Toon posts:

Enermax +5V problemen: hoe zit het nou precies?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 14:38
hee, nou zie ik hier al die voltages langskomen
maarreh, die +5V is bij mij het probleem niet, maar
het -5V voltage dus wel, het +5V is 4.89V, maar de -5V is
-5.69, wat genoeg is voor een waarschuwing van de BIOS
ik heb een asus p3b-f en een p3 750 mhz die (nog) niet overclocked is, bij een p2 300@450 gaf ie ook al problemen met dat voltage, maar ik heb dus geen idee wat het inhoudt

ik lees hier verhalen over het +5 voltage maar wat nou als het -5 voltage te laag is??
betekent dat dat er een nieuwe voeding in moet? want iemand die ik ken had er een 300W voeding in gedouwd en nog steeds een waarschuwing
verder niets aan de hand, alles loopt ontzettend stabiel, alleen wel die waarschuwing
is het een Asus probleempje, of iets anders?
ik dacht eerst dat het de schuld was van mijn overklok acties, maar met mijn huidige processor keurig op z'n originele snelheid blijft het voltage niet kloppen

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Ik ben sinds kort overgestapt van een 330W Enermax naar een 300W AOpen en volgens mijn Digidoc 5 is het 5V voltage sindsdien van 4,85 naar 5,00 gegaan en het 12V voltage van 12,31V naar 12,09V. (Proc = Duron 800 @ 1088 @ 2.16V)

Wat ik trouwens wel heb gemerkt is dat die Enermax voedingen absoluut niet tegen een kortsluitingkje kunnen. Die Aopen voeding schakeld zich zelfuit, maar toen ik een keer heel even kortsluiting maakte draaide de voeding gewoon door en waren de draaden bijna gesmolten :(.

Verwijderd

Topicstarter
a.p.versteeg:
Hmmz, dan heb ik me vergist. Sorry voor de kwoot.

schaapje:
maak je maar niet druk over je -5V

hielko:
Wat ik nu dus begrijp, is dat de Enermax standaard een iets te lage spanning afgeeft.
Overigens behoor je voedingen niet kort te sluiten :)

Hmmz, nog steeds geen echte duidelijkheid.

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 14-02 14:38
"schaapje, maak je niet druk om die -5V"

da's geruststellend, maar zou ik ook mogen weten
waarom?

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 september 2001 13:54 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
"schaapje, maak je niet druk om die -5V"

da's geruststellend, maar zou ik ook mogen weten
waarom?
Tuurlijk. Die -5V is een relikwie uit de tijd dat chips graag nog +5V,+12V en -5V kregen. De Intel 8008 is nog zo'n chip, bijvoorbeeld. Ruim voor het huidige submicron CMOS tijdperk dus.

Ik verwacht dat de -5V nergens meer gebruikt word op de huidige mobo's. Of het moeten de RS232 drivers zijn voor je seriele poort. Hetzelfde verhaal voor de -12V. Ze zijn antiek, en van mij mogen ze weg.

Verwijderd

Op mijn Enermax 431Watter zijn ze 1 en 2 amperes, en ik vind het eigenlijk wel handig om wat meer speelruimte voor de spanning van mijn fannetjes te hebben. Niet dat jou dat veel zal uitmaken, met waterkoeling .. :P

Er zit een 48 Volt fan in die hier meestal op 17 Volt draait, -5 en +12 volt samen .....
(Nouww, fannetje, :9 dat is die inmiddels beruchte Papst 176 mm intake fan.. )
:Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 14:10 schreef Hooi het volgende:
Op mijn Enermax 431Watter zijn ze 1 en 2 amperes, en ik vind het eigenlijk wel handig om wat meer speelruimte voor de spanning van mijn fannetjes te hebben. Niet dat jou dat veel zal uitmaken, met waterkoeling .. :P
Ja, okee, daar zijn ze wel handig voor, die negatieve spanningen. Maar voor 'normaal' putergebruik zijn ze amper nuttig.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Hmm misschien een beetje laat maar toch...

Ik heb R82 vervangen voor een 10 KOhm potmeter en kan nu +5V afrgelen. Probleem is echter dat -5V, +12V en -12V ook meegaan.. M'n BIOS (A7V133) geeft een error als -5V onder de -5.75V komt, zodoende kan ik met afregelen op +4.94V(BIOS) komen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        BIOS    MBM4          Gemeten op Molex
vcore     1.91  1.97
+3.3v     3.53  3.68
+5v  4.94   4.86 tot 5.02     5.11 tot 5.14
+12v     13.19  13.76 tot 13.95   12.92 tot 12.98
-12v     13.22  -13.31 tot -12.99
-5v -5.70   -5.77 tot -5.70

op 1598 Mhz, bord gejumperd op 1.85V

(Idle 1.97 +5.02V -5.73V +13.89V -13.12)

Nu moet ik er even bijzeggen dat deze mod niets aan stabiliteit heeft toegevoegd. Ondanks het lage 5v voltage heeft het altijd goed gewerkt. Ook kan ik niet hoger clocken dan voorheen. De 12v voltages waren voorheen ook al hoog. Al met al ben ik niet erg enthousiast over Enermax voedingen... dit komt voornamelijk doordat ze standaard lawaaierig zijn. Ik heb een nieuwe kap erop moeten zetten en de tempsensor in de luchtstroom moeten plaatsen voordat mijne eindelijk stil was.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Freerider,
als de boel gewoon goed werkt, heeft modificeren natuurlijk geen effect. En de VCore verandert er niet mee.

Het heeft alleen nut, als je door instabiliteit niet verder kunt overklokken, en vooral met een voltagemod er op.
(Mhh.. DuronDude bijvoorbeeld)

Maar zoals er bij jouw waardes ook te zien is, is er ook nog verlies op de koperspoortjes van het moederbord. Daar heb je dan weer de zgn. '5 volt mod' voor, + en - 5 Volt direct aanleggen op de Power Mosfets op het moederbord..

Maar bedankt dus, dat je ons laat zien dat die weerstand modden prima werkt !!
8-)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op zondag 30 september 2001 23:21 schreef Hooi het volgende:
Freerider,
als de boel gewoon goed werkt, heeft modificeren natuurlijk geen effect. En de VCore verandert er niet mee.

Het heeft alleen nut, als je door instabiliteit niet verder kunt overklokken, en vooral met een voltagemod er op.
(Mhh.. DuronDude bijvoorbeeld)

Maar zoals er bij jouw waardes ook te zien is, is er ook nog verlies op de koperspoortjes van het moederbord. Daar heb je dan weer de zgn. '5 volt mod' voor, + en - 5 Volt direct aanleggen op de Power Mosfets op het moederbord..

Maar bedankt dus, dat je ons laat zien dat die weerstand modden prima werkt !!
8-)
Ik heb 'm gemod in de hoop verder te kunnen clocken zonder m'n bord te modden, maar deze mod heeft daarop geen effect gehad. Standaard (ondanks lage +5V) gaf mijn Enermax geen problemen, dat is de bottomline. Trouwens zo'n directe 5V lijn is wel interessant ;) Ik zou ook wel wat meer dan 1.85V willen voor m'n CPU... Iemand misschien een tip ? Het gaat dus om een A7V133 rev 1.05.

Verder, graag gedaan, ik dacht dat het wel handig zou zijn om effe te laten zien wat deze mod oplevert ;)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Voor de VCore voltage mod op een A7V133 kun je het beste even een Web Search doen op "voltage mod a7v133"

Je krijgt dan een hele serie artikelen, je moet maar voor jezelf zien welke je het duidelijkt vindt. Dit is er maar één van de velen : http://www.vr-zone.com/guides/a7v133

Verwijderd

Normale zware voedingen werken ook met Sense lijnen om de spanning bij te regelen. PC voedingen niet...

Dat kun je wel maken! Je 3,3Volt voeding heeft dat namelijk wel standaard. Kijk maar eens op je ATX connector, daar zit vaak 1 dunner draadje, deze wordt alleen gebruikt om de 3,3Volt te sensen.

Intern ije voeding wordt je 5 en 12 volt in de gaten gehouden. Verlies door de kabels rekent hij dus niet mee. Normaal is dit ook niet erg. Blijft beneden de 130mv. (Bij 15 ampere belasting van de 5 volt voeding). Wil ej die sense lijnen aan je mobo hangen, omdat die het meeste stroom tekt, kan het wel in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat de 5 volt voeding voor je andere devices buiten de specificaties gaan werken.

Voorbeeld:
Voeding onbelast 5,15 Volt
Sense lijn aangesloten op mobo.
Spanningval kabels en connector 150mv

Spanning die je andere devices krijgen is dan 5,3 Volt. Je mobo krijgt wel netjes 5,15 Volt.

Zelf heb ik het ook geprobeerd, maar mijn 12 volt ging toen boven de 12,67 uit. Dat vond ik net iets teveel.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, yup, ik ook.

Eigenlijk heb ik het idee dat 't probleem 'm ook voornamelijk in de dynamische belasting zit.

Verwijderd

Uiteraard.
Een optie waar ik wel aan gedacht heb, is de 3,3 Volt sense los te halen, en een spannings deler te maken op 5 Volt op het bord, en daar die 3.3 sense naar toe te leiden.

De vraag is alleen hoe veel stroom de sense draad pikt.
Ik zou het eens met een oude voeding en een oud moederbord moeten testen, en twee 1% metaalfilm weerstandjes van 2k7 en 3k3. Of 330 en 270 ohm.

// edit
maar ja, dan regelt hij vast de 3.3 lijn bij naar gelang de varierende belasting van de 5 volt.
:+

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Maar hebben sense draden wel zin als je die richting het moederbord aansluit? Meende een keer ergens gelezen te hebben dat de loads zo snel kunnen veranderen dat de voeding altijd een stap achterloopt...

Verwijderd

Topicstarter
Als dat het geval is, dan is dat op te lossen met een berg extra bufferelco's

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 11:14 schreef DaBit het volgende:
Als dat het geval is, dan is dat op te lossen met een berg extra bufferelco's
*ehum* Ik heb nog ergens een 100.000 uF 20 volt liggen. Die ga ik er dus ECH nie instoppen. B-)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die moet je ook mooi aan de buitenkant monteren, en dan een paar HELE dikke startkabels naar binnen toe. Ik wed dat een hoop casemodfreaks hier er een moord voor zouden doen :)

Verwijderd

Ik heb de mod ook geprobeerd, alleen het heeft nog niet geholpen. In plaats van een potmeter heb ik een weerstandje gesoldeerd. Het nieuwe weerstandje is 8,25 kOhm. In mijn systeem zit een Athlon XP op 1400 Mhz (133 Mhz)/. Voor de mod had ik op 148 Mhz FSB 5V waardes onder de 4,80 zoals 4,78. Lager heb ik niet gezien want dan liep de comp vast. Na de mod heb ik op 148 Mhz waardes van 1,81 op z'n laagst. Hoe kan dit? Ik heb het goede weerstandje gesoldeerd. Of zal dit weerstandje net een afwijking naar beneden hebben gehad. Is het verstandig om een nieuwe weerstand te gaan kopen? Zoiets als een 8,4 kOhm geval? Of blaas ik dan de boel op.

Please help.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 28 september 2001 15:57 schreef Hooi o.a. het volgende:
[..]
Zover uit mijn hoofd is het de weerstand r82 (op de print direct achter de outtake fan). Deze is 7.15kohm en deze kun je dus het beste vervangen door een potmetertje van 10kohm en deze afregelen op 7.25kohm. Bij zware belasting van de voeding zakt de waarde van deze weerstand een beetje waardoor dus je 5volt iets zakt. 5% spec betekend niet lager dan 4.75volt en dit is al erg laag. Ook heb je natuurlijk nog de afwijking van je sensors.

Ja, ik weet het zeker van die r82. Ik heb deze mod afgelopen vrijdag nog bij mijn eigen ENERMAX uitgevoerd, dus het is zeker weten die.
Door middel van een 10kohm potmetertje te plaatsen ipv de 7.15kohm weerstand kun je mooi met een klein schroevendraaiertje vanuit je fan de spanning bijregelen.
Ik heb de potmeter voor het plaatsen eerst afgeregeld op 7.25kohm en daarna niet meer versteld. Probleem is dat het nogal moeilijk is om je voeding zo erg zwaar te belasten aan de 5volt zonder aan je pc te hangen. Onbelast meet ik dus 5.4volt en belast komt het dus heel wat lager uit.
[..]
In je ENERMAX heb je achter bij de outtake fan een weerstandje R82 zitten van 7.15kohm. Deze is bij sommigen iets minder en dit is dus ook de oorzaak.
Deze kun je het beste verwijderen en er een potmetertje voor in de plaats solderen van 10kohm (afgesteld op 7.25-7.30kohm)
Als je de potmeter zo plaatst kun je vanuit ingebouwde stand (voeding) buiten door met een klein schroevendraaiertje door de fan heen bijregelen als het nodig mocht zijn. Maar met een instellings van 7.25kohm dan kom je uit op een IDLE van 5.15volt en een FULL load van 4.9volt.
Felysium: 8,25kOhm is veel te hoog! Lees bovenstaande quote.
100 ohm toename (van 7,15k naar 7,25k) geeft al voldoende resultaat (+/- 2,5% omhoog). 1kOhm zoals jij doet zou dan 25% op moeten leveren. Dat zal je voeding wel niet slikken, maar er zit wel wat fout. Waarom heb je geen potmetertje genomen??? |:(

Koop een mooi instelpotmetertje (meerslags). Dat kost misschien wat meer dan een simpel enkelslagspotmetertje, maar je kan veel mooier afregelen...

[edit]
Misschien heb je een tiepvautje gemaakt, en heb je wel degelijk een 7,25kOhm. In dat geval is het best mogelijk dat je een 5% tolerantie hebt, die is dus gewoon te laag. Tip hierboven over een instelpotmeterje geld nog steeds!

Verwijderd

Ja foutje, ik heb idd een 7,25 kOhm :-). Ik heb ook gekeken naar een potmetertje, maar de winkel had alleen een type wat niet in stapjes te regelen was, maar net als een volumeknop. Maar ik ga straks nog ff naar de winkel en dan ga ik nog es vragen. Misschien is het trouwens handig dat ik een stuk of 10 weerstandjes koop en dan met een multimeter door meet om te kijken welke de beste weerstand is. De afwijking is idd 5%. Ik heb niet zo veel ervaring op elektronica gebied, ik had daar niet bij stil gestaan. Maar ja, van fouten leer je he?

Wat vind jij? Wat zijn nauw de voordelen van zo'n potmeter?

Nog een vraag :-): Ik zag achter op de printplaat van de voeding dat sommige solderingen elkaar raakten. Waarom maakt dat niks uit?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik snap dat niet ,ik zit met een no name 300 watt op 1650mhz+
5+/4.87 en 12+/12.27 op een Epox bordje nogwel :?
Is die Enermax zo brak dan ?
Ik zelf zit ook aan een chieftech voeding te denken ,al die negative verhalen over die Enermax laat me ook stevig tweifelen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 17:05

Paladin

Play Ball!

mensen even een vraagje wat is dan een goeie stille voeding voor een redelijk normale pc athlon 900@1000 videokaart geluidskaart dvd, fikker en 2 hd's.

Ik wil dus zo'n chieftec kast kopen en zat te denken aan enermax voeding maar als die voedingen van een chieftec net zo goed zijn en misschien nogwel iets stiller doe ik die.

wie kan mij hier wat info over verschaffen?

Greetz Pala

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Acouse: Ik net ff een potmetertje gekocht. 20 traps. Ik ga het zo solderen en ik denk dat het gaat lukken!!! :9

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

zie [topic=307894/1/25]

Heb het zelfde probleem gehad met mijn enermax. Heb het advies van Rick2001 gevolgd. En zekerz mijn 5 voltage gerapporteerd door mobo is een stukje om hoog gegaan weer terug in de 10 % gebiedje. Dus zeker wel de moeite waard.

Maar een pot meter is dus een draai knopje met 3 pootjes. Pak je de twee buitenste heb je de maximaalste weerstand van de potmeter. Pak je de binneste en een buitenste pootje dan kan je met behulp van draaien de weerstand instellen. De een heeft een draaiknop de ander gewoon alleen een draaischijfje wat je draait m.b.v. een schroevendraaier. Deze worden meestal draaipotmeters genoemd. Zijn in elke zaak te krijgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 23 november 2001 13:50 schreef Felysium het volgende:
Acouse: Ik net ff een potmetertje gekocht. 20 traps. Ik ga het zo solderen en ik denk dat het gaat lukken!!! :9
Met stapjes? dat bedoelde ik niet! Ik zat meer aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A13504_C.JPG
Da's een 20 slags (geen stapjes!) trimpotmeter. darmee kun je dus in 20*360graden rond, i.p.v. de 270 die je op zo'n potmeter hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A13497_C.JPG

Nou ja, we zullen wel zien of het lukt. Enneh, je kan ook altijd nog naar metaalfilmweerstanden vragen, die zijn 1% nauwkeurig...

Verwijderd

20 slags moest het zijn, ik heb 1 zoals op het bovenste plaatje staat. Ik heb trouwens het weerstandje wat ik eerst had gesoldeerd nog even doorgemeten, en die was 7.30 kOhm. Hoe kan het dat met dat weerstandje mijn probleem nog niet over was? Waar moet ik de potmeter op instellen? Tot hoe hoog kan ik gaan?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als je processor idle is, zou je spanning tussen 5.00 en 5.20V (absoluut max 5.25V) moeten zijn. Als je daarna gaat overclocken gaat ie zakken, maar hopelijk niet zoveel.

De spanning voor je processor is allen nog hoger te krijgen door een voltage-mod op je mammaplankje.

Verwijderd

als ik de FSB hoger dan 148 Mhz overklok dan zakt het 5v voltage onder de 4,80. Dat was dus met de 7.30 kOhm weerstand. De processor loopt op 1,85 V. Hardware monitor geeft 1.80 V aan. Maar ik denk dat de 5V het probleem is want die komt namelijk onder de 4,80 V. Maar ik had al een weerstandje van 7.30 kOhm. Wat doe ik fout?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op vrijdag 23 november 2001 17:55 schreef Felysium het volgende:
als ik hoger dan 148 Mhz overklok dan zakt het 5v voltage onder de 4,80. Dat was dus met de 7.30 kOhm weerstand. De processor loopt op 1,85 V. Hardware monitor geeft 1.80 V aan. Maar ik denk dat de 5V het probleem is want die komt namelijk onder de 4,80 V. Maar ik had al een weerstandje van 7.30 kOhm. Wat doe ik fout?
Als je VCORE op 1.85volt staat en je mainboardmonitor geeft 1.80volt aan, dan mag je gerust aannemen dat je voeding het niet meer trekt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 17:58 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Als je VCORE op 1.85volt staat en je mainboardmonitor geeft 1.80volt aan, dan mag je gerust aannemen dat je voeding het niet meer trekt.
Dit gebeurt toch vaker bij MSI boarden?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00

Epsilon

ik heb even bij mijn inwin 300w voeding gekeken.
allebei stressed trouwens :
duron@700 @ 1,57v (I/O=3,37v)(volgens MBM) +5v=5,08v-5,10v
duron@700 @ 1,91v (I/O=3,58v)(volgens MBM) +5v=5,00v-5,03v

het I/O voltage heb ik ook ff omhoog gezet, om te kijken of dit ook veel invloed had. Ik weet ook wel dat dat van een +3,3v lijn afkomt, maar ergens moet die extra spanning vandaan gehaalt worden.

Ik had vastlopers (spontane herstarts bij het inloggen in windows) bij mijn duron@900@1,92v, wat duide op een onvoldoende voeding (bij terugclock was het probleem weg). Het probleem kwam door mijn GF2 pro, want die vreet iets meer dan die TNT2 vanta :D

dus, zover ik zie, nette scores
al trekt mijn duron niet zo erg veel.

• Rick2001

Rick2001

Op vrijdag 23 november 2001 18:04 schreef epsilon het volgende:
ik heb even bij mijn inwin 300w voeding gekeken.
allebei stressed trouwens :
duron@700 @ 1,57v (I/O=3,37v)(volgens MBM) +5v=5,08v-5,10v
duron@700 @ 1,91v (I/O=3,58v)(volgens MBM) +5v=5,00v-5,03v

het I/O voltage heb ik ook ff omhoog gezet, om te kijken of dit ook veel invloed had. Ik weet ook wel dat dat van een +3,3v lijn afkomt, maar ergens moet die extra spanning vandaan gehaalt worden.

Ik had vastlopers (spontane herstarts bij het inloggen in windows) bij mijn duron@900@1,92v, wat duide op een onvoldoende voeding (bij terugclock was het probleem weg). Het probleem kwam door mijn GF2 pro, want die vreet iets meer dan die TNT2 vanta :D

dus, zover ik zie, nette scores
al trekt mijn duron niet zo erg veel.
Dan begrijp je dus ook dat je VIO voltage niet van je 3.3volt lijn komt, maar net zoals alle andere boarden van de 5volt lijn.
Kunt moeilijk spanning erbij maken wat er niet is.
Overigens kun je die Duron niet vergelijken met een Thunderbird/XP op snelheden boven 1650Mhz en een hogere VCORE dan 1.85volt en verhoogde DDR-SDRAM voltage.
Je mainboard heeft spannings regulators en deze kunnen een bepaald vermogen omzetten naar de gewenste spanningen wat het board/cpu/mem/bridge etc. nodig hebben.
Bij sommige boarden is hier voor een 2 Phase oplossing gekozen, wat als nadeel heeft dat deze minder vermogen kunnen leveren en dus ook een lagere 5volt lijn tot gevolg hebben bij zwaar overclocken. Deze worden meestal ook erg heet bij zware belasting.
Bij een 3 Phase oplossing zijn er 3 spannings regulators waarover het vermogen wordt verdeeld, waardoor dus minder warmte en een hoger vermogen mogelijk is. Hierdoor is je +5volt lijn normaal wat stabieler en hoger.
Ergens zijn natuurlijk limits en zakt deze toch in.
Probleem met de ENERMAX (en heel veel andere ook) is dat je sensing niet op de +5volt plaatsvind, maar op de +3.3volt lijn.
Nu word bij de meeste (lees, momenteel bijna alle) boarden de +3.3volt nauwelijks gebruikt waardoor er dus ook geen hoog vermogen geleverd moet worden door de voeding.
De voeding heeft een regulator circuit net zoals je board dit ook heeft.
Alleen zit hem de correctie factor bij de meeste voedingen (oa. ENERMAX) op de +3.3volt.
Wat gebeurd er nu. Je 3.3volt lijn word niet zwaar belast, dus deze draaid mooi volgens de specs.
Je gaat je +5volt lijn heel erg belasten. (Meer dan 30amp)
Je +5volt lijn zakt dus in naar bijv. 4.80volt en word niet gecorrigeerd doordat de sensing plaatsvind op je +3.3volt lijn. Deze was binnen de specs dus hoeft er niet gecorrigeerd te worden.
Er zijn een paar voedingen (ik dacht dat Hooi of Dabit dit al eens uitgezocht had welke) die de sensing dus WEL op de +5volt lijn hebben, maar deze zijn schijnbaar moeilijk vindbaar.
Dit is dus het hele ENERMAX verhaal.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Epsilon

Epsilon

Op vrijdag 23 november 2001 18:15 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Dan begrijp je dus ook dat je VIO voltage niet van je 3.3volt lijn komt, maar net zoals alle andere boarden van de 5volt lijn.
Kunt moeilijk spanning erbij maken wat er niet is.
nou toch wel hoor. Tjek je voeding maar. En de voedingskabel van je moederbord. Daar staat 3,3v als extra lijn bij. Daarom kan je een atx bord ook niet laten draaien op een at voeding (andersom gaat wel, met een grote omweg)

• Rick2001

Rick2001

Op vrijdag 23 november 2001 18:27 schreef epsilon het volgende:

[..]

nou toch wel hoor. Tjek je voeding maar. En de voedingskabel van je moederbord. Daar staat 3,3v als extra lijn bij. Daarom kan je een atx bord ook niet laten draaien op een at voeding (andersom gaat wel, met een grote omweg)
Je hebt dus niet goed gelezen.
Je board heeft die +3.3volt wel nodig, maar niet voor je VIO.

• Epsilon

Epsilon

Op vrijdag 23 november 2001 18:28 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Je hebt dus niet goed gelezen.
Je board heeft die +3.3volt wel nodig, maar niet voor je VIO.
hmm, dat durf ik niet te zeggen, want WAT draait er dan nog op 3,3v??? Geheugen en videocard lopen dan op het I/O voltage. Dus waar het dan nog voor nodig is mag jij mij welles uitleggen. Het is ook zo dat je comp eigenlijk alleen stroomtekort kan hebben op 3,3v, iets wat de enermax meer als genoeg kan leveren, en daarom die op het zelfde vermogen, een "zwaardere" configuratie qua stroom kan strekken als een andere voeding.

• Rick2001

Rick2001

De 3.3volt lijn word oa. gebruikt voor je PCI sloten/kaarten. Dit is niet gelijk aan je VIO voltage.
Verder zou ik ook moeten opzoeken wat er nog meer gebruik maakt van je 3.3volt.
Waarschijnlijk maakt de southbridge ook gebruik van de 3.3volt lijn.
Het word ergens voor gebruikt net zoals ook de -5volt gebruikt word.
Zou ik moeten opzoeken waarvoor precies, maar het is duidelijk dat het niet voor niets door je voeding geleverd moet worden.
Die +5volt lijn is en blijft de belangrijkste op dit moment.
Als er mainboard fabrikanten afgekeken hadden van het PIV principe, dan had niemand ooit problemen gehad met een te zwakke voeding/+5volt lijn.
Deze zetten namelijk de +12volt om naar de benodigde spanning voor cpu.

Verwijderd

*zucht* dat word dus solderen..... iig wel beter dat ik een oplossing heb, ook hier zit de 5v lijn al op 4,78V , en dit bij bijna volledige belasting van de cpu (80-100%). Waar word de VIO vandaan getapt? de 5 V lijn? , als ik dan die lijn hoger zet, zal mijn VIO dan ook meegaan?? (hoop et :P )

• Rick2001

Rick2001

Op zondag 25 november 2001 23:05 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
*zucht* dat word dus solderen..... iig wel beter dat ik een oplossing heb, ook hier zit de 5v lijn al op 4,78V , en dit bij bijna volledige belasting van de cpu (80-100%). Waar word de VIO vandaan getapt? de 5 V lijn? , als ik dan die lijn hoger zet, zal mijn VIO dan ook meegaan?? (hoop et :P )
Als je je VIO verhoogd gaat je +5volt lijn nog meer omlaag.
Deze word inderdaad ook vanuit de +5volt lijn omgezet.

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 23:18 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Als je je VIO verhoogd gaat je +5volt lijn nog meer omlaag.
Deze word inderdaad ook vanuit de +5volt lijn omgezet.
Yep, daarom hebben Epox, Iwill en Abit ook een voordeel, daar zit een regelaar met zes torren op i.p.v. de vier van dacht ik bijvoorbeeld Asus. Het verlies is veel hoger bij borden met vier torren, helemaal bij een VCore boven de 1,75 Volt.

(Overigens hebben DaBit noch ikzelve een voeding kunnen vinden met sensing op de 5 volt. Dat zou, wist Dabit te beredeneren, te maken hebben met stabiliteits problemen die dan optreden door de hoge stroom. Wel zijn er voedingen die de hele 340 watt op ALLE secties tegelijk leveren. Nu is b.v. een 300 watter meestal maar 165 watt op de 3.3 en 5 volt sectie, de rest gaat naar de -5,-3.3, 12 en -12 volt sectie......)

• Rick2001

Rick2001

Precies zo is het.
Alleen zijn die voedingen dus wat minder gemakkelijk te vinden wat alle vermogen verdelen over alle secundaire spanningen. Helemaal moeilijk zijn de voedingen te vinden met die sensing op de +5volt.

Verwijderd

hmm hoe een potmeter goed af te stellen zonder multimter? in de winkel ongeveer goed laten zetten, en dan thuis verder pielen?? dsu in idle moet ie 5 tot 5,2V geven, kan ik die potmeter "hot" aandraaien( maw waneer de PC aanstaat?) of is et verstandiger van niet?

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 09:18 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
hmm hoe een potmeter goed af te stellen zonder multimter? in de winkel ongeveer goed laten zetten, en dan thuis verder pielen?? dsu in idle moet ie 5 tot 5,2V geven, kan ik die potmeter "hot" aandraaien( maw waneer de PC aanstaat?) of is et verstandiger van niet?
Het zal wat veiliger zijn om alleen te verdraaien als je het systeem uit hebt of in de BIOS. Ik weet niet of je in de BIOS zittend het veranderen kunt zien.

Dan zou je b.v. eerst in de winkel inderdaad de boel af kunnen laten stellen, de boel monteren met langere draden aan het instelpotmeterje, dan de boel in de BIOS zittend op 5,15 afstellen.
Machine dan weer uitzetten, een drupje lijm voorzichtig op de instelpotmeter doen, en laten drogen. De boel dan monteren en kontroleren even in de BIOS voor je opstart.

Mhh.. eerst ook maar checken voor die lijm druppel en weer monteren, met een volledige Windows boot. Je moet natuurlijk uitkijken met die lijmdruppel dat die niet IN dat potmetertje komt. Als het tussen het contactje en de koolstof baan komt, gaat de spanning veel te hoog, en is de boel kapot, doorgebrand... :'(

• Convoy
  • Laatst online: 12:57

Convoy

g44p

bij wat voor een +5V lijn is het aanbevolen om een mod uit te voeren dan? bedoel dan de laagst mogelijk waarde die je +5V dan aangeeft. en wat zijn de max en de min die de +5V kan hebben????

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 13:22 schreef DuronDude het volgende:
op 1035 trekt je Athlon nog niet veel hoor.
1600+ dat begint een voeding wél te voelen.
M'n digitaldoc geeft ook altijd een waarde van meer dan 5V aan, maar de meting op het moederbord (veel hangt dus van het moederbord af) is what matters. Om een of andere reden lijkt een enermax voeding (en ik heb er al 3 geprobeerd op 4 verschillende moederborden) de tekortkominkjes van het mobo te versterken. In alle opzichten is deze (goedkope) chieftec voeding beter dan die enermaxen, ziet er enkel iets minder uit misschien. Stiller + betere 5V lijn (de 12V is ongeveer 12.5) dus ik heb geen enkele reden om nog enermax te kopen...

JC
Wat voor een voeding heb jij dan? Een chieftec 350W? Wat voor een 5V waarden heb jij?

Verwijderd

hey

ik heb mijn voeding eens getest met burn7 aan

en na 20min was hij 12.09 / 3.39 / 4,99 V

dit op een systeem die niet echt max oc'ed is.

maar zelfs als ik meerdere dingen aanzet komt hij niet beneden de 4,99 nu ga ik een nieuw systeem samenstellen met een athlon 1500+, abit kra7, 512mb crusial ddr en een asus v8200 Ti200.

ik mag toch aannemen dat als ik dat ga oc'en ik geen problemen ga krijgen met mijn voeding toch? of is het nu niet te bepalen op deze setup (msi kt7 pro2a, duron 800@900, 256mb sdram non-name en een gf2mx)

alvast bedankt voor antwoorden

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
ik heb hier een chieftech van 340 Watt, en een athlon XP 11,5x 140 (MAZ II in de kerst vakantie >:) dan ook geen standaard voltage meer ;) ) en mijn 5V lijn is (aldus speeedfan)
max:4,97
min:4,92
gem:4,96

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:03 schreef Demoman het volgende:
hey

ik heb mijn voeding eens getest met burn7 aan

en na 20min was hij 12.09 / 3.39 / 4,99 V

dit op een systeem die niet echt max oc'ed is.

maar zelfs als ik meerdere dingen aanzet komt hij niet beneden de 4,99 nu ga ik een nieuw systeem samenstellen met een athlon 1500+, abit kra7, 512mb crusial ddr en een asus v8200 Ti200.

ik mag toch aannemen dat als ik dat ga oc'en ik geen problemen ga krijgen met mijn voeding toch? of is het nu niet te bepalen op deze setup (msi kt7 pro2a, duron 800@900, 256mb sdram non-name en een gf2mx)

alvast bedankt voor antwoorden
Nope!

Verwijderd

MAar ik zit hier dus met een voeding die nog maar 4,71V levert bij fulload.. Funprice noname 300Watter..

Hoe sterk is de 5V lijn van die chieftec?

• ernst
Op woensdag 19 december 2001 18:08 schreef NoStra het volgende:
MAar ik zit hier dus met een voeding die nog maar 4,71V levert bij fulload.. Funprice noname 300Watter..

Hoe sterk is de 5V lijn van die chieftec?
chek mijn post :? 4,96 gemiddeld @ aXP 11,5x140 standaard voltage

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

fulload?

Verwijderd

nostra ik heb nog een 300W voeding die 12A @ 12v doet ik heb hem over maybe dat jij er wat aan hebt? als jij de verzendkosten betaald is hij van jouw

laat maar ff weten.

[edit]

met op zijkant "sponsord by Demoman " :P

[edit]

• ernst
Op woensdag 19 december 2001 18:15 schreef NoStra het volgende:
fulload?
neen ;), weet jij een leuk 'full load' proggie :? :o

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 18:27 schreef ernst het volgende:

[..]

neen ;), weet jij een leuk 'full load' proggie :? :o
ja, prime95

• Rick2001

Rick2001

PRIME95 is bijna full load.
BURNK7.EXE is ECHT load.

http://members.home.nl/rick2001/BURNK7.EXE

Overigens gaat het er niet om hoe sterk een ANTEC voeding of een ENERMAX voeding is.
Een ENERMAX voeding is en blijft een sterkere voeding. Enige voordeel voor de ANTEC is dat deze een sensing op de +5volt lijn heeft, waardoor deze dus aangepast wordt bij een zware belasting. Dit gebeurd bij de ENERMAX dus op de 3.3volt lijn, en aangezien je board dit bijna niet gebruikt, zal deze ook niet aangepast hoeven te worden.
Aangezien je bij een erg hoge overclock (zie sig) meer dan 30-35Ampere trekt aan de 5volt lijn, zou je voeding dit dus moeten compenseren, maar aangezien dit niet gebeurd heb je een 5volt mod nodig bij een ENERMAX voeding.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:26 schreef Demoman het volgende:
nostra ik heb nog een 300W voeding die 12A @ 12v doet ik heb hem over maybe dat jij er wat aan hebt? als jij de verzendkosten betaald is hij van jouw

laat maar ff weten.

[edit]

met op zijkant "sponsord by Demoman " :P

[edit]
Bedankt voor het aanbod..maar ik heb er niet zoveel aan :) Ik moet 30A @12V hebben :)

• Rick2001

Rick2001

Op woensdag 19 december 2001 18:43 schreef NoStra het volgende:

[..]

Bedankt voor het aanbod..maar ik heb er niet zoveel aan :) Ik moet 30A @12V hebben :)
LOL.
Dan wens ik je veel succes Pim. Dit zul je nergens zo 1,2,3 vinden.
De ENERMAX 550watt voeding heeft zelfs maar 25Ampere aan de 12volt, dus wil ik wel eens zien waar je die 30Ampere voor nodig hebt. (Peltiers is het enige wat zoveel nodig zou hebben, en dan zelfs nog geen 30.) :)

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:36 schreef Rick2001 het volgende:
BURNK7.EXE is ECHT load.

Overigens gaat het er niet om hoe sterk een ANTEC voeding of een ENERMAX voeding is.
Een ENERMAX voeding is en blijft een sterkere voeding. Enige voordeel voor de ANTEC is dat deze een sensing op de +5volt lijn heeft, waardoor deze dus aangepast wordt bij een zware belasting. Dit gebeurd bij de ENERMAX dus op de 3.3volt lijn, en aangezien je board dit bijna niet gebruikt, zal deze ook niet aangepast hoeven te worden.
Aangezien je bij een erg hoge overclock (zie sig) meer dan 30-35Ampere trekt aan de 5volt lijn, zou je voeding dit dus moeten compenseren, maar aangezien dit niet gebeurd heb je een 5volt mod nodig bij een ENERMAX voeding.
Rick neem eens icq...ik heb veel vragen..maar heb een hekel om er over het forum over te 'lullen'.

• Rick2001

Rick2001

Ik snap wat je bedoeld, maar om persoonlijke redenen kan ik dit dus niet doen.
Er is op dit moment even geen mogelijkheid. Misschien dat ik later even kan kijken om irc te downen.
ICQ is in ieder geval geen mogelijkheid. Sorry.

Verwijderd

Ja kom op irc dan...we hebben al een kanaal!
#ocm irc.tweakers.net

• ernst
BURNK7.EXE is ECHT load.

hij doet ut niet :? xplain lpz ?
ik krijg alleen een dos schermpie met nix dr in (8>

• Rick2001

Rick2001

Ja, dat is ook de bedoeling ervan. Alleen die dosbox open laten en kijken wat je temperatuur gaat doen.
Dit is FULL STRESS.

• Rick2001

Rick2001

Ben al bezig....

• Convoy

Convoy

g44p

rick2001, hoe krijg jij je fsb op 217?? 'k kom maar tot 210 :?

Verwijderd

Tering...die BURNK7.exe scheelt 3 graden met de koe!!!!

• Rick2001

Rick2001

Op woensdag 19 december 2001 18:55 schreef freekweb het volgende:
rick2001, hoe krijg jij je fsb op 217?? 'k kom maar tot 210 :?
Download deze utility en je kunt tot 350MHz gaan.

http://members.home.nl/rick2001/setfsbU13beta_8kha.lzh

• Rick2001

Rick2001

Op woensdag 19 december 2001 19:01 schreef NoStra het volgende:
Tering...die BURNK7.exe scheelt 3 graden met de koe!!!!
Scheelt bij mij ook 3 graden ja.
Van 37 graden naar 40 graden met BURNK7. :)

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 19:03 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Download deze utility en je kunt tot 350MHz gaan.

http://members.home.nl/rick2001/setfsbU13beta_8kha.lzh
wat doet 't precies? proggie ziet er trouwens wel vernaggeld uit zeg :?

• Rick2001

Rick2001

Dit komt omdat het van de 'gekke' jappanners afkomt en dus een iets andere taal en lettertype behoord te hebben.

Verwijderd

Ik lees dat dit allemaal gaat over de 350/431 wat voedingen van Enermax, alleen dan zie ik niemand het hebben over de nieuwste serie van hun de EG365AX-VE(W) FCA
EG465AX-VE(W) FCA serie (voor de duidelijkheid die met een grannietgrijs-kleur).

Heeft iemand hier al ervaringen mee? . Aangezien deze nog niet veel in Nederland te koop zijn en dat ik er overweeg een te kopen in januari.

• Rick2001

Rick2001

Ja, ik ken die voedingen wel krijgen, maar heb er nog geen in mijn bezit gehad. Ze zijn een stukje duurder maar zouden wel beter moeten zijn.

• ernst
aaaaah holy shit :'(
edit: crash :'(
mijn voltage was 4,87 :'(

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 19:30 schreef Rick2001 het volgende:
Dit komt omdat het van de 'gekke' jappanners afkomt en dus een iets andere taal en lettertype behoord te hebben.
je kunt dus gewoon in windows je fsb aanpassen??

• Rick2001

Rick2001

Ja, gewoon on the fly. Tot maximaal 350MHz.

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 19:56 schreef Rick2001 het volgende:
Ja, gewoon on the fly. Tot maximaal 350MHz.
kewl, ben al bezig >:)

• ernst
was daaaht voor gare extentie :? waar moet ik het mee openen }:O

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 20:08 schreef ernst het volgende:
was daaaht voor gare extentie :? waar moet ik het mee openen }:O
met winrar werkte het bij mij

• ernst
dan moet ik win rar er ook maar eens er op zetten :D

• Rick2001

Rick2001

Oh, het is gewoon een lzh file. Stamt nog uit de AMIGA tijd, voor degene die dit meebeleefd hebben. ;)

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

failure: guru meditation :)

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Rick2001

Rick2001

Psies. Amiga is overigens nog steeds niet 'dood'.
Er komt in 2002 een nieuw model wat gebaseerd is op een powerpc, maar met agp en pci sloten etc.

• Convoy

Convoy

g44p

Op woensdag 19 december 2001 21:44 schreef Rick2001 het volgende:
Psies. Amiga is overigens nog steeds niet 'dood'.
Er komt in 2002 een nieuw model wat gebaseerd is op een powerpc, maar met agp en pci sloten etc.
+5V mod is trouwens ook gelukt, nu nog een Vcore mod >:)

• Rick2001

Rick2001

Als je je +5volt hoger draaid, zul je zien dat je +12volt ook omhoog gaat. Let hierop. :)

• Convoy

Convoy

g44p

p.s. m'n +5v mod is ook gelukt, nu nog de Vcore mod >:) kan alleen mn sign nog niet aanpassen, omdat T.net weer eens BRAK is :(

• Rick2001

Rick2001

Ik heb de vcore ook net aangepast. Heb in plaats van die 220K weerstand een 250K pot geplaatst. Loopt momenteel te grazen op 2.16volt vcore en 1800MHz cpu speed. :)

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 11:08

The Guardian

I'll keep an I on you

Geen problemen met die overcurrent protectie Rick? Zoals ik en Macci ondervinden boven de 2.08V (bij mij begint hij al soms met die protectie bij 2.04V want dan krijg ik random reboots bij extreem zware belasting; burnk7). Maar bij 2.08V kan ik ook geen 3dmark meer netjes afronden, ja soms maar dat is dus niet stabiel.

• Rick2001

Rick2001

Nee, ik heb die extra mod nog niet uitgetest van MACCI, maar mijn vcore schommelt nu tussen de 2.18 en de 2.16volt met een koe.
Ik zal eens testen of ik een 3dmark2001 score kan presteren. Wel heb ik momenteel mijn FSB maar op 150MHz lopen om te kijken of ik wat meer sap over kon houden op mijn o zo onbelangrijke 3.3volt lijn. Dit is inderdaad het geval.
Mijn geheugen staat op 2.9volt maar ik zal dadelijk mijn FSB weer eens omhoog gooien en testen.

• Convoy

Convoy

g44p

ik wil ook een Vcore mod :(

• Rick2001

Rick2001

Op donderdag 20 december 2001 19:41 schreef freekweb het volgende:
ik wil ook een Vcore mod :(
Ik wilde eerst eens testen met een pot van 250K, en tot nu toe is het nog steeds goed. Vcore blijft hoger als voorheen met de 220K weerstand. :)
De bios staat nu momenteel op +0.050volt, dus ik kan nog even zonder de pot bij te regelen. :)
Hij blijft nog steeds lopen tot nu toe. 12x150MHz.

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Ik ben wel aan het plannen voor die 4weerstanden mod. En ik vervang ook meteen nog even die van mijn Enermax. Waarschijnlijk is die wel zwaar genoeg maar doe het maar voor de zekerheid als toch mijn hele systeem weer uit elkaar ligt. Doe ik alles tegelijk.

Bij mij krijg ik echt problemen met een te hoge Vcore. Heb je burnk7 al geprobeerd bij verschillende fsb'en en cpu snelheden?

• No13
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

heb hier een leuk no-name voedingkje :)

145 watt totaal en max 95 watt op de 5 volt (en dus ook 3.3) lijn...

duron 750, 1x 15.3 gig hd (5400 RPM), viper2, en een intel nic, zonder ook maar iets aan te passen loopt de 5 volt lijn hier al op 5,15 volt :)

ik snap er verder nix van dat die 5 volt nog zo hoog is maar het werkt perfect allemaal :D

• Rick2001

Rick2001

Op donderdag 20 december 2001 19:54 schreef TheGuardian het volgende:
Ik ben wel aan het plannen voor die 4weerstanden mod. En ik vervang ook meteen nog even die van mijn Enermax. Waarschijnlijk is die wel zwaar genoeg maar doe het maar voor de zekerheid als toch mijn hele systeem weer uit elkaar ligt. Doe ik alles tegelijk.

Bij mij krijg ik echt problemen met een te hoge Vcore. Heb je burnk7 al geprobeerd bij verschillende fsb'en en cpu snelheden?
Ja, natuurlijk heb ik ook al burnk7 gebruikt.
Ik kreeg net overigens weer een blue screen. Heb hem nu op de hoogste stand in de bios gezet. Schommelt tussen 2.21volt en 2.19volt.
Next try.

• Rick2001

Rick2001

1800MHz is stabiel, maar de processor wordt hierdoor 47 graden met mijn coolinstallatie.
Nu loopt hij weer op 1774MHz en word maar 38 graden. Toch beter op deze snelheid. :)

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Idd :) maar toch vaag dat jij blijkbaar geen last hebt van die 'overcurrentprotection'. Maar daar krijg je weer een erg schommelende 3.3V-lijn voor terug??? Het is mij nog niet helemaal duidelijk allemaal waarom het zo verschillende reageert bij ons beiden terwijl we toch aardig dezelfde hardware hebben en dezelfde mods hebben gedaan.

• Rick2001

Rick2001

Oh, dat valt nu ook weer reuze mee nadat ik dus het mainboard eruit gehad heb en een pot gesoldeerd heb als vcore mod. Schommelt nu tussen 3.38 en 3.20volt.
Overigens maakt dit toch niets uit. Ah, ik weet wat ik nog meer gedaan heb. Ik heb mijn +5volt lijn iets lager gedraaid. Mijn spanningen wisselen wel, maar blijven wel wat stabieler.
Dit is met 25% stress,

VDDR=2.99-3.01volt
AGP=1.54volt
VIO=3.28-3.33volt
5volt=5.05-5.11volt
12volt=12.83-13.01volt
vcore=2.03-2.05volt

Met prime95 is dit,

VDDR=2.98-3.01volt
AGP=1.54volt
VIO=3.20-3.31volt
5volt=4.95-5.00volt
12volt=12.89-13.01volt
vcore=2.02-2.05volt

Dit alles is op 10.5x169MHz=1774MHz.

Verwijderd

BURNK7.EXE is ECHT load.

Rick2001, zal de nieuwe -AX series van Enermax voedingen wel die +5v lijn "sensing" hebben?

ik heb nu de 465P-VE (ouwe 431Watte), heeft het voor mij nut om die nieuwe AX serie te kopen?

doel:
AthlonXP 1666MHz OC'ed naar ongeveer 1800MHz met 166FSB
op een Abit KR7A-RAID

Alvast bedankt.

• Zamorano
  • Niet online
Ik heb dus zo'n Chieftec voeding van 340W en ik wil toch wel zeggen dat ik daar ook erg tevreden over ben.

+5 Volt is dik in orde, ook bij zware belasting van t systeem. Mn VCore is 1.87V met een XP1600+ op 1535Mhz en 512 Mb RAM, verder 3 Maxtor 7200 rpm HD's, 2 Sunon 80mm Casefans, 1 Enermax 80mm op de CPU en 1 92mm.
Mobo is A7M266.

En het voltage blijft eigenlijk altijd psies op 5.00V staan volgens o.a MBM5.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 16:53 schreef Tequila4alvin het volgende:

[..]

Rick2001, zal de nieuwe -AX series van Enermax voedingen wel die +5v lijn "sensing" hebben?

ik heb nu de 465P-VE (ouwe 431Watte), heeft het voor mij nut om die nieuwe AX serie te kopen?

doel:
AthlonXP 1666MHz OC'ed naar ongeveer 1800MHz met 166FSB
op een Abit KR7A-RAID

Alvast bedankt.
of een Antec 400Watt?????

• Rick2001

Rick2001

Een ANTEC is niet een betere voeding als dit soms gedacht wordt. Een ENERMAX kan heel wat meer power leveren dan een ANTEC.
De sensing alleen is niet het belangrijkste heb ikzelf ondervonden.

Lees even mijn posting in dit tread.

[topic=378879/1/50]

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

kan iemand vertellen wat voor potmeter ik nodig heb om mijn enermax 5v mod te doen?
10KOhm, dat weet ik, maar hoeveel watt komt er op het dingetje te staan?
ik heb bij conrad deze gevonden: 431230-89, maar die is niet echt precies, 270* draaihoek, en dat lijkt me niet echt nauwkeurig, toch?
kan iemand mij een linkje/bestelnr. geven van conrad?

[nieuw]
424170-89 heb ik ook nog gevonden, maar deze heeft 3 aansluitpuntjes, dan heb ik dus weer hulp nodig :) welke moet ik aansluiten?

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Pagina: 1 2 Laatste