo'n project is het voorbereidende werk, database model, class diagram. Maar vooral een duidelijk functionele eisen lijst.
In de volksmond worden dat het 'functioneel ontwerp' en het daarvan afgeleide 'technisch ontwerp' genoemd. Maar bij een forum zoals dit, is dat niet zo ingewikkeld.
Maar aangezien ACM erop zit komt dat wel goed :)
ACM is een student, heeft hij die ervaring denk je? Ok, forum software is niet zo intens dat je je een buil valt mbt functioneel en technisch ontwerp, maar iewat ervaring is wel gewenst.
Punt 2: Waarom zou het forum in PHP geschreven moeten worden. JAVA (in de vorm van Servlets) zijn minstens net zo snel en op een aantal punten beter..
Zeuren over welke tool/taal/frutseldb er gebruikt moet gaan worden bij de bouw is helemaal niet aan de orde. Met SQLserver, wat stored procs, 4 VB components, een in C++ geschreven text processor en wat asp pages, bouw je een forum wat de load van GoT makkelijk aankan. Je moet alleen NADENKEN over waar de bottlenecks zitten. En dat doe je niet door te kijken naar welk taaltje wel en welk taaltje niet stoer lijkt.
Vooral de JDBC technologie waarbij je database connecties kunt poolen (standaard in JDBC 2.0) kan zorgen voor erg veel snelheidsverbetering.
connectionpooling is 20 regels code. Database connections zijn veelal de bottleneck in veel systemen, maar dat is met 20 regels (ok, laten het 30 zijn) makkelijk op te lossen. Echter, het gemis van bv stored procedures lijkt me een grotere ramp op dit moment.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 09:57 schreef wasigh het volgende:
Lang niet iedereen op dit forum heeft ervaring met java.. ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

chem

Reist de wereld rond

In reply to otis:
Read my sig...

Volgens mij snap je er niet veel van. Gastenboek != forum.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Nou OTIS heeft wel gelijk. We hebben wel eens een migratie gedaan tussen 2 totaal verschillende fora en daar bleek het database model bijna als twee druppels water op elkaar te lijken, soms zelfs tot de naamgeving aan toe.
Niet zo gek ook natuurlijk, het is vrij duidelijk wat een forum moet doen. Je kunt het concept dus redelijk snel maken, en de rest zijn idd toeters en bellen

Wim

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-12 13:40
Ik vind een forum zonder een echte archief tabel gewoon dom. Wat heb je aan een tabel van 3.3 miljoen records? Niks alleen maar lange zoektijden. En boodschappen van een jaar geleden kunnen best naar een archief tabel. Het is toch niet gewenst daarop te reageren. Doorzoeken kan wel via een zoekpagina. Eerste ding wat uitgeschakeld word bij load problemen is de zoekmachine, waarom? Omdat iedere zoek opdracht die 3.3 miljoen boodscappen moeten worden doorzocht. Das toch een beetje load gevoelig. In mijn ogen is ieder pakket wat geen archief heeft in aparte tabel en met deze aantallen wil gaan werken dom bezig. Je krijgt wee wat je nu krijgt load problemen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 13:05 schreef MoBi het volgende:
Ik vind een forum zonder een echte archief tabel gewoon dom. Wat heb je aan een tabel van 3.3 miljoen records? Niks alleen maar lange zoektijden. En boodschappen van een jaar geleden kunnen best naar een archief tabel. Het is toch niet gewenst daarop te reageren. Doorzoeken kan wel via een zoekpagina. Eerste ding wat uitgeschakeld word bij load problemen is de zoekmachine, waarom? Omdat iedere zoek opdracht die 3.3 miljoen boodscappen moeten worden doorzocht. Das toch een beetje load gevoelig. In mijn ogen is ieder pakket wat geen archief heeft in aparte tabel en met deze aantallen wil gaan werken dom bezig. Je krijgt wee wat je nu krijgt load problemen.
ehm, er zit meestal een kolom genaamd "topic" in het tabel posts, SELECT id FROM posts WHERE topicid = '$topic' zal dus echt niet langzamer gaan dan een appart archief.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

voor een rechten systeem als op got heb je IMHO wel iets meer als een aantal minuten nodig om een Datamodel te maken.

Hoewel ACM natuurlijk student is heeft hij wel een informatica opleiding. Wat bij de de bouwers van topix voor zover ik weet niet het geval was.

Mijn verhaal over java was alleen als reactie op het vele php geroep.

tot slot: een forum wat aan de minimum eisen voldoet die hier gesteld worden bouw je niet in een dag:
IMHO minimale eisen zijn:
-> goedkope(lees gratis) database
-> schaalbaar
-> flexibel rechtensysteem
-> degelijke backend

Vooral de combinatie schaalbaar & goedkope database vergt volgens mij veel van het datamodel..

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-12 13:40
Op woensdag 31 oktober 2001 13:09 schreef hdd het volgende:

[..]

ehm, er zit meestal een kolom genaamd "topic" in het tabel posts, SELECT id FROM posts WHERE topicid = '$topic' zal dus echt niet langzamer gaan dan een appart archief.
Ik heb het over zoeken (search knopje hier) Die selects gaan snel. Die zoek opdrachten niet.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

/me wacht het hele gebeuren in spanning af :)

damn...

strax heb ik m'n skin engine eindelijk af, kan ik weer opnieuw beginnen :P

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 oktober 2001 13:24 schreef Razor_Blade het volgende:
strax heb ik m'n skin engine eindelijk af, kan ik weer opnieuw beginnen :P
Ach, dat houdt je lekker bezig :P

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 12:32 schreef chem het volgende:
In reply to otis:
Read my sig...

Volgens mij snap je er niet veel van. Gastenboek != forum.
LOL :D

Nee ik snap niet veel van joh. :) Weltrusten. :)

Posting: (posting parent kan wellicht beter in een balanced tree worden opgeslagen, zodat je met 1 select alle parents in een tree kunt ophalen, ipv een loopje) (losse pols mode: )
code:
1
|PostingID* | ParentThreadID | ParentPostingID | PostedByUserID | PostingTitle | PostingText | ConvertedPostingText | PostedOn |

Je edit PostingText, je showt ConvertedPostingText.

Eventueel neventabel met daarin alle changes op dit record en een changedatum (zodat je terug kunt rollen. poor mans CVS in forumland ;) )
code:
1
| ForumID* | ForumTitle | ForumDescription | CreatedOn |

code:
1
| ThreadID* | ThreadTitle | ParentForumID | ThreadStartedByID | ThreadStartedOn |

code:
1
| BBoardID* | BoardName | Board Description | CreatedOn |

code:
1
| BBoardID* | ForumID* | LastChangedOn|

En dan nog wat tabellen. Dit was 2 minuten. Nee, geen gastenboek, maar het is juist de verzameling toeters en bellen die het onderscheid maakt tussen forum en gastenboek. Immers, een gastenboek is 1 forum binnen een board.

• chem

chem

Reist de wereld rond

dat is een table-structuur. Die type ik ook zo uit de losse hand.

Een volledige forum (zeg, zonder usernotes en hk/sg regelingen etc.) schrijf je niet in 1 dag.

Een sql query hier-en-daar tover ik ook blindelings uit m'n mouw.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

zie ik iets over het hoofd of zitten er geen userrechten in je database?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op woensdag 31 oktober 2001 13:37 schreef wasigh het volgende:
jah nee, rechten zijn frutsels toch? :?

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 13:12 schreef wasigh het volgende:
voor een rechten systeem als op got heb je IMHO wel iets meer als een aantal minuten nodig om een Datamodel te maken.
datamodel voor rechtensysteem kost meer tijd? Daar is al zoveel over nagedacht, dat nog eens overdoen is verklooide tijd: kies 1 van de vele soorten: rolebased, 1-gets all (unix style), multilevel group based, user based etc. Ook dat model is niet meer dan hooguit een half uurtje. Omdat alles al is uitgedacht, is dat puur uitvoeren.
Hoewel ACM natuurlijk student is heeft hij wel een informatica opleiding. Wat bij de de bouwers van topix voor zover ik weet niet het geval was.
Mijn opmerking was ook niet bedoeld tot het afzeiken van ACM, in tegendeel, ik wilde juist voorkomen dat iemand die die ervaring niet HEEFT, toch opgezadeld wordt met een klus waarbij hij, omdat hij die ervaring niet heeft, wellicht overbodige fouten maakt (bv door 2 dagen te gaan nadenken welk security model gebruikt kan worden en hoe dat dan werkt, terwijl je daar gewoon literatuur over kunt raadplegen).
Mijn verhaal over java was alleen als reactie op het vele php geroep.
heh ja dat kan ik begrijpen. :)
tot slot: een forum wat aan de minimum eisen voldoet die hier gesteld worden bouw je niet in een dag:
De standaard forum functionaliteit is in een dag makkelijk te bouwen. Het is nl. niet meer dan een handjevol tabelletjes uitlezen en vullen met 1 (dat is EEN, niet 2 maar 1) formpje. Dat is routinewerk. Wat je verder ziet zijn wat viewers op dezelfde data. Die 1 regelige select statements kan iedereen verzinnen. De toeters en bellen, DAAR gaat tijd in zitten: implementatie van security model, de textprocessor (daar moet je niet te licht over denken), caching, moderatiesystem etc. Echter, het komt allemaal neer op het manipuleren van dezelfde KLEINE set tabellen. het is geen complex serialized transaction systeem, maar een verzameling 1-stap acties.
IMHO minimale eisen zijn:
-> goedkope(lees gratis) database
-> schaalbaar
-> flexibel rechtensysteem
-> degelijke backend
een site met 1 miljoen pageviews per dag en 6 servers van tig duizend piek kan geen database betalen die alles up en running houdt, oftewel de 'core business' draaien? waarom moet dat gratis? Is hetniet belangrijker dat het uberhaupt blijft draaien, omdat het de core business is?

Je 4e punt zegt: degelijke backend. Dat snap ik. Je 1e punt is totaal irrelevant. Je 2e is logisch, maar een vaag begrip: wil je schaalbaar in de breedte (plaats meer databaseservers bij en het schaalt) of in de diepte (meer users op 1 doos geen bezwaar, de load neemt niet exponentioneel toe)? Wat is een 'flexibel' rechtensysteem? Is een rechtensysteem niet een onderdeel van je forumfunctionaliteit, en dus moet het werken om je forum te laten werken, dus 'flexibel' houdt dat dan in dat het 'werkt'? of dat het 'prettig werkt' ? (of houdt het in: 'alle mogelijke rechtencombinaties moeten kunnen worden uitgedeeld ookal hebben we dat nooit nodig' ?
Vooral de combinatie schaalbaar & goedkope database vergt volgens mij veel van het datamodel..
Een datamodel is een theoretisch model hoe data-entiteiten zich verhouden tot elkaar. Het behoeft geen nadere toelichting dat dat niet gerelateerd is aan welke database dan ook.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-12 09:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ehm, met gehakketak over wie wat nu wel en niet beter weet schieten we niet al te veel op. Ik heb liever dat die energie gestoken wordt in het komen tot een goede oplossing voor ons probleem.

Misschien dat Otis ook eens met ons werkgroepje mee wil denken?

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 13:30 schreef chem het volgende:
dat is een table-structuur. Die type ik ook zo uit de losse hand.
Een volledige forum (zeg, zonder usernotes en hk/sg regelingen etc.) schrijf je niet in 1 dag.
Nee, dat zei ik toch ook niet? Ik zei: een standaard forum schrijf je in een dag, de toeters en bellen kosten veel tijd. Die voeg je dan ook ernaast toe waar nodig. Echter het zijn toeters en bellen: toevoegingen, dus in theorie kun je zonder, het zou prettig/leuk zijn als ze er in zaten.
Aangezien je toeters en bellen tot in den treure kunt uitdetailleren, ben je in theorie NOOIT klaar met een forum. Vandaar die nuancering.
Een sql query hier-en-daar tover ik ook blindelings uit m'n mouw.
"Dat is mooi voor je, jongen" (c) Ma Flodder

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 13:37 schreef wasigh het volgende:
Die zitten daar niet in nee, die verzin je er later bij, omdat dat afhangt van je security model dat je kiest. Ergo: toeters en bellen die je toevoegt aan je basis forum. Het behoeft geen toelichting dat code voor het overeindhouden van een security model uit meer regels bestaat dan het basisforum zelf. :)

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 13:46 schreef Daniel Kegel het volgende:
Misschien dat Otis ook eens met ons werkgroepje mee wil denken?
Ik wil best meedenken hoor.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 oktober 2001 13:50 schreef Otis het volgende:
Je raad vast niet wat ik je (voor daniel's post) per icq stuurde... Magoed, blijkbaar staat je icq uit (geeft niks) :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op woensdag 31 oktober 2001 13:50 schreef Otis het volgende:

[..]

OK mooi, dan ga ik even toegang tot het Serverbeheer & Development forum fixen :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op woensdag 31 oktober 2001 13:44 schreef Otis het volgende:
een erg duidelijk verhaal..
ik ben het volkomen met je eens en waarschijnlijk heb ik een verkeerde toon uit je post gehaald..

Alleen ik reken het userrechten model ook tot standaard forum werk..

• RvdH
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op woensdag 31 oktober 2001 13:53 schreef Daniel Kegel het volgende:

[..]

OK mooi, dan ga ik even toegang tot het Serverbeheer & Development forum fixen :)
Hmm.. interessant :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op woensdag 31 oktober 2001 14:17 schreef RickJansen het volgende:

[..]

Hmm.. interessant :)
Nee, niet voor jou vrolijke vrind ;)

• Engineer

Engineer

Software

Serverbeheer & Development forum? Bestaat dat al langer? :)

• RvdH
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op woensdag 31 oktober 2001 14:22 schreef Daniel Kegel het volgende:

[..]

Nee, niet voor jou vrolijke vrind ;)
Tssk, je hebt geen idee wat voor toegevoegde waarde ik kan bijdragen! :P

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-11 16:18
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:50 schreef saviour het volgende:
Wie van GoT hebben er zelf een forum dan?

Dis / NielsOnline... wie nog meer?
Zijn dat bruibare pakketten voor GoT?
Ik gebruik nu vBulletin. Maar m'n forum heeft ook een tijd op ActiveTopics gedraait. (ActiveTopics is wel een mooi systeem maar een aantal functies ontbreken nog).

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• Engineer

Engineer

Software

Ik ben met bolk nog een forum aant bouwe, maarja, dat wist de crew al ;)

Verwijderd

(opnieuw getikt wegens het ontbreken van enig privilege op dit forum, out of the blue)
Op woensdag 31 oktober 2001 14:00 schreef wasigh het volgende:
ik ben het volkomen met je eens en waarschijnlijk heb ik een verkeerde toon uit je post gehaald..
is niet erg :)
Alleen ik reken het userrechten model ook tot standaard forum werk..
Op zich wil je een forum met een rechtenmodel, je zal wel gek zijn als je dat niet wilde ;). Wat het rechtenmodel echter is, staat helemaal los van de forumdata, daar het rechtenmodel in de database puur ter ondersteuning dient van de layer tussen client gui en database layer voor de forumcontent. Het is een black box voor de forumengine, dus in feite moet je het zo kunnen inpluggen.

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 11:46 schreef Otis het volgende:
[..]
Een week flink doorbouwen en je hebt de meeste toeters en bellen zoals hier in Topix aanwezig zijn, er wel in zitten. (en dit is niet "gelul", been there, done that)
Sorry, maar hier moet ik hard om lachen.

Ten eerste heb je een lange tijd nodig om alle functionaliteit onder elkaar te zetten die je wilt hebben (hoe meer je van te voren op kunt schrijven en al rekening mee kunt houden, hoe beter). Dan komt het framework. Dat is binnen een weekje gedaan (database ontwerpen enzo). Dan komt het programmeren. Dat duurt een maandje, misschien twee. En daarna komt nog bughuten. En daar ben je LANG mee bezig, geloof me.
Op woensdag 31 oktober 2001 13:44 schreef Otis het volgende:
[..]
De standaard forum functionaliteit is in een dag makkelijk te bouwen. Het is nl. niet meer dan een handjevol tabelletjes uitlezen en vullen met 1 (dat is EEN, niet 2 maar 1) formpje. Dat is routinewerk. Wat je verder ziet zijn wat viewers op dezelfde data. Die 1 regelige select statements kan iedereen verzinnen. De toeters en bellen, DAAR gaat tijd in zitten: implementatie van security model, de textprocessor (daar moet je niet te licht over denken), caching, moderatiesystem etc. Echter, het komt allemaal neer op het manipuleren van dezelfde KLEINE set tabellen. het is geen complex serialized transaction systeem, maar een verzameling 1-stap acties.
Met standaard forumfunctionaliteit wordt natuurlijk wel het plaatsen van topics, usergroups, de admin-kant, en noem maar op gedaan. Want zonder die dingen heb je geen redelijk functionerend board, dan heb je gewoon een gastenboek wat er een heel klein beetje uitziet als een BBS.

Geloof me. De tijd die er in gaat zitten om alles op te schrijven qua functionalteit die er in de software moet komen, en het bouwen van 't framework, en daarna het programmeren van de basis-functionaliteit, daarna nog eens de extra toeters en bellen en als laatste nog eens flink bughunten, daar ben je wel een paar maanden mee bezig.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op woensdag 31 oktober 2001 15:18 schreef Otis het volgende:
(opnieuw getikt wegens het ontbreken van enig privilege op dit forum, out of the blue)
Was waarschijnlijk mijn fout...bij het bouwen van je nieuwe status moet ik zoveel dropdown boxjes goed zetten dat er soms wel eentje tussendoor glipt :P

• Chaos
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 15:23 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Sorry, maar hier moet ik hard om lachen.
De tijd die jij ergens voor nodig hebt is geen absoluut minimum ofzo.. er zijn zat mensen die veel en veel sneller kunnen programmeren.

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 15:42 schreef Chaos het volgende:

[..]

De tijd die jij ergens voor nodig hebt is geen absoluut minimum ofzo.. er zijn zat mensen die veel en veel sneller kunnen programmeren.
Dat is waar, maar niet in 1 dag een compleet forumsysteem bouwen met alle benodigde basisfunctionaliteit. Dat is gewoon niet mogelijk.

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 15:59 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Dat is waar, maar niet in 1 dag een compleet forumsysteem bouwen met alle benodigde basisfunctionaliteit. Dat is gewoon niet mogelijk.
Is wel mogelijk, beveiliging enz is een ander verhaal, als mensen er onder eigen naam berichten kunnen posten is het inpriciepe al een forum. ;)

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 16:02 schreef hdd het volgende:

[..]

Is wel mogelijk, beveiliging enz is een ander verhaal, als mensen er onder eigen naam berichten kunnen posten is het inpriciepe al en forum. ;)
Nee, dan is het gewoon een veredeld gastenboek.

Een forum oftewel een bulletin board system kenmerkt zich door een aantal dingen, waaronder het plaatsen van topics en reacties en alles wat erbij hoort, verschillende gebruikersgroepen, templatesysteem, een admin-kant, gebruikersprofiel, gebruikersopties, active topics, zoekmachine, cookie/sesison systeem, goede beveiliging + n00b user-proof, en noem zo nog maar een paar dingen op.

Dat kan je allemaal absoluut niet in 1 dagje doen. Zélfs niet in 1 maandje, als je het ontwerpen van het database model en framework enzo er bij rekent.

En dan komen de toeters en bellen er nog bij, oftewel subforums, favoriete topics, private messaging + buddylist, uitgebreide admin-functionaliteit, enz.

edit: en deze dingen zijn dus kenmerkend van een bbs tegenover een gastenboek, dat had ik er nog vergeten bij te zetten.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 16:04 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Een forum oftewel een bulletin board system kenmerkt zich door een aantal dingen, waaronder het plaatsen van topics en reacties en alles wat erbij hoort, verschillende gebruikersgroepen, templatesysteem, een admin-kant, gebruikersprofiel, gebruikersopties, active topics, zoekmachine, cookie/sesison systeem, goede beveiliging + n00b user-proof, en noem zo nog maar een paar dingen op.
Tsja waar leg je de lat. Het is een beetje de discussie. Wat is een OS, wat niet. Wat is programmeren en wat scripten om maar wat oude discussies te noemen. Het lijkt me dat de lat licht op aantal forums, kunnen posten/reageren en een userdatabase met wat minimale admin mogelijkheden

Wim

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 16:04 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

nee.
Je snapt niet wat ik bedoel met basis forum en wat ik versta onder toeters en bellen. Ik ga mezelf niet herkauwen hier, je leest mn postings hierboven nog maar eens na. Wat jij hierboven schetst is uitgebreider dan een basisforum (i.e.: je engine die postings viewt en waar je postings mee kunt plaatsen, in verschillende threads etc). Logisch, want wat jij opnoemt is leuk, maar voor elk forum gebruik je andere dingen dan wellicht jij denkt nodig te hebben.
Dat kan je allemaal absoluut niet in 1 dagje doen. Zélfs niet in 1 maandje, als je het ontwerpen van het database model en framework enzo er bij rekent.
Dat datamodel is echt niet meer dan een uur werk, met alle toeters en bellen erbij. Het framework wat jij wellicht voor ogen staat is misschien beter te omschrijven als een CMS waarbij je complete sites mee kunt beheren, en tja, dat kost tijd ja, maar een forum is een fixed environment. Als je daar een maand over doet, doe je toch iets fout.
En dan komen de toeters en bellen er nog bij, oftewel subforums, favoriete topics, private messaging + buddylist, uitgebreide admin-functionaliteit, enz.
Je verzuipt totaal in de mapping functionaliteit -> code.
edit: en deze dingen zijn dus kenmerkend van een bbs tegenover een gastenboek, dat had ik er nog vergeten bij te zetten.
weblog bedoel je. bbs is iets met files en chatten met de beheerder. Maar als jij me niet geloofd, dat is dat jouw probleem hoor :) Als jij denkt dat je voor een forum echt een dikke maand hard kloppen moet uittrekken, dan is dat wellicht (no offence) in jouw situatie zo, maar hier echt niet. Als je alles moet uitzoeken, overal over moet nadenken, dan kost alles veel tijd.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 15:33 schreef Daniel Kegel het volgende:

[..]

Was waarschijnlijk mijn fout...bij het bouwen van je nieuwe status moet ik zoveel dropdown boxjes goed zetten dat er soms wel eentje tussendoor glipt :P
Hehe :) ACM heeft het in de database teruggezet. Het kwam wellicht omdat de code die de groupfile in php compileert niet iets weg kon schrijven ivm de hack van vannacht. Ik had groep 64 oid, maar daar was geen groupfile voor aangemaakt.

• Engineer

Engineer

Software

Maar ehm, het is dus stil aan definitief geworden dat het forum zelf geprogd word? :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 oktober 2001 17:46 schreef hdd het volgende:
Maar ehm, het is dus stil aan definitief geworden dat het forum zelf geprogd word? :)
Neehoor, zelfs dat niet.

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 17:27 schreef Otis het volgende:
Dat datamodel is echt niet meer dan een uur werk, met alle toeters en bellen erbij. Het framework wat jij wellicht voor ogen staat is misschien beter te omschrijven als een CMS waarbij je complete sites mee kunt beheren, en tja, dat kost tijd ja, maar een forum is een fixed environment. Als je daar een maand over doet, doe je toch iets fout.
Nee.

Een CMS heeft veel overeenkomsten met een bbs, dat is waar, maar 't is toch anders op een aantal punten. Ook ben je niet in 1 uurtje klaar met het maken van het model, aangezien je het beste met alles rekening kunt houden, en dus alles moet opschrijven wat je wilt (en mogelijk in de toekomst zal kunnen willen) zodat je er rekening mee kunt houden. Het programmeren is het probleem niet, het verzinnen van de mogelijke functionaliteit wél. Als je van te voren echt precies weet wat je wilt en wat je in de toekomst kan willen, dán pas is het binnen een uurtje te doen.
weblog bedoel je. bbs is iets met files en chatten met de beheerder. Maar als jij me niet geloofd, dat is dat jouw probleem hoor :) Als jij denkt dat je voor een forum echt een dikke maand hard kloppen moet uittrekken, dan is dat wellicht (no offence) in jouw situatie zo, maar hier echt niet. Als je alles moet uitzoeken, overal over moet nadenken, dan kost alles veel tijd.
Nee, een weblog is weer een soort van CMS, een forum heet officieel Bulletin Board System (en dan moet je niet denken aan de BBS'en in de tijd van de modempjes, al is het daar wel van afgeleid).

Je moet van te voren echt weten wat je precies wilt, want anders ben je later toch nog bezig met het uitbreiden van dingen, omdat je later dingen verzint die je er toch nog in wilt hebben zitten, dus dat kost veel tijd. Als je echt alles weet wat je zou kunnen willen en ook van plan bent er later niks meer aan toe te voegen, kan je binnen een uurtje het framemodel in elkaar hebben, dat is niet zo moeilijk nee.

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 17:51 schreef ACM het volgende:
[..]
Neehoor, zelfs dat niet.
Welke opties worden eigenlijk in overweging genomen? Alleen code kopen en dan zelf aanpassen en het open-source-idee of ook andere mogelijkheden?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 oktober 2001 17:55 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Welke opties worden eigenlijk in overweging genomen? Alleen code kopen en dan zelf aanpassen en het open-source-idee of ook andere mogelijkheden?
- Dat zijn er twee van, (semi) closed source developen.
- Product op maat laten maken.

Zijn twee anderen.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 05:28
Een forum met meerdere mensen maken is natuurlijk mogelijk, maar je moet dan wel een duidelijke indeling hebben. Bijv. een groep gaat de database-structuur maken, een andere groep het gegevens uit de database halen, weer een andere het design, een andere groep de smilies en de UBB code, een andere groep weer de indeling van de subfora en zo, weer een andere het usersysteem, de sessies, de opties, de active topics, het mod-systeem, het edit-systeem, GC-rechten etc. Zolang deze dingen los van elkaar ontwikkeld kunnen worden kan dit op zich best snel en efficiënt en makkelijk bug-traceerbaar.

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 17:54 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
[..]
Nee.
Een CMS heeft veel overeenkomsten met een bbs, dat is waar, maar 't is toch anders op een aantal punten.
Je meent het :D Anders deed ik de afgelopen 6 maanden toch iets fout :D
Ook ben je niet in 1 uurtje klaar met het maken van het model, aangezien je het beste met alles rekening kunt houden, en dus alles moet opschrijven wat je wilt (en mogelijk in de toekomst zal kunnen willen) zodat je er rekening mee kunt houden. Het programmeren is het probleem niet, het verzinnen van de mogelijke functionaliteit wél.
Ik vergeef het je, no offence, niet boos worden, maar toen ik 17 was dacht ik ook zo. :7. Het punt is: als je eerst analyse doet (dus interviews houden, analyseren wat men kan/wil/moet op basis van doelgroep analyses etc) en daaruit je verschillende entiteiten haalt, maak je daarvan een datamodel. Dat kost echt niet veel tijd en als je dat mbv een datamodelleringstechniek maakt, krijg je overzicht hoe de data zich tot elkaar verhoudt en beter: je kunt de tabellen incl constraints meteen genereren met zo'n model. Zodra je dat hebt is het zaak de functionaliteit te nemen en daarmee een technisch ontwerp te maken waarbij je kijkt HOE je het beste gewenste functionaliteit DIE GEBOUWD MOET WORDEN (dat is dus een subset) kunt implementeren (in grote lijnen). Mbv het datamodel genereer je tabellen, met het technisch ontwerp maak je daarna code op die tabellen. Veel meer dan store/get spul is dat in eerste instantie niet. (voor een forum dan). Daar doelde ik op.
Als je van te voren echt precies weet wat je wilt en wat je in de toekomst kan willen, dán pas is het binnen een uurtje te doen.
Met een goede analyse is dat zeker te benaderen. Wat je in de toekomst wil is nooit echt te voorspellen, maar als je je datamodel goed hebt opgezet en de functionaliteit goed gescheiden hebt gehouden (dus niet security model data in de forumdata prakken, bv) kun je het allemaal modulair bouwen en ook vervangen, mocht dat nodig zijn.
Nee, een weblog is weer een soort van CMS, een forum heet officieel Bulletin Board System (en dan moet je niet denken aan de BBS'en in de tijd van de modempjes, al is het daar wel van afgeleid).
Ik denk bij 'bbs' meteen aan de 'no courier, no carrier' tijd van vroeger. Forgive me :)
Je moet van te voren echt weten wat je precies wilt, want anders ben je later toch nog bezig met het uitbreiden van dingen, omdat je later dingen verzint die je er toch nog in wilt hebben zitten, dus dat kost veel tijd. Als je echt alles weet wat je zou kunnen willen en ook van plan bent er later niks meer aan toe te voegen, kan je binnen een uurtje het framemodel in elkaar hebben, dat is niet zo moeilijk nee.
Daarom moet je ook eerst nadenken en analyseren. Maar een basic forum zonder enige poespas (of bruikbaarheid in the real world wegens het ontbreken van security) is altijd je basis. Als je de platgetreden paden bewandeld van eerdere forumbouw projecten, is het helemaal inkopwerk. Wat je goed zegt: vooraf niet goed nagedacht, later geen goed resultaat. Dat is HET manko van veel software developers hoor, dat ze niet nadenken van te voren. Een software project is voor de helft of zelfs langer veelal analyses maken, ontwerpen maken en protyping. Het uiteindelijke kloppen is maar een 'onderdeel'.

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 18:49 schreef Otis het volgende:
[..]
Ik vergeef het je, no offence, niet boos worden, maar toen ik 17 was dacht ik ook zo. :7. Het punt is: als je eerst analyse doet (dus interviews houden, analyseren wat men kan/wil/moet op basis van doelgroep analyses etc) en daaruit je verschillende entiteiten haalt, maak je daarvan een datamodel. Dat kost echt niet veel tijd en als je dat mbv een datamodelleringstechniek maakt, krijg je overzicht hoe de data zich tot elkaar verhoudt en beter: je kunt de tabellen incl constraints meteen genereren met zo'n model. Zodra je dat hebt is het zaak de functionaliteit te nemen en daarmee een technisch ontwerp te maken waarbij je kijkt HOE je het beste gewenste functionaliteit DIE GEBOUWD MOET WORDEN (dat is dus een subset) kunt implementeren (in grote lijnen). Mbv het datamodel genereer je tabellen, met het technisch ontwerp maak je daarna code op die tabellen. Veel meer dan store/get spul is dat in eerste instantie niet. (voor een forum dan). Daar doelde ik op.
Ah dan heb ik je verkeerd begrepen. Bij mij zaten het onderzoeken van wat je precies wilt en al die dingne allemaal bij elkaar, en er is niet altijd meteen duidelijk wat er in de software moet zitten, en dat moet eerst allemaal bekeken worden, wat haalbaar is enz. En als ik dat zie zo alles bij elkaar, vooral als er niet meteen bekend is wat er in de software moet komen, kan het nogal een tijdje duren..

Oh, ennuh boos wordt ik nooit, ik hou van een argument voeren zo nu en dan. :)
Met een goede analyse is dat zeker te benaderen. Wat je in de toekomst wil is nooit echt te voorspellen, maar als je je datamodel goed hebt opgezet en de functionaliteit goed gescheiden hebt gehouden (dus niet security model data in de forumdata prakken, bv) kun je het allemaal modulair bouwen en ook vervangen, mocht dat nodig zijn.
Dat ben ik wel met je eens, modulair bouwen is het handigste, veel in classes stoppen enzo. Dan heb je gewoon een aantal standaard onderdelen en die zijn makkelijk te hergebruiken, en ook is precies duidelijk wat wat doet, en zo kan je makkelijk aanpassingen doen.

En ik dacht toch dat ik redelijk veel verstand had van hoe het framemodel goed, snel en makkelijk in elkaar te zetten. Ik ga altijd eerst denken wat ik voor functionaliteit wil hebben. Daarna afstrepen wat haalbaar is en wat niet, helemaal als er een tijdslimiet is. Daarna ga ik de database-layout schetsen, ivm met welke functionaliteit erin komt, en daarna ga ik een beetje schetsen wat allemaal in welke classes moet komen enzo.. Misschien moet ik me daar toch wat meer in verdiepen. :)

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 14:11
Op woensdag 31 oktober 2001 17:46 schreef hdd het volgende:
ik ben redelijk voor en ik zou ook wel wat functies willen schrijven :)

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 18:01 schreef ACM het volgende:

[..]

- Dat zijn er twee van, (semi) closed source developen.
- Product op maat laten maken.

Zijn twee anderen.
waarom geen open source ?

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 22:03 schreef Steven_NL het volgende:

[..]

ik ben redelijk voor en ik zou ook wel wat functies willen schrijven :)
kook, al is het maar iets simpels. Dan heb je toch meegewerkt aan het forum :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 oktober 2001 22:20 schreef raymanontweakers het volgende:
waarom geen open source ?
Er werden 2 opties genoemd, ik noemde twee anderen...

open source zat al bij de andere opties.
Trouwens, waarom _wel_ opensource?

Waarbij ik met opensource bedoel, "hier is de link, download de .tar.gz maar". Ipv dat wij alleen zelf wijzigingen (kunnen) maken...

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 22:48 schreef ACM het volgende:

[..]

Waarbij ik met opensource bedoel, "hier is de link, download de .tar.gz maar". Ipv dat wij alleen zelf wijzigingen (kunnen) maken...
Dan kan heel got meedenken aan het forum.. ;)

• DiSiLLUSiON
[..]
Het mooiste lijkt mij, dat de wijzigingen gewoon voorgehouden worden aan 1 of 2 personen, maar dat de code wel 'inzienbaar' is door wie maar wil. als er dan een bug is, kan die snel gefixt worden, maar is het toch aan de verantwoordelijke(n) om die erin te stoppen.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ik heb een beta in de aanbieding :+ kopuh :? :P (server tijdelijk down btw)

geintjuh.

maar ik heb deze draad zo eens doorgekeken. ik zie het persoonlijk niet zitten om met zoveel mensen te gaan proggen. Ik werk nu al samen met hdd aan een forum en dat gaat maar al te vaak fout

zijn schuld overigens :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

Om het aantal posts in lieve adjes wat om hoog te schroeven? Omdat we dan naast de "ohh die en die site heeft jullie layout/smileys geript!!" posts dan ook een hele zwerm "ohh die en die site heeft jullie forum geript!" posts krijgen. :Y)

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 23:05 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Om het aantal posts in lieve adjes wat om hoog te schroeven? Omdat we dan naast de "ohh die en die site heeft jullie layout/smileys geript!!" posts dan ook een hele zwerm "ohh die en die site heeft jullie forum geript!" posts krijgen. :Y)
Waarom? Je zou natuurlijk nog een hidden forum kunnen op zetten waar alleen mensen met meer dan 200 posts oid. inkunnen, en dan daar de link naar de forum-source posten.

Ik neem aan dat mensen die het forum dan willen niet eerst 200 posts gaan posten. ;)

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 23:10 schreef hdd het volgende:
Waarom? Je zou natuurlijk nog een hidden forum kunnen op zetten waar alleen mensen met meer dan 200 posts oid. inkunnen, en dan daar de link naar de forum-source posten.
Het moet niet veel gekker worden met al die hidden forums en ingewikkelde regels enzo :D

* tomato wil niet eens weten of ie in de 'HK' ofzo mag/kan :Z

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 23:14 schreef tomato het volgende:

[..]

Het moet niet veel gekker worden met al die hidden forums en ingewikkelde regels enzo :D

* tomato wil niet eens weten of ie in de 'HK' ofzo mag/kan :Z
Ingewikkelt? En dat komt hier 2 jaar lang al .. ik kon die regel na 1 week uit m'n kop, zo moeilijk is die regel toch niet? ;)

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 31 oktober 2001 23:17 schreef hdd het volgende:
Ingewikkelt? En dat komt hier 2 jaar lang al .. ik kon die regel na 1 week uit m'n kop, zo moeilijk is die regel toch niet? ;)
Naja, iedereen zijn specialiteiten :)

Ik weet dan bijvoorbeeld weer hoe je 'ingewikkeld' spelt :P

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 23:10 schreef hdd het volgende:
Ik neem aan dat mensen die het forum dan willen niet eerst 200 posts gaan posten. ;)
Ben je nou echt zo naief of doe je alsof? Die source zwerft in notime over het net of je het nou in hidden forum propt of niet..

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op woensdag 31 oktober 2001 23:20 schreef tomato het volgende:

[..]

Naja, iedereen zijn specialiteiten :)

Ik weet dan bijvoorbeeld weer hoe je 'ingewikkeld' spelt :P
zo progt ie ook :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Engineer

Engineer

Software

Op woensdag 31 oktober 2001 23:21 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Ben je nou echt zo naief of doe je alsof? Die source zwerft in notime over het net of je het nou in hidden forum propt of niet..
Nouwja, het remt iig wel.. ;)

Verwijderd

[..]

Opensource omdat "jullie" :P dat op een forum kunnen doorbouwen kunnen aanpassen. enz en niet van grond af hoeven te beginnen of geld hoeven uit te geven.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 05:28
Sorry voor het omhoogschoppen, maar hebben jullie nou al een beslissing genomen (zelf maken of Topix behouden) of wachten jullie nog even af?

edit: Misschien de topictitel veranderen in 'eigen forum maken' o.i.d., 'update over Android gevraagd' slaat eigenlijk niet echt meer op de discussie, of een nieuw topic beginnen...

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Open-source heeft ook nog een nadeeltje, ik denk dat ik met het woord '[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/858]Burat[/url]' wel genoeg heb gezegd :)

• WaarAnders
  • Laatst online: 20-07 21:31
bij mij niet iig. Warez ofzo :?
[sub] * WaarAnders heeft geen zin om al die topics door te lezen.[/sub]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Het zegt mij ook niks.

• Steven
Is er al een officieel Modjes/MT statement wat betreft bovenstaand idee? Of hebben jullie je teruggetrokken in de Private fora voor overleg? (is ook goed hoor, dit soort beslissingen hebben veel voors en tegens)

• Steven
* Steven trapt dit topic naar boven zodat het zijn hoofd lekker hard tegen de stickey topics knalt!!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weet niet precies wat ik hier wel of juist nier over kan cq. mag zeggen.... ik zal kijken of ik iemand kan vinden die wat meer duidelijkheid kan verschaffen :).

• Steven
Op maandag 05 november 2001 17:08 schreef Bulldog het volgende:
Ik weet niet precies wat ik hier wel of juist nier over kan cq. mag zeggen.... ik zal kijken of ik iemand kan vinden die wat meer duidelijkheid kan verschaffen :).
Tnx :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 05 november 2001 17:08 schreef Bulldog het volgende:
Er is nog geen officieel statement, behalve dat ikzelf, niet echt het nut van "volledig opensourced ontwikkelen" zie.

Wellicht dat we op een gegeven moment delen van de source openen (regexpengines, database structuren etc) maar verder heb ik niet het idee dat je echt wat wint bij zoiets.

Voordelen als "maar dan kijken er meer mensen naar de source en vinden meer mensen fouten" zie ik wel...
Maar voordelen als "maar dan gaat development harder omdat iedereen iets doet" geldt imho niet, sterker nog, als je gaat vertrouwen op anderen heb je zelfs kans dat het trager gaat.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Met opensource geef je ook iets terug aan je community :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:25

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 05 november 2001 18:24 schreef ACM het volgende:
Voordelen als "maar dan kijken er meer mensen naar de source en vinden meer mensen fouten" zie ik wel...
Maar voordelen als "maar dan gaat development harder omdat iedereen iets doet" geldt imho niet, sterker nog, als je gaat vertrouwen op anderen heb je zelfs kans dat het trager gaat.
Ik denk ook niet dat je er op moet vertrouwen dat anderen wel wat doen. Maar ik denk wel dat als de source open is, en je kan in een apart forum verbeteringen plaatsen die ook gebruikt worden en waar je ff een dank je wel voor krijgt, mensen wel mee kijken, en als ze iets zien wat in hun ogen beter kan, ook aanpassen.
Doet me weer denken aan een tijdje geleden, regexpr's liepen nogal brak, tig keer kwamen er oplossingen die letterlijk gecopy-paste konden worden, en er werd helemaal niets mee gedaan. Dan heb je ook geen zin om na te denken.
Maar je zal altijd gewoon een vast team dev'ers moet hebben die echt aan het forum werken. Alle extra input is leuk en aardig.

Exact expert nodig?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-12 10:25

McMiGHtY

- burp -

Is er al wat meer over bekend?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jasper
  • Laatst online: 18:57
Geduld is een schone zaak! :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aangezien het contract al 50 dagen geleden afliep zal er toch wel 'iets' te melden zijn?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op vrijdag 09 november 2001 11:19 schreef ecteinascidin het volgende:
Aangezien het contract al 50 dagen geleden afliep zal er toch wel 'iets' te melden zijn?
Ze hadden toch een gentleman's agreement dat ze dit forum mogen blijven gebruiken?

Ondertussen zullen ze druk aan het discusieren zijn over de toekomst in het form-dev forum :?

Komt tijd, komt...

• localhost
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Topix wordt automatisch afgeschoten als HlpDsk de 30.000 postings haalt :)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 09 november 2001 20:42 schreef localhost het volgende:
Topix wordt automatisch afgeschoten als HlpDsk de 30.000 postings haalt :)
Hmz. Dan hebben we nu een probleem... :o

Aannames zijn fataal.

• Steven
Naar aanleiding van [topic=318294/1/600] trap ik dit topic nog maar is omhoog om te kijken hoe goed het overleg in het developer forum gaat :)

• Mithrandir
  • Laatst online: 01-12 19:28
Ik heb 't topic net bijna helemaal doorgelezen (ik en }:O), en één conclusie:

Mooie ideeën, maar er wordt geen flikker uitgevoerd...

Ik bedoel, 't is allemaaal leuk en aardig, maar de laatste 3/4 bladzijden is er helemaal geen voorstel gedaan/met een voorstel ingestemd. WAT NU?

Verbouwing

Verwijderd

Tja, wel zullen gewoon geduld moeten hebben denk ik :)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Op zondag 18 november 2001 14:36 schreef DinoRaptor het volgende:
Ik heb 't topic net bijna helemaal doorgelezen (ik en }:O), en één conclusie:

Mooie ideeën, maar er wordt geen flikker uitgevoerd...

Ik bedoel, 't is allemaaal leuk en aardig, maar de laatste 3/4 bladzijden is er helemaal geen voorstel gedaan/met een voorstel ingestemd. WAT NU?
Op de achtergrond is men met van alles bezig hoor. :)

Het is niet zo dat iedereen nu maar alles een beetje laat hangen enzo. :)

Aannames zijn fataal.

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

ik heb niet heel de topic gelezen, kwam tot het stuk dat er ideen waren dat gotters een forum moesten maken:

je moet wel zorgen dat je ze 100% vertrouwd of natuurlijk goed controleert want ze kunnen natuurlijk backdoors maken. Toch? als dit een stomme reply is zeg je het maar ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 16:19 schreef MM- het volgende:
ik heb niet heel de topic gelezen, kwam tot het stuk dat er ideen waren dat gotters een forum moesten maken:

je moet wel zorgen dat je ze 100% vertrouwd of natuurlijk goed controleert want ze kunnen natuurlijk backdoors maken. Toch? als dit een stomme reply is zeg je het maar ;)
Ik zeg het ;)

Natuurlijk zal er altijd een GoTTeR (acm,chem,wasigh) de page verifieren voordat hij in het systeem gezet gaat worden. Zou een zooitje worden als dat niet ging gebeuren :)

• Mithrandir
  • Laatst online: 01-12 19:28
Op zondag 18 november 2001 16:17 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Op de achtergrond is men met van alles bezig hoor. :)

Het is niet zo dat iedereen nu maar alles een beetje laat hangen enzo. :)
Oh. ok.

Kunnen ze hun vooruitgangen ook eens posten?? (noflame..)

Verbouwing

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 18 november 2001 17:14 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Oh. ok.

Kunnen ze hun vooruitgangen ook eens posten?? (noflame..)
Een nieuw/ander forum heeft veel tijd nodig waarbij je niet over 1 nacht ijs kunt en moet gaan. Ik verwacht dat ze vanzelf met dingen naar buiten komen als er iets vaststaat. Er zitten in ieder geval mensen op met verstand van zaken dus ik heb er al het vertrouwen in dat het helemaal goed komt.

FYI, ik heb niets met het nieuwe/andere forum te maken. Ik weet net zo veel als alle anders users.

[edit: typo]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 20:26
moet ik een forum voor jullie schrijven in HTML?
Als je wat wilt posten moet je dan wel een mailtje sturen dan zet ik het er binnen een week op
>:) :P
Pagina: 1 2 3 Laatste