Volgens gelovigen was het een paar honderd jaar geleden niet zo vanzelfsprekend dat de Aarde rond was.Op woensdag 03 oktober 2001 15:09 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
[..]
Dat is een beetje een gebrekkige vergelijking.
Voor een gelovige is het feit dat God bestaat net zoals het feit dat de aarde rond is. Voor de rest klopt je verhaaltje wel.
Waar ik niet tegen kan trouwens is dat er gezegd wordt "zo is het en niet anders". Dat vind ik opdringen. Als je daarentegen zegt "zo zie ik het, maar misschien denk jij er anders over", dan geef je de informatie zonder het op te dringen. Zo hoort het.
Ik heb het nu 100 x gezegd, als jou ouders jou opvoeden met 'Jongen, God bestaat' dan vind ik dat verkeerd. Weg vrije wil.
En nog iets, ik ken verder geen ouders die zeggen "Jongen, God bestaat niet dus jij mag ook niet geloven van ons'
En is dus een loos argument van je. En verder bevestigd het de stelling dat opdringen fout is. Dus geloof opdringen ook. Elk soort geloof opdringen vind ik fout, zo ook dat NIET geloven fout is. Normen en waarden bijbrengen is iets HEEL anders.
punt