Situatie
Wij hebben een huis laten ontwerpen door een architect en hebben in eerste instantie van de W-installateurs van de aannemer een voorstel gekregen waar ik niet enthousiast van werd. Vervolgens zijn wij ook andere partijen gaan benaderen, maar ook bij die voorstellen heb ik mijn twijfels.Ons huis en huishouden is als volgt:
- 2 volwassenen en ons derde kindje is op komst. Af en toe familie dat blijft slapen
- Totale Gebruiksoppervlakte 300m2 (begane grond 185m2)
- 3 regendouches en een bad
- Ik dacht aan 2 zones. Beneden + badkamers. Badkamers dicht als er gekoeld wordt. De kamers boven zou je dan 1 x naregelen, aangezien het daar iets kouden mag blijven, maar altijd open houden.
- Warmteverliesberekening moet nog gedaan worden. Biedt de installateur nu voor €550 aan.
Afgiftesysteem:
- Overal vloerverwarming.
- Eerste voorstel dat ik ontvangen had was hoh 150 die had ik afgeschoten en wil 100 hoh met minimaal een 16x2 slang
SWW:
- Mij is in een ander topic een verticale douche wtw aangeraden wat mij verstandig lijkt
- 300 of 400 liter boiler?
Warmtepompvoorkeur:
- L/W warmtepomp. Zat nu naar Vaillant te kijken
- Warmteverliesberekening is nog niet gemaakt. Momenteel dus gissen naar het vermogen.
- Graag één die SGR is. Stil is niet essentieel, genoeg ruimte op het perceel, maar wel een pre.
- Zuinig vind ik het meest belangrijk en dat de software goed is.
- Op de kamers boven komen er airco's voor de koeling ivm grote ramenpartijen.
- warmtepomp: aroTHERMplus 75/8.1 (vermoedelijk te klein)
- thermostaat: Senscomfort 720 of 720f
- Vaillant VWZ MEH
- Vaillant 50 liter koppelbuffer (parallel)
- Vaillant VIH RW 400 375 liter buffer
- optioneel maar ze raden wel aan een elektrische anode erbij te nemen voor het geval van storingen en de legionella run
Wie gaat het installeren?
- Alles wordt uitbesteed
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vragen
Ik blijf met iedere installateur tegen een buffervat aanlopen. Ik heb hierover onderstaande vragen gesteld en in het rood antwoorden gekregen. Wat denken jullie van de uitleg? Is dit terecht?- Waarom een buffervat? Vloeroppervlakte lijkt mij ruim voldoende zonder buffervat? Gezien grote vloer opp is drukverlies van de interne pomp te klein en is de buffer tevens om hydrolische te scheiden en wanneer gewenst kun je 100% naregelen in bijlage Think documentatie
- Buffervat is parallel aangesloten, waarom niet in serie? Ivm grote vloeropp en secundaire leidingen het drukverlies te kunnen compenseren en wanneer 100% naregling is gewenst de secundaire pomp bij vraag te activeren met de zone die vraagt
- Sommige intallateurs zweren bij 300 liter, ander bij 400. Wij zijn redelijk lange douches met 3 regendouches. Wat is wijsheid? Verticale douche WTW lijkt mij een must
- Expansievat zit in de WEH van 10 liter. Is dat voldoende? Bij de lage temperaturen dacht de installateur van wel.
- Mis ik verder nog iets?
/f/image/igDX8igxzTC3InoosA6giZHf.png?f=fotoalbum_large)