Ik heb niks tegen een soort AI zoek/summary tool als (optionele) aanvulling bij een zoekopdracht, zoals Google en ChatGPT dat nu ook al aanbieden. Waarbij er referenties worden gegeven naar de menselijke posts. Dan is het simpelweg een tool die de zoekfunctie op een handige manier aanvult en waarbij men kan kiezen het niet te gebruiken. Maar realiseer je wel: dit soort functies kosten LLM compute en kosten Tweakers dus behoorlijk wat geld, wat op een manier ingecalculeerd moet worden.loewie1984 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:21:
Wat is verschil tussen het zoeken op een trefwoord zoals dat nu kan in een topic (bijv. ik wil iets weten van node red binnen het home assistant topic) dan krijg ik legio hits maar misschien niet wat ik zoek. Vs. een gerichte vraag stellen: ik heb x of y probleem met node red binnen home assistant, heeft iemand anders dat al eens ervaren en hebben zij een mogelijke oplossing gevonden?
Dus de hard pass is: verknoei maar je tijd met eindeloos scrollen met hits op 'node red' totdat je iets gevonden hebt wat je nog geen steek verder helpt. Ik begrijp werkelijk niet waarom daar zo afwijzend op gereageerd wordt.
Dat doet toch geen afbreuk aan authenticiteit of interactie of mate van interactie met de community. In mijn ogen versterkt dit het, ik vind sneller wat ik zoek en kan daarna de dialoog openen binnen het forum: 'hey bedankt voor je oplossing, hoe draait het nu, nog bijzonderheden tegen gekomen?'
En daarnaast net als dat er mensen zijn die het wel willen gebruiken, zijn er mensen die niet willen gebruiken. Sta je dan ook zo afwijzend tegenover alle andere platformen waar Ai gebruikt wordt? Daar wil je dan ook geen community member meer van zijn. Je hoeft het toch niet te gebruiken dat is toch je goed recht?
Waar ik wel wat op tegen heb, is wanneer LLMs, of antwoorden van LLMs, onderdeel worden van het topic en/of de replies. Ik wil geen AI slop lezen, en ik wil geen interactie met agents, tenzij ik daar zelf voor kies. Op Tweakers kies ik daar nadrukkelijk niet voor: ik wil van gedachten wisselen met mensen.
[ Voor 3% gewijzigd door eggsforpedro op 08-10-2026 09:34 ]