Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Mijn vraag
Heeft het nut een ventilatiewarmtepomp naast mijn warmtepomp te gebruiken? Nu gooit mijn mechanische ventilatie (type c) warme binnenlucht gewoon ongebruikt naar buiten...
Misschien kan de boiler (50°) nuttig gevuld worden met de warmte uit de ventilatie, zodat verwarming of koeling niet onderbroken wordt door SWW.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gasloze nieuwbouw met nibe warmtepomp f2040-8 met smo40. Als de ventilatiewarmtepomp een paar graden hoger wordt afgesteld als de warmtepomp denk ik dat de laatste zelden bij moet springen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelfs nibe kon weinig vertellen (f130 of f135). Veel ventilatiewarmtepompen of ventilatiewarmtepompboilers gaan alleen uit van situaties met gas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49
Het maakt toch niet uit of je nu gas of een warmtepomp gebruikt. De ventilatiewarmtepomp bespaart energie die je anders naar buiten zou gooien. Qua regeling lijkt me het eenvoudigste om tapwater te maken met de ventilatiepomp en de verwarming aan de gewone pomp over te laten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 10:47
In theorie ja

Maar is de moeite niet waard.

Bekijk het zo. Je bespaard iets aan electriciteit wat je huidige lucht water warmtepomp gebruikt om warmte terug te winnen met een 2e warmtepomp.

De investeringskosten van die 2e ventilatiewarmtepomp moet je dan terugwinnen via minder electriciteitsverbruik je lucht-water warmtepomp.
Dat gaat qua besparing nooit uitkomen.

De enige situatie waarin dit werkt is als je bij de aanleg kiest voor een lucht-water warmtepomp voor verwarming en een ventilatiewarmtepompboiler voor warm water. Dan is het rendabel puur en alleen doordat je 2 keer subsidie krijgt. Had je maar 1 keer subsidie gekregen dan is de situatie zoals die bij jou is aangelegd het meest logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Zou de cop van de ventilatiewarmtepomp niet veel hoger zijn, zeker in de winter? Hij zal niet defrosten ;-)

Zo'n inventum spaarpomp kost niet heel veel, en heeft best veel subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 10:47
MSXBas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:45:
Zou de cop van de ventilatiewarmtepomp niet veel hoger zijn, zeker in de winter? Hij zal niet defrosten ;-)

Hoeveel dagen in de winter is het nu echt zo koud dat de cop van een warmtepomp zo afneemt dat een ventilatiewarmtepomp een hogere cop heeft?

De huidige inventum werkt puur samen met je verwarming. Niet het verwarmen van je boilervat.
Daar heb je een ander apparaat voor nodig. bv vaillant arostor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-04 11:41
D-dark schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Hoeveel dagen in de winter is het nu echt zo koud dat de cop van een warmtepomp zo afneemt dat een ventilatiewarmtepomp een hogere cop heeft?

De huidige inventum werkt puur samen met je verwarming. Niet het verwarmen van je boilervat.
Daar heb je een ander apparaat voor nodig. bv vaillant arostor
Grappig dat je dit schrijft. Ik heb me er niet zeer uitgebreid in verdiept, maar het viel me wel op dat ventilatie warmtepompen beslist geen hogere COP/SCOP hebben dan gewone lucht-water warmtepompen. Dat hele voordeel van 'warmte uit je ventilatielucht' halen blijkt dus in de praktijk helemaal niet te bestaan. Puur marketingpraat.

Een ventilatie WP lijkt dus vooral een goede keuze als je geen buitenunit wilt of kunt plaatsen. Er zijn er genoeg waarmee je ook een tapwater boiler kunt stoken, bijv. de Inventum Modul-Air. Vice versa kun je eigenlijk elk apparaat dat als WP boiler wordt verkocht op de afvoer van je ventilatie aansluiten, wél met een T-stuk zodat er extra lucht van buiten aangezogen kan worden. De afvoer moet wel speciaal gemaakt worden want de afgevoerde lucht kan héél koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:26
kadbr0 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:49:
[...]

Grappig dat je dit schrijft. Ik heb me er niet zeer uitgebreid in verdiept, maar het viel me wel op dat ventilatie warmtepompen beslist geen hogere COP/SCOP hebben dan gewone lucht-water warmtepompen. Dat hele voordeel van 'warmte uit je ventilatielucht' halen blijkt dus in de praktijk helemaal niet te bestaan. Puur marketingpraat.

Een ventilatie WP lijkt dus vooral een goede keuze als je geen buitenunit wilt of kunt plaatsen. Er zijn er genoeg waarmee je ook een tapwater boiler kunt stoken, bijv. de Inventum Modul-Air. Vice versa kun je eigenlijk elk apparaat dat als WP boiler wordt verkocht op de afvoer van je ventilatie aansluiten, wél met een T-stuk zodat er extra lucht van buiten aangezogen kan worden. De afvoer moet wel speciaal gemaakt worden want de afgevoerde lucht kan héél koud zijn.
Klopt wel maar dat voordeel zit niet in de COP berekening. Dat de COP negatiever uitvalt komt onder meer doordat de ventilatiewarmtepomp meer kracht gebruikt om te ventileren dan zo'n grote jongen buiten. Alles gaat door een buisje van 100/120 toch lastiger. Daarnaast moet zo'n spaarpomp de lucht flink afkoelen om er toch wat warmte uit te kunnen halen. Een grote warmtepomp heeft meer lucht, en daarmee een kleinere delta-T.

Nog een paar dingen die in het voordeel werken:
- Zonder WP zou je een negatieve COP hebben, je verliest immers warmte zonder dat je er iets voor terugkrijgt
- En dat kost je dan ook nog 50W of zo voor je ventilatiebox

En dan toch ook een paar dingen die in het nadeel werken:
- Vaak ventileer je meer dan voorheen, en die lucht moet van buiten komen, dus koelt je huis weer af
- Vaak wordt de watertemperatuur hoog gehouden, dan werkt iedere WP weinig efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29
MSXBas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:45:

Wij hebben een Inventum Air Blue en die gaat vrolijk elk uur defrosten als het vriest

Freelance Drupal Developer

Pagina: 1