Toon posts:

[BC3] Een lang verhaal over chipsets

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb net een discussie gehad via ICQ met iemand die bij hoog en laat bleef volhouden dat de VIA chipset zuigt (in combo met een AMD). Ok, zijn mening, en dat mag. Maar hij was er van overtuigd dat het is, en niet dat hij dat louter vindt. Ook al omdat hij dat op GoT vaak hoorde over VIA. En dat is me te gortig.

Zelfs een logische redenatie drong niet tot hem door, ook na 5 keer stap voor stap herhalen.

Mij redenatie is als volgt:

AMD is veel goedkoper momenteel.
Daaruit volgt dat veel mensen nu een AMD (Tbird/Duron) kopen.
Omdat VIA de voornaamste maker is van chipsets voor de AMD, zijn er dus ook veel mensen met een VIA chipset.

Ik stel, dat het percentage mensen met problemen per chipset ongeveer gelijk is.
Ik stel bv. dat 10% van de mensen een probleem heeft, ongeacht de chipset.

Stel dat men 100 mensen neemt op GoT. Daarvan heeft dan, bijvoorbeeld, 80% een AMD met VIA chipset, en 20% een Intel met Intel chipset. (Dat zijn ff de aannames.)

Mensen die geen problemen hebben, zul je ook weinig horen. Pas als men een probleem heeft komt men hier een oplossing zoeken. Logisch ook.

Als nu 10% een probleem heeft, hoor je hier 8 mensen (10% van 80) met een probleem over AMD/VIA. En ook hoor je 2 mensen (10% van 20) over problemen met Intel/Intel.

Daaruit concludeert die persoon dat AMD/VIA zwaar zuigt, en Intel/Intel zwaar rulez. En deze redenatie van mij die dat ontkracht was voor hem niet overtuigend.

Omdat deze persoon problemen heeft met zijn machine op z''n werk (AMD/VIA), en niet met zijn eigen machine (Intel/Intel).
Terwijl dit ''n enkel geval is in zijn ''omgeving/wereldje''.

Ik beweer alleen dat AMD/VIA niet slechter is dan Intel/Intel. Ik zeg ook niet dat het beter is. Maar ik vond zijn redenatie, gezien van puur zijn toevallige ervaringen, ongegrond was. Maar dat drong niet door.

In het totaalplaatje, van vele gebruikers, waarvan je de mensen zonder problemen bijna niet hoort, en waarin de mensen die je wel hoort problemen hebben en door de prijssituatie voor een overgrote merendeel uit AMD/VIA gebruikers bestaat, is de ene chipset niet beter of slechter dan de andere. Puur door de vertekening lijkt dat zo. Dát is mijn stelling. Welke niet overkomt als zodanig bij de persoon waar ik de discussie mee had.

Stel dat iedereen die geen problemen heeft dat ook zou melden door een draadje te starten als "Ik heb geen problemen, geweldig!". Dan zou ineens het overgrote deel van de topics gaan over positieve ervaringen met AMD/VIA, en een kleiner deel over positieve ervaringen met Intel/Intel. Waaruit wederom niet valt te concluderen dat de Intel/Intel nu ineens slechter zou zijn dan AMD/VIA.

Want immers : 100 mensen, waarvan 90% geen problemen, waarvan 80% een AMD/VIA, betekent voor elke 100 mensen 72 personen (100 * 0.9 * 0.8) met een AMD/VIA zonder problemen, en voor dezelfde 100 mensen 18 personen (100 * 0.9 * 0.2) met een Intel/Intel chipset zonder gezeik.

In absolute waarden zou het hier lijken dat Intel/Intel erg slecht is. Maar in percentages gezien zijn de chipsets geheel gelijkwaardig aan elkaar.

Maar mijn kennis (want dat is die persoon toevallig) blijft nu volhouden dat AMD/VIA niet deugt. Terwijl als hij zijn eigen redenatie daadwerkelijk zou volgen hij uit bovenstaande verhaal zou concluderen voor zichzelf dat Intel/Intel suckt. Wat dus net zo min klopt als de conclusie dat AMD/VIA suckt. Hij spreekt zichzelf met zijn eigen redenatie tegen.

Dus ik heb mijn kennis daarop aangesproken. Het werd hem vast te complex, want hij liep hard weg (ICQ uit). Blijkbaar kan hij niet tegen zijn verlies of zo, terwijl ik toch echt niks verkeerd gezegd heb.

Zelfs als de percentages wat anders liggen houdt mijn redenatie nog steeds steek.

Mijn vraag aan jullie is: vinden jullie het gerechtvaardigd en gegrond, dat mijn kennis op basis van zijn eigen toevallige ervaringen (ik zeg ook niet dat ie een slechte tweaker is, alleen een eigenwijze) en wat hij op GoT leest, in pure getallen, en niet percentages, de stelling kan handhaven dat AMD/VIA het daglicht niet waardig is en dat Intel/Intel het beste is sinds gesneden brood?

Ik vind dat hij deze mening uiteraard mag hebben, maar niet dat hij kan volhouden ook daarmee gelijk te hebben.

Hij is nu boos op mij, puur door mijn argumenten. Vreemde reactie, aangezien het een volwassen kerel is met een gezond verstand.

Ik ben niet Pro-AMD of Pro-VIA, en net zo min Anti- of Pro-Intel. Maar ik verdedig alleen de ''onrecht aangedaande'' partij. Als mijn kennis Intel had afgekraakt had ik deze zelfde argumenten gevoerd om ook dat te ontkrachten.

Nou ben ik dus benieuwd wat jullie er van vinden. :)

Ik hoop echt dat je de moeite neemt heel de post te lezen, en dit draadje niet te laten ontaarden in een AMD/Intel Sucks/Rulez draadje :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hmh, hou jij om kwart voor 7 op zondagmorgen dit soort discussies? Knap hoor, ben blij dat ik eindelijk thuis ben van het uitgaan :). Maar toch, ik heb toch het idee dat Intel (p3) iets beter is dan AMD (Athlon). Van de chipsets heb ik geen verstand (ben echt newbie), maar ik heb gehoord dat Intel processors beter draaien omdat ze op een lagere busfrequentie draaien, 133 ivm 200 Mhz van AMD ofzo. Nouja, beter, stabieler schijnbaar, maar dat is natuurlijk ook beter :).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Intel Rulez ! >:)

Maar ik heb een duron ;)

FF serieus, ik denk dat over het geheel genomen dat intel chipsets stabieler zijn. Puur door de jarelange ervaring die Intel heeft en de samenwerking met de grote bouwers (Compaq, Dell). Maar dat is een verschil in procenten denk ik (max 5%).

/edit
Het punt van Vinzz is ook interessant. Trouwens hier lees je meer problemen met AMD + VIA omdat dit een geliefde combo is bij tweakers (prijs/prestatie). Door het tweaken (tweakers he ?) ontstaan er meer problemen dan bij normaal gebruik.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik vindt niet dat je een chipset met wat voor proccesor dan ook zonder meer kunt afkraken op 1 slechte ervaring daarmee.
Daarbij komt dat ook combinaties van b.v intel/via problemen kunnen geven (ABIT VP6 b.v. kwam later een pci latency patch voor de via chipset).

Het enige hopelijke is dat mensen in het algemeen eerstens wat meer en beter lezen en luisteren naar de ervaringen die een ander in die stuatie heeft opgedaan alvorens al met een oordeel klaar te staan en dit bedoel ik in alle opzichten dus niet alleen in relatie tot chipsets.

Vervolgens denk ik dat ieder chipset (of hardware component) wat net nieuw op de markt is een nog door de maker onopgemerkte bug kan hebben. Dit kan even vervelend zijn, maar hoe meer mensen die bug constateren en melden: hoe eerder de fabrikant dit kan verhelpen.

Verder kan mijns inziens een hardware component totaal incompatible zijn met een ander hardware component en is het dus zaak dit eerst grondig te onderzoeken alvorens een eerlijk einoordeel omtrent chipset cq mobo/processor/ combi te kunnen geven.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:03
Iemand al eens met de intel i8xx serie gewerkt??? nee? oh, nou dan zul je merken dat die krengen ook niet echt deugen. Maar als je echt iets goeds wil hebben moet je niet voor Intel of Via gaan, dan koop je een Serverworks.

BTW: Ik heb zelf een Athlon900 op een MSI k7t turbo en deze bevalt me prima.

Verwijderd

Je kennis heeft waarschijnlijk gewoon een hardware probleempje met die VIA/AMD die hij niet op kan lossen en daarom is Intel dus beter.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 07:00 schreef The_VinZzZ het volgende:
Hmh, hou jij om kwart voor 7 op zondagmorgen dit soort discussies?
Ehhm, ja. Ik ben mondiger op onmogelijke tijdstippen :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:00
Op zondag 27 mei 2001 07:29 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Iemand al eens met de intel i8xx serie gewerkt??? nee? oh, nou dan zul je merken dat die krengen ook niet echt deugen. Maar als je echt iets goeds wil hebben moet je niet voor Intel of Via gaan, dan koop je een Serverworks.

BTW: Ik heb zelf een Athlon900 op een MSI k7t turbo en deze bevalt me prima.
Intel 820/840/850 met RDRAM werkt anders perfect hoor. De MTH die samen met de 820 voor SDRAM ondersteuning moest zorgen was brak.

Verder heb ik niets tegen AMD, maar ik pak nooit geen via chip meer! :(
Dus ik ben zeer zeker wel van mening dat Intel zijn chipsets beter voor elkaar kan boksen.

Typo''s grrr.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 08:32 schreef Domino het volgende:

Verder heb ik niets tegen AMD, maar ik pak nooit geen via chip meer! :(
Dus ik ben zeer zeker wel van mening dat Intel zijn chipsets beter voor elkaar kan boksen.
Beargumenteer dat plz.

• BC3 Victim
De meeste problemen met systemen zijn te wijten aan verkeerde drivers en of bios instellingen.

Ik heb nu twee systemen staan met een VIA chipset en beide draaien even stabiel als mijn intel systemen daarvoor. 8-)

Verwijderd

Naar wat ik gelezen heb, zoog de VIA chipset in het begin van de Socket A tijdperk, door slechte drivers enzo.
Nu heb ik er geen problemen mee, de pc van mn mamsje (Duron 700, KT7a) werkt helemaal perfect en is rockstable. Games lopen ook niet vast (nouja niet vast, er zit een tnt2 m64 in |:( ).
En binnenkort stap ik over van Intel naar AMD (zie sig), en dan kan ik pas echt kijken of ik nog steeds deze mening hou :)

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 08:34 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Beargumenteer dat plz.
Lijkt dus echt een beetje op het domino effect ;)

Ik ben het met de redenatie geheel eens HlpDsk. Maar ja, wat doe je er aan...

Weet je de problemen van Knighwolf nog ?
Dikke problemen met een AMD configuratie, boos..
Toen de boel naar een Intel config obvergezet en het probleem kwam net zo vrolijk mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//rolleyes.gif...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 09:19 schreef Hooi het volgende:

[..]

Toen de boel naar een Intel config obvergezet en het probleem kwam net zo vrolijk mee.

[afbeelding]...
Deze post ga je straks heel grappig vinden :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03 09:25
De enige directe vergelijking is een ViA chipset voor een Intel Pentium en een Intel chipset voor een Pentium, daarmee sluit je de invloed van de cpu uit. Wel, vergelijk de performance van deze twee, en de Intel chipset is sneller. De BX, welke nu z''n 4e jaar in gaat draait op dezelfde bussnelheid als een ViA sneller.

Daarnaast is er nog de ''Wintel'' factor. Sinds de TX geloof ik, heeft MS een goede ondersteuning voor deze chipset in Windows gebouwd. De BX bijvoorbeeld is een duidelijke nazaat v.d. TX en wordt dan ook volledig ondersteund door Windows. Voor W95 was het soms een vereiste een GART driver te installeren (zat vaak ook bij de VGA kaart drivers) maar sinds W98 hoeft er helemaal niks aan driver of patches geïnstalleerd te worden.

Daarbij komt nog de hier eerder aangehaalde lange ervaring en samenwerkingsverbanden van Intel op chipset gebied.

Neem alleen het 4-way-interleave gebeuren dat je bij ViA chipsets of handmatig moet instellen, of alleen automatisch ingesteld wordt als de SPD goed wordt uitgelezen (wat ook niet altijd even goed gaat). Een BX doet dit altijd automatisch, ook als je diverse settings (b.v. CAS) aanpast. Een reden van ViA om dit niet te doen is eventuele onstabiliteit te voorkomen omdat ze het blijkbaar niet tot de in de finesse''s onder de knie hebben, Intel wel.
Daarnaast heeft de BX/GX chipset bijvoorbeeld de beste random memory performance die er is, ook beter als een ViA in combinatie met een supersnelle 1+ GHz Athlon. Het draait niet alleen maar om pure doorvoer.

Nee, ik ben er 100% van overtuigd dat als Intel zich op de materie zou storten ze een snellere en betere chipset voor zelfs de AMD processoren kan maken.

Plus mijn ervaringen; hoewel ik nooit een ViA chipset heb gehad zijn er diverse mensen om me heen die dat wel hebben, en ze zijn er over het algemeen iets minder over te spreken dan over hun vorige BX; patches, drivers, langzamer en naar hun mening iets vaker een onstabiele situatie (hangende pc, BSOD).

Nee, wat dat betreft zijn de de afgelopen 3 jaar er niet erg veel op vooruitgegeaan in computerland, zelfs Intel heeft z''n succes niet kunnen verbeteren (de i8xx is in principe helemaal niks beter als de i440BX/GX).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Oh ja, om nu te zeggen dat ViA chipsets zuigen gaat ook te ver; tenslotte zitten ze in ''tig duizenden bakken en doen daar prima hun werk. Zelf heb ik enkele bakken met ViA chipset ingericht en eigenlijk nooit problemen ondervonden. Nu moet ik daar wel bij vertellen dat deze bakken niet voor ''heavy users'' waren, en er niet veel mee werd/wordt gerommeld (iets dat wij tweakers allemaal natuurlijk wel doen), dat scheelt ook wel wat.

Overigens moet je in mijn optiek wel een soort tweaker zijn wil je een ViA chipset lekker snel laten draaien; standaard is ''ie veel te conservatief ingesteld. Zo heb ik een kennis met een AMD 1GHz/KT133A, maar zijn PC133 ram liep gewoon op 100MHz, er was geen interleaving ingesteld en geen hogere CAS (wat het geheugen wel was) zodat de prestaties mij in eerste instantie behoorlijk tegenvielen. Dit hebben wij zo opgelost, maar de gemiddelde gebruiker niet! Dus, dat draagt ook niet in al te positieve zin bij aan AMD/ViA; de volledige snelheid wordt zo volgens mij lang niet altijd gebruikt.

Verwijderd

Goed verhaal abaddon, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk ook dat veel problemen met VIA/AMD ontstaan, gewoon puur doordat veel mensen vergeten de juiste drivers te installeren en alles goed in te stellen waardoor het systeem vaak slecht loopt.

Als je een VIA/Intel en een Intel chipset/Intel met elkaar vergelijkt, merk je duidelijk dat de Intel soepeler loopt als de VIA IMHO.

Verwijderd

Ik ben het eens met Abandon.
De VIA chipset is niet slecht, zeker wanneer men kijkt wat men voor het zuurverdiende geld aan rekenkracht binnenhaalt.
Probleem is gewoon dat Intel 4 jaar geleden met de BX chipset een killer-chipset op de markt heeft gezet, die nu na 4 jaar ook nog eens 100% ondersteund wordt door Windows. Hierdoor lijkt het alsof de BX beter is, simpelweg omdat het handmatig installeren van drivers en patches achterwege blijft. Dit doet Windows simpelweg al.

Als Intel een processor in haar gamma zou hebben die net zo snel zou zijn als de huidige AMD''s en dat ook nog tegen een betaalbare prijs, zou ik meteen teruggaan naar Intel. Ik ben zeker geen AMD liefhebber en ook niet pro-VIA. Ik kies gewoon voor het product met de beste prijs/kwaliteit-verhouding en dat is op zo''n moment Intel.

Grtzzz

Verwijderd

BTW: Ik ben het wel met Hlpdsk eens, het is namelijk een probleemforum. Er valt namelijk weinig te vragen over goed lopende systemen, muv benchmarks, waardoor het net lijkt of bepaalde onderdelen heel slecht zijn, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Verwijderd

Knightwolf

Waarom breng je je bord niet terug als je al een half jaar er problemen mee hebt ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 09:56 schreef Wampie het volgende:
Goed verhaal abaddon, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk ook dat veel problemen met VIA/AMD ontstaan, gewoon puur doordat veel mensen vergeten de juiste drivers te installeren en alles goed in te stellen waardoor het systeem vaak slecht loopt.

Als je een VIA/Intel en een Intel chipset/Intel met elkaar vergelijkt, merk je duidelijk dat de Intel soepeler loopt als de VIA IMHO.
Hij beweert dat alle drivers en settings staan zoals ze horen. 4-in-1, nieuwste BIOS, the works. En interleaving en weet ik veel ook gewoon aan. Goed RAM er in (Crucial Micron)

Dat er aan een chipset getweaked moet worden zie ik niet als een slecht punt. We hebben het hier niet over standaard typbakken en standaard users, maar over snelle bakken en een users die toch wel geloof ik weet wat ie doet.

Ik vind het alleen niet kloppen dat ie Intel ophemelt puur omdat hij teovallig pech heeft met z''n AMD/VIA.

Of hij heeft er irritante hardware in hangen, zoals een SoundBlaster.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 10:10 schreef Wampie het volgende:
Je kennis heeft waarschijnlijk gewoon een hardware probleempje met die VIA/AMD die hij niet op kan lossen en daarom is Intel dus beter.
Ja, dat heb ik ''m ook al vaak gezegd. Maar dat maakt Intel niet beter.

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 10:11 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ''m ook al vaak gezegd. Maar dat maakt Intel niet beter.
Hier ben ik het 100% mee eens.

• BC3 Victim
Je eigen redenatie klopt niet, er gaan nl. nog steeds _meer_ intel chipsets over de toonbank dan VIA chipsets, intel heeft nog steeds het grootste marktaandeel.

Ik zou niet perse willen zeggen dat VIA chipsets zuigen, dat zou me iets te ver gaan. Maar intel levert domweg betere kwaliteit, dat is iets wat door de statistieken bevestigt wordt. Ik noem een ''data corruption bug'', ik noem alle problemen welke er waren met socket7 combo''s en agp, enz.

Dat er meer over VIA gezeken zal worden heb je wel gelijk in, alleen is dit niet omdat er meer VIA chipsets verkocht worden maar omdat er meer VIA chipsets aan tweakers verkocht worden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 10:22 schreef hezik het volgende:
Je eigen redenatie klopt niet, er gaan nl. nog steeds _meer_ intel chipsets over de toonbank dan VIA chipsets, intel heeft nog steeds het grootste marktaandeel.
Ik zeg toch dat ik het over GoT heb.
Dat er meer over VIA gezeken zal worden heb je wel gelijk in, alleen is dit niet omdat er meer VIA chipsets verkocht worden maar omdat er meer VIA chipsets aan tweakers verkocht worden.
En dat is dus ook gewoon wat ik zeg. Dus hoezo klopt mijn redenatie niet?

• BC3 Victim
Ik zeg toch dat ik het over GoT heb.
Ik heb je post 3 keer moeten lezen voordat ik dat zinnetje ''stel je neemt 100 Gotters'' tegenkwam :) maw.: je hebt gelijk.
En dat is dus ook gewoon wat ik zeg. Dus hoezo klopt mijn redenatie niet?
Ik denk dat je getallen niet kloppen, ik denk nl. dat er gemiddeld genomen _meer_ klagers zijn bij VIA chipsets dan bij Intel chipsets. Toch ben ik het wel met je eens, in die zin dat ''veel klagers'' niet perse wil zeggen dat een bep. chipset goed of slecht is. Het zegt nl. ook iets over de gebruikers zelf. Een via chipset _kan_ nou eenmaal meer ''werk'' vragen om ''m vlekkeloos aan de gang te krijgen, omdat de windows-ondersteuning ervoor gewoon minder is. Nogmaals, dit zegt niets over de kwaliteit vd. chipset zelf.

Wat betreft je discussie.. ik zou me er niet teveel van aantrekken. Een normaal denkend, volwassen persoon moet er tegen kunnen als iemand het niet met hem eens is, ongeacht of ''de ander'' in zijn beleving de juiste argumenten heeft of niet. Inhoudelijk kan ik zeggen dat ik voor beide argumentaties wel wat voel, temeer daar VIA best geplaagd wordt door ''lullige'' bugs en intel''s ''track record'' op dat punt domweg beter is. Uiteindelijk zijn zo ongeveer alle chipsets prima werkend te krijgen dus jij hebt ook weer gelijk.

Het is niet zo''n zwart/wit kwestie als hier gesteld wordt, er spelen ook persoonlijke sentimenten mee.

Overigens een trekje wat veel mensen vertonen; zodra ze niet direct gelijk krijgen of hun argumentatie onder vuur ligt dan worden ze boos en/of lopen ze weg. Een zwaktebod imo. Anderzijds is het eeuwig doorgaan in een discussie waarin de andere partij domweg ''het gelijk'' niet wil geven ook vrij onzinnig, zo werkt het nu eenmaal niet.

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Potatoman

koniwa

Ik denk dat het er ook om gaat wat de gemiddelde gebruiker moet doen om zo''n chipset werkend te krijgen.

Bij intel staan de drivers meestal gelijk op de windows cd, en hoef je verder niks te installeren voor je mobo (eigen ervaring: Abit BX6, BE6, Asus Mel-C), terwijl je bij je VIA chipset mobo toch wel wat moet instellen voordat het eindelijk werkt (4in1, eventueel bios updates, patches etc, eigen ervaring asus A7V).

Omdat de gemiddelde gebruiker dan niet weet hoe dit moet of toevallig één van deze dingen vergeet gaat hij klagen dat de chipset niet stabiel is en dat er altijd problemen mee zijn.

The cyclographing developer

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 12:36 schreef hezik iets:
Hehe, nee ik maak me ook niet druk. Dat komt wel goed.

En die waardes waren aannames, die kunnen afwijken. Het ging even om de vergelijking natuurlijk.

En net wat je zegt : als er bij 1 chipset wat meer geklaagd wordt wil dat niet zeggen dat er meer mis is.

Bv. die Intel chipsets die zoveel verkocht worde, zijn grotendeels te wijten aan typbak-verkoop alá vobis/dynabyte. En sja, die mensen weten niet beter dan dat het zo hoort, en ze weten al helemaal neit dat het beter kan.

Ignorance is bliss zeg ik dan maar :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 12:50 schreef Potatoman het volgende:
Ik denk dat het er ook om gaat wat de gemiddelde gebruiker moet doen om zo''n chipset werkend te krijgen.

Bij intel staan de drivers meestal gelijk op de windows cd, en hoef je verder niks te installeren voor je mobo (eigen ervaring: Abit BX6, BE6, Asus Mel-C), terwijl je bij je VIA chipset mobo toch wel wat moet instellen voordat het eindelijk werkt (4in1, eventueel bios updates, patches etc, eigen ervaring asus A7V).

Omdat de gemiddelde gebruiker dan niet weet hoe dit moet of toevallig één van deze dingen vergeet gaat hij klagen dat de chipset niet stabiel is en dat er altijd problemen mee zijn.
Wat dat betreft is het wel begrijpelijk natuurlijk. VIA is nieuwer.

Alhoewel ik heb begrepen dat in WinXP al veel VIA-support aanwezig is.

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 10:48

spok9

Groen...

Op zondag 27 mei 2001 09:56 schreef Wampie het volgende:

En dat is dan meteen _het_ nadeel van VIA chipsets, ze hebben drivers nodig. Ik vind dit zelf niet zo''n groot probleem, maar toch.

Verder denk ik dat de meeste problemen met VIA chipsets even makkelijk te verhelpen zijn, als dat ze ontstaan, aangezien het vrij vaak om een bios of driver update gaat. Naar mijn id ontstaan de meeste problemen trouwens bij de overklokkers, en dan vraag je er toch zelf om, en ook hier ligt de oplossing dan voor de hand.

edit:
Ik heb trouwens nog nooit problemen met mij hardware gehad, niet met intel en niet met AMD/VIA.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 06:46 schreef HlpDsK het volgende:

Mijn redenatie is als volgt:

AMD is veel goedkoper momenteel.
Daaruit volgt dat veel mensen nu een AMD (Tbird/Duron) kopen.
Omdat VIA de voornaamste maker is van chipsets voor de AMD, zijn er dus ook veel mensen met een VIA chipset.
Ik snap wel wat je bedoeld (meer mensen, meer problemen), maar je moet ook niet vergeten dat Intel wel wat meer ervaring heeft op dit gebied. Dit plus het feit dat Intel zijn eigen chipsets & cpu''s maakt zorgen ervoor dat de compatibiliteits- (jezus wat een woord) problemen een stuk minder zijn.

En natuurlijk de steekpenningen voor Microsoft :)

Verwijderd

Volgens mij is het inderdaad de 440BX chipset die zoveel met onze gedachten uithaald, dat er vertrokken ideeen over goed, beter en best bestaan:

BX chip: ff installeren klaar, geen gezeik, altijd gaan. Ten tijde van de BX van intel, had VIA zwaar zuigende chipsets: Wel stabiel te krijgen hoor, maar met erg specifieke BIOS en 4in1 combinaties. Daarbij was de geheugenperformance zwaar RUK i.v.t. de Intel chippies (soms gewoon 50% lager...).

Ik vindt nog steeds niet dat Via (op intel-processor gebied) erg goede chipsets maakt: De intel 815 presteert een stuk beter, maar vergeet niet dat je daar ook nu drivers voor moet installeren...:(
Ook de 815 heeft trouwens wel wat probs...IRQ verdeling is omgegooid, IDE drivers leveren wel es wat probs op, etc.

Qua AMD procs is intel er natuurlijk niet: Maar qua AMD/VIA platform heb ik niets te klagen: Goedkoper dan intel, net zo stabiel te krijgen als een 815, net zoveel drivers te installeren, en meer performance: Zelfs op geheugen gebied (RIMM buiten beschouwing gelaten :)).

Heb zelf 810, 820, apollo bla mogen meemaken met veel problemen, maar die waren ook allemaal op te lossen :)

Mijn voorzichtige conclusie: 440BX was heersend, nu niet meer actueel door nieuwere procs, geheugen en snelheidsnormen.
Iedere hardwarefabrikant heeft op dit platform ontworpen, vandaar het gezeik met de eerste AMD''s en sommige VIA chips toen die net op de markt waren.

Huidige situatie is dat niet alles met alles compatible is...Maar nieuwere firmware, drivers etc etc kunnen wel bijna iedere situatie oplossen: Alleen zul je dan net ff wat harder moeten puzzelen :)

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 21:10 schreef meat106 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens:)
Same here.

• BC3 Victim
Een typmiep op een Compaq bak met Intelchipset, zal je niet gauw horen zeggen dat de Intel Chipset zuigt...

Daarentegen een tweaker die zijn systeem tweakt ''tot op de rand'' zal je wel horen over de limiten en problemen van zijn systeem, tot op het allerkleinste onderdeel.

Waardoor?

- Kennis van zaken
- Instellen van systeem ''tot op de rand''
- Tweakers zijn zeikerds (een fan moet 34dB zijn en geen 35dB...)
- Tweakers gebruiken diverse ''exotische'' hardware door elkaar heen
- Tweakers gebruiken nieuwste onderdelen (die vaak nog onopgeloste problemen hebben)

Een typmiep koopt geen pc, die krijgt er een. Die pc is samengesteld, niet voor snelheid, maar voor stabiliteit en langdurig gebruik. De pc wordt niet gebruikt voor 3d toepassingen, maar voor kantoor/office pakketten. Als er een probleem is met een Compaq/Intelchipset bak, is de mening erover dat ''de pc raar doet'' in tegenstelling tot de tweaker die benoemingen doet in de trant van ''er zijn conmflicten tussen de chipset en het tweede pci slot wanneeer daar een SbLive kaart in zit. Een typmiep weet niet eens dat er insteekkaarten in een pc zitten, laat staan dat er ISA/PCI/AGP verschillen in zijn...

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Die kt133a chipset van VIA vind ik echt om te huilen, ik heb er zoveel problemen mee gehad, en heb deze eigenlijk nog steeds.

Die gasten moeten ophouden met preproduktie chipsets op te markt te brengen.

Die 266 chipset hoor ik wel goede verhalen over, maar voor mij _nooit_ meer VIA.

Ik flikker mijn bord er ook uit (a7v) zodra er stabiele en leuke bordjes uitkomen met de ali magik 1, SIS of nvidia chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 13:28 schreef unicorn7 het volgende:
Een typmiep op een Compaq bak met Intelchipset, zal je niet gauw horen zeggen dat de Intel Chipset zuigt...

Daarentegen een tweaker die zijn systeem tweakt ''tot op de rand'' zal je wel horen over de limiten en problemen van zijn systeem, tot op het allerkleinste onderdeel.

Waardoor?

- Kennis van zaken
- Instellen van systeem ''tot op de rand''
- Tweakers zijn zeikerds (een fan moet 34dB zijn en geen 35dB...)
- Tweakers gebruiken diverse ''exotische'' hardware door elkaar heen
- Tweakers gebruiken nieuwste onderdelen (die vaak nog onopgeloste problemen hebben)

Een typmiep koopt geen pc, die krijgt er een. Die pc is samengesteld, niet voor snelheid, maar voor stabiliteit en langdurig gebruik. De pc wordt niet gebruikt voor 3d toepassingen, maar voor kantoor/office pakketten. Als er een probleem is met een Compaq/Intelchipset bak, is de mening erover dat ''de pc raar doet'' in tegenstelling tot de tweaker die benoemingen doet in de trant van ''er zijn conmflicten tussen de chipset en het tweede pci slot wanneeer daar een SbLive kaart in zit. Een typmiep weet niet eens dat er insteekkaarten in een pc zitten, laat staan dat er ISA/PCI/AGP verschillen in zijn...
My point exactly

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op zondag 27 mei 2001 09:25 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ik krijg zo een vaag vermoeden wie die kennis van je is :)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 13:31 schreef deef- het volgende:
Die kt133a chipset van VIA vind ik echt om te huilen, ik heb er zoveel problemen mee gehad, en heb deze eigenlijk nog steeds.

Die 266 chipset hoor ik wel goede verhalen over, maar voor mij _nooit_ meer VIA.

Ik flikker mijn bord er ook uit (a7v) zodra er stabiele en leuke bordjes uitkomen met de ali magik 1, SIS of nvidia chipset.
Dat je dat vind is best, maar beargumenteer het dan aub.

• Artcore
  • Niet online
Op zondag 27 mei 2001 13:31 schreef deef- het volgende:

De Kt133A is echt wel een relaxte chipset. Snel, stabiel en Durons/TB''s @ 150 mhz fsb zijn ook niet mis.

• BC3 Victim
Tijdje geleden kregen wij op het werk een nieuwe collega. De was heel erg pro-Intel. AMD en VIA waar absolute bagger.
Deze persoon moest wat componenten gaan testen. Hij kreeg een testsysteem toegewezen wat uiteraard (en niet geheel toevallig) uit een A7V133 en een Duron 800 bestond.
Na een kwartiertje komt ie naar me toe: "zie je nou wel dat dat rotzooi is, het werkr gewoon niet." En idd, het werkte niet.
Omdat het volgens hem toch troep was had ie de boel gewoon niet goed in elkaar gezet met als gevolg dat de core van de Duron helemaal in de puinpoeier lag ("heb het wel goed gedaan hoor").
Wat ik wil zeggen is: mensen met een vooroordeel gaan al minder goed met de spullen om en creëren zo problemen.

Heb zelf thuis nu 6 PC''s draaien (SETI freak he), waarvan sinds kort ALLES met een VIA chipset (1*KX133, 1*KT133, 1*KT133A, 1*Appollo pro 133 (dual), en 1*MVP3), en alles draait super stabiel.
Het dual systeem (2*PIII 733) is een vervanger voor een BP6 systeem (Intel chipset dus) welke ook zeer stabiel was.

Op het werk valt het op dat alle chipsets (Intel/AMD/VIA/SiS/Ali/Serverworks) allemaal wel eens problemen hebben, en dat de meeste problemen komen door of een defect in een van de componenten OF door niet geinstalleerde chipsetdrivers. Alles is even stabiel te krijgen. Alleen met de stortvloed aan zooi-software die iedereen tegenwoordig installeerd is alles om zeep te krijgen.

Afijn, I rest my case.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wel, om ten eerste een applaus voor abbadon te houden doe ik "klap klap :)".

Ik kijk altijd naar de testen en benches. Ik volg zoiets al een paar jaar dus weet dan wel wat er zoal gebeurt....

Als er een major upgrade van specs verschijnt dan zijn deze nieuwe features door alle fabrikanten dus opnieuw ontworpen. BV de stap naar 100 MHz FSB of 133 MHz FSB, introductie van SDram of DDR-ram etc.

Als Intel dan z''n chipset op de markt gooit, dan is het gewoon een ongelooflijke vooruitgang meestal. Prestaties nemen vaak 20% toe in extreme gevallen. Indien VIA dezelfde innovatie introduceert, dan zou je op grond van de verwachtingen dezelfde leap verwachten.... Niet dus. De stap van 100 naar 133 MHz SDRAM leverde VIA net iets van 4% op, terwijl iedereen rond de 10% verwachtte... de introductie van DDR-ram is ook al zo''n tegenvaller... Je verwacht een geweldige toename en uiteindelijk is het "ietsje" beter.

Vooral VIA heeft daar IMHO last van. ''t bedrijf maakt blijkbaar chipsets die niet de prestaties leveren die ervan verwacht worden. Bij de AMD-borden is er geen goede vergelijking aangezien een kwaliteitsbakker als Intel geen AMD chipsets maakt, zodat de relatieve achterstand niet zo heel erg opvalt.
Op het moment dat AMD zelf, of SiS of nVidia een chipset maakt met dezelfde technieken erin, dan zie je dus dat deze een stukkie sneller zijn, terwijl deze niet eens zoveel ervaring hebben met high-end AMD chipsets....

Over de kwaliteit laat ik me niet uit, maar op m''n werk zie ik redelijk vaak vage dingen die chipsetgerelateerd zijn (VIA) terwijl mijn 4 jaar oude BX''je thuis daar geen last van heeft.

PS, die VIA southbridge 686B bug die data verwoest..... Een beetje bedrijf vervangt dan alle chipsets. :(

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 22:12

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb me ook op de via wagen gewaagd na socket7 VIA nachtmerry''''s

Die socket 7 had ik toen vervangen door ''n BP6.

had daarvoor 4 BX based Pc in netwerk staan.
En na geruchten over de athlon chipset dat die toch stabieler waren dan die socket 7 varianten toch die stap gewaagd.

De P4 had toen nog geen prijs verlagingen gezien en was extreem duur.
De PIII 1G was toen duurder dan de P4 nu.
Toen was net de A7V133 uit,en ene gehaald. Maar die was toen rete onstabiel vaak blue screens.
Maarja zodra er ''n nieuwe bios en 4in1 kwamen meteen erop gezet en is nu toch zeer stabiel.

MAW koop niet het nieuwste van via maar wacht dat die al redelijke tijd al op de markt zijn met wat stabilere bios en 4in1 drivers

intelchipies hebben het voordeel dat MS die meteen ondersteund en ook waarschijnlijk niet voortijdig ge-released worden.

Die OEM PC bouwers kwamen ook veel later met KT133a based PC

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• WiD
  • Laatst online: 04-03 10:29

WiD

Op zondag 27 mei 2001 15:25 schreef ecteinascidin het volgende:

Als Intel dan z''n chipset op de markt gooit, dan is het gewoon een ongelooflijke vooruitgang meestal. Prestaties nemen vaak 20% toe in extreme gevallen.
De vooruitgang van de i8xx reeks was echt wel indrukwekkend :r

• Knightwolf
  • Laatst online: 02:31
Op zondag 27 mei 2001 09:19 schreef Hooi het volgende:

[..]

[afbeelding]...
Je hebt goed opgelet dat je mijn probs nog kan herinneren, maar er zijn toch wel wat dingen in je herinneringen door elkaar geraakt.

Dat ViA/AMD-Tbird-systeem is van m''n werk en niet vervangen door een Intel-systeem.
Die problemen die ik heb met dat Tbird-systeem heb ik nog steeds, dat geval draait nu zelfs in Win2k nog niet rockstable.

Dat Intel-systeem is van mij thuis, en heeft niks met dat Tbird-systeem te maken.

De problemen met m''n Tbird-systeem zijn ook van heel andere aard dan de probs met m''n Intel-systeem thuis.

Dus om kort samen te vatten: ik heb niks van AMD naar Intel over gezet.

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 10:03 schreef HlpDsK het volgende:
Hij beweert dat alle drivers en settings staan zoals ze horen. 4-in-1, nieuwste BIOS, the works. En interleaving en weet ik veel ook gewoon aan. Goed RAM er in (Crucial Micron)
Klopt, kheb pas nog es alle settings nagelopen en de nieuwste ViA 4-in-1 4.31 geinstalled, maar het is daar niet beter van geworden (ook niet slechter).
Dat er aan een chipset getweaked moet worden zie ik niet als een slecht punt. We hebben het hier niet over standaard typbakken en standaard users, maar over snelle bakken en een users die toch wel geloof ik weet wat ie doet.
Idd ja. Dat er aan getweaked moet worden vinnik ook niet erg, ik begon er met plezier aan met volle hoop, maar na een half jaar nog geen stabiel systeem, dat kan toch niet meer aan mij liggen? :?
Ik vind het alleen niet kloppen dat ie Intel ophemelt puur omdat hij teovallig pech heeft met z''n AMD/VIA.
Dit is helaas een beetje zo op jou overgekomen, maar in feite valt het nog wel mee met het afraken van ViA/AMD, ik heb er gewoon bijna traumatische ervaringen mee intussen...
Of hij heeft er irritante hardware in hangen, zoals een SoundBlaster.
Ik heb in het begin ook al vanalles geprobeerd zonder overige hardware en insteekkaarten zoals idd de SB128, maar toen wassie ook niet stabiel te krijgen :(

.

Waar het uiteindelijke probleem nou ligt weet ik niet, de Proc (AMD Tbird 850) is zelfs al vervangen, maar daar lag het blijkbaar toch niet aan.

Mobo is de Abit KT7, en als die helemaal gaar zou zijn had ik allang een ander gehad want dan zou ik er nog niet mee hebben kunnen werken, dat is niet het geval. Iets anders dat brak is? Geen id wat.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan m''n eigen-bouw ligt, kheb ze helemaal zelf in mekaar gezet.
Ik heb een jaar of 2 geleden zelf m''n eigen computer ook helemaal zelf in elkaar gezet (Asus P2B-F 440BX, PII-400) en die draait nog altijd vrijwel rockstable.

Die problemen die ik met m''n eigen nieuwe Intel-systeem had zijn van andere aard, en kwamen na een maand gewerkt te hebben pas naar boven. Dus dit valt eigenlijk in deze discussie in dit topic buiten beschouwing te laten.

Verwijderd

Ik heb zelf ook wat problemen gehad met via nu, maar na diverse updates en patches wordt het steeds beter. Maar om nu te zeggen dat ze zuigen, nee. Je moet er gewoon meer voor doen. Intel is denk ik gewoon makkelijker. En mensen die het zelf niet kunnen oplossen zeggen dus dat Via zuigt.

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 13:34 schreef koekum het volgende:

[..]

Ik krijg zo een vaag vermoeden wie die kennis van je is :)
Ehmm, zoals je hier al hebt kunnen lezen... juist ja ;)

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 08:15 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ehhm, ja. Ik ben mondiger op onmogelijke tijdstippen :)
Helaas ben ik op geen enkel tijdstip mondig genoeg :( en dat vink al erg genoeg :(
En ja, dan kan ik niet tegen zo''n HlpDsK op ;)

Maargoed, da''s Offtopic

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 13:23 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoeld (meer mensen, meer problemen), maar je moet ook niet vergeten dat Intel wel wat meer ervaring heeft op dit gebied.
jullie vergeten blijkbaar wel effe dat voor AMD de processors in een PC tot voor kort absoluut niet hun main target was!
ga maar eens kijken in telefooncentrales van alcatel e.d., je zal er alleen maar AMD''s vinden! dit zijn trouwens geen zwakke processortjes of zo, maar echte High End VLSI processors!

dus om nu te gaan zeggen dat Intel veel meer ervaring heeft? Het gaat trouwens niet om de ervaring als bedrijf, maar om de ervaring van de mensen:
het ontwerp van een processor als een Athlon of een P4 is een werk van vele jaren, men was die dingen al aant ontwerpen tijdens de Pentium! Het is niet zo dat ze maar één ontwerpploeg hebben bij beide bedrijven, de meeste van die ontwikkelaars zijn trouwens (zoals mij)jonge ingenieurs, gespecialiseerd in CMOS processing, die meestal hun eerste processor maken en daarna voor de rest van hun carriere jongere mensen opleiden.
Het is door die lange ontwikkeltijd dan ook (tenzij voor Intel, dankzij hun tot voor kort dominante marktpositie) zeer moeilijk om in te schatten hoe de markt tegen dan geevolueerd zal zijn!

ik heb trouwens zowel een Intel als een Athlon, ben van beiden erg tevreden, allebei zo stabiel als de eifeltoren >:)

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 18:47 schreef Tweaker het volgende:
Knightwolf

Waarom breng je je bord niet terug als je al een half jaar er problemen mee hebt ?
M''n eigen bord (Asus CUBX-E) heb ik opgestuurd, ik ga zeer binnenkort een nieuwe halen, waarschijnlijk de Abit BX133 (nog steeds 440BX ja O+ )

Die Abit KT7 is van de puter op m''n werk, dat kan ik niet zomaar maken, daarbij hebbik dan zelf geen puter meer terwijl ik die zo hard nodig heb. Dat gaat zowiezo lastig worden.
Daarbij: ik heb er al vrij lang niks meer mee gedaan en mee kunnen of mogen doen, omdat daar veel te veel tijd in gaat zitten. Ja je bent Tweaker of niet (ik dus wel) en dan gaat daar uiteraard veel tijd in zitten. Als ik die tijd er niet in MAG steken van m''n baas, dan schiet dat niet op nee, moeten ze alleen niet klagen dat ik klaag over een instabiele computer :(

Maybe vraag ik wel aan m''n baas of ik um door HlpDsK mag laten installen zodatie echt goed werkt :P >:) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 18:57 schreef Knightwolf het volgende:

Maybe vraag ik wel aan m''n baas of ik um door HlpDsK mag laten installen zodatie echt goed werkt :P >:) ;)
Hmm, dan veranderd ik stiekum het adres van de }:O

Hehe, ownee, dat heeft toch geen zin :+

Verwijderd

Het ligt allemaal aan WINDOWS.

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 19:16 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Hmm, dan veranderd ik stiekum het adres van de }:O

Hehe, ownee, dat heeft toch geen zin :+
In dat geval krijg je hem compleet gewiped en Ongepartitioneerd :+

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op zondag 27 mei 2001 18:51 schreef killalot het volgende:

[..]

jullie vergeten blijkbaar wel effe dat voor AMD de processors in een PC tot voor kort absoluut niet hun main target was!
ga maar eens kijken in telefooncentrales van alcatel e.d., je zal er alleen maar AMD''s vinden! dit zijn trouwens geen zwakke processortjes of zo, maar echte High End VLSI processors!
huh? AMD loopt anders wel hand in hand aan de frontline van de CPU industrie... al minstens 20 jaar....
En als het niet hun main target was.. waarom kopen ze dan bedrijven als Nexgen? En waarom ontwikkelen ze dan zoveel (Athlon?)

Overigens ging dit verhaal over chipsets voor AMD :).

HlpDsK en knightwolf... Topics kapot maken met offtopic chat stel ik niet echt op prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 mei 2001 19:18 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

In dat geval krijg je hem compleet gewiped en Ongepartitioneerd :+
dat is anders wel het beste. 100% van voren af aan beginnen. En dan stap voor stap opbouwen en kijken waar het ineens misgaat. Dan een stap terug en kijken of het probleem verdwijnt.

Dan heb je dus zo je probleem te pakken.

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 19:46 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

dat is anders wel het beste. 100% van voren af aan beginnen. En dan stap voor stap opbouwen en kijken waar het ineens misgaat. Dan een stap terug en kijken of het probleem verdwijnt.

Dan heb je dus zo je probleem te pakken.
Dat is mij dus niet gelukt :(

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 19:25 schreef ecteinascidin het volgende:
HlpDsK en knightwolf... Topics kapot maken met offtopic chat stel ik niet echt op prijs.
Excuses, maar zo heel erg Offtopic ging het toch niet? De rest doen we wel weer per ICQ :)

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Op zondag 27 mei 2001 13:03 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Hehe, nee ik maak me ook niet druk. Dat komt wel goed.

En die waardes waren aannames, die kunnen afwijken. Het ging even om de vergelijking natuurlijk.

En net wat je zegt : als er bij 1 chipset wat meer geklaagd wordt wil dat niet zeggen dat er meer mis is.

Bv. die Intel chipsets die zoveel verkocht worde, zijn grotendeels te wijten aan typbak-verkoop alá vobis/dynabyte. En sja, die mensen weten niet beter dan dat het zo hoort, en ze weten al helemaal neit dat het beter kan.

Ignorance is bliss zeg ik dan maar :)
Wat jij zegt klopt ook niet helemaal om dat vobis in zijn computers ook via/intel heeft zitten.En niet alleen intel/intel.

• Beaves
  • Laatst online: 04-03 16:12

Beaves

Usque ad Finem

De intel 815 presteert een stuk beter, maar vergeet niet dat je daar ook nu drivers voor moet installeren...:(
True, alleen doe je dat een keer en dan ben je klaar, terwijl VIA hun 4-in-1 drivers even vaak update als nVidia :).

Verder stond ergens hierboven ook een posting over de i8xx serie en dat ze om te :r zijn, mag ik even weten waarom dat is?
De enige bug zat in de MTH van de i820, die is ook keurig omgeruild door Intel, wat VIA met hun ranzige 686B bug niet heeft gedaan.

Ik zal voor de aardigheid ook ff een lijstje met "features" geven van de VIA chipsets.
-VIA PCI Latency driver patch
-686B southbridge bug
-AGP patches nodig
-VIA 4-in-1 drivers die altijd weer nieuwe problemen geven

nu mag jij (of iemand anders) datzelfe lijstje voor de 440BX/i8xx serie geven.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Op zondag 27 mei 2001 21:02 schreef Beaves het volgende:

[..]

True, alleen doe je dat een keer en dan ben je klaar, terwijl VIA hun 4-in-1 drivers even vaak update als nVidia :).

Verder stond ergens hierboven ook een posting over de i8xx serie en dat ze om te :r zijn, mag ik even weten waarom dat is?
De enige bug zat in de MTH van de i820, die is ook keurig omgeruild door Intel, wat VIA met hun ranzige 686B bug niet heeft gedaan.

Ik zal voor de aardigheid ook ff een lijstje met "features" geven van de VIA chipsets.
-686B southbridge bug
-AGP patches nodig

• Exirion
  • Laatst online: 22:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben echt een AMD liefhebber, maar ik vind toch echt dat Via chipsets niet kunnen tippen aan Intel chipsets. Ik heb nu een KT133 mainboard met een Thunderbird erop. Systeem draait retestabiel met Windows 2000, Windows 98 en Linux, _MAAR_ het kost meer moeite om stabiel en optimaal presterend te krijgen dan een Intel systeem.

Ik ben bang dat de deal tussen AMD en NVidia een hoop problemen kan opleveren voor AMD. Via voelt zich gepasseerd en kan dwars gaan liggen. Als dit conflict hoog oploopt, dan kan het gebeuren dat AMD helemaal afhankelijk wordt van NVidia: een bedrijf dat nul komma nul ervaring heeft met chipsets. De kwaliteit zal waarschijnlijk nog beroerder zijn dan die van Via, en dan heeft AMD de strijd echt verloren.

Ik hoop dat AMD zowel Via als NVidia als chipset boer kan houden, en dat ze wat vooruitstrevender te werk gaan met hun volgende CPU''s. Dit is echt nodig om geen achterstand tov Intel te laten groeien. Ik voel op dit moment al dat de P4 de potentie heeft om AMD uit de markt te drukken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

-686B southbridge bug
-AGP patches nodig
Die latency patch is voor de 686B southbridge bug, AGP op 2x zetten en bios updaten. En sindsdien loopt hij bij mij stabiel.

Nu moet de snelheid alleen nog omhoog. :(

Verwijderd

De een houdt van de moeder de ander van de dochter.... Als je lekker wilt tweaken neem je een T''bird of Duron met een VIA plank. Koop je een "kant en klaar" PC dan heeft de bouwer of ontwerper als het goed is het complete systeem op betrouwbaarheid getest en mag je een goed systeem verwachten. Doch, er zijn figuren, waartoe ik ook behoor, die graag mogen kloten en knoeien met allerlei technische dingen waaronder o.a. computers. Al was het alleen al om te weten om hoe iets in elkaar zit en hoe het werkt. Dergelijke figuren worden door schade en schande wijzer. Ik heb vaak genoeg iets verknoeid. Daar leer je dus van.
Het grootste probleem voor Intel en VIA/AMD is de zelfbouwer. De zelfbouwer leest bij voorkeur geen gebruiksaanwijzingen, die bij de hardware horen, hij raadpleegt geen FAQ"s of tips op de site van de hardware producent en leest ook "read me''s" op CD van hun operatingsystem niet. Trouwens een goed computerblad hoef je ook niet te lezen. En soms werken bepaalde combinaties van hardware domweg niet goed omdat fabrikanten zich onderling niet aan bepaalde afspraken houden of gewoon brakke drivers leveren. Veel problemen betreffende hardware kunnen voorkomen worden door eerst te lezen..... Kunnen mensen die zelf een computer in elkaar schroeven en zich meteen tweaker noemen mischien niet lezen? Komen mensen die niet kunnen lezen op dit forum terecht?

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 13:16 schreef spok9 het volgende:

[..]

En dat is dan meteen _het_ nadeel van VIA chipsets, ze hebben drivers nodig. Ik vind dit zelf niet zo''n groot probleem, maar toch.

Verder denk ik dat de meeste problemen met VIA chipsets even makkelijk te verhelpen zijn, als dat ze ontstaan, aangezien het vrij vaak om een bios of driver update gaat. Naar mijn id ontstaan de meeste problemen trouwens bij de overklokkers, en dan vraag je er toch zelf om, en ook hier ligt de oplossing dan voor de hand.

edit:
Ik heb trouwens nog nooit problemen met mij hardware gehad, niet met intel en niet met AMD/VIA.
Christus nog aan toe,
heb jer ooit eens de eerste pré OSR1 Win95 op een TX chipset geinstalleerd ???
En dan USB ??

En een Intel I740. ??

Da''s bijna een zelfmoord actie.

Ik ben het met die stelling echt niet eens. Intel als marketing moloch heeft de draadjes goed in de hand, maar als Microsft de drivers niet had getest en ontwikkeld waren ze nu een Moloch met kiespijn geweest.

Als de volgende serie Windows versie''s door Microsoft geteste drivers voor VIA chipsets heeft, gaat het echt anders worden.

Ik heb niets tegen Intel. Jullie ook niets tegen AMD/VIA ?? (of Ali..)
:Y) (8>

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 09:25 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ja :D

Maar sorry Knightwolf,
mijn suggestie was meer bedoeld als dat het hardware virus van het éne systeem mee ging naar de ander.

Iemand anders naar het systeem laten kijken is misschien gewoon de oplossing. Vaak zie je de vergissing zelf niet, en een ander lost het zo op, omdat je als zelfbouwer vaak een blindspot ontwikkelt.

En dat is niet als flame of kritiek bedoeld, echt niet. Het is gewoon mijn ervaring na 15 jaar computers zelf bouwen.

(En op mijn werk heb ik het altijd gelaten, tenzij ik ingedeeld was bij systeem beheer. Ik ben daar gek zeg..)
Oeps, dat was ik ook..
;)

Verwijderd

Ik denk dat de VIA chipset wel wat instabieler is, maar dat dat geen problemen oplevert als je een beetje ervaren gebruiker bent, dan krijg je dan ding nl wel lekker stabiel lopen met wat fixes en patches enzo :)

• BC3 Victim
Christus nog aan toe,
heb jer ooit eens de eerste pré OSR1 Win95 op een TX chipset geinstalleerd ???
En dan USB ??
Dit is nonsense. Usb en Win95 geven problemen, niet USB en de TX chipset. Als je win98 op een TX bord zet werkt USB prima.

De TX en de BX waren gewoon heeeeeel erg goede chipsets, in feite waren ze _te_ goed waardoor de opvolgers het erg moeilijk kregen.

Wat betreft de i740, wel eens in die tijd geprobeerd een TNT2 op een Socket7 bord aan de praat te krijgen?

Nee, ik ben niet anti-via noch pro intel. Maar laten we wel reëel blijven, gemiddeld genomen geven VIA chipsets meer problemen dan Intel chipsets. Ik ben het helemaal met HlpDsk eens als hij zegt dat dit niet perse betekend dat VIA _slechte_ chipsets levert, nogmaals het OS en de gebruikers ervan spelen imo een _veel_ grotere rol hierin.

Ik zie het eerder zo:

Intel = goed tot zeer goed
Via = redelijk tot goed

Via wordt steeds beter en als ik nu een bord zou kopen zou ik zonder problemen een VIA chipset nemen.

• smvs
  • Niet online
ik vind dus persoonlijk de amd irongate beter dan de via kx/kt133(a). een athlon classic 800 op een msi k7pro slota met amd 751/756 chipset loopt gewoon heel erg soepel. en dat kan dan in spelletjes wel een paar fps schelen maar ik heb gewoon nooit gezeik gehad met de irongate.

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 23:20 schreef smvs het volgende:
ik vind dus persoonlijk de amd irongate beter dan de via kx/kt133(a). een athlon classic 800 op een msi k7pro slota met amd 751/756 chipset loopt gewoon heel erg soepel. en dat kan dan in spelletjes wel een paar fps schelen maar ik heb gewoon nooit gezeik gehad met de irongate.
Ik heb er net ALLEEN MAAR gezeik mee. (of is het nou mijn Gayforce SDR?)

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 23:06 schreef ChUcKy2731 het volgende:
Ik denk dat de VIA chipset wel wat instabieler is, maar dat dat geen problemen oplevert als je een beetje ervaren gebruiker bent, dan krijg je dan ding nl wel lekker stabiel lopen met wat fixes en patches enzo :)
Zoals HlpDsK? :)

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 23:19 schreef hezik het volgende:
Ik zie het eerder zo:

Intel = goed tot zeer goed
Via = redelijk tot goed

ViA wordt steeds beter en als ik nu een bord zou kopen zou ik zonder problemen een VIA chipset nemen.
Precies!!
Zo zag ik het in oktober vorig jaar ook in, toen ik deze 2 ViA/AMD systemen ging uitzoeken (1 Duron en 1 Tbird). Ik had er alle hoop op en vol vertrouwen dat het niet zo''n problemen zou gaan geven, mede omdat ik hier op GoT ook zoveel positieve reacties las, en dat de Tbird per clock-cycle zelfs sneller is als de PIII (is ook zo). Daarom heb ik voor de verandering en om er mee om te leren gaan geprobeerd die 2 ViA/AMD-systemen goed werkend te krijgen.

De werkelijkheid viel echter zwaar tegen.
Als eerste moest ik met de Tbird-proc het BIOS van de Duron-mobo (beide Abit KT7) Flashen omdat de Duron gewoonweg NIET herkend werd! (nix in het systeem ging draaien, geen beeld).
Mijn Tbird bleek in Win98SE binnen enkele mins na fresh-boot gewoon te Freezen, zonder dat ik ook maar iets gedaan had, met de op dat moment nieuwste drivers en BIOS...
Nu mijn Tbird op Win2k draait durftie nog wel es te Freezen :(

Dus door dit alles en nog veel meer is mijn hoop op ViA/AMD erg teruggelopen. Gewoonweg slechte ervaringen :( helaas...

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 22:51 schreef Hooi het volgende:
Maar sorry Knightwolf,
mijn suggestie was meer bedoeld als dat het hardware virus van het éne systeem mee ging naar de ander.
Ik snap wat je bedoelt hoor :) En helaas was het zo ja ;(
Iemand anders naar het systeem laten kijken is misschien gewoon de oplossing. Vaak zie je de vergissing zelf niet, en een ander lost het zo op, omdat je als zelfbouwer vaak een blindspot ontwikkelt.

En dat is niet als flame of kritiek bedoeld, echt niet. Het is gewoon mijn ervaring na 15 jaar computers zelf bouwen.
Ik had het (voor jou gelukkig ;) ) ook niet opgevat als Flame of zo, hierin geef ik je zelfs gelijk. Wat je met blindspot bedoelt snap ik ook ja, en is nog wel es vervelend (zoals nu?)
(En op mijn werk heb ik het altijd gelaten, tenzij ik ingedeeld was bij systeem beheer. Ik ben daar gek zeg..)
Oeps, dat was ik ook..
;)
Iets verkeerd gegaan op je werk? ;)

Trouwens, de eerste PC die ik helemaal zelf in elkaar had geschroefd is ook al weer 5 jaar geleden :) En daarvoor had ik ook al tweaking-neigingen >:)

• Knightwolf
Op zondag 27 mei 2001 23:15 schreef iefje het volgende:
Het ligt allemaal aan WINDOWS.
Dan draai jij toch lekker op UNIX of Linux ;)
-686B southbridge bug
-AGP patches nodig

Hier heb ik zelfs geen duidelijke punten voor :)

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik heb een p3 met een VIA chipset (Aopen board) en dat is zo stabiel als het maar zijn kan ;). Zeker te vergelijken als mijn andere systeempje, een Cel2 op BX board. Het lijkt me dan sterk dat VIA + AMD opeens onstabiel zou zijn. Dat zal dan wel liggen aan de voeding of de koeling, maar niet aan het board (uitzonderingen daargelaten).

• WiD

WiD

Op zondag 27 mei 2001 21:10 schreef meat106 het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens.
De prestaties van de i810 was ronduit slecht, de i820 met rambus was te duur, de i820 met sdram te traag en had een bugje en de i840 onbetaalbaar (maar die was dan ook op de servermarkt gericht, dus da''s geen punt)
Toen ik op dat moment een nieuwe pc kocht kwam ik dus bij een ouwe BX :9~ terecht, die het overigens nog steeds voortreffelijk doet.
Ondertussen is er nog de i815 bijgekomen. En wat is de belangrijkste bijdrage? Er is een AGP divider 1/2 bijgekomen. Joepie, hebben ze daar een paar jaar werk mee gehad bij Intel. De BX draaide ook al vlotjes op 150Mhz, alleen de grafische kaarten konden geen AGP-bus van 100Mhz aan. Ok, ATA66 en AGP4X is er ook bijgekomen, maar da''s voor mij niet wereldschokkend. Ga de testen maar eens terugzoeken op Anand, een BX op 133Mhz fiets een i815 er meestal uit. Sorry, maar dat vind ik geen reclame voor Intel. Anderzijds is die i815 wel sneller dan de Via alternatieven. ''t Zou al erg zijn ook.
Feit is dat ze bij Intel niet hebben bevestigd na de BX, hoewel ik moet toegeven dat ze voor een moeilijke klus stonden.

Verwijderd

[..]

-686B southbridge bug
-AGP patches nodig

Niet in de vorm van een lijstje...maar wel enkele config probs op een i815 (is toch de "populaire" intel chipset) om aan te geven dat het "minder" is dan de goede oude BX:

IRQ verdeling bij volgende bak: AX3Spro, Promise RAID (waarop ook OS staat), 3com 10/100, Adaptec 2904CD SCSI II, SBLive!, Creative GTS. Was niet (stabiel) aan de praat te krijgen, niet onder win2k of win98 dan wel ME...Uiteindelijk bord met viachip (en voorspelbare IRQ verdeling) gepakt.

Intel ATA100 drivers onder Win2K: Geven probs met zipdrives en/of writers, je moet dan de secundaire IDE forceren naar "standaard" controller.

Realtek kaartjes op een i815: Meestal een feest, en toch maar 130 piek meer betalen voor een 3com.

Maareh...ik zeg niet dat ik geen probs tegen kom met VIA chippies...Enkel en alleen dat er probs kunnen zijn, ongeacht welke chipset je kiest.

Het is aan het computerbedrijf / zelfbouwer om deze met zo min mogelijk stress (:)) op te lossen...
Als dit niet mogelijk is of gebeurt moet je of zelf geen PC bouwen, of je VIA / Intel omruilen voor hettegenovergestelde :o

/edit & offtopic
Heb het idee dat veel problemen ontstaan doordat mensen hun onderdelen over meerdere verschillende bedrijven inkopen, en daardoor niet het eventuele probleem kunnen oplossen (niet iedereen heeft een complete extra set hardware om te testen liggen). De neiging is toch snel: Mijn PC bakt in D3D, dat ligt aan het mobo met VIA chipset...Had ik nu toch maar intel/AMD genomen...
Terwijl hun videokaart neuk is o.i.d. :)
Bij een goede zaak weten ze dit haarfijn voor je uit te zoeken, en leg je het probleem bij hun neer :)
/edit&offtopic

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 23:24 schreef iefje het volgende:

[..]

/offtopic
Ehm...Je hebt nog geen andere videokaart geprobeerd?
/offtopic

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 23:19 schreef hezik het volgende:

[..]

Dit is nonsense. Usb en Win95 geven problemen, niet USB en de TX chipset. Als je win98 op een TX bord zet werkt USB prima.

De TX en de BX waren gewoon heeeeeel erg goede chipsets, in feite waren ze _te_ goed waardoor de opvolgers het erg moeilijk kregen.

Wat betreft de i740, wel eens in die tijd geprobeerd een TNT2 op een Socket7 bord aan de praat te krijgen?
Dat is nu juist wat we proberen aan te geven, als je straks Windows XP Final neemt, heb je geen patches of problemen meer om je AMD/VIA systeem te installeren. Zeggen dat het brak is omdat Windows er nog niet klaar voor is wel erg simpel.

En het was exht niet de TX chipset die zo goed was. Als Intel de afgelopen 10 jaar nu een prut chipset heeft gemaakt is het wel de TX of VX.
Ik denk dat je in de war bent met de HX chipset.

En wat vinden we allemaal van het Batman moederbord + chipset , of de data corruptie van de ZR100 ??

T''is gewoon hardware.. en ook Intel heeft soms moeite met rekenen ..
>:)

NVidia is er overigens de oorzaak van dat er geen fatsoenlijke drivers zijn voor SS7. Niet alleen moesten ze de R&D mensen van Matrox wegkopen.. met de technologie. D''r hangt nog een leuk proces in de lucht tegen ze. Het proces tegen de ex-Matrox medewerkers is al gewonnen door Matrox.

Geef de schuld maar aan de chipbakkers, die geen fatsoenlijke drivers konden maken. Intel -> i740 en alle brakke IDE busmaster drivers die ze voor Windows95 moesten maken en niet konden

NVidia -> geen ondersteuning voor SS7
(En geen ondersteuning voor NT4, niet te filmen.)

Als je de gebruikte redenatie dus toepast geld al het negatieve commentaar net zo hard
voor Intel en Nvidia.

B-)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Die latency patch is voor de 686B southbridge bug, AGP op 2x zetten en bios updaten. En sindsdien loopt hij bij mij stabiel.
Nee, de latency patch is er voor de PCI bus die een iets andere latency gebruikt waardoor sommige kaarten een beetje maf gingen doen.
Ondertussen is er nog de i815 bijgekomen. En wat is de belangrijkste bijdrage? Er is een AGP divider 1/2 bijgekomen. Joepie, hebben ze daar een paar jaar werk mee gehad bij Intel. De BX draaide ook al vlotjes op 150Mhz, alleen de grafische kaarten konden geen AGP-bus van 100Mhz aan. Ok, ATA66 en AGP4X is er ook bijgekomen, maar da''s voor mij niet wereldschokkend. Ga de testen maar eens terugzoeken op Anand, een BX op 133Mhz fiets een i815 er meestal uit. Sorry, maar dat vind ik geen reclame voor Intel. Anderzijds is die i815 wel sneller dan de Via alternatieven. ''t Zou al erg zijn ook.
Feit is dat ze bij Intel niet hebben bevestigd na de BX, hoewel ik moet toegeven dat ze voor een moeilijke klus stonden.
Nee, Intel heeft/had op de verkeerde standaard gegokt, namelijk RDRAM, daardoor hebben ze zolang over de i815 gedaan.
Dus jij vind het normaal dat je je AGP poort op 2x moet zetten terwijl hij eigelijk op 4x moet draaien?

• Knightwolf
Op maandag 28 mei 2001 00:31 schreef Hooi het volgende:
En het was exht niet de TX chipset die zo goed was. Als Intel de afgelopen 10 jaar nu een prut chipset heeft gemaakt is het wel de TX of VX.
Ik denk dat je in de war bent met de HX chipset.
Ik heb vroeger met mijn eerste Pentium (166MMX) een Intel 430-VX bord gehad (of zoiets) en NOOIT geen enkel probleem mee gehad.... dus wat jij hier zegt klopt ook al niet >:) die VX van mij was rete-stabiel, en dat issie vandaag de dag nog steeds :)

De HX ken ik niet eens...

• smvs
  • Niet online
wat voor gezeik heb je dan?
ik heb dus een weekje lopen klooien met een k7pro old skool mobotje, en was er wel over te spreken. kon hem niet goed stabiel krijgen in 3d spellen tot ik gewoon format c deed en dit keer eens de amd chipset drivers niet installeerde. zonder deed ie het veel beter en had hij geen vastlopers meer.

• Abbadon
Op maandag 28 mei 2001 00:31 schreef Hooi het volgende:

[..]
......
Dat is nu juist wat we proberen aan te geven, als je straks Windows XP Final neemt, heb je geen patches of problemen meer om je AMD/VIA systeem te installeren. Zeggen dat het brak is omdat Windows er nog niet klaar voor is wel erg simpel.....
Ze zijn er nu al mee bezig: W2K service pack 2 ondersteund enkele VIA chipsets waardoor er geen 4-in-1 drivers hoeven te worden geïnstalleerd. IDE en AGP snelheid bleken in een vergelijking tussen servicepack 1 + 4in1 4.29 en plain servicepack 2 niet te verschillen, dat gaat de goede kant op nietwaar? Het helpt in ieder geval mijn VIA-drempelvrees te verlagen (ja, ik ben een echte BX fan, maar die gaat bij mij dit jaar wel met pensioen :'( )

• BC3 Victim
VIA en AMD zuigen niet
ik denk dat er meer mensen op GoT zijn die een amd hebben
en daardoor lijkt het dat amd meer problemen heeft

mwoah dit is een beetje vaag maar het is ook al 2:40

• Knightwolf
Op maandag 28 mei 2001 01:35 schreef Beaves het volgende:
Dus jij vind het normaal dat je je AGP poort op 2x moet zetten terwijl hij eigelijk op 4x moet draaien?
Als mobo en vid-kaart beide 4x ondersteunen moetie dat ook goed aankunnen.

Mijn Tbird (Abit KT7) kan dat bijv niet met de Diamond Stealth III S540 die er op zit.... beide zijn AGP 4x, maar dat werkt dus niet lekker.... AGP2x is zelfs nog sneller in 3D :(

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Het helpt in ieder geval mijn VIA-drempelvrees te verlagen (ja, ik ben een echte BX fan, maar die gaat bij mij dit jaar wel met pensioen
De mijne ook :'( .

Maar als je een AMD wilt (wat ik goed kan begrijpen), hoef je alang geen VIA meuk meer hoor, SiS is heel goed bezig net zoals AMD zelf met de 760 en 760MP.

• Knightwolf
Op maandag 28 mei 2001 01:53 schreef abbadon het volgende:
(ja, ik ben een echte BX fan, maar die gaat bij mij dit jaar wel met
pensioen :'( )
Ik neem zeer binnenkort een nieuwe :D
Kheb zelfs VIA-borden voor m''n PIII 850/100 overwogen, maar die heb ik nauwelijks met mijn spec-eisen kunnen vinden.... de Abit BX133 komt daar momenteel het beste bij in de buurt na de bij mij "geflopte" Asus CUBX-E

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 01:58 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Ik neem zeer binnenkort een nieuwe :D
Kheb zelfs VIA-borden voor m''n PIII 850/100 overwogen, maar die heb ik nauwelijks met mijn spec-eisen kunnen vinden.... de Abit BX133 komt daar momenteel het beste bij in de buurt na de bij mij "geflopte" Asus CUBX-E
Op je werk een PC die niet goed functioneerd...Met een Abit mobo, waar het hele probleem misschien wel tot te herleiden is...En dan nu een Abit aanschaffen voor je thuis?

Mijn ervaring met de BX-133 is dat het red. irri is om een goede IRQ verdeling te krijgen...Maar succes. (Tip: ga dus voor een ander bord...)

• WiD

WiD

Op maandag 28 mei 2001 01:35 schreef Beaves het volgende:
Nee, Intel heeft/had op de verkeerde standaard gegokt, namelijk RDRAM, daardoor hebben ze zolang over de i815 gedaan.
Volgens mij had de i810 reeds de performantie van de huidige i815 of beter moeten hebben. Intel heeft een kreupele chipset op de markt gegooid (i810), om een duidelijk verschil met de dure i820/RDRAM combinatie te hebben. Spijtig genoeg bleek de ouwe BX nog steeds veel beter dan de i810. Nadien zijn ze tot het inzicht gekomen dat i820/RDRAM niet haalbaar bleef, en zijn ze met de i815 op de proppen gekomen. En toch presteert die nog steeds minder goed dan de ouwe BX (''k ben eens terug bij Anand gaan kijken, en het scheelt soms meer dan 10%) Daarom ging ook het gerucht dat de i815 niet te goed mocht zijn, om de i820 niet helemaal belachelijk te maken (hier en daar wordt er namelijk ook een bench gewonnen door de i820)
Via is gewoon in het gat gesprongen dat Intel open liet, en heeft gelukkig ook AMD een platform gegeven.

''k Denk dat de meeste het er over eens zullen zijn dat de BX een prachtding was/is, en tot op heden er nog geen produkt is geweest dat zo boven de concurrentie uitstak, of die van Intel of van Via kwam. (Sorry Sis, Ali en co) Misschien komt dit nog wel als die nieuwe produkten de kans krijgen even "volwassen" te worden als de BX.

Nog een kleintje die ik in deze discussie wil vermelden. De BX is de enige chipset gebleken, waarop de nieuwe Tualatin al draait. Dat oudje was echt wel subliem :9~

• Abbadon
Op maandag 28 mei 2001 01:57 schreef Beaves het volgende:

[..]

De mijne ook :'( .

Maar als je een AMD wilt (wat ik goed kan begrijpen), hoef je alang geen VIA meuk meer hoor, SiS is heel goed bezig net zoals AMD zelf met de 760 en 760MP.
Ja, waarschijnlijk ga ik een AMD (mijn eerste) proberen. Alleen wil ik daar wel een 760/760MP bord bij hebben waar ik minimaal 4 DDR DIMM''s (dus registered) in kan steken. Het heeft geen haast, kan nog wel enkele maandjes leven met die vermaledijde PhotoShop bug in m''n BX bord (tja, niks is perfect, maar het is wel dé reden voor m''n upgrade)

• Knightwolf
Op maandag 28 mei 2001 02:17 schreef werty het volgende:
Op je werk een PC die niet goed functioneerd...Met een Abit mobo, waar het hele probleem misschien wel tot te herleiden is...En dan nu een Abit aanschaffen voor je thuis?
Ja waarom niet. Abit KT7 voor Tbird is niet te vergelijken met Abit BX133 voor Intel. KT7 heeft VIA-chipset en BX133 heeft 440BX chipset, scheelt ook nogal.
Ik heb dus nog altijd die PIII850/100 liggen met rest van compleet systeem waar ik nog altijd een mobo voor moet hebben.
Daarbij zijn Abit en Asus beide hele goeie merken, en na veel zoeken kwam ik met mijn sys-eisen toch een beetje uit op de Asus CUBX-E en Abit BX133. Aangezien die CUBX-E bij mij "geflopt" is gaat het hoogstwaarschijnlijk die BX133 worden he.
Kheb veel gezocht, maar toch liever geen ander merk dan Asus of Abit :)
Mijn ervaring met de BX-133 is dat het red. irri is om een goede IRQ verdeling te krijgen...Maar succes. (Tip: ga dus voor een ander bord...)
Kun je dit strakker beargumenteren? Prima dat je zo''n reactie zet want ik wil alle voors en tegens van de BX133 weten, maar als je er wat negatiefs over zegt wil ik dat wel in detail weten..... maar doe maar niet hier, da''s te offtopic. Kheb hier nog een topic staan waar je dat wel in kwijt kan :)

• Knightwolf
Op maandag 28 mei 2001 02:41 schreef happy3736 het volgende:
VIA en AMD zuigen niet
ik denk dat er meer mensen op GoT zijn die een amd hebben
en daardoor lijkt het dat amd meer problemen heeft
Dat was precies het punt van HlpDsK :+
mwoah dit is een beetje vaag maar het is ook al 2:40
Welja, nu is het 04:53 :z

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 01:48 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

De HX ken ik niet eens...
De HX was de ''echte'' Intel Topppie Socket 7 chipset. Met tagram uitgerust konnie 512Mb (of 2 Gb, da week nie meer) geheugen aan.

De TX (en de VX eigenlijk ook) was maar in staat tot 64 Mb te cachen, trager, en werd vergezeld een wat moeilijke PIX chip.

In plaats wat Intel had beloofd, "De opvolger van de HX chipset !!"
...kwamen ze met een goedkope TX die een afgslankte budget versie was.

Niet aardig van meneer Intel..
8-)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

De BX is de enige chipset gebleken, waarop de nieuwe Tualatin al draait. Dat oudje was echt wel subliem
Dus volgens jou kan de Tualatin op een BX? Als dat echt is, dan gaat mijn BX nog lang niet met pensioen :). (Heb je toevallig een linkje?).

Verwijderd

Maar de vraag was dus of het terecht is VIA/AMD te beoordelen op kwaliteit door naar de driver ondersteuning te kijken.

Of dat je naar de hardware kwaliteiten moet kijken.

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat :

1) VIA chipsets waren vroeger niet al te bes. Nu zijn ze beter maar VIA moet zich samen met de moederbord fabrikanten uit de naad werken om bugs op te vangen en weg te werken.

2) Als het eenmaal goed draait... is er niets aan de hand.

3) Het extra aandachts puntje voor K7 CPU''s is de extra koeling die je nodig hebt.
Maar dat geldt net zo goed voor een P4. Die verbruikt NOG meer stroom, maar schakelt doodleuk terug naar een lagere klok frekwentie.

4) Het echte zwakke punt van AMD K7 CPU''s is de kwetsbare core. Als simpele zelfbouwer moet je goed oppassen wat je doet.
CompaQ zal zich dus wel drie keer achter hun oor krabben voor ze kantoor machines er mee gaan bouwen die door de bedrijven/kantoren zelf moeten worden onderhouden.

5) Het echte zwakke punt van Intel is altijd het constante wisselen van sockets en CPU standaards. Dat was niet door technologie bepaald, maar pure matketing strategie.
Maximalisering van de prijs....

6) Goede driver ondersteuning is (bijna) alles.....

- Verder moet je gewoon zelf bepalen wat je wilt.

Je bent niet meer of minder waard door het merk van de CPU die in je computer zit ;)

Greetz,
Hooi. :Y)

• WiD

WiD

Op maandag 28 mei 2001 08:53 schreef Beaves het volgende:

Dus volgens jou kan de Tualatin op een BX? Als dat echt is, dan gaat mijn BX nog lang niet met pensioen :). (Heb je toevallig een linkje?).
Het gerucht gaat, kijk maar op www.belgianoverclockers.com , dan naar het nieuws archief gaan en kijken op 21 mei. In hoeverre het ook echt waar is weet ik niet. Rechtstreeks linkje gaat niet bij hun :(

• backupdevice
  • Laatst online: 04-03 16:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb 3 dagen een Via chipset gehad, en ik moet zeggen dat ik daar veel problemen mee gehad heb. Dat kan aan mij liggen, maar toen ik dit bord ingeruild heb voor een Intel 815, waren mijn problemen voorbij.

Nogmaals, het kan aan mij liggen, maar alle problemen die hier opgelost worden hebben allemaal te maken met AMD/VIA. Je kan dan zeggen dat veel mensen een VIa bord hebben, en dat er dus meer problemen kunnen zijn. Maar alle problemen die je ziet zijn allemaal wazige problemen die je met Beta Biossen en wazige instellingen moet verhelpen. en telkens zie je dezelfde problemen.

Dit zie je bijna niet terug bij de Intel borden. Dit zijn mij ervaringen, nogmaals dat ik het bord niet stabiel kreeg, kan best aan mij liggen!!
Maar voor mij never nooit meer een VIA moederbord. Over AMD hoor je mij niks zeggen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• BC3 Victim
Ik trek mijn woorden terug en geef die gozer nu gelijk Hlpdsk.

Ik heb nu een moederplankje met 2 bugs. :(

http://www.tweakers.net/nieuws/17077

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:47
Ik heb voor twee personen een VIA/AMD combo gebouwd:

Abit KT7A + Duron 1GHz
MSI K7TPro + Duron net geen GHz

Beide nergens problemen mee. Ik heb tegen diegene met die abit gezegd dat ie maar geen SB Live moest kopen, aangezien ik dan niet kan garanderen dat het werkt. heeft ie een Terratec DMX XFire 1024 gekocht, die het wel perfect doet.

Van dat MSI bord kan ik alleen zeggen dat het lomp is dat je eerst heel L7 moet kleuren voor je fatsoenlijk kunt overclocken. Verder een fantastisch bord.

Ik weet niet wat mensen dagelijks uitvreten met dit soort borden, maar als zelfs ik als K6 aanhanger geen problemen ondervind als newbie in de VIA + Duron wereld, vraag ik mij af hoe sommigen het voorelkaar krijgen.

• Da_BoR
  • Laatst online: 04-03 15:53
Mijn ervaring met VIA VS INTELL mobo`s:

Een VIA board kan stabiel draaien als je maar de nieuwste patches installeert

Een Intell board werkt stabiel onder windhoos zolang je maar een versie heb die net zo recent is als je board, en eventueel een aantal patches installed

Verder zijn er borden met bijde chipsets dei goed zijn of slecht, als je een ASUS met Via pakt en een tokyo20348028 baggerding met intell of andersom vind ik dat nogal krom vergelijken :)
als je gewoon een board van een knap merk koopt, en niet 1 van de eerste uit de serie zit je met bijden zowel intel als via wel ok denk ik.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:47
Op maandag 28 mei 2001 08:11 schreef Hooi het volgende:

[..]

De HX was de ''echte'' Intel Topppie Socket 7 chipset. Met tagram uitgerust konnie 512Mb (of 2 Gb, da week nie meer) geheugen aan.

De TX (en de VX eigenlijk ook) was maar in staat tot 64 Mb te cachen, trager, en werd vergezeld een wat moeilijke PIX chip.

In plaats wat Intel had beloofd, "De opvolger van de HX chipset !!"
...kwamen ze met een goedkope TX die een afgslankte budget versie was.

Niet aardig van meneer Intel..
8-)
Intel 430FX: Kutding, was ook een van de eersten
Intel 430VX: Kutding. Had wel SDRAM support, maar wat voor? 16MB DIMMs...
Intel 430HX: Mooi ding, helaas alleen EDO en FPM, geen SDRAM
Intel 430TX: Lekker snel, goede SDRAM support maar helaas 64MB limiet op de cache (go K6/3 >:))

Al met al ben ik goed te spreken over mijn Abit AB-TX5 in mijn servertje :)

Over lastige IDE controllers ja: een simpele .INF update en win95 weet welke controller je hebt. Is net zoals de VIA 4in1 die vergeten wordt...

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
Op maandag 28 mei 2001 01:56 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Als mobo en vid-kaart beide 4x ondersteunen moetie dat ook goed aankunnen.

Mijn Tbird (Abit KT7) kan dat bijv niet met de Diamond Stealth III S540 die er op zit.... beide zijn AGP 4x, maar dat werkt dus niet lekker.... AGP2x is zelfs nog sneller in 3D :(
AGP 4x en Fast Writes scheelt bij mij echt bijna niks, 50 3d marks in 3dMark 2000. Had er echt meer van verwacht.

Die-hard Brexiteer

Pagina: 1 2 Laatste