Welke WIFI outdoor access point voor buiten kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:09
Huidige situatie netwerk:
1GB glasvezelaansluiting afgewerkt op een TP-link glasvezelconverter waarop aangesloten mijn eigen ASUS RT AX58U router met hierop bedraad een tweede ASUS RT AX58U die als access point is aangesloten.
Beide apparaten staan op de 1e verdieping en geven voldoende dekking op de BG, 1e en 2e verdieping inclusief de 3,5 meter uitbouw op de BG en in de tuin. 

De AX58U als access point staat achter een raam van nu nog gewoon dubbelglas en geeft in de veranda op ca. 11 meter een download snelheid van zo’n 20-25MB/s op 5GHz wat prima is.
De achterkant van de veranda is een schuur en daarin heb ik 2.4GHz nodig voor zonnepanelen, deze verbinding valt nu zo af en toe weg zodat mijn Youless geen opwekking meer doorgeeft. 

Dit jaar wordt het dubbelglas vervangen voor HR++ glas en ik ga er vanuit dat de huidige opstelling niet meer voldoende signaal zal opleveren in zowel de schuur als in de veranda.
Daarom wil ik het accespoint vervangen voor een outdoor access point welke op bijna dezelfde plaats zal komen als de Asus maar nu aan de buitenkant van het huis.Voor mijzelf heb ik een shortlist gemaakt: 
TP-link (Omada) EAP603 outdoor € 113,00
TP-link (Omada) EAP610 outdoor € 137,00 

De EAP603 is redelijk nieuw en er zijn nog weinig reviews van te vinden.
De EAP610 is er al tijdje en daar vind ik dan ook wel reviews van.
Ik neig zelf naar de EAP603 maar dat is een onderbuik gevoel, specificaties vergelijken zegt mij niet zoveel en daar kunnen jullie mij bij helpen om de juiste keuze te maken of mij misschien verrassen met een alternatief zolang dat maar niet een bedraad advies naar de veranda is ;) .

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24

de Peer

under peer review

je zou ook deze kunnen overwegen:

uitvoering: Ubiquiti U6 Mesh Pro

uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor

Duurder, maar ook toekomstbestendiger, sneller, meer bereik en beter weersbestendig. Met dit soort dingen denk ik zelf altijd: kwaliteit mag wat kosten, zodat je niet over 5 of 7 jaar al weer een nieuwe moet gaan kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 09-06-2026 08:58 ]

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:09
de Peer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:53:
je zou ook deze kunnen overwegen:

uitvoering: Ubiquiti U6 Mesh Pro

uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor

Duurder, maar ook toekomstbestendiger, sneller, meer bereik en beter weersbestendig. Met dit soort dingen denk ik zelf altijd: kwaliteit mag wat kosten, zodat je niet over 5 of 7 jaar al weer een nieuwe moet gaan kopen.
Ik heb voordat ik de RT AX58U had ook een long range acces point van Ubiquiti gehad en die beviel voor wat betreft het bereik niet, ook de software voor het beheren vond ik wat lastig. Ik had dit in de openingspost even moeten vermelden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24

de Peer

under peer review

Delph1900 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb voordat ik de RT AX58U had ook een long range acces point van Ubiquiti gehad en die beviel voor wat betreft het bereik niet, ook de software voor het beheren vond ik wat lastig. Ik had dit in de openingspost even moeten vermelden.
Dan gaat je eigen vondst ook teleurstellen want die heeft (veel) minder bereik.

Software kun je beperkt houden tot 1 app op je telefoon met wat basisinstellingen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53

lier

MikroTik nerd

Begin met de eisen en wensen. Tot nu toe lees ik alleen "outdoor¨ en ¨eenvoudig beheren". Persoonlijk vind ik een lange ondersteuning (beveiligingsupdates) en een actief forum van belang. Maar dat ben ik...

Opmerkingen over bereik zou ik niet te serieus nemen, wat wel van belang is, is het afstraal gedrag. Je wil niet een 360 graden omnidirectioneel accespoint buiten gebruiken. Tenzij je hem in je midden van de tuin ophangt. Misschien kan je een tekening van de tuin met locatie zonnepanelen/schuur/veranda hier posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:32
Het ligt er helemaal aan wat je eisen zijn, wat je verwacht en wat je budget is.
Omada kun standalone gebruiken en kun je alle instellingen aanpassen in de webinterface.

Ik gebruik zelf met volle tevredenheid EAP650-Outdoor en EAP610-Outdoor. De EAP603-Outdoor kende ik niet, maar die's ook wel leuk.

EAP610-Outdoor is prima (ooit getest: https://pd0dp.nl/2024/03/20/bereiktest-tp-link-omada-eap610-outdoor/), maar de EAP650-Outdoor heeft betere antenne, 160 MHz bandbreedte en een betere antenne design.
Maar als je buiten gewoon normaal wilt internetten en wat IoT spul wil gebruiken, is de EAP610-Outdoor meer dan genoeg.

EDIT: op 2.4 GHz haalde ik zo'n 100 meter met m'n S23 met de EAP610-Outdoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Pilovali op 10-06-2026 13:25 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:47
Gewoon kabels leggen en AP's daar aan vastbinden, dan ben je overal van af.
En die kabels hoeven in een achtertuin echt niet een halve meter onder de grond te liggen.
Een buisje over de muur/schutting/bovengronds met een kabeltje richting de schuur kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even stapje terug:

Je constatering dat als het nu al kantje-boord is door dubbelglas, je geen dekking gaat hebben van binnenuit met HR++ glas klopt absoluut. Maar dan spring je gelijk naar vergelijken van verschillende kastjes.

Je slaat daar de stap over van te kiezen voor een bepaald WiFi systeem. Zeker als je zegt dat beheer niet lastig mag zijn. Je hebt nu twee AP's binnen hetzelfde systeem (Asus' "AI Mesh"). Als alles binnen zelfde systeem werkt kun je instellingen op 'auto' zetten en verwachten dat het meestal goed gaat.

Als je standalone AP's gaat nemen of - erger - AP's met verschillende beheerssystemen, dan kun je er niet blind vanuit gaan dat 'auto' goed gaat en moet je eigenlijk alles handmatig vast instellen. Jouw voorgestelde oplossingen hier zijn uit TP-Link's Omada reeks. Dat is een prima keuze voor centraal beheerd WiFi. Op zichzelf is m'n enige op/aanmerking daarop dat het sterk lijkt op Ubiquiti's UniFi-platform, dus als je dat lastig vond gaat Omada niet zoveel anders zijn.

Maar door Omada naast AI Mesh te hangen heb je twee kapiteins aan boord van zelfde schip en dat is onhandig, zeker als je niet veel van de materie weet mijn aanname op basis van je uitspraken over UniFi en het dus niet voor de hand ligt dat je alles (kanalen, beveiliging etc) handmatig wilt instellen. Ik zou dus adviseren om alleen spullen uit zelfde system te gebruiken. Dus ofwel alles Asus AI Mesh, danwel alles TP-Link Omada, danwel een ander WiFi systeem.

Als ik het goed lees kunnen Asus Zen mesh units via AI Mesh samenwerken met Asus routers die als AP draaien, en Asus heeft outdoor-units in hun Zen-reek. Wil je alleen de buitenunit veranderen en verder alles laten zoals het is, dan zou ik voorstellen om vooral daarop te focussen. De Zen BD4 is in NL verkrijgbaar en prijs ligt tussen de twee Omada opties die je noemde. Kijk daar eens naar.

Wil je dat niet, dan zou ik aanraden om tegelijk met de outdoor-oplossing je WiFi binnen ook te vervangen met AP's uit zelfde systeem als waar je voor buiten voor kiest.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:05
Delph1900 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:38:
De AX58U als access point staat achter een raam van nu nog gewoon dubbelglas en geeft in de veranda op ca. 11 meter een download snelheid van zo’n 20-25MB/s op 5GHz wat prima is.
De achterkant van de veranda is een schuur en daarin heb ik 2.4GHz nodig voor zonnepanelen, deze verbinding valt nu zo af en toe weg zodat mijn Youless geen opwekking meer doorgeeft.
Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:42:
Gewoon kabels leggen en AP's daar aan vastbinden, dan ben je overal van af.
En die kabels hoeven in een achtertuin echt niet een halve meter onder de grond te liggen.
Een buisje over de muur/schutting/bovengronds met een kabeltje richting de schuur kan ook.
Als kabels leggen een probleem/lastig is kan je ook nog een Powerline AP verbinding overwegen:

Ptp internet tussen huis en schuur?
The_Doman schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:13:
Voor het meeste succes wil je deze natuurlijk liefst op dezelfde groep hebben die naar de schuur loopt.

KPN Community: Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline)
KPN Community: Hoe kan ik het wifi signaal op het balkon achter gelaagd glas verbeteren?

Deze hangt bijvoorbeeld bij een KPN kennis in de schuur als aanvullend AP op zijn super Wifi's:
[Afbeelding]
Pagina: 1