Het grootste probleem is momenteel naar mijn mening het gebrek aan nieuws. Er wordt véél te weinig nieuws gepost. Vooral sinds dat LAN-party plan is het nieuws hard achteruit gegaan. Daarvan was er ook niet voldoende nieuws, maar nu is het echt heel slecht.
De doelgroep die Tweakers.net wil bereiken is wat mij betreft erg breed: alle mensen die fanatiek geïnteresseerd zijn in computers. Dat kan hardware en software zijn en dan niet alleen specifiek x86/Windows maar ook alle andere gebieden (van Apple/MacOS tot Sun/Solaris). Vooral het professionele gebied (server hardware/software e.d.) kan voor adverteerders een interessante doelgroep opleveren. Het is niet moeilijk om ideeën te bedenken, maar ze moeten wel tot uitvoering gebracht kunnen worden. Als we meer en breder nieuws willen bieden moeten we wel de mensen hebben die dit kunnen en willen schrijven.
Ik denk dat het idd beter is om meer met vrijwilligers te gaan werken. De inkomsten van Tweakers.net zijn nog niet geweldig (niet als er drie mensen fulltime + server beheerder, nieuwsposters/reviewers en server hardware van betaald moet worden). Er is geen verband tussen de groei van de bezoekersaantallen en de groei van de advertentie-inkomsten. Bezoekers betalen niet voor content, dus met bezoekers alleen kunnen geen inkomsten gegenereerd worden om de content te financieren. Tweakers.net is een grote community met veel mensen die hun steentje willen bijdragen. Daar kan wél gebruik van gemaakt worden (en het is iets waar iedereen baat bij heeft). Om te beginnen kan er een verdeling gemaakt worden tussen vrijblijvend werk dat vrijwillig en onbetaald wordt uitgevoerd. De mensen die min of meer een vaste dienst lieveren worden wel betaald. Ik zie dat bij nieuwsposters vanaf 50 postings per maand.
Tot nu toe is het altijd een probleem geweest om enthousiaste nieuwsposters te vinden. Een groot deel van de nieuwe nieuwsposters stopt al snel met hun werk of komt niet verder dan zo''n 10 postings per maand. Als er een groep mensen bij elkaar gebracht kan worden die elk zo''n 30 postings per maand kunnen maken dan kom je al heel ver. Dat zou goed kunnen werken als iedereen elkaar zou helpen en stimuleren (bijv. als er s''middags nog maar 5 postings staan ga je met 5 man aan de slag en staat er binnen 2 uur een volle frontpage).
Om meer en breder nieuws te kunnen bieden zou er onderscheid gemaakt kunnen worden in belangrijk/groot nieuws voor op de frontpage en minder belangrijk kort nieuws dat in de meuktracker verdwijnt (met een overzicht op de frontpage). Er wordt veel nieuws gesubmit dat op zich wel de moeite waard is om te vermelden, maar te ''klein'' is om een complete nieuwspost omheen te bouwen. Het korte nieuws zou zelfs helemaal door de bezoekers geschreven kunnen worden, zodat het onder de username van de bezoekers in de meuktracker komt te staan. Een nieuwsposter hoeft de inzending dan alleen nog maar goed te keuren of eventueel te bewerken. Dit zou het schrijven van goede nieuwssubmits door bezoekers kunnen stimuleren (nu droppen ze vaak alleen maar een linkje). Tegelijkertijd zou het korte nieuws gebruikt kunnen worden als oploeiding voor nieuwe nieuwsposters. Eerst begint men met kleine nieuwsposts voor de meuktracker en als men dat goed onder de knie heeft (incl alle trucjes met plaatjes toevoegen e.d.) kan met de grote nieuwspostings gaan maken. Veel nieuwe nieuwsposters beginnen moeizaam met veel beginnersfouten, maar zodra het trucje onder de knie is verbeterd de kwaliteit van de postings erg snel (ook qua schrijfstijl).
De meuktracker moet ik toch nog grotendeels herbouwen. Dat kan hier ook mooi mee samengaan.
Wat betreft reviews: het is niet zo moeilijk om hardware geregeld te krijgen, maar je moet wel de juiste mensen hebben om het te reviewen. Vergelijkingen zijn nog moeilijker omdat je dan testsystemen nodig hebt. Het makkelijkste zou een eigen testlab zijn, maar zover is het nog lang niet (of je moet een paar fanatiekelijkingen hebben die samen met elkaar op een campus/studenenflat zitten en daar me elkaar kunnen testen). Dat idee met gastschrijvers zou ook interessante artikelen kunnen opleveren.
Product Info is ook een heel leuk idee, maar vergt veel onderhoud (invoeren product specs, relaties leggen tussen producten enz.). Ook hier moeten mensen voor zijn. In tegenstelling tot het nieuws vraagt dit niet veel creative inspanning en is daarom makkelijk te doen door meer mensen. Als ''t zou werken heb je wel een enorme database met product informatie en ervaringen van gebruikers (bdw zie o.a. deze beta pagina).
Zo heb ik nog veel meer ideeën.
Geef je eigen frontpage artikelen meer aandacht. Plaats ze op een betere plek op de
frontpage. De 3 regeltjes aan de linkerkant vallen mij totaal niet op.
De frontpage postings staan onderaan omdat ze het minst veranderen. Tevens staan ze goed zichtbaar in de update tracker, waarmee de reviews er vaak minimaal 2 weken blijven staan.
meer items in de trackers op t.net. dus bv. 15 items per categorie ipv. de 3/9 die
er nu gebruikt worden. Evt. instelbaar maken via profile?
De update tracker is er vooral om verandering in beeld te houden voor de bezoekers die online zijn, dwz op Tweakers.net rondsurfen. De laatste 3 pricewatch updates zijn dan genoeg. Voor meer info over de updates kun je op de desbetreffende pagina''s terecht. Het lijkt me niet handig om meer data in beeld te brengen omdat dit de overzichtelijkheid niet ten goede gaat komen (nu is de update tracker bijna volledig in beeld op 1024*768). Customizen wordt alleen mogelijk als er een compleet nieuwe layout komt.
Zo zou ik best een tracker op t.net willen hebben waar alle threads in staan waar ikzelf actief in ben
Op een aparte pagina is dat wel te doen, realtime in de update tracker is lastig ivm server load (volgens mij kun je zoiets ook wel onthouden). Het zou wel handig zijn om een overzicht te hebben met een direct link naar je x aantal laaste reacties en de replies daarop (binnen je sub-thread onder je reactie).
Geen koffie meer voor MySQL
MySQL is zeker met twee database servers wel stabiel te krijgen. Een platliggende database server gaat altijd problemen opleveren, tenzij we op een of andere manier betrouwbare replication krijgen (kan nog niet met MySQL, PostgreSQL en SAP DB). Tweakers.net is té dynamisch om er een backup servertje naast te houden (kan wel, maar zal nooit up-to-date zijn).
Link naar java-chat op t.net
Gathering of Tweakers.net menuutje - > #Tweakers.net chat?
Dingen zoals het verbeterde modsysteem en meuktracker/nieuwsflash hebben bij mij een hogere prioriteit dan customizable update trackers die in feite weinig functionaliteit toevoegen (content is belangrijker).