Thuis mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ben7
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:58
Mijn vraag
Zijn er mensen/bedrijven die een meshnetwerk bij particulieren installeren?

Wij hebben een soort thuis kantoor bebouwt in de achtertuin en willen daar gewoon goede wifi hebben om daar te kunnen werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog geen idee, maar zat te googelen en daar kwam een Asus zeneifi bt8 naar voren die goede reviews had

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ons oude systeem Amplify HD kubus met 2 satellieten halen het niet en vallen steeds weg.

Ben71

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19
Ben7 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:15:
Wij hebben een soort thuis kantoor bebouwt in de achtertuin en willen daar gewoon goede wifi hebben om daar te kunnen werken.
Heb je een netwerkkabel aangelegd tussen de meterkast en je kantoor bij de bouw?
Zo niet, dan is dat eigenlijk het eerste wat je moet doen. Alle andere oplossingen (outdoor accesspoint op de gevel van je huis, poweline/devolo oplossingen, etc) zullen altijd een compromis blijven.

Als die kabel er wel legt dan zou het zo eenvoudig moeten zijn als (bijvoorbeeld) een TP-Link of Asus Zenwifi aanschaffen en de satellieten via de draad verbinden met de hoofdunit.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben7
hoi Fred,

Dat was dus het dingetje, er ligt geen netwerkkabel naar achter in de tuin.

vandaar mijn vraag, welk wifi systeem kan dit aan?

mvg, Ben

Ben71

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je geen kabel hebt maar draadloos het wil versterker tot in tuinhuis zal je de nieuwe unit halverwege huis en tuinhuis moeten plaatsen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19
Ben7 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:29:
Dat was dus het dingetje, er ligt geen netwerkkabel naar achter in de tuin.
Dat wordt scheppen.
vandaar mijn vraag, welk wifi systeem kan dit aan?
Dat ligt aan de afstand. Met een beetje geluk werkt het met een draadloze accesspoint op de gevel. Bij de grotere afstanden heb je een point-to-point oplossing nodig met zender op de gevel van je huis en ontvanger op de gevel van je kantoor, met vervolgens een accesspoint in het kantoor.

Een alternatief is het netwerksignaal met powerline/devolo naar het tuinkantoor brengen en dan een accesspoint in je kantoor. Hoe goed dat gaat werken is afhankelijk van je elektrabekabeling en vooraf moeilijk in te schatten.

Al met al denk ik dat je jezelf (en je werkgever en collega's) een hoop frustratie gaat besparen als de schep er bij pakt en kabel aan legt tussen je huis en je kantoor.

Spel en typfouten voorbehouden

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:47
FredvZ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:37:
Een alternatief is het netwerksignaal met powerline/devolo naar het tuinkantoor brengen en dan een accesspoint in je kantoor. Hoe goed dat gaat werken is afhankelijk van je elektrabekabeling en vooraf moeilijk in te schatten.
Dat kan natuurlijk ook een gecombineerd Powerline AP zijn.
Het is mogelijk een makkelijke optie om te proberen als de afstand voor WiFi te groot is en en je niet (direct) wil gaan graven/kabels leggen.

Ook nog wat topics wat betreft powerline/tuin/buiten:
Welke WIFI outdoor access point voor buiten kiezen?
Aanschaf outdoor accespoint met bridge mode
Ptp internet tussen huis en schuur?
ProviderForum: Hoe krijg ik vanuit 2e etage het beste een WIFI punt in het soutterain?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:30:
Als je geen kabel hebt maar draadloos het wil versterker tot in tuinhuis zal je de nieuwe unit halverwege huis en tuinhuis moeten plaatsen.
*halverwege het signaalverloop.

Hoogstwaarschijnlijk is het probleem hier thermische isolatie in achtergevel en -ramen die het signaal blokeren. Dan krijg je een verloop van:

Binnen perfect || gevel || tuin en verder nul signaal.

Linksom of rechtsom ga je een of ander vorm van gegevensdragende draad door die gevel moeten trekken. Wat mogelijk is hangt af van de situatie, van wat er aanwezig is:
- is er een coax (TV) kabel naar de schuur? Dan kun je MoCA gebruiken (stabiliteit/betrouwaarheid: hoog, kosten middel, verwachte snelheid bij gebruik MoCA 2.5: ~1Gbps)
- wordt de elektra in de achtertuin geleverd vanuit de meterkast van de woning? Dan is powerline mogelijk een optie.
- A: komt de aarde ook mee vanuit de woning? Dan kun je een MIMO-set gebuirken (stabiliteit/betrouwbaarheid: middel, kosten middelhoog, verwachte snelheid bij gebruik van G.hn wave 2: ~400Mbps, maar kan sterk afhangen van situatie ter plekke)
- B: geen aarde in tuin of eigen aardepen? Dan zit je aan SISO vast (stabiliteit/betrouwbaarheid: middellaag, kosten middelhoog, verwachte snelheid bij gebruik van G.hn wave 2: 133Mbps ofzo, maar kan flink schomelen)
- heb je in de buurt van de gevel een plek waar je makkelijk Ethernet ter beschikking hebt? Boor gaatje door de gevel, hang een (PoE-gevoed) outdoor AP aan de buitenkant.
(stabiliteit/betrouwbaarheid: middelhoog, kosten middel, verwachte snelheid bij gebruik WiFi-6: >>250Mbps, afhankelijk van situatie)
- alsnog netwerkkabel naar tuin trekken (stabiliteit/betrouwbaarheid: zeer hoog, kosten: afhankelijk van situatie, meestal laag tenzij je iemand moet inhuren, dan middelhoog, verwachte snelheid: tot 10Gbps afhankelijk van gebruikte apparatuur)

Heb je geen van dit alles? Dan zul je een van die zaken moeten regelen. Kabel (laten) trekken is altijd meest duurzame, stabiele en performante oplossing, vaak ook het goedkoopst.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben7
Mesh Kit)

Hoewel er een kant-en-klare AmpliFi Alien Mesh Kit bestaat (een router + een slank mesh-punt zonder scherm), adviseer ik je om twee losse AmpliFi Alien routers te kopen en deze draadloos aan elkaar te koppelen via de app. [1, 2]

Dit heeft twee grote voordelen voor een groot huis met 3 verdiepingen:
  1. Ingebouwde netwerkswitch: De losse router heeft achterop 4 fysieke netwerkpoorten. Het mesh-punt uit de standaard kit heeft géén netwerkpoorten. Met de losse router als mesh-punt kun je boven dus direct je smart-tv, PlayStation of desktop computer met een stabiele kabel aansluiten.
zou dit kunnen werken???

heb ik net op het web gelezen, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben7 op 19-08-2026 12:14 ]

Ben71

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:35
heb je AI ook gevoed welk type raam er tussen zit?

Dion b legt het allemaal netjes uit maar dan nog een keer

Met een beetje moderne isolatie heb je nauwelijks wifi in de tuin en dus ook niet in je kantoor (want die heeft ook weer isolatie neem ik aan?)

Welk setje je ook koopt, het straalt allemaal ongeveer even hard.

Als je dit wil oplossen moet je eerst gaan meten hoe goed/slecht wifi door de gevel heen komt met alles gesloten maar ik zou je maar voorbereiden op dat je vanuit je huis en je kantoor een kabel naar buiten mag gaan leggen

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1