Ik zou eens op de site van Quatt gaan kijken, gunstig tarief, super goede pomp en erg innovatief!Isniedood schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:49:Situatie
Wij hebben een huis laten ontwerpen door een architect en hebben in eerste instantie van de W-installateurs van de aannemer een voorstel gekregen waar ik niet enthousiast van werd. Vervolgens zijn wij ook andere partijen gaan benaderen, maar ook bij die voorstellen heb ik mijn twijfels.
Ons huis en huishouden is als volgt:
- 2 volwassenen en ons derde kindje is op komst. Af en toe familie dat blijft slapen
- Totale Gebruiksoppervlakte 300m2 (begane grond 185m2)
- 3 regendouches en een bad
- Ik dacht aan 2 zones. Beneden + badkamers. Badkamers dicht als er gekoeld wordt. De kamers boven zou je dan 1 x naregelen, aangezien het daar iets kouden mag blijven, maar altijd open houden.
- Warmteverliesberekening moet nog gedaan worden. Biedt de installateur nu voor €550 aan.
Afgiftesysteem:
- Overal vloerverwarming.
- Eerste voorstel dat ik ontvangen had was hoh 150 die had ik afgeschoten en wil 100 hoh met minimaal een 16x2 slang
SWW:
- Mij is in een ander topic een verticale douche wtw aangeraden wat mij verstandig lijkt
- 300 of 400 liter boiler?
Warmtepompvoorkeur:
Beste voorstel tot nu toe lijkt mij het volgende
- L/W warmtepomp. Zat nu naar Vaillant te kijken
- Warmteverliesberekening is nog niet gemaakt. Momenteel dus gissen naar het vermogen.
- Graag één die SGR is. Stil is niet essentieel, genoeg ruimte op het perceel, maar wel een pre.
- Zuinig vind ik het meest belangrijk en dat de software goed is.
- Op de kamers boven komen er airco's voor de koeling ivm grote ramenpartijen.
- warmtepomp: aroTHERMplus 75/8.1 (vermoedelijk te klein)
- thermostaat: Senscomfort 720 of 720f
- Vaillant VWZ MEH
- Vaillant 50 liter koppelbuffer (parallel)
- Vaillant VIH RW 400 375 liter buffer
- optioneel maar ze raden wel aan een elektrische anode erbij te nemen voor het geval van storingen en de legionella run
Wie gaat het installeren?
***members only***
- Alles wordt uitbesteed
Vragen
Ik blijf met iedere installateur tegen een buffervat aanlopen. Ik heb hierover onderstaande vragen gesteld en in het rood antwoorden gekregen. Wat denken jullie van de uitleg? Is dit terecht?Verder:
- Waarom een buffervat? Vloeroppervlakte lijkt mij ruim voldoende zonder buffervat? Gezien grote vloer opp is drukverlies van de interne pomp te klein en is de buffer tevens om hydrolische te scheiden en wanneer gewenst kun je 100% naregelen in bijlage Think documentatie
- Buffervat is parallel aangesloten, waarom niet in serie? Ivm grote vloeropp en secundaire leidingen het drukverlies te kunnen compenseren en wanneer 100% naregling is gewenst de secundaire pomp bij vraag te activeren met de zone die vraagt
- Sommige intallateurs zweren bij 300 liter, ander bij 400. Wij zijn redelijk lange douches met 3 regendouches. Wat is wijsheid? Verticale douche WTW lijkt mij een must
- Expansievat zit in de WEH van 10 liter. Is dat voldoende? Bij de lage temperaturen dacht de installateur van wel.
- Mis ik verder nog iets?
Ik krijg helemaal de kriebels van die website. Waar staan de modellen met de kw's? Ik dacht altijd dat ze enkel hybride warmtepompen maar blijkbaar ook full electric.marijnimouse schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:21:
[...]
Ik zou eens op de site van Quatt gaan kijken, gunstig tarief, super goede pomp en erg innovatief!
Ik voel me niet echt de doelgroep door de website... Wat ik niet verwacht bij een warmtepomp. Eerder bij een paar schoenen
Warmteverliesberekening is binnen. Uitgegaan van -10 en 22 graden binnen. Is 22 graden binnen standaard? Ik vind dat vrij stevig zou eerder 21 verwachten. Resultaat is 10,9 kw. Bij -5 is het 9,6kw.
Volgens de beste man zou dit wijzen op een 11kw warmtepomp, maar volgens hem willen installateurs nog wel eens kleiner gaan.
Nu kan je ook bijverwarmen met een WEH van vaillant voor de ergste dagen (COP 1), maar zouden wij dus ook aircos nemen. Al zijn die boven en warme lucht stijgt op. Tegelijk zijn dat de kamers met de hoogste w/m2, dus dan zou het beneden ook prima moeten blijven
Welk vermogen raden jullie aan?
En ik had eerder nog een vraag gesteld met betrekking tot de verdelers. Moeten die nou wel of niet en pomp krijgen? Wat is daar het nut van?
Volgens de beste man zou dit wijzen op een 11kw warmtepomp, maar volgens hem willen installateurs nog wel eens kleiner gaan.
Nu kan je ook bijverwarmen met een WEH van vaillant voor de ergste dagen (COP 1), maar zouden wij dus ook aircos nemen. Al zijn die boven en warme lucht stijgt op. Tegelijk zijn dat de kamers met de hoogste w/m2, dus dan zou het beneden ook prima moeten blijven
En ik had eerder nog een vraag gesteld met betrekking tot de verdelers. Moeten die nou wel of niet en pomp krijgen? Wat is daar het nut van?
[ Voor 7% gewijzigd door Isniedood op 25-09-2026 15:55 ]
Heb je een specificatie van de warmteverliesberekening? Vaak wordt er een opwarmtoeslag en enorme ventilatieverliezen gerekend, wat niet altijd terecht is.Isniedood schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:54:
Warmteverliesberekening is binnen. Uitgegaan van -10 en 22 graden binnen. Is 22 graden binnen standaard? Ik vind dat vrij stevig zou eerder 21 verwachten. Resultaat is 10,9 kw. Bij -5 is het 9,6kw.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
precies. je hebt zomaar 3kW ventilatieverlies in zo'n berekening. mogelijk zit wtw-ventilatie er niet goed in en dat scheelt een slok op een borrel.SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:44:
[...]
Heb je een specificatie van de warmteverliesberekening? Vaak wordt er een opwarmtoeslag en enorme ventilatieverliezen gerekend, wat niet altijd terecht is.
ik zou ook geen Quatt nemen want ik vind het ook vooral schreeuwers met weinig inhoud. maar hier lijken ze specs te hebben: https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdfIsniedood schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:40:
[...]
Ik krijg helemaal de kriebels van die website. Waar staan de modellen met de kw's? Ik dacht altijd dat ze enkel hybride warmtepompen maar blijkbaar ook full electric.
Ik voel me niet echt de doelgroep door de website... Wat ik niet verwacht bij een warmtepomp. Eerder bij een paar schoenen
rond de 6,5 kW thermisch vermogen bij -7C buiten. voor de prijs niet gek maar je moet zin hebben in een startup met fancy 'AI' aansturing en online-focus. Ik heb dat niet, wil dat mijn warmtepomp over 15 jaar ook nog gewoon op lokale aansturing goed werkt.
Ik zou een Mitsubishi PUZ-SWM100YAA kopen (max 11 kw bij -10 en zelfde minimum vermogen als de 8 kW uitvoering).Isniedood schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:54:
Maar eerst zou ik willen weten hoe de warmteverliesberekening precies is opgebouwd (zie tip hierboven van @SebastiaanPs )
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Isniedood Als je geen 3K aan een RVS vat uit wilt geven, je hebt ze ook voor 1200 euro: https://www.aircozonderst...300l-1-l-warmtewisselaar/ (wel zelf even specs checken, want het oppervlak van de spiraal lijkt nogal beperkt)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er zitten sowieso een paar dingen in die niet overeen komen met de BENG. Beng eist QV10 van 0,35 met blowertest. In de warmteverliesberekening staat deze op 0,45. Ook zit er een garagedeur in met de verkeerde Uw-waarde (2,3 ipv 1,3 uit de beng en ontwerp architect). Dat is verkeerd doorgegeven door de aannemer.SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:44:
[...]
Heb je een specificatie van de warmteverliesberekening? Vaak wordt er een opwarmtoeslag en enorme ventilatieverliezen gerekend, wat niet altijd terecht is.
Hoe weet je of het terecht is? Ik zal gelijk even de belangrijkste pagina's delen.SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:44:
[...]
Ik zal zelf naar de Vaillant 105 plus te kijken, maar het lijkt erop dat daar het minimumvermogen relatief wat hogen van is. Al zijn er niet echt duidelijke specificaties van te vinden.Andrehj schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:32:
[...]
Ik zou een Mitsubishi PUZ-SWM100YAA kopen (max 11 kw bij -10 en zelfde minimum vermogen als de 8 kW uitvoering).
Maar eerst zou ik willen weten hoe de warmteverliesberekening precies is opgebouwd (zie tip hierboven van @SebastiaanPs )
Bij deze de warmteverliesberekening
/f/image/ky2vDrSPoQsLuSG7mvhCPjgZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J4SVE5iqGP4yGWjE17mZCC4B.jpg?f=fotoalbum_large)
Arotherm pro 115... En voldoende vermogen, en heel diepe modulatie (2-2,5kW)
Compact, maar wat luider.
Arotherm plus 125 is stiller, maar veel hoger. Ook hoger minimum vermogen, maar dat is met zoveel vloer natuurlijk geen probleem.
Arotherm plus 125 is stiller, maar veel hoger. Ook hoger minimum vermogen, maar dat is met zoveel vloer natuurlijk geen probleem.
[ Voor 50% gewijzigd door Ronald op 26-09-2026 10:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Isniedood Wat mij opvalt:
Gemiddelde U-waarde staat op 0.43. Dat is een RC-waarde van slechts 2.3.... Dat kan alleen kloppen als zo'n beetje de helft van het verliesgevend oppervlak (bgg-vloer, muren, ramen, dak) uit glas bestaat.... Ik vraag me af hoe ze bij zo'n lage waarde komen. Met drievoudig glas zit je immers (incl kozijn) rond een U van 0.8, maar vloeren, muren en dak zitten rond de Rc 6 (wat U 0.16 is), maar daarvan is het oppervlak natuurlijk vele malen hoger.
Infiltratieverliezen zijn met meer dan 2 kW ook erg hoog.
Het ventilatiedebiet is met 133 l/s (= 475 m³/h) dan weer enorm hoog. Zo hoog ventileert echt niemand, en zeker niet bij -10.
Hoe ze dat weten te rijmen met een warmteverlies van diezelfde ventilatie van slechts 70 W is me ook een raadsel, want dan zou je wtw een rendement van meer dan 98.5% moeten halen. Dat haalt ie echt niet, en zeker niet bij zo'n hoog debiet.
Een realistische waarde is ca 1 W verlies voor elke m³/h aan debiet. (bij 31K temperatuurverschil).
Verder post je hier natuurlijk geen berekening, maar slechts de uitkomst ervan. Dat is nogal een verschil. Omdat we de achterliggende data niet hebben is dit verder nauwelijks te controleren. Ik zou toch echt overwegen om het excelletje (waar ik hierboven al eens over sprak) even zelf te maken.
Gemiddelde U-waarde staat op 0.43. Dat is een RC-waarde van slechts 2.3.... Dat kan alleen kloppen als zo'n beetje de helft van het verliesgevend oppervlak (bgg-vloer, muren, ramen, dak) uit glas bestaat.... Ik vraag me af hoe ze bij zo'n lage waarde komen. Met drievoudig glas zit je immers (incl kozijn) rond een U van 0.8, maar vloeren, muren en dak zitten rond de Rc 6 (wat U 0.16 is), maar daarvan is het oppervlak natuurlijk vele malen hoger.
Het ventilatiedebiet is met 133 l/s (= 475 m³/h) dan weer enorm hoog. Zo hoog ventileert echt niemand, en zeker niet bij -10.
Hoe ze dat weten te rijmen met een warmteverlies van diezelfde ventilatie van slechts 70 W is me ook een raadsel, want dan zou je wtw een rendement van meer dan 98.5% moeten halen. Dat haalt ie echt niet, en zeker niet bij zo'n hoog debiet.
Een realistische waarde is ca 1 W verlies voor elke m³/h aan debiet. (bij 31K temperatuurverschil).
Verder post je hier natuurlijk geen berekening, maar slechts de uitkomst ervan. Dat is nogal een verschil. Omdat we de achterliggende data niet hebben is dit verder nauwelijks te controleren. Ik zou toch echt overwegen om het excelletje (waar ik hierboven al eens over sprak) even zelf te maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 26-09-2026 11:18 ]
Arotherm plus 105 leek mij logischer. Die geeft 10,6 k bij -a7/35w cop 3,01 en de p115 pro is 11,2 kw maar een cop van 2,55. 15% slechter vind ik significant.Ronald schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:52:
Arotherm pro 115... En voldoende vermogen, en heel diepe modulatie (2-2,5kW)
Maar waar kan je de modulatie terug vinden? ik zie dat nergens in de specificaties.
Ik vond het verlies naar de kruipruimte ook vrij veel.Andrehj schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:12:
@Isniedood Wat mij opvalt:
Infiltratieverliezen vallen te hoog uit omdat hij de blowertest niet meeneemt denk ik.
We hebben ook echt heel veel ramen. In BENG staat de Uw waarde voor de ramen van 1,2 dus die hebben ze aangehouden. Ik had verder al de vraag open staan bij de aannemer voor de Ug waardes die hij kan leveren tegen welke prijs. Volgens mij kan dat lager en moeten wij dat willen.
Ik vind het wel bijzonder dat je dan weer een duur betaalde warmteverliesberekening laat maken volgens een normering en dat die dan weer zo discutabel is.
Ik was al een keer begonnen met je voorgestelde excelletje, maar dat was een vrij ingewikkeld formatje dat ik gepakt had. Ik hoop dit weekend er een keer rustig voor te kunnen gaan zitten in de avond.
Members only:
Ik zou met liefde verder de berekening delen, maar dan moet ik eerst een zooi weglakken. Het is verder 84 pagina's en voor een leek niet door te spitten.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Isniedood de 105 is een software geknepen versie verder identiek aan de 125. Dus ik zou dan gewoon de 125 doen.
Maar je hebt zoals @Andrehj al vermoedde ernstig veel glas (Maar niet zoveel dat het de helft van het extern oppervlak is)... en U1.2 is basaal HR++ glas... Daar kun je dus vrij serieus veel op winnen... al twijfel ik of je genoeg wint om met de 75 uit te kunnen.
Let je op zonwering?
Maar je hebt zoals @Andrehj al vermoedde ernstig veel glas (Maar niet zoveel dat het de helft van het extern oppervlak is)... en U1.2 is basaal HR++ glas... Daar kun je dus vrij serieus veel op winnen... al twijfel ik of je genoeg wint om met de 75 uit te kunnen.
Let je op zonwering?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik doe niet mee met de energieberekeningen, heb ik te weinig kennis over.
TS spreekt de voorkeur uit voor een L/W systeem.
Wel eens aan een W/W systeem gedacht? Ik ben er zeer tevreden over. Verwarmen en koelen gaat helemaal via de vloeren. Je hebt geen lelijke en geluidmakende apparaten buiten omdat alles in de installatieruimte staat. Kortom, je hebt met een W/W systeem het hele jaar door een comfortabel huis terwijl je van de installatie niets ziet of hoort.
Ik heb overigs alleen ervaring met een systeem van Nibe (waar ik geen aandelen van heb
) en weet dat het meer kost dan een L/W systeem. Maar als TS toch aan het geld uitgeven is vallen de meerkosten van W/W t.o.v. L/W misschien wel mee.
Wel eens aan een W/W systeem gedacht? Ik ben er zeer tevreden over. Verwarmen en koelen gaat helemaal via de vloeren. Je hebt geen lelijke en geluidmakende apparaten buiten omdat alles in de installatieruimte staat. Kortom, je hebt met een W/W systeem het hele jaar door een comfortabel huis terwijl je van de installatie niets ziet of hoort.
Ik heb overigs alleen ervaring met een systeem van Nibe (waar ik geen aandelen van heb
Ah terechte suggestie hoor. W/W is de mooiste techniek, maar qua koelvermogen veranderd er niks. Het kost enkel minder energie met een W/W maar dat verdient je nooit terug.Prisma16 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:20:
Ik doe niet mee met de energieberekeningen, heb ik te weinig kennis over.
Ik heb overigs alleen ervaring met een systeem van Nibe (waar ik geen aandelen van heb) en weet dat het meer kost dan een L/W systeem. Maar als TS toch aan het geld uitgeven is vallen de meerkosten van W/W t.o.v. L/W misschien wel mee.
Met de vrij riante tuin die we hebben kan ik heel makkelijk een L/W kwijt zonder er iets van te merken
Yes zeker, al zijn de mogelijkheden beperkt met de schuine ramen..beneden gaat in de screens. Voor zijde zit gunstig met de zon en de boven verdieping tuinzijde kan eigenlijk alleen met vaste lamellen(willen we niet) of zonwerend glas (dat doen we dus met alle nadelen die erbij horen).Ronald schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:01:
@Isniedood de 105 is een software geknepen versie verder identiek aan de 125. Dus ik zou dan gewoon de 125 doen.
Let je op zonwering?
Wij nemen verder sowieso triple glas dus daar gaan we dan sowieso nog het nodige winnen. Vragen mbt specificatie (ook verschillende diktes ed.) zijn nog onverantwoord uit de aannemer. Dat komt wel goed verder
Zit dat triple glas in deze warmteverliesberekening? De tip van @Andrehj vind ik wel een belangrijke, je vraagt je af of die gemiddelde U-waarde van 0.43 wel klopt. En 1.3 kW warmteverlies van vloerverwarming naar de bodem lijkt me ook best veel voor nieuwbouw. Misschien goed om beide zaken eens na te vragen bij degene die de berekening heeft gedaan, vooral die U-waarde heeft een enorme impact op het benodigde vermogen van een warmtepomp.Isniedood schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:27:
[...]
Yes zeker, al zijn de mogelijkheden beperkt met de schuine ramen..beneden gaat in de screens. Voor zijde zit gunstig met de zon en de boven verdieping tuinzijde kan eigenlijk alleen met vaste lamellen(willen we niet) of zonwerend glas (dat doen we dus met alle nadelen die erbij horen).
Wij nemen verder sowieso triple glas dus daar gaan we dan sowieso nog het nodige winnen. Vragen mbt specificatie (ook verschillende diktes ed.) zijn nog onverantwoord uit de aannemer. Dat komt wel goed verder
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.