Ethernet werkt niet meer na verhuizing

Pagina: 1
Acties:

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben vorige week verhuisd. De PC (Zeus) heeft een week op zijn plek gestaan na de verhuizing, en pas vanmiddag kon ik hem weer aan sluiten. Alles werkt, tot mijn grote opluchting.. behalve de ethernet poort.

Ik heb een andere kabel geprobeerd. Niks. Een laptop aan de kabel, prima internet, retesnel ook.

De ethernet driver geeft geen fouten aan, alleen daf er geen kabel in zit. Er lichten ook geen lichtjes op zoals een ethernet poort dat hoort te doen. Ook maar even door het bios gelopen, ziet er allemaal prima uit.

Conclusie, het lijkt erop dat de ethernet poort van Zeus op onverklaarbare wijze het loodje gelegd heeft.

Nu zijn ze bij Megekko wel zo tof om me gelijk en zonder genuil een retour te laten doen. Maar ja, dan moet ik de hele machine uit elkaar trekken en weer in mekaar zetten met alle risico's van dien.

Dus mijn vraag aan jullie, lieve tweakerts, is deze: weten jullie misschien een duister voodooritueel om een dooie ethernetpoort weer tot leven te wekken?

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Ik zou een Linux live boot vanaf USB stick proberen om een softwareprobleem uit te sluiten. Werkt dat niet, dan mag je aannemen dat de poort gewoon kapot is. Dat gebeurt helaas wel eens (door statische elektriciteit).

Mocht ie inderdaad kapot blijken, dan is het zeker te overwegen om je verlies te nemen en een PCIe netwerkkaart te kopen zoals uitvoering: TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter. Dat scheelt een hoop gedoe vergeleken met demontage/opsturen/wachten/montage van het hele moederbord.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:25
Just to be sure,via je laptop staat wifi wel uit? Voordat t toch aan je kabel ligt. .

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
MisterEagle schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:20:
Just to be sure,via je laptop staat wifi wel uit? Voordat t toch aan je kabel ligt. .
Yup, heb daarna het desktop ding van mijn vrouw genakt waar ze haar laptop mee op scherm en ethernet aansluit, en dat gebruikt om de grote bak toch online te brengen. Dus ja, die kabel is OK.

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Xyrr schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 00:13:
Ik zou een Linux live boot vanaf USB stick proberen om een softwareprobleem uit te sluiten. Werkt dat niet, dan mag je aannemen dat de poort gewoon kapot is. Dat gebeurt helaas wel eens (door statische elektriciteit).

Mocht ie inderdaad kapot blijken, dan is het zeker te overwegen om je verlies te nemen en een PCIe netwerkkaart te kopen zoals uitvoering: TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter. Dat scheelt een hoop gedoe vergeleken met demontage/opsturen/wachten/montage van het hele moederbord.
Goed idee, hoewel.. zou dat poortje niet ook al moeten gaan knipperen als de machine nog in het bios staat?

Zou zomaar kunnen dat ik idd voor een usb dongel ga ofzo..

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:45

Wildfire

Joy to the world!

Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij het verwijderen of plaatsen van de kabel iets fout is gegaan en één of meerdere van de pinnetjes in je netwerkpoort verbogen zijn en geen contact meer maken.

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1098139-10/netwerkkabel-cat-5e-u-utp-lengte-10-meter.jpg

Maar mocht dat zo zijn, erg lastig om die weer in de goede positie gebogen te krijgen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Sowieso pinnetjes checken in de poort.

Dan Linux distro (Ubuntu ofzo) live proberen (Secure boot uitzetten) live versie laad in memory gebeurd niks met je windows bestanden

Werkt die wel onder Linux verwijder de drivers in windows en opnieuw installeren (herstarten sowieso tussendoor)

Power saving uit op ethernet poort? Device Manager rechtermuisknop zie power tab.

(Niet perongeluk een poe lijn op de nic gezet dat blaast een nic op)

[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 24-08-2026 01:23 ]

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1