Problemen netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roellie1981
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-02 13:51
Vandaag zet ik mijn computer aan en mijn computer geeft aan dat hij geen netwerkverbinding kan maken. Mijn netwerkkaart knippert fanatiek met een groen lampje (bovenste) en een oranje lampje (onderste) die ondoorbroken blijft branden. Wat kan het probleem zijn en hoe zou ik het kunnen oplossen?
...

De netwerkkaart is een onboard netwerkadapter: Realtek Gaming 2.5 GbE Family Controller
...

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
* windows troubleshooting: geen dhcp-server gevonden
* bekabeling gechecked, geen problemen gevonden
* modem reset (zou niet issue moeten zijn, want mijn WIFI adapter en telefoons/tv hebben wel gewoon verbinding)
* netwerkaart verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
* nieuwste drivers geïnstalleerd
...
Enige wat ik nog niet getest heb is nieuwe kabel, maar lijkt me vreemd dat het daar aan ligt, aangezien mijn adapter fanatiek probeert verbinding te maken (groene lichtje knippert heftig - heb er een 4s filmpje van gemaakt, maar ik zie hier nergens waar ik die evt kan toevoegen)

Iemand een idee?

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen idee welk modem je hebt. Maar hier met 2.5 Gbit poort ook regelmatig problemen.

Beide op 1 Gbit gezet ipv auto. Probleem verholpen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De vraag is dan: wanneer werkte het nog wel, en wat is er sindsdien gewijzigd?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• roellie1981
RobbyTown schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:49:
Geen idee welk modem je hebt. Maar hier met 2.5 Gbit poort ook regelmatig problemen.

Beide op 1 Gbit gezet ipv auto. Probleem verholpen.
Ik kan de modem niet bereiken vanaf mijn computer

• roellie1981
Microkid schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:50:
De vraag is dan: wanneer werkte het nog wel, en wat is er sindsdien gewijzigd?
Uhm gisteravond. Toen uitgezet, naar bed gegaan en vanavond computer weer opgestart.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wees niet zo snel om mogelijke oorzaken af te wijzen. Dat kun je pas doen als je afdoende hebt getest.

Het knipperende lichtje is normaal. Dat geeft het netwerkverkeer aan.

Waar je mee kan beginnen is kijken of de adapter via de driver het netwerkverkeer ziet:
• druk op Windows toets + R
• typ ncpa.cpl en druk op enter.
• selecteer met de rechter muisknop de adapter en kies status.

Daar zie je hoeveel bytes er binnenkomen en uitgaan.

Als je daar netwerkverkeer ziet, maar je krijgt geen IP-adres uitgedeeld via DHCP, kun je de adapter resetten:

• Open de zoekbalk, typ cmd, klik met de rechter muisknop op Opdrachtprompt en kies "Als administrator uitvoeren".
• typ netsh winsock reset en druk op enter toets.
• herstart de computer

Als er een probleem was in de configuratie wordt dat hiermee opgelost. Kijk na de herstart of je een IP-adres hebt met ipconfig /all op de opdrachtprompt.

Als je geen netwerkverkeer ziet, probeer dan een andere kabel, zet desnoods je computer naast de modem met een korte cat 6 of 6a kabel; gebruik geen CCA (Copper Clad Aluminium), vermijd goedkope kabel zonder kwaliteitsmerk. Zodoende test je of het aan de kabel ligt.

Zoals eerder genoemd kun je ook proberen de verbinding op 1 Gbps of 100Mbps te zetten. Bij 1 Gbps worden alle aderparen gebruikt, bij 100 Mbps maar de helft. Het kan dus zijn dat als er een probleem is met een of meer van de individuele koperdraden het wel werkt op 100 Mbps. Doel is hier om een slechte kabel op te sporen, niet om het op 100 Mbps te laten staan.

De laatste driver is niet altijd de beste. Soms laat de kwaliteitscontrole te wensen over en worden bugs geïntroduceerd. Een WHQL gecertificeerde driver is meestal de beste keuze om mee te beginnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke provider, welk modem?
Welk moederbord met deze Realtek NIC erop?
Welk OS gebruik je?

Oslik blyat! Oslik!

• roellie1981
mrmrmr schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:09:
Wees niet zo snel om mogelijke oorzaken af te wijzen. Dat kun je pas doen als je afdoende hebt getest.

Het knipperende lichtje is normaal. Dat geeft het netwerkverkeer aan.

Waar je mee kan beginnen is kijken of de adapter via de driver het netwerkverkeer ziet:
• druk op Windows toets + R
• typ ncpa.cpl en druk op enter.
• selecteer met de rechter muisknop de adapter en kies status.

Daar zie je hoeveel bytes er binnenkomen en uitgaan.

Als je daar netwerkverkeer ziet, maar je krijgt geen IP-adres uitgedeeld via DHCP, kun je de adapter resetten:

• Open de zoekbalk, typ cmd, klik met de rechter muisknop op Opdrachtprompt en kies "Als administrator uitvoeren".
• typ netsh winsock reset en druk op enter toets.
• herstart de computer

Als er een probleem was in de configuratie wordt dat hiermee opgelost. Kijk na de herstart of je een IP-adres hebt met ipconfig /all op de opdrachtprompt.

Als je geen netwerkverkeer ziet, probeer dan een andere kabel, zet desnoods je computer naast de modem met een korte cat 6 of 6a kabel; gebruik geen CCA (Copper Clad Aluminium), vermijd goedkope kabel zonder kwaliteitsmerk. Zodoende test je of het aan de kabel ligt.

Zoals eerder genoemd kun je ook proberen de verbinding op 1 Gbps of 100Mbps te zetten. Bij 1 Gbps worden alle kabelparen gebruikt, bij 100 Mbps maar de helft. Het kan dus zijn dat als er een probleem is met een of meer van de individuele koperdraden het wel werkt op 100 Mbps. Doel is hier om een slechte kabel op te sporen, niet om het op 100 Mbps te laten staan.

De laatste driver is niet altijd de beste. Soms laat de kwaliteitscontrole te wensen over en worden bugs geïntroduceerd. Een WHQL gecertificeerde driver is meestal de beste keuze om mee te beginnen.
Oh ik wil ook niets afwijzen, sorry als het zo over kwam

Ik heb wel nieuwe update: in mijn apparaatbeheer staat nu een onbekende netwerkcontroller en de netwerkadapter die ik eerst wel zag is nu niet meer te vinden (die family adapter). Ik heb het stuurprogramma proberen bij te werken, maar zonder resultaat (gebruik momenteel even wifi adapter om toch toegang tot internet te hebben). Als ik wifi uit zet, dan heb ik ook niet meer de optie om de ethernet te testen. Ik vermoed dat deze onbekende netwerkadapter daarmee te maken heeft.

De netwerkkaart in mijn computer vertoont nu ook ander gedrag. Het heftig knipperen van het bovenste groene lampje is nu veranderd in rustiger en onregelmatig knipperen. Het onderste oranje lampje blijft echter nog steeds constant branden. Ook wanneer ik de kabel uit de computer haal, blijft deze oranje branden (gisteren ging deze uit als ik de kabel verwijderde).

Ik heb met 2 verschillende kabels direct aan de modem gehangen: zelfde resultaat (ik zag geen netwerk met het commando)

• roellie1981
dion_b schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:48:
Welke provider, welk modem?
Welk moederbord met deze Realtek NIC erop?
Welk OS gebruik je?
provider: ziggo, modem weet ik zo niet, is halverwege 2025 een nieuwe voor verstuurd door ziggo
moederbord: ASUSTeK TUF GAMING B650-PLUS WIFI (AM5)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
roellie1981 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:07:
Ik heb wel nieuwe update: in mijn apparaatbeheer staat nu een onbekende netwerkcontroller en de netwerkadapter die ik eerst wel zag is nu niet meer te vinden (die family adapter)
Misschien eens stroom er helemaal af en/of CMOS reset doen zoals in deze topics met ook Realtek adapters:

Gigabyte B650 GAMING X AX V2 geen Ethernet
[REALTEK] Netwerk adapter ineens verdwenen

• roellie1981
The_Doman schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Misschien eens stroom er helemaal af en/of CMOS reset doen zoals in deze topics met ook Realtek adapters:

Gigabyte B650 GAMING X AX V2 geen Ethernet
[REALTEK] Netwerk adapter ineens verdwenen
Ik heb de batterij eruit gehaald en er terug ingestopt. Mijn netwerpadapter family is weer terug in de lijst, alleen de onbekende netwerkadapter is ook nog steeds aanwezig. Mijn internet via ethernet doet het in ieder geval weer!. Ook de lampjes op mijn kaart gedragen zich weer als normaal. _/-\o_

Enige wat nog steeds bijzonder is wat ik niet kan verklaren is dat mijn computer nog steeds regelmatig rood knippert (volgens mij is dit normaal de activiteit van de harde schijf, maar als ik de computer een opdracht geef, dan verandert het knipperen niet. Hij knippert nu een aantal keer met bepaalde regelmaat, stopt dan even en gaat daarna weer door met regelmatig knipperen.

Voor zover mijn computer nu geen problemen geeft, kan ik dit hopelijk gewoon negeren?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het klinkt alsof een en ander in BIOS niet helemaal lekker is/was. Als ik op de Asus site kijk, zie ik een sloot aan BIOS updates voor dit bord. Ik lees in de release notes ervan niets over fixes mbt Ethernet adapter of LED-gedrag, maar vaak wel een generieke ""Improve system stability". Je zou kunnen overwegen een nieuwere BIOS te flashen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1