[BC3] Wat zijn PA-speakers?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Op donderdag 10 mei 2001 15:57 schreef mweert het volgende:
Een beetje monitor klinkt heel mooi en voornamelijk strak.

Maar is meestal niet geschikt voor disco''s of ander toepassingen dan het leveren van de gewenste geluids bronnen aan de artiest.

Meestal gaat dit met een gods gruwelijk kabaal gepaard dat je op het podium half doof wordt.
Maareh, die speakers zijn toch gebouwd op 225 watt, en aangezien er maar 2x85 op komt zal dat toch niet zo snel het geval zijn ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 23:03
dat bedoel ik.

en een monitor is ook een box voor op redelijk korte afstand dus als je bv. in een zaaltje staat is er een grote kans dat ze op een aantal meter afstand het geluid niet of slech horen

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44

Jag

Een monitor speaker kan wel goed klinken, je hebt best veel verschillende. Er zijn ook monitor speakers die ook als PA gebruikt worden.
Maaruh JT, de meeste PA speakers zijn best beroerd, of heel duur. En je kan nooit een speaker uitzoeken op specs. En ik denk dat als je gaat luisteren dat je best wel zal terugkomen op PA speakers (afhankelijk van waar je gaat luisteren). Er zijn wel genoeg wel goed klinkende PA speakers, maar die zijn gewoon onbetaalbaar. In de schouwburg zijn zelfs de kleinste speakers (balcony fills, 30cm hoog ofzo) al duizenden guldens per stuk.
Als je iets betaalbaars wilt dat enigzins aanvaardbaar klinkt (en nu krijgt Digifiel een hartverzakking): een Dynacord Sx200 klinkt wel aardig, en is PA. Ik weet ergens een setje voor 2000,- (ex btw) 2e hands. Maar dat is echt geen geweldige speaker ofzo.

• digifiel
dynacord kan ook goed klinken je moet er alleen niet zo mee om gaan als die gasten van piee (veronica drivein show) hehehe
als we daar mee op 1 podium staan zetten we er altijd een set 850 van ons eigen neer zijn wij weg kunnen ze t niet meer bijhouden met t geluid en die hebben ook nog af en toe een uitslovertje dr tussen zitten die t wel bijhouden en dan ligt er weer ineens een speaker aan barrels :)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

kvind het nogal relatief allemaal...
als je een brakke band achter een goeie PA hebt, klinken ze nog steeds kut.
als je een kut technicus achter een goeie PA zet klinkt het kut
als je een goeie technicus achter een slechte PA zet klinkt het ook kut
als je een kut crossover hebt, of een kut mengpaneel, of kut dynamics (zo vaak gaat alles door eoa kut behringer.. weg kwaliteit), alsnog kut geluid..

ik bedoel,
wat wil je. je kunt gaan mierenneuken over speaker dit speakers dat, over nivo''s boven de gehoorgrens (als iemand mij dat nog es uit kan leggen. graag..)

ouwehoeren over gouden interlinks,
leuk
maar in de studio gebruiken ze ook geen gouden microfoon cables maar gewoon koper.

tja
ik weet het niet hoor..

monitors klinken wel lekker, maar is tegelijkertijd erg intensief luisteren (heb hier thuis 2 audix m1''s staan met daarvoor een quad405 eind met een mackie 1604 ervoor)

da''s niet lekker voor in de huiskamer..
:)

voor mijn kamertje heb ik een quad 33 voor, 405 erachter en 2x AR 5 speakers..

het klinkt niet slecht, maar ik heb geen goeie referentie, maar voor zover ik weet klinken ze aardig linear en strak en vervormen ze niet zo snel als ik maar op luister nivo blijf afspelen...

bdw
gaan er nog mensen van dit forum naar de AES conventie van komende dagen..?

groedels

• digifiel
maar weet iemand of er een opleiding is in de dit wereldje waar je werken en leren tegelijk doet?
dus bv 1 maandag naar school of dinsdag en de rest touren/onderhoud?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:30

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op donderdag 10 mei 2001 18:11 schreef Jag het volgende:
Een monitor speaker kan wel goed klinken, je hebt best veel verschillende. Er zijn ook monitor speakers die ook als PA gebruikt worden.
Maaruh JT, de meeste PA speakers zijn best beroerd, of heel duur. En je kan nooit een speaker uitzoeken op specs. En ik denk dat als je gaat luisteren dat je best wel zal terugkomen op PA speakers (afhankelijk van waar je gaat luisteren). Er zijn wel genoeg wel goed klinkende PA speakers, maar die zijn gewoon onbetaalbaar. In de schouwburg zijn zelfs de kleinste speakers (balcony fills, 30cm hoog ofzo) al duizenden guldens per stuk.
Als je iets betaalbaars wilt dat enigzins aanvaardbaar klinkt (en nu krijgt Digifiel een hartverzakking): een Dynacord Sx200 klinkt wel aardig, en is PA. Ik weet ergens een setje voor 2000,- (ex btw) 2e hands. Maar dat is echt geen geweldige speaker ofzo.
een beetje pa-speaker klinkt best wel aardig hoor en, dynacord is zeker een goed merk, maar je hebt wel gelijk dat je veel geld nodig hebt voor zon speakers, kun je beter, zelf gaan bouwen

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17
Volgens mij niet.
Voor studio engineer en licht of geluid technicus wel, in amsterdam is er eentje.

Maar voor roadie tja daar moet je gewoon inrollen via bijvoorbeeld Focus of zo

• digifiel
nouwja roadie wil wel touren maar dan verder leren voor techniek heb hier al een bedrijf waar ik in t begin vaak met mee ging en nu nog maar af en toe maar wil iets hebben waar ik echt voor 3 tot 4 dagen in de week terecht kan

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17
Tja ik zou het echt niet weten.
ik ken wel wat mensen bij Focus maar dat zal wel te ver uit de buurt liggen.
Maar ik zal eens vragen of zij zoiets hebben.

• digifiel
hbo is toch wat te gek voor mij :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:22
als je een kut technicus achter een goeie PA zet klinkt het kut
Maar als je een kut technicus achter en kut PA zet, klinkt het nog veel erger!
Geluid klinkt niet zoals de zwakste schakel, maar alle onderdelen tellen mee, de één zelfs meer dan de ander. En daarom is het verstandig daar goed over na te denken waar je je geld in stopt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44

Jag

Op vrijdag 11 mei 2001 01:37 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Maar als je een kut technicus achter en kut PA zet, klinkt het nog veel erger!
Geluid klinkt niet zoals de zwakste schakel, maar alle onderdelen tellen mee, de één zelfs meer dan de ander. En daarom is het verstandig daar goed over na te denken waar je je geld in stopt.
Kijk, iemand met inzicht :).

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

da''s opzich wel waar,
maar ik heb het hier over dat er zo gemierenneukt wordt over bepaalde details die eigenlijk in het niets vallen als je kijkt welke andere factoren er mee spelen (akkoestiek..?)

oja,
wat betreft die opleiding,
als je zoiets zou willen in hbo vorm,
audio design van de hku gaat als het goed is een afstudeer richting productie techniek (voor live dus) maken. maar hoe het daarmee staat weet ik niet.
www.hku.nl

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Er is wel een opleiding voor, iemand die ik ken volgt een dergelijke opleiding, idd. school ''tussen het werk door''. Als je wilt kan ik ''m even vragen hoe en wat?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• digifiel
dat zou mooi zijn als je het dan even zou willen emailen naar johan@digifiel.com zou dat nog mooier zijn :)

• digifiel
www.instab.nl
is een opleidings gedoeding

Pagina: 1 2 3 Laatste