Op vrijdag 30 maart 2001 12:00 schreef Shady het volgende:
Zoals bekend, staat de bijbel barstenvol tegenstrijdigheden. Op dit forum is de algemene aanname van de theisten dat de bijbel letterlijk geintrepeteerd dient te worden.
Daarom ben ik erg benieuwd wat men te zeggen heeft op het volgende:
commentaar: Tsss, pretentieus begin. mij is helemaal niet bekend dat de bijbel barstensvol tegenstrijdigheden zit. Er zijn een paar typische dingen. Maar de kinderachtige schijnbare tegenstellingen hieronmder zijn wel heel makkelijk te verklaren. Is dit al genoeg reden om de spot met bijbel en christenen te drijven? Hoe diep moet je dan gevallen zijn...
GE 1:3-5 On the first day, God created light, then separated light and darkness.
GE 1:14-19 The sun (which separates night and day) wasn''t created until the fourth day.
commentaar: Het idee alleen al, alsof de zon de enige lichtbron is. Alsof het concept licht (en daarmee het concept duisternis niet zonder zon zou kunnen bestaan.
GE 1:11-12, 26-27 Trees were created before man was created.
GE 2:4-9 Man was created before trees were created.
GE 1:20-21, 26-27 Birds were created before man was created.
GE 2:7, 19 Man was created before birds were created.
GE 1:24-27 Animals were created before man was created.
GE 2:7, 19 Man was created before animals were created.
commentaar: allemaal dezelfde basis, het feit dat er twee scheppingsverhalen in de bijbel staat, waarvan de eerste anders lijktte zijn dan de tweede. Laat ik er dit van zeggen, strikt genomen spreken de beide verhalen elkaar niet tegen. Als het zo is dat de dagen waar God in schiep ook precies een dag van 24 uur voorsteld, dan heeft God op de 3e dag de bomen en planten gemaakt en uitgezaaid, maar nog niet direct laten uitkomen (want hij had het nog niet laten regenen Gen 2:5). Logisch dat er 3 dagen later, als hij de mens schept, nog geen volwassen bomen staan! Dat betekent natuurlijk ook, dat op de 3e dag het begin van groeien in gang is gezet, en dat het resultaat pas op langere termijn zichtbaar is.
GE 1:26-27 Man and woman were created at the same time.
GE 2:7, 21-22 Man was created first, woman sometime later.
commentaar: Belachelijk, er staat nergens dat God man en vrouw tegelijkertijd schiep! Er staat alleen dat hij hun beide schiep!
GE 1:28 God encourages reproduction.
LE 12:1-8 God requires purification rites following childbirth which, in effect, makes childbirth a sin. (Note: The period for purification following the birth of a daughter is
twice that for a son.)
Commentaar: Wat een absurde interpretatie van onrein. Onrein zijn is geen zonde (elke vrouw was onrein tijdens de menstruatie, dieren die God zelf geschapen heeft waren onrein)!
GE 1:31 God was pleased with his creation.
GE 6:5-6 God was not pleased with his creation.
(Note: That God should be displeased is inconsistent with the concept of omniscience.)
comentaar: Alsof er geen verschil is in de situatie van Gen 1:31 (de perfecte schepping is af), en Gen 6:5-6 (de grootste schepping van God, de mens, die een eigen wil heeft, kiest bewust voor het kwaad) is! Alsof alwetendheid hier iets mee te maken heeft! Alsof je als jealwetend bent geen emoties meer hebt of niet meer in staat bent binnen de tijd te communiceren! Jer moet wel heel erg graag tegenstrijdigheden willen zien om dit te noemen!
GE 2:4, 4:26, 12:8, 22:14-16, 26:25 God was already known as "the Lord" (Jahveh or Jehovah) much earlier than the time of Moses.
EX 6:2-3 God was first known as "the Lord" (Jahveh or Jehovah) at the time of the Egyptian Bondage, during the life of Moses.
commentaar: Stel je bent ozes en je gaat de eerste vijf bijbelboeken schrijven. Je weet wie God is, je kent hem via je voorvaderen en persoonlijk en je hebt geleerd hem Jaweh te noemen. Zou je hem dan, in je geschiedschrijving, ineens niet meer Jaweh noemen omdat je iets beschrijft dat voor die naam bekend was plaats vond? Mogen wij Karel de grote pas "de grote" noemen vanaf het moment dat we beschrijven dat hij keizer werd o.i.d? Het wordt nu wel heel stupide!
GE 2:17 Adam was to die the very day that he ate the forbidden fruit.
GE 5:5 Adam lived 930 years.
Lees Gen 2:!7 en verklaar waarom hij op datzelfde moment moet sterven. Het staat er niet. Er staat dat Adam zeker zal sterven. Adam leeft niet meer. Waar is de tegenstrijdigheid?
GE 2:15-17, 3:4-6 It is wrong to want to be able to tell good from evil.
HE 5:13-14 It is immature to be unable to tell good from evil.
commentaar: Gen 2:15 - 17, voor de zondeval, kennis van goed en kwaad is aan God voorbehouden. Hebreeen, na de zondeval, mensen kiezen al voor het kwaad, maar kunnen nog te jong zijn om echt inzicht te hebben in de keuzes die ze maken.
GE 4:4-5 God prefers Abel''s offering and has no regard for Cain''s.
2CH 19:7, AC 10:34, RO 2:11 God shows no partiality. He treats all alike.
commentaar: Zo ken ik er nog een: Napoleon was een groot staatsman. Napoleon was erg klein van statuur.
GE 4:9 God asks Cain where his brother Able is.
PR 15:3, JE 16:17, 23:24-25, HE 4:13 God is everywhere. He sees everything. Nothing is hidden from his view.
commentaar: God confronteerd Kain met wat hij gedaan heeft idioot!
Vooral degene hieronder vind ik erg mooi....:
GE 4:15, DT 32:4, IS 34:8 God is a vengeful god.
EX 15:3, IS 42:13, HE 12:29 God is a warrior. God is a consuming fire.
EX 20:5, 34:14, DT 4:24, 5:9, 6:15, 29:20, 32:21 God is a jealous god.
LE 26:7-8, NU 31:17-18, DT 20:16-17, JS 10:40, JG 14:19, EZ 9:5-7 The Spirit of God is (sometimes) murder and killing.
NU 25:3-4, DT 6:15, 9:7-8, 29:20, 32:21, PS 7:11, 78:49, JE 4:8, 17:4, 32:30-31, ZP 2:2 God is angry. His anger is sometimes fierce.
2SA 22:7-8 (KJV) "I called to the Lord; ... he heard my voice; ... The earth trembled and quaked, ... because he was angry. Smoke came from his nostrils. Consuming fire
came from his mouth, burning coals blazed out of it."
EZ 6:12, NA 1:2, 6 God is jealous and furious. He reserves wrath for, and takes revenge on, his enemies. "... who can abide in the fierceness of his anger? His fury is poured
out like fire, and rocks are thrown down by him."
Komt ie mooi uit maar niet heus!
commentaar: Dit is een waarschuwing. Zou ik niet zo licht over heen stappen.
2CO 13:11, 14, 1JN 4:8, 16 God is love.
GA 5:22-23 The fruit of the Spirit of God is love, joy, peace, patience, kindness, faithfulness, gentleness and self-control.
commentaar: Klopt, als iedereen zich gedraagt zoals hij zou moeten (en leeft in de geest van God), dan zijn dit de vruchten. Dan hoeft God ook niet kwaad te zijn. Is eigenlijk een heel simpel concept, kan iedereen begrijpen.
GE 4:16 Cain went away (or out) from the presence of the Lord.
JE 23:23-24 A man cannot hide from God. God fills heaven and earth.
commentaar: Weer die suggestie van een tegenstelling, die gewoon voortkomt uit het niet kunnen lezen van een tekst. Kain gaat weg bij God: Kain neemt afstand van God. Kain wil niets meer met God te maken hebben. Kain hoort niet meer bij God. Natuurlijk is het onmogelijk je voor God te verstoppen of ergens te zijn waar God niet is. Maar er wordt ook niet beweert dat Kain ergens naar toe ging waar God niet aanwezig zou zijn, dat is wel de meest absurde interpretatie van deze tekst, zo simplistisch!
GE 6:4 There were Nephilim (giants) before the Flood.
GE 7:21 All creatures other than Noah and his clan were annihilated by the Flood.
NU 13:33 There were Nephilim after the Flood.
commentaar: Wat denk je eigenlijk dat dat zijn, reuzen? Frost Giants uit AD&D of zo? Hele grote mensen. Met de nadruk op mensen.
GE 6:6. EX 32:14, NU 14:20, 1SA 15:35, 2SA 24:16 God does change his mind.
NU 23:19-20, IS 15:29, JA 1:17 God does not change his mind.
HA eindelijk een beetje een inteligente tegenstelling. Poeh, dat duurde lang! In numeri 23:19 gaat het duidelijk over het verbreken van beloftes, niet over het veranderen van een mening (lees het maar na). IS 15: 29 zegt mij niets, welk bijbelboek is dat? JA 1:17 evenmin. Geef eens een nederlandse vertaling van deze bijbelboeken, ik heb er het volste vertrouwen in (ook op basis van het voorgaande) dat er een heel voor de hand liggende verklaring is voor deze schijnbare tegenstelling.
GE 6:19-22, 7:8-9, 7:14-16 Two of each kind are to be taken, and are taken, aboard Noah''s Ark.
GE 7:2-5 Seven pairs of some kinds are to be taken (and are taken) aboard the Ark.
commentaar: Hier ontgaat mij volkomen wat het probleem is.
GE 7:1 Noah was righteous.
JB 1:1,8, JB 2:3 Job was righteous.
LK 1:6 Zechariah and Elizabeth were righteous.
JA 5:16 Some men are righteous, (which makes their prayers effective).
1JN 3:6-9 Christians become righteous (or else they are not really Christians).
RO 3:10, 3:23, 1JN 1:8-10 No one was or is righteous.
Commentaar: de rechtvaardigezal uit geloof leven. Niemand is uitzichzelf rechtvaardig, maar gelovigen worden, om het offer van Jezus, als rechtvaardig gerekent voor God. (En nee, dat levert geen anachrionisme op, voor het offer van Jezus werden daarvoor dieren geofferd)
GE 7:7 Noah and his clan enter the Ark.
GE 7:13 They enter the Ark (again?).
commentaar: Shit, dit is zielig! Heb je wel eens lcky luke tekenfilms gekeken? Verteller: en dus vertrok lucky luke naar nothing Gulch.
Jolly Jumper: volgen mij vertekkken we naar Nothing Gulch.
Lucky Luke: Kom op Jolly, we vertrekken naar Nothing Gulch.
Is Lucky Luke nu 3 kaar vertrokken?
GE 11:7-9 God sows discord.
PR 6:16-19 God hates anyone who sows discord.
Genesis: verwarring
Spreuken (als dit tenminste bedoeld wordt): God heeft een hartgrondige afkeer van een ieder die broeders tegen elkaar opzet.
Maar zelfs als dat niet zo was, dan nog heeft God het volste recht om een afkeer te hebben van mensen die dingen doen, waartoe hij zelf het volste recht heeft. God is GOD! Jij bent maar een mens! ken je plaats.
Ik kan zo nog wel een uurtje doorgaan, maar gaarne verklaringen hiervoor.
commentaar: Laat dat uurtje doorgaan maar zitten. Als je schijnbare tegenstellingen van het zelfde stupide niveau zijn, dan doe je er niemand een plezier mee. Ik ga ze ook niet opnieuw weerleggen, het kost me te veel tijd. Je verklaringen heb je, wat ga je nu doen? Ben je bereid eens echt na te denken over wat er in de bijbel staat, of ben je alleen in staat tot oppervlakkige bespotting zonder de kern te raken?