Vraag

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 23:34
Is het rendabel om een spaarpomp te combineren met een lucht/water warmtepomp? Ik wil graag zonder al te veel te hoeven breken en boren mijn huis ventileren maar wel warmte terugwinnen uit afgevoerde lucht.

Ik weet dat er dan verse koude lucht binnen stroomt en ook weer verwarmd moet worden, maar in hoeverre werkt dit in zijn nadeel?

Beste antwoord (via Robke15 op 27-08-2026 15:29)

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Ik zou meteen voor de easy win van een simpele L/W warmtepomp gaan, hetzelfde argument voor de marginale financiële kosten gaat ook voor de CO2 kosten van de spaarpomp (en dus de carbon payback tijd).

Heb jij al gemeten of de CO2 in de ongeventileerde ruimtes te hoog is? Misschien is er niets aan de hand en is natuurlijke ventilatie + de wc/badkamer mechanische ventilatie al genoeg. Een warmtepomp veranderd daar volgens mij niets aan.

Ik heb er ook aan gedacht om de afvoer van mijn mechanische ventilatie op de warmtepomp te richten maar ik heb daar van afgezien vanwege te houtje/touwtje en minimaal/geen voordeel.

[ Voor 3% gewijzigd door asdfvdsa op 27-08-2026 14:36 ]

gasweg.nl

Alle reacties

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 13:06
Als ik de verhalen hier moet geloven (onder de noemer "ventilatiewarmtepomp") dan kan het eingelijk niet uit tov een normale wtw setup. Sowieso is het een vervanger voor een 'balansventilatie systeem'. Dus alle nieuwe lucht van buiten mag niet door rooster komen, maar moet via de zelfde unit alsnog door de warmtewisselaar.

Inventum ventilatiewarmtepomp verbruikt veel energie
Ventilatiewarmtepomp naast warmtepomp?

Als je geen zin hebt om kanalen etc te gaan aanleggen, kijk dan eens in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

• Robke15
NESFreak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:37:
Als ik de verhalen hier moet geloven (onder de noemer "ventilatiewarmtepomp") dan kan het eingelijk niet uit tov een normale wtw setup. Sowieso is het een vervanger voor een 'balansventilatie systeem'. Dus alle nieuwe lucht van buiten mag niet door rooster komen, maar moet via de zelfde unit alsnog door de warmtewisselaar.

Inventum ventilatiewarmtepomp verbruikt veel energie
Ventilatiewarmtepomp naast warmtepomp?

Als je geen zin hebt om kanalen etc te gaan aanleggen, kijk dan eens in Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Ze vervangen mechanische ventilatie toch voor een ventilatiewarmtepomp dus verse buitenlucht stroomt via roosters binnen.

Dat topic heb ik inderdaad gelezen, kom er alleen helemaal geen wijs uit nog niet.

Decentraal wil ik niet aan beginnen, teveel nadelen, en zou er 4 nodig hebben voor de beneden verdieping.

• NESFreak
ventilatiewarmtepomp werkt alleen als de aanvoer ook via kanalen gaat vanaf de centrale installatie. Via roosters gaat niet werken, want als de koude lucht door roosters binnen komt, dan loopt het niet langs de installatie en heeft ie dus ook niks om te verwarmen.

• Robke15
NESFreak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:58:
ventilatiewarmtepomp werkt alleen als de aanvoer ook via kanalen gaat vanaf de centrale installatie. Via roosters gaat niet werken, want als de koude lucht door roosters binnen komt, dan loopt het niet langs de installatie en heeft ie dus ook niks om te verwarmen.
Een spaarpomp is juist het idee om woningen zoals die van mij te verduurzamen zonder al te grote ingrepen. Je vervangt de huidige mechanische ventilatie voor een spaarpomp, die de vuile lucht aanzuigt via kanalen in "natte" ruimtes.. en via raam/muur roosters komt verse lucht van buiten binnen.

Die lucht die afgezogen word is intussen opgewarmd door je cv, dus kan die warmte weer gebruikt worden om omgezet te worden in warm tap water of je cv systeem helpen om zo verliezen te beperken.

• asdfvdsa
  • Nu online
Ik denk niet dat het rendabel zou zijn, omdat de kosten per marginale kWh warmte bij een warmtepomp zo laag ligt. i.e. je hebt toch eerst de kapitaalinvestering van een L/W pomp nodig, dus daarna is het 20 tot 30 cent voor 3-4 kWh warmte. Dan moet je veel kWh warmte terugwinnen voordat je de extra investering van een spaarpomp goedmaakt; het regelwerk is misschien ook nog ingewikkeld.

Dus dat is 25/3.5=0.07 euro per kWh warmte bij een warmtepomp, vergelijk met 1.5/8.5=0.17 euro per kWh warmte bij een fossiele CV-ketel. De terugverdientijd van een spaarpomp is dus, naïef, zo'n 2.5 keer langer.

Ik heb een L/W warmtepomp en mechanische afvoer / natuurlijke toevoer en daar ben ik blij mee.

[ Voor 18% gewijzigd door asdfvdsa op 27-08-2026 14:24 ]

gasweg.nl

• NESFreak
Robke15 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Een spaarpomp is juist het idee om woningen zoals die van mij te verduurzamen zonder al te grote ingrepen. Je vervangt de huidige mechanische ventilatie voor een spaarpomp, die de vuile lucht aanzuigt via kanalen in "natte" ruimtes.. en via raam/muur roosters komt verse lucht van buiten binnen.

Die lucht die afgezogen word is intussen opgewarmd door je cv, dus kan die warmte weer gebruikt worden om omgezet te worden in warm tap water of je cv systeem helpen om zo verliezen te beperken.
Oh dat werkt dan toch iets anders dan ik in mijn hoofd had. Daarmee beperk je je wel erg qua keuze en plaatsing van warmtepomp lijkt me (ivm aansturing circulatiepomp etc).

• Robke15
asdfvdsa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:21:
Ik denk niet dat het rendabel zou zijn, omdat de kosten per marginale kWh warmte bij een warmtepomp zo laag ligt. i.e. je hebt toch eerst de kapitaalinvestering van een L/W pomp nodig, dus daarna is het 20 tot 30 cent voor 3-4 kWh warmte. Dan moet je veel kWh warmte terugwinnen voordat je de extra investering van een spaarpomp goedmaakt; het regelwerk is misschien ook nog ingewikkeld.

Ik heb een L/W warmtepomp en mechanische afvoer / natuurlijke toevoer en daar ben ik blij mee.
Ja dat is ook weer zo, het is wel dat ik zelf alles plaats en inregel. Ben een beetje aan het sparren, wil natuurlijk zo zuinig als mogelijk met energie omgaan, maar ook een goed klimaat hebben binnenshuis.

Met mechanische afzuiging denk ik veel warmte weg te zuigen wat ik zonde zou vinden, maar hoeveel dat in werkelijkheid zal zijn weet ik dus niet goed.

Een wtw plaatsen gaat ook wel, maar vrij beperkt en gaten boren in breedplaatvloer..

• Robke15
NESFreak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

Oh dat werkt dan toch iets anders dan ik in mijn hoofd had. Daarmee beperk je je wel erg qua keuze en plaatsing van warmtepomp lijkt me (ivm aansturing circulatiepomp etc).
Geeft niks. Ja ik ben een beetje aan het sparren wat goed te doen is en rendabel is. Ik heb momenteel alleen muur ventilatoren op de wc en mechanische ventilatie op de badkamer, en aangezien ik een warmtepomp ga plaatsen moet ik natuurlijk ook rekening houden met ventileren

Acties:
  • Beste antwoord

• asdfvdsa
  • Nu online
Ik zou meteen voor de easy win van een simpele L/W warmtepomp gaan, hetzelfde argument voor de marginale financiële kosten gaat ook voor de CO2 kosten van de spaarpomp (en dus de carbon payback tijd).

Heb jij al gemeten of de CO2 in de ongeventileerde ruimtes te hoog is? Misschien is er niets aan de hand en is natuurlijke ventilatie + de wc/badkamer mechanische ventilatie al genoeg. Een warmtepomp veranderd daar volgens mij niets aan.

Ik heb er ook aan gedacht om de afvoer van mijn mechanische ventilatie op de warmtepomp te richten maar ik heb daar van afgezien vanwege te houtje/touwtje en minimaal/geen voordeel.

[ Voor 3% gewijzigd door asdfvdsa op 27-08-2026 14:36 ]

gasweg.nl

• Robke15
asdfvdsa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:33:

Ja inderdaad, daar heb je ook een punt.

Ik heb nog niet gemeten, maar ik moet zowiezo dan glas gaan vervangen om raamroosters te gaan plaatsen, heb vorig jaar de muurroosters dichtgemaakt met verbouwen. Maar dat is goed te doen ivm kunststof.

Ik wil een 6kW warmtepomp gaan plaatsen, daar kom ik mee uit de voeten, alleen word mechanische ventilatie wel weer een dingetje want volgens een warmteverliesberekening kom ik dan weer te kort, dus dan is een 7kW warmtepomp weer geschikter, daarom ff kijken wat ik doe.

• asdfvdsa
  • Nu online
Robke15 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Ja inderdaad, daar heb je ook een punt.

Ik heb nog niet gemeten, maar ik moet zowiezo dan glas gaan vervangen om raamroosters te gaan plaatsen, heb vorig jaar de muurroosters dichtgemaakt met verbouwen. Maar dat is goed te doen ivm kunststof.

Ik wil een 6kW warmtepomp gaan plaatsen, daar kom ik mee uit de voeten, alleen word mechanische ventilatie wel weer een dingetje want volgens een warmteverliesberekening kom ik dan weer te kort, dus dan is een 7kW warmtepomp weer geschikter, daarom ff kijken wat ik doe.
Doe dan de iets grotere warmtepomp, vaak is het hetzelfde model maar zonder begrenzing in de software. Heb jij al naar je afgifte en SWW gekeken?

gasweg.nl

• Robke15
asdfvdsa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Doe dan de iets grotere warmtepomp, vaak is het hetzelfde model maar zonder begrenzing in de software. Heb jij al naar je afgifte en SWW gekeken?
Yess, afgifte loopt richting de 5,8kW puur vloerverwarming beneden. Maar boven komt ook vloerverwarming, dus idd misschien toch een iets zwaardere pomp overwegen en dan co2 gestuurde ventilatie. Verwarming staat overigens bijna nooit aan boven, dalijk met kids misschien wel. Gebruik het voornamelijk in de zomer voor vloerkoeling. Ons huis word niet warm genoeg om een a/c te hangen.

Sww word of ook via de warmtepomp of een warmtepompboiler.

[ Voor 21% gewijzigd door Robke15 op 27-08-2026 14:55 ]

• asdfvdsa
  • Nu online
Goed plan!

Zoiets als dit is ook nog een optie als het maar om één of twee kamers gaat: https://www.brinkclimatesystems.nl/oplossingen/ventilatie/air70

gasweg.nl

• Robke15
asdfvdsa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:00:
Goed plan!

Zoiets als dit is ook nog een optie als het maar om één of twee kamers gaat: https://www.brinkclimatesystems.nl/oplossingen/ventilatie/air70
Ohjee weer een optie haha! Ik ga me daar ook eens in verdiepen ja, dat ziet er ook interessant uit.

Bedankt voor je advies!
Pagina: 1