Hoe lees ik HDs uit Intel SS4000-E

Pagina: 1
Acties:

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 11:26
Hallo,

Ik heb hier een Intel SS4000-E NAS van een jaar of 15-20 oud met een voeding die alle stoppen in het huis liet springen en nu niets meer doet. De precieze (RAID)configuratie is niet bekend. Er werd altijd gewerkt via een ethernetkabel naar een Macbook voor Lightroom (semi-pro fotografie)
  1. Kan ik de vier Seagate Baracuda 7200.10 500GB Sata schijven ergens anders op aansluiten en uitlezen? (Linux, Rescuedisk, speciale software?) Ik heb waarschijnlijk nog een werkende miditower met SATA uit die periode.
  2. Op een foto zag ik een ATX en floppy voedingsstekker. Zou ik deze kunnen opstarten met een normale ATX voeding?
  3. Zijn er systemen van Synology of QNAP die deze schijven met open armen ontvangen (compatible zijn of converteren) en vrolijk verder draaien?
Zijn er verder nog bijzonderheden voor een NAS met als doel fotografie(bewerking/opslag) Ik kan me voorstellen dat er in die fotografiewereld een bepaalde standaard is die goed werkt met Nikon/Canon camera's voor directe foto-opslag. Ik ben niet echt bekend met Macbooks, ik neem aan dat USB 3.2 de snelste verbinding is naar de gemiddelde NAS?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
1, het filesystem zou XFS moeten zijn dus dat zou moeten kunnen met vrijwel iedere linux distro.

2, Dit is de PSU spare: https://netcomputadores.c...onte-intel-200w-para/7996
Lijk idd gewoon standaard ATX, zou dat gewoon properen.

3, Nee, die gebruiken hun eigen partitie layout en Synology (en QNAP?) doet hoe dan ook niets met XFS.
ik neem aan dat USB 3.2 de snelste verbinding is naar de gemiddelde NAS?
Dat is dan geen NAS maar een DAS.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2026 10:46 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 08:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou proberen er een reguliere ATX voeding aan te koppelen en te kijken of de interne componenten van het apparaat zelf niet zijn doorgefikt. Als hij dan opstart de data ergens anders naartoe kopiëren (externe USB HDD bijvoorbeeld) en een nieuwe NAS met nieuwe schijven kopen. Die USB schijf leg je daarna aan de kant als back-up van de NAS.

Of, maar dat zal wel niet want dan had je dit topic niet gemaakt, je koopt meteen een nieuwe NAS en zet je bestaande back-up terug op die NAS en vernietigt alles wat met dit oude apparaat te maken heeft :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
DukeBox schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:41:
1, het filesystem zou XFS moeten zijn dus dat zou moeten kunnen met vrijwel iedere linux distro.
In dit topic was dat niet zo vanzelfsprekend:
Datarecovery Lacie network space 2 (XFS)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat is een hele andere NAS met eigen implementatie van XFS.

• jnr24
nelizmastr schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:47:
...
Of, maar dat zal wel niet want dan had je dit topic niet gemaakt, je koopt meteen een nieuwe NAS en zet je bestaande back-up terug op die NAS en vernietigt alles wat met dit oude apparaat te maken heeft :)
De NAS is niet van mijzelf en was ooit verkocht als "dan verliest u nooit data" :'(

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 08:37

nelizmastr

Goed wies kapot

jnr24 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:52:
[...]

De NAS is niet van mijzelf en was ooit verkocht als "dan verliest u nooit data" :'(
Dat is inderdaad een gemene. In principe is iets pas een back-up wanneer de data op ten minste twee afzonderlijke plekken is opgeslagen. Als je je foto's bijv. verplaatst van je PC naar een NAS dan is het geen back-up, tenzij je de NAS zelf ook weer back-upt of een kopie naar een USB-schijf schrijft.

Ook is waarschijnlijk de misvatting aan je verkocht dat RAID een vorm van back-up is. Dit is helaas niet het geval.

Al met al is het altijd vervelend om data kwijt te raken. Nog vervelender is dan te moeten kwantificeren hoeveel harde euro's het je waard is om de data door een expert te laten terughalen.
Afhankelijk van de hoeveelheid is dit een paar honderd tot een paar duizend euro. Gezien het om kleine schijven gaat kan het nog meevallen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zomaar de disks ergens anders uitlezen gaat i.v.m. de RAID configuratie niet zomaar lukken.

(Lijkt een Intel 31244 4 port SATA controller te zijn beheerd via de Intel® Storage Management Software, lijkt een kaart te zijn voor een PCI-X slot, die standaard wordt al heel lang niet meer gebruikt)

De array zal aan een zelfde RAID controller gekoppeld moeten worden en dan kun je met een beetje geluk de RAID config importeren en weer uitlezen.

Ik zou kijken of je niet gewoon de voeding kunt vervangen en er zo weer bij kunt, dat geeft de meeste kans..anders wordt het al gauw complex. Zeker aangezien de RAID configuratie onbekend is.

Als hij het dan weer doet, data eraf halen en de NAS afschrijven, 20 jaar is gewoon te oud om nog betrouwbaar te zijn.

Mocht je de exacte voeding niet kunnen vinden dan zou je de pinout moeten vergelijken met een normale ATX voeding van minimaal 200W. Je wil niet dat er net een paar pinnetjes anders zitten..

Specs van het systeem en uitgebreide details over de voeding (incl pinout) staan in een PDF hier:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000006974/server-products/single-node-servers.html

AI geeft overigens aan dat de pinout matcht met ATX 1.x

[ Voor 53% gewijzigd door Navi op 10-09-2026 15:14 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Met 4 disks zal het waarschijnlijk RAID 5 zijn?
Google: SS4000E NAS default raid configuration

Er zijn wel tools gratis/betaald om RAID disks te in te lezen.
Mogelijk kan het direct onder LInux ook zoals al aangegeven.
Google: raid reconstructor

Maar als je hier geen/te weinig kennis/ervaring mee hebt kan je het natuurlijk beter uit handen geven.
Ook moet je de geschikte hardware beschikbaar hebben.
Zie eventueel topics met wat data herstel bedrijven/ervaringen:

Synology data recovery van (kapotte?) schijf
The_Doman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:47:
Hier staan nog wat ervaringen met wat (betaalbare) data recovery bedrijven:
Data Recovery Synology schijf na hele domme menselijke fout

• jnr24
Navi schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:00:
Zomaar de disks ergens anders uitlezen gaat i.v.m. de RAID configuratie niet zomaar lukken.

...

AI geeft overigens aan dat de pinout matcht met ATX 1.x
Dank! De PDF had ik al gezien maar doordat je hem nog een keer noemt zag ik nu wel dat het inderdaad een oudere 20 pins ATX connector is. De pinout komt overeen met wat ik online vind over ATX. Ze gebruiken ook nog een extra floppy power connector dus ik moet het wel in de oudere hoek zoeken.
The_Doman schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:21:
.....

Maar als je hier geen/te weinig kennis/ervaring mee hebt kan je het natuurlijk beter uit handen geven.
[...]
Ik zou de uitdaging wel aandurven met RAID op een Linux systeem, maar ga liever voor de hopelijk plug&play ATX voeding. Voor beide scenarios zal ik nog even polsen hoe belangrijk de data nog is. Als het belangrijk wordt dan raak ik het liever helemaal niet aan. Een schroefje dat op het moederbord valt of een kabeltje dat verkeerd schiet en ik sta voor aap 8)7
Pagina: 1