Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Op woensdag 14 november 2001 15:18 schreef mix het volgende:

[..]

Als je het echt wilt weten...
(mocht ik nu wel of niet naar mijn homepage verwijzen? :P)

- De bijbel staat vol met profetieen waaruit een gedetailleerde kennis van de toekomst spreekt.
- De inhoud is wetenschappelijk juist in kwesties die wetenschappers pas later hebben ontdekt
- De interne harmonie is veelbetekenend
Nu ga ik het interessant vinden! :)

- Profetieen? Hier weet ik niets van. Geef mij eens een voorbeeld, a.j.b.?

- Wetenschappelijk juiste zaken? No offense meant, maareh.... Het scheppingsverhaal vind ik ietwat vergezocht, en vele andere verhalen ook.

- Met die interne harmonie ben ik het absoluut niet eens. Shakespeares werken hebben ook een indrukkwekkende harmonie, maar daar is toch weinig goddelijks aan? Of (ietwat duidelijker misschien:)) de band Cradle of Filth? Errug harmonieus, maar om ze nou goddelijk te noemen... :) Sorry, maar dit vind ik geen bewijs.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 17:05
De profetieen:

Hmjaa er staan wel een paar in die uitzijn gekomen maar meestal zijn die verschrikkelijk vaag zodat de kans groot is dat zoiets wel gebeurd. Of dat iemand denkt van hey, leuke profetie die ga ik eens vervullen.

Wetenschappelijke dingen:

Geef is een voorbeeld dan? eerder juist heel tegenstrijdige dingen met de wetenschap. Als je de bijbel leest is het duidelijk dat de mensen daar een verkeerd beeld hebben van hoe de wereld eruit ziet. Namelijk plat. Lees genesis maar eens, het lijkt daar net of de aarde het middelpunt is, er een soort van scherm overheen hangt wat het uitspansel is en op dat scherm plakt ie wat sterren dan.

Interne harmonie:

Harmonie??? Er staan vrij veel tegenstrijdigheden en dingen die niet kloppen in de bijbel, ik zie niet in wat die harmonie dan zou moeten zijn. Bv jezus zegt ergens dat de mensen tegen wie die spreekt nog zullen meemaken dat hij wederkomt uit de hemel. Dat is iig niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Profetieen

Voorbeeld: over de wereldstad Babylon voorzei Jesaja: "Ze zal nimmer bewoond worden, noch zal ze van geslacht tot geslacht blijven. En daar zal de Arabier zijn tent niet opslaan, en geen herders zullen hun kudden daar laten legeren" (Jesaja 13:20). Het was in Jesaja's tijd op zijn zachtst gezegd vreemd om te voorzeggen dat zon gunstig gelegen stad voorgoed ontvolkt zou worden. Babylon is in deze tijd nog steeds onbewoond. De ruïnes van die eens machtige stad, zon tachtig kilometer ten zuiden van Bagdad in het huidige Irak, vormen een stilzwijgend getuigenis van de vervulling van zijn woorden.

Wetenschap

In de achtste eeuw v.G.T., toen de algemeen aanvaarde opvatting was dat de aarde plat was, eeuwen voordat Griekse filosofen beredeneerden dat de aarde waarschijnlijk bolvormig was, en duizenden jaren voordat mensen de aarde vanuit de ruimte als een bol zagen, verklaarde de Hebreeuwse profeet Jesaja met opmerkelijke eenvoud: Er is er Een die woont boven het rond der aarde (Jesaja 40:22). Het Hebreeuwse woord choegh, dat hier met rond is vertaald, kan ook met bol weergegeven worden.

Interne harmonie

Dit is in het bijzonder zo gezien het feit dat de bijbelboeken werden opgetekend door ongeveer 40 mannen met zeer uiteenlopende achtergronden als koningen, profeten, herders, een belastinginner en een arts. Zij schreven in een tijdsbestek van 1610 jaar en hadden dus geen gelegenheid voor onderling overleg. Toch kloppen hun geschriften tot in het kleinste detail met elkaar.

Anoniem: 37519

Op woensdag 14 november 2001 17:30 schreef mix het volgende:
Profetieen

Voorbeeld: over de wereldstad Babylon voorzei Jesaja: "Ze zal nimmer bewoond worden, noch zal ze van geslacht tot geslacht blijven. En daar zal de Arabier zijn tent niet opslaan, en geen herders zullen hun kudden daar laten legeren" (Jesaja 13:20). Het was in Jesaja's tijd op zijn zachtst gezegd vreemd om te voorzeggen dat zon gunstig gelegen stad voorgoed ontvolkt zou worden. Babylon is in deze tijd nog steeds onbewoond. De ruïnes van die eens machtige stad, zon tachtig kilometer ten zuiden van Bagdad in het huidige Irak, vormen een stilzwijgend getuigenis van de vervulling van zijn woorden.

Wetenschap

In de achtste eeuw v.G.T., toen de algemeen aanvaarde opvatting was dat de aarde plat was, eeuwen voordat Griekse filosofen beredeneerden dat de aarde waarschijnlijk bolvormig was, en duizenden jaren voordat mensen de aarde vanuit de ruimte als een bol zagen, verklaarde de Hebreeuwse profeet Jesaja met opmerkelijke eenvoud: Er is er Een die woont boven het rond der aarde (Jesaja 40:22). Het Hebreeuwse woord choegh, dat hier met rond is vertaald, kan ook met bol weergegeven worden.

Interne harmonie

Dit is in het bijzonder zo gezien het feit dat de bijbelboeken werden opgetekend door ongeveer 40 mannen met zeer uiteenlopende achtergronden als koningen, profeten, herders, een belastinginner en een arts. Zij schreven in een tijdsbestek van 1610 jaar en hadden dus geen gelegenheid voor onderling overleg. Toch kloppen hun geschriften tot in het kleinste detail met elkaar.
Er is een complete stad op die plek gebouwd. Vriend van me is er geweest.
Wetenschap: er staat ook in de bijbel dat de aarde plat is. Tegenspraak!
Harmonie: de bijbel is geschreven door geleerden. De verhalen werden VERTELD door iedereen en opgeschreven door geleerden. Toevallig hebben schriftgeleerden allemaal dezelfde stijl. En dan heb ik het nog niet eens over de latere vertalingen, zoals die van het NBG en de King James-variant.... Die harmonie KAN heel goed veroorzaakt zijn door de vertalingen, want het eindprodukt is vele malen herzien en herschreven.

Anoniem: 9106

Ok ik wil toch ff mijn toevoeging doen :)

De bijbel is een boek van de mensen, een belangrijke bron van geschiedenis, verhalen, normen en waarden, levenslessen e.d.
Wat je in de bijbel leest is vandaag de dag ook nog van toepassing, hoe mensen met elkaar omgaan e.d.
Of je nou gelovig bent of niet, je kan er veel uithalen...
Over de profetien: jah die staan erin, en ik ga ervan uit dat ze kloppen, in de geschiedenis van de mens zijn al vele profeten verschenen, en niet alleen in de christendom, er wordt alleen een andere (belangerijkere, als je er vanuit gaat dat vanuit de westerse wereld gezien christendom het geloof is) betekenis aangegeven...
Maar voor mij verschilt een profeet als nostredamus niet veel van een profeet uit de bijbel, ze hebben hetzelfde doel...

De verhalen zelfs brengen hele belangrijke levenslessen met zich mee, over het functioneren van de mens, je hoeft daar niet eens gelovig voor te zijn om je leer eruit te trekken...

Ik had een tijdje geleden een discussie met een collega van vriendje, hij is overtuigd christen, en ik ben... tjah, wie kan het zeggen :? :)
Ik probeerde hem uit te leggen dat ik in de bijbel geloof, dat ik volgens de bijbel leef, maar dan op mijn eigen manier...
Hij vertelde me dat ik me moet overgeven aan god en dat ik dan in zijn rijkdom zal komen, en dat ik niet de deurtjes naar de duivel moet opentrappen door me open te stellen voor bijv paranormale zaken e.d. (ok heel lomp gezegd maar daar kwam het op neer)
Ik probeerde hem duidelijk te maken dat ik op mijn intuitie afga van wat goed is, dat als ik mij openstel voor god het misschien weleens de verkeerde keuze kan zijn, wie zal het zeggen :? Niemand kan met zekerheid zeggen van dit is de waarheid, geen enkel geloof, er is alleen wel een duidelijk verschil tussen goed en kwaad, en normen en waarden, en ik ben van mening dat een ander geloof te verbannen ook kwaad is, je niet openstellen...

Mjah, was dus wel een interessante prikkelende discussie, en I loved it! :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste