Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.
Mocht ie inderdaad kapot blijken, dan is het zeker te overwegen om je verlies te nemen en een PCIe netwerkkaart te kopen zoals uitvoering: TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter. Dat scheelt een hoop gedoe vergeleken met demontage/opsturen/wachten/montage van het hele moederbord.
Yup, heb daarna het desktop ding van mijn vrouw genakt waar ze haar laptop mee op scherm en ethernet aansluit, en dat gebruikt om de grote bak toch online te brengen. Dus ja, die kabel is OK.MisterEagle schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:20:
Just to be sure,via je laptop staat wifi wel uit? Voordat t toch aan je kabel ligt. .
Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.
Goed idee, hoewel.. zou dat poortje niet ook al moeten gaan knipperen als de machine nog in het bios staat?Xyrr schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:13:
Ik zou een Linux live boot vanaf USB stick proberen om een softwareprobleem uit te sluiten. Werkt dat niet, dan mag je aannemen dat de poort gewoon kapot is. Dat gebeurt helaas wel eens (door statische elektriciteit).
Mocht ie inderdaad kapot blijken, dan is het zeker te overwegen om je verlies te nemen en een PCIe netwerkkaart te kopen zoals uitvoering: TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter. Dat scheelt een hoop gedoe vergeleken met demontage/opsturen/wachten/montage van het hele moederbord.
Zou zomaar kunnen dat ik idd voor een usb dongel ga ofzo..

Maar mocht dat zo zijn, erg lastig om die weer in de goede positie gebogen te krijgen...
Dan Linux distro (Ubuntu ofzo) live proberen (Secure boot uitzetten) live versie laad in memory gebeurd niks met je windows bestanden
Werkt die wel onder Linux verwijder de drivers in windows en opnieuw installeren (herstarten sowieso tussendoor)
Power saving uit op ethernet poort? Device Manager rechtermuisknop zie power tab.
(Niet perongeluk een poe lijn op de nic gezet dat blaast een nic op)
[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 24-08-2026 01:23 ]
Si vis pacem, para bellum
Hehe been there42dpi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 01:21:
Bij uitschakelen secure boot, even rekening houden met evt gebruik bitlocker. Als ik me niet vergis heeft dit namelijk effect op de opgeslagen key, en moet je de recovery key gebruiken bij het opnieuw booten (met of zonder secure boot).42dpi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 01:21:
Sowieso pinnetjes checken in de poort.
Dan Linux distro (Ubuntu ofzo) live proberen (Secure boot uitzetten) live versie laad in memory gebeurd niks met je windows bestanden
Werkt die wel onder Linux verwijder de drivers in windows en opnieuw installeren (herstarten sowieso tussendoor)
Power saving uit op ethernet poort? Device Manager rechtermuisknop zie power tab.
Sowieso handig om de recovery key ergens veilig op te slaan, mocht bijv het mobo worden vervangen
Dat dus. Ook een korreltje zand tussen de isolatie kan de oorzaak zijn dat de kabel geen contact meer maakt. Heeft me ooit 2 dagen zoekwerk gekost voordat ik het zag.Wildfire schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:45:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het verwijderen of plaatsen van de kabel iets fout is gegaan en één of meerdere van de pinnetjes in je netwerkpoort verbogen zijn en geen contact meer maken.Maar mocht dat zo zijn, erg lastig om die weer in de goede positie gebogen te krijgen...
Er zijn ethernet testers verkrijgbaar waarmee je een kabel kunt doormeten.
Als je daadwerkelijk een sterk vermoeden hebt dat het elektriciteit is dan zou ik - ondanks het gedoe - toch het aanbod van de webwinkel aannemen en kosteloos laten omruilen.Xyrr schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:13:
Werkt dat niet, dan mag je aannemen dat de poort gewoon kapot is. Dat gebeurt helaas wel eens (door statische elektriciteit).
Je weet namelijk niet of er dan nog meer componenten op het moederbord een opdonder hebben gehad, weliswaar niet zozeer dat er meteen meer kapot is maar wel dat de levensduur verkort is.
Desktop PSU uitgeschakeld. paar X op de power button drukken om residual currents te laten wegvloeien. en dan opnieuw aanzetten.
Hier werkte toen de ethernetpoort (gelukkig) weer
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
En/of:
https://www.intel.com/con...iller-wi-fi-products.html
Als je Secure boot aanzet voor dat je windows weer boot hoort die niet om een herstel key te vragen (backup hebben van de herstel key is altijd aan te raden) tpm sleutel verdwijnt niet als je enkel Secure boot even uitzet.PeacekeeperNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:55:
[...]
Bij uitschakelen secure boot, even rekening houden met evt gebruik bitlocker. Als ik me niet vergis heeft dit namelijk effect op de opgeslagen key, en moet je de recovery key gebruiken bij het opnieuw booten (met of zonder secure boot).
Sowieso handig om de recovery key ergens veilig op te slaan, mocht bijv het mobo worden vervangen
Si vis pacem, para bellum
Verder, in BIOS is het mogelijk om Ethernet uit te schakelen, staat deze wel aan?
Ik ga die powercycle eens proberen en met een loepje naar het poortje kijken.
Toen de pc uit stond, was ie losgekoppeld. De bios instellingen zijn ongewijzigd, dus de CMOS batterij heeft t gehouden dunkt mij.
Super cool dat jullie allemaal zo meedenken :hug:
[ Voor 9% gewijzigd door Schurem op 24-08-2026 19:13 ]
Veel mensen hebben dit probleem blijkbaar met dit specifieke moederbord, maar men schrijft ook dat ze het vaak op kunnen lossen door de PSU een tijdje uitgeschakeld te laten en later weer opnieuw in te schakelen. Je zou dat nog eens kunnen proberen en voor de rest goed lezen wat mensen in dit topic aangeven. Lijkt dus wel een bekend probleem met dit bord jammer genoeg...
Gigabyte B650 GAMING X AX V2 geen Ethernet
[REALTEK] Netwerk adapter ineens verdwenen
Problemen netwerkkaart (Realtek)
ASUS ROG STRIX Z790-H ingebouwde LAN wordt niet gevonden
Ik vraag me wel af wat de oorzaak dan is.jazzozo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:29:
Als ik zoek op jouw moederbord kom ik uit op dit Reddit topic
Veel mensen hebben dit probleem blijkbaar met dit specifieke moederbord, maar men schrijft ook dat ze het vaak op kunnen lossen door de PSU een tijdje uitgeschakeld te laten en later weer opnieuw in te schakelen.
Je kan ook vanuit Windows een netwerkverbinding resetten:
netsh winsock reset netsh int ip reset
Als het puur een hardwareprobleem is, zal dit niet werken. Maar als het gaat om een geval van een vastzittende stand (vastloper), dan kan het wel helpen.
Explore everything - Maak je er niet zo druk om
Leipe shit. CMOS reset noemen ze het, maar al mijn bios instellingen stonden nog goed. Sha.
Anyway. Shit gefikst, mijn dankbaarheid is groot.