ff update gevraagd over Android

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik meen namelijk dat het contract zo begin oktober is verlengd en dat Arjen/Jorma verder bouwen aan GoT.
De laatste dagen meerdere topics zien doodgaan met de opmerking van een modje:"Daarvoor moet je bij Android zijn, daar hebben we geen invloed op". Is de invloed van de crew/MT na de contractverlenging niet op tafel gekomen?

Ik bedoel, nu is het slechts wachten wanneer en wat de volgende update verschijnt/bevat. Er liggen inmiddels een aantal dingetjes die eigenlijk wel enig feedback vragen, maar de crew geeft nog altijd "ik weet het (helaas) ook niet).

* Delerium is benieuwd naar de nieuwe Android/MT communicatie-route.

[edit], reply hieronder zou zijn: GEEN EENRICHTINGSVERKEER dus

Verwijderd

ecteinascidin: /me is benieuwd naar de nieuwe Android/MT communicatie-route.
<route medium="email">
mail.android.nl [213.239.154.10] -- mail.tweakers.net [213.239.154.10]
</route>

Simpeler communicatie-route kan haast niet. :+

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:15

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op dinsdag 30 oktober 2001 09:56 schreef ecteinascidin het volgende:
Ik meen namelijk dat het contract zo begin oktober is verlengd en dat Arjen/Jorma verder bouwen aan GoT.
Klopt niet, contract is niet verlengd.
De laatste dagen meerdere topics zien doodgaan met de opmerking van een modje:"Daarvoor moet je bij Android zijn, daar hebben we geen invloed op". Is de invloed van de crew/MT na de contractverlenging niet op tafel gekomen?
Bij de besprekingen wel, maar dat is één van de redenen dat we er niet uit gekomen zijn. Middels een gentleman's agreement kunnen we Topix blijven gebruiken, maar verder hebben we er nu nog minder invloed op dan voorheen. Tot op zekere hoogte kunnen we zelf aanpassingen verrichten, maar als iets aanpassing door Android vergt kunnen we geen enkele toezegging doen. Als je een concreet verzoek hebt kun je dus het beste even informeren bij Kees, ACM, AntonT of Femme of we het zelf kunnen en anders is het bidden dat Android het oppikt.

Er wordt op dit moment gewerkt aan een alternatief waarbij we niet meer afhankelijk zijn van een externe partij voor de forumsoftware.

• Delerium
  • Niet online
:?

OK, dus Android is formeel niet meer de leverancier van GoT?

Dus voor updates etc hoeft het gebruik van bugs.topix.nl oid niet perse tot resultaat te leiden.
Maar de grote aanpassingen? worden die nu dan dus niet gedaan oid of is dat een kwestie van goodwill van android? Indien jullie zelf dus kunnen beslissen is bv een smileyupdate dus wel zo gefixed.

Ik meende dat het contract diende voor de ondersteuning/development, maar dat de licentie voor Topix tot versie 1.3.0b etc al binnen was? klopt niet geheel blijkbaar? (Wie is dan eigenaar en gebruiksgerechtigde van de GoTDB?)

Interne developpers voor GoT zou idd een uitkomst zijn, maar kan je dan wel uitgaan van de (toch geavanceerde) fundamenten van GoT?

* Delerium is geheel confuus aangezien Floris me verzekerde dat het contract verlengd was, zodoende het verkeerde uitgangspunt.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op dinsdag 30 oktober 2001 11:48 schreef ecteinascidin het volgende:
:?

OK, dus Android is formeel niet meer de leverancier van GoT?
Formeel is er geen enkele binding meer tussen Android en GoT. Er was sprake van een totaalpakket van licentie op de software en ondersteuning. Er is nu overeengekomen dat de ondersteuning vervalt, maar de licentie zelf niet zodat we Topix kunnen blijven gebruiken.
Dus voor updates etc hoeft het gebruik van bugs.topix.nl oid niet perse tot resultaat te leiden.
Ja en nee. bugs.topix.nl staat los van GoT. Feature requests voor GoT zijn inderdaad vrij kansloos, maar bugs in Topix worden net zoals voorheen afgehandeld.
Maar de grote aanpassingen? worden die nu dan dus niet gedaan oid of is dat een kwestie van goodwill van android? Indien jullie zelf dus kunnen beslissen is bv een smileyupdate dus wel zo gefixed.
Ik weet niet exact hoe de structuur van Topix in elkaar steekt, dus ik kan niet zomaar vertellen wat wel en niet kan. Het is een kwestie van met een concreet vraagstuk aankloppen bij onze technische mensen.
(Wie is dan eigenaar en gebruiksgerechtigde van de GoTDB?)
Uiteraard zijn wij zelf de eigenaren en gebruiksgerechtigden van de GoTDB. Dat staat los van het eigendom en gebruiksrecht van Topix.
Interne developpers voor GoT zou idd een uitkomst zijn, maar kan je dan wel uitgaan van de (toch geavanceerde) fundamenten van GoT?
Hoe bedoel je?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
maar bugs in Topix worden net zoals voorheen afgehandeld.
niet dus >:) ;)

maar...als er nu een bug in topix zit, of iets wat jullie anders willen zien, mogen jullie het dan wel of niet zelf aanpassen?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:57
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:01 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

maar...als er nu een bug in topix zit, of iets wat jullie anders willen zien, mogen jullie het dan wel of niet zelf aanpassen?
Dat kan volgens mij niet (geencode (met Zend-encoder) PHP is het dacht ik).

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:01 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

Mogen is de kwestie niet, kunnen is een groter probleem. De Topix-code is beveiligd met Zend, en dus kunnen we er niet zomaar in knutselen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hoe zit het dan met een iets oudere versie.
daar heb je de broncode wel van gekregen.

in princiepe mag je die toch gebruiken en naar hartelus aanpassen ? (je heb toch geen support meer)

wat klanten normaal weerhoud om code zelf aan te passen is omdat ze dan geen support meer krijgen. aangezien jullie toch niet meer krijgen kan je het net zo goed zelf doen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Die ouwe versies hebbe we volgens mij niet meer, misschien nog in een backup ? Hmzz dat zou op zich wel een idee zijn :?

DIT IS MIJN WEBSITE

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 30 oktober 2001 12:20 schreef havana het volgende:
Die ouwe versies hebbe we volgens mij niet meer, misschien nog in een backup ? Hmzz dat zou op zich wel een idee zijn :?
Ondanks dat ik me helemaal niet in dit topic wilde begeven wil ik een ding kwijt: "volledig herzien rechtensysteem" :o.

Gaat zomaar een oude versie wel werken?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• xoror
  • Niet online
jullie hebben toch nooit een hard contract getekend met een clausule dat je niet aan de code mag zitten of wel? (er was toch nooit een contract getekend)

anyway, ik lees ook tussen de regels door dat jullie helemaal van topix af willen. Misschien is dat ook wel een beter idee.

• xoror
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:22 schreef JvS het volgende:

[..]

Ondanks dat ik me helemaal niet in dit topic wilde begeven wil ik een ding kwijt: "volledig herzien rechtensysteem" :o.

Gaat zomaar een oude versie wel werken?
nou dat is een van de dingen die je zelf zou kunnen schrijven. je heb de nieuwe db struct, en zo moeilijk is het dan niet om die aanvulling te schrijven.

• JvS
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 30 oktober 2001 12:23 schreef xoror het volgende:

[..]

nou dat is een van de dingen die je zelf zou kunnen schrijven. je heb de nieuwe db struct, en zo moeilijk is het dan niet om die aanvulling te schrijven.
Ah, ok. Dan ga ik me nu weer bemoeien met zaken waar ik wel verstand van heb :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

mm dit zat er aan te komen dat men van topix af wilde stappen..

Ik hoop alleen dat er genoeg tijd wordt genomen en dat er goede mensen worden gezet op een nieuwe te ontwikkelen forum.

(opensource :? )

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
ff topictitel ge-edit

gevraagt=gevraagD :)

ik weet het, ik ben erg :P

DIT IS MIJN WEBSITE

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:50 schreef wasigh het volgende:
mm dit zat er aan te komen dat men van topix af wilde stappen..

Ik hoop alleen dat er genoeg tijd wordt genomen en dat er goede mensen worden gezet op een nieuwe te ontwikkelen forum.

(opensource :? )
Om die reden hebben we ook besloten om eerst een groepje mensen uit te laten zoeken wat de beste oplossing is. Daarnaa gaan we kijken met welke mensen we dat tot stand kunnen gaan brengen.

Overhaaste beslissingen zijn nooit goed :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

en erg goede beslissing denk ik :)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In wat voor hoek zoeken jullie het nu dan? Een nieuw forum laten schrijven door users? (en die misschien een aparte status geven.). Of de bestaande crew die iets maakt... of bestaande software gebruiken?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Ze zullen ACM wel op de zaak gezet hebben... Dies de laatste tijd zoveel bezig met alles 'achter' t.net.....

Maar het zat er dik in dat het met topix/android niet meer helemaal zou lukken in de toekomst....

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:36 schreef MikeN het volgende:
Ze zullen ACM wel op de zaak gezet hebben... Dies de laatste tijd zoveel bezig met alles 'achter' t.net.....
Hier heb ik zelfs mezelf op gezet :P

• D2k
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:44 schreef ACM het volgende:

[..]

Hier heb ik zelfs mezelf op gezet :P
<inside joke>
je hebt je naam iig al tegen :+
</inside joke>

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 14:11
Van wie is eigenlijk de copyright v.d. Layout??

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-11 16:18
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:16 schreef Steven_NL het volgende:
Van wie is eigenlijk de copyright v.d. Layout??
Femme.

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12
Maar als jullie niet bij de source kunnen is het dus onmogelijk om ook maar iets aan te passen. En ik kan me voorstellen dan Android zich niet meer bezig houdt met de wensen van GoT.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 30 oktober 2001 15:50 schreef D2k het volgende:
<inside joke>
je hebt je naam iig al tegen :+
</inside joke>
Misschien heeft het niks met namen te maken? :P

• saviour
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:20 schreef Pc123 het volgende:
En ik kan me voorstellen dan Android zich niet meer bezig houdt met de wensen van GoT.
Denk jij dat het komt door alles dat over Android is gepost? Waaruit is dat postgedrag ontstaan denk je?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Maak gewoon het ontwerp van de database (eigendom ligt bij t.net) openbaar, en ontwerp daar bovenop van grond af aan opnieuw de frontend.

Als je een paar interne ontwikkelaars aanstelt, en verder een cvs-tree met de source opzet, dan is er met heel got binnen een paar maanden een nieuw forum wat net zo goed werkt als topix.

• Delerium
  • Niet online
mmm, GoT is ondanks ale brakke voorgaande dagen inmiddels wel een werkend forum waar 50.000 users en miljoenen berichten goed in ondergebracht zijn. Op enkele details na is het zo goed als af.

Om geheel van de grond af aan opnieuw te beginnen.... succes.

* Delerium denkt dat er dan veel eerder vanaf de grond begonnen had moeten worden.
Een product bijna tot het voltooide eindpunt qua bugs etc laten lopen en dan eindigen met een net-niet versie |:(

Enfin, ik kan me dus wel voorstellen dat we de komende jaren geen updates hoeven te verwachten. Android zal misschien de ergste bugs in de toekomst op grond van het gentlemans-agreement oplossen, maar zoals als de HK uit de active topiclist, HK postaftrek en ook bv een smiley-scherm updaten kunnen we vanuit Topix iig niet verwachten. Ik denk dat een plan B met een nieuw forum vanaf de grond wel een paar maanden actief proggen duurt voordat het zover ontwikkeld is dat zelfs deze wijzigingen doorgevoerd zijn.

mmmmmm, ik hoop iig niet dat de serverload-kwestie in de toekomst louter softwarematig opgelost kan worden....

[edit], detail: * Delerium is tegenwoordig volledig pro-Android

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:54 schreef ecteinascidin het volgende:
mmm, GoT is ondanks ale brakke voorgaande dagen inmiddels wel een werkend forum waar 50.000 users en miljoenen berichten goed in ondergebracht zijn. Op enkele details na is het zo goed als af.

Om geheel van de grond af aan opnieuw te beginnen.... succes.
Tja, daar heb je opzich wel gelijk in.
Als Android gewoon zo eerlijk is om te zeggen dat ze er geen zin meer in hebben, en dat ze de source vrijgeven zou het allemaal een stuk sneller gaan.

Er is dan gelijk al een flinke source base om mee aan de slag te gaan. Maar dat zie ik eerlijk gezegd niet 1,2,3 gebeuren.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:27 schreef saviour het volgende:

[..]

Denk jij dat het komt door alles dat over Android is gepost? Waaruit is dat postgedrag ontstaan denk je?
Nee, omdat er niet meer betaald wordt :)

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 14:11
Op dinsdag 30 oktober 2001 16:47 schreef little_soundman het volgende:
Maak gewoon het ontwerp van de database (eigendom ligt bij t.net) openbaar, en ontwerp daar bovenop van grond af aan opnieuw de frontend.

Als je een paar interne ontwikkelaars aanstelt, en verder een cvs-tree met de source opzet, dan is er met heel got binnen een paar maanden een nieuw forum wat net zo goed werkt als topix.
Hier zat ik ook al aan te denken... Gewoon om een paar redenen:
1. Je bent van topix "af"
2. Je hebt een te gek project, waar veel GoTTers plezier aan zullen beleven.
3. GoT verplicht zich NERGENS aan, je laat gewoon iedereen bouwen en op het moment dat het af is testen, en daarna draaien die hap als het bevalt!!

• IceStorm
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Het is niet dat Topix op zich slecht is, dat valt wel mee (eigenlijk vrij prima zelfs). Alleen de support suckt zo hard dat het gewoon niet meer gaat.

• Delerium
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:37 schreef IceStorm het volgende:
Het is niet dat Topix op zich slecht is, dat valt wel mee (eigenlijk vrij prima zelfs). Alleen de support suckt zo hard dat het gewoon niet meer gaat.
Ja, als jij developer bent en zelfs achter de schermen voor klootzak oid wordt uitgemaakt dan zou jij ook je support/goodwill skippen. Zeker als je wordt aangewezen om dat maar ff te doen (of dat je zelf zegt "dat doe ik wel ff" en de rest zegt "prima")

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 17:39 schreef ecteinascidin het volgende:

Ja, als jij developer bent en zelfs achter de schermen voor klootzak oid wordt uitgemaakt dan zou jij ook je support/goodwill skippen. Zeker als je wordt aangewezen om dat maar ff te doen (of dat je zelf zegt "dat doe ik wel ff" en de rest zegt "prima")
Het gaat hier niet om een vriendendienst hoor. Er is/was gewoon een contract, en dus een leverancier <-> klant relatie.

Als de leverancier niet doet wat er van hem verwacht moet worden, dan is het terecht dat de klant ontevreden wordt.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

[..]

Ja, als jij developer bent en zelfs achter de schermen voor klootzak oid wordt uitgemaakt dan zou jij ook je support/goodwill skippen. Zeker als je wordt aangewezen om dat maar ff te doen.
Ik zou gewoon doorgaan met updeeten,
het gaat inprinciepe over je eigen forum software = inkomsten straks, en een betere testplaatst dan GoT kan ik niet bedenken ;)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 30 oktober 2001 17:59 schreef hdd het volgende:

[..]

Ik zou gewoon doorgaan met updeeten,
het gaat inprinciepe over je eigen forum software = inkomsten straks, en een betere testplaatst dan GoT kan ik niet bedenken ;)
en fokforum.nl stelt niets voor??? Daar draait in iedergeval al .c

Waar twee 'vechten' ...

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Ik zie het probleem niet?

Ten eerst zit er een Webscripting forum, helemaal vol met personen die (weinig tot veel) verstand hebben van PHP. Er zitten best een paar bij die samen aangesteld willen worden als Developers, waarbij de software opensource wordt, en waarbij iedereen in Webscripting die het maar wilt bugs kan fixen en zo de stukjes code aan de devlopers kan sturen, en die beslissen dan of het in de volgende versie erbij komt of niet.

Als jullie niet veel zien in het idee van een open-source forum voor gotters door gotters, dan zijn er ook genoeg personen hier die zelf een forum hebben geschreven. Vaak hebben ze zelf nog een site ook. Dan kan je overleggen om een manier te krijgen om de software te testen onder extreem grote druk, en als je dat doet bij meerdere kan je zo uitvinden welk bulletinboardpakket het beste presteert. Daar kan je dan een contract mee opstellen, of als diegene zelf een site heeft, bijv een button op got plaatsen die links naar die site in ruil voor de software + ondersteuning als diegene daar mee akkoord gaat, of wat er dan ook wordt afgesproken qua budget limiet of wederdiensten of wat dan ook. Ik weet zeker dat er genoeg zijn die best de software willen installeren op een test-setup oid, aangezien jullie not likely met iemand fukken door z'n software te jatten of wat dan ook, en al helemaal met zo'n contract in het verschiet (Zoiets als dit doet toch wel heel wat voor je naamsbekendheid!)

Wat jullie ook willen of afspreken, er zijn genoeg opties..
Het contract met Android is afgelopen, vanwege de slechte support ookal was de software prima. Dan is optie 1 het beste, aangezien er ALTIJD wel support aanwezig is, er kan snel een bug uit de software gevist worden en dan hoeft 1 van de aangewezen developers de bugfix alleen maar in de code te incorporaten. Maar optie 2 kan ook, dan kan er een contract gemaakt worden waar bij zit wat er gebeurt als de support niet voldoende is enzenzenz..

En tadaaaah! No problemo! ;)

• Engineer

Engineer

Software

Samen werken != makkelijk, iedereen progt anders dan anderen.
Dus zomaar een groep samenstellen voor GoT te voorzien van een forum lijkt me geen optie, dat word spagetti. ;)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 18:47 schreef hdd het volgende:
Dus zomaar een groep samenstellen voor GoT te voorzien van een forum lijkt me geen optie, dat word spagetti. ;)
Dit hangt dus helemaal af van de leiders van het project. Je moet niet 100 man write access geven op je cvs natuurlijk.

• Ramon
  • Laatst online: 08:21
Op dinsdag 30 oktober 2001 18:47 schreef hdd het volgende:
als je het goed aanpakt, is het goed te doen. Je maakt een core-groep van programmeurs die het grootste deel van het werk doen (basis)

hou de code opensource en geef andere programmeurs de mogelijkheid bugs te fixen of dingen toe te voegen. Zorg dan dat de core-groep deze code onder ogen krijgt en kan kijken of het in de software verwerkt kan worden.

:)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:07 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

als je het goed aanpakt, is het goed te doen. Je maakt een core-groep van programmeurs die het grootste deel van het werk doen (basis)

hou de code opensource en geef andere programmeurs de mogelijkheid bugs te fixen of dingen toe te voegen. Zorg dan dat de core-groep deze code onder ogen krijgt en kan kijken of het in de software verwerkt kan worden.

:)
Inderdaad. En dan kunnen die paar main-developers desnoods de ingebrachte stukjes coden restylen om het overzichtelijk te houden, mocht dat nodig zijn.

• Engineer

Engineer

Software

Mwja, maar wie bepaald wie er het mooiste kan devven? Dat is nog altijd een vraag met 100 mogelijke antwoorden, namelijk 1 of 2 mensen van de gekozen 100.

Het gaat er trouwens niet als hoofdzaak om dat het mooi is,
het gaat erom dat het leesbaar is en het moet er voor zorgen dat het grote aantal users op GoT niet de hele server omver haalt met de load. :)

Deze discussie kunnen we nu beter gewoon stop zetten, ik had dachtik gehoort dat ze al een aantal bestaande forums op het oog hadden.. ;)

• Delerium
  • Niet online
mmmmm, in welk stadium is het inventariseren eigenlijk nu?
Weten crewmensen al welke dingen er wel en niet gewenst zijn? Is er al nagedacht over de toekomst? Ik bedoel, ik neem toch wel aan dat men lang voor het contract afliep wel een aantal ideeen waren.... Jaapf oid zou 'iets' proberen, maar die's inmiddels ook geen crew meer.

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 19:34 schreef hdd het volgende:
Deze discussie kunnen we nu beter gewoon stop zetten, ik had dachtik gehoort dat ze al een aantal bestaande forums op het oog hadden.. ;)
Welke hebben ze op het oog dan?

Want de meeste 'grote officiele' bulletin board systems krijg je geen persoonlijke support, maar algemene support.. én speciale features zijn vaak niet mogelijk, alleen algemene.

• Skef
  • Laatst online: 29-11 12:46

Skef

Ik scheer.me

<super-noob-modus>
Dan gaan jullie toch gewoon UBB draaien :P :P :P
</super-noob-modus>

ff serieus: ik vind het wel een goede zaak als de ontwikkeling van GoT ook in eigen hand komt. Je kan ook als bepaalde groep programmeurs een soort stichting maken, waarbij je allemaal meehelpt, en iedereen voor hetzelfde deel eigenaar is...

Mocht het dan zo uitpakken dat er belangstelling is voor jullie product (als het echt een goed product is, waar functionaliteiten inzitten die geen enkel ander product allemaal heeft), dan kan je het natuurlijk gaan vermarkten.

En wat betreft die programmeer-stijl: laat gewoon een iemand (liefst van de t.net crew) een bepaalde stijl opmaken, met daarin zo'n beetje alle mogelijke situaties, en dat wordt dan gewoon de stijl waar iedereen zich aan moet houden. Als je het niet met die stijl eens bent, dan werk je heel eenvoudig gewoon niet mee. Er zijn zat programmeurs hiero... (Of ontwikkel anders eerst een tool die alles naar een bepaalde stijl converteert; net zoiets als die HTML-cleaners...)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Engineer

Engineer

Software

Op dinsdag 30 oktober 2001 19:56 schreef Skef het volgende:
(Of ontwikkel anders eerst een tool die alles naar een bepaalde stijl converteert; net zoiets als die HTML-cleaners...)
php is heel wat groter dan html, tegen de tijd dat je daarvoor een programma gefixt hebt had je al 3x een forum kunnen bouwen ;)

• Skef
  • Laatst online: 29-11 12:46

Skef

Ik scheer.me

Op dinsdag 30 oktober 2001 20:00 schreef hdd het volgende:

[..]

php is heel wat groter dan html, tegen de tijd dat je daarvoor een programma gefixt hebt had je al 3x een forum kunnen bouwen ;)
Zijn er nie al standaard tooltjes voor dan? En het is opzich heel simpel:
Je hoeft alleen maar een standaard indeling te maken voor:
- functies
- classes
- variabelen (oops, naamgeving, das irri)
- diverse if/while/for dingetjes...

dit zijn denk ik wel de hoofdgroepen waarin je dingen kan indelen... of zie anders de php-manual, daar staat het mooi in verschillende hoofdstukken :P

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Onno wilt vast wel de search engine leveren :P

• IceStorm
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Jij weet net zo goed als ik dat je als developer pas NA dat je steken laat vallen wordt 'uitgescholden'.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:35 schreef RickJansen het volgende:
Onno wilt vast wel de search engine leveren :P
Ja die heeft ie toch al? :)
1 onderdeel is al af :+

Hebben jullie (adjes voornamelijk) weleens contact met de administratie van 't fokforum?
Hebben zij ook plannen in deze richting ofzo?
(mocht dat een 'ja' zijn, dan is Android toch meteen al z'n klanten kwijt?)

Saved by the buoyancy of citrus

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:53 schreef Cyphax het volgende:

[..]

Ja die heeft ie toch al? :)
1 onderdeel is al af :+

Hebben jullie (adjes voornamelijk) weleens contact met de administratie van 't fokforum?
Hebben zij ook plannen in deze richting ofzo?
(mocht dat een 'ja' zijn, dan is Android toch meteen al z'n klanten kwijt?)
Dat is toch 1 en dezelfde? of niet?

Want anders draait Topix idd nergens meer :P

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:01 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Dat is toch 1 en dezelfde? of niet?

Want anders draait Topix idd nergens meer :P
Nou dat weet ik niet... of ze hetzelfde zijn...
Ze gebruiken dezelfde software (fok een versie hoger toch?) en ze draaien op dezelfde servers... heh maar verder?

Okee, dus stel dat GoT over zou stappen naar een ander forumsysteem, zou dan Fok dat ook meteen (moeten) doen?
Mij lijkt van niet.. maar ik ben onwetende :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Fok! is in principe gewoon een los bedrijf. Ze draaien wel mee op de Tweakers.net servers, maar hebben wel een eigen database. Als GoT andere software gaat draaien hoeven ze zich daar dus helemaal niets van aan te trekken.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Bigs
  • Niet online
Er zijn toch genoeg PHP'ende tweakers? Als we nou eens met z'n allen krachten bundelen en zelf een forum schrijven.. moet lukken.

• MikeN
Maar om weer terug te komen op de 'bestaande software'.
Ik kan me geen phpforum bedenken wat: makkelijk aan te passen is aan de huidige db, snel is (iig zo snel dat de huidige servers het aankunnen en redelijk aan de wensen voldoet.
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:18 schreef Bigs het volgende:
Er zijn toch genoeg PHP'ende tweakers? Als we nou eens met z'n allen krachten bundelen en zelf een forum schrijven.. moet lukken.
Ben je nu al op dit idee gekomen :o ;)

• Engineer

Engineer

Software

Op dinsdag 30 oktober 2001 21:19 schreef MikeN het volgende:
Ik kan me geen phpforum bedenken wat: makkelijk aan te passen is aan de huidige db, snel is (iig zo snel dat de huidige servers het aankunnen en redelijk aan de wensen voldoet.
Dat is wel allemaal zo, maar zoals je in andere topics kunt lezen was de service slecht, en is er nu al helemaal geen service meer. Ander forum dus..

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:19 schreef MikeN het volgende:
1) Een omzet-scriptje schrijven om de tabellen te converteren is echt niet zo'n probleem.

2) Snelheid kan altijd aangepast worden dmv een speciaal voor GoT ontwikkeld forumpakket. Denk bij speciale aanpassingen aan wat er alleemaal live uit de db wordt gehaald en wat niet, hoe de templates geregeld zijn, of de query's extra dingen ivm met InnoDB benutten.. dat soort dingen.

3) Dit kan ook opgelost worden door een speciaal forumpakket aan te bieden. Als ze een pakket bij een van de 'grotere' aanbieders kopen (een licensie dus) dan krijgen ze een 'standaard' stukje software (denk aan vBulletn, UBB, UltraBoard, noem maar op). Ze kunnen ook, als ze een commercieel pakket willen, bij de pakketen die worden aangeboden die testen om welke nu al de snelste is, en andere criteria, en daarmee een aanbieder kiezen, en dan met die aanbieder even rond de tafel gaan zitten en alles doorbespreken qua aangepaste functionaliteit, de support, en vooral de 'interactie met GoT', oftewel: Komt de ontwikkelaar vaak op GoT, en kan hij/zij daardoor snel aan de vraag van de gebruikers voldoen qua de software?.

Dat laatste is dus een groot voordeel als er beslist wordt om een softwarepakket te kiezen, die ontwikkeld wordt door iemand (of door meerdere personen) die vaak op GoT komen. Die kennen de gebruikers, en die zijn dan vaak heel makkelijk qua als een gebruiker bijv iets vraagt, om te antwoorden met of iets kan en wat niet, en het dan ff met het bestuur van GoT te overleggen. Want van een van de programmeurs van zo'n 'groot' softwarepakket kan je niet verlangen dat diegene, áls ze al toestemmen met een custom forumpakket, dat ze dus hier dag in dag uit langskomen de hele dag om ff te checken voor userinput en daar op te reageren.

• MikeN
Ik denk toch dat het niet gaat lukken met bestaande software. Er zal een flink deel zelf moeten worden geschreven. Of dat nu door Gotters is, of door VBullettin maakt me niet zoveel uit, alhoewel het in dat laatste geval nog wel is een duur geintje zou kunnen worden.

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:27 schreef MikeN het volgende:
Ik denk toch dat het niet gaat lukken met bestaande software. Er zal een flink deel zelf moeten worden geschreven. Of dat nu door Gotters is, of door VBullettin maakt me niet zoveel uit, alhoewel het in dat laatste geval nog wel is een duur geintje zou kunnen worden.
Er zijn hier genoeg personen op GoT die een forumpakket ontwikkeld hebben, of nog aan het ontwikkelen zijn.

Wat dus ook mogelijk is, is dat er bijv een contract wordt opgesteld met zo'n persoon, om een speciaal forumpakket te schrijven wat dan opensource wordt voor GoT. een speciale licensie dus, dat de programmeurs op GoT mee kunnen denken en programmeren, maar dat die programmeur nog steeds alleen zelf aan de software zit, ookal is het het invoegen van bugfixes en functionaliteit waar diegene door anderen aan geholpen is. Dit is in feite een combinatie van het opensource idee en het idee om een van de vele softwarepakketen te kiezen die door GoT'ers al worden of zijn ontwikkeld. Dan hoeft er niet helemaal vanaf de grond af aan begonnen te worden.

• MikeN
Maar dan MOET het pakket wel zonder verdere speciale voorwaarden open source worden. Anders krijgen wel later hetzelfde als met android....

• Engineer

Engineer

Software

Op dinsdag 30 oktober 2001 21:27 schreef MikeN het volgende:
Dan kun je het beter door GoTters laten doen, gratis en je hebt het in de hand.
Als je het door een bedrijf laat doen krijg je weer het gezijk van snel dit en dat in elkaar proggen en het word erop gezend, en dan kun je weer niet zien wat het geworden is.. heb je nix aan en je bent en het grootste nadeel is dat je bak geld kwijt bent.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 30 oktober 2001 21:33 schreef MikeN het volgende:
Maar dan MOET het pakket wel zonder verdere speciale voorwaarden open source worden. Anders krijgen wel later hetzelfde als met android....
Zolang de source maar bij GoT / het MT is, kan er natuurlijk altijd vroeger of later zelf in aangepast worden. Dus de noodzaak om alles opensource te doen zie ik niet zo.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Met andere woorden:
Er moet iemand zijn dan die zijn/haar pakket ter beschikking stelt zonder er een concrete vergoeding voor te krijgen, afgezien van het respect enzo (ach aanbeden worden heeft ook wel wat eh? ;) )?
Ik weet dat er best wel tweakers zijn met een eigen geschreven, GOED werkend forum.
Als je niet van plan bent er geld mee te gaan verdienen, ga dan voor de eeuwige roem zou ik zeggen ;)

• MikeN
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:36 schreef HGM het volgende:

[..]

Zolang de source maar bij GoT / het MT is, kan er natuurlijk altijd vroeger of later zelf in aangepast worden. Dus de noodzaak om alles opensource te doen zie ik niet zo.
Je kan de source wel hebben, maar er zijn ook nog zogenaamde licentievoorwaarden. Er zit copyright op een normale source, dus je moet wel regelen dat het MT het dan _mag_ aanpassen.

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik snap ook niet waarom men nu nóg steeds niet bezig is met een forum te schrijven. Zoals al eerder gezegd is, heeft GoT PHP'ers zat. Met een klein beetje hersenspoelen maak je daar totaal gewillige slaafjes van, zodat je geen problemen met de support meer krijgt. >:)
Het is natuurlijk altijd de vraag of het 'nieuwe' forum dan wel de belasting even efficiënt aankan als het huidige Topix, maar volgens mij is dat gewoon een kwestie van uitproberen. Momenteel wordt er toch ook veel geknoeid met de db zonder eerst alles met een extreem hoge belasting te testen, of wel? Zorg gewoon dat je in geval van nood nog altijd een terug-coversietool hebt, zodat je op elk moment terug naar Topix kan.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• MikeN
Als je ervoor zorgt dat ze dezelfde database layout gebruiken, kun je ze zelfs naast elkaar draaien....

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:33 schreef MikeN het volgende:
Nee.

ALS ze kiezen voor een forumpakket van een van de ontwikkelaars die al reeds op GoT rondhangen, dan kan in het contract worden opgenomen dat de source bijv alleen aangepast mag worden door de developer, maar dat de templates enzo natuurlijk gewoon door de modjes aangepast kunnen worden. Maar ook dat bijv de code niet ge-zend is, maar openbaar, en dat het alleen gebruikt mag worden voor GoT, zodat de gebruikers zélf aanpassingen kunnen aandragen, maar dat die dan wél door de programmeur in de software gezet worden. Geloof me, als je als programmeur goede aanpassingen en bugfixes op handen aangedragen krijgt stop je die er na goed checken écht wel in hoor, dan zit je niet van 'neuh liever niet'.
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:37 schreef Cyphax het volgende:
Met andere woorden:
Er moet iemand zijn dan die zijn/haar pakket ter beschikking stelt zonder er een concrete vergoeding voor te krijgen, afgezien van het respect enzo (ach aanbeden worden heeft ook wel wat eh? ;) )?
Ik weet dat er best wel tweakers zijn met een eigen geschreven, GOED werkend forum.
Als je niet van plan bent er geld mee te gaan verdienen, ga dan voor de eeuwige roem zou ik zeggen ;)
Nee.

Als er wordt gekozen voor een custom versie van een forumpakket bij een van de aanbieders die hier al reeds op GoT rondhangen, dan kan er bijv als vergoeding zo nu en dan een banner naar de site van de software gezien laten worden ipv de toch voor 70% 'gratis' webads. En vergeet de naamsbekendheid niet, dat is 1 van de belangrijkste dingen.

• DiSiLLUSiON
Bart Coppens:
Het kan simpel geregeld worden. Als de personen achter t.net/got besluiten om geen groot opensource project te doen, maar een speciaal forumpakket van 1 van de aanbieders op got aan te schaffen, dan openen ze gewoon een topic in Webscripting ofzo, met de vraag wie er geinterreseerd is..

Diegenen die geinterreseerd zijn kunnen dan hun software op een testserver laten testen onder extreem hoge druk (scroef testscriptjes in elkaar ofzo).. en dan kan je automatisch een chart in elkaar laten schroeven door de testscriptjes welke aanbieder de nu snelste software heeft.

Dan kan je kiezen welke het veelbelovenste is (komt ie vaak op got? hoe is ie met andere gebruikers? heeft ie bewezen veel verstand van php te hebben?) en daar kan je dan een contract aanbieden met een aantal voorwaarden, dat bijv de code open source wordt maar alleen hij het mag veranderen ofzo, maar dat dat wel binnen bepaalde tijd moet gebeuren als er een bug is ofzo.. En als er iemand accepteerd dan kan je met diegene rond de tafel gaan zitten en de fijne details gaan uitwerken.

• saviour
  • Niet online
Wie van GoT hebben er zelf een forum dan?

Dis / NielsOnline... wie nog meer?
Zijn dat bruibare pakketten voor GoT?

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:50 schreef saviour het volgende:
Wie van GoT hebben er zelf een forum dan?

Dis / NielsOnline... wie nog meer?
Zijn dat bruibare pakketten voor GoT?
NielsOnline (ActiveTopics) ja, ik idd (UltraTopics), Tuinhark (ehh YapBB?), nog iemand anders (YaBB), en zo zijn er nog wel een paar rondgevlogen in het 'wie heeft hier een forum'-topic in Webscripting een tijd geleden. Er zíjn er iig genoeg.

edit: Tuinhark natuurlijk! :Y)

• saviour
  • Niet online
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:52 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Zijn die pakketten nu al bruikbaar? Of moeten ze eerst aangepast worden voordat ze goed functioneren? De jouwe bijv. dat weet jij zelf het beste neem ik aan...

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:56 schreef saviour het volgende:
[..]
Zijn die pakketten nu al bruikbaar? Of moeten ze eerst aangepast worden voordat ze goed functioneren? De jouwe bijv. dat weet jij zelf het beste neem ik aan...
Ze zijn bruikbaar, maar waarschijnlijk (dat weet ik qua mijn software pakket natuurlijk beter dan de andere, maar toch..) zullen ze zowiezow aangepast moeten worden om aan de grote vraag hier op GoT te moeten voldoen. Sommige dingen wil je nl. niet als je je software op verschillende sites wilt kunnen draaien, maar als je een speciaal pakket ontwikkelt voor één site (GoT), zijn er veel meer mogelijkheden wat efficiencie betreft, want normaal moet je afwegingen maken tussen hoe efficient iets is, en hoe veelzijdig het is.

Ik weet iig dat mijn pakket (UltraTopics v2.14) in de laatste stage van ontwikkeling is (bughunten), en dat de software van Tuinhark (YapBB) in constante ontwikkeling is. Van de anderen weet ik het niet.

edit: Tuinhark natuurlijk! :Y)

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
DiSiLLUSiON:
Natuurlijk is dat de beste oplossing, maar ik meen me te herinneren dat Floris of Daniël ooit eens gezegd hebben 'dat dat niet genoeg was'. In dat verband heeft hij ook nog gezegd dat ze tegenwoordig niet meer over een nacht ijs gaan, zoals ze vroeger bij de keuze van Topix wel gedaan hadden.
Maar nu vraag ik me af: aangezien er soms nogal wat gesukkel met de db is, kan je meten hoe db-vriendelijk een bepaald stukje forum-software is? Je kan wel de software-broncode met elkaar vergelijken, maar kan je ooit weten of Topix minder/meer queries gebruikt?

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• DiSiLLUSiON
Bart Coppens:

Je kunt de software op een testserver installeren, een aantal forums en gebruikers aanmaken.. En dan door middel van een aantal testscriptjes een bepaalde hoeveelheid gebruikers simuleren die tegerlijkertijd topics posten, topics bekijken, enzovoort.

Op die manier krijg je een overzicht van de snelheden met alles erop en d'r aan, zoals een 'standaard-pakket' van de software is. Dus niet alleen de query's, maar ook alle parsetijden, het laden & parsen van de templates, dat soort dingen.

Ook kan er in de scripts zelf op kritieke plekken verschillende timers neergezet worden, maar dan ben je afhankelijk van waar de ontwikelaar de timers neerzet, en ben je niet gegarandeerd van een 100% eerlijke score, om het zo maar ff te zeggen.

En natuurlijk zal het 'bestuur' (hoe kan je het het beste noemen?) van T.net/GoT niet meteen beslissen van oh dat doen we. Er moet gekeken worden welke opties er zijn, wat er allemaal gewenst en niet gewenst wordt, welke mogelijkheden er zijn, en dat moet allemaal afgestreept worden en dan komt er iets naar boven. En aan de hand van die uitslag kan er dan actie ondernomen worden (in het geval van een gedeeltelijk open-source project: het kiezen van een aanbieder).

• MoBi
  • Laatst online: 02-12 13:40
Grootste probleem waar ook bij topix tegen aan is gelopen is de support en ook het gebruik van de db. Je moet een forum pakket hebben dat de load als het nodig is kan verdelen over meerdere db servers. Frontend moet via load balancing kunnen werken. Meeste pakketten die worden ontwikkeld zijn niet gebouwd op snelheid en grote sites. Waar ik zelf onder de indruk van ben (maar dat draait op coldfusion) is fusetalk 3. Support loopt via een forum en die lui reageren echt snel. Voor de rest kun je daar gewoon de source van kopen en veranderen. Snelheid en schaalbaarheid zijn daar samengebracht en het werkt inderdaad ook met mysql, of mssql, oracle enz. http://www.e-zonemedia.com

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• DiSiLLUSiON
Daar heb ik idd veel goeds over gehoord. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan. De ontwikkelaars komen niet dagelijks op GoT, dus dan moet de code zelf gekocht worden (dus geen licensie maar echt kopen), en dat moet dan door een paar personen hier op GoT gewijzigd worden.

Stel er wordt/worden één/meerdere persoon/personen aangenomen om de code van GoT aan te passen waar nodig. Als programmeur is het echt niet leuk om in andermans code te gaan rotzooien, geloof me. Je kent de structuur/opbouw niet (bij je eigen code kan je alles zelfs dromen in je slaap) dus dat is erg verwarrend als je 'snel ff' een bugje moet fixen.

En Load Balancing is theoretisch mogelijk via MySQL Replication. Ik heb me er nog niet zoveel in verdiept, maar het zou mogelijk moeten zijn.

• MoBi
Op dinsdag 30 oktober 2001 22:22 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Daar heb ik idd veel goeds over gehoord. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan. De ontwikkelaars komen niet dagelijks op GoT, dus dan moet de code zelf gekocht worden (dus geen licensie maar echt kopen), en dat moet dan door een paar personen hier op GoT gewijzigd worden.

Stel er wordt/worden één/meerdere persoon/personen aangenomen om de code van GoT aan te passen waar nodig. Als programmeur is het echt niet leuk om in andermans code te gaan rotzooien, geloof me. Je kent de structuur/opbouw niet (bij je eigen code kan je alles zelfs dromen in je slaap) dus dat is erg verwarrend als je 'snel ff' een bugje moet fixen.
Pakket wat ze nu hebben kan veel meer en is veel schaalbaarder dan topix. Anandtech forums draait erop. Code heb ik zelf liggen, en alles zit logisch inelkaar geloof me. Maar er zijn onder de gotters maar een paar mensen die goed over weg kunnen met coldfusion, daar zit het grootste probleem. En de licentie kosten van de coldfusion server lopen ook in de duizenden guldens en dan komt er nog windows 2000 of windows nt 4 bij.

Over bugjes. Pakket word goed ondersteund veel bugjes zitten er niet in. Ik hoor eigenlijk nooit wat over bugjes. Ja wat kleine dingen, maar dat is een zipje downloaden en bestanden overschrijven, voor de rest niets.

• DiSiLLUSiON
MoBi: Ookal zitten er niet veel bugjes in, het is en blijft een 'standaard' softwarepakket. Het zal toch echt aangepast moeten worden, en zoals je zelf zegt zijn er niet zoveel coldfusion programmeurs beschikbaar die het niet erg vinden om er tijd voor uit te trekken om deze software aan te passen aan de wensen van het bestuur van GoT.

Ennuh zeg nou zelf, de servers op zich draaien nou net eens lekker, dan moet 't allemaal wéér omgegooid worden omdat er coldfusion ondersteuning moet komen :P

• xoror
  • Niet online
En de licentie kosten van de coldfusion server lopen ook in de duizenden guldens en dan komt er nog windows 2000 of windows nt 4 bij.
dit zal waarschijnlijk de reden zijn waarom het niet genomen wordt. je moet de pro of enterprise versie van coldfusion hebben.

• MoBi
Op dinsdag 30 oktober 2001 22:36 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
MoBi: Ookal zitten er niet veel bugjes in, het is en blijft een 'standaard' softwarepakket. Het zal toch echt aangepast moeten worden, en zoals je zelf zegt zijn er niet zoveel coldfusion programmeurs beschikbaar die het niet erg vinden om er tijd voor uit te trekken om deze software aan te passen aan de wensen van het bestuur van GoT.

Ennuh zeg nou zelf, de servers op zich draaien nou net eens lekker, dan moet 't allemaal wéér omgegooid worden omdat er coldfusion ondersteuning moet komen :P
Wat moet er aan gepast worden? De kleuren en uiterlijk van het pakket? Zodat je weer een "standaard" got uitelijk hebt? Vind ik een beetje onzin. Kijk al ruim 2 jaar tegen de zelfde kleurstelling, die word ik een beetje ziek. En bij v3 is het als ik me niet vergis, een extra thema aanmaken en gaan met die banaan. kleuren worden via css geregeld.

• DiSiLLUSiON
MoBi:

Ik weet zeker dat ze hier op GoT niet alle functionaliteit gaan gebruiken die er in dat pakket zit. Dat moet er dus uitgesloopt worden, is weer efficienter. Dan komen er regelmatig custom features (denk aan tech forums en niet-tech forums) en daar moeten ook weer subfeatures aan verpakt worden (welke posts moeten tellen? wanneer heeft iemand toegang tot een bepaald forum) en noem maar op.. Ik denk dat ze toch liever een pakket hebben met precies die functies die ze willen, en dat snel draait, dan met functies die ze eigenlijk niet nodig hebben en het daardoor toch langzamer draait, ookal gebruiken ze de functies niet.

Dit is precies waar ik het over had met afwegingen van efficiencie en schaalbaarheid. Aangezien dat software pakket aan elke gebruiker moet voldoen zitten er veel overbodige features in, omdat sommige gebruikers die zouden kunnen willen.

• MoBi
Op dinsdag 30 oktober 2001 22:40 schreef xoror het volgende:

[..]

dit zal waarschijnlijk de reden zijn waarom het niet genomen wordt. je moet de pro of enterprise versie van coldfusion hebben.
Ja laad ze eerst na het forum product kijken, wat het kan en waarmee het wat kan. Coldfusion is ook verkrijgbaar voor linux, dus dat scheelt een windows licentie. Macromedia ColdFusion Server 5.0 Professional for Linux Commercial
4,353.00, dus dat valt mee, tel daar 369.00 dollar bij op voor de source code van het forum en je bet voor redelijk weinig klaar eigenlijk.

• DiSiLLUSiON
MoBi:

Daar komt ook nog bij het betalen van de ColdFusion programmeurs om de code aan te passen voor GoT. Want zoveel ColdFusion programmeurs hangen hier al niet rond, en er zijn er al helemaal heel weinig die de tijd hebben om de hele dag, dag in dag uit aan de code te zitten, dus die willen daar dan voor betaald krijgen. En dan kom je alsnog op hoge kosten uit.

Voor PHP zijn er véél meer programmeurs, dus ook veel meer mensen die 'wel ff' een bugfixje willen inleveren, of meeprogrammeren.. want veel kostenloze programmeurs voor een half uurtje per dag = de hele dag, maar weinig kostenloze programmeurs voor een half uurtje per dag = haast nix. Makkelijke vergelijking ;)

Je kunt ook gewoon de programmeur van het software pakket alle aanpassingen laten doen, met weinig input van de gebruikers op GoT. Niet het beste idee, maar het kan wel. En dan zijn de kosten ook lager. Een ColdFusion programmeur kan veel meer vragen omdat er gewoon nou eenmaal niet zoveel mensen zijn die bedreven zijn in ColdFusion.

• MoBi
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:05 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
MoBi:

Daar komt ook nog bij het betalen van de ColdFusion programmeurs om de code aan te passen voor GoT. Want zoveel ColdFusion programmeurs hangen hier al niet rond, en er zijn er al helemaal heel weinig die de tijd hebben om de hele dag, dag in dag uit aan de code te zitten, dus die willen daar dan voor betaald krijgen. En dan kom je alsnog op hoge kosten uit.

Voor PHP zijn er véél meer programmeurs, dus ook veel meer mensen die 'wel ff' een bugfixje willen inleveren, of meeprogrammeren.. want veel kostenloze programmeurs voor een half uurtje per dag = de hele dag, maar weinig kostenloze programmeurs voor een half uurtje per dag = haast nix. Makkelijke vergelijking ;)

Je kunt ook gewoon de programmeur van het software pakket alle aanpassingen laten doen, met weinig input van de gebruikers op GoT. Niet het beste idee, maar het kan wel. En dan zijn de kosten ook lager. Een ColdFusion programmeur kan veel meer vragen omdat er gewoon nou eenmaal niet zoveel mensen zijn die bedreven zijn in ColdFusion.
Er zit een groot verschil tussen mensen met een beetje kennis van php en een goede kennis van php. Als er misschien word gezegt, wat er veranderd of verbeterd, moet worden dan wil ik best wel kijken wat er mogelijk (kosteloos). Wie zegt dat coldfusion programeurs altijd geld overal voor vragen?

• Ramon
  • Laatst online: 08:21
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:13 schreef MoBi het volgende:

[..]

Er zit een groot verschil tussen mensen met een beetje kennis van php en een goede kennis van php. Als er misschien word gezegt, wat er veranderd of verbeterd, moet worden dan wil ik best wel kijken wat er mogelijk (kosteloos). Wie zegt dat coldfusion programeurs altijd geld overal voor vragen?
als het een opensource project wordt met alle GoTTers, dan sluit je wel mooi de helft van alle gotters die WEL de kennis hebben om een forum te proggen buiten, door met CF te proggen.
Lijkt me 1) zonde voor het gevoel 'wij hebben het gemaakt!' en 2) duur, want er moet nieuwe software aangeschaft worden en dus 3) vrij nutteloos aangezien je in PHP hetzelfde kan voor minder geld.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:13 schreef MoBi het volgende:

[..]

Natuurlijk is er een groot verschil tussen personen met een beetje en met veel vertand van een programeertaal, of het nou PHP is of ColdFusion.

Maar omdat er veel meer mensen zijn die aardig goed zijn met PHP, zijn er van die mensen automatisch ook meer die érg goed zijn in PHP. Daardoor heb je een grotere kans dat als er een bug opduikt, één van die goede programmeurs ff een half uurtje worstelt en met een goede oplossing komt.

Bij ColdFusion is dat algauw wat minder. Aangezien er niet zoveel ColdFusion programmeurs zijn, zijn er ook veel minder die er bij een bug of wat dan ook er ff de tijd voor uit willen trekken om een oplossing te leveren. En aangezien ColdFusion programmeurs veel gewild zijn in het bedrijfsleven (PHP wordt toch een beetje aangekken als kindertaaltje, nog steeds) zijn die eerder geneigd om te zeggen van 'oki, maar hoeveel krijg ik ervoor betaald'?

Er zijn gewoon veel meer PHP programmeurs, dus ook een grotere kans dat er een paar zeggen van och ik help wel mee, hoe ik ook kan. Hoeft niet constant te zijn, maar als er een bugje is of een aanpassing nodig is en iedereen doet wat, heb je een bugfix als sneller (en goedkoper) op tafel liggen dan dat óf je een ColdFusion programmeur laat betalen, óf de programmeur van het pakket betaalt om te fixen, óf wacht tot alle ColdFusion programmeurs de tijd hebben gevonden om die bug te fixen.

Er zijn hier zó veel mensen met in meerdere of mindere mate verstand ven PHP (véél meer van ColdFusion). Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik hoor veel mensen roepen "genoeg PHP proggers", een ietwat voorbarige uitspraak IMHO.

De sleutel tot goede software is niet het aanpakken van bugs of het optimaliseren van de smilie-parser, maar het fundamentele ontwerp.

Het model van de software, dat vanaf de allereerste laag rekening houdt met een uitgebreid rechtensysteem, uitgebreide zoekmogelijkheden, enorme hoeveelheden bezoekers en zeer grote aantallen berichten.

Als zo'n model er eenmaal ligt dan kun je -desnoods in je eentje- in korte tijd een heel forum coden, want dat is maar het domme werk dat na het 'echte' programmeren (op papier dus) komt. Het helpt dus niet om met tientallen mensen tegelijk een forum te maken, mits er heel goed en lang nadacht worden voor er ook maar een letter gecode wordt :)

Professioneel Hyves-weigeraar

• DiSiLLUSiON
WouterTinus:

Natuurlijk is dat zo.

Je moet van te voren alle functionaliteit bij elkaar hopen en aan de hand van die lijst een schema bouwen, en daar de software om heen bouwen. Of software om zo'n schema omheen aanpassen, als het in genoeg mate compatible is.

Maar vergeet niet, de programmeur van de software heeft niet altijd genoeg tijd om bugs te fixen de dag dat ze ontdekt worden, al helemaal als het om zo'n aangekocht stukje software gaat, of je zou een of meerdere programmeurs in vaste dienst moeten nemen.

Maar als je de bezoekers laat 'meedenken' om het zo maar ff te zeggen, zul je veel sneller een bugfix op tafel hebben liggen, die de programmeur van de software dan in de software kan stoppen. Als je met meerdere mensen naar een probleem laat kijken, dan heb je natuurlijk een veel grotere kans van slagen (en vooral sneller), dan dat 1 programmeur z'n ogen blind zit te staren op een probleempje (als 'ie bijv. te moeilijk denkt, gebeurt erg vaak :+).

Dus als er een software pakket van een van de gebruikers hiero wordt aangekocht, kan die persoon de software coden (of huidige software in grote mate aanpassen), en kan die persoon meteen de bugreports binnen korte tijd beantwoorden, aangezien die vaak toch op GoT komt, en als je de gebruikers op GoT ook nog eens laat meedenken als er een bugje gevonden is (ik heb vaak genoeg gezien dat er als er een bugje gevonden was haast meteen door een of andere gebruiker een fix of een idee voor een fix werdt aangedragen, maar door Arjen totaal genegeerd werdt) dat de bugs dan ook nog eens binnen héle korte tijd gefixt worden, en dan heb je ook nog eens het gevoelsspirit.. Iedereen heeft wel wat meegeholpen aan de software, ookal is het maar een superklein bugfix ofzo.

• MoBi
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:19 schreef WouterTinus het volgende:
Ik hoor veel mensen roepen "genoeg PHP proggers", een ietwat voorbarige uitspraak IMHO.

De sleutel tot goede software is niet het aanpakken van bugs of het optimaliseren van de smilie-parser, maar het fundamentele ontwerp.

Het model van de software, dat vanaf de allereerste laag rekening houdt met een uitgebreid rechtensysteem, uitgebreide zoekmogelijkheden, enorme hoeveelheden bezoekers en zeer grote aantallen berichten.

Als zo'n model er eenmaal ligt dan kun je -desnoods in je eentje- in korte tijd een heel forum coden, want dat is maar het domme werk dat na het 'echte' programmeren (op papier dus) komt. Het helpt dus niet om met tientallen mensen tegelijk een forum te maken, mits er heel goed en lang nadacht worden voor er ook maar een letter gecode wordt :)
Kijk dan een serieus naar fusetalk 3. Dat is gebouwd met 2 dingen in het achter hoofd. Snelheid en schaalbaarheid.

• Engineer

Engineer

Software

idd, meerdere mensen lijkt me geen optie, is niet eens handelbaar.
Dan zou je een enorme chat-box moeten opzetten waarin 30 man doorelkaar kan lullen en waar iedereen kan aangeven in welke file hij zit, dat werkt dus voor geen meter..

Er zijn dan mischien 20 files, daar kun je niet met 30 man tegelijk in zitten hakken en zagen..

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:27 schreef hdd het volgende:
idd, meerdere mensen lijkt me geen optie, is niet eens handelbaar.
Dan zou je een enorme chat-box moeten opzetten waarin 30 man doorelkaar kan lullen en waar iedereen kan aangeven in welke file hij zit, dat werkt dus voor geen meter..

Er zijn dan mischien 20 files, daar kun je niet met 30 man tegelijk in zitten hakken en zagen..
Het idee is natuurlijk niet dat iedereen in de code gaat wroeten |:( want dat lukt niet.

Nee, de enige die de fysieke code aanpast blijft de programmeur van de code, maar je kunt de code wel openbaar maken voor de gebruikers van got. Als er dan een bug gevonden wordt, en er wordt een bugfix aangedragen, kan de programmeur die binnen korte tijd aanpassen indien nodig en in de software stoppen.

Dat is toch geen probleem? Het is niet zo dat iedereen door elkaar gaat, maar gewoon dat als er een bugfix wordt aangedragen dat die dan snel in de code gestopt kan worden, vooral omdat diegene die wel ff een bugje willen fixen (er zijn er genoeg, kijk maar in oude bugtopics) de code kunnen zien, en zo heel snel kunnen zien wát de fout is(de programmeur wil er zelf nog wel eens overheen zien, vooral bij simpele foutjes :P).

Bij Topix is de code niet openbaar om in te zien, en kan er als iemand denkt van 'och die bug vind ik ook nix, ik fix wel ff een oplossing daarvoor' niet eens wéét waardoor de bug komt, en zo ook geen oplossing kan aandragen, en het allemaal weer op de programmeur van de software aankomt.

• Engineer

Engineer

Software

Dat is wel een goede manier ja, appart subforum op GoT voor aanmaken, de echte "hoofd" progger aanwijzen en je kunt beginnen.

Altijd snel updeetbaar en nooit problemen, geniaal *D :)

• DiSiLLUSiON
Het animo is er, en voor de programmeur is het natuurlijk ook ideaal.

Bugfixen is nooit een prettig werkje, en het gebeurt vaak genoeg dat je als programmeur je doodstaart op een fout (terwijl het recht voor je neus staat) alleen je ziet het gewoon niet door een of andere rare hersenkronkel op dat moment :P, en het is dan erg aantrekkelijk als er dan bij een bug gewoon een fix komt (doordat de gebruikers de code kunnen inzien), en je die alleen maar in de code hoeft te plaatsen.

Het is en blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van de programmeur, maar soms kom je er gewoon ff niet uit, en dan is zoiets er handig, omdat anderen er vaak ff een frisse kijk op hebben en de bug er zo binnen een paar minuten uit halen en een fixje in elkaar schroeven.

• Engineer

Engineer

Software

Op dinsdag 30 oktober 2001 23:36 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Het animo is er, en voor de programmeur is het natuurlijk ook ideaal.

Bugfixen is nooit een prettig werkje, en het gebeurt vaak genoeg dat je als programmeur je doodstaart op een fout (terwijl het recht voor je neus staat) alleen je ziet het gewoon niet door een of andere rare hersenkronkel op dat moment :P
LoL, heb ik ook altijd, zit er ergens een parse error blijk ik een ; vergeten te zijn, of 1 loop niet afgesloten te hebben :P

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 30 oktober 2001 23:43 schreef hdd het volgende:

[..]

LoL, heb ik ook altijd, zit er ergens een parse error blijk ik een ; vergeten te zijn, of 1 loop niet afgesloten te hebben :P
Tikfoutjes enzo gebeurt best regelmatig ja, iig bij mij dan.

En dan denk ik vaak te moeilijk.. en kan ik de oorzaak maar niet vinden.. en dan ga ik maar een uurtje op de bank liggen.. kom ik terug.. en heb ik binnen 5 seconden de fout opgespoord + opgelost :)

• DiSiLLUSiON
Maar om weer even ontopic te komen, er zijn dus in feite 5 opties: (of zijn er meer?)

1) Een kant-en-klaar-forumpie kopen, of het nou in PHP, ColdFusion, of een andere taal is, en die laten aanpassen door een paar mensen op GoT aan te nemen als programmeur.

Voordelen:
+ Vaak bewezen stabiliteit
+ Goede support, totdat de code aangepast wordt.

Nadelen:
- Veel onnodige functies, dus minder efficient.
- Van officiele pakketen kun je vaak alleen licensies kopen, en niet de gehele code. Dan is aanpassen vaak niet mogelijk.

2) Een kant-en-klaar-forumpie kopen, en die niet aan te laten passen, maar alleen de templates te wijzigen ofzo. Dan zal het ook niet optimaal draaien.

Voordelen:
+ Vaak bewezen stabiliteit
+ Goede support

Nadelen:
- Veel onnodige functies, dus minder efficient.

3) Een groot open-source project beginnen met een forum compleet from scratch van en door GoT'ers.

Voordelen:
+ Kan precies aan de wensen van GoT aangepasten worden
+ Support redelijk vaak aanwezig.

Nadelen:
- Moet helemaal opnieuw beginnen, duurt dus lang.

4) Een aangepast software pakket (licensie) aankopen van een van de proggers op GoT en die door de programmeur laten bugfixen waar nodig.

Voordelen:
+ Haast altijd aanwezige support.
+ Snel bij reacties naar de users toe.
+ Custom features, draait dus efficient.

Nadelen:
- Moet óf aangepast worden, óf helemaal opnieuw beginnen, duurt dus lang.
- Bugfixes kunnen een tijd op zich laten wachten.

5) Een aangepast software pakket (code) aankopen van een van de proggers op GoT, met de voorwaarde dat het inzienbaar is voor de gebruikers, en de programmeur laten bugfixen waar nodig, en de gebruikers ook hun inbreng laten kunnen geven.

Voordelen:
+ Altijd aanwezige support
+ Snel bij reacties naar de users toe (en andersom :+)
+ Custom features, dus draait efficient.

Nadelen:
- Moet óf aangepast worden, óf helemaal opnieuw beginnen, duurt dus lang.

Vul me aan als ik wat vergeten ben aub ;)

(wat doe ik hier eigenlijk, dit staat volgens mij allang in 't mod forum ofzo :P)

Edit: Punt bij 3 ingetrokken.

• RM-rf
  • Laatst online: 02-12 15:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mm dit verklaart mij heel wat over de manier van reageren van een aantal modjes onlangs.
ik moet zeggen dat de beslissing om de samenwerking met Topix op te zeggen me nogal idioot voorkomt en kan niet ontkomen aan het idee dat dit weer eens een voorbarige kortzichtige 'oplossing' is.

Puur een kwestie van mijns inziens voorbarig reageren en op korte termijn spelen, weigeren eigen fouten te erkennen, en vooral een status quo-situatie laten voorduren omdat er van beide kanten niet naar oplossingen werd aangestuurd (zover ik dat kan zeggen als buitenstaander).

je zit nu met een flinke troep, een ge-zend-encoded forum waarmee niemand iets kan en dus blijft de broodnodige ontwikkeling stilliggen.
een nieuw forum van de grond af aan opbouwen duurt minstens een half jaar, met meerdere ontwikkelaars en aansturing, dan komt een periode van bugfixen en optimalisatie.

laten we niet vergeten dat het idee van 'wat mensen van het progging-forum pikken die leuk kunnen php-en' nu juist is wat met Android gedaan is (als ik dat correct heb)
eerst was er een periode waarin ze de hemel in werden geprezen, Topix was het beste van het beste. vervolgens werd de ontwikkelaar als forumgebruiker in een hoek gedouwd van 'die lost het wel op als jullie vraagjes hebben'. uiteindelijk heeft deze zich compleet van deze (onwerkbare) input afgewend, simpelweg omdat er sprake was van eenrichtingsverkeer, en ook steun van zijn directe opdrachtgever ontbrak.
laatstens was het financiele plan achter Topix ook nogal onstabiel, iig heeft het nooit tot commerciele uitbaatbaarheid geleid, en de gewenste support voor GoT ondermijnde de ontwikkelaars eigen inzichten van zijn programmatuur en stuurde de applicatie steeds verder in de richting van een lastig verkoopbaar product.

Nergens heb ik ook maar op één punt iemand van de crew enigszins een inzicht zien geven dat zij als opdrachtgevers ook tekort zijn geschoten.
De essentie van deze huidige onplezante situatie ligt in fouten binnen de (lange-termijn) planning, overleg, en het aanbrengen van structuur.
Tweakers.net had hierin als opdrachtgever heus geen passieve rol, maar was direct betrokken, altijd maar achteraf wijzen naar de fouten van anderen en zelf verantwoordelijkheid ontkennen, dat gaat toch zeker eens een keer vervelen ...?

Met alle respect, maar ik denk dat de GoT-crew/management eens goed in de spiegel moet kijken en zich afvragen waar ze nu eigenlijk heenwillen, en daar actie op ondernemen.
Ga in godsnaam niet weer een android-situatie aan, en neem duidelijke verantwoordelijkheid voor planning en structurering.

* RM-rf hoopt serieus dat jullie Arjen en Jorma bedankt hebben voor hun werk aan Topix, de laatste tijd ondervonden ze dat te weinig, ook vanwege zaken die buiten hun schuld om fout gingen, maar die dank verdienen ze wel degelijk van crew en gebruikers

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

DiSiLLUSiON: Ik denk zelf dat het het beste is om vanaf scratch te beginnen zodat elk apart onderdeel efficient en doelgericht kan worden ontworpen.

Iets aanpassen betekent toch vaak dat je de eerste tijd je verkijkt op de logica van de code, die tijd gaat ook verloren.

Als er een goede organisatie wordt opgezet kan er wel degelijk veel bereikt worden in korte tijd. Er moet in dat geval een aantal personen de zaak managen, zodat iedereen doelgericht werkt. Ik denk dat er genoeg mensen met veel ervaring zijn.

Maar misschien moet er ook worden gedacht aan een overname van Topix ofzoiets, maar ik heb uiteraard geen idee van de financien :)

• DiSiLLUSiON
Op woensdag 31 oktober 2001 00:07 schreef RM-rf het volgende:
* RM-rf hoopt serieus dat jullie Arjen en Jorma bedankt hebben voor hun werk aan Topix, de laatste tijd ondervonden ze dat te weinig, ook vanwege zaken die buiten hun schuld om fout gingen, maar die dank verdienen ze wel degelijk van crew en gebruikers
Ik moet hier ff mee agree-en, want de software draait prima voor zover ik kan zien, alleen de support is niet optimaal.. Het is zeker niet alsof Arjen & Jorma een baggerproduct hebben afgeleverd.
Op woensdag 31 oktober 2001 00:07 schreef Cheatah het volgende:
DiSiLLUSiON: Ik denk zelf dat het het beste is om vanaf scratch te beginnen zodat elk apart onderdeel efficient en doelgericht kan worden ontworpen.

Iets aanpassen betekent toch vaak dat je de eerste tijd je verkijkt op de logica van de code, die tijd gaat ook verloren.

Als er een goede organisatie wordt opgezet kan er wel degelijk veel bereikt worden in korte tijd. Er moet in dat geval een aantal personen de zaak managen, zodat iedereen doelgericht werkt. Ik denk dat er genoeg mensen met veel ervaring zijn.

Maar misschien moet er ook worden gedacht aan een overname van Topix ofzoiets, maar ik heb uiteraard geen idee van de financien :)
Hier spreek je jezelf tegen.

Eerst zeg je dat het het beste is om vanaf de grond af aan te beginnen, van tevoren een functielijst op te stellen met het kleinste van het kleinste tot het allergrootste erin, en een database-schema op te stellen enz. Dat is ook wel zo. Maar in je laatste zin zeg je dat er gedacht moet worden om Topix over te nemen. Dan zit je alsnog met software opgescheept waar geen ondersteuning meer voor is (aangezien het contract met Android is afgelopen).

Het is natuurlijk het beste om vanaf de grond af te beginnen. Maar als er al een forumpakket is wat grotendeels aan de wensen voldoet, en zodoende niet veel aanpassingen nodig heeft, is het handiger om dat forumpakket aan te passen dan overnieuw te beginnen ivm de tijd die het gaat kosten. Maar, dan moet het forumpakket wel vanaf het begin naar een bepaald framemodel zijn gevormd, en moet dat framemodel heel veel overeenkomsten hebben met het model dat door het bestuur hier opgezet is/gaat worden. Topix wijkt misschien wel meer af (de updates niet included) van het framemodel dan een ander software pakket. Maar dat weet je niet, pas als er een schema is van wat men precies wilt :)
Pagina: 1 2 3 Laatste