Aanschaf outdoor accespoint met bridge mode

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24
Hallo,

Ik dacht het volgende vrij makkelijk op te lossen, maar helaas blijkt het toch iets lastiger te zijn dan gedacht.

Tekening ter verduidelijking van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2L8yR_G5kkFVFNW9Wk0iLIHKA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IyDGHXPC7TezwD0jgRojZNP7.png?f=user_large

Mijn schoonouders hebben een vrijstaand huis waarbij laatst een nieuwe vrijstaande schuur is gebouwd. Vorige week zijn er zonnepanelen geplaatst en de omvormer is in de schuur opgehangen. Deze heeft internet nodig voor monitoring.

Het signaal vanuit de router in de meterkast (Experiabox) van het woonhuis is te zwak. Dus ik dacht een eenvoudige range extender te kopen, en deze keurig halverwege de router en de omvormer te hangen, in de garage. Afstand naar de omvormer is maar ca 7 meter, naar de router ca 9m. Zou makkelijk moeten kunnen dus.

Helaas zit er blijkbaar een energieveld in de weg, want het signaal van de range extender wordt totaal geblokkeerd door de omvormer die dat signaal juist nodig heeft. Sta ik buiten bij punt A, dus aan de andere kant van de muur waar de omvormer hangt, heb ik prima bereik van de extender. Zodra ik de schuur binnen stap en bij de omvormer ga staan valt het signaal compleet weg / wordt de verbinding verbroken. Sta ik buiten bij punt C, bijna aan de weg, heb ik gewoon bereik / connectie.

Hoe dit op te lossen / aan te pakken?
Voorop gesteld: een netwerkkabel trekken is helaas echt geen optie. Het moet dus iets draadloos worden.

Ik zit zelf de denken aan een outdoor accesspoint welke ook in bridge modus kan. Die zou ik dan aan de gevel bij punt A kunnen ophangen, die pikt dan het signaal op van de router, en dan evt een netwerkkabel door de muur naar de omvormer trekken.
Ik heb zelf een TP Link EAP225 outdoor accesspoint hangen, maar deze kan niet in bridge modus las ik.

Ik zit dus eigenlijk te zoeken naar een accesspoint voor buiten die ook in bridge modus kan, want ik denk dat ik daarmee het probleem kan tackelen.
Honderden euro's aan kosten liever niet, alleen de omvormer hoeft maar internet te hebben, verders niets.
Iemand een idee hiervoor? Of wellicht een andere oplossing? Ik verwacht niet dat een duurdere / krachtiger range extender zal helpen namelijk gezien hoe hard het signaal geblokkeerd wordt.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 27-06-2023 11:20)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Powerline?
heiyu schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:18:
Voor je tuin is er een andere oplossing, maar is beetje een vies woord op dit forum. Nml. "Powerline". Zo kan je een bedrade netwerk aansluiting opzetten via de electra (bijv. een schuur hebt waar je een AP kunt plaatsen). De prestaties van Powerline zijn erg wisselend, dus dat ligt heel erg aan de opzet van je electra netwerk. Ik heb zelf een Powerline oplossing van Devolo op basis van g.hn op een geaard stopcontact en haal daarmee 350Mbit/s op 15 meter afstand. (Vanuit meterkast > schuur)
The_Doman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:52:
Voor (extra) bereik in de tuin/schuur is een Powerline/AP inderdaad een ideale oplossing als je geen vaste bekabeling kan of wilt hebben.
Diverse kennissen van mij zijn er blij mee, vooral in de zomer. :)
Resultaat hangt natuurlijk ook af van de elektra bekabeling naar buiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-05 12:51
Ik verwacht niet dat een duurdere / krachtiger range extender zal helpen namelijk gezien hoe hard het signaal geblokkeerd wordt.
De oplossing die wel werkt word gek genoeg, bijna altijd, vooraf uitgesloten.
Ik vraag me vaak af waarom. Krijg je wel utp naar de garage misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Raymond19792 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:19:
De oplossing die wel werkt word gek genoeg, bijna altijd, vooraf uitgesloten.
Ik vraag me vaak af waarom.
Nou ja, als ik 30-40m van de er vandaan sta heb ik prima bereik, maar sta ik naast de omvormer op 7m afstand van de extender is het signaal compleet weg. Het wordt niet eens gevonden meer.
Maar wat zou je dan aanraden als een 'krachtiger' range extender?
Raymond19792 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:19:
Krijg je wel utp naar de garage misschien?
Nee, niet zonder breken / graven etc.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Powerline?
heiyu schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:18:
Voor je tuin is er een andere oplossing, maar is beetje een vies woord op dit forum. Nml. "Powerline". Zo kan je een bedrade netwerk aansluiting opzetten via de electra (bijv. een schuur hebt waar je een AP kunt plaatsen). De prestaties van Powerline zijn erg wisselend, dus dat ligt heel erg aan de opzet van je electra netwerk. Ik heb zelf een Powerline oplossing van Devolo op basis van g.hn op een geaard stopcontact en haal daarmee 350Mbit/s op 15 meter afstand. (Vanuit meterkast > schuur)
The_Doman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:52:
Voor (extra) bereik in de tuin/schuur is een Powerline/AP inderdaad een ideale oplossing als je geen vaste bekabeling kan of wilt hebben.
Diverse kennissen van mij zijn er blij mee, vooral in de zomer. :)
Resultaat hangt natuurlijk ook af van de elektra bekabeling naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
Ik ben normaal zwaar anti powerline maar voor deze toepassing zou ik ook zeggen: powerline
Ja powerline kan brak zijn en packetloss etc maar daar merk je meestal helemaal niets van voor een omvormer.

Kun je de omvormer wel bedraad aansluiten trouwens?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2023 10:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Jeetje, totaal niet aan gedacht nog 8)7
Ga ik naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
laurens0619 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:33:
Kun je de omvormer wel bedraad aansluiten trouwens?
ja, die heeft een ethernetaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensentme2
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-05 16:10
Powerline lijkt me ook het eenvoudigst.

Eventueel goedkope wifi bridge (~60 euro): https://www.aliexpress.com/item/1005003235834506.html

Ik heb hier een outdoor AP van dit merk en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:06
Voor het oplossen van het slechte bereik:
Ik ben even benieuwd naar de constructie van de schuur. Staal toevallig? Mooie kooi van Faraday in dat geval. De omvormer zelf zou wifi niet mogen verstoren, die is CE gekeurd en moet wel erg gekke dingen doen om op 2.4GHz een 'zwart gat' te creëren.

Een accesspoint moet je niet tegen de muur hangen waar je aan de andere kant goed bereik wil hebben trouwens. Let ook op de orientatie, de antennes zijn directioneel.

Alternatieven:
Ligt de kabel naar de schuur niet in een mantelbuis? Zo ja, dan is het een kwestie van utp er naast trekken dat heeft echt de voorkeur als je er niet voor hoeft te graven. Anders powerline, zoals al geopperd.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik ga eerst voor een powerline setje. Lijkt mij het meest makkelijke / goedkope om te proberen.
Suf dat ik daar niet aan gedacht heb. Zat zo met het draadloze in mijn hoofd :)
Bedankt zover, ik laat de uitkomst binnenkort weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
@Pazo
zou ik ook doen :)
Als tijdelijke beunhaas oplossing zou je ook nog even een utp kabel in je omvormer kunnen stoppen naar je extender en die extender buiten de schuur hangen. Met een beetjje geluk pakt die dan de experiabox op.

Die extenders extenden namelijk ook richting de utp poort (wireless bridge dus wat je zoekt behalve dat die niet outdoor is) :)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2023 11:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:23
Een kabel leggen vanaf de router naar de converter is gewoon de beste oplossing.
Graaf een gat bij de garage en een bij de schuur, pak een paar grijze pvc buizen sluit die aan op de waterkraan en duw de buis onder de grond erdoor heen.
Lukt alleen niet als je heel zware klei als grond hebt.

Een buiten AP op punt A en een kabeltje door de muur naar de converter is ook een oplossing.
En elke AP kan over het algemeen als wireless Bridge gebruikt worden.

Overigens zal het niet de storing van de converter zijn maar gewoon de demping die de muur van de schuur heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 27-06-2023 12:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Een buiten AP op punt A en een kabeltje door de muur naar de converter is ook een oplossing.
En elke AP kan over het algemeen als wireless Bridge gebruikt worden.
pracht idee, en gezien de noden van zo'n verbinding kun je zelfs de goedkoopste 2e hands buitenAP's wel gebruiken,

andere goede suggestie die ik las wat kabel bij prikken in een bestaande buis,

als je een omvormer hebt ga ik er gemakshalve ook maar vanuit dat er een hoofdkabel terug naar je meterkast gaat, daar zit doorgaans genoeg ruimte in om er wat bij te stoppen, eventueel zelfs een 4aderige kabel (want ook dat zou in principe voldoen).

powerline zou je kunnen proberen, maar ik gok ergens dat een omvormer wel eens storing zou kunnen geven op je signaal en dat je dan alsnog niets hebt. maar er zullen mensen zijn op dit forum die dat beter kunnen inschatten (of hebben uitgestest) dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik had dezelfde situatie (schuur met omvormer, geen bereik). Ik heb destijds een kleine mini reis router gekocht en die in wireless bridge (https://www.wifiextender.nl/wireless-bridge/) mode gezet. (uitvoering: TP-Link TL-WR802N). Dat werkt op zich prima en voor 20 piek ben je klaar.

Echter was het wel wat beperkt en toen ik ook een computer in de schuur ging maken heb ik toch maar een kabel getrokken :)

Powerline heb ik geprobeerd maar in mijn oude woning (met veel oude bedrading) was dat om te janken. Als de tv aanging verbrak de verbinding omdat er een storing op de kabels kwam, oid. Dat soort werk, gewoon instabiel als de pest, en nog best duur ook eigenlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-06-2023 20:59 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Nog even de beloofde update: het is gelukt met een simpel powerline setje, te weten uitvoering: TP-Link TL-PA7017P Kit
Plug en play. 1 bij de router en 1 in de schuur naast de omvormer. Ze vonden elkaar meteen, netwerkkabeltje pluggen in de omvormer en klaar, simpeler kon niet :)

Bedankt iedereen voor de suggesties.

Pagina: 1