[AI] Tweakers.net begint mijn buurman te worden.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• eggsforpedro
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
loewie1984 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:21:
Wat is verschil tussen het zoeken op een trefwoord zoals dat nu kan in een topic (bijv. ik wil iets weten van node red binnen het home assistant topic) dan krijg ik legio hits maar misschien niet wat ik zoek. Vs. een gerichte vraag stellen: ik heb x of y probleem met node red binnen home assistant, heeft iemand anders dat al eens ervaren en hebben zij een mogelijke oplossing gevonden?

Dus de hard pass is: verknoei maar je tijd met eindeloos scrollen met hits op 'node red' totdat je iets gevonden hebt wat je nog geen steek verder helpt. Ik begrijp werkelijk niet waarom daar zo afwijzend op gereageerd wordt.

Dat doet toch geen afbreuk aan authenticiteit of interactie of mate van interactie met de community. In mijn ogen versterkt dit het, ik vind sneller wat ik zoek en kan daarna de dialoog openen binnen het forum: 'hey bedankt voor je oplossing, hoe draait het nu, nog bijzonderheden tegen gekomen?'

En daarnaast net als dat er mensen zijn die het wel willen gebruiken, zijn er mensen die niet willen gebruiken. Sta je dan ook zo afwijzend tegenover alle andere platformen waar Ai gebruikt wordt? Daar wil je dan ook geen community member meer van zijn. Je hoeft het toch niet te gebruiken dat is toch je goed recht?
Ik heb niks tegen een soort AI zoek/summary tool als (optionele) aanvulling bij een zoekopdracht, zoals Google en ChatGPT dat nu ook al aanbieden. Waarbij er referenties worden gegeven naar de menselijke posts. Dan is het simpelweg een tool die de zoekfunctie op een handige manier aanvult en waarbij men kan kiezen het niet te gebruiken. Maar realiseer je wel: dit soort functies kosten LLM compute en kosten Tweakers dus behoorlijk wat geld, wat op een manier ingecalculeerd moet worden.

Waar ik wel wat op tegen heb, is wanneer LLMs, of antwoorden van LLMs, onderdeel worden van het topic en/of de replies. Ik wil geen AI slop lezen, en ik wil geen interactie met agents, tenzij ik daar zelf voor kies. Op Tweakers kies ik daar nadrukkelijk niet voor: ik wil van gedachten wisselen met mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door eggsforpedro op 08-10-2026 09:34 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34
Dat ben ik volledig met je eens. Wat het echter niet verhinderd is dat ik zelf een chatgpt antwoord in een forum drop. Dat zal nu ongetwijfeld ook al ergens een keer gebeurd zijn, dus helemaal tegengaan kun je het niet.

[ Voor 74% gewijzigd door loewie1984 op 08-10-2026 09:36 ]

discogs

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Sta je dan ook zo afwijzend tegenover alle andere platformen waar Ai gebruikt wordt? Daar wil je dan ook geen community member meer van zijn.
Klopt. Reddit ben ik dus vanaf gegaan, google doe ik met "-ai", duckduckgo doe ik met https://noai.duckduckgo.com En als het onvermijdelijk wordt gemaakt, dan kies ik er voor het niet te gebruiken. MacOS upgrade ik niet naar 27, Windows 11 gaat binnenkort de deur uit, MS Office is al volledig weg.
Je hoeft het toch niet te gebruiken dat is toch je goed recht?
Het vervelende is dat in sommige situaties de keuze erg moeilijk wordt gemaakt. Zoals het werken in de IT, waar mijn eerdere post over ging die ik heb gewist met "off-topic". Die inhoud was namelijk ook off-topic, want het ging niet langer over OP's onderwerp maar over de ethiek rondom AI-systemen.

Liege, liege, liegebeest!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:31
loewie1984 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:36:
Dat ben ik volledig met je eens. Wat het echter niet verhinderd is dat ik zelf een chatgpt antwoord in een forum drop. Dat zal nu ongetwijfeld ook al ergens een keer gebeurd zijn, dus helemaal tegengaan kun je het niet.
En daar hebben we dan weer een mooie TR knop voor, zodat een mod dit netjes kan verwijderen en zodat je dit opnieuw mag proberen in eigen woorden :+

Maar ik ben het mee eens dat het wellicht tweakers makkelijker zou maken als er een soort index/zoek actie door het topic zou kunnen zijn en daarin je vraag kunt stellen. MAAR dan moet dit wel standallone kunnen zonder dit te posten of generieke vraag of AI zegt dit..

Dus indexeren/samenvatten = goed. Vervolgens antwoorden of verder discusseren dus niet... Want dit zal de eerste paar posts wel goed gaan. todat vervuiling op vervuiling slop voedt slop ect..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:41

Fordox

00101010

loewie1984 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:36:
In dat geval kun je toch ook zelf AI laten draaien op een topic als je dat wil? Dan is geen Tweakers integratie nodig.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34
Fordox schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:33:
[...]

In dat geval kun je toch ook zelf AI laten draaien op een topic als je dat wil? Dan is geen Tweakers integratie nodig.
Dat zullen de servers tweakers fijn vinden, die rate limit op pagina's om te dumpen is er niet voor niets. En is dat de manier waarop het moet gaan. In mijn geval waren het 85 pagina's dat is nog te overzien. Maar het is toch niet wenselijk (je moet het zelf niet willen en tweakers ook niet) om 365 pagina's naar text file te dumpen en te laten analyseren met alle gegevens van dien door een LLM om uiteindelijk een antwoord te krijgen waar je naar zocht.

discogs

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:02
Dus de hard pass is: verknoei maar je tijd met eindeloos scrollen met hits op 'node red' totdat je iets gevonden hebt wat je nog geen steek verder helpt. Ik begrijp werkelijk niet waarom daar zo afwijzend op gereageerd wordt.
Er is een verschil tussen AI gebruiken om bestaande content te doorzoeken, of AI gebruiken om "nieuwe" content te "produceren". De hard pass is voor die tweede...

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 08-10-2026 11:37 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
Tof dat de discussie breed loopt en we niet enkel over het verbieden en verbannen spreken. Er moet ergens ruimte zijn om de fijne functies van AI te gebruiken.

Het beter doorzoeken van info is iets waar AI goed in is. Zie het als op je werk dat je zoekt naar het ziekmelddocument. Je kunt weten waar dit staat of aan een collega vragen waar het staat, maar AI maakt het wel heel makkelijk. Die zoekt gewoon de inhoud van dat document en verteld je precies hoe je het moet doen een jouw exacte situatie.

Dat zou ik al een toffe AI integratie vinden voor op T.net.
Maar die hard pass, daar ben ik nog niet over uit. Want zoals de titel zegt, ik wil niet meer enkel weten wat de buurman weet. Zijn kennis hoeft niet slecht te zijn (dat kon ik ook niet echt toetsen), en zijn antwoord kan sluitend zijn, maar ik wil gewoon niet meer enkel zijn antwoord weten.

Plat voorbeeld: Als iemand vraagt hoe hij een CPU koelt, dan kan hij in de eerste reactie lezen dat je dit het beste met waterkoeling kunt doen. Vervolgens zou de discussie kunnen gaan worden "welke set moet ik dan nemen" en krijg je een topic waarin iemand straks een perfecte waterkoeler heeft en ook tevreden is.

Ik was dat vroeger ook met mijn treinbaan van Fleischman, totdat ik erachter kwam dat er ook Marklin is.

Zo zijn er ook luchtkoelers die beter presteren, goedkoper zijn en stiller zijn dan menig waterkoell setjes. Wellicht kwam dat helemaal niet voor in het topic, en heeft de vraagsteller niet eens weet dat dit ook bestaat.

Dat veranderd niks aan het topic en veranderd ook niet hoe wij met elkaar praten, het vult enkel info aan die de buurman niet had. Of info die de buurman niet gebruikt.

Anno 2026 kan ik niet meer eerlijk naar mijzelf verkopen dat 1 oplossing die ik vind ook de oplossing is die ik het beste kan gebruiken. Talloze oplossingen werken prima, maar zijn wellicht voor jouw specifieke situatie niet de beste oplossing.

Vroeger deed ik dit niet echt want ik wist niet wat ik zocht. Dat probleem lost AI voor me op, want die zoekt naar andere oplossingen die te maken hebben met mijn vraag. Dus AI zal bijvoorbeeld sneller zeggen dat er ook luchtkoelers zijn, waar ik vroeger niet eens zou weten dat ik ook naar luchtkoelers kan zoeken. Of ik wist het wel, maar had geen idee dat die soms beter zijn dan waterkoelers en zocht er niet eens na.

Ik kan me niet voorstellen dat in een normaal topic waar we gewoon nog steeds praten met elkaar alles gaat ontsporen als er ergens een vak is waar AI ook wat randinfo/ extrainfo of alternatieven bied op basis van BigData. Dan nog kan ik AI overrulen omdat ik liever een oplossing van een Tweaker heb. Dan kan ik hem zo af en toe een vraag stellen wat wel gezellig is.

AI ergens in beeld betekend niet dat je meteen je hele ziel moet verkopen.

Ergens heel ver weg kan je wel stellen dat niemand alle kennis over een onderwerp in pacht heeft, dus wellicht is AI inherent completer dan een persoon. Daarnaast kan die persoon dus ook hallucineren, liegen of alle andere problemen van AI hebben.

Ik vind de fouten die AI maakt niet een goede reden om het niet te doen. Dan zouden we de fouten van een mens ook serieuzer moeten nemen. Daarnaast kijk ik ook niet enkel naar vandaag, maar naar de komende 2 jaar. AI zal veranderen en is nu nog niet klaar, dus bugs en problemen daar dealen we wel mee. We zijn immers Tweakers.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:02
Geloof me, die luchtkoeler komt echt wel langs. En de heat pipes en peltier elementen ook. Zo te zien loop je hier al 24 jaar mee, dus ik zou verwachten dat je dat al wel wist :) Als er iets is waar we hier goed in zijn is er allerlei dingen bij slepen, zelfs als de topicstarter daar niet om gevraagd heeft :+

Serieuze vraag: als je zo graag een AI antwoord wil, waarom kom je dan hier ipv het aan een AI te vragen? En als je beide wil, waarom dan op één webpagina? Als ik reviews lees dan zet ik ook Trustpilot en Google naast elkaar (ik noem even twee namen, geen idee of deze namen in deze context bij elkaar passen :P ), in plaats van dat in bij Trustpilot ga vragen of ze de reviews van Google op hun site willen integreren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Liegebeest
  • Nu online
Paul schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:06:
Serieuze vraag: als je zo graag een AI antwoord wil, waarom kom je dan hier ipv het aan een AI te vragen? En als je beide wil, waarom dan op één webpagina? Als ik reviews lees dan zet ik ook Trustpilot en Google naast elkaar (ik noem even twee namen, geen idee of deze namen in deze context bij elkaar passen :P ), in plaats van dat in bij Trustpilot ga vragen of ze de reviews van Google op hun site willen integreren.
Nee nee, OP wil graag dat Tweakers.net een RAG-oplossing maakt voor hun forum... zodat alle bestaande kennis content kan worden gebruikt om tot een oplossing te komen. Dus op Tweakers.net, een RAG-oplossing op basis van Tweakers.net.

Een beetje als de helpdesk chatbot die een knowledge base gebruikt als achtergrondkennis.

De shit is natuurlijk dat, als je zoiets doet, dat genoeg mensen zullen denken "laat maar, ik hoef niet meer te antwoorden". En dus killing voor je interactie.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 08-10-2026 18:58 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:42
Liegebeest schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:43:
[...]

De shit is natuurlijk dat, als je zoiets doet, dat genoeg mensen zullen denken "laat maar, ik hoef niet meer te antwoorden". En dus killing voor je interactie.
Dit maakt de discussie lastig want aan de ene kant zeggen we dat de Tweaker slim is en hier komt om goede gesprekken te hebben, maar aan de andere kant zeg je nu dat de Tweaker dom is en puur op antwoorden uit is.

Ik snap dat er extremen zijn die we niet willen, maar ja.. ik zou inderdaad graag een AI zoekfunctie in Tweakers GoT willen die me ergens in beeld aanvullingen geeft vanuit GoT.

Dat zou al 1 functie zijn.

• Liegebeest
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:53:
[...]

Dit maakt de discussie lastig want aan de ene kant zeggen we dat de Tweaker slim is en hier komt om goede gesprekken te hebben, maar aan de andere kant zeg je nu dat de Tweaker dom is en puur op antwoorden uit is.
Nee, ik zeg dat een deel van de deelnemers zal nalaten om diens eigen antwoord te schrijven, omdat ze zien dat er al "iemand" een uitvoerig antwoord heeft gegeven.

Dat kan je natuurlijk voorkomen door de LLM-oplossing diens uitkomst niet aan de thread toe te laten voegen, maar door die alleen aan de OP/TS te laten zien.

Maar goed, afgezien daarvan... ga jij betalen, door bijv een abonnement te nemen? Dit soort grappen zijn niet goedkoop en Tweakers heeft al jaren uitdagingen om de nodige fondsen binnen te krijgen.

Pagina: 1 2 Laatste