mhh Rick2001 is de expert hier op het gebied van (Enermax) voedingen.

Hieronder dus een citaat over hoe de enermax wat op te krikken.
Volgens mij is het ongeveer zo :
De officiele marge is 10% op de (belaste) spannings lijn, daar is de electronica in de PC op berekend.
Wanneer het wat mis gaat, zoals bij mijn voeding, staat de voeding afgeregeld op maximaal 5 volt onbelast. Ik heb dus nooit 5.00 volt
Het hoort 10%(+/-5%) te zijn, dus de afwijking op de 5 volt lijn naar boven en naar beneden mag 0,25 Volt zijn.
Maar inplaats van een belaste spanning van 4,75 tot 5,25 volt, krijg ik meer iets van 4,50 tot 5,00 volt. Bij lager dan 4,60 beginnen er wat dingen mis te gaan. En dan kun je op de sensors alleen maar de gemiddelde waarde zijn, van snelle transients zie je dus geen bal. Alleen maar een
"Explorer has caused an 'illegal page' fault in module KERNEL32" enzovcoort...
Hier het verhaal waar de voltage adjust zit.
Met dank aan Rick2001

(jajajaja, ik moet hem nog steeds doen..)

==================
Door Rick2001 - maandag 27 augustus 2001 12:56
--------------------------------------------------------------------------------
Je hebt 5% marge in de spanningen. Als ik vanavond thuis ben zal ik even opzoeken en posten hoe dit te modificeren. Bij mij werkt het in ieder geval. +5Volt is nu max bij idle 5.15volt en bij een koe die al een uur aan het grazen is zakt de spanning naar 4.88volt. De +12volt is bij idle 12.76volt en bij een grazende koe 12.15volt. Mooie waardes dus.
De ENERMAX heeft in ieder geval inderdaad geen potmeters om de spanning bij te kunnen regelen.
Zover uit mijn hoofd is het de weerstand r82 (op de print direct achter de outtake fan). Deze is 7.15kohm en deze kun je dus het beste vervangen door een potmetertje van 10kohm en deze afregelen op 7.25kohm. Bij zware belasting van de voeding zakt de waarde van deze weerstand een beetje waardoor dus je 5volt iets zakt. 5% spec betekend niet lager dan 4.75volt en dit is al erg laag. Ook heb je natuurlijk nog de afwijking van je sensors.
Ja, ik weet het zeker van die r82. Ik heb deze mod afgelopen vrijdag nog bij mijn eigen ENERMAX uitgevoerd, dus het is zeker weten die.
Door middel van een 10kohm potmetertje te plaatsen ipv de 7.15kohm weerstand kun je mooi met een klein schroevendraaiertje vanuit je fan de spanning bijregelen.
Ik heb de potmeter voor het plaatsen eerst afgeregeld op 7.25kohm en daarna niet meer versteld. Probleem is dat het nogal moeilijk is om je voeding zo erg zwaar te belasten aan de 5volt zonder aan je pc te hangen. Onbelast meet ik dus 5.4volt en belast komt het dus heel wat lager uit.
--------------------------------------------------------------------------------
In je ENERMAX heb je achter bij de outtake fan een weerstandje R82 zitten van 7.15kohm. Deze is bij sommigen iets minder en dit is dus ook de oorzaak.
Deze kun je het beste verwijderen en er een potmetertje voor in de plaats solderen van 10kohm (afgesteld op 7.25-7.30kohm)
Als je de potmeter zo plaatst kun je vanuit ingebouwde stand (voeding) buiten door met een klein schroevendraaiertje door de fan heen bijregelen als het nodig mocht zijn. Maar met een instellings van 7.25kohm dan kom je uit op een IDLE van 5.15volt en een FULL load van 4.9volt.
Dat bij jouw het wel stabiel loopt (niet overclocked) dat kan best. Ik zei al eerder dat dit alles met tolleranties temaken heeft.
Het probleem ligt hem niet zo zeer in het overclocken van je cpu, maar aan het verhogen van je VCORE.
Probeer maar eens de VCORE op 1.95 ofzo te zetten en dan te kijken hoe laag je +5volt nog maar is. Gegarandeerd dat het niet meer stabiel is op dat moment.
Bij mij loopt ie nu op 1668mhz met een vcore van 1.85volt
De hoogst gemeten spanning was 5.18volt en laagst 4.88volt
Dit zijn voor mij meer acceptabele spanningen. Anders heb je nog niets aan dit 'overclockers' board.