[REALTEK] Netwerk adapter ineens verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
Vanuit het niets heb ik geen LAN adapter meer. Dit geeft de netwerkinstelling weer bij hardware:

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-HucTePbwkj/pasted-2024-10-18T165129.856Z.png

Bij apparaatbeheer zie ik hem ook niet meer terug.

Ik heb laatste driver opnieuw proberen te installeren maar die stopt omdat die de LAN adapter ook niet vindt.

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-dxhxuBB34w/pasted-2024-10-18T165628.024Z.png

Wat kan ik nu verder doen?

[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 18-10-2024 18:56 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 20:51
Welke PC/Laptop?
Sluit eens een keer volledig af (Shift+Afsluiten) en haal de stekker een paar minuten uit de voeding.
Kijk dan eens of dat effect heeft gehad?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

En verder zie deze topics:
Geen Netwerk Adapter na BIOS update (Realtek Deep Sleep probleem)
maartenvosss schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:36:
Bedankt voor alle antwoorden!

Het blijkt dat je niet alleen je CMOS batterij eruit moet halen, maar ook de PINs moet resetten. Inmiddels heb ik weer internet!
Geen netwerkadapter/controller (Realtek Deep Sleep probleem)
TNPBaNaNa schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:06:
Ik heb het probleem opgelost.

Eerst reset ik de BIOS zodat ik de controller/adapter zie, daarna ga ik naar eigenschappen van de adapter, dan naar geavanceerd. daar zet ik "Gigabit automatisch uitschakelen" op "Opnieuw verbinden, batterij of AC", en ik zet "Wake-On-LAN uitschakelen" op uitgeschakeld. Nu kan ik weer verbinden met het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacquesvanhart
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Ook bij mij problemen met verbinding via LAN. Na tweede update van Realtek stopte de derde update met laden. Pc is Desktop HP Omen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9HpmxmoRT5m3Bh0namRUKibvqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nv9jj1RwlDr2nulE7Rykczk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
The_Doman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:17:
Welke PC/Laptop?
Sluit eens een keer volledig af (Shift+Afsluiten) en haal de stekker een paar minuten uit de voeding.
Kijk dan eens of dat effect heeft gehad?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

En verder zie deze topics:
Geen Netwerk Adapter na BIOS update (Realtek Deep Sleep probleem)

[...]

Geen netwerkadapter/controller (Realtek Deep Sleep probleem)

[...]
Het is een desktop met dit MSI moederbord. Ik heb geen BIOS update geïnstalleerd, dat is het rare. Ik twijfel of ik nu de bios moet resetten? Wil ik opzich wel doen.

Het is zo raar dat vanuit het niets dit gebeurt. In de bios staat de LAN adapter gewoon 'Enabled'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
vandermark schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:18:
Het is een desktop met dit MSI moederbord. Ik heb geen BIOS update geïnstalleerd, dat is het rare. Ik twijfel of ik nu de bios moet resetten? Wil ik op zich wel doen.

Het is zo raar dat vanuit het niets dit gebeurt. In de bios staat de LAN adapter gewoon 'Enabled'.
Ik zou eerst proberen met volledig afsluiten en stroom er helemaal af zoals eerder aangegeven.
Voordat je de bios volledig reset uitvoert (CMOS pin reset/batterij eruit) kan je ook dit nog proberen:

In de BIOS zet je adapter op DISABLED.
Sla op, herstart of misschien beter zet PC uit.
Zet je adapter in BIOS dan weer op ENABLED.
Misschien dat dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
The_Doman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Ik zou eerst proberen met volledig afsluiten en stroom er helemaal af zoals eerder aangegeven.
Voordat je de bios volledig reset uitvoert (CMOS pin reset/batterij eruit) kan je ook dit nog proberen:

In de BIOS zet je adapter op DISABLED.
Sla op, herstart of misschien beter zet PC uit.
Zet je adapter in BIOS dan weer op ENABLED.
Misschien dat dat werkt?
Ik zie ook dat er al een flink nieuwere BIOS firmware is. Zal ik die eerst updaten en kijken hoe het dan gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
vandermark schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:
Ik zie ook dat er al een flink nieuwere BIOS firmware is. Zal ik die eerst updaten en kijken hoe het dan gaat?
Dat moet je zelf beslissen natuurlijk.
Normaal gesproken zou je de laatste bios willen gebruiken.
Let dan wel op eventuele instellingen wat betreft UEFI/CMS Legacy als deze eventueel gewijzigd worden bij een bios update/reset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
Na de BIOS update & stekker eruit gehaald te hebben is de LAN adapter weer terug, heel blij mee :)

Tx voor meedenken @The_Doman !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

Even met een live CD booten (Linux) en kijken of je daar wel een NIC hebt?

Of evt met de Veeam Agent boot image? Dat is een soort mini Windows.

Misschien dat anderen nog beter opties hebben maar op deze manier sluit je iig een OS fout uit. Als je met een live CD ook geen nic hebt is er meer aan de hand.

/edit
Een OS fout dus :) En je hebt het al opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 21-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
FreakNL schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:09:
Een OS fout dus :) En je hebt het al opgelost.
Nou het zal waarschijnlijk geen OS/Windows probleem geweest zijn maar iets met het moederbord/bios wat nu gereset is.
Dat probleem komt regelmatig naar voren, speciaal met bepaalde Realtek adapters.
Pagina: 1