ASUS ROG STRIX Z790-H ingebouwde LAN wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lkleijn
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-04 15:33
De LAN adapter van mijn ASUS ROG STRIX Z790-H GAMING is het ineens ergens begin dit jaar slechter gaan werken en ik heb softwarematig gezocht naar een oplossing maar niks werkte. Nu is mijn "intel LAN-apparaat" ingebouwde in mijn moederboard helemaal nergens meer te vinden ook niet in Apparaat beheer.

Daardoor heb ik alles opnieuw aangesloten etc. De druk van mijn contactframe gecontroleerd en alles lijkt in orde. Er is geen zichtbare schade of corrosiedus ik neem aan dat alles nog had moeten werken.
Software mattig heb ik het volgende gedaan :
Verborgen apparaten weergeven in Apparaatbeheer
standaard fabrieksinstellingen in Bios
Het LAN-apparaat is uit/ingeschakeld in de BIOS-instellingen.
De BIOS terugdraaien en de BIOS updaten naar de nieuwste versie
Het resetten van de netwerkinstellingen met netsh winsock
Het uitvoeren van netcfg -d geeft een foutmelding (... failed. Error code: 0x0.).
Window's opnieuw installeren (download via Wifi)
veilige modus
Ik heb geen ideeën meer ik begin te denken dat het een hardware probleem is ....
Misschien de CMOS-batterij opnieuw plaatsen, maar het lijkt mij dat dit hetzelfde is als teruggaan naar de standaard fabrieksinstellingen?

Mochten jullie nog een idee hebben hoor ik het graag ik stuur hem liever niet retour als ik het op kan lossen

Spec's
CPU intel 14600K
Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-H GAMING WIFI
RAM Corsair DDR5 Vengeance RGB 4x16GB 7200
GPU Asus Geforce RTX 3080 TUF-RTX3080-10G-GAMIN
Windows 11 pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In je BIOS staat de onboard adapter ingeschakeld? Kun je eventueel booten naar een Ubuntu live USB oid.? Dan kunnen we uitsluiten of het iets in Windows is. Al lijkt me dat stug gezien alle stappen die je hebt doorlopen.

Wat bedoel je trouwens met "begin dit jaar slechter gaan werken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lkleijn
Razr schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:52:
In je BIOS staat de onboard adapter ingeschakeld? Kun je eventueel booten naar een Ubuntu live USB oid.? Dan kunnen we uitsluiten of het iets in Windows is. Al lijkt me dat stug gezien alle stappen die je hebt doorlopen.
onboard adapter ingeschakeld heb ik gedaan aan en uit in de hoop dat dat het verhiel?

en ik zal is kijken naar Ubuntu live USB oid hoe dat moet
Razr schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:52:
Wat bedoel je trouwens met "begin dit jaar slechter gaan werken"?
er zit Wifi op mijn moederboard dus ik heb Wifi wel ingesteld voorheen nooit problemen mee maar begin dit jaar ging die ineens uit zicht zelf over op Wifi en als ik dan handmatig naar LAN terug ging was het netwerk niet stabiel (ik heb de overige apparatuur ook bekeken en daar was naar mijn weten geen problem mee omdat ik alleen met deze PC er last van heb)

waardoor ik eigelijk al een tijdje de Wifi gebruik en af en toe keek of ik ergens de lan kon verbeteren / fixen

[ Voor 9% gewijzigd door Lkleijn op 17-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 18:26
Heb je apart de drivers van Intel voor je ethernet controller (Intel I225/I226) geprobeerd te installeren? Heeft in het verleden bij mij ook eens gewerkt (z490). Ik ging er voorheen altijd vanuit dat Windows de drivers for die controller installeerde totdat dat op een dag fout ging ... Ik zag dit in ieder geval niet staan in de lijst met softwarematige dingen die je al had geprobeerd. Even kijken in apparaatbeheer wat er op dit moment voor driver geinstalleerd word en met name welke versie. Hou dit even tegen de meest recente versie bij Asus aan (Intel heeft zelf vaak recentere drivers maar die website is wat lastiger te doorgronden en je zal ze handmatig moeten installeren).

Waarschijnlijk staat je LAN nog wel ergens in je apparatenbeheer maar onder een andere naam of als 'onbekend apparaat' met een geel vraagtekentje er bij.

https://rog.asus.com/nl/m...-model/helpdesk_download/

[ Voor 9% gewijzigd door AlainSki op 17-01-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lkleijn
AlainSki schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:29:
Heb je apart de drivers van Intel voor je ethernet controller (Intel I225/I226) geprobeerd te installeren? Heeft in het verleden bij mij ook eens gewerkt (z490). Ik ging er voorheen altijd vanuit dat Windows de drivers for die controller installeerde totdat dat op een dag fout ging ... Ik zag dit in ieder geval niet staan in de lijst met softwarematige dingen die je al had geprobeerd. Even kijken in apparaatbeheer wat er op dit moment voor driver geinstalleerd word en met name welke versie. Hou dit even tegen de meest recente versie bij Asus aan (Intel heeft zelf vaak recentere drivers maar die website is wat lastiger te doorgronden en je zal ze handmatig moeten installeren).

Waarschijnlijk staat je LAN nog wel ergens in je apparatenbeheer maar onder een andere naam of als 'onbekend apparaat' met een geel vraagtekentje er bij.

https://rog.asus.com/nl/m...-model/helpdesk_download/
dat had ik ook gehoopt maar nergens staat 'onbekend apparaat'' en Verborgen apparate ook niet en ik heb alle versies van de op asus beschikbare drivers geprobeert maar komt een soort cmd schermpje voor 1 tellen en dan voor de rest niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
Probeer het eens met een volledige CMOS reset?
Dus stekker eruit, CMOS batterij eruit en CMOS pinnen kortsluiten.

Op de manier zoals ook in dit topic beschreven:
[REALTEK] Netwerk adapter ineens verdwenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lkleijn
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:16:

HARTELIJK dank !
eerste keer alleen cmos verwijdered en in gedrukt maar nu de stekker er uit was en PSU uit werkte het wel geen idee waarom maar bedankt

[ Voor 15% gewijzigd door Lkleijn op 18-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lkleijn
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:16:

he is nu zichtbaar ... maar na tijdje gebruiken valt de adapeter helemaal weg ... dus ben nu echt bang dat het hardware is

[ Voor 4% gewijzigd door Lkleijn op 18-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:36
Lkleijn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:33:
[...]

he is nu zichtbaar ... maar na tijdje gebruiken valt de adapeter helemaal weg ... dus ben nu echt bang dat het hardware is
al een bios reflash of bios update geprobeerd,wie weet is het dan opgelost,driver up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lkleijn
freaky35 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:42:
[...]

al een bios reflash of bios update geprobeerd,wie weet is het dan opgelost,driver up to date?
laatste deel is opgelost denk ik heb er nu geen problemen meer mee. in apparaten beheer de energie besparing uit gezet.....
Pagina: 1