WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Welke WIFI outdoor access point voor buiten kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:06
Huidige situatie netwerk:
1GB glasvezelaansluiting afgewerkt op een TP-link glasvezelconverter waarop aangesloten mijn eigen ASUS RT AX58U router met hierop bedraad een tweede ASUS RT AX58U die als access point is aangesloten.
Beide apparaten staan op de 1e verdieping en geven voldoende dekking op de BG, 1e en 2e verdieping inclusief de 3,5 meter uitbouw op de BG en in de tuin. 

De AX58U als access point staat achter een raam van nu nog gewoon dubbelglas en geeft in de veranda op ca. 11 meter een download snelheid van zo’n 20-25MB/s op 5GHz wat prima is.
De achterkant van de veranda is een schuur en daarin heb ik 2.4GHz nodig voor zonnepanelen, deze verbinding valt nu zo af en toe weg zodat mijn Youless geen opwekking meer doorgeeft. 

Dit jaar wordt het dubbelglas vervangen voor HR++ glas en ik ga er vanuit dat de huidige opstelling niet meer voldoende signaal zal opleveren in zowel de schuur als in de veranda.
Daarom wil ik het accespoint vervangen voor een outdoor access point welke op bijna dezelfde plaats zal komen als de Asus maar nu aan de buitenkant van het huis.Voor mijzelf heb ik een shortlist gemaakt: 
TP-link (Omada) EAP603 outdoor € 113,00
TP-link (Omada) EAP610 outdoor € 137,00 

De EAP603 is redelijk nieuw en er zijn nog weinig reviews van te vinden.
De EAP610 is er al tijdje en daar vind ik dan ook wel reviews van.
Ik neig zelf naar de EAP603 maar dat is een onderbuik gevoel, specificaties vergelijken zegt mij niet zoveel en daar kunnen jullie mij bij helpen om de juiste keuze te maken of mij misschien verrassen met een alternatief zolang dat maar niet een bedraad advies naar de veranda is ;) .

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

de Peer

under peer review

je zou ook deze kunnen overwegen:

uitvoering: Ubiquiti U6 Mesh Pro

uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor

Duurder, maar ook toekomstbestendiger, sneller, meer bereik en beter weersbestendig. Met dit soort dingen denk ik zelf altijd: kwaliteit mag wat kosten, zodat je niet over 5 of 7 jaar al weer een nieuwe moet gaan kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 09-06-2026 08:58 ]