Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het, ik ben lekker bezig. Maar een dame kwam in een ander topic met het volgende (vrij weergegeven):
Net zo goed als mensen mij vragen waarom ik in God geloof, vraag ik mij af waarom anderen in de oerknal geloven? (Met dank aan Miss Tabbie)..

En ja, waarschijnlijk zal dit topic al vaker en veel dieper de revue gepasseerd hebben, echter neemt dit niet weg (wederom) dit aan de orde te stellen.

Het gaat mij er niet om hier een goed/slecht scenario neer te zetten, maar meer een inzicht te krijgen in jullie gedachten over het volgende:

Waarom gelooft de een in God en houdt de ander zich klem aan de oerknal en verwerpt een god? Is het niet mogelijk een gulden middenweg te hebben, namelijk zowel in een oerknal te "geloven" (als je het zo wil noemen) alsmede een gelovig (in God) type te zijn, zoals ik. Misschien klinkt dit een beetje raar, maar het is echt zo *D

Het probleem, alhoewel het voor mij geen probleem is, is dat ik niet echt een voorstander ben van toevalligheden. Alles wat gebeurt, ook om ons heen, heeft volgens mij een reden, bijvoorbeeld het feit dat de aarde zich heeft kunnen ontwikkelen, het feit dat er leven op deze wereld heeft kunnen evolueren en natuurlijk het feit dat er een groot knalletje, ofwel big bang, heeft kunnen plaatsvinden.

Ik lees de reacties wel :P

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

We zien de sterrenstelsels van elkaar wegvliegen, de stelsels die het verst van ons wegstaan hebben bijna de lichtsnelheid (kan je uit de dopplerverschuiving bepalen)
Deze stelsels staan ongeveer 14,5 miljard lichtjaar van ons vandaan, wat dus betekent dat ze ongeveer 14,5 miljard jaar geleden op een punt moeten hebben gezeten: de oerknal!
Verder is er tijdens de oerknal een reusachtige hoeveelheid straling vrijgekomen, omdat het heelal steeds groter wordt, is deze straling steeds "koeler" geworden, dat is de 3 Kelvin achtergrondstraling die we vandaag de dag nog uit alle richtingen uit het heelal meten.
Dat zijn de belangrijkste bewijzen dat er werkelijk een oerknal heeft plaatsgevonden.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Jongens Jongens,
Waarom MOET de Bigbang vs GOD. Waarom niet:
GOD en de Bigbang, if you know what I mean.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

-yep-

The big bang is slechts een muggescheetje in God's universum.

Verwijderd

Leuke troll osama. De big bang is het universum, niet maar een deel ervan.

Verwijderd

Er zijn genoeg bewijzen voor de oerknal (zie blobber). Dit bewijst natuurlijk niet dat god niet kan bestaan, maar god is niet meer nodig om de wereld om ons heen te verklaren.

Blijkbaar hebben mensen god nog wel nodig voor emotionele zaken.

Ik zelf kan trouwens prima met het feit leven dat alles oorzaak en gevolg is.

• under-world

under-world

ooh-la dots

troll ???
I dont think so ......

Kijk de big bang bestaat dat weet ik ook sinds mijn zesde levensjaar.
Maar ja ....

Het verschijsel big bang is berekend vanuit de positie in het heelal waar wij ons bevinden. Wij zijn echter waarnemer en volgens de relativ. theorie beinvloeden we daarmee de waarneming.

p.s.
Het vlo in het rijksmuseumverhaal hoef ik zeker niet mee aan te komen.

Verwijderd

Go osama Go osama

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 07 maart 2001 14:47 schreef osama het volgende:
I dont think so ......

Het verschijsel big bang is namelijk berekend vanuit de positie in het heelal waar wij ons bevinden. Wij zijn echter waarnemer en volgens de relativ. theorie beinvloeden we daarmee de waarneming.
Het vlo in het rijksmuseumverhaal hoef ik zeker niet mee aan te komen. of snap je dit al niet ?
Je bent in de war met de quantumtheorie waarin de waarneming het resultaat bepaalt, geeft niks hoor, die vlo snapt het ook niet ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ik vindt de Big Bang theorie heel waarschijnlijk en aannemelijk. Daarom neem ik hem aan als voorlopige waarheid. Ik weet niet of er een god is. Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is als je het niet kunt waarnemen. Je kunt het alleen aannemelijk maken dat het er niet is.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wij kunnen slechts hopen op een god en ons hiermee onderscheiden van zij die verwerpen wat niet te verklaren is. makkelijk he ?

als je denkt dat er geen god is ben je nu al dood aleen weet je het zelf nog niet.

ps.

life = temorary
death = infinite

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 14:50 schreef blobber het volgende:

[..]

Je bent in de war met de quantumtheorie waarin de waarneming het resultaat bepaalt, geeft niks hoor, die vlo snapt het ook niet ;)
he ?????? jij zeker !!!!

• under-world

under-world

ooh-la dots

nou kom op dan vuile atheisten !!!!

Verwijderd

Go osama Go osama Go osama

Mijn woorden worden me letterlijk uit mijn bek afgenomen.

Go G Go G

Verwijderd

:? jihad ?

Verwijderd

osama: als je denkt dat er geen god is ben je nu al dood aleen weet je het zelf nog niet.

Wat ben ik blij dat ik niet in het zelfde universum leef (of al gestorven ben) dan dat waar jij vertoeft.

Je discussieert hier over filosofische en religieuze thema's. Dan kun je niet doen alsof je onweerlegbare bewijzen voor je stellingen hebt. Dat kan alleen maar in de wetenschap, en dan moet je bewijs ook nog eens kloppen.

• under-world

under-world

ooh-la dots

jihad ?

wat moet bedoel je daarmee ?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 15:01 schreef mietje het volgende:
osama: als je denkt dat er geen god is ben je nu al dood aleen weet je het zelf nog niet.

Wat ben ik blij dat ik niet in het zelfde universum leef (of al gestorven ben) dan dat waar jij vertoeft.

Je discussieert hier over filosofische en religieuze thema's. Dan kun je niet doen alsof je onweerlegbare bewijzen voor je stellingen hebt. Dat kan alleen maar in de wetenschap, en dan moet je bewijs ook nog eens kloppen.
mijn quote was vanzelfspr. een mening geen onweerlegbaar bewijs. Als ik dat namelijk zou hebben was ik zelf god slimpie !

waarom wil iedereen altijd bewijzen zien ?

God is niet iets om te bewijzen maar om in te geloven.

Verwijderd

Met Jihad bedoelt hij een religieuze oorlog. Jij bent goed op weg met de zoveelste jihad op GoT te veroorzaken, door je geloof als onbetwistbare waarheid te presenteren. Iedereen die hierop reageert probeer je de mond te snoeren met flameachtige tegenvragen. Zo werkt het niet.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik vergeef het jullie hoor. Angst voor het onbekende is bij mensen heel gewoon *D

Verwijderd

Dus toch een troll... Dit topic is voor mij gestorven.

Verwijderd

No way man. DIt lijkt niet eens op Jihad.
Dit is gewoon een hevige discussie.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 15:07 schreef mietje het volgende:
Met Jihad bedoelt hij een religieuze oorlog. Jij bent goed op weg met de zoveelste jihad op GoT te veroorzaken, door je geloof als onbetwistbare waarheid te presenteren. Iedereen die hierop reageert probeer je de mond te snoeren met flameachtige tegenvragen. Zo werkt het niet.
dit is toch een discussieforum of niet.
moeje met termen als jihad gaan strooien totaal offtopic he ?

Het feit dat niemand met rationele tegenargumenten komt is voor mij enigszins frustrerend

• under-world

under-world

ooh-la dots

-Tzzr-:)

Ik denk dat dit onderwerp iets te hoog gegrepen is. Jihad ? dat roep ik de volgende keer ook wel als ik het niet meer weet !

P.S. als jullie dit willen afsluiten ga dan zelf even naar de kroeg ofzo..... (om te posten over de bold and beautiful)

• under-world

under-world

ooh-la dots

hu ??
dit forum loopt steeds brakker of heeft niemand anders daar last van ?

• under-world

under-world

ooh-la dots

p.s.

mietje,

jij doet je naam kennelijk wel eer aan :+

Verwijderd

Gebruik de search eens op het W&L forum... tientallen rationele argumenten voor de Big Bang, geen enkel rationeel argument voor een schepping door een God.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je een paar posts terug je nog afvraagt waarom iedereen altijd rationele argumenten nodig heeft, en er vervolgens zelf om gaat vragen.

(Ik ben trouwens niet begonnen met Jihad roepen...)

• under-world

under-world

ooh-la dots

ik zoek helemaal geen rationele bewijzen voor de big bang. waar haal je dit vandaan.......

Verwijderd

Het feit dat niemand met rationele tegenargumenten komt is voor mij enigszins frustrerend
Nice try, better luck next time. Wat wil je dan eigenlijk wel?

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
osama is echt het schoolvoorbeeld van een super overtuigde EO-er. Die mensen zeiken iedereen die rationeel denkt af. Daar valt echt geen discussie mee te voeren. :(

Great minds think in parallel gutters.

Verwijderd

Welnee hoor.
Met osama kan je wel een discussie houden. Maar als iemand anders begint over dat osama niks van de big bang afweet dan zie je dat toch als een belediging.

(niet onaardig bedoeld)

• Count
Op woensdag 07 maart 2001 16:07 schreef Tzzer het volgende:
Welnee hoor.
Met osama kan je wel een discussie houden. Maar als iemand anders begint over dat osama niks van de big bang afweet dan zie je dat toch als een belediging.

(niet onaardig bedoeld)
De tegenstrijdigheid in zijn verwachtingen van deze discussie zeggen al genoeg. (zie post 'mietje') Hij wil gewoon andere mensen zijn mening opleggen omdat hij denkt het allemaal zo goed te weten. |:( Dit soort discussies voeren met deze mensen is buitengewoon vermoeiend.

Weet waar je aan begint bedoel ik maar.

Verwijderd

En nu maak je me boos. Wat is er ben je bang dat je van mening verandert??? he??:r

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:07 schreef Tzzer het volgende:
Welnee hoor.

(niet onaardig bedoeld)
Ok, even wat quotes van Osama:
The big bang is slechts een muggescheetje in God's universum.

Het verschijsel big bang is berekend vanuit de positie in het heelal waar wij ons bevinden. Wij zijn echter waarnemer en volgens de relativ. theorie beinvloeden we daarmee de waarneming.

als je denkt dat er geen god is ben je nu al dood aleen weet je het zelf nog niet.

Blobber: Je bent in de war met de quantumtheorie waarin de waarneming het resultaat bepaalt, geeft niks hoor, die vlo snapt het ook niet :)

he ?????? jij zeker !!!!

nou kom op dan vuile atheisten !!!!

k vergeef het jullie hoor. Angst voor het onbekende is bij mensen heel gewoon

ik zoek helemaal geen rationele bewijzen voor de big bang. waar haal je dit vandaan.......
Tzzer: Osama kan duidelijk niet discussieren en weet ook weinig van de oerknal theorie af. Jij zelf helpt trouwens ook niet erg mee om hier een echte discussie van te maken ipv een flame war door steeds "Go Osama Go Osama" te roepen. Als je niks te zeggen hebt en je weet niet eens waar het over gaat zeg dan niks en ga niet een heel topic vol zitten flamen.

Verwijderd

God en daarmee het geloof is duidelijk een creatie van de mens aangezien in den beginne alles om de mens heen gehuld was in een mysterie wat voor hen niet te verklaren was. Van daaruit creeerde men m.i. een god om het onverklaarbare aan op te hangen.

De angst voor de dood en het ontkennen van ons nietig kort leventje heeft ook invloed op het geloof gehad en heeft het nog!
Verder nog de misbruik van vele mensen van het geloof tegen andere mensen: inquisitie, heksenjacht, kruistochten enz enz.

Maar geloof heeft ook veel positieve kanten (zegt men ;) )

Het bestaan van een 'big bang' is wat mij betreft wel min of meer aangetoond. Echter waarom er een big bang was en wat daarachter bestaat is nog onbekend. Wie weet wat er naast ons bestaat in paralelle dimensies enz.
Dat is nog buiten onze bevatting... maar dat is op zich geen reden om het aan geloof op te hangen. Kwestie van tijd (en evolutie)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Wat lul jij nou ineens ?

EO'er, die kan ik wel waarderen.
(zeker omdat ik totaal niet christelijk ben)

Ik doel op rationele verklaringen dat GOD niet bestaat ! Ik vraag me gewoon af of iemand die niet geloofd zich ergens anders op kan beroepen dan het simpele bewijs maar!

Ik vind het trouwens zeer komisch dat wanneer er een onderwerp als dit aan de orde komt de atheisten zich toch weer op laten naaien... Als je echt zeker van je zaak bent waarom bewijs je mij niet het tegenovergestelde ?

Jihad heb ik al gehoord, EO-er, flamer !

waar zijn jullie argumenten dan wetenschappers ?

• Count
Op woensdag 07 maart 2001 16:15 schreef Tzzer het volgende:
En nu maak je me boos. Wat is er ben je bang dat je van mening verandert??? he??:r
Ik niet. Ik ben ook niet bang dat jij van mening verandert. Het zal waarschijnlijk niet gebeuren namelijk. Je zit al teveel vastgeroest in je denkwijze van je-kunt-het-niet-bevatten-dus-geloof-maar (zie vlo in museum vergelijking).

Verwijderd

halloow.. de bedoeling van dit forum is om op een beschaafde manier te discussieren en niet om elkaar voor "vuile atheïst" of "domme EO'er" uit te maken

( doe het dan op z'n minst een beetje tactvol >:) )

onderbouw je mening ipv. loos over en weer geblèr

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 16:22 schreef JohR het volgende:

Het bestaan van een 'big bang' is wat mij betreft wel min of meer aangetoond. Echter waarom er een big bang was en wat daarachter bestaat is nog onbekend. Wie weet wat er naast ons bestaat in paralelle dimensies enz.
Dat is nog buiten onze bevatting... maar dat is op zich geen reden om het aan geloof op te hangen. Kwestie van tijd (en evolutie)
dit is het eerste zinnige wat ik hierover hoor !!!!

Hybriz ik weet genoeg over de rel. theorie + q.mech. Ik heb misschien een aantal snelle beweringen gedaan die niet helemaal kloppen (miergeneuk) maar je weet toch wat ik bedoel of niet ?? Ik zit helemaal niet vastgeroest en ik weet helemaal niet of god bestaat. Maar ik roep eens iets anders als BEWIJS MAAR !!

Ik zeg alleen dat ik het niet weet maar de BEWIJZERS ook zeker niet. Alleen je hebt mijn posts niet goed genoeg gelezen.:+

Verwijderd

ARGHHHH

OEOEOEOEH

WIL JIJ MET MIJ OVER DE OERKNAL PRATEN, S'GOED VERTEL MIJ MAAR EERST WAT ANTIMATERIE IS. dAN PRATEN WE VERDER. EEEENNNNN BEWIJS HET. JEAH

(hoofdletters betekt hier: SHOUT)

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:22 schreef osama het volgende:
Ik doel op rationele verklaringen dat GOD niet bestaat ! Ik vraag me gewoon af of iemand die niet geloofd zich ergens anders op kan beroepen dan het simpele bewijs maar!

Ik vind het trouwens zeer komisch dat wanneer er een onderwerp als dit aan de orde komt de atheisten zich toch weer op laten naaien... Als je echt zeker van je zaak bent waarom bewijs je mij niet het tegenovergestelde ?

waar zijn jullie argumenten dan wetenschappers ?
Standaard reactie van 'gelovigen'; net zo goed als jij niet kan bewijzen dat 'HIJ' wel bestaat, kan ik eigenlijk niet bewijzen dat 'HIJ' niet bestaat... maar zo voel ik dat nu eenmaal.

En ik keur het geloof niet af, integendeel, het kan voor iemand iets heel moois betekenen. Zo lang men het niet forceert op anderen. Het is ook niet mijn bedoeling om andere van hun geloof af te brengen.
Ik wil wel een indruk geven van mijn gedachten hieromtrent!

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 14:46 schreef hybridz het volgende:
Er zijn genoeg bewijzen voor de oerknal (zie blobber). Dit bewijst natuurlijk niet dat god niet kan bestaan, maar god is niet meer nodig om de wereld om ons heen te verklaren.

Ik zelf kan trouwens prima met het feit leven dat alles oorzaak en gevolg is.
Wat voor bewijzen zijn er dan?
Op woensdag 07 maart 2001 14:53 schreef wieikke het volgende:
Ik vindt de Big Bang theorie heel waarschijnlijk en aannemelijk. Daarom neem ik hem aan als voorlopige waarheid. Ik weet niet of er een god is. Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Je kunt niet bewijzen dat iets er niet is als je het niet kunt waarnemen. Je kunt het alleen aannemelijk maken dat het er niet is.
Nu heb ik toch een vraag. Als jullie zo zeker zijn van de BigBang, waarom spreken jullie dan van een theorie??? :?

Verwijderd

Ja, forum is brak... Weer een dubbelpost.

Verwijderd

eR Zijn bewijzen voor de oerknal omdat men d.m.v rood-en blauwverschuivingen kan waarnemen dat de sterrestelsels van ons en een kenmerkend trechtervormig midden afbeweegt.
Maar dit hoeft toch niet te betekenen dat God het niet heeft (gescheten) begonnen.

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:31 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Wat voor bewijzen zijn er dan?
[..]

Nu heb ik toch een vraag. Als jullie zo zeker zijn van de BigBang, waarom spreken jullie dan van een theorie??? :?
Op basis van onderzoeken en daar de resultaten van maakt men bepaalde aannames, principes, wijze van werking enz, deze giet men in een theorie. Het is niet zo dat Theorie <=> praktijk is in alle gevallen!
Tenzij je een big bang wil nabootsen :?

Is god/geloof dan geen theorie?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Precies, het is korzichtig om te denken de Big Bang bestaat dus GOD bestaat niet !

Net zo kortzichtig als bij GOD meteen aan jehova's + EO-ers te denken of iemand hiervoor uit te maken.

miss tabie : het forum is brak vandaag maar de inhoud begint gelukkig zowaar de vorm van een discussie te krijgen.

Dit was trouwens de start van de topic :

Het probleem, alhoewel het voor mij geen probleem is, is dat ik niet echt een voorstander ben van toevalligheden. Alles wat gebeurt, ook om ons heen, heeft volgens mij een reden, bijvoorbeeld het feit dat de aarde zich heeft kunnen ontwikkelen, het feit dat er leven op deze wereld heeft kunnen evolueren en natuurlijk het feit dat er een groot knalletje, ofwel big bang, heeft kunnen plaatsvinden.

Dan mag ik "de bewijzers" toch afzeiken of niet ??? Het is gewoon een filosofische vraagstelling. Dan moet je wel kunnen filosoferen vind ik, niet roepen bewijs maar !!! dat zeiden ze ook tegen GAlilei toen hij moest bewijzen dat de aarde rond was ipv plat. Misschien is de mensheid nog niet toe aan het bewijs voor de schepping.

Verwijderd

Mag ik dan wel ff het volgende zeggen?

Het zijn Jehovah's Getuigen en niet Jehova's.

Je wilt natuurlijk zelf ook graag dat je naam goed gespeld wordt.

Verwijderd

[flame]
Jammer dat je zijn voet niet kan verbrijzelen met je eigen voordeur...
[/flame]

[quote]
Ik vergeef het jullie hoor. Angst voor het onbekende is bij mensen heel gewoon
[quote]

Juist, en daarom bedenken ze een god, die alles verklaart.

Wat ik probeer te zeggen:

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, en komt met een aantal zweverige kreten en trolls, die wij als argument moeten zien.

Ik wil hier best over discussieren. Post je standpunt in heldere taal, en ik geef een reactie...

• under-world

under-world

ooh-la dots

[flame]
Jammer dat je zijn voet niet kan verbrijzelen met je eigen voordeur...
[/flame]

nee voor jou ben ik bang gezien je signature ik wil niet met jou besmet raken !!!

• under-world

under-world

ooh-la dots

definitly a atheist !!!!!

• under-world

under-world

ooh-la dots

het was een enerverend dagje mensen !!!
mazzel !!!

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:55 schreef osama het volgende:
niet toe aan het bewijs voor de schepping.
dat vraag ik me soms ook wel af
misschien is het niet voor iedereen bedoeld om het bestaan en de realiteit van God te beseffen

want als we nu de waarheid ervan zouden weten is dat dan niet hetzelfde als de laatste pagina van een boek als eerste te lezen ?
of het einde van de film verklappen ?

dat zou het leven best saai kunnen maken
en zeker onze instelling veranderen want we zouden waarschijnlijk zeer laks worden omdat we dan weten dat het toch allemaal wel goedkomt
en zouden we niet zoveel leren van dit leven

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 17:13 schreef Flamez het volgende:

[..]

dat vraag ik me soms ook wel af
misschien is het niet voor iedereen bedoeld om het bestaan en de realiteit van God te beseffen

want als we nu de waarheid ervan zouden weten is dat dan niet hetzelfde als de laatste pagina van een boek als eerste te lezen ?
of het einde van de film verklappen ?

dat zou het leven best saai kunnen maken
en zeker onze instelling veranderen want we zouden waarschijnlijk zeer laks worden omdat we dan weten dat het toch allemaal wel goedkomt
en zouden we niet zoveel leren van dit leven
Dat zeg ik de hele tijd al.
Maar ja ik kan soms niet zo goed uit mijn woorden.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ten eerste: Osama, aan het aaantal posts te zien weet je best wel hoe dit forum werkt, en dat betekent dus niet trollen.

Ten Tweede:
Ik dacht dat Christenen/moslims volgens hun geloof vreedelievend moesten wezen ?
De medemens respecteren ?
Wij kunnen slechts hopen op een god en ons hiermee onderscheiden van zij die verwerpen wat niet te verklaren is. makkelijk he ?
als je denkt dat er geen god is ben je nu al dood aleen weet je het zelf nog niet
We zijn allemaal al dood, daar veranderd je laatste adem niets aan. (je kan dan alleen niet meer constateren dat je dood/levend (hoe je het wilt noemen) bent ;))

Ten derde:
Als er al een God bestaat:
Een God zal NOOIT iemand afrekenen op zijn gedachtes, alleen op zijn daden.
Daden zijn dus ook mensen niet respecteren en veroordelen om hun gedachtes.
Als ik jullie was, zou ik maar alvast bang worden. Want zo een discussie voeren gaat nergens over. (bekrompe gedachten noemen ze dat)

Verwijderd

Flamez: dat vraag ik me soms ook wel af misschien is het niet voor iedereen bedoeld om het bestaan en de realiteit van God te beseffen

Als God een fysische realiteit is, moet je ook zonder meer zijn bestaan wetenschappelijk kunnen bewijzen. Zodra een gelovige zijn God in de fysische realiteit wil plaatsen, moet hij ook wetenschappelijk kunnen aantonen dat dat zo is.

De bewijslast ligt dus bij de gelovige die God in natuurwetten wil vatten, niet bij de natuurkundige die zegt dat dat niet mogelijk is.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op woensdag 07 maart 2001 17:36 schreef Defspace het volgende:
Als ik jullie was, zou ik maar alvast bang worden. Want zo een discussie voeren gaat nergens over. (bekrompe gedachten noemen ze dat)
God rekend helemaal nooit met iemand af, God is slecht liefde. Als er wordt afgerekend,
wat trouwens een verkeerde woordkeuze is denk ik, dan is dat door jezelf, door fouten te maken. En dat kunnen zelfs gedachtes zijn.
Dus slechte gedachtes hebben is ook niet goed en iemand die het alleen denkt en niet doet is echt niet veel beter dan iemand die het ook nog eens uitvoert.

Dus hierbij zou ik graag willen horen van Defspace waarom een god niet op iemand zijn gedachtes zou oordelen?

Verwijderd

Ik ben dan niet DefSpace, maar misschien omdat God, zoals je zelf beweert, nooit oordeelt? Ik ben geen expert op het gebied van wat God denkt of in de toekomst zal gaan doen, maar jij schijnt het wel te weten, dus gaat hij nu zelfs over onze gedachten oordelen, of helemaal niet?

• Lamborghini
Op woensdag 07 maart 2001 19:05 schreef mietje het volgende:
Ik ben dan niet DefSpace, maar misschien omdat God, zoals je zelf beweert, nooit oordeelt? Ik ben geen expert op het gebied van wat God denkt of in de toekomst zal gaan doen, maar jij schijnt het wel te weten, dus gaat hij nu zelfs over onze gedachten oordelen, of helemaal niet?
Ik wil eerst even af zijn van het feit dat ik het schijn te weten. Het is alleen maar wat ik heb gelezen enz. en wat ik geloof.
Ik wil dus niet beweren dat het allemaal zo is als dat ik zeg.

Ik wil zeggen dat God niet straft, want God is liefde. Iedereen straft zichzelf.

En op je vraag of hij over onze gedachtes gaat oordelen of niet zal ik een zinnig antwoordt proberen te geven, vanuit mijn visie.
God weet alles, ook wat jij denkt. En alles wat je 'fout' doet moet je ooit weer goedmaken, oorzaak en gevolg. Nu of in andere levens.
Dus ook de dingen die 'fout' zijn om te denken zal ik maar zeggen. Maar of je nou kunt spreken van beoordelen weet ik niet.
Hoe dan wel weet ik ook niet.

Verwijderd

In mijn ogen zijn er twee soorten god die kunnen bestaan:

1: De god die binne de natuurwettebn past, en daarom wetenschappelijk aantoonbaar is. Omdat jullie gelovigen hem zo goed kennen, mogen jullie ons wetenschappers ff vertellen hoe wij hem kunnen aantonen :P

2: De god die de natuurwetten zelf is.
Een aantal (on)verklaarbare verschijnselen wordt toegescreven aan god, een ander woord voor natuurwetten die nog niet bekend zijn, of alleen onder een kleine groep wetenschappers bekend zijn.

Dingen als "god is liefde" komen natuurlijk op een wedervraag uit. Wat is liefde? Een chemische reactie in ons lichaam...

Verwijderd

FF een vraagje:

Als niets wordt samengedrukt en ontploft (los van hoe daarbij materie ontstaat), hoe kan het dan dat materie om elkaar heen gaat draaien? Waarom blijft alle materie zich niet met een constante snelheid van het centrum af bewegen?

• Defspace

Defspace

Administrator

Dus hierbij zou ik graag willen horen van Defspace waarom een god niet op iemand zijn gedachtes zou oordelen?
Omdat hij ons een eigen wil/gedachtengang heeft gegeven, en aan ons de keus laat tussen goed of fout.
Het zou dus nergens op slaan als je al niet eens over foute dingen na mocht denken, dan kan je ook niet beslissen of dat goed of fout is.

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 19:22 schreef Lamborghini het volgende:
Ik wil zeggen dat God niet straft, want God is liefde. Iedereen straft zichzelf.
En welke god is dat dan wel? Toch niet die van de bijbel hoop ik.

Verwijderd

Lamborghini>> M'n excuses als ik wat ongenuanceerd overkwam. Nog een beetje over de rooie van de eerdere flames in dit draadje denk ik.

sjoulibsky>> De Big Bang is geen gewone explosie, net zo als het heelal geen bol is die steeds groter wordt. Het zit echt iets ingewikkelder in elkaar.

Materie gaat om elkaar heen draaien omdat materie massa heeft. Massa veroorzaakt zwaartekracht, zwaartekracht trekt materie naar elkaar toe. Als die materie niet direct tegen elkaar botst zal het in banen (orbits) om elkaar heen gaan bewegen. Gewoon de wetten van Newton, er is niets mysterieus aan.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

osama :

Vertel mij eens wat voor geloof jij hebt dat je de big bang aanvaard?

Is dit geen typisch voorbeeld van een religie die zich aanpast aan deze tijd?

Moet er niet afgevraagd worden of religie in een vorm zoals christendom of islam dan nog enig recht van bestaan heeft? Puur omdat de basis van deze geloven totaal afwijken van dit nieuwe bestaansbewijs?

Maar is geloven in een God die de natuurwetten geschapen heeft dan wel zo logisch? en wat zal dan het doel ervan zijn om hier tijd aan te wijden?

Kunnen we ons niet beter aanpassen aan dit heelal en alles ontdekken voordat we ons gaan verdiepen in de basis van het bestaan voorzover we dat nog niet kunnen meten?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:31 schreef Miss Tabbie het volgende:
Ik spreek van een theorie omdat ik alles openhoud. Ik ga niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat er een oerknal geweest is, omdat dat niet zo is. Ik neem op dit moment de meest waarschijnlijk dingen aan. Maar ik houd in mijn achterhoofd dat bij nieuwe bewijzen deze aannames kunnen veranderen of onjuist kunnen zijn.

• Lamborghini
Op woensdag 07 maart 2001 22:24 schreef Lollige_smurf het volgende:

[..]

En welke god is dat dan wel? Toch niet die van de bijbel hoop ik.
Ik bedoelde met het straffen van jezelf, dat als je een fout maakt dat je het dan moet goedmaken en zo dus je eigen ontwikkeling in de weg zit en jezelf op die manier straft.

Maar leg eens uit Smurf, wat je bedoelt met dat hoop ik niet?

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 23:16 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Ik bedoelde met het straffen van jezelf, dat als je een fout maakt dat je het dan moet goedmaken en zo dus je eigen ontwikkeling in de weg zit en jezelf op die manier straft.
Als iedereen alleen over zich zelf zou oordelen zou het leuk worden :). Als ik iets fout doe wordt ik daar toch voor gestraft? En god oordeelt toch ook over mensen, vooral als ze dood gaan, dan bepaalt god of je naar de hemel of de hel gaat. Als iedereen dat zelf mag beslissen kan de duivel de tent wel dicht gooien.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Nee die film heb ik al gezien

Verwijderd

Confuzer, ik vind niet dat de religie zich uberhaupt moet aanpassen. In tegenstelling tot jouw aanval op de religie met de uitspraak: Hebben christendom en de Islam nog reden tot bestaan?
Deze religies hebben zich niet moeten aanpassen om in leven te blijfen. Vroeger zijn er alleen verkeerde beweringen gedaan in de naam van religie.
Ik probeer alleen te zeggen dat als er nog kan bewezen worden dat er een oerknal is geweest het niet hoeft te betekenen dat er geen God is.

De oerknal:
Is niet echt ontploft. Het was een geleidelijk process. Waarbij er van totale vacuum (pure energie) in massa is omgezet. Vandaar dat er op het moment dat de klodder massa werd gevormd, niet erg groot was. Maar tegelijkertijd met de omkering en uitdoving van antimaterie is er aan de gevormde kant van materie een geleidelijk evoluerend materie proces bezig. Hiermee koelt de massa af en zet uit. Met dit process worden uiteindelijk elektronen/protonen enz gevormd.
Maar dit is slechts theorie.

• Lamborghini
Op donderdag 08 maart 2001 00:05 schreef hybridz het volgende:

[..]

Als iedereen alleen over zich zelf zou oordelen zou het leuk worden :). Als ik iets fout doe wordt ik daar toch voor gestraft? En god oordeelt toch ook over mensen, vooral als ze dood gaan, dan bepaalt god of je naar de hemel of de hel gaat. Als iedereen dat zelf mag beslissen kan de duivel de tent wel dicht gooien.
Ik zeg niet dat iedereen over zichzelf oordeelt, zeker niet. De wetten van God oordelen.
Wat ik WEL zeg is dat je zelf bepaalt in hoeverre je je aan die wetten houdt. Ik zal een voorbeeld geven. Je kunt als je iemand haat hem vermoorden maar ook met rust laten. Dat je diegene vermoordt dat doe je zelf, daar heb je zelf voor gekozen, hoe je vervolgens moet boeten kun je natuurlijk niet zelf bepalen. Maar je kon er wel voor zorgen dat je diegene niet vermoorde

• Lamborghini
Op woensdag 07 maart 2001 22:23 schreef Defspace het volgende:

[..]

Omdat hij ons een eigen wil/gedachtengang heeft gegeven, en aan ons de keus laat tussen goed of fout.
Het zou dus nergens op slaan als je al niet eens over foute dingen na mocht denken, dan kan je ook niet beslissen of dat goed of fout is.
Wij hebben inderdaad een eigen wil gekregen.
En kunnen nu dus zelf over goed en kwaad beslissen. Alleen nu is het aan ons om dit te onderscheiden van elkaar en de goede te gaan ontwikkelen en de slechte te verwerpen.
Hierbij moet je er inderdaad eerst over nadenken. Ik zeg ook niet dat dit slecht is.
Alleen bijvoorbeeld de gedachte/behoefte hebben om iemand te vermoorden wordt ook 'beoordeeld'. En wat ook nog zo is, wat bij de wet net ietje anders is, is dat de gene zijde alles weet, dus ook waarom en hoe jij over iets denkt en doet en elk geval is weer anders. Niet iedere moord heeft dezelfde 'reden' als ik het zo mag noemen. Gene zijde weet wat de reden is en beoordeeld dus elke moord of elke gedachte dus weer anders. In de wet die wij kennen is dat ook zo, maar minder, zo krijgt iedereen die bij een bepaalde snelheid te hard rijdt een even hoge boete. Terwijl iedere overtreding, ondanks dezelfde snelheid, een andere is.

Verwijderd

Naar mijn mening is God een uitweg om dingen te verklaren die vroeger niet verklaard konden worden (en nog steeds niet omdat onze techniek nog niet echt geavanceerd genoeg is, we kunnen net op de maan landen, nou joepie). Omdat we nu al wat meer dingen kunnen verklaren hebben we de tussenweg 'God' niet meer nodig. Sinds de Homo Sapiens zijn wij altijd aan het ontdekken, uitvinden en proberen we onszelf te verbeteren. Een paar milennia geleden was de wereld en het universum nog niet echt zo bekend en leek een soort operm8ig wezen wel geloofwaardig... De hoeveelheid mensen die geloven neemt volgens mij wel af maar er zijn er nog best veel omdat het gewoon zo ingeburgerd zit. Mede doordat bijvoorbeeld Romeinen (en later andere Europeanen) mensen Godsdienst oplegden zijn er nu nog mensen die geloven dat God de wereld heeft getoverd in plaats van de logische en wetenschappelijke theorieren die men momenteel heeft bed8.... Das mijn mening natuurlijk, maar daarom geloof ik ook meer in de Big Bang. Ik geloof niet in een soort van 'god' of zo, maar meer in logica zoals die te vinden is in de wetenschap.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Confuzer, ik vind niet dat de religie zich uberhaupt moet aanpassen. In tegenstelling tot jouw aanval op de religie met de uitspraak: Hebben christendom en de Islam nog reden tot bestaan?
Deze religies hebben zich niet moeten aanpassen om in leven te blijfen. Vroeger zijn er alleen verkeerde beweringen gedaan in de naam van religie.
Niet moeten aanpassen?
Lees de evolutie topics maar eens even door... Hierbij kom je zoveel dingen tegen die aangepast zijn aan het hedendaagse besef van bestaan dat je al kan zeggen dat de oude wijze van geloven een totale verandering heeft ondergaan.

De evolutie van het geloof :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Maar leg eens uit Smurf, wat je bedoelt met dat hoop ik niet?
Als jij gelooft in de God, zoals die in de bijbel staat omschreven, dan zit óf ik óf jij er gigantisch naast.

Want wat ik daaruit haal, is dat mensen per definitie in dit leven fouten maken die jezelf nooit kunt goedmaken. Althans, niet voor God. Om die reden is Christus juist gekomen: om te middelen tussen de mens en God. Je kunt de straf alleen ontkomen door te geloven, door jezelf ‘over te geven’ in de handen van die Middelaar. Zelf kan ik het namelijk niet, want als ik zelf mocht kiezen, had ik God allang uit m’n leven gezet (als dat überhaupt al mogelijk is).

Daaruit blijkt dat God idd liefde is, maar daarnaast is Hij ook ultiem rechtvaardig, barmhartig, wijs, genadig, enz.
Maar dat God liefde is, wil niet zeggen dat God niet straft. Hij straft met tijdelijke en eeuwige straffen.

Zeg me als je het er niet mee eens bent, Lambo.

Verwijderd

Mee eens ... perfect omschrijving !

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Mee eens ... perfect omschrijving !

Zeker, maar waarom zou dit betekenen dat God of wat daar mee samen hangt hoogstwaarschijnlijk buiten spel is gelaten?
Veel posters gaan van een stellingname uit en dan pas gebruiken ze hun hersens om in het verlengde ervan een "logische" conclusie te bedenken, die de gekozen stellingname juist bevestigt. Die eerdere stellingname waarvan je uitgegaan bent krijgt geen enkele aandacht in de vorm: is dit wel waar? Hoe groot is dan de kans dat de daaruit voorgekomen conclusie waardevol is? In mijn ogen niet veel.

vb hybridz: "Er zijn genoeg bewijzen voor de oerknal (zie blobber). Dit bewijst natuurlijk niet dat god niet kan bestaan, maar god is niet meer nodig om de wereld om ons heen te verklaren.

Ik zelf kan trouwens prima met het feit leven dat alles oorzaak en gevolg is"

De evolutie theorie (tweede acceptatie naast big bang als eerste) verklaart de wereld om ons heen niet compleet. Zelfs Darwin deed dat niet dan zou de schepping bij ratten zijn opgehouden en mensen geen muziek hebben ontwikkeld. Iets waar hijzelf ook achter kwam en niet kon beantwoorden Maar aub geen nieuwe discussie over voor of tegen evolutie-theorie
Waar ik jullie andacht voor wil hebben is de manier waaop jullie nadenken
De eerste twee bladzijden van deze thread wijzen op ingenomen stellingen waar meteen strijd uit volgt OMDAT er niet wordt nagedacht Maar de 3e blz daarna laat ook geen nadenken zien vb
..Ten derde:
Als ik jullie was, zou ik maar alvast bang worden. Want zo een discussie voeren gaat nergens over. (bekrompe gedachten noemen ze dat)"

Stel dat het juist is dat God nooit iemand zal afrekenen op zijn gedachtes wat is de logika daarachter? Die wordt niet aangegeven
God rekent je af op je daden, wat is de logika daarachter? Die wordt niet aangegeven
Ik snap de positieve intentie van die alinea wel maar het bezit zelf geen vorm van een discussie waar de schrijver wel naar verwijst

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

De evolutie theorie (tweede acceptatie naast big bang als eerste) verklaart de wereld om ons heen niet
compleet. Zelfs Darwin deed dat niet dan zou de schepping bij ratten zijn opgehouden en mensen geen
muziek hebben ontwikkeld. Iets waar hijzelf ook achter kwam en niet kon beantwoorden Maar aub geen
nieuwe discussie over voor of tegen evolutie-theorie
Ik wil d'r niet over beginnen hoor, maar als je totale onzin gaat spuwen zonder een reactie te willen moet je dat maar ergens anders doen :P

• kyrill
overbodig

• kyrill
totale onzin?
Verlicht mij aub
?

• kyrill
PS als Confuzer het vershil niet weet te gebruiken tussen micro- en macro evolutie hoeft hij mij niets proberen uit te leggen

• Defspace

Defspace

Administrator

Stel dat het juist is dat God nooit iemand zal afrekenen op zijn gedachtes wat is de logika daarachter?
Die wordt niet aangegeven
Die wordt wel aangegeven, maar een paar reacties verder.

Het komt erop neer dat Hij ons een eigen wil/gedachtengang heeft gegeven en ons laat beslissen tussen goed en fout. Om daar over te kunnen beslissen zal je toch echt aan foute dingen moeten denken, anders kan je geen conclusie trekken.
Daarbij komt nog eens het feit dat de een meer inleving nodig heeft voordat hij zijn besluit genomen heeft, daarbij komt het feit dat er waarschijnlijk veel mensen een daad niet doen omdat ze "bevredigd" worden in hun gedachten.
God rekent je af op je daden, wat is de logika daarachter?
God: wat is daar de logica achter ?
Ik ging mee in de discussie en neem daarbij de standpunten over zoals ik ze ken/logisch kan beredeneren. Ik zelf geloof niet in een God, dus wat mij betreft is er geen logica.
En wat mij betreft wordt je nooit en te nimmer afgerekend op je daden, behalve als je door mensen wordt afgerekend op je daden.
(dus b.v gevangenisstraf o.i.d)

[edit]
Wat ik probeer te zeggen dat Als er een God bestaat het niet Logisch zou zijn dat hij je afrekend op gedachten omdat hij jezelf vrije gedachten heeft gegeven, dat hij je afrekend op je daden zou nog een vorm van logica in kunnen zitten. Hoewel dat ook hypocriet zou zijn, vandaar dat ik ook stel dat er geen God is. En als hij er is, zich absoluut niet bezig houd met ons zielige volkje.

• Lamborghini
Op vrijdag 09 maart 2001 07:22 schreef Lollige_smurf het volgende:

[..]

Als jij gelooft in de God, zoals die in de bijbel staat omschreven, dan zit óf ik óf jij er gigantisch naast.
Ik heb het nog geeneen keer gehad over de God uit de bijbel, dacht ik. In ieder geval van die God ga ik niet uit.
Want wat ik daaruit haal, is dat mensen per definitie in dit leven fouten maken die jezelf nooit kunt goedmaken. Althans, niet voor God. Om die reden is Christus juist gekomen: om te middelen tussen de mens en God. Je kunt de straf alleen ontkomen door te geloven, door jezelf over te geven in de handen van die Middelaar.
Ik ben het niet echt eens hiermee. Als ik het dus goed begrijp wil jij zeggen dat ik kan kloten in het leven wat ik wil, als ik vervolgens ga geloven en me overgeef dan komt het allemaal wel weer goed. Nou dit is dus iets wat mij te makkelijk lijkt. Maar zo brengt de bijbel het wel, daar heb je gelijk in.

Ik denk dat je je fouten zelf moet goedmaken, want je hebt ze ook zelf fout gedaan. Hiervoor wordt je de kans gegeven doordat ervoor wordt gezorgt dat je weer opnieuw op aarde komt en wordt geboren speciaal ergens zodat je het met die persoon weer goed kunt maken. Door diegen bijvoorbeeld te helpen in het leven en lief te hebben (je moet trouwens iedereen liefhebben in het leven). Want als je kijkt naar, ik noem het even, de dader en het slachtoffer. De dader komt er mooi vanaf door te gaan geloven, maar dat slachtoffer dan?? Die zit met de gebakken peren.
Dit noem ik dan geen liefde vanuit God.
Dit is dan meer voorkeursbehandeling voor degene die hem gelooft.

Eris nog iets van de bijbel waar ik bezwaar tegen heb. Je moet in dit leven zo goed mogelijk leven, moet alsdat niet lukt, nou dan ga je toch naar de hel.
Tot nu toe heb ik daar niks op tegen. Maar, nu komt het, dat je vervolgens nooit meer uit die hel kan komen is geen liefdevolle zaak vindt ik.

Ik zie je reactie wel verschijnen, Lollige_smurf

(Ik weet dat de bijbel je twee kansen geeft, en niet een hoor)

Verwijderd

Hmmm blijkens jouw reaktie heb ik het idee dat je jouw godsdienst en de christelijke visie (zoals jij die begrijpt) door elkaar haalt.
Ik ben het niet echt eens hiermee. Als ik het dus goed begrijp wil jij zeggen dat ik kan kloten in het leven wat ik wil, als ik vervolgens ga geloven en me overgeef dan komt het allemaal wel weer goed. Nou dit is dus iets wat mij te makkelijk lijkt. Maar zo brengt de bijbel het wel, daar heb je gelijk in.
Was het menselijk gezien maar zo. Probleem is echter, dat je van tevoren niet weet wanneer jouw sterfdag zal komen. En dan nog. Het kan nooit de bedoeling zijn dat je er zonder God maar op los leeft om vervolgens, als je misschien oud en bejaard bent, er wat aandacht aan te besteden. Want misschien kun je dan tóch nog een plekje in de hemel verdienen...
Ik denk dat je je fouten zelf moet goedmaken, want je hebt ze ook zelf fout gedaan. Hiervoor wordt je de kans gegeven doordat ervoor wordt gezorgt dat je weer opnieuw op aarde komt en wordt geboren speciaal ergens zodat je het met die persoon weer goed kunt maken.
Door diegen bijvoorbeeld te helpen in het leven en lief te hebben (je moet trouwens iedereen liefhebben in het leven). Want als je kijkt naar, ik noem het even, de dader en het slachtoffer. De dader komt er mooi vanaf door te gaan geloven, maar dat slachtoffer dan?? Die zit met de gebakken peren.
Dit noem ik dan geen liefde vanuit God.
Dit is dan meer voorkeursbehandeling voor degene die hem gelooft.
:? ik volg je niet.
Eris nog iets van de bijbel waar ik bezwaar tegen heb. Je moet in dit leven zo goed mogelijk leven, moet alsdat niet lukt, nou dan ga je toch naar de hel.
En wat versta jij onder zo goed mogelijk leven?
Tot nu toe heb ik daar niks op tegen. Maar, nu komt het, dat je vervolgens nooit meer uit die hel kan komen is geen liefdevolle zaak vindt ik.
Kom je er, dan is dat niet meer dan terecht. Je hebt een leven lang gekregen om God te leren kennen. Maar als je niet toe wilt geven, als je Hem jouw volledige aandacht niet wil geven, is dat je eigen schuld.
(Ik weet dat de bijbel je twee kansen geeft, en niet een hoor)
onderbouwen met bijbelboek, hoofdstuk en tekst a.u.b.

Maar ik vraag me af, wat die godsdienst van jou nu precies inhoudt. Je gelooft in God, die liefde is, maar kennelijk ook in reïncarnatie. Of zit ik ernaast :?

• eGo2K
  • Laatst online: 16-06-2025

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

Ik heb de hele thread niet gelezen (Weet je hoe focking veel dat is? ;)) Maar ik wil nog wel terugwijzen naar de topic: "God vs. Big Bang".

De Big Bang-theorie vond ik vroeger aannemelijk (maar toen was ik ook iets van 8 jaar oud ofzo..maar toen was ik nog en guppie dat alles aannam ;)). Denk nu eens na:
Big Bang/Oerknal: Hoe is die oerknal ontstaan?... Ja, door gassen. Maar waar komen die gassen vandaan?.. Tja.. weet je eigenlijk niet. Stel maar voor dat ze van een ander zonnestelsel komen. Ja maar hoe is DIE zonnestelsel dan ontstaan. Enzovoort enzovoort. Wat ik hiermee wil zeggen is dat als er niets is en toen opeens wel iets dat dat niet kan. En ja.. de scepten onder u zullen zeggen:"En God dan? Hoe is die ontstaan?.. Alles is toch ontstaan?" Ja maar je moet God niet onder de 'categorie' "Alles" plaatsen. God is meer dan Alles, boven Alles.. Snappen jullie wat ik jullie duidelijk wil maken?...

Het enige wat ik niet snap is dat mensen het Big Bang-theorie zo hard verdedigen, alsof ze er zelf bij waren!!... Ik geloof dat niemand bij de Big Bang was en dat diegene alles heeft gezien!!... En hoe zit het met God?... ik GELOOF in God. Ik mag hem dan wel niet gezien hebben (niemand overigens) maar ik neem aan dat hij bestaat. Ik voel het gewoon. :)

Wat ik nog even zou willen zeggen is dat ik jullie niet wil bekeren ofzo. Ik wil alleen dat jullie nadenken over de Big Bang-theorie(Niet dat dat NIET wordt gedaan wordt ofzo, maar je snapt vast wel wat ik bedoel)

eGo

... die alle andere vragen overbodig maakt: BIERTJUH?!

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 22:48 schreef eGo2K het volgende:
De Big Bang-theorie vond ik vroeger aannemelijk (maar toen was ik ook iets van 8 jaar oud ofzo..maar toen was ik nog en guppie dat alles aannam ;)). Denk nu eens na:
Big Bang/Oerknal: Hoe is die oerknal ontstaan?... Ja, door gassen. Maar waar komen die gassen vandaan?.. Tja.. weet je eigenlijk niet. Stel maar voor dat ze van een ander zonnestelsel komen. Ja maar hoe is DIE zonnestelsel dan ontstaan. Enzovoort enzovoort.
uhm... de big bang is het begin van het heelal hoor en niet van het zonnestelsel en de big bang is ook niet veroorzaakt door gassen

Verwijderd

dubbelpost

• eGo2K
  • Laatst online: 16-06-2025

eGo2K

De vraag .. (zie sig)

nou...
leg dan uit hoe en wat dan wel?

... die alle andere vragen overbodig maakt: BIERTJUH?!

Verwijderd

Hoe kan je iets ontkennen als je over iets spreekt??? Je kan dus niet zeggen dat God niet bestaat!

Ik geloof in de oerknal vanaf het moment na de knal (lim van t nadert tot 0), want die is verklaard... bewezen is een zwaar woord.

De oerknal zelf is nooit bewezen, ik denk dat er dan toch iets 'hogers' (lees 'God') bestaat.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 09 maart 2001 22:48 schreef eGo2K het volgende:
Het enige wat ik niet snap is dat mensen het Big Bang-theorie zo hard verdedigen, alsof ze er zelf bij waren!!... Ik geloof dat niemand bij de Big Bang was en dat diegene alles heeft gezien!!... En hoe zit het met God?... ik GELOOF in God. Ik mag hem dan wel niet gezien hebben (niemand overigens) maar ik neem aan dat hij bestaat. Ik voel het gewoon. :)
Dat heb ik nou met de big bang: ik GELOOF in de Big Bang, ik neem aan dat het waar is, ik voel het gewoon, sterker nog: er zijn vele aanwijzingen dat er een big bang moet hebben plaatsgevonden, de 3K achtergrondstraling, de roodverschuiving der sterrenstelsels, de waarnemingshorizon van ongeveer 14,5 miljard lichtjaar etc etc etc.
Zolang niemand met een even overtuigende aanwijzing voor het bestaan van God komt, dus geen vage Bijbel verhalen etc, blijf ik bij de Big Bang.

Verwijderd

Ik ga helemaal voor de oerknal!!
Ik geloof niet in een god ofiets dergelijks!!
Maar die oer knal was niet een knal uit ht nix, maar een knal van het einde van iets anders! (ander universum)
Klinkt een beetje vergezocht, maar dat geloof ik nou een maal!

• Lamborghini
Op zaterdag 10 maart 2001 00:26 schreef blobber het volgende:

[..]
Zolang niemand met een even overtuigende aanwijzing voor het bestaan van God komt, dus geen vage Bijbel verhalen etc, blijf ik bij de Big Bang.
Als ik dit goed lees dan bedoel je dus dat het of God of de Big Bang is, en niet beide???

Ik geloof dat het er allebij is/was namelijk.

• Lamborghini
Aan LOLLIGE SMURF
Kun je mij even mailen om te zeggen of je icq of msn hebt ofzo.
Want ik denk dat op die weg discussieren met jouw gemakkelijker gaat dan via dit forum, anders wijken we telkens van the topic af.

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 16:54 schreef Lamborghini het volgende:
Aan LOLLIGE SMURF
Kun je mij even mailen om te zeggen of je icq of msn hebt ofzo.
Want ik denk dat op die weg discussieren met jouw gemakkelijker gaat dan via dit forum, anders wijken we telkens van the topic af.
Start dan een nieuw topic. Want ik denk dat er meer kandidaten in de zaal zitten die jouw levensvisie hoogst vreemd vinden.

Verwijderd

verkeerd gepost

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18

Lordy79

Vastberaden

Onderstaand verhaal is een wetenschappelijke onderbouweing voor het bestaan van God. Het sluit geen BIG BANG uit, maar ik vind het een boeiend verhaal en het eerste aannemelijke bewijs dat God bestaat. Het is nogal lang en droog, maar ach... dit forum heet Levensbeschouwing & Wetenschap en in onderstaand stukkie worden deze twee samengegoten. Overigens heb ik dit verhaal ook in een ander Topic gepost...

---begin quote----

Telkens wanneer een verschijnsel waarneembaar, consequent en significant afwijkt van willekeurig gedrag, zonder waarneembare reden, dan is gerechtvaardigd om aan te nemen dat er een onzichtbare kracht of eenheid bestaat die de oorzaak is van dat verschijnsel. We moeten nu verder gaan en ons afvragen of er in de wetenschap een principe bestaat dat ons kan vertellen wat waarschijnlijk is en wat onwaarschijnlijk. Mogelijke verschijnselen zijn meestal willekeurig, terwijl onwaarschijnlijke meestal het resultaat zijn van een of andere onzichtbare kracht (als er natuurlijke geen waarneembare reden is).

Er bestaat inderdaad zo'n principe. Het is de tweede wet van de thermodynamica, die voor het eerst werd opgesteld door de Franse ingenieur Carnot en de Duitser Clausius. We zullen twee formuleringen van deze wet nader bekijken, de ene is informeel en heuristisch, de andere preciezer en formeler. Beide formuleringen zijn echter wetenschappelijk correct.

De eerste bewering is: wanorde is waarschijnlijk en orde is onwaarschijnlijk. Of, wat nader uitgewerkt: orde, structuur en complexiteit zijn onwaarschijnlijk terwijl wanorde, eenvoud en uniformiteit waarschijnlijk zijn. Het is niet moeilijk om te zien dat deze stelling waar is, want orde vertegenwoordigt slechts een paar specifieke vormen, terwijl elke logisch mogelijke vorm wanorde vertegenwoordigt. Laten we hier wat dieper op in gaan.

Stel dat we een stapel bakstenen vergelijken met een goed gebouwd huis. De stapel bakstenen vertegenwoordigt wanorde en het stenen huis orde. Als wij het stenen huis, steen voor steen, willen veranderen in een stapel bakstenen, dan kunnen we dit op elke logische manier doen. We kunnen elke steen pakken als eerste steen, en elke als tweede, enzovoorts. Alle mogelijkheden leiden tot een stapel stenen. Maar als wij een stapel stenen willen veranderen in een stenen huis, dan kunnen wij dit niet op iedere mogelijke manier doen. Wij kunnen, bijvoorbeeld, niet eerder de bovenste steen plaatsen wanneer we niet eerst een zeker aantal lagere stenen hebben geplaatst. Hieruit volgt dat het veranderen van een stenen huis in een stapel stenen een proces vertegenwoordigt dat van orde leidt tot wanorde, of van het onwaarschijnlijke naar het waarschijnlijke. En het veranderen van een stapel stenen in een goed gebouwd stenen huis vertegenwoordigt een proces dat leidt van wanorde naar orde, dat wil zeggen van het waarschijnlijke naar het onwaarschijnlijke.

Dus, als wij midden in het bos een huis bouwen en er vijftig jaar lang niet naar omkijken, dan moeten we niet verbaasd zijn dat het huis verworden is tot een stapel stenen. Maar als we een stapel stenen in het bos achterlaten en hem onder dezelfde omstandigheden vijftig jaar achterlaten, dan zouden we zeer verbaasd zijn om er na die tijd een goed gebouwd huis te vinden. De verbazing die we dan zouden ervaren vertegenwoordigt onze intuïtie van de waarheid van de tweede wet van de thermo-dynamica.

Laten we nu overgaan tot de tweede, formelere verklaring van deze wet. We beginnen met een paar definities. Met een fysisch systeem bedoelen we iedere fysieke eenheid (voorwerp) of verzameling van zulke eenheden. De eenheden waaruit een fysisch systeem is opgebouwd noemen we de componenten, en iedere verzameling van componenten van een systeem noemen we een subsysteem. Een geïsoleerd fysisch systeem is er een dat geen energie van buiten ontvangt. Onze bewering is nu: in ieder geïsoleerd fysisch systeem zal de wanorde toenemen. Als het systeem geïsoleerd blijft dan zal de wanorde dusdanig toenemen dat het een staat bereikt die bekend staat als volslagen wanorde (maximale entropie). Het systeem verkeert dan in een stabiele staat, omdat het dan niet meer aan verandering onderhevig is, tenzij we van buiten af energie toedienen. Anders gezegd: ieder systeem verwordt tot wanorde als het "aan zich zelf wordt overgelaten."

Deze formulering van de tweede wet van de thermo-dynamica leidt natuurlijk tot de vraag of er werkelijk zo'n geïsoleerd fysisch systeem bestaat. Voor zover we weten bestaat er geen volledig geïsoleerd systeem (tenzij we het hele universum als een gesloten systeem beschouwen, hetgeen ook betwijfeld wordt). De meeste energie van ons solarsysteem komt bijvoorbeeld van de zon, maar er zijn enkele stralings- en energiebronnen van buiten het solarsysteem. Er zijn echter veel relatief geïsoleerde systemen, en binnen deze systemen is de tweede wet van de thermo-dynamica altijd bevestigd. Deze wet is werkelijk één van de meest geverifieerde en gevalideerde van alle wetenschappelijke wetten.

Een heel belangrijk punt moeten we hier echter benadrukken. De tweede wet van de thermo-dynamica stelt dat ieder geïsoleerd systeem noodzakelijkerwijs degenereert tot wanorde, maar dit sluit niet uit dat ook niet-geïsoleerde systemen niet kunnen degenereren.Om deze degeneratie te voorkomen is het meestal niet voldoende om zomaar lukraak energie aan het systeem toe te voegen. De energie moet zodanig worden toegediend en in zo'n vorm dat het systeem in staat is om iets van die energie om te zetten in orde (of om de energie te gebruiken om haar structuur complexer te maken). Hoe zoiets zal plaatsvinden zal van het systeem zelf afhangen (de verbanden die er bestaan tussen de componenten van een systeem), hoe het systeem zich ontwikkelt, en hoe de wisselwerking is met de buitenwereld.

Laten we twee voorbeelden geven. Men gaat er van uit dat de Browniaanse beweging van luchtmoleculen in een afgesloten ruimte volledig willekeurig is. Laten we aannemen dat er een fles zeer vluchtig parfum in deze ruimte wordt opengedaan. De beginsituatie, met al het parfum in de fles, vertegenwoordigt orde. Zodra het parfum uit de fles ontsnapt en begint te vervliegen, zorgt de Browniaanse beweging van luchtmoleculen ervoor dat het parfum zich snel verspreidt totdat het gelijkelijk over de kamer is verdeeld. Dit is de natuurlijke degeneratie tot wanorde, geheel verklaarbaar door de willekeurige aard van de Browniaanse beweging. Stel dat we het experiment iets aanpassen door er stralingswarmte van een bron van buiten aan toe te voegen. De toegenomen luchttemperatuur zal er alleen voor zorgen dat de Browniaanse beweging sneller wordt en daardoor de verspreiding van de parfum versnelt (en dus de degeneratie tot wanorde). In dit geval zal de toevoeging van energie van buitenaf niet resulteren in een ontwikkeling naar orde.

Als tweede voorbeeld beschouwen we de groei van de gebladerde plantensystemen op aarde, die afhankelijk zijn van het proces van fotosynthese binnen het bladersysteem van de plant. Fotosynthese gebruikt direct zonlicht als energiebron van buitenaf. Als het zonlicht volledig zou worden weggenomen en vervangen door een andere energiebron (bijvoorbeeld warmte) dan zouden deze planten niet groeien. Hieruit volgt dat de interne structuur van een bladplant het gebruik van een zekere vorm van energie van buitenaf (direct zonlicht) toestaat, om de complexiteit van haar geheel te vergroten en zo te ontwikkelen naar een staat van grotere orde. Maar andere vormen van energie zullen niet resulteren in groei en grotere complexiteit (te veel energie kan er zelfs toe leiden dat het systeem wordt vernietigd).

De waarneembare wereld (zichtbare werkelijkheid) is dus samengesteld uit fysische systemen. Sommige daarvan ontwikkelen zich van een minder waarschijnlijke naar een meer waarschijnlijke staat, andere zijn (min of meer) statisch of stabiel en weer andere ontwikkelen zich van een meer waarschijnlijke naar een minder waarschijnlijke staat. Systemen van het eerste type zijn het gevolg van een willekeurig proces. De stabiele systemen bevinden zich of in een staat van volslagen wanorde of worden constant gehouden door het voortdurend toevoegen van energie van buitenaf (bijvoorbeeld de dissipatieve systemen van Prigogine). Die systemen die een ontwikkeling laten zien van een meer waarschijnlijke naar een minder waarschijnlijke staat kunnen niet het gevolg zijn van een willekeurig proces. De oorzaak van zo'n groeipatroon kan alleen het waarneembaar toedienen van energie zijn (zoals een plant groeit dankzij de zonneënergie) of anders is er een niet-waarneembare kracht. Dit laatste geval gaan we nu nader beschouwen.

4. God bestaat
Als we denken aan alle fysische systemen die er in het waarneembare universum zijn en ons afvragen welke van deze systemen de meest gecompliceerde is, van de hoogste orde en het meest gestructureerd, dan is er maar één duidelijk en ondubbelzinnig antwoord: de mens. Om preciezer te zijn de menselijke hersenen en het centrale zenuwstelsel. Volgens een vooraanstaand neuroloog vormen ze "de meest geavanceerde verzameling van zich gedragende eenheden van het universum". Vergeleken met alle andere bekende fysische systemen, zowel natuurlijke als kunstmatige, is de fysische mens veruit de meest complexe en van de hoogste orde. Van nu af aan spreek ik over de mens als de fysische mens, en niet over de mens in een metaforische, culturele of geestelijke betekenis.

Wij kunnen al een eerste conclusie trekken: aangezien de mens de hoogst geordende structuur in de bekende waarneembare wereld is, is hij de meest onwaarschijnlijke van alle fysische systemen en dus is het hoogst onwaarschijnlijk dat de mens door een willekeurig proces is ontstaan. Dus, laten we eens kijken naar het proces dat de mens deed ontstaan - het proces dat we evolutie noemen.

Eerst moeten we de feiten (voor zover we ze kennen) vaststellen van het evolutieproces. Het waarneembare van het verschijnsel evolutie vinden we voornamelijk in fossielen, die in afzettingslagen zijn aangetroffen op verschillende plaatsen op aarde. Als de fossielen elkaar zouden tegenspreken of niet éénduidig zouden zijn dan zouden we grote problemen hebben om deze gegevens uit te leggen. Dit is echter niet het geval. In alle afzettingen vinden we hetzelfde basispatroon, namelijk dat hogere, meer complexe vormen van leven volgen op de meer eenvoudige, minder complexe vormen. Met andere woorden, het proces van evolutie is er een van complexificatie. Er is een ontwikkeling zichtbaar van relatieve eenvoud en wanorde naar relatieve complexiteit en orde. Het is dus een ontwikkelingsproces van meer waarschijnlijke patronen naar minder waarschijnlijke.

Hoewel we gemakkelijk verstrikt kunnen raken in een discussie over hoelang het fysische universum bestaat, en het zonnestelsel, of de aarde zelf; of over hoelang de voorwaarden voor leven op aarde aanwezig waren voordat het leven werkelijk verscheen, het basispatroon is overduidelijk. De aarde bestaat al enkele miljarden jaren (vele deskundigen schatten dat de aarde zo'n 4,5 miljard jaar oud is). Algemeen wordt aangenomen dat de blauw-groene alg de allereerste vorm van leven was en dat dit ongeveer 2 miljard jaar geleden begon. Na het verschijnen van de alg was er een lange periode (misschien wel een miljard jaar) waarin dit de enige vorm van leven was. Op het moment dat de alg overvloedig aanwezig was verschenen er vroege vormen van plantaardig leven.

Door middel van datering door radioactiviteit, en andere soortgelijke methoden, is met hoge mate van zekerheid vastgesteld dat de allereerste weekdieren (het eerste teken van dierlijk leven) niet eerder dan 500 miljoen jaar geleden op aarde voorkwamen. Het evolutieproces, van ééncellige diertjes tot de verschijning van de volwassen mens (ongeveer 50.000 jaar geleden) duurde ongeveer 500 miljoen jaar, en dat is geologisch gezien een vrij korte tijd. Dit toont aan dat er geen tijd was voor zoiets als "onbegrensde" of "open einde" experimenten in de evolutie. Daar komt nog bij dat het aantal soorten dat bestaan heeft tussen de ééncellige organismen en de volwassen mens ongeveer op 1000 wordt geschat. In alle gevallen was er sprake van een proces dat leidde van een lager (en dus waarschijnlijker) naar een hoger (en dus minder waarschijnlijk) patroon. Ten slotte laat het bewijsmateriaal uit de fossielen zien dat de evolutie geen gelijkmatig en geleidelijk proces was. Integendeel, er waren lange perioden van stabiliteit, die werden onderbroken door veel kortere perioden van snelle verandering.

Evolutie is een duidelijk voorbeeld van een proces dat een significante en consequente afwijking van willekeur laat zien. Binnen een specifieke en begrensde tijdseenheid trad er een consequente en terugkerende beweging op van meer waarschijnlijke naar minder waarschijnlijke patronen. Het is daarom onwetenschappelijk en irrationeel om dit proces toe te schrijven aan het toeval. Als alle overgangen van de ene naar de andere soort toeval zouden zijn geweest dan zou dit hele proces duizend keer langer geduurd hebben dan nu de aarde oud is (en zo oud is het gehele universum niet eens).

In het licht van al deze overwegingen hebben wij het wetenschappelijke recht - we zijn het zelfs verplicht aan de logica van wetenschappelijke methodologie - om te concluderen dat het evolutieproces het resultaat is van de werking van een of andere niet-waarneembare kracht. De mens in het bijzonder, zijnde het eindprodukt van de evolutie, dankt zijn bestaan aan deze kracht. Ik noem deze kracht God, maar als deze naam u niet bevalt, noem het dan eenvoudig de kracht van de evolutie (of om preciezer te zijn, de kracht die de evolutie heeft voortgebracht en dus de mens).

---einde quote---

BRON: William S. Hatcher
voor het hele verhaal: http://www.vizier.bahai.nl/151/bestaanvangod.html

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18

Lordy79

Vastberaden

uhm... de big bang is het begin van het heelal hoor en niet van het zonnestelsel en de big bang is ook niet veroorzaakt door gassen
Het ging erom: waarom een big bang? Mensen die in oorzaak en gevolg geloven, stel ik altijd de vraag: wat was de oorzaak van de Big Bang?

Dit (samen met het bovenstaande verhaal) zijn mijn 'wetenschappelijke' sterke aanwijzingen voor het bestaan van God.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

kyrill :
PS als Confuzer het vershil niet weet te gebruiken tussen micro- en macro evolutie hoeft hij mij niets proberen uit te leggen
Het verschil is heel klein, en hoe zou ik het hier moeten gebruiken???

Ik doelde vooral op je muziek en ratten statement... ik ga hier verder niet over in, want als je ff nadenkt kan je zelf heus wel verzinnen waarom muziek positief is voor voortplanting...

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik geloof ik de Big Bang.

God zei "BANG!"...en het was er!

:7

Heb ik het voor mezelf tenminste beantwoord :)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 22:05 schreef sjoulibsky het volgende:
FF een vraagje:

Als niets wordt samengedrukt en ontploft (los van hoe daarbij materie ontstaat), hoe kan het dan dat materie om elkaar heen gaat draaien? Waarom blijft alle materie zich niet met een constante snelheid van het centrum af bewegen?
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 22:29 schreef mietje het volgende:
...
sjoulibsky>> De Big Bang is geen gewone explosie, net zo als het heelal geen bol is die steeds groter wordt. Het zit echt iets ingewikkelder in elkaar.

Materie gaat om elkaar heen draaien omdat materie massa heeft. Massa veroorzaakt zwaartekracht, zwaartekracht trekt materie naar elkaar toe. Als die materie niet direct tegen elkaar botst zal het in banen (orbits) om elkaar heen gaan bewegen. Gewoon de wetten van Newton, er is niets mysterieus aan.
Denk je dat je vraag moeilijker te beantwoorden wordt door hem opnieuw te stellen?
Pagina: 1 2 Laatste