Toon posts:

[BC3] Atheisme en Democide

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 855 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na al het vingergewijs in dit forum richting theisten wil ik nu eens de aandacht gooien op de Atheisten

Door toedoen van Atheistische regeringen zijn in de afgelopen 80 jaar meer dan 120 miljoen mensen uitgemoord

Atheisme baseerd zich op de moderne nihilistische wetenschap die alles reduceert tot atomen, waarbij menselijk persoonlijkheid en emoties niets meer zijn dan het resultaat van wat chemische verbindingen

Atheisten denken de wijsheid in pacht te hebben en zijn overtuigd dat hun visie de juiste is
Zo erg zelfs dat zij zich superieur achtten aan de theist
omdat volgens hun de Theist dom, bekrompen en achterlijk is

Atheisten kloppen zich op de borst omdat zij met de wetenschap de mensheid heeft kunnen verlossen van de gruwelen die volgens hun door het geloof zou zijn veroorzaakt

Stalin, Mao , Pol Pot , en Hitler hebben aangetoond dat Atheisme en superieuriteits gevoel een veel gruwelijker Potentie heeft
" I became acquainted with the last stage of that corruption in my second concentration camp, Auschwitz. The gas chambers of Auschwitz were the ultimate consequence of the theory that man is nothing but the product of heredity and environment--or, as the Nazi liked to say of "Blood and Soil." I am absolutely convinced that the gas chambers of Auschwitz, Treblinka, and Maidanek were ultimately prepared not in some Ministry or other in Berlin, but rather at the desks and in the lecture halls of nihilistic scientist and philosophers."
-Viktor E. Frankl, M.D., noted author, psychoanalyst and victim of the Nazi concentration camps
Het is niet mijn bedoeling om mensen ( door generalisatie ) met dit topic te beledigen of te beschuldigen.
Maar ik wil ze wel aansporen tot een ''Reality check''
zodat ze zich bezinnen over welke kant ze op gaan met hun levensvisie

Verwijderd

eeeehm
dat een paar machtige mensen die toevallig atheist zijn een boel mensen doodmaken is volgens mij niet echt toonaangevend voor een hele groep.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat het niet voor de hele groep geldt ben ik met je eens. Maar dat is hetzelfde als bij de Theisten. Wat wel een argument is, is dat de ''theisten'' het al meer dan 3500 jaar met moorden en oorlog bezig zijn uit naam van hun goden. Dat er toen per jaar minder slachtoffers bij vielen is simpel te verklaren. In het jaar 500 bv leefden er minder mensen dan in 2000. En bovendien was het moeilijker om ze allemaal te bereiken. Je zou de getallen moeten omrekenen naar percentages van de wereldbevolking met een correctie voor de moeite die het kost om ze te bereiken.

BTW, een atheist kan net zoveel (niet)bewijzen als een theist. Zij sterke punt is wel dat hij een eenvoudiger verklaring heeft voor zijn wereldbeeld.

Ik ben een agnost..ik ga er van uit dat nioemand het weet, en ZEKER ik niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Wat al die mensen deden, is mensen met een ander geloof vermoorden. Die mensen werden vermoord om religieuze redenen -> religie.

Dat iemand atheist is wil nog niet zeggen dat hij geen religieuze motieven heeft. Geloven dat God niet bestaat, is ook een geloof.

Dit is mijn persoonlijke opvatting hierover, ik probeer niemand te flamen of te trollen.

<edit>
Ik beweer dus niet dat die dictators alleen uit religieuze motieven handelden. Maar als je iemand met een andere religieuze overtuiging dan jij de nek omdraait, is die moord ook religieus gemotiveerd.
</edit>

Verwijderd

Luister eens mister holy man, hoeveel miljarden mensen zijn er wel niet omgelegd vanwege theisme?
Mensen die WEL geloofden hebben veel meer casualties veroorzaakt: Ierland, Schotland, Hesbola, Rode Khmer, Kruistochten, Jihad...allemaal zieke onzin waardoor duizenden mensen in één dag zijn gereduceert tot een hoopje zielloos vlees...dood dus.

Geen gezever: God''s name is Satan.

Verwijderd

Ik vindt dat je atheïsten niet als een groep mag beschouwen. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze GEEN religie hebben.

Een quote van mezelf uit een andere discussie:
Mensen die voetballen (en zeker de fanatieke) zien de wereld verdeeld in 2 kampen: voetballers en niet-voetballers. Als zij iemand tegen komen zullen zij het feit of die persoon voetballer is belangrijk vinden. Bij elke beslissing die de voetballer maakt zal hij rekening houden met het feit dat hij voetballer is. Hij zal ook anderen proberen te overtuigen dat voetbal en hele leuke sport is en dus iedereen het maar moet gaan doen. De niet-voetballers interesseren zich meestal niet voor voetbal. Ze zullen dus ook niet bij elke beslissing die ze maken rekening houden met het feit dat ze niet-voetballer zijn. Een voetballer is voor hem niet anders dan een volleyballer of iemand die niet volleybalt. Het maakt dus ook niet zoveel uit of iemand voetballer is of niet. Ze snappen alleen niet waarom iemand op voetbal zou gaan, omdat het in hun ogen een saaie sport is. Hij zal dus ook wel vragen waarom de voetballer voetbal zo leuk vindt en misschien met argumenten komen waarom voetballen gewoon tijdverspilling is. Maar hij zal nooit iemand verbieden om te gaan voetballen, alleen omdat hij het nut er niet van inziet.
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat je niet-voetballers moeilijk als een groep kan zien omdat ze allemaal niet voetballen. Verder acht een niet-voetballer zich niet superieur aan voetballers, alleen omdat hij zich niet met een tijdverspillend spelletje bezighoud. Hij vindt voetballers ook niet dom, bekrompen of achterlijk. Hij snapt alleen niet waarom ze voetballen.

Verder kun je niet zeggen dat alle atheïsten ook automatsich nihilisten zijn. Dat persoonlijkheid en emoties het resultaat zijn van complexe chemische reacties doet niets af aan de kracht daarvan. Atheïsten zijn ook gewoon mensen en dus zullen emoties altijd belangrijk blijven. Ik ben zelf atheïst (als dat nog niet duidelijk was :)) maar denk niet dat ik anders met emoties om ga dan de gemiddelde theïst.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Op dinsdag 20 maart 2001 10:51 schreef ShaiHulud het volgende:
Luister eens mister holy man, hoeveel miljarden mensen zijn er wel niet omgelegd vanwege theisme?
Mensen die WEL geloofden hebben veel meer casualties veroorzaakt: Ierland, Schotland, Hesbola, Rode Khmer, Kruistochten, Jihad...allemaal zieke onzin waardoor duizenden mensen in één dag zijn gereduceert tot een hoopje zielloos vlees...dood dus.

Geen gezever: God''s name is Satan.
eerst even goed lezen :

[/quote]
flamez zegt :

Stalin, Mao , POL POT , en Hitler hebben aangetoond dat Atheisme en superieuriteits gevoel een veel gruwelijker Potentie heeft
[/quote]

(kom jij met rode Khmer aanzetten; Pot was juist atheist.)

(p.s. miljarden doden zijn er bij elkaar in oorlogen nog niet gevallen hoor .....)

Kijken we trouwens naar de statistieken, dan is het duidelijk dat de twee WO-tjes de meeste slachtoffers hebben geeist in de menselijke geschiedenis. Veel mensen hebben altijd een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ter illustratie : In de gehele vietnamoorlog zijn minder doden aan amerikaanse zijde gevallen als in 1 nachtje Dresden ''45..........

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Dus, niet alle gevaarlijke ideologieën hebben een godsdienstige grondslag? Schokkend. :)

(Tip: die stropop kan veel geraffineerder, leg het er bij je definities van atheïsme iets minder dik bovenop.)

• under-world

under-world

ooh-la dots

"De gemechaniseerde oorlogsvoering is de meest verschrikkelijke van allen. De kruisridders zijn hierbij vergeleken romantisch te noemen"

• under-world

under-world

ooh-la dots

Adolf H. is idd het grootste en voor mij het beste voorbeeld van een verkeerde doorslag in het atheisme. Hitler gaf ook niets om zijn eigen volk. "Krieg bis zum letzter Manner" Ook schijnt hij in Berlijn 45 gezegt te hebben dat het de schuld was van het Duitse Volk dat ze de oorlog verloren hadden, niet van God. ander opmerkelijk detail : Hitler liet het "Onze vader" vervangen door een soort "Onze Hitler"
-duidelijke bewijzen van atheisme, de KZ-en daargelaten.-

Verwijderd

Maar heeft Hitler gemoord omdat hij atheïst was?

Voor zover ik weet waren de redenen (als je het zo mag noemen) van Hitler: anti-semitisme, rasisme, grootheidswaanzin...

En Flamez:
Atheisten denken de wijsheid in pacht te hebben en zijn overtuigd dat hun visie de juiste is
Dit lijkt me geen eigenschap van atheïsten, meer van mensen in het algemeen.

/me vindt het onnodig te wijzen op de inquisitie...

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 11:13 schreef osama het volgende:

eerst even goed lezen :

flamez zegt :

Stalin, Mao , POL POT , en Hitler hebben aangetoond dat Atheisme en superieuriteits gevoel een veel gruwelijker Potentie heeft
(p.s. miljarden doden zijn er bij elkaar in oorlogen nog niet gevallen hoor .....)

...
Nee, er zijn geen miljarden doden in oorlogen gevallen. In geen enkele oorlog. Dat jij de 1e en 2e wereldoorlog aangrijpt om te tonen dat atheisten de meeste doden hebben veroozaakt, getuigt van een knap staaltje simpel denken.
De reden waarom er de meeste doden in de 2e wereldoorlog zijn gevallen is om de simpele reden dat de techniek nu vergenoeggevorderd was om een totale oorlog te creeeren. In bv de tijd van de kruistochten kon met dit simpelweg nog niet (een bombardement gaat wat sneller dan een zwaardslag he)

En als we toch met cijfers gaan goochelen:
Wat dachten we van de "heilige 30-jarige oorlog", die in heel europa 30.000.000 mensen uitmoorde. In een tijd dat er in Europa misschien 100.000.000 woonden. Zet dat maar eens uit tegen de huidige bevolkingsaantallen. Gegarandeerd dat er meer doden dan zijn gevallen.

Nog meer voorbeelden?

Okay: De eeuwenlange kettervervolging, oorlogen in naam van God (Europa vs Ottomaanse rijk), de slachtingen en verkrachtingen tijdens ALLE kruistochten, de moorden in Afrika in naam van zendelingenwerk, hetzelfde in Indonesie.
Het uitmoorden van de Inka''s en Indianden, omdat het "ketters en heidenen waren" (in werkelijkheid wou men gewoon veroveren maar het werd weer eens goed geluld met godsdienst)

De pausen die duizenden exectuties uitvoeren (what about "Gij zult niet doden") etc. etc. etc.

De Taliban die alles uitmoordt wat ze tegenkomen in naam van Allah

etc.
etc.
etc.

Dus kom nou niet aan met je gescheinheil over zielige Theisten. Als er ten tijde van de grote kerkelijke macht Atoombommen waren geweest, hadden ze die zonder pardon gebruikt en waren we nu waarschijnlijk allemaal de pijp uit geweest.:(

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 11:16 schreef osama het volgende:
"De gemechaniseerde oorlogsvoering is de meest verschrikkelijke van allen. De kruisridders zijn hierbij vergeleken romantisch te noemen"
Klopt..maar denk je niet dat die kruisridders een tank niet gebruikt zouden hebben als ze hem hadden gehad?

De ridder te paard was de ''tank'' van die tijd. Fanaten gebruiken alles om hun doel te bereiken.

Het probleem met fanaten is dat ze er van overtuigd zijn dat zij goed zijn en de rest van de wereld slecht. Bij de godsdienst fanaten is het nog een tikje erger. Die hebben er de overtuiging bij dat ze in de hemel komen als ze de ander onderwerpen of uitroeien. Of als ze er niet in slagen dat ze dan sterven in de wetenschap dat hun god goed voor ze zal zorgen.

Dat ''vangnet'' heeft een atheist niet. Die kan net zo fanatiek zijn, maar schiet er niets mee op als hij (en zijn vrienden) in de strijd om het leven komen. Het staat hooguit goed in de geschiedenis boekjes, maar dan alleen nog maar als je wint. En over 300 jaar ben je vergeten

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 11:16 schreef osama het volgende:
Hahahahaha!:D:D:D:D
De kruisridders romantisch??????????????????????????

Laat me je wat vertellen over je romantische kruisridders.
Deze romantische kruisridders waren veelal huurmoordenaars die door de kerk ingehuurd waren, zij deden het voor geld. Ook waren vele gewoon criminelen die OF opgehangen werden OF meemoesten op de kruistochten. Als ze deze zouden overleven werden al hun zonden kwijtgescholden (aardig he, van god?)
De kruisridders moorden, steelden en verkrachten op grote schaal. Dit alles werd goedgekeurd door de kerk en zoals gezegd, na afloop werd dit alles hun vrijgescholden

Ja erg romantische jongens...die kruisridders......

Verwijderd

okay, bij polletje pot zat ik er idd langs...excuses, maar het feit dat er beweerd wordt dat je als athëist zijnde minder respect zou hebben voor anderen, voor religies, voor leven op zichzelf. Dat je dan meteen oorlogszuchtiger betn??
Wat een fucking onzin!
Athëisten zetten gewoon een boel geestelijk bagage van zich af, en vervangen die door nog zwaardere, niet de denkwijze van God, maar de denkzwijze van "Het zelf" (Joepie, Freud).

Als Athëist WEET je dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden, en dat het niet een of andere sturing van God is.
Gezevere dat het Gods wil is, is gewoon wegvluchten van de realiteit.
Een excuus om je gedrag recht te lullen.

Verwijderd

Nog even een klein stukje uit Flamez eigen document, wat mooi de "vredelievendheid" van de fijne kerk tentoonspreid:

De metafysische variant. In het Oude Testament vinden we vele uitroeiingsoorlogen op uitdrukkelijk bevel van
de God der Wrake ten behoeve van Zijn uitverkoren volk. Deze houding tegenover oorlog vinden we terug bij de
christelijke patristische denkers vanaf Augustinus, niet alleen in de theologische conceptie van het `bellum
iustum'' (de rechtvaardige oorlog), maar ook in de mystiek-religieuze of metafysische doctrine van de
noodzakelijkheid van oorlog, die uitloopt in de heiligverklaring van de oorlog bij Proudhon en de
vergoddelijking van de oorlog door Joseph de Maistre (rond 1800). Ons woord `oorlog'' is af te leiden van het
woord `noodlot''. Verwant aan het noodlotsidee was de, vooral in de Middeleeuwen `populaire'' conceptie van
oorlog als een periodieke teistering of catastrofe, even onvermijdelijk als een pestepidemie. Dit is de
zogenaamde cataclysmische conceptie van oorlog (in de negentiende eeuw door Tolstoi welsprekend en met
veel inzicht uitgewerkt). Deze opvatting van oorlog als een door bovenmenselijke factoren teweeggebrachte
ramp kan gemakkelijk overgaan in het denkbeeld van oorlog als straf, boetedoening, tuchtmiddel, Gesel Gods.
Tot in de Elizabethaanse periode (rond 1600) vinden we vele bronnen die hierin de verklaring en de functie van
oorlog zien: Gods straf voor de zonde. Vooral in vredestijd floreerde de zondigheid. Met zo''n morbide fantasie en
suggestiviteit werden de kwalen en uitwassen van de vrede door de Elizabethaanse schrijvers onderkend dat
vrede synoniem werd met een in het geniep voortwoekerende ziekte. Oorlog was de therapie: een louterende en
vernieuwende kracht voor de morele vooruitgang van de mensheid; een tonicum tegen de decadentie en het
zedelijk verval van de vrede. Wanneer oorlog de uitvoering is van een `ontwerp van de Voorzienigheid'', dan
behoeft het geen verwondering te wekken dat de christelijke kerken traditionele bolwerken van militarisme
zijn geweest. Geheel in deze geest schreef Von Moltke in 1880:

"Oorlog is een element van de Goddelijke wereldorde. Oorlog wekt de nobelste deugden in de mens: moed,
gehoorzaamheid, plichtsbesef, zelfopoffering... Zonder oorlog zou de wereld stagneren en in materialisme
verzinken."

Dat zegt toch genoeg lijkt mij.....I rest my case.....

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 11:43 schreef Shady het volgende:

[..]

Hahahahaha!:D:D:D:D
De kruisridders romantisch??????????????????????????

Laat me je wat vertellen over je romantische kruisridders.
Deze romantische kruisridders waren veelal huurmoordenaars die door de kerk ingehuurd waren, zij deden het voor geld. Ook waren vele gewoon criminelen die OF opgehangen werden OF meemoesten op de kruistochten. Als ze deze zouden overleven werden al hun zonden kwijtgescholden (aardig he, van god?)
De kruisridders moorden, steelden en verkrachten op grote schaal. Dit alles werd goedgekeurd door de kerk en zoals gezegd, na afloop werd dit alles hun vrijgescholden

Ja erg romantische jongens...die kruisridders......
Het waren idd schoften, ze gaven hun woord van gescherming aan een stad, en brandden die vervolgens helemaal plat met de inwoners erin. Ze hebben zeker vijf grote forten en bolwerken in kunnen nemen ENKEL met de hulp van verraad van binnenuit. En ze voerden als eerste de psychologische oorlog met het katapulteren van afgehakte hoofden (wat ook voor ziektes zorgde).

Het waren dus lullo''s. Maar ik denk niet dat dat is wat hij bedoeld met romantisch. Een romanticus qua oorlogsvoering heeft nix te maken met liefde en zo, maar met ket krijgsidee/besef van man tegen man. Een redelijk eerlijke kans op overleving d.m.v. toetsing van je krijgskunde.
met andere woorden: Kerels met zwaarden tegenover je, ze kijken boos naar je, kerels met zwaarden langs je, ze willen samen met jou die andere gasten afmaken: man tegen man dus, min of meer eerlijk.

Minder romantische situatie: Je zit in je kazerne met je semi-automaat, en er flikkert een ICBM op je sodemieter...niet echt eerlijk dus.

did I make my point? :)

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 04:58 schreef Flamez het volgende:
Na al het vingergewijs in dit forum richting theisten wil ik nu eens de aandacht gooien op de Atheisten

Door toedoen van Atheistische regeringen zijn in de afgelopen 80 jaar meer dan [b]120 miljoen mensen uitgemoord
Even een klein geschiendkundig feit. De 1e wereldoorlog is begonnen door de moord op Frans Ferdinand. Deze is vermoord door een lid van de......Orhodox Servische kerk. Theist dus. En nog bedankt. De 2e wereldoorlog was trouwens waarschijnlijk nooit uitgebroken als de 1e er niet was geweest.
Atheisme baseerd zich op de moderne nihilistische wetenschap die alles reduceert tot atomen, waarbij menselijk persoonlijkheid en emoties niets meer zijn dan het resultaat van wat chemische verbindingen
Dan weet jij meer dan ik. Wij zeggen echter dat dit alles niet door een poppespeler van boven wordt bestuurd die je moet eeren in kerkjes en zo.
Zo erg zelfs dat zij zich superieur achtten aan de theist
omdat volgens hun de Theist dom, bekrompen en achterlijk is
Ach, we vervolgen jullie tenminste niet. Iets dat de kerk eeuwenlang met zogenaamde "ketters" wel heeft gedaan.
Atheisten kloppen zich op de borst omdat zij met de wetenschap de mensheid heeft kunnen verlossen van de gruwelen die volgens hun door het geloof zou zijn veroorzaakt
Neh, ziektes en zo zijn niet veroorzaakt door het geloof hoor (al geloven sommige Theisten nog steeds dat ziektes een straf van god zijn)
Stalin, Mao , Pol Pot , en Hitler hebben aangetoond dat Atheisme en superieuriteits gevoel een veel gruwelijker Potentie heeft
Bekijk mijn reply hiervoor. Dit kwam alleen door dat nu de wapens beter waren. En de Paus heeft er ook miljoenen op zijn geweten.
Het is niet mijn bedoeling om mensen ( door generalisatie ) met dit topic te beledigen of te beschuldigen.
Maar ik wil ze wel aansporen tot een ''Reality check''
zodat ze zich bezinnen over welke kant ze op gaan met hun levensvisie
Bekijk je eigen levensvisie maar.
Wist jij dat de Katholieke kerk met hun decennia lang moorden vele malen meer doden op zijn geweten heeft dan BV Stalin

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 12:08 schreef Shady het volgende:

[..]

Even een klein geschiendkundig feit. De 1e wereldoorlog is begonnen door de moord op Frans Ferdinand. Deze is vermoord door een lid van de......Orhodox Servische kerk. Theist dus. En nog bedankt. De 2e wereldoorlog was trouwens waarschijnlijk nooit uitgebroken als de 1e er niet was geweest.
[..]

Dan weet jij meer dan ik. Wij zeggen echter dat dit alles niet door een poppespeler van boven wordt bestuurd die je moet eeren in kerkjes en zo.
[..]

Ach, we vervolgen jullie tenminste niet. Iets dat de kerk eeuwenlang met zogenaamde "ketters" wel heeft gedaan.
[..]

Neh, ziektes en zo zijn niet veroorzaakt door het geloof hoor (al geloven sommige Theisten nog steeds dat ziektes een straf van god zijn)

[..]

Bekijk mijn reply hiervoor. Dit kwam alleen door dat nu de wapens beter waren. En de Paus heeft er ook miljoenen op zijn geweten.
[..]

Bekijk je eigen levensvisie maar.
Wist jij dat de Katholieke kerk met hun decennia lang moorden vele malen meer doden op zijn geweten heeft dan BV Stalin
Nou! Luister eens naar wat die Shady-kerel zegt! Hij heeft groot gelijk.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 12:27 schreef ShaiHulud het volgende:

[..]

Nou! Luister eens naar wat die Shady-kerel zegt! Hij heeft groot gelijk.
:)

En we gaan door met feiten strooien:
This site is dedicated to information about the military order of warrior monks born out of the first Crusade, known as The Poor
Soldiers of Christ and the Temple of Solomon - The Knights Templar.

Their history and eventual demise was eventful and bloody and spanned from the early 12th to 14th centuries, a period in time when some of
the most violent and bloodthirsty atrocities were commited on behalf of the Christian church.

Hmm....the most violant en bloodthirsty atrocities were commited on behalve of the Christian church. Ja fijne jongens die kruisridders...fijne opdrachtgever ook.

Nog een stukje, Flamez stelt de Jodenvervolging van Hitler ter sprake (en terecht, dit was afschuwelijk) maar kijk eens wat de fijne christelijke kerk heeft uitgespookt, en dan niet 10 jaar lang, maar 800 (!!!!!!!!!!!) jaar lang!:

DURING THE FIRST 700 years of Christendom, Jewish
communities in Europe are rarely placed in direct physical
danger. But the situation changes when, in 1095, Pope
Urbanus calls for a crusade to liberate Jerusalem from the
hands of the Muslims.

On their way to Jerusalem, the crusaders leave a track of
death and destruction behind in the Jewish communities
along the Rhine and Danube. "Because," as they exclaim,
"why should we attack the unbelievers in the Holy Land,
and leave the infidels in our midst undisturbed ?"

On May 25, 1096, about 800 Jews are murdered in
Worms, Germany, while many others choose suicide. In
Regensburg, the Jews are thrown into the Danube to be
"baptized." In Mainz, Cologne, Prague and many other
cities, thousands of Jews are killed and their possessions
plundered. During the following hundred years, new
crusades are accompanied by massacres and pillage
among the Jewish population.

With the crusades, the status of the Jews as second class
citizens becomes entrenched in Church dogma and state
laws throughout Christian Europe. A period of oppression
and insecurity follows that ends only in the 18th century.

Afbeeldingslocatie: http://www.friends-partners.org/partners/beyond-the-pale/images/08-7.gif

Dus............moet ik doorgaan, Flamez?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
ach je kan bladzijde''s vol gooien met onrechtvaardige gruwelheden uit de bijbel. En (wel is waar minder bladzijde''s maar toch aanzienlijk) onrechtvaardige gruwelheden waar god zelf opdracht voor gaf.

Verwijderd

Nou mensen, het probleem is niet, wat men gelooft, maar meer het feit, dat men menselijk is.

Want je kunt de religie niet gek genoeg bedenken, daar valt voor mij ook het atheisme onder, of er zijn fanatiekelingen bij, die geweld willen gebruiken om hun doel te bereiken.

Neem nou de roomse kerk, die miljoenen slachtoffers gemaakt heeft en nog meer zal maken.
Of de islam, waar expliciet de jihad wordt genoemd, maar waar gelukkig de meeste moslims geen gehoor aan geven, terwijl er wel best wat moslimdictaturen zijn (Lybie met Gadaffi, Irak, Afghanistan met dat Taliban regime, Palestina met vredesterrorist Arafat).
Of het communisme in zijn verschillende vormen (denk aan Cuba, China, Noord-Korea, de voormalige Soviet-Unie) of het nationalisme (Nazi-Duitsland, Servie).
Zo zijn er zelfs militante hindu- en bhoeddistische bewegingen.

Dus conclusie, het ligt niet zozeer aan religies als meer aan de mens, en deze verandert niet of nauwelijks kwa natuur...

Het is weliswaar leuk en makkelijk voor atheisten om theisten de schuld van alles slechte voor de voeten te gooien en vice versa, maar dat heeft geen nut, want we maken allemaal dezelfde fouten en we zijn allemaal even schuldig.

Groeten, Barachem...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 12:55 schreef Shady het volgende:

Dus............moet ik doorgaan, Flamez?
Je bent een paar kleine stukjes vergeten zoals de Spaanse Inquisitie met hun alleliefste voorman Torquemada
http://www.internettrash.com/users/torquemada/aday.html

"Punishment was swift: Juan de Esperandeu was dragged alive through the streets behind a team of mules, then back to the Seo. There they cut off his hands and nailed them to the door of the House of Deputies before dragging him, still living, to the central market of the city. The crowd howled with pleasure as a hooded executioner cut off his head and chopped his body into four pieces. Then they scattered the body parts through the streets.

"Vidal Durango received "merciful" treatment. He, too, was dragged through the streets and back to the cathedral, but because "he told all the truth" he was strangled before they cut off his hands. After he was dead they pulled his body to the market where they cut him into pieces which also were scattered in the streets. His severed hands were nailed to the door beside Esperandeu''s

Verwijderd

Of wat dachten we van de fijne Paus Urban?:

Pope Urban summoning
the believers to the
crusade in 1095, calling
on Christians "to express
[their] love for God by
killing God''s enemies in
the East."

Afbeeldingslocatie: http://www.friends-partners.org/partners/beyond-the-pale/images/08-1.jpg

Ik dacht toch echt dat 1 van de 10 geboden was: "gij zult niet doden". Of vergis ik me?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 13:24 schreef Shady het volgende:
Ik dacht toch echt dat 1 van de 10 geboden was: "gij zult niet doden". Of vergis ik me?
Tsja geen stukjes uit hun verband rukken he...:)

in dat zelfde boek staat oa:

(Het gaat over Elisa die een beetje kaal was en een paar dorpskinderen liepen hem uit te schelden. Dat is natuurlijk een halsmisdaad. :? Dat hij zelf kwaad over werd kan ik nog wel een beetje begrijpen. Maar dat hij voor zijn wraak goddelijke hulp aanriep en ook nog kreeg vind ik wat ver gaan. Slechts 42 kinderen afgemaakt maar hij heeft ze niet zelf gedood)
23 En hij ging van daar op naar Beth-El. Als hij nu den weg opging, zo kwamen kleine jongens uit de stad; die bespotten hem, en zeiden tot hem: Kaalkop, ga op, kaalkop, ga op!
24 En hij keerde zich achterom, en hij zag ze, en vloekte hen, in den Naam des HEEREN. Toen kwamen twee beren uit het woud, en verscheurden van dezelve twee en veertig kinderen.

Verwijderd

Sorry hoor, ik vind dit weer zo een nutteloze discussie. Hier gaan we allemaal met hert vingertje naar elkaar wijzen -> Christenen slecht, Moslims slecht, Atheisten slecht.

We zijn allemaal mensen en vieren maar al te graag oorlog. We gebruiken weet ik veel wat voor redenen: geloofsovertuiging, racisme, lapje grond, ideologie, olie.

Allemaal vinden we dat we gelijk hebben en allemaal komen we niet verder. Atheisten zijn niet zelfingenomer of meer overtuigd van hun gelijk als gelovigen en andersom. ipv de oorzaak van oorlog bij geloofsovertuiging te zoeken denk ik dat we beter wat meer naar ons als de mens moeten kijken.

Verwijderd

Laat ik dan nog eens met het vingertje wijzen.

Geloof -> GOED
Fundamentalisme -> SLECHT

Maw. je mag geloven wat je wilt, als je maar niet denkt dat je beter bent dan anderen door je geloof.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben ik met je eens...mensen zijn ''slecht'' en vechten maar al te graag. Ik zeg ook niet dat theisten slechter zijn dan atheisten. Maar ze hebben wel een ontsnappings mogelijkheid. Ze kunnen zelfs een ''eeuwige'' beloning krijgen als ze uit naam van hun god wat doen. Dat vermindert de drempel in mijn ogen iets. Een atheist is zelf verantwoordelijk en moet het wel in DIT leven in orde hebben. Daarna is het over.

Ik weet dat er theisten zijn die zeggen dat ze wel een verantwoordelijkheid hebben. Maar de bulk gedraagt zich er niet naar zodra ze denken dat ze gods woord verkondigen.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Barachem:
Dus conclusie, het ligt niet zozeer aan religies als meer aan de mens, en deze verandert niet of nauwelijks kwa natuur...
Het ligt inderdaad niet aan de religies, het probleem is alleen dat religies een verdeling/tweedeling in de maatschappij veroorzaken.

Als iedereen atheistisch was, kon je ook niet zeggen : "wat een vieze klote atheist is dat."

Zo werkt het ook met de theistische stromingen (de meeste religieuse oorlogen zijn ook bedoeld om deze tweedeling/verdeling op te heffen d.m.v het wegvagen van andere groeperingen).

Een atheist zal alleen nooit kunnen zeggen: Ik doe dit in naam van God/Allah/Whatever, maar deze zal altijd persoonlijk voor zijn daden in moeten staan.

Een atheist, hoort ook niet bij een groepering waarbij iedereen elkaar zal steunen, een atheist zal zeggen als een andere atheist wat gedaan heeft, dat diegene daar zelf voor verantwoordelijk is, en zal niet proberen goed te praten wat die ander gedaan heeft.

P.s. voor de zoveelste keer, atheisme is geen geloof.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 14:48 schreef Defspace het volgende:
Barachem:
Dat ben ik dus niet met je eens. Een atheist gelooft dat er geen god is, bewijzen kan hij het ook niet.

Waar jij waarschijnlijk op doelt is een agnost. Die geeft gewoon toe dat hij het niet weet.

In mijn opinie is de kans dat een atheist gelijk heeft groter dan dat een theist gelijk heeft. Gewoon omdat het bestaan van een God niets oplost in je wereldvisie. Je moet je dan immers gaan afvragen waar die dan weer vandaan komt. En ''hogere'' God? En waar komt....etc

Kortom het is de eenvoudigste oplossing. Maar het bewijst niets.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 14:48 schreef Defspace het volgende:
Barachem:
[..]

Het ligt inderdaad niet aan de religies, het probleem is alleen dat religies een verdeling/tweedeling in de maatschappij veroorzaken.
Net als elk ander verschil tussen mensen (bijv. huidskleur).
Als iedereen atheistisch was, kon je ook niet zeggen : "wat een vieze klote atheist is dat."
En als iedereen zwart is kan je ook niet zeggen wat een vieze klote blanke.
Zo werkt het ook met de theistische stromingen (de meeste religieuse oorlogen zijn ook bedoeld om deze tweedeling/verdeling op te heffen d.m.v het wegvagen van andere groeperingen).
Het gebeurd idd. Maar is gelukkig niet het doel. En word iig in het Christendom ook veroordeeld.
Een atheist zal alleen nooit kunnen zeggen: Ik doe dit in naam van God/Allah/Whatever, maar deze zal altijd persoonlijk voor zijn daden in moeten staan.
Een christen is wel verantwoordelijk voor wat jij doet in het leven.
Een atheist, hoort ook niet bij een groepering waarbij iedereen elkaar zal steunen, een atheist zal zeggen als een andere atheist wat gedaan heeft, dat diegene daar zelf voor verantwoordelijk is, en zal niet proberen goed te praten wat die ander gedaan heeft.
Je hoort altijd bij een groep. En tussen groepen mensen ontstaan oorlogen. Je hebt groepen blanken, zwarten, duitsers, albertheijners, christenen, moslims, tweakers. Tusssen allerlei soorten groeperingen kunnen er meningsverschillen ontstaan en dus oorlogen en dus wrede dingen.
kweenie hoor.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 14:54 schreef Ortep het volgende:
Dat ben ik dus niet met je eens. Een atheist gelooft dat er geen god is, bewijzen kan hij het ook niet.
Wel, in mijn opinie moet degene die beweert dat er iets is waar je niks van kan zien, horen, proeven voelen of wat voor bewijs what so ever, degene die moet bewijzen dat er iets is. Ik bedoel, Madame Curry stelde dat er Rontgenstralen waren...iets dat je niet kan zien, proeven etc. maar wel degelijk bestaat. Zij moest dus aantonen dat het WEL bestond, het is niet zo dat zij zei: Het is zo! En dat de tegenstanders moesten gaan bewijzen dat het NIET bestond. Da''s de omgekeerde wereld natuurlijk:D
Waar jij waarschijnlijk op doelt is een agnost. Die geeft gewoon toe dat hij het niet weet.
Wederom niet waar. Atheisme is GEEN geloof. Simpel voorbeeld: Iemand die niet ziek is, noem je geen patient. Iemand die kanker heeft noem je een kankerlijder. Maar iemand die GEEN kanker heeft, noem je toch ook geen niet-kankerlijder? Atheisten geloven gewoon niet in JULLIE verhaaltjes. En dat wil dus niet zeggen dat het een opzich staand geloof is.
In mijn opinie is de kans dat een atheist gelijk heeft groter dan dat een theist gelijk heeft.
Daar heb je verdomd veel gelijk in!

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 14:54 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ik geloof helemaal niet dat er geen god is. Ik vindt het niet waarschijnlijk. Ik kan inderdaad niet bewijzen dat er geen god bestaat, maar ik kan ook niet bewijzen dat er geen kabouters bestaan. Toch ga ik er vanuit dat er geen kabouters zijn. Dat je iets niet kan bewijzen wil nog niet zeggen dat je gelooft dat het er niet is. Tenzij dit je definitie van geloven is :) (dan ben ik ook een akabouterist).

• Defspace
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Niet dus, een atheist, gaat uit van het meest aannemelijke (waarschijnlijke, logische).
Een atheist kan ook de hele dag, iedere dag, van zijn levensvisie afstappen.
Als er nieuwe aanwijzingen/bewijzen zich voordoen, die het aannemelijker maken dat het anders zit.
Als er dus een aannemelijk "bewijs" wordt geleverd, dat er een God bestaat, zullen de meeste atheisten dat weer aannemen.(moet wel het woordenboek aangepast worden :))
Momenteel is het meest aannemelijk dat deze niet bestaat, dus stellen atheisten dat God niet bestaat.
Het enige waar een atheist in gelooft, is: de wetenschap.
Dat is geen geloof, maar een levenswijze.

Bart_traB:
Net als elk ander verschil tussen mensen (bijv. huidskleur).
Ok, ik had beter kunnen zeggen "nog een extra"
En als iedereen zwart is kan je ook niet zeggen wat een vieze klote blanke
Dat was mijn punt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dubbelpost

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 15:12 schreef Defspace het volgende:
Bart_traB:
[..]

Ok, ik had beter kunnen zeggen "nog een extra"
ah fijn :)
[..]
Dat was mijn punt.
Ja, maar niet erg realistisch. Er zullen altijd verschillen tussen mensen zijn met als gevolg wrijvingen. Al zouden er alleen maar atheristen zijn dan zal er een oorlog misschien wel over iets ethisch gaan.

Deze typo''s waren wel heel erg. Zelfs met zo''n ondertitel :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 15:12 schreef Defspace het volgende:
Niet dus, een atheist, gaat uit van het meest aannemelijke (waarschijnlijke, logische).
Het lijkt mij ook dat het het meest waarschijnlijke is. Maar het is geen bewijs. Je gelooft dat het zo is.

De grap is dat er theisten zijn die zeggen dat het ZO onwaarschijnlijk is dat er geen hoger doel in het leven is, dat er wel een God moet zijn. Ze gebruiken ook logica maar komen tot een andere conlusie.

Daarom kan de discussie tussen theisten en atheisten ook nooit beslecht worden met onze huidige gegevens. Anders was dat nl al lang gebeurd. Er is gewoon onvoldoende hard bewijs voor iedere kant. Of ieder ''bewijs'' wat er is kan met het grootst mogelijke gemak worden omgedraaid.

Een Atheist (het woord zegt het al) gaat uit van het ''niet''=A bestaan van een ''god''=theisme. Hij is daar net zo rigide in als een theist.

Als je het niet zeker weet maar het er van laat afhangen wat de gegevens zijn ben je een Agnost. Ofwel een ''niet''=A ''weter''=gnost.

Verwijderd

Ortep, ik geef ook toe dat ik niet weet dat er geen god is. Ben ik dan een agnost? Ik heb toch altijd die benamingen voor mensen die iets niet doen raar gevonden. Mensen die niet voetballen ga je toch ook niet niet-voetballers noemen en ze in een hokje stoppen.

Maar eigenlijk ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik een atheïst ben omdat ik geen theïst ben. Als atheïsme expliciet het geloven dat er geen god is inhoud, noem me dan maar een agnost, of wat je wilt.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Atheïsme is net zo min een geloof als dat kaal een haarkleur is. A-theïst betekent gewoon "niet theïst".

Het sluit ook niet uit dat je een agnost bent. Je kunt best agnostisch atheïst zijn, of agnostisch theïst.
Je hebt groepen blanken, zwarten, duitsers, albertheijners, christenen, moslims, tweakers. Tusssen allerlei soorten groeperingen kunnen er meningsverschillen ontstaan en dus oorlogen en dus wrede dingen.
Natuurlijk is het bestaan van groepen wel praktisch als excuus voor een oorlog (mooi duidelijk wie "wij" zijn, en wie "zij" zijn), maar je moet ook kijken naar in hoeverre de ideeën die deze groepen als kenmerk hebben aanzet geven tot conflicten. In veel religies wordt oorlog tegen de ongelovigen gezien als iets wat de goedkeuring van een bepaalde god of godin verdient. De ideeën van de Nazi''s geven uitdrukkelijk aanzet tot vervolging en onderdrukking. Binnen die-en-die straatbende wordt je status bepaald door het aantal kantjes A4 van je strafblad. Enz. enz.

Daar tegenover staat dat een blanke niet alleen om die reden mat moet zoeken met iemand die bij de Albert Heijn werkt, of dat je als Duitser alle Tweakers op een afgelegen eiland moet dumpen. Ik denk ook niet dat het atheïsme op zich agressie of een uitgesproken gevoel van superioriteit met zich meebrengt.

Verwijderd

FF vertellen dat de meeste zogeachte geloofs oorlogen gewoon om het geld gingen. Neem nou de kruisridders die het oostblok van de christenen probeerden te beschermen van de moslims. Dat waren gewoon roofpartijen en omdat de helft van papa''s inkomen uit Istanbul ariveede, moest er wat gedaan worden.

Verwijderd

Tzzer>> Lees dit draadje, en lees ook alle links die gegeven worden. De paus en de kerk zelf is het niet met je eens. De kerk erkent openlijk dat ze in de middeleeuwen heeft aangezet tot geloofsvervolging en religieuze oorlog. De kerk erkent zelfs dat ze medeverantwoordelijk is voor de holocaust.

Dus ga nu ff niet de geschiedenis zitten ontkennen aub, dat heeft de RK-kerk niet volgehouden, dus jij ook niet.

<edit>typo</edit>

Verwijderd

de osmaanse rijk was een van de rijken die het meest toleranste waren.. ze namen de joden die in Spanje werden vervolgd binnen..

je hebt daar nog steeds een geemenschap wonen in Istanbul. meeste zijn naar israel gegaan

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zal ik eerste even iedereen verblijden met wat strakke definities? :)

Theist Iemand die gelooft in het bestaan van een of meerdere goden.
Atheist Iemand die niet geloof in het bestaan van een of meerdere goden.
Agnost Iemand die er van uit gaat dat het principieel onmogelijk is kennis te verkrijgen over god.
Noncognitivist Iemand die van mening is dat het woord ''god'' niet goed gedefinieerd is, en dat de uitspraak ''god bestaat'' dus betekenisloos is.

Uit deze definitie volgt dat iedereen noodzakelijkerwijs of een theist, of een atheist is. Een agnost kan beide zijn: de atheistische agnost vindt dat het bestaan van god niet te kennen valt, de theistische agnost vindt dat de eigenschappen van god niet gekend kunnen worden. Overigens is iedereen een atheist/theist/etc. met betrekking tot een bepaalde god. De Christen is een theist met betrekking tot Jahweh, maar een atheist met betrekking tot Allah, en misschien wel net als ik een noncognitivist met betrekking tot een god die de ''transcedente manifestatie van het ultieme zijn'' is.

Het lijkt me verder volledig oninteressant te kijken of religies ed wel of niet tot oorlog aanleiding geven. De waarde van iedere filosofie of religie hangt af van haar waarheid. Ik kwoot Richard Robinson uti zijn An Atheists Values:

If it were true that a general belief in atheism caused a high frequency of murder and theft and rape, while a general belief in theism caused a low frequency of them, and at the same time atheism were true and theism were false, we should be compelled to make a painful choice. There would be nothing for it but either to preach the true doctrine and see murder and theft and rape increase in consequence, or to keep down the rate of crime by preaching the false doctrine. That would be a hateful dilemma indeed. Yet there is no doubt which course we ought to take if we ever were obliged to make this choice. We ought to preach the true doctrine and endure the consequent increase in crime. To preach a false doctrine, or to preach a doctrine without considering whether it is false or true, is base and beneath human dignity. It is an abandonment of the great good of truth, and a treachery towards our fellows worse than exposing them to a greater risk of crime.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nihilistisch? Lijkt me niet. Mijn moraliteit is gebaseerd op de rede en de wetenschap, maar dat maakt het niet minder moreel. Ik las vandaag trouwens zo''n mooi stuk over de supremacy van rede op geloof en emotie. Dit komt uit "Faith of the Fallen", deel 6 van Terry Goodkind''s "Sword of Truth" serie (ja, je leert nog een wat van fantasy :) ):

"The most important rule there is, the Wizard''s Sixth Rule: the only sovereign you can allow to rule you is reason."
Reflections of the firelight danced in his hazel eyes. "The Sixth Rule is the hub upon which all rules turn. It is not only the most important rule, but the simplest. Nonetheless, it is the one most often ignored and violated, and by far the most despised. It must be wielded in spite of the ceaseless, howling protests of the wicked.
"Misery, iniquity and utter destruction lurk in the shadows outside its full light, where half-truths snare the faithful disciples, the deeply feeling believers, the selfless followers.
"Faith and feelings are the warm marrow of evil. Unlike reason, faith and feelings provide no boundary to limit any delusion, any whim. They are a virulent poison, giving the numbing illusion of moral sanction to every depravity ever hatched.
"Faith and feelings are the darkness to reason''s light.
"Reason is the very substance of truth itself. The glory that is life is wholly embraced through reason, through this rule. In rejecting it, in rejecting reason, one embraces death."

[Edit - damn, codetje vergeten.]

Verwijderd

Topicstarter
tsssk.. wat een uitvluchten en hypocrisie

Fantastisch ook die pogingen om de aandacht af te leiden van de wreedheden van Atheisme
door weer naar theisme te verwijzen
op zo''n kinderachtige manier van " Ja maar kijk eens wat hij deed"

:r :r

Er zijn maar een paar personen die snappen waar het om gaat
namelijk dat de mens verantwoordelijk en oorzaak is voor hetgene wat hij doet of toelaat in of door zijn overtuiging

het maakt ook niet uit waar hij van overtuigd is hij vind altijd wel een excuus
om zijn gewelddadige aard goed te praten
en dat excuus als verklaring misbruiken om zijn wandaden te verantwoorden
of het nou atheisme, theisme, voetbal, sexuele voorkeur of huidskleur etc... is

geen van die, op zich zelf staande overtuigingen, zullen de oorzaak zijn van geweld
de oorzaak kan enkel en alleen gezocht worden in de menselijke psyche

maar toch wil ik waarschuwen voor de gevaren die schuilen in atheisme en nihilistische wetenschap

aangezien zij de potentie hebben om mens en dier te reduceren tot veestapels
die om economische redenen ''geruimd'' kunnen worden

zonder ook maar enige gewetenswroeging , want geweten bestaat niet
ze hoeven ook geen rekening meer te houden met de ''final judgemend'' die theisten nog enigzins weerhoud

of zich bezig te houden met liefdadigheid of hulpverlening aan armen (zoals theisten dat wel doen )
want armen zijn de zwakken
de uitvallers in een race van een wereld waar de wet van de sterkste geld....

atheisme en wetenschap vormen nu dus het meest geavanceerde excuus in de handen van de geweldadige mens

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 00:53 schreef Flamez het volgende:
tsssk.. wat een uitvluchten en hypocrisie

Fantastisch ook die pogingen om de aandacht af te leiden van de wreedheden van Atheisme
door weer naar theisme te verwijzen
op zo''n kinderachtige manier van " Ja maar kijk eens wat hij deed"
Grappig dat je dat zegt Flamez, want jij hebt zelf deze topic gestart met een aantal verwijzingen naar "de door Atheisten begannen misdrijfen en oorlogen". (kijk maar even bovenaan als je het vergeten bent).Dus moet je niet gaan zeuren als wij het afmaken door jouw stelling te weerleggen met feiten.Dus wat nou kinderachtig? Je bent er zelf mee begonnen man!
Er zijn maar een paar personen die snappen waar het om gaat
namelijk dat de mens verantwoordelijk en oorzaak is voor hetgene wat hij doet of
toelaat in of door zijn overtuiging
Absoluut waar. Maar jij vergeet dat het geloof in de geschiedenis duizenden malen is misbruikt om te moorden etc.
En ik heb nog nooit iemand "In naam van het Atheisme, sterf" horen roepen. Terwijl het "In naam van God, sterf" en "de heilige oorlog" wel tientallen malen geroepen word.
het maakt ook niet uit waar hij van overtuigd is hij vind altijd wel een excuus
om zijn gewelddadige aard goed te praten
en dat excuus als verklaring misbruiken om zijn wandaden te verantwoorden
of het nou atheisme, theisme, voetbal, sexuele voorkeur of huidskleur etc... is

geen van die, op zich zelf staande overtuigingen, zullen de oorzaak zijn van geweld
de oorzaak kan enkel en alleen gezocht worden in de menselijke psyche
Dat is waar. Helaas wordt de menselijke psysche nogal eens beinvloed door kerken en zogenaamd goddelijke motiefen om te moorden
maar toch wil ik waarschuwen voor de gevaren die schuilen in atheisme en nihilistische wetenschap
Jij bent echt gek! Ik waarschuw 100.000 keer vaker tegen de gevaren die schuilen in fundamentalisme. En zeg dat ook gelijk even tegen de Taliban wil je?
aangezien zij de potentie hebben om mens en dier te reduceren tot veestapels
die om economische redenen ''geruimd'' kunnen worden
Of tot veestapels die om godsdienstige redenen "geruimd" ,"beschermd" , "bekeerd" of weet ik veel wat voor godsdientig motief dan ook gebruikt wordt om te moorden en slachten. (De "Jihad" van Irak, de "Fatwa" van Khomeiny, de "Kruistochten" van de christelijke kerk (lees het vermoorden van alle moslims en joden in Europa en het Midden-Oosten. WIst je trouwens dat Constantinopel kompleet is verwoest door de fijne kruisridders.
zonder ook maar enige gewetenswroeging , want geweten bestaat niet
ze hoeven ook geen rekening meer te houden met de ''final judgemend'' die theisten nog enigzins weerhoud
Nee hoor, de Theisten vragen gewoon aan het einde vergiffenis en huspakee. God vergeeft ze. Net zoals alle moordenaars die uit naam van God tijdens de kruistochten verkracht en vermoord hebben, en later fijn vergeven werden door de kerk! Nou dat houdt ze echt tegen hoor. De Taliban moordt nu ook alles uit in naam van Allah.
EN waar haal jij het lef vandaan om te stellen dat IK, als atheist, geen geweten zou hebben? Hoe DURF je!:(
Ik heb godverredomme 10 keer zoveel geweten in me flikker dan menig scheinheilige kerkbezoeker die ieder ander geloof veroordeelt of mensen uitsluit die zich niet aan hun bekrompen regeltjes houden. Ik ben een goed mens met een goed gevoel voor goed of slecht, en dat heeft GEEN MOER met die kutkerk te maken (ja je hebt me nu echt kwaad gemaakt). Die kutkerk die mensen veroordeeld omdat ze de liefde met hun geliefdes bedrijfen zonder getrouwd te zijn. Die kutkerk die mensen ervan weerhoud te trouwen omdat ze niet dezelfde leer aanhangen etc. :r
of zich bezig te houden met liefdadigheid of hulpverlening aan armen (zoals theisten dat wel doen )
Ik geloof dat de grootste fondsen en gevers geen MOER met de kerk te maken hebben. Amnesty International, Giro 666 etc. Zeker even vergeten? Shit waar haal je het lef vandaan?
want armen zijn de zwakken
de uitvallers in een race van een wereld waar de wet van de sterkste geld....
Ja, dat is zo. De kerk, die in eeuwenlange weelde baade terwijl het volk verhongerde. Vergeten zeker?
atheisme en wetenschap vormen nu dus het meest geavanceerde excuus in de handen van de geweldadige mens
Ja, en dat gaat gelukkig al 50 jaar een stuk beter dan de 5000 jaar hiervoor.

• digifun
  • Niet online

digifun

In hoeverre heeft de topicstarter last van cognitieve dissonantie reductie?

Mijn idee is dat de topicstarter in de ontkenningsfase zit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 10:32 schreef outlaw het volgende:

Mijn idee is dat de topicstarter in de ontkenningsfase zit.
Mijn idee is dat de topicstarter vastgelult is en geen argumenten meer weet in te brengen die ook maar ergens op slaan en daarom maar wartaal begint uit te slaan.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Dan gaan we eens even haarfijn uitzoeken. ;)

Flamez:
Met als voorbeelden de wreedheden van het...

com.mu.''nis.me (het ~ ) : 1. beweging die streeft naar een maatschappelijk stelsel van de gemeenschap van goederen.
(Met eventueel als 2. gezworen vijand van het kapitalisme.)

fas.''cis.me (het ~) : 1. politiek systeem berustende op ultranationalistische, autoritaire en onverdraagzame beginselen.

Flamez, leg mij nou eens uit wat deze denkbeelden te maken hebben met metafysica.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Flamez, nogmaals, wetenschap en nihilisme hebben niets met elkaar te maken. Nihilisme is de totale afwijzing van moraal. Wetenschap is de methode om objectief tot de waarheid te komen. Dat heeft niets met elkaar te maken.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 12:27 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Flamez, nogmaals, wetenschap en nihilisme hebben niets met elkaar te maken. Nihilisme is de totale afwijzing van moraal. Wetenschap is de methode om objectief tot de waarheid te komen. Dat heeft niets met elkaar te maken.
Even voor Flamez een paar definities op een rij:
ni hiŽlis me
het nihilisme; afleiding: nihilistisch; nihilist

1 het verwerpen van alle stellige overtuiging of van alle
binding op esthetisch, filosofisch of sociaal gebied
2 <medicijnen, geneeskunde> ongeloof in enige therapie
3 psychopathische waan dat een deel van het lichaam of
enig ander deel van de werkelijkheid niet meer bestaat

atheŽïsme a the is me [atejIsmŽ]
het atheïsme; afleiding: atheïstisch; atheïst

1 ontkenning van het bestaan van God

Žwe ten schap
de wetenschap (vrouwelijk); de wetenschappen

1 het systematisch geordende geheel van het weten en
van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan
worden
voorbeeld
+ bijvoeglijk naamwoord
exacte, economische wetenschappen
normatieve wetenschappen
zoals de zedenleer, de opvoedkunde, de
rechtsleer
occulte wetenschappen
waaronder magie, astrologie
sociale wetenschappen
gammawetenschappen
toegepaste wetenschap
+ werkwoord
wetenschap beoefenen
+ voorzetsel
leven voor de wetenschap
2 het weten omtrent, de kennis, de bekendheid met iets
voorbeeld
+ voorzetsel
in de wetenschap dat hij van haar hield?

Dus ik hoop dat Flamez nu eindelijk ophoudt met het gelijktrekken van nihilisme, wetenschap en atheisme.:(

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 21 maart 2001 12:27 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik ben het met je eens hoor LD.

Maar hij zeg net niet dat het hetzelfde is. Hij zegt iets als: Ik wil waarschuwen voor de gevaren van het drinken van zwavelzuur en voor het langdurig slapen onder een waterlelie. Dat heeft ook niets met elkaar te maken.

Hij noemt het wel in één zin. Dat is wel erg suggestief

Verwijderd

Ik vind het moeilijk voor te stellen hoe atheisme kan leiden tot fundamentalisme...

Om even in Hybrids termen van voetbal te blijven: Je hebt geen hooligans die alles kort en klein slaan wat met voetbal te maken heeft.

Misschien dat onterechte arogantie en gebrek aan bescheidenheid wel eigenschappen zijn die bij atheisten vaker voorkomen dan bij christenen. Het is inderdaad goed om daar bedacht op te zijn en niet altijd te denken dat je alles aankan en beter weet.

Daarentegen hebben christenen weer vaak het idee dat ze bepaalde dingen niet kunnen begrijpen omdat dat ''iets hogers'' zou zijn en worden ze in hun denken beperkt en doen beperkt door vaste ideeen uit de bijbel. Ze hebben vaker last van het tegenovergestelde: onterechte bescheidenheid.

Maar dat atheisme tot hetzelfde soort fundamentalisme kan leiden als godsdienst lijkt me sterk...

Mooi stukje tekst trouwens L.D.! Helemaal mee eens :).

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41

faraway

Dank U...

Maar dat atheisme tot hetzelfde soort fundamentalisme kan leiden als godsdienst lijkt me sterk...
Hoezo :? dat is allang gebleken. De grootste volkerenmoord in de geschiedenis werd gepleegd in naam van het atheïstische communisme.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 21 maart 2001 13:40 schreef faraway het volgende:

Hoezo :? dat is allang gebleken. De grootste volkerenmoord in de geschiedenis werd gepleegd in naam van het atheïstische communisme.
Misschien is het nuttig dat je de tread helemaal leest. Dan kan je aardig stukjes lezen over kruistochten en Spaanse Inquisitie.

Het is veel makkelijker om 20 miljoen mensen te vermoorden als je er honderd miljoen bij elkaar hebt en over modern vervoer en wapens beschikt.

In 1300 was het wat lastig een paar miljoen mensen te vermoorden omdat:

A) Er veel minder mensen waren
B) Je geen tijd van leven had om het te doen met een zwaard, een brandstapel of een pijnbank.

Je moet op zijn minst rekening hoeden met het percentage van de wereldbevolking dat er werd vermoord. En met de mogelijkheden van je wapens

Bovendien heeft het communisme het niet eens 100 jaar volgehouden, toen was het over. Uit naam van een geloof worden er al een 4000 jaar mensen vermoord. Het gaat maar door en het gaat maar door.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

en ze doen het weer prachtig waaahahahahaha
In en in triest.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 13:40 schreef faraway het volgende:

[..]

Fout! Dat was de 30-jarige oorlog, die de bevolking van Europa halveerde.
En dat zonder in ogenschouw genomen dat er in die tijd veeeel minder mensen leefden en het wat lastig gaat hele volkeren snel uit te moorden met zwaarden en paarden als vervoermiddel:

de dertigjarige oorlog (1618-1648)
De godsdienstige en politieke verdeeldheid leidde tot de vorming van
verbonden als de Protestantse Unie (1608)
(1609). In de daarop volgende Dertigjarige Oorlog probeerden de
Habsburgse - katholieke - keizers tevergeefs hun macht te herstellen.
Grote delen van Europa werden in de oorlog verwoest, de bevolking
werd vrijwel gehalveerd door oorlog, honger en ziekte. In de vrede van
Westfalen (1648) verloor het rijk omvangrijke gebieden aan Zweden en
Frankrijk; Zwitserland en de Nederlanden werden zelfstandige staten;
de regionale vorsten verkregen nu vrijwel alle rechten ten opzichte van
de keizer. Zelfs het sluiten van verbonden met buitenlandse
mogendheden. Het keizerschap was vanaf dat moment weinig meer
dan een ceremonieel geworden.

Een gezellige genocide onder het mom van de protestanten tegen de katholieken

50.000.000 doden.....meer dan de 2e wereldoorlog...en dat zonder massa vernietigingswapens en met een bevolking die 10 keer zo klein was.

Dus.....

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Faraway:
...in naam van het atheïstische communisme.
Aan jou dan ook de vraag wat het communisme (anti-kapitalisme, gemeenschap van goederen, enz.) te maken heeft met het gebrek aan geloof in goden. Volgens mij zit er namelijk geen logisch verband tussen die twee.

Of laat ik het anders vragen: wat zou er aan het begrip "communisme" veranderen wanneer alle communisten een godsdienst aan zouden hangen?

• faraway

faraway

Dank U...

De grote sterfte in Europa tijdens de dertigjarige oorlog was volgens mij voor het grootste deel te wijten aan de pest en hongersnood. Van massaslachtingen op miljoenen mensen heb ik nog nooit gehoord, maar misschien kan iemand daar meer informatie over geven.

edit:
Zelf maar even nagekeken. Waar die 50 miljoen vandaan komt is mij een raadsel.[quote]
The real losers in the war were the German people. Over 300,000 had been killed in battle. Millions of civilians had died of malnutrition and disease, and wandering, undisciplined troops had robbed, burned, and looted almost at will. Most authorities believe that the population of the Empire dropped from about 21,000,000 to 13,500,000 between 1618 and 1648. Even if they exaggerate, the Thirty Years War remains one of the most terrible in history.
[/quote]

Ik vind het wel opvallend dat mijn korte reactie voor sommigen gelijk aanleiding is om mij in een discussie te sleuren over wie nu de meeste oorlogen heeft veroorzaakt, die discussie is even zinloos als voorspelbaar en het antwoord daarop is al vele malen gegeven: Ideologieën zijn zelf niet de oorzaak van oorlogen, het is de mens die ze als excuus gebruikt voor machtsmisbruik en zelfverrijking.

Unicorn >>
Aan jou dan ook de vraag wat het communisme (anti-kapitalisme, gemeenschap van goederen, enz.) te maken heeft met het gebrek aan geloof in goden. Volgens mij zit er namelijk geen logisch verband tussen die twee.
Nee, volgens mij ook niet. Ik had het misschien ook beter over stalinisme kunnen hebben, maar wat ik bedoelde was dat atheïsme als een door de staat opgelegde levensovertuiging net zo schadelijk is als welke religie dan ook.
Ik ben persoonlijk zelfs behoorlijk positief over de gedachte achter het communisme, maar daar zijn al andere discussies over geweest.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 21 maart 2001 15:48 schreef faraway het volgende:
De grote sterfte in Europa tijdens de dertigjarige oorlog was volgens mij voor het grootste deel te wijten aan de pest en hongersnood. Van massaslachtingen op miljoenen mensen heb ik nog nooit gehoord, maar misschien kan iemand daar meer [..]
De genocide in Rusland is ook niet uitgevoerd door het met miljoenen tegelijk afslachten. Maar voornamelijk door (kunstmatige)hongersnoden.

Dat maakt niet zo veel uit met een hongersnood die door een oorlog ontstaat. Die was er nl ook niet geweest als er geen oorlog was geweest.

Verwijderd

Topicstarter
voor de gene die twijfelen waarom ik dit topic heb gestart

ik weet ook wel dat het fout is om te generaliseren en dan met de vinger te wijzen

zie het als ''een koekkie van eigen deeg''

ik wou effe zien hoe de hardste schreeuwers tegen theisme nu in ''denial'' zouden gaan als de rollen omgedraait werden >:)

Op woensdag 21 maart 2001 14:09 schreef Shady het volgende:

[..]

Fout! Dat was de 30-jarige oorlog, die de bevolking van Europa halveerde.

50.000.000 doden.....meer dan de 2e wereldoorlog...en dat zonder massa vernietigingswapens en met een bevolking die 10 keer zo klein was.
over Fout gesproken
The Thirty Years War (1618-48)
-C.V. Wedgwood, The Thirty Years War (1969): The population of Germany fell from 21M to 13œM -- a loss of 7œ million.
-Geoffrey Parker, The Thirty Years War (1984): The population declined from 20M to 16 or 17M -- a loss of 3 or 4 million.
-R.J. Rummel: 5,750,000 democides
-Levy, War in the Modern Great Power System: 2,071,000 battle deaths.
-Urlanis
K. in Battle: 180,000
Military. Killed and died: 600,000
da''s toch een poeppie minder
dit zijn schattingen gedaan door verschillende onderzoekers zoals je ziet komen ze niet eens boven de 8 miljoen uit laat staan 50 miljoen
Crusades (1095-1291)
-Wertham: 1,000,000
+
-Albigensian Crusade (1208-49)
FJP Veale, Advance to Barbarism, 1953, 1968 (cited by Rummel): 200,000
Spanish Inquisition (1478-1834)
-Cited in Will Durant, The Reformation (1957):
Juan Antonio Llorente, General Secretary of the Inquisition from 1789 to 1801, estimated that 31,912 were executed (and 291,450 otherwise severely punished) 1480-1808.
In contrast to the high estimate cited above, Durant tosses his support to the following low estimates:
-Hernando de Pulgar, secretary to Queen Isabella, estimated 2,000 burned before 1490.
-An unnamed "Catholic historian" estimated 2,000 burned, 1480-1504, and 2,000 burned, 1504-1758.
NOTE: these numbers only include those actually burned at the stake. There would also have been additional uncounted deaths in prison and in exile caused by the Inquisition.
-Britannica: 2,000
-Wertham: 250,000
-Rummel: 350,000 deaths overall.
vergelijk dat eens met de cijfers van Stalin , Mao en Pol Pot en vergelijk de aantal jaren die er voor nodig waren

bijkomend dat de meeste slachtoffers van hun Democide zijn omgekomen door executies en uithongering

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:07 schreef Flamez het volgende:

ik weet ook wel dat het fout is om te generaliseren en dan met de vinger te wijzen

ik wou effe zien hoe de hardste schreeuwers tegen theisme nu in ''denial'' zouden gaan als de rollen omgedraait werden >:)

[..]

over Fout gesproken
[..]

dit zijn schattingen gedaan door verschillende onderzoekers zoals je ziet komen ze niet eens boven de 8 miljoen uit laat staan 50 miljoen
[..]

[..]

vergelijk dat eens met de cijfers van Stalin , Mao en Pol Pot en vergelijk de aantal jaren die er voor nodig waren

bijkomend dat de meeste slachtoffers van hun Democide zijn omgekomen door executies en uithongering
Afbeeldingslocatie: http://www.britannica.com/bcom/art/00003/60.gif
The dear old Holy Roman Empire, How does it stay together?"

asked the tavern drinkers in Goethe''s Faust--and the answer is no easier to find today than in the late 18th, or early
17th, century. The Holy Roman Empire of the German Nation was a land of many polities. In the empire there were
some 1,000 separate, semiautonomous political units, many of them very small--such as the Imperial Knights, direct
vassals of the emperor and particularly numerous in the southwest, who might each own only part of one village--and
others comparable in size with smaller independent states elsewhere, such as Scotland or the Dutch Republic. At the
top came the lands of the Austrian Habsburgs, covering the elective kingdoms of Bohemia and Hungary, as well as
Austria, the Tyrol, and Alsace, with about 8,000,000 inhabitants; next came electoral Saxony, Brandenburg, and
Bavaria, with more than 1,000,000 subjects each; and then the Palatinate, Hesse, Trier, and Württemberg, with about
500,000 each.

These were large polities, indeed, but they were weakened by three factors. First, they did not accept primogeniture:
Hesse had been divided into four portions at the death of Landgrave Philip the Magnanimous, Luther''s patron, in
1567; the lands of the Austrian Habsburgs were partitioned in 1564 and again in 1576. Second, many of the states
were geographically fragmented: thus the Palatinate was divided into an Upper County, adjoining the borders of both
Bohemia and Bavaria, and a Lower County, on the middle Rhine. These factors had, in the course of time, created in
Germany a balance of power between the states. The territorial strength of the Habsburgs may have brought them a
monopoly of the imperial title from 1438 onward, but they could do no more: the other princes, when threatened,
were able to form alliances whose military strength was equal to that of the emperor himself. However, the third
weakness--the religious upheaval of the 16th century--changed all that: princes who had formerly stood together were
now divided by religion. Swabia, for example, more or less equal in area to modern Switzerland, included 68 secular
and 40 spiritual princes and also 32 imperial free cities. By 1618 more than half of these rulers and almost exactly
half of the population were Catholic; the rest were Protestant. Neither bloc was prepared to let the other mobilize an
army. Similar paralysis was to be found in most other regions: the Reformation and Counter-Reformation had
separated Germany into hostile but evenly balanced confessional camps.

The Religious Peace of Augsburg in 1555 had put an end to 30 years of sporadic confessional warfare in Germany
between Catholics and Lutherans by creating a layered structure of legal securities for the people of the empire. At
the top was the right (known as cuius regio, eius religio) of every secular ruler, from the seven electors down to the
imperial knights, to dictate whether their subjects'' religion was to be Lutheran or Catholic (the only officially
permitted creeds). The only exceptions to this rule were the imperial free cities, where both Lutherans and Catholics
were to enjoy freedom of worship, and the Catholic ecclesiastical states, where bishops and abbots who wished to
become Lutherans were obliged to resign first. The latter provision, known as the reservatum ecclesiasticum, gave
rise to a war in 1583-88 when the archbishop of Cologne declared himself a Protestant but refused to resign: in the
end a coalition of Catholic princes, led by the duke of Bavaria, forced him out.

This "War of Cologne" was a turning point in the religious history of Germany. Until then, the Catholics had been
on the defensive, losing ground steadily to the Protestants. Even the decrees of the Council of Trent, which animated
Catholics elsewhere, failed to strengthen the position of the Roman church in Germany. After the successful struggle
to retain Cologne, however, Catholic princes began to enforce the cuius regio principle with rigour. In Bavaria, as
well as in Würzburg, Bamberg, and other ecclesiastical states, Protestants were given the choice of either conversion
or exile. Most of those affected were adherents of the Lutheran church, already weakened by defections to Calvinism,
a new creed that had scarcely a German adherent at the time of the Religious Peace of Augsburg. The rulers of the
Palatinate (1560), Nassau (1578), Hesse-Kassel (1603), and Brandenburg (1613) all abandoned Lutheranism for the
new confession, as did many lesser rulers and several towns. Small wonder that the Lutherans came to detest the
Calvinists even more than they loathed the Catholics.

These religious divisions created a complex confessional pattern in Germany. By the first decade of the 17th century,
the Catholics were firmly entrenched south of the Danube and the Lutherans northeast of the Elbe; but the areas in
between were a patchwork quilt of Calvinist, Lutheran, and Catholic, and in some places one could find all three. One
such was Donauwörth, an independent city just across the Danube from Bavaria, obliged (by the Peace of Augsburg)
to tolerate both Catholics and Protestants. But for years the Catholic minority had not been permitted full rights of
public worship. When in 1606 the priests tried to hold a procession through the streets, they were beaten and their
relics and banners were desecrated. Shortly afterward, an Italian Capuchin, Fray Lorenzo da Brindisi, later canonized,
arrived in the city and was himself mobbed by a Lutheran crowd chanting "Capuchin, Capuchin, scum, scum." He
heard from the local clergy of their plight and promised to find redress. Within a year, Fray Lorenzo had secured
promises of aid from Duke Maximilian of Bavaria and Emperor Rudolf II. When the Lutheran magistrates of
Donauwörth flatly refused to permit their Catholic subjects freedom of worship, the Bavarians marched into the city
and restored Catholic worship by force (December 1607). Maximilian''s men also banned Protestant worship and set
up an occupation government that eventually transferred the city to direct Bavarian rule.

These dramatic events thoroughly alarmed Protestants elsewhere in Germany. Was this, they wondered, the first step
in a new Catholic offensive against heresy? Elector Frederick IV of the Palatinate took the lead. On May 14, 1608, he
formed the Evangelical, or Protestant, Union, an association to last for 10 years, for self-defense. At first, membership
remained restricted to Germany, although the elector''s leading adviser, Christian of Anhalt, wished to extend it, but
before long a new crisis rocked the empire and turned the German union into a Protestant International.

The new crisis began with the death of John William, the childless duke of Cleves-Jülich, in March 1609. His
duchies, occupying a strategic position in the Lower Rhineland, had both Protestant and Catholic subjects, but both of
the main claimants to the inheritance were Protestants; under the cuius regio principle, their succession would lead
to the expulsion of the Catholics. The emperor therefore refused to recognize the Protestant princes'' claim. Since
both were members of the Union, they solicited, and received, promises of military aid from their colleagues; they
also received, via Christian of Anhalt, similar promises from the kings of France and England. This sudden accretion
in Protestant strength caused the German Catholics to take countermeasures: a Catholic League was formed between
Duke Maximilian of Bavaria and his neighbours on July 10, 1609, soon to be joined by the ecclesiastical rulers of the
Rhineland and receiving support from Spain and the Papacy. Again, reinforcement for one side provoked
countermeasures. The Union leaders signed a defensive treaty with England in 1612 (cemented by the marriage of
the Union''s director, the young Frederick V of the Palatine, to the king of England''s daughter) and with the Dutch
Republic in 1613.

At first sight, this resembles the pyramid of alliances, patiently constructed by the statesmen of Europe 300 years
later, which plunged the continent into World War I. But whereas the motive of diplomats before 1914 was fear of
political domination, before 1618 it was fear of religious extirpation. The Union members were convinced of the
existence of a Catholic conspiracy aimed at rooting out all traces of Protestantism from the empire. This view was
shared by the Union''s foreign supporters. At the time of the Cleves-Jülich succession crisis, Sir Ralph Winwood, an
English diplomat at the heart of affairs, wrote to his masters that, although "the issue of this whole business, if
slightly considered, may seem trivial and ordinary," in reality its outcome would "uphold or cast down the greatness
of the house of Austria and the church of Rome in these quarters." Such fears were probably unjustified at this time.
In 1609 the unity of purpose between pope and emperor was in fact far from perfect, and the last thing Maximilian of
Bavaria wished to see was Habsburg participation in the League: rather than suffer it, in 1614 he formed a separate
association of his own and in 1616 he resigned from the League altogether. This reduction in the Catholic threat was
enough to produce reciprocal moves among the Protestants. Although there was renewed fighting in 1614 over
Cleves-Jülich, the members of the Protestant Union had abandoned their militant stance by 1618, when the treaty of
alliance came up for renewal. They declared that they would no longer become involved in the territorial wrangles of
individual members, and they resolved to prolong their association for only three years more.

Although, to some extent, war came to Germany after 1618 because of the existence of these militant confessional
alliances, the continuity must not be exaggerated. Both Union and League were the products of fear; but the grounds
for fear seemed to be receding. The English ambassador in Turin, Isaac Wake, was sanguine: "The gates of Janus
have been shut," he exulted in late 1617, promising "calm and Halcyonian days not only unto the inhabitants of this
province of Italye, but to the greatest part of Christendome." That Wake was so soon proved wrong was due largely
to events in the lands of the Austrian Habsburgs over the winter of 1617-18.

The crisis in the Habsburg lands

While the Cleves-Jülich crisis held the attention of western Europe in 1609, the eyes of observers farther east were on
Prague, the capital of Bohemia. That elective kingdom (which also included Silesia, Lusatia, and Moravia), together
with Hungary, had come to the Habsburg family in 1526. At first they were ruled jointly with Austria by Ferdinand I
(brother of Emperor Charles V), but after his death in 1564 the inheritance was divided into three portions: Alsace
and Tyrol (known as "Further Austria") went to one of his younger sons; Styria, Carinthia, and Carniola (known as
"Inner Austria") went to a second; only the remainder was left for his successor as emperor, Maximilian II.

By 1609 fragmentation had advanced even further: Maximilian''s eldest son, Rudolf II (emperor, 1576-1611), ruled
only Bohemia; all the rest of his father''s territories had been acquired, the previous year, by a younger son, Matthias.
The new ruler had come to power not through strength or talent, however, but by the exploitation of the religious
divisions of his subjects. During the 1570s the Protestants of Austria, Bohemia, and Hungary had used their strength
of numbers and control of local representative assemblies to force the Habsburgs to grant freedom of worship to
their Protestant subjects. This was clearly against the cuius regio principle, and everyone knew it. In 1599 the ruler
of Inner Austria, Archduke Ferdinand, began a campaign of forcible re-Catholicization among his subjects, which
proved entirely successful. But, when Rudolf II launched the same policy in Hungary shortly afterward, there was a
revolt, and the rebels offered the Hungarian crown to Matthias in return for guarantees of toleration. The Bohemians
decided to exploit Rudolf''s temporary embarrassment by pressing him to grant similarly far-reaching concessions to
the non-Catholic majority of that kingdom. The "Letter of Majesty" (Majestätsbrief) signed by Rudolf on July 9,
1609, granted full toleration to Protestants and created a standing committee of the Estates, known as "the
Defensors," to ensure that the settlement would be respected.

Rudolf II--a recluse who hid in a world of fantasy and alchemy in his Hradcany palace above Prague, a manic
depressive who tried to take his own life on at least one occasion--proved to be incapable of keeping to the same
policy for long. In 1611 he tried to revoke the Letter of Majesty and to depose the Defensors by sending a small
Habsburg army into Prague, but a force of superior strength was mobilized against the invaders and the Estates
resolved to depose Rudolf and offer their crown to Matthias. The emperor, broken in mind and body, died in January
1612. All his territories were then ruled by his brother, who also succeeded him as Holy Roman emperor later in the
year. The alliance with the Protestant Estates that brought about Matthias''s elevation, however, did not long continue
once he was in power. The new ruler sought to undo the concessions he had made, and he looked for support to his
closest Habsburg relatives: his brother Albert, ruler of the Spanish Netherlands; his cousin Ferdinand, ruler of Inner
Austria; and his nephew Philip III, king of Spain. All three, however, turned him down.

Albert had in 1609 succeeded in bringing the war between Spain and the Dutch Republic to a temporary close with
the Twelve Years'' Truce. The last thing he wanted was to involve his ravaged country in supplying men and money to
Vienna, perhaps provoking countermeasures from Protestants nearer home. Archduke Ferdinand, although willing to
aid Matthias to uphold his authority (not least because he regarded himself as heir presumptive to the childless
Matthias), was prevented from doing so by the outbreak of war between his Croatian subjects and the neighbouring
republic of Venice (the Uskok War, 1615-18). Philip of Spain was also involved in war: in 1613-15 and 1616-17,
Spanish forces in Lombardy fought the troops of the duke of Savoy over the succession to the childless duke of
Mantua. Spain could therefore aid neither Matthias nor Ferdinand.

In 1617, however, papal diplomats secured a temporary settlement of the Mantuan question, and Spanish troops
hastened to the aid of Ferdinand. Before long, Venice made overtures for peace, and the archduke was able to leave
his capital at Graz in order to join Matthias. The emperor, old and infirm, was anxious to establish Ferdinand as his
heir, and, in the autumn of 1617, the Estates of both Bohemia and Hungary were persuaded to recognize the archduke
unconditionally as king-designate. On the strength of this, Ferdinand proceeded over the winter of 1617-18 to halt
the concessions being made to Protestants. He created a council of regency for Bohemia that was overwhelmingly
Catholic, and it soon began to censor works printed in Prague and to prevent non-Catholics from holding government
office. More inflammatory still, the regents ordered Protestant worship to stop in towns on church lands (which they
claimed were not included in the Letter of Majesty).

The Defensors created by the Letter of Majesty expressed strong objection to these measures and summoned the
Estates of the realm to meet in May 1618. When the regents declared the meeting illegal, the Estates invaded the
council chamber and threw two Catholic regents, together with their secretary, from the window. Next, a provisional
government (known as the Directors) was created and a small army was raised.

Apart from the famous "defenestration," the events in Prague in May 1618 were, superficially, little different from
those in 1609 and 1611. Yet no 30-year struggle arose from those earlier crises. The crucial difference lay in the
involvement of foreign powers: in 1609 and 1611 the Habsburgs, represented by Rudolf and Matthias, had given in
to their subjects'' demands; in 1618, led by Ferdinand, they did not. At first his defiant stance achieved nothing, for the
army of the rebels expelled loyal troops from almost every part of the kingdom while their diplomats secured
declarations of support from Silesia, Lusatia, and Upper Austria almost at once and from Moravia and Lower Austria
shortly afterward. In May 1619 the rebel army even laid siege to Ferdinand in Vienna. Within weeks, however, they
were forced to withdraw because a major Spanish army, partly financed by the pope, invaded Bohemia.

The appearance of Spanish troops and papal gold in eastern Europe immediately reawakened the fears of the
Protestant rulers of the empire. To the government of Philip III, led by the former ambassador in Vienna, Don
Balthasar de Zúñiga, the choice had seemed clear: "Your Majesty should consider," wrote one minister, "which will
be of the greater service to you: the loss of these provinces [to the house of Habsburg], or the dispatch of an army of
15 to 20 thousand men to settle the matter." Seen in these terms, Spain could scarcely avoid military intervention in
favour of Ferdinand; but to Protestant observers the logic of Spanish intervention seemed aggressive rather than
defensive. Dudley Carleton, the English ambassador to the Dutch Republic, observed that the new emperor "flatters
himself with prophesies of extirpating the Reformed religion and restoring the Roman church to the ancient
greatness" and accurately predicted that, if the Protestant cause were to be "neglected and by consequence
suppressed, the Protestant princes adjoining [Bohemia] are like to bear the burden of a victorious army."

This same argument carried weight with the director of the Protestant Union, Frederick V of the Palatinate, parts of
whose territories adjoined Bohemia. So, when in the summer of 1619 the Bohemians deposed Ferdinand and offered
the crown to Frederick, he was favourably disposed. Some of the elector''s advisers favoured rejecting this offer, since
"acceptance would surely begin a general religious war"; but others pointed out that such a war was inevitable
anyway when the Twelve Years'' Truce between Spain and the Dutch Republic expired in April 1621 and argued that
allowing the Bohemian cause to fail would merely ensure that the conflict in the Netherlands would be resolved in
Spain''s favour later, making a concerted Habsburg attack on the Protestants of the empire both ineluctable and
irresistible.

Frederick accepted the Bohemian crown and in so doing rekindled the worst fears of the German Catholics. The
Catholic League was re-created, and in December 1619 its leaders authorized the levy of an army of 25,000 men to be
used as Maximilian of Bavaria thought fit. At the same time, Philip III and Archduke Albert each promised to send a
new army into Germany to assist Ferdinand (who had succeeded the late Matthias as Holy Roman emperor). The
crisis was now apparent, and, as the Palatine diplomat Count John Albert Solms warned his master,

If it is true that the Bohemians are about to depose Ferdinand and elect another king, let everyone
prepare at once for a war lasting twenty, thirty or forty years. The Spaniards and the House of
Austria will deploy all their worldly goods to recover Bohemia.

The underlying cause for the outbreak of a war that would last 30 years was thus the pathological fear of a Catholic
conspiracy among the Protestants and the equally entrenched suspicion of a Protestant conspiracy among the
Catholics. As a Bohemian noblewoman, Polyxena Lobkovic, perceptively observed from the vantage point of Prague:
"Things are now swiftly coming to the pass where either the papists will settle their score with the Protestants, or the
Protestants with the papists."

En nu even opnieuw tellen Flamez.

• digifun
  • Niet online

digifun

Flamez heeft een pre vbo niveau.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Topicstarter
Cap Proton..

kijk wat Stalin heeft gedaan met de Kerken en gelovigen in Rusland

zegt genoeg denk ik

• faraway

faraway

Dank U...

En nu even opnieuw tellen Flamez.
Wat tellen?, de jaartallen ?:? Die zijn misschien bij elkaar wel zo''n 50 miljoen

Verwijderd

Topicstarter
[edit]whe Faraway was me al voor[/edit]

het ken aan mij leggen hoor maar in jouw verhaaltje zie ik alleen maar jaartallen

en 2 vermeldingen van legers
1. 15 to 20.000
2. 25.000

misschien moet jezelf maar even duidelijk maken waar jij die 50 miljoen dan vandaan haalt in jouw verhaaltje

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 maart 2001 17:02 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

In en in triest.
gevoelige snaar LD ?

ik houd mensen een spiegel voor om ze te confronteren met hun hypocrisie

wat verschilt dat met jouw Lilith bewering ? is dat niet ook een poging om mensen met hun zelf te confronteren ?

dat ik dan moet lachen om de meest hypocriete... die het met al hun ''intelligentie'' niet eens doorhebben... tja >:)

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-11-2025
Flamez, je maakt een paar foute aannames in je eerste post.

Ten eerste: Hitler was niet atheist, hij was katholiek. Lees deze site, bekijk de foto''s. Het is een site met documentatie over de rol van Hitler in WOII.

Ten tweede: Je zegt dat "Atheisme baseerd zich op de moderne nihilistische wetenschap die alles reduceert tot atomen, waarbij menselijk persoonlijkheid en emoties niets meer zijn dan het resultaat van wat chemische verbindingen". Dat is niet waar, dat geldt alleen voor een deel van de atheisten.

Ik zeg toch ook niet dat alle christenen geloven dat de aarde maar 6000 jaar oud is, en dat ze geen respect hebben voor iedere andere levensovertuiging.

Je maakt de fout wanneer je de overgang maakt van reduceren tot atomen naar het niet waarderen van begrippen als emotie.

Het feit dat alles is opgebouwd uit atomen, en er verder niets is, betekent niet dat daarmee alles te weten is. Het menselijk brein is zo complex dat je dat niet van onderop (atomair niveau) kan begrijpen. Vandaar dat er termen zijn bedacht om dit complexe systeem te begrijpen, zoals bewustzijn, emotie, gevoel.

Je doet net alsof de atheist zegt dat er geen orkanen en wolken bestaan omdat men op dit moment nog niet weet hoe individuele atomen in de lucht zoiets complex kunnen maken als het weer. Dat neemt niet weg dat er een hele tak van de wetenschap is die zich bezighoudt met weersverschijnselen.

Invulling geven aan je leven en normen en waarden hebben is niet afhankelijk van je geloofsovertuiging. Er zijn christenen en atheisten die zo dogmatisch denken dat ze geen respect meer hebben voor de mening van iemand anders, en dat is fout. Ik heb een hekel aan beide.

Ik ben atheist en ik heb normen en waarden. Die dring ik aan niemand op zonder dat iemand het wil. Als ik een fout bega, is dat niet omdat ik atheist ben, maar omdat ik een fout bega, ook al is dat in de naam van het atheisme.

Als jij denkt dat alle atheisten slecht zijn, en alleen het dogma van de kerk met de bijbel de waarheid in pacht heeft, veracht ik je. Dan flikker je maar op van W&L met je bekrompen gezeur.

Als je aan de andere kant wel openstaat voor andere meningen heb ik wel respect voor je. Ik ben het met je eens dat er door mensen hier op W&L teveel gespuit wordt met slechte argumenten en valse aantijgingen. Als er gesproken wordt over "de christen" hebben veel mensen hier een fundamentalische biblethumper, terwijl dat voor het gros van de christenen niet opgaat.

Kortom, trek je niks aan van de vele generalisaties, maar ga zelf ook niet zeuren!

Verwijderd

Topicstarter
Commander Zulu
dat Hitler als Katholiek geboren is wil niet zeggen dat hij die overtuiging tijdens zijn regime uitdroeg
en katholicisme was niet de reden voor zijn uitroeing van de joden,zigeuners,homo''s en gehandicapten maar zijn excuus was eugenetica

anders had mijn katholieke opa niet onder hoeven duiken en zijn katholieke broer niet gedeporteerd geweest

Hitler is wel een mooi voorbeeld om aan te geven hoeveel excuses hij als mens gebruikte om zijn daden goed te spreken
hij gebruikte van alles wat
zolang het maar in zijn straatje pastte

voor de rest ben ik het met je eens en heb je blijkbaar mijn post van 16:07 nog niet gelezen

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Het feit dat deze mensen atheist waren was niet de aanleiding tot hun daden. Atheisme is op zichzelf geen ideologie. Communisme (de eerste drie) en nationalisme (de laatste) zijn echter wel ideologieën.

Voor elke religie geldt dat als deze verwordt tot ideologie dat verschrikkelijke dingen gebeuren. Zie een Afghanistan, de kruistochten, Ambon, Iran etc.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Het grootste gedeelte van de kerk zit vol naamchristenen
Dan zijn er dus nog minder christenen dan ik dacht :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 maart 2001 19:13 schreef outlaw het volgende:
Flamez heeft een pre vbo niveau.
fantastische reply... van hoog nivo ook :o

• MJC
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Op woensdag 21 maart 2001 18:51 schreef Flamez het volgende:
Commander Zulu
dat Hitler als Katholiek geboren is wil niet zeggen dat hij die overtuiging tijdens zijn regime uitdroeg
en katholicisme was niet de reden voor zijn uitroeing van de joden,zigeuners,homo''s en gehandicapten maar zijn excuus was eugenetica
Inderdaad, iemand die zegt dat die christen hoeft het nog niet te zijn. In de middeleeuwen en eerder was het de "gewoonte" om christen te zijn. Dat wil nog niks zeggen over de persoonlijke overtuiging of je daadwerkelijk ook christen bent.
Er zit verschil tussen echte christen en naamchristenen. Als de naamchristenen stoute dingen doen, zijn de echte christenen hiervan tevens de dupe door de generalisering.
Het grootste gedeelte van de kerk zit vol naamchristenen, de lui, die zoals gezegd wordt "door de week de beest uithangen en zondag braaf in de kerk zitten"...enigszins begrijpelijk dus dat deze gehoond worden.
Slechts een paar procent is een echt wedergeboren christen, die echt wel een levensovertuiging heeft zoals God graag zou willen zien.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

gevoelige snaar LD ?
Nee, absoluut niet. Ik vind het gewoon erg sneu om een mensen afzeik-topic te beginnen. Erg sneu.

• Commander Zulu
  • Laatst online: 25-11-2025
Op woensdag 21 maart 2001 19:39 schreef MJC het volgende:

Er zit verschil tussen echte christen en naamchristenen. Als de naamchristenen stoute dingen doen, zijn de echte christenen hiervan tevens de dupe door de generalisering.
Dit is geen fijne uitspraak van je. Je hebt het over ''echte'' christenen en nepchristenen die slechte dingen doen. Deze opvatting staat bekend als de Scotsman fallacy:
The ''No True Scotsman...'' fallacy
Suppose I assert that no Scotsman puts sugar on his porridge. You counter this by pointing out that your friend Angus likes sugar with his porridge. I then say "Ah, yes, but no true Scotsman puts sugar on his porridge.

This is an example of an ad hoc change being used to shore up an assertion, combined with an attempt to shift the meaning of the words used original assertion; you might call it a combination of fallacies.
Er is geen verschil tussen echte en naamchristenen. Misschien wel tussen jouw beeld van de perfecte mens, en een bepaald persoon die christen is en toch slechte dingen doet. Juist jij, als christen, moet er van uit gaan dat elke mens een zondaar is;), en dus geen "echte christen".

Uiteraard moet ik, als atheist, er dan ook van uit gaan dat niet iedere atheist bij alles wat ie doet logisch nadenkt, en geen vooroordelen heeft. Onzin natuurlijk, atheisten zijn ook menschen.

Flamez:
Ik had inderdaad je post nog niet gelezen, ''tis goed dat er eens geschopt wordt tegen mensen die denken dat alleen zij gelijk hebben en niet iemand anders. (neemt natuulijk niet weg dat je nog wel een mening kan hebben, die wel of niet botst met die van een ander)

Nog even over de eerste post, Hitler was zijn hele leven overtuigd katholiek, droeg ie wel uit tijdens zn regime.

BTW, vertrouw op jezelf, en neem niet alles aan wat een instituut (kerk) je vertelt:
Het uitbreken van mond- en klauwzeer is een oordeel Gods. Dat zegt de hervormde predikant De Jong uit Staphorst. "We achten de veeziektes een gesel over Europa. Een kardinaal legt de vinger bij de wonde, namelijk dat onze regering een God-loze regering is; het volk wil het zo!" (ANP)

• MJC
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Op woensdag 21 maart 2001 20:40 schreef Commander_Zulu het volgende:
Er is geen verschil tussen echte en naamchristenen.
Mmmm, het is duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt. Als iemand zegt dat die christen is, maar het niet in orde is tussen hem en God, is zo''n persoon een naamchristen.
Een echte christen is een persoon die Jezus in zijn leven navolgt. Die een levende relatie heeft met God en de Heer Jezus en Hem heeft aangenomen als zijn Heiland en Verlosser.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat een echte christen nooit meer in de fout zou gaan, maar hij is zich bewust van zijn zonden en probeert deze zoveel mogelijk te mijden in tegenstelling tot een naamchristen, die er niet zoveel moeite mee schijnt te hebben omdat hij een relatie met God mist.

Mijn point: altijd dat argument "Christenen die in het verleden zoveel lui hebben afgeslacht om bepaalde redenen" wil nog niks zeggen over wat het echte christenzijn inhoudt. Zoals ik al eerder zei droeg iedereen de naam christen in dit tijd, terwijl het toch van binnen niet helemaal snor zat. Erg makkelijk dan om de daden van deze naamchristenen als algemene verwerping van het totale christendom te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Commander Zulu .. wat MJC bedoelt is wat in het volgende stukje van Shady duidelijk word
Deze romantische kruisridders waren veelal huurmoordenaars die door de kerk ingehuurd waren, zij deden het voor geld. Ook waren vele gewoon criminelen die OF opgehangen werden OF meemoesten op de kruistochten. Als ze deze zouden overleven werden al hun zonden kwijtgescholden
hoewel ze in de geschiedenis toegeschreven worden aan christendom,en daardoor onder de noemer christelijk vallen
waren dit in feite geen echte overtuigde christenen ( maar wat MJC bedoelt met Naamchristenen )
hun deelname aan de kruistochten was dan ook niet religieus gemotiveerd
maar ging louter om geld en vrijpleiting van hun eigen ( dood ) straffen

als je criminelen inzet om je oorlog te voeren zullen de volgende taferelen niet lang op zich laten wachten
De kruisridders moorden, steelden en verkrachten op grote schaal.
een eigenschap van oorlog die overigens nog steeds voorkomt

Verwijderd

Vertel eens, flamez: Welke atheist heeft ooit gemoord OMDAT hij atheist is en anderen een andere mening hebben? Zeker, er zijn atheisten die een hoop dooien op hun naam hebben, maar daar hebben we het niet over. Iemand vermoorden omdat die een ander geloof heeft komt dagelijks voor. (zelfs al is het geloof slechts een voorwendsel voor diegenen die de oorlog beginnen en die er zelf bheter van worden, voor hun strijders, de religieuze fanatici, is het dat niet. Die moorden wel degelijk vanwege het geloof) Maar een oorlog beginnen omdat een ander volk gelooft en jij niet, is bij mijn weten nog nooit gebeurd...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het is belachelijk om je schuldig te voelen over acties die door anderen gedaan zijn. het is dus even belachelijk als een atheist zich schuldig voelt om acties door andere atheisten, als dat hij zich schuldig voelt om acties door theisten. Hetzelfde geldt voor theisten, brandweermannen en pedofielen. Iedereen kan alleen beoordeeld worden op zijn eigen acties. Een standpunt kan alleen beoordeeld worden op zijn waarheid dan wel de morele waarden die direct in het standpunt besloten liggen. In atheisme liggen geen morele standpunten besloten. Atheisme kan dus alleen beoordeeld worden op zijn waarheid. Dat het door die test glansrijk heen komt hebben enkele honderden topics op GoT wel bewezen.

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
Cap proton..
nog even wat aanvullende informatie
Anti-Religious Campaigns

The Soviet Union was the first state to have as an ideological objective the elimination of religion. Toward that end, the Communist regime confiscated church property, ridiculed religion, harassed believers, and propagated atheism in the schools. Actions toward particular religions, however, were determined by State interests, and most organized religions were never outlawed.

The main target of the anti-religious campaign in the 1920s and 1930s was the Russian Orthodox Church, which had the largest number of faithful. Nearly all of its clergy, and many of its believers, were shot or sent to labor camps. Theological schools were closed, and church publications were prohibited. By 1939 only about 500 of over 50,000 churches remained open.

After Nazi Germany''s attack on the Soviet Union in 1941, Joseph Stalin revived the Russian Orthodox Church to intensify patriotic support for the war effort. By 1957 about 22,000 Russian Orthodox churches had become active. But in 1959 Nikita Khrushchev initiated his own campaign against the Russian Orthodox Church and forced the closure of about 12,000 churches. By 1985 fewer than 7,000 churches remained active. Members of the church hierarchy were jailed or forced out, their places taken by docile clergy, many of whom had ties with the KGB.

Campaigns against other religions were closely associated with particular nationalities, especially if they recognized a foreign religious authority such as the Pope. By 1926, the Roman Catholic Church had no bishops left in the Soviet Union, andby 1941 only two of the almost 1,200 churches that had existed in 1917, mostly in Lithuania, were still active. The Ukrainian Catholic Church (Uniate), linked with Ukrainian nationalism, was forcibly subordinated in 1946 to the Russian Orthodox Church, and the Autocephalous Orthodox Churches of Belorussia and Ukraine were suppressed twice, in the late 1920s and again in 1944.

Attacks on Judaism were endemic throughout the Soviet period, and the organized practice of Judaism became almost impossible. Protestant denominations and other sects were also persecuted. The All-Union Council of Evangelical Christian Baptists, established by the government in 1944, typically was forced to confine its activities to the narrow act of worship and denied most opportunities for religious teaching and publication. Fearful of a pan-Islamic movement, the Soviet regime systematically suppressed Islam by force, until 1941. The Nazi invasion of the Soviet Union that year led the government to adopt a policy of official toleration of Islam while actively encouraging atheism among Muslims.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Flamez...

Je hebt gelijk wat Stalin betreft. Natuurlijk zijn er gekken overal. En wat Stalin betreft is al vaker door mensen aangevoerd dat hij eigenlijk gewoon gek was en in een inrichting hoorde. Hij leed oa. aan achtervolgingswaanzin. Een gek met macht is vreselijk gevaarlijk. Atheist of niet.

Maar waar je steeds maar niet op in gaat is de rekensom. Een periode van 3-4 duizend jaar waarin mensen uit naam van een geloof werden afgemaakt. Opgeteld miljoenen doden (Jaja je hebt gelijk in de 30 jarige oorlog ging niet de helft van de Europeanen dood, maar ''slechts'' een derde. Het ging trouwens niet alleen om Duitsland)

En dat allemaal in tijden waarin het al lastig was om 1000 mensen af te maken omdat je er gewoon de tijd niet voor had.

In principe kan op dit moment iedere Jan Lul in een uur tijd een miljard doden veroorzaken door op een grote rode knop te drukken. Maar dat maakt hem niet principeel slechter dan een Johanus Lulonius uit 1250 die mensen op een spies plaatste en dat zo deed dat ze zo lang mogelijk leefden.

Als er in een oorlog in 1500 ongeveer honderduizend doden vallen is dat een grotere oorlog dan eentje in 2000 waarbij een miljoen doden vallen.

Kortom het zgn. atheisme waar jij op hamert is in het kader van de hele geschiedenis een heel klein rimpeltje. Met (relatief) weinig invloed in een periode van nog geen 75 jaar. Waarbij je bij Rusland nog kan toevoegen dat het een reactie was op 1000 jaar onderdrukking door kerk en staat.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:07 schreef Flamez het volgende:

[..]

over Fout gesproken
[..]

[..]

[..]

En reken die cijfers nu eens om naar de huidige bewoners aantallen (Duitsland 82.000.000 zou gehalveerd in aanwoners zijn komt dus neer op 41.000.000 doden) en dan hebben we het nog niet over de rest van Europa.
EN ZOALS GEZEGD: Toen waren gewoon de technologische mogelijkheden er niet!
Ik GARANDEER je, dat als de paus (:r) ten tijde van de kruistochten een atoombom had gehad, hij half de wereld had platgegooid!
Denk toch eens na man! Over schijnheilig gesproken.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 22:01 schreef Flamez het volgende:
Commander Zulu .. wat MJC bedoelt is wat in het volgende stukje van Shady duidelijk word
[..]

hoewel ze in de geschiedenis toegeschreven worden aan christendom,en daardoor onder de noemer christelijk vallen
waren dit in feite geen echte overtuigde christenen ( maar wat MJC bedoelt met Naamchristenen )
hun deelname aan de kruistochten was dan ook niet religieus gemotiveerd
maar ging louter om geld en vrijpleiting van hun eigen ( dood ) straffen

als je criminelen inzet om je oorlog te voeren zullen de volgende taferelen niet lang op zich laten wachten
[..]

een eigenschap van oorlog die overigens nog steeds voorkomt
Jaja, dus je geeft toe dat de kruisridders schoften van de bovenste plank waren? Maar dat was niet de kerk zijn schuld? |:(
Zelden iemand gezien die zo woorden en geschiedenis verdraaid Flamez. Wat dat betreft doe je niet onder voor Goebels en z''n vrienden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 22 maart 2001 09:39 schreef Shady het volgende:
Jaja, dus je geeft toe dat de kruisridders schoften van de bovenste plank waren? Maar dat was niet de kerk zijn schuld? |:(
...eerlijk blijven...het was niet de schuld van de kerk dat het schoften waren. Dat waren ze al. Maar ja, de kerk maakte er wel graag gebruik van.

Het is niet zo moeilijk om te kiezen als ze tegen je zeggen:

Je kan vandaag door een span ezels door de stad worden getrokken, dan aan een kerkdeur worden gespijkerd voordat we je handen en voeten er afsnijden en je in brand steken. Daarna stuurt God je naar de hel

Of

Je gaat mee een oorlog in. Als je het overleeft en wint ben je rijk en kan je rustig gaan leven. Bovendien heeft God dan al je foute daden vergeven en kom je in de hemel.

Verwijderd

*&^*&*^ dubbelpost! :(

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Faraway:
...wat ik bedoelde was dat atheïsme als een door de staat opgelegde levensovertuiging net zo schadelijk is als welke religie dan ook.
Een staat die een levensovertuiging oplegt is als je ''t mij vraagt altijd schadelijk, dan hoef je nog niet eens naar de overtuiging zelf te kijken.

Zelf kan ik maar 1 "gevaar" in het atheïsme verzinnen, en dat is (zoals Flamez net al aangaf in het stukje "anti-religious campaigns") dat het makkelijk te combineren valt met anti-religieuze sentimenten. Maar dit is geen logisch voortvloeisel van het atheïsme: Stalin had bijvoorbeeld hetzelfde kunnen bereiken met een humanistisch Marxisme.

Dit "gevaar" is dus eigenlijk een gebrek aan bescherming tegen gevaarlijke denkbeelden; het atheïsme op zichzelf garandeert geen utopia. Maar dit pretendeert het ook niet.

MJC:
Mijn point: altijd dat argument "Christenen die in het verleden zoveel lui hebben afgeslacht om bepaalde redenen" wil nog niks zeggen over wat het echte christenzijn inhoudt.
Het houdt in ieder geval in dat de Bijbel het uitgangspunt is. Daar wordt vaak goedkeurend en lovend gesproken over een oorlog tegen de ongelovigen. God geeft in het OT hoogstpersoonlijk opdracht hiertoe. Het lijkt mij niet dat je iemand meteen als nep-gelovige kunt bestempelen alleen maar omdat deze de voorbeelden uit de Bijbel navolgt. (En wie weet, misschien hebben ze inderdaad toendertijd van God opdracht gekregen om ten strijde te trekken tegen de heidenen?)

Verwijderd

voorbeeld:
Als ik iemand DOOD maakt helemaal de grond inboor en daarbij zijn ogen uitruk etc etc.

Daarbij ben ik een moslim. Ik maak hem af omdat IK het wil... IK maak hem dus af en als geloof heb ik nog eens de islam erbij. (leg dat even terzijde en zie een persoon, die toevallig een moslim is, die volkomen uit zichzelf en niet uit geloof iemand afmaakt)

Dan ben ik een thiest die niet iemand kilt uit mijn geloof.. maar omdat ik hen ..uhm.. haat

:o

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 11:56 schreef Kemo het volgende:
voorbeeld:
Als ik iemand DOOD maakt helemaal de grond inboor en daarbij zijn ogen uitruk etc etc.

Daarbij ben ik een moslim. Ik maak hem af omdat IK het wil... IK maak hem dus af en als geloof heb ik nog eens de islam erbij. (leg dat even terzijde en zie een persoon, die toevallig een moslim is, die volkomen uit zichzelf en niet uit geloof iemand afmaakt)

Dan ben ik een thiest die niet iemand kilt uit mijn geloof.. maar omdat ik hen ..uhm.. haat

:o
Zeg dat maar tegen de Taliban die alles en iedereen vermoorden en opblazen onder het roepen van "Allah is groot"

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05-2025
Op dinsdag 20 maart 2001 13:15 schreef Barachem het volgende:
Nou mensen, het probleem is niet, wat men gelooft, maar meer het feit, dat men menselijk is.

Want je kunt de religie niet gek genoeg bedenken, daar valt voor mij ook het atheisme onder, of er zijn fanatiekelingen bij, die geweld willen gebruiken om hun doel te bereiken.

Neem nou de roomse kerk, die miljoenen slachtoffers gemaakt heeft en nog meer zal maken.
Of de islam, waar expliciet de jihad wordt genoemd, maar waar gelukkig de meeste moslims geen gehoor aan geven, terwijl er wel best wat moslimdictaturen zijn (Lybie met Gadaffi, Irak, Afghanistan met dat Taliban regime, Palestina met vredesterrorist Arafat).
Of het communisme in zijn verschillende vormen (denk aan Cuba, China, Noord-Korea, de voormalige Soviet-Unie) of het nationalisme (Nazi-Duitsland, Servie).
Zo zijn er zelfs militante hindu- en bhoeddistische bewegingen.

Het is weliswaar leuk en makkelijk voor atheisten om theisten de schuld van alles slechte voor de voeten te gooien en vice versa, maar dat heeft geen nut, want we maken allemaal dezelfde fouten en we zijn allemaal even schuldig.

Groeten, Barachem...
Je hebt verschillende vormen van Jihad. Een kleine en een grote.

De grote jihad houdt in dat je jezelf beheerst tegen al het kwaad. het is dus een innerlijke strijdt met jezelf. Je houden aan GODs geboden. Je eigen kuisheid bewaren.

De kleine Jihad daarentegen, is de oorlog tegen degenen die JOUW willen uitroeien. De heilige oorlog/Jihad, kan alleen plaatsvinden onder de volgende voorwaarden:

* Je land wordt bedreigt;
* Je eer wordt bedreigt;
* Je geloof wordt bedreigt.

Dit zijn de redenen dat een Jihad kan beginnen. Je moet dan nog wel de volgende voorwaarden in acht nemen.

* Vrouwen, kinderen en ouderen die NIET deelnemen aan het gevecht moet je met rust laten.
* Dieren mag je niet schaden;
* Bomen en planten moet je beschermen;
* Een vijand die zich overgeeft, of krijgsgevangenen moet je verzorgen. Als ze moslim willen worden, moet je dat accepteren. Zo niet, en hij wilt dat, moet je hem vrijlaten en zonodig een vrijgeleide geven zodat die persoon terug kan naar zijn eigen volk.
* Als de tegenstander een overeenkomst wilt sluiten, moet je dat accepteren, ook al is de kans groot dat die partij je bedondert.

Natuurlijk weet ik dat mensen die in Jihad zijn niet altijd de regels naleven. Maar dit zijn de regels uit de Koran en de Hadieth (het leven van de profeet).

Dus het is echt niet zo, dat één of ander iemand zomaar de Jihad kan uitroepen. Dat valt niet onder de Jihad. Dat is gewoon oorlog. Zo zie je maar weer hoeveel de westerse media weet van de Islam.

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 14:36 schreef micebec het volgende:

[..]

Je hebt verschillende vormen van Jihad. Een kleine en een grote.

De grote jihad houdt in dat je jezelf beheerst tegen al het kwaad. het is dus een innerlijke strijdt met jezelf. Je houden aan GODs geboden. Je eigen kuisheid bewaren.

De kleine Jihad daarentegen, is de oorlog tegen degenen die JOUW willen uitroeien. De heilige oorlog/Jihad, kan alleen plaatsvinden onder de volgende voorwaarden:

* Je land wordt bedreigt;
* Je eer wordt bedreigt;
* Je geloof wordt bedreigt.

Dit zijn de redenen dat een Jihad kan beginnen. Je moet dan nog wel de volgende voorwaarden in acht nemen.

* Vrouwen, kinderen en ouderen die NIET deelnemen aan het gevecht moet je met rust laten.
* Dieren mag je niet schaden;
* Bomen en planten moet je beschermen;
* Een vijand die zich overgeeft, of krijgsgevangenen moet je verzorgen. Als ze moslim willen worden, moet je dat accepteren. Zo niet, en hij wilt dat, moet je hem vrijlaten en zonodig een vrijgeleide geven zodat die persoon terug kan naar zijn eigen volk.
* Als de tegenstander een overeenkomst wilt sluiten, moet je dat accepteren, ook al is de kans groot dat die partij je bedondert.

Natuurlijk weet ik dat mensen die in Jihad zijn niet altijd de regels naleven. Maar dit zijn de regels uit de Koran en de Hadieth (het leven van de profeet).

Dus het is echt niet zo, dat één of ander iemand zomaar de Jihad kan uitroepen. Dat valt niet onder de Jihad. Dat is gewoon oorlog. Zo zie je maar weer hoeveel de westerse media weet van de Islam.
Zou je dat dan aub even willen uitleggen tegen Saddam, met zijn "jihad" tegen de westerse wereld. En tegen de Taliban, met hun "Jihad" tegen alles wat niet denkt als hun? Zou je aan Khomeini willen vragen zijn fatwa in te trekken?
Zou je aan de fundamentalisten in Afghanistan, voormalige Sovjet-Republieken etc. willen vragen zich aan de regels van de koran te houden en vrouwen niet te besnijden, andersdenkenden niet te vermoorden, mensen verplichten tot het dragen van baarden etc etc etc?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Micebec:
Dit zijn de redenen dat een Jihad kan beginnen.
Hoe zit dat dan met Sura 9:5? Volgens mij is het buiten de heilige maanden weer feest, en moet er voor genade betaald worden.

4. Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een
verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand
tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun
bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.

5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de
afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen
en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het
gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker,
Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 22:20 schreef Flamez het volgende:
Cap Proton..

kijk wat Stalin heeft gedaan met de Kerken en gelovigen in Rusland

zegt genoeg denk ik
Dat was omdat Stalin een paranoide gek was die alles deed om zijn macht te behouden of te vergroten. Hij zag kerk en religie als een bedreiging voor zijn eigen regime. Hij moorde niet uit atheisme, maar uit Stalinisme.

Dat Stalin het geloof op bloedige wijze bestreed, betekent niet dat dit kwam DOORDAT hij atheist was.

Het niet heilig geloven in onzin leidt volgens mij alleen maar tot MINDER tegenstellingen tussen mensen en dus tot minder oorlogen en fundamentalisme.

In princiepe kan elke overtuiging leiden tot fundamentalisme, maar sommige overtuigingen lenen zich daar beter voor dan anderen. Van atheistisch fundamentalisme heb ik nog NOOIT iets gehoord (misschien hier en daar een gek), maar dat geloof kan leiden tot fundamentalisme op grote schaal is aan de orde van de dag!

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 11:56 schreef Kemo het volgende:
voorbeeld:

Leert jouw geloof dan niet dat je niet mag doden? Neem aan dat we allemaal dezelfde bijbel hebben en lezen en ernaar proberen te leven.

''t Is helemaal niet raar dat zoveel mensen anti-geloof zijn. Neem nou de paus. Loopt maar te zeuren over Afrika en dat de mensen daar zo arm zijn. Moet je eens kijken voor hoeveel geld er aan goud e.d. in het Vaticaan is.

En kijk wat de paus doet als er oorlog is: hij zegent de soldaten!! Dat ze maar veel mensen mogen doden zeker?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 09:39 schreef Shady het volgende:
Zelden iemand gezien die zo woorden en geschiedenis verdraaid Flamez. Wat dat betreft doe je niet onder voor Goebels en z''n vrienden.
het zijn je eigen woorden, alleen heb jij wat moeite om te begrijpen wat er nu werkelijk staat
gevoed door een gebrek aan mensen kennis
en inzicht in de menselijke psyche
en gebrek aan geschiedkundige feiten waardoor je maar wat zit te gissen
jouw met de neus op de feiten drukken is niet de geschiedenis verdraaien
enkel misverstanden uit de weg helpen

verder ben ik blij dat jij het goede voorbeeld geeft van hoe het wel moet
en wens je veel succes met het dissen en vernederen van mensen die jou nog nooit wat hebben aangedaan

ik hoop dat het je een goed gevoel geeft |:(

en verder..

mission accomplished

ik heb iedereen weer effe wakker geschopt
in de hoop de rijzende intolerantie ( wat zich uit in het steeds populairder worden van het beledigen van theisme en theisten ) in dit forum te doorbreken.
omdat blijkbaar niet iedereen doorheeft waar dat gedrag toe leid

verder kunnen we alleen maar hopen dat deze afgelopen 80 jaar van Atheisme niet onder het motto komen te vallen van "Een goed begin ,is het halve werk"

Wij zijn niet verantwoordelijk aan misdaden die voor onze tijd zijn gebeurt
Maar wij hebben wel degelijk de verantwoording om herhalingen te voorkomen

verder als afsluiting een Quote van onze aller appie
"Science without religion is lame, religion without science is blind."
--Albert Einstein

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je eer wordt bedreigt
Eer is een nietszeggende term uit onvolwassen morele systemen. Het hele concept ''eer'' leidt slechts tot ellende.
"Science without religion is lame, religion without science is blind."
--Albert Einstein
Nou, laat ik er dan ook een paar opgooien om te laten zien dat Einstein iets heel anders bedoelt dan standaard religie wanneer hij het daar over heeft:

"The further the spiritual evolution of mankind advances, the more certain it seems to me that the path to genuine religiosity does not lie through the fear of life, and the fear of death, and blind faith, but through striving after rational knowledge. In this sense I believe that the priest must become a teacher if he wishes to do justice to his lofty educational mission."

--Albert Einstein

"But, on the other hand, every one who is seriously involved in the pursuit of science becomes convinced that a spirit is manifest in the laws of the Universe -- a spirit vastly superior to that of man, and one in the face of which we with our modest powers must feel humble. In this way the pursuit of science leads to a religious feeling of a special sort, which is indeed quite different from the religiosity of someone more naive."

--Albert Einstein

"The misunderstanding here is due to a faulty translation of a German text, in particular the use of the word "mystical." I have never imputed to Nature a purpose or a goal, or anything that could be understood as anthropomorphic.

What I see in Nature is a magnificent structure that we can comprehend only very imperfectly, and that must fill a thinking person with a feeling of "humility." This is a genuinely religious feeling that has nothing to do with mysticism."

--Albert Einstein

"I do not believe in immortality of the individual, and I consider ethics to be an exclusively human concern with no superhuman authority behind it."

--Albert Einstein

"The mystical trend of our time, which shows itself particularly in the rampant growth of the so-called Theosophy and Spiritualism, is for me no more than a symptom of weakness and confusion. Since our inner experiences consist of reproductions and combinations of sensory impressions, the concept of a soul without a body seems to me to be empty and devoid of meaning."

--Albert Einstein

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

--Albert Einstein

"I cannot conceive of a personal God who would directly influence the actions of individuals, or would directly sit in judgment on creatures of his own creation. I cannot do this in spite of the fact that mechanistic causality has, to a certain extent, been placed in doubt by modern science. My religiosity consists in a humble admiration of the infinitely superior spirit that reveals itself in the little that we, with our weak and transitory understanding, can comprehend of reality. Morality is of the highest importance-but for us, not for God."

--Albert Einstein

"The religious feeling engendered by experiencing the logical comprehensibility of profound interrelations is of a somewhat different sort from the feeling that one usually calls religious. It is more a feeling of awe at the scheme that is manifested in the material universe. It does not lead us to take the step of fashioning a god-like being in our own image-a personage who makes demands of us and who takes an interest in us as individuals. There is in this neither a will nor a goal, nor a must, but only sheer being. For this reason, people of our type see in morality a purely human matter, albeit the most important in the human sphere."

--Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
LD wat een ******* ben je ook zeg

gooi ik die quote op om aan te geven dat 2 partijen een compromise moeten sluiten

ga jij vrolijk verder met je gezanik |:(
Ik vind het gewoon erg sneu om een mensen afzeik-topic te beginnen. Erg sneu.
volgens mij ken je mijn mening goed genoeg om te weten dat ik het daarmee eens ben

maar wees dan wel consequent ,zeker als mod.
en draag die mening dan ook uit in andere topics die gestart worden om theisme en theisten af te zeiken..

ik kan me ook nog wel wat stoerdoenerij herinneren omdat er weer een theist was weggejaagd

en dan nu ineens gaan klagen als je eigen overtuiging aan de kaak word gesteld is wel erg slap

jij heb vaak genoeg al aangegeven dat je anti theist bent
maar als mod ( en wetenschapper ) moet je wel objectiviteit op de eerste plaats zetten
anders ben je voor geen van beide functies geschikt

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

gooi ik die quote op om aan te geven dat 2 partijen een compromise moeten sluiten
Science without religion is lame. Dat is nauwelijks een onderdeel van een compromis, maar eeb totale overwinning voor de moderne theist.
ga jij vrolijk verder met je gezanik
Ik geef aan wat de religieuze overtuigingen van Einstein waren. Als je dat gezanik vind, vreemd.
volgens mij ken je mijn mening goed genoeg om te weten dat ik het daarmee eens ben
:? Je zegt zelf dat je deze topic hebt gestart om mensen af te zeiken! Ik quote:

ik wou effe zien hoe de hardste schreeuwers tegen theisme nu in ''denial'' zouden gaan als de rollen omgedraait werden

maar wees dan wel consequent ,zeker als mod. en draag die mening dan ook uit in andere topics die gestart worden om theisme en theisten af te zeiken..
Het is je misschien niet opgevallen, maar ik heb bijvoorbeeld al een aantal maal het theisme verdedigd ten over staan van hun ''misdaden'' door te zeggen dat deze onbelangrijk zijn en het alleen om de waarheid ervan gaat. En ik kan mij geen topics herinneren waarin de topicstarter zei dat hij de topic had ge-opend om mensen af te zeiken. Anders had ik net zo gereageerd.
ik kan me ook nog wel wat stoerdoenerij herinneren omdat er weer een theist was weggejaagd
Ik herinner me een aantal atheisten die zwaar baalden toen een van de schaarse theisten plotseling weg ging. ;(
en dan nu ineens gaan klagen als je eigen overtuiging aan de kaak word gesteld is wel erg slap
Mijn overtuiging wordt niet aan de kaak gesteld hier, en ik klaag niet.
jij heb vaak genoeg al aangegeven dat je anti theist bent
maar als mod ( en wetenschapper ) moet je wel objectiviteit op de eerste plaats zetten
anders ben je voor geen van beide functies geschikt
Sorry, tegen religie misschien, niet tegen theisten.

Lord Daemon

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-12-2025

Sogree

..::te huur::..

Flamez,

most of your arguments have gone up

into........ Flamez!!

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 18:16 schreef Flamez het volgende:
het zijn je eigen woorden, alleen heb jij wat moeite om te begrijpen wat er nu werkelijk staat
gevoed door een gebrek aan mensen kennis
en inzicht in de menselijke psyche
en gebrek aan geschiedkundige feiten waardoor je maar wat zit te gissen
jouw met de neus op de feiten drukken is niet de geschiedenis verdraaien
enkel misverstanden uit de weg helpen
Flamez, je ontkent gewoon glashard geschiedkundige feiten, je ontkent nota bene zels zaken die de PAUS ZELF HEEFT toegegeven in het Mea Culpa (remember, hij vroeg vergiffenis voor de, en ik citeer, uitwassen en gruweldaden die de kerk in naam van jezus heeft gedaan de afgelopen 2000 jaar.) Voor de rest ben ik er niet van gediend te stellen dat ik een gebrek aan kennis van de menselijke psyche zou hebben of onkunde wat betreft geschiekundige feiten, want dan laat ik je gaarne mijn bibliotheek bij mijn ouders thuis zien. :D
verder ben ik blij dat jij het goede voorbeeld geeft van hoe het wel moet
en wens je veel succes met het dissen en vernederen van mensen die jou nog nooit wat hebben aangedaan
Verbazingwekkend hoe jij nu ineens zo zielig doet terwijl jij deze thread bent begonnen, en toen het je halverwege wat te zwaar werd begon je deze onzin uit te blaten:" ik weet ook wel dat het fout is om te generaliseren en dan met de vinger te wijzen

ik wou effe zien hoe de hardste schreeuwers tegen theisme nu in ''denial'' zouden gaan als de rollen omgedraait werden

"

Dus wie is er nu bezig met dissen?
ik hoop dat het je een goed gevoel geeft |:(
Ik hoop dat dat het ook bij jou doet |:(
en verder..

mission accomplished

ik heb iedereen weer effe wakker geschopt
in de hoop de rijzende intolerantie ( wat zich uit in het steeds populairder worden van het beledigen van theisme en theisten ) in dit forum te doorbreken.
omdat blijkbaar niet iedereen doorheeft waar dat gedrag toe leid
Je bedoelt gedrag zoals de kerk eeuwenlang heeft vertoond tegen niet christenen? Het systematisch vermoorden en opjagen van andersdenkenden? Bedoel je dat gedrag? Dan zou ik maar je hand in eigen boezem steken (zoals het een goed chritsen betaamt).
verder kunnen we alleen maar hopen dat deze afgelopen 80 jaar van Atheisme niet onder het motto komen te vallen van "Een goed begin ,is het halve werk"
Toch leuk dat de 1e wereldoorlog is begonnen door streng geloofige landen (Orthodox-Rusland, Katholiek Duitsland, Slavisch-Orthodox Servie)
Wij zijn niet verantwoordelijk aan misdaden die voor onze tijd zijn gebeurt
Maar wij hebben wel degelijk de verantwoording om herhalingen te voorkomen

verder als afsluiting een Quote van onze aller appie
Dan doe ik ook een quotje Flamez:

"Hij die zonder zonde is, werpen de eerste steen"

Zegt dat je misschien wat?

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 21:09 schreef Flamez het volgende:
LD wat een ******* ben je ook zeg

ga jij vrolijk verder met je gezanik |:(
What?
Jij rukt een stelling van Einstein uit zijn verband waarmee je willens en wetens het beeld creeert dat Einstein in een god geloofd zou hebben, en als dat weerlegt wordt door de complete uitspraak en uitleg te laten zien, dan ga je ineens weer zielig doen? |:(
Geef gewoon toe dat je deze thread met de verkeerde intensies bent begonnen en dat je daarop wordt afgestraft. Als jij begint met het afzeiken van Atheisten, moet je niet zeuren als wij het afmaken door jou stellingen te weerleggen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.