[AI] Tweakers.net begint mijn buurman te worden.

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
AI en Tweakers.

Ik wil toch eens een bal opgooien om het AI beleid op Tweakers aan te passen. Het argument "Wij willen dat mensen met elkaar praten" is voor mij een incomplete reden die voor mijn gevoel een soort tussenstap is naar toch toegeven en AI toelaten.

Ik ben ondertussen (vandaag) 42 en heb het internet/computer-loze tijdperk meegemaakt. In IT trainingen die ik geef refereer ik ook altijd naar die oude wereld. Als je een vraag had dan kon je die stellen aan de mensen in je omgeving OF je ging naar de bibliotheek. In die bibliotheek hoopte je dan het juiste boek te vinden en daarin stond dan 1 manier om iets te doen.

We zijn in een tijd beland waarin je AI diezelfde vraag dag en nacht kan stellen, en je op basis van big data een antwoord krijgt.

AI werkt nog niet perfect, maar het verzamelen van oplossingen en daaruit een advies geven doet AI beter dan welke buurman, vriend, boek dan ook. Het doet het ook beter dan Google, want tegen de tijd dat ik 100 zoekresultaten heb doorzocht en daaruit een mediaan heb opgebouwd ben ik bejaard.

Ik snap het sentiment dat je wilt dat mensen met elkaar praten... en dat streven zou ik ook zeker houden. Het is leuk (vind ik ook) om met gelijkgestemde te praten.

Maar oplossingen, antwoorden en tips heb ik voortaan liever niet meer van mensen. Zoals hierboven gezegd is dat maar 1 mening die goed ouderwets of incompleet kan zijn.
Ik heb mijn vader ooit uitgelegd een topic helemaal te lezen voordat hij gaat handelen.
En dat doet hij ook, want hij is er ook achter gekomen dat 1 mening niet perse de beste of fijnste hoeft te zijn. Inherent is dit ook het probleem wat fora altijd hebben gehad. Er staan 10 meningen of oplossingen in een forum, en je moet zelf maar bepalen welke het beste is of het meeste op jouw situatie aansluit.

Het probleem van een forum is dus ook dat je al die meningen en versies krijgt zonder dat er een waarde aan gehangen kan worden. Ik ben enorme (giga) fan van forums juist omdat ik op zijn minst 3 meningen kreeg en niet zoals 30 jaar geleden alleen de mening van de buurman, of iemand anders die ik kende en toevallig "iets" wist over een onderwerp.

Het voorbeeld hierin is dat mijn buurman 30 jaar gelden een treinbaan had en ik inherent naar hem toe ging voor advies. Achteraf gezien was zijn advies oud en heeft het me juist tegengehouden. Toch was hij de expert in onze wijk.

Tweakers. Wat is jullie doel? Wil je dat mensen lekker met elkaar praten en wellicht het beste antwoord geven, of wil je dat informatie op je forum het meest correct is en dat mensen daar dan lekker over kletsen. Voor effectieve antwoorden op vragen is de tijd allang voorbij dat ik ENKEL op Tweakers kijk. Ik zocht al jaren op andere plekken om de info die ik van T.net had te verifiëren.

Nu met AI is de waarde van de informatie op T.net nog meer gezakt. Ik zie posts op Tweakers als 1 van de vele opties, en laat AI door alle online fora en kennisbanken heen scannen om mij beter te informeren dan die ene mening op Tweakers.

Als ik voortaan een antwoord lees op Tweakers, is het eerste wat ik doe aan AI vragen of dat een gangbaar antwoord is, en of er alternatieven zijn.
Ik durf zelfs wel te stellen dat geen enkel mens meer een beter overzicht van mogelijk antwoorden geeft dan AI.

Ik heb het hier dan niet over bleeding edge techniek waar nog niet over geschreven is waardoor AI een verkeerd antwoord geeft, maar ik heb het over de talloze nieuwsberichten en forumtopics die 12 in een dozijn zijn online. Een +3 reactie op Tweakers zegt niet zo veel meer, althans ik vraag aan AI direct of er ook andere meningen/invlashoeken zijn. Ik vertrouw niemand meer op totaalkennis en ga er per definitie vanuit dat iemand niet 100% kennis heeft. Vroeger had ik geen andere optie en was die Tweaker met dat antwoord mijn beste optie. Nu is die Tweaker 1 van de opties.
Het punt wat ik wil maken is dat jullie AI antwoorden weren, maar dat ik per direct op AI elk antwoord ga nazoeken en in context ga plaatsen. Mijn startpunt is vanuit een ouderwets oogpunt nog steeds Tweakers, maar mijn oplossing is voortaan AI.

Jullie zijn nu de buurman.

Wat wil je bereiken met dit beleid? Ik wil nog steeds graag kletsen met andere Tweakers, maar alle info op dit forum is gedegradeerd tot "Info van 1 persoon". Dat is niet omdat ik dat wil, maar dat is omdat ik nu een techniek heb waardoor ik niet meer genoegen moet nemen met een antwoord van 1 persoon die op T.net een goede status heeft.

Ik verlies de informatieve waarde van Tweakers.net als daar enkel antwoorden staan van mensen gebaseerd op hun mening/bias/kennis. Jullie informatie word niet meer leidend.

Het beleid dat we geen AI antwoorden willen jaagt mij juist naar plekken waar ik wel complete info krijg gebaseerd op Big Data. Juist het forceren van kennis die uit 1 of 2 leden komen is niet meer wat ik wil.

Vanuit die invalshoek pleit ik voor een meer AI gefocused forum. Info komt uit AI, een gesprek kom uit mensen.

Fijne avond! :henk

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
hard pass op dit idee. Ik wil geen AI slop en zie het centrale probleem van AI niet opgelost zijn: niemand weet hoe betrouwbaar de info is omdat een LLM ook met alle liefde wat bijelkaar hallucineert. Als we meer AI op GoT hebben wordt de kwaliteit van kennis en posts zeer waarschijnlijk slechter. Nee bedankt.

als je dat anders ziet dan is het heel handig om gewoon in een prompt te typen en dan zie je het resultaat wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 28-09-2026 19:54 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:35
Maar oplossingen, antwoorden en tips heb ik voortaan liever niet meer van mensen.
Dan is Tweakers misschien niet de plek voor jou.

The devil is in the details.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
Uiteindelijk word AI gevoed door mensen, iets met een kip en ei?

• World Citizen
Fr33z schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:53:
hard pass op dit idee. Ik wil geen AI slop en zie het centrale probleem van AI niet opgelost zijn: niemand weet hoe betrouwbaar de info is omdat een LLM ook met alle liefde wat bijelkaar hallucineert. Als we meer AI op GoT hebben wordt de kwaliteit van kennis en posts zeer waarschijnlijk slechter. Nee bedankt.

als je dat anders ziet dan is het heel handig om gewoon in een prompt te typen en dan zie je het resultaat wel.
Het punt wat ik probeer te maken is dat jij geen enkele garantie hebt dat een T.net lid niet hallucineert, betrouwbaar is, of incompleet is. Die Tweaker zal altijd op basis van zijn gevoel, mening of emotionele status een antwoord geven, dus ik kan hem ook niet neutraal vragen stellen over zijn oplossing.

Dat kan ik bij AI wel. Ik kan andere AI's pakken, de vraag anders stellen en hem om een ander antwoord structuur vragen...

Waarom vertrouwen we het antwoord van 1 individu meer dan big data. We zijn notabenen Tweakers, dus bv de Admins van Tweakers gebruiken allang AI om door al hun loging van servers heen te lezen. Die snappen zelf ook wel dat trends of excessen door AI beter gevonden worden in 180 duizend logboeken, dan wij als admin kunnen.

Ik weet 100% zeker dat het backend team van Tweakers allang heeft toegegeven aan tools die een semantische index maken van hun omgeving. Althans, ik mag hopen dat die lui voortaan met een kop koffie en een dashboard beginnen ipv een rij medewerkers aan je bureau en 12 incidenten.

• World Citizen
bramassendorp schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:59:
Uiteindelijk word AI gevoed door mensen, iets met een kip en ei?
Dat is dus het probleem. Er word vanalles geschreven. Hoe ga jij via Tweakers of via Google doorzoeken welke van al die berichten waar of onwaar zijn.

En er is ook niet gezegd dat mensen niet meer mogen schrijven hoe hun het doen... ik zeg alleen dat ik daarnaast ook graag een AI antwoord wil.

Dan hebben we de meningen van mensen en hebben we ook AI.

• Hahn
World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:02:
[...]

Het punt wat ik probeer te maken is dat jij geen enkele garantie hebt dat een T.net lid niet hallucineert, betrouwbaar is, of incompleet is. Die Tweaker zal altijd op basis van zijn gevoel, mening of emotionele status een antwoord geven, dus ik kan hem ook niet neutraal vragen stellen over zijn oplossing.

Dat kan ik bij AI wel. Ik kan andere AI's pakken, de vraag anders stellen en hem om een ander antwoord structuur vragen...

Waarom vertrouwen we het antwoord van 1 individu meer dan big data. We zijn notabenen Tweakers, dus bv de Admins van Tweakers gebruiken allang AI om door al hun loging van servers heen te lezen. Die snappen zelf ook wel dat trends of excessen door AI beter gevonden worden in 180 duizend logboeken, dan wij als admin kunnen.

Ik weet 100% zeker dat het backend team van Tweakers allang heeft toegegeven aan tools die een semantische index maken van hun omgeving. Althans, ik mag hopen dat die lui voortaan met een kop koffie en een dashboard beginnen ipv een rij medewerkers aan je bureau en 12 incidenten.
Heb je van de Dead Internet Theory gehoord? Met wat jij nu voorstelt zorg je ervoor dat dat in een stroomversnelling komt voor Tweakers.

• World Citizen
Hahn schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:05:
[...]

Heb je van de Dead Internet Theory gehoord? Met wat jij nu voorstelt zorg je ervoor dat dat in een stroomversnelling komt voor Tweakers.
Jazeker, maar ik zie het niet zo somber in.

Waarheid zal boven drijven, leugens en fouten zullen eruit gefilterd worden. Als een mens online iets schrijft wat gestaafd is met data, dan zal AI dat voorstellen. Dat is ook wat ik wil als ik het over een technisch forum heb.

Subfora als Maatschappij etc sluit ik uit. Dat is niet Technisch en vergt geen technisch correct antwoord.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GoT is 90% menselijke community en discussie en 10% ‘vragen beantwoorden’.

Allicht kan AI dat laatste ook adequaat, maar GoT lijkt me daar niet de juiste plek om die AI antwoorden te dumpen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:05
Hm, maar waarom stel je je vraag niet aan AI? Hier ga je verschillende antwoorden krijgen, de 1 betrouwbaarder dan de ander.

Onlangs had ik tijdens de vakantie rit veel problemen met snelladen, de vrouw tijdens het rijden gevraagd wat het kon zijn op basis van de foutmelding en situatie. Ze had ChatGPT en gemini gebruikt, alles getest maar helaas. Toen even gevraagd of ze het niet op Google kon checken en t was simpel: stekker hing door het gewicht niet goed in de connector. Dit was het probleem/oplossing bij 1 simpele buurman op een forum. Thanks buurman.

Nu gebruik ik zakelijk ook veel CoPilot+ dus ik ben er niet vies van, maar gelijk hebben ze zeer zeker niet altijd, net als dat de buurman niet altijd gelijk heeft.

• Hahn
World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:07:
[...]

Waarheid zal boven drijven, leugens en fouten zullen eruit gefilterd worden.
Dat is niet hoe AI werkt. Wat het meeste herhaald wordt, wordt de 'waarheid'. Of het nou klopt of niet.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15

pistole

Frutter

Ik kom op Tweakers voor de verschillende meningen en invalshoeken. Dat heeft voor mij waarde. Voor een uitzoekwerkje gebruik ik Google, Gemini, Claude en dergelijke. Zowel zakelijk als privé.

Het geven van een door AI gegenereerd antwoord heeft geen zin - dan kan je evengoed een chat starten met Henk. Hee, dat is leuk idee :henk . /s

Ik frut, dus ik epibreer

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Genoeg bronnen om via AI aan je antwoord te komen, waarom zou je daar Tweakers aan willen toevoegen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• World Citizen
eamelink schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:07:
GoT is 90% menselijke community en discussie en 10% ‘vragen beantwoorden’.
Dit is waar de discussie lastig gaat lopen, want mensen denken meteen aan levensfilosofieën als het over AI gaat.

Maar we zijn hier een Tech forum. We zijn geen Viva. We praten hier over tech en oplossingen voor tech. Er zweven wat suptopics rond die niks met tech te maken hebben, maar in de basis kom ik hier voor tech antwoorden.

90% menselijk, maar ook zeker 90% uitgevonden om tech dingen te bespreken en oplossingen te zoeken.

Juist daarom pleit ik uitsluiten op T.net over dit onderwerp. Dit is exact de plek waar ik technisch correcte antwoorden wil. Ik kwam hier voor kennis en ervaring omdat ik het nergens anders kon vinden. Hedendaags vind ik het via AI over de hele wereld en kom ik uitsluitend naar T.net om eens iets leuks te posten.

Ik zit niet vaak meer in Overlock topics of Tweak topics. Het is meer dat ik een beetje klets met andere en soms wat tips schrijf, maar echte kennis en oplossing die door een kruisvergelijk zijn gegaan... doe ik wel met AI. Een heel topic op T.net doorlezen om alle mogelijk antwoorden tegen elkaar af te wegen doe ik al een decenia niet meer.

• World Citizen
Hahn schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:10:
[...]

Dat is niet hoe AI werkt. Wat het meeste herhaald wordt, wordt de 'waarheid'. Of het nou klopt of niet.
Als we het over tech hebben niet snel. Als ik tech wil vergelijken, oplossingen wil weten of het moet repareren... dan heb ik niet meer genoeg aan T.net. Dat had ik vroeger wel. Dat was een hele andere wereld toen T.net ooit begon. Ik zocht gewoon mensen die er iets over konden zeggen. Fora over de hele wereld waren lokaal in er was geen translator. Dus T.net was mijn plek.

Nu is het internet globaal en bracht Google mij al vaker een antwoord dan T.net. T.net werd langzaam een plek waar ik me thuis voelde en niet perse waar ik oplossingen zocht. Posten over tech en kletsen over tech was wat ik nog T.net deed.

En dat zal blijven bestaan. We hoeven niet bang te zijn dat AI het forum overneemt als we het technisch goed implementeren. De gesprekken die er zijn tussen leden waren en zijn nog steeds top.

Maar laat AI de kennis en info wel aanvullen. Maak het beleid meer open.

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:30
Zoekmachines zijn meer en meer gevuld met reclame en steeds minder relevante info. Het lijkt me naïef om te denken dat het met ai anders gaat zijn. Over een tijdje is het misschien net alsof je de hele tijd met een gladjakker van een verkoper zit te praten. Nu nog niet natuurlijk, nu moeten ze eerst nog voor weinig veel bieden om klanten te binden.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:43
Dan maak je blijkbaar gebruik van een zeer goede ai. Ik ervaar nog heel veel volstrekt verkeerde en/ of onvolledige informatie. Ik gebruik het zeer zeker als hulpmiddel, maar met een bijzonder kritisch filter. De community hier beschouw ik zo ook en zeer aanvullend om grove blunders van ai te voorkomen die ik niet herkende.

• World Citizen
izdp schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:26:
Dan maak je blijkbaar gebruik van een zeer goede ai. Ik ervaar nog heel veel volstrekt verkeerde en/ of onvolledige informatie. Ik gebruik het zeer zeker als hulpmiddel, maar met een bijzonder kritisch filter. De community hier beschouw ik zo ook en zeer aanvullend om grove blunders van ai te voorkomen die ik niet herkende.
Dit werkt 2 kanten op.

De info die ze je geven hebben ze zelf van het internet. Ik zie dit in de klushobby vaak. Dan lees je een forapost van een jaar gelden op T.net over een oplossing voor een probleem.

Een jaar later lees ik of iemand anders dat topic en die heeft nog een veel betere oplossing.

Aldus, alles wat je leest op T.net komt waarschijnlijk al van internet en je leest op dat moment maar 1 mening.
Dat is hetzelfde als 30 jaar geleden op straat gaan staan en aan 10 random mensen vragen wat het beste antwoord is.....

Aldus AI... die vind op zijn minst meteen alle antwoorden.

• izdp
Vind wel gelijk antwoorden, maar veel te vaak uit verouderde bronnen. Ik noem als voorbeeld het erfrecht volgens wet en belasting. Put ai uit veel info van notarissen. Laat die groep nou net hun sites nu vrij massaal niet bijwerken en dus je op het verkeerde been zetten en ai dus ook.

• World Citizen
izdp schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:37:
Vind wel gelijk antwoorden, maar veel te vaak uit verouderde bronnen. Ik noem als voorbeeld het erfrecht volgens wet en belasting. Put ai uit veel info van notarissen. Laat die groep nou net hun sites nu vrij massaal niet bijwerken en dus je op het verkeerde been zetten en ai dus ook.
Dit is Prompting, en dat zal voorlopig nog wel een ding blijven. Geef het een jaar, en dat probleem is al een stuk minder.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

naitsoezn schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:15:
Genoeg bronnen om via AI aan je antwoord te komen, waarom zou je daar Tweakers aan willen toevoegen?
@World Citizen kan je deze beantwoorden, heb namelijk precies de zelfde vraag die opborrelt. Als je graag AI antwoorden wilt, waarom wil je die dan op tweakers lezen ipv gewoon zelf uit je *insert LLM naar voorkeur hier* trekken?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02

DropjesLover

Dit dus ->

World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:02:
[...]

Een hallicunerende of compleet van het padje klok-klepel en maximaal in de Dunning–Kruger piek zit... Is maar 1 van de meerdere meningen.
Net een forum heeft meerwaarde ten opzichte van een A"I" LLM omdat er niet 1 "waarheid" gedeponeerd wordt, maar meerdere meningen en invalshoeken.
Daarnaast hebben problemen of uitdagingen ook domweg meerdere mogelijke oplossingen.

Zie vraagstukken als "Ik heb 100k, moet ik mijn hypotheek aflossen of maximaal beleggen?" of zelfs computer hardware keuzes rood, groen *60 of *90 is persoonlijk.
World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:38:
[...]

Dit is Prompting, en dat zal voorlopig nog wel een ding blijven. Geef het een jaar, en dat probleem is al een stuk minder.
"gebruik alleen bronnen van recenter dan 2024" en een LLM komt alsnog aanzetten met info uit 2015 :X

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 28-09-2026 20:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• World Citizen
GoldenSample schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:40:
[...]

@World Citizen kan je deze beantwoorden, heb namelijk precies de zelfde vraag die opborrelt. Als je graag AI antwoorden wilt, waarom wil je die dan op tweakers lezen ipv gewoon zelf uit je *insert LLM naar voorkeur hier* trekken?
Nouw, T.net geeft zelf aan dat ze moeten vernieuwen omdat er een afname van leden is. Althans, niet perse afname in totaal leden, maar meer een afname in "ouderwetse leden". Het publiek veranderd.

Ik vind het dan stuitend dat HET fora waar ik ooit kwam voor de nieuwste en gekste techniek... zo een aversie tegen AI heeft.

Nogmaals, het hoeft het forum niet over te nemen... we blijven hier wat we zijn, maar we kunnen als Tech site toch niet de kracht van AI negeren.

• izdp
Ander voorbeeld dan. Het ontwerp van mijn vrij simpele en toch ook weer mijn vrij ingewikkelde vraag over mijn elektrische circuit met twee hoofdmeterkasten. Wat ai mij daarmee leerde is geweldig, maar vooral door zijn talloze fouten door het over het hoofd zien van details. Details die echter het ontwerp onmogelijk maakte. Als je zelf niet voorzichtig bent kost het hooguit onnodig geld en werk. Confronteer ai en die zegt doodleuk: Scherp gezien, laat een installateur het op orde brengen. Eh nee, zo werkt dat niet ai.

• World Citizen
izdp schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:48:
Ander voorbeeld dan. Het ontwerp van mijn vrij simpele en toch ook weer mijn vrij ingewikkelde vraag over mijn elektrische circuit met twee hoofdmeterkasten. Wat ai mij daarmee leerde is geweldig, maar vooral door zijn talloze fouten door het over het hoofd zien van details. Details die echter het ontwerp onmogelijk maakte. Als je zelf niet voorzichtig bent kost het hooguit onnodig geld en werk. Confronteer ai en die zegt doodleuk: Scherp gezien, laat een installateur het op orde brengen. Eh nee, zo werkt dat niet ai.
Top, dus dan komt er een Tweaker die op basis van jouw complete info incl foto's een antwoord geeft.

De kans dat er 2 Tweakers een antwoord geven is er ook nog wel. Dus je hebt nu 2 antwoorden.

Welkom in 2019

Ik vergelijk dit nogmaals met de Admins van Tweakers.net. Die gebruiken ook big data en AI om hun omgeving in de gaten te houden. Uiteraard waren die 2 meldingen waardevol, maar je wilt toch even weten of er correlatie is met iets anders. Dat is de Semantic index.

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 28-09-2026 20:53 ]

• izdp
Nee, door echte kennis hier leer ik juist waarom details geen details zijn. Dus pas ik aan en vertel ik ai weer. Dus aanvullend en ik moet en zal het meest optimale bereiken. Ai redt het niet alleen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:46:
[...]

Nouw, T.net geeft zelf aan dat ze moeten vernieuwen omdat er een afname van leden is. Althans, niet perse afname in totaal leden, maar meer een afname in "ouderwetse leden". Het publiek veranderd.

Ik vind het dan stuitend dat HET fora waar ik ooit kwam voor de nieuwste en gekste techniek... zo een aversie tegen AI heeft.

Nogmaals, het hoeft het forum niet over te nemen... we blijven hier wat we zijn, maar we kunnen als Tech site toch niet de kracht van AI negeren.
Als je aversie tegen AI gegenereerde 'content' wilt verwarren met een algehele aversie er tegen moet je het doen. Ik zie het vooral als een gezond kritische blik op een enorme hype ipv alles maar klakkeloos achterna lopen, vind dat laatste weinig te maken hebben met waardevolle informatie.

Het teruglopen van activiteit willen fixen met AI klinkt vooral als een 'maar we moeten toch iets doen' argument. Maar laat me graag inhoudelijk overtuigen hoe dit een magische oplossing is. Allerlei troep die uit AI de copy paste wordt laat mij die plekken juist minder bezoeken. Als ik AI 'content' wil kan ik ook zelf CoPilot, chatgpt of Claude aanslingeren.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• World Citizen
izdp schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:55:
Nee, door echte kennis hier leer ik juist waarom details geen details zijn. Dus pas ik aan en vertel ik ai weer. Dus aanvullend en ik moet en zal het meest optimale bereiken. Ai redt het niet alleen.
Maar dat blijft dan toch ook. Jij komt hier met een vraag en die stel je. Je leest vervolgens van echt mensen een oplossingen, en daarnaast zie je op basis van AI ook nog info/oplossingen/aanvullingen.

Ik snap de aversie hiertegen niet.

• izdp
Nee, juist andersom. Echte mensen, zeker een grote community, overtreffen ai nog steeds. Geweldig hulpmiddel. Zeker geen aversie!, maar echt gevaarlijk als je niet oplet en kritisch bent en controleert.

• World Citizen
izdp schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:05:
maar echt gevaarlijk als je niet oplet en kritisch bent en controleert.
We Zitten Op Tweakers.net !!!!! ;) :henk

• izdp
Precies, laat dat nou net zo'n mooie grote community zijn. Het hier plempen van wat ai zegt zou een doodsteek zijn. In combi met eigen kennis en ervaring van alle mensen hier, het meest optimale. Alleen ai is waardeloos!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:40
AI gebruiken om bepaalde informatie te verifiëren is erg handig, maar:

Meningen en ervaringen van echte mensen zijn de reden dat een platform als Tweakers na 25+ jaar nog bestaat.

Zodra fora volstromen met AI-gegenereerde antwoorden, traint AI zichzelf op z'n eigen herkauwde content. Daarmee verdwijnt de bron van praktijkervaring en oplossingen.

Nu is het nog leuk, maar als de trend zich op die manier zou voortzetten, zullen oplossingen vanuit AI voor toekomstige problemen steeds verder afnemen, omdat het dan dus getraind wordt met zijn eigen informatie en op die manier in een soort loop komt met het verifiëren van door zichzelf gegenereerde informatie. Unieke oplossingen vanuit mensen zullen daardoor steeds verder in waarde afnemen.

We zullen hierdoor lui worden en denken: AI zal het wel weten, waardoor mensen de meerwaarde niet meer in gaan zien van het plaatsen van nieuwe en innovatieve mogelijke oplossingen. AI wordt vervolgens dus ook niet meer getraind met deze nieuwe informatie.

Voor een forum lijkt het me daarom op lange termijn geen goed iets.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:11:
[...]

We Zitten Op Tweakers.net !!!!! ;) :henk
Nofi maar waarom ga je een inhoudelijk argument uit de weg? Het is Tweakers dat gaat over techniek dus AI in reacties is goed? Dat is geen argumentatie.

Overigens al je AI naar keuze gevraagd wat het hier van vind? Het is tegen de regels maar zou wel mooi zijn als iedereen gewoon lekker een lui AI promptje qua antwoord had neer geplempt. :+
offtopic:
Om het geheel even extra te verrijken: 'creeër een AI reactie op deze post' gaf bij mijn Claude instance (die ik natuurlijk ultra cynisch en zuur heb gemaakt als AI hater :P) gaf dit kroonjuweel :9~. Nu kun je even jouw favoriete AI even laten reageren, praten de computers via ons met elkaar, super tech! :henk

Je beschrijft zelf waarom het beleid werkt. Jij leest een antwoord op Tweakers en vraagt daarna aan AI of het klopt. Dat kan omdat het antwoord van een mens komt die iets heeft uitgezocht of zelf heeft meegemaakt. Als de antwoorden op het forum ook van AI komen, heb je niets meer om te verifiëren.
  • Je kunt het zelf al. Wie een AI-antwoord wil, stelt de vraag aan AI. Een gekopieerd AI-antwoord in een topic voegt niets toe wat jij niet in dertig seconden zelf kunt ophalen.
  • AI leert van fora zoals dit. De antwoorden over 12-in-een-dozijn onderwerpen zijn goed omdat mensen ze eerder op fora hebben geschreven. Als die bronnen zich vullen met AI-output, wordt de volgende versie getraind op de vorige.
  • AI verifieert niets. Een model geeft een gemiddelde van wat er is geschreven. Een Tweaker kan zeggen "ik heb dit gisteren geflasht en het werkte niet met firmware 2.1". Dat soort ervaring haalt AI niet uit een bron als je er niet naar vraagt.
  • Meningen zonder gewicht. Dat is precies wat moderatie, scores en discussie doen. Iemand die onzin schrijft, wordt in het topic gecorrigeerd. Bij AI moet jij zelf de fout vinden.
Een AI-forum bestaat al: je kunt het gewoon openen in een ander tabblad. Tweakers is nuttig als de plek waar mensen de antwoorden leveren.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik kom _juist_ op Tweakers voor de menselijke antwoorden. Als ik een AI-antwoord zou willen dan stelde ik mijn vraag wel aan een AI... Dus voor mij ook een hard pass op het toestaan van AI-antwoorden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• World Citizen
GoldenSample schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:26:
[...]

Nofi maar waarom ga je een inhoudelijk argument uit de weg? Het is Tweakers dat gaat over techniek dus AI in reacties is goed? Dat is geen argumentatie.

Overigens al je AI naar keuze gevraagd wat het hier van vind? Het is tegen de regels maar zou wel mooi zijn als iedereen gewoon lekker een lui AI promptje qua antwoord had neer geplempt. :+
offtopic:
Om het geheel even extra te verrijken: 'creeër een AI reactie op deze post' gaf bij mijn Claude instance (die ik natuurlijk ultra cynisch en zuur heb gemaakt als AI hater :P) gaf dit kroonjuweel :9~. Nu kun je even jouw favoriete AI even laten reageren, praten de computers via ons met elkaar, super tech! :henk

Je beschrijft zelf waarom het beleid werkt. Jij leest een antwoord op Tweakers en vraagt daarna aan AI of het klopt. Dat kan omdat het antwoord van een mens komt die iets heeft uitgezocht of zelf heeft meegemaakt. Als de antwoorden op het forum ook van AI komen, heb je niets meer om te verifiëren.
  • Je kunt het zelf al. Wie een AI-antwoord wil, stelt de vraag aan AI. Een gekopieerd AI-antwoord in een topic voegt niets toe wat jij niet in dertig seconden zelf kunt ophalen.
  • AI leert van fora zoals dit. De antwoorden over 12-in-een-dozijn onderwerpen zijn goed omdat mensen ze eerder op fora hebben geschreven. Als die bronnen zich vullen met AI-output, wordt de volgende versie getraind op de vorige.
  • AI verifieert niets. Een model geeft een gemiddelde van wat er is geschreven. Een Tweaker kan zeggen "ik heb dit gisteren geflasht en het werkte niet met firmware 2.1". Dat soort ervaring haalt AI niet uit een bron als je er niet naar vraagt.
  • Meningen zonder gewicht. Dat is precies wat moderatie, scores en discussie doen. Iemand die onzin schrijft, wordt in het topic gecorrigeerd. Bij AI moet jij zelf de fout vinden.
Een AI-forum bestaat al: je kunt het gewoon openen in een ander tabblad. Tweakers is nuttig als de plek waar mensen de antwoorden leveren.
Ik ging denk ik geen vraag uit de weg. @izdp maakte een statement, en ik gaf met mijn post aan dat dit voor ons Tweakers geen probleem moet zijn.

Wat ik bedoel is dat wij dit wel aan kunnen. Als er 1 forum in Nederland is wat nog overlevingskans heeft dan is het een Tech forum omdat wij als Nerds met de tech meegaan.

Hyves heeft moeten weder opstaan en is niet eens zo oud als Tweakers.net.

Wij kunnen dit wel goed implementeren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:35:
[...]Wij kunnen dit wel goed implementeren.
Wie is wij?
Bovendien, met AI antwoorden ga je compleet voorbij aan de sociale dynamiek, de menselijke interactie en nuance op een forum. Om het nog maar niet te hebben over de vele fouten die AI altijd zal blijven maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Paul
  • Registratie: September 2000
World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:35:
Wij kunnen dit wel goed implementeren.
Zelfs al zouden "we" dit kunnen, dan nog moet je je afvragen of je het wel moet willen. Wat onderscheidt Tweakers van ChatGPT of van Claude? En welke meerwaarde creëer je als je dat onderscheid om zeep helpt door https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/15 of https://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/2346230 te redirecten naar https://chatgpt.com?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Knowzem schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:24:
Zoekmachines zijn meer en meer gevuld met reclame en steeds minder relevante info. Het lijkt me naïef om te denken dat het met ai anders gaat zijn. Over een tijdje is het misschien net alsof je de hele tijd met een gladjakker van een verkoper zit te praten. Nu nog niet natuurlijk, nu moeten ze eerst nog voor weinig veel bieden om klanten te binden.
Precies, het is een kwestie van tijd voordat AI zegt dat we Brawndo moeten gebruiken om gewassen te bewateren.

Hint: Idiocracy

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Ik gebruik absoluut AI, maar ik hoef het niet overal te zien. Ik hoef geen AI muis. Geen AI bril. Geen AI koelkast. En als ik eerlijk ben ook geen AI Tweakers. Maar wel met de kanttekening dat ik het gebruik van AI als naslagwerk of voor het verbeteren van taalfouten prima vind, mits de poster zelf de bronnen controleert en kijkt waar een antwoord vandaan komt. Maar ook in die posts ontbreekt het vaak aan ervaring of kennis van specifieke zaken. Vaak worden bronnen niet gecontroleerd en worden antwoorden rustig gekopieerd en geplakt. En dàt vind ik weer niet fijn. AI is een tool waar we mee gaan (moeten / willen) leven. Maar een tool kan ook verkeerd gebruikt worden. Als dat het geval is gaat de waarde van Tweakers juist enorm onderuit. Bovendien gebruik ik Tweakers voor ontspanning en vind ik het soms leuk om een discussie aan te gaan met een ander persoon. Iemand met een leven, met een mening, met welllicht andere problemen dan ik. Die persoon heeft wellicht een andere blik op dingen en daar wil ik wel eens mee in discussie gaan. Op een avondje met vrienden doe ik dat ook wel eens. Dat stuk wil dus absoluut niet met tegen een computer doen. Dat heeft totaal geen meerwaarde en is een verspilling van tijd. Met een bot, of iemand die alles via de AI speelt, kun je geen eerlijke discussie voeren. Je kunt een bot niet overtuigen. Mijn mening heeft totaal geen impact, terwijl menig AI zeer goed is in manipuleren. Reddit staat vol met AI posts en AI reacties. Je weet gewoon niet meer wat echt is en ik betrapte me erop soms boos te worden op iets wat achteraf AI bleek te zijn. Dat soort dingen wil ik dus absoluut niet. En ik vrees dat Tweakers ook die kant op gaat als je meer AI posts toelaat. Dan liever maar een wat strenger beleid. Ook als dat betekent dat de informatie van de AI correct is maar toch niet geplaatst wordt.

AI is een prachtige tool, maar ook heel gevaarlijk in allerlei opzichten. Sommige dingen moeten we gewoon onder mensen houden vind ik. Ik heb in elk geval geen zin om allerlei AI content te consumeren. En dat zeg ik terwijl ik dagelijks met AI bezig ben.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ik vertrouw niemand meer op totaalkennis en ga er per definitie vanuit dat iemand niet 100% kennis heeft.
Maar je vertrouwt wel de iemand die OpenAI/ChatGPT heet?
Het punt wat ik wil maken is dat jullie AI antwoorden weren, maar dat ik per direct op AI elk antwoord ga nazoeken en in context ga plaatsen. Mijn startpunt is vanuit een ouderwets oogpunt nog steeds Tweakers, maar mijn oplossing is voortaan AI.
Het probleem voor mij is dat als ik het had willen opzoeken in een LLM, ik daar al een chatsessie mee gestart was. Dan was ik aan het prompt engineren geslagen om precies uit te vinden wat ik zoek en hoe het te doen. Maar dat is soms gewoonweg niet wat ik wil.

Soms wil ik (een vorm van) menselijk contact. Soms wil ik juist uitersten van ideeen om zelf verder over na te kunnen denken. Soms wil ik gewoon lullen over het laatste spel wat ik heb gespeeld (Ori and the blind forest, aanrader als je van metroidvania's houd). Soms zoek ik een discussie, of zie ik iemand die het fout heeft op het internet.

Punt is; als ik het met een LLM zou willen bespreken heb ik dat al gedaan en voegt het niets toe aan tweakers. Als ik dan hier alsnog LLM antwoorden krijg, dan is dat gewoon niet waar ik naar opzoek ben (tenzij ik het AI gedeelte van het forum zit wellicht).

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

We zijn in een tijd beland waarin je AI diezelfde vraag dag en nacht kan stellen, en je op basis van big data een antwoord krijgt.

AI werkt nog niet perfect, maar het verzamelen van oplossingen en daaruit een advies geven doet AI beter dan welke buurman, vriend, boek dan ook. Het doet het ook beter dan Google, want tegen de tijd dat ik 100 zoekresultaten heb doorzocht en daaruit een mediaan heb opgebouwd ben ik bejaard.
Het probleem is dat AI het gewoon nog héél vaak mis heeft, en dat dat iets is waarvan wetenschappers al vanaf het begin zeggen dat ze dat nooit op gaan lossen omdat het inherent is aan LLM's.
Een LLM hallucineert, verwerkt informatie niet volledig (want context window) en geeft jou daarna een antwoord op basis van de volledig verwerkte informatie. Dat is iets totaal anders dan informatie opzoeken en voor jou samenvatten, dat is een volledig eigen verhaal schrijven op basis van andere verhalen die zijn gelezen. Dat LLM ziet niet het verschil tussen fictie of non-fictie, en ook een wetenschappelijk vraagstuk wordt behandeld als 'schrijf een leuk verhaaltje'.

Dus nee, lekker AI blijven weren. Hoe minder AI hoe beter.
AI-assisted is prima, AI-geschreven is vaak onnodig lang en vol met opvulling, en een veel minder fijn te lezen/verwerken zinsopbouw en woordkeuze. Volledig door AI bedacht is compleet waardeloos.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02

DropjesLover

Dit dus ->

World Citizen schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:49:

Jullie zijn nu de buurman.

Wat wil je bereiken met dit beleid? Ik wil nog steeds graag kletsen met andere Tweakers, maar alle info op dit forum is gedegradeerd tot "Info van 1 persoon". Dat is niet omdat ik dat wil, maar dat is omdat ik nu een techniek heb waardoor ik niet meer genoegen moet nemen met een antwoord van 1 persoon die op T.net een goede status heeft.

Ik verlies de informatieve waarde van Tweakers.net als daar enkel antwoorden staan van mensen gebaseerd op hun mening/bias/kennis. Jullie informatie word niet meer leidend.

Het beleid dat we geen AI antwoorden willen jaagt mij juist naar plekken waar ik wel complete info krijg gebaseerd op Big Data. Juist het forceren van kennis die uit 1 of 2 leden komen is niet meer wat ik wil.

Vanuit die invalshoek pleit ik voor een meer AI gefocused forum. Info komt uit AI, een gesprek kom uit mensen.

Fijne avond! :henk
An sich is het een interessante filosofische discussie.
Ik zou willen argumenteren dat A"I" zoiets is als de Borg, het enkele resultaat van een collectief aan opgenomen kennis en meningen, algortimisch gewogen en gedestilleerd tot 1 stem. Die van je buurman die zeer stellig denkt alle wijsheid in pacht te hebben.

Wij, tweakers, zijn nog steeds individuen. Wij zijn de rest van het dorp. Misschien niet zo goed in de exacte feiten als die ene buurman, maar wel meer een samenleving met meerdere nuances en invalshoeken.

Mij is niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil of je voorstelt met A"I" op een forum.
A"I" gaat alles platslaan tot 1 antwoordt.
Waarom zou je dan nog naar t.net komen, als je net zo goed direct een A"I" kan vragen? Hoe gaat dat hier meer leden trekken?

Je ziet de beweging op veel plekken. Al 20 jaar lopen sociale gelegenheden leeg. De clubs, de studentenverenigingen. Zelfs "normaal" uitgaan doet de jeugd steeds minder. Uit fatalisme drinkt men dure matcha latte en werkt bij aanvang nog maar 3 dagen, want de wereld is toch al naar de tering, het heeft geen zin meer.
Maar tegelijkertijd vastgeplakt aan een schermpje, zien hoe anderen dingen doen , en daar al de endorfine-kick uit halen alsof ze het (deels) ook zelf gedaan hebben. Maar niks doen.

Zwaar vertrouwen op de onmetelijke kennis van A"I" gaat ook echte kennis doen vervagen, en daarmee ook echte ervaring en wijsheid.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Als de community op Tweakers volledg AI wordt ben ik weg.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

menselijke interactie is wat T.net gebruikers bindt en terugkerende bezoekers is wat een site nodig heeft om het gebruik hoog te houden voor de onderdelen die geld opleveren (advertenties, pricewatch, vermoed ik). kosten zijn vast ook niet mals: kantoor; personeel; hosting; nauwelijks betalende gebruikers.
AI vormt mogelijk een bedreiging voor dit model. als gebruikers elkaar niet meer nodig hebben voor de IT probleempjes dan raakt dat aan de kern van Tnet's Unique Selling Point.
Vervolgens is zo'n nieuws/review/forum-format steeds minder aantrekkelijk aan het worden (beetje als lineaire TV of papieren krant, heeft z'n charme maar ouderwets en zakt langzaam weg bij gebrek aan aanwas).
toch denk ik niet dat Tnet aan AI ten onder gaat, hooguit dat er wat bezuinigd moet gaan worden op personeel, maar wel eeuwig voort blijft kabbelen zoals een Bokt.nl en Fok.nl

d:)b :henk d:)b

Pagina: 1