Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenvosss
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-06 14:28
Goedemorgen allen,

Ik kan geen network adapter meer vinden in mijn device manager, ook niet onder hidden devices. Herinstallatie tot nu toe geen succes.

Onderdelenlijst:
ASrock B450M pro4
Ryzen 2600
LPX CMK8GX4M2B3000C15
Gigabyte Radeon RX 5700xt Gaming OC 8g
Samsung 980 1tb
Samsung 870 500gb
Corsair RM550x

Na enige instabiliteit besloot ik om mijn BIOS te upgraden. Ik heb het bord tweedehands gekocht, de geïnstalleerde BIOS versie was niet aanbevolen voor mijn CPU, in plaats van te downgraden, heb ik besloten te upgraden. Tijdens de flash heb ik mijn bluetooth adapter niet ontkoppeld. Toen ik de PC opstartte had ik geen internet.

In device manager vond ik enkel een bluetooth network adapter. Ik heb geprobeerde deze te upgrade naar een Realtek adapter, geen succes. Vervolgens heb ik de bluetooth adapter gedeinstalleerd.

Na opnieuw opstarten kreeg ik alleen nog een 'microsoft kernel debug network adapter' als device. Ook deze heb ik geprobeerd te updaten, zonde succes. Vervolgens heb ik de drivers gedownload van de ASrock support site, ik heb deze drivers geprobeerd te installeren. Ik kreeg toen de melding: "The Realtek network controller was not found. If deep sleep mode is enabled please plug the cable."

Vervolgens heb ik geprobeerd de adapter via legacy hardware toe te voegen en daarna de drivers te installeren. De adapter installeert niet goed omdat windows de drivers niet kan vinden (error 31). Ik kan vervolgens de ASrock realtek drivers wel installeren, maar ze doen niets.

Inmiddels ook een clean windows install en BIOS downgrade geprobeerd. Geen succes.

Heeft iemand misschien tips of vervolg stappen?

- Maarten

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je je BIOS een reset gegeven na het flashen en gekeken of de NIC aan staat in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
Reset de BIOS niet automatisch na het flashen? Ik heb de NIC niet gevonden in de BIOS. Ik zal er zo naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
@jgj82 Ik heb de CMOS gecleared, ik heb niets over NIC in de bios menus of in de MOBO manual gevonden. Ik probeer nu via AMD catalyst drivers te installeren. Ik kom terug bij dezelfde melding, Realtek Network Controller not found. If Deep Sleep Mode is enabled. Please Plug the Cable.

[ Voor 28% gewijzigd door maartenvosss op 11-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
Het probleem komt wel vaker voor blijkbaar?
Ik zou dit in ieder geval eens proberen:
Schakel je PC helemaal met de netstekker uit de voeding.
Doe een volledige BIOS/CMOS reset door de bios batterij er uit te halen.
Wacht paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvosss
@The_Doman Inmiddels heb ik dit ook geprobeerd. Geen succes.

"ipConfig /all'' gaf aan dat IP routing en WINS proxy allebei niet aan staan. Ik heb IP routing weer enabled gekregen, maar vervolgens kan ik geen "ipConfig /release" uitvoeren omdat ''no adapter is in the state permissible for this operation".

Ik denk dat de oplossing ergens in de device manager zit, maar ik krijg de adapter gewoon niet goed geinstalleerd. Dit heb ik ook manueel via ''Have disk'' enzo geprobeerd. Ik heb eerder iets vergelijkbaar gehad, toen moest ik USB controller updaten naar een Bluetooth adapter. Ik denk dat ik iets vergelijkbaars moet doen met een System device, maar ik weet niet welke device en welke driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerst eens kijken of je uit kunt sluiten of het ding hardwarematig niet gewoon stuk is. Het lijkt me namelijk niet aan je device manager te liggen. Start eens op met een Live Linux distro zoals ubuntu, en kijk dan of je daar een netwerkadapter hebt. Als het daar ook niet werkt, moet je aan de hardware kant kijken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartenvosss
Bedankt voor alle antwoorden!

Het blijkt dat je niet alleen je CMOS batterij eruit moet halen, maar ook de PINs moet resetten. Inmiddels heb ik weer internet!

Nogmaals dank voor alle ideen en hulp!
Pagina: 1