HP Elite ook X360 1020G - Boot Linux USB Installer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:43
Mijn vraag
Ik heb een refurbished HP Elitebook X360 1020G met Windows 10 een tijdje terug aangeschaft. Win 10 wordt niet meer ondersteund, Win 11 ook niet door de chipset. Dus ik wil Linux installeren Zorin OS vind ik wel het proberen waard.

Probleem
Opstarten vanaf USB Linux installer werkt niet. Ik kom via shift+opnieuw opstarten Vervolgens in het UEFi boot menu. Ik zie de USB drive met een raar label. Maar als ik die kies start gewoon Win10 op.

Ik kan niet in het bios om de boot settings aan te passen want er zit een bios admin wachtwoord op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb met Rufus meerdere keren een 4GB USB stick geflashed met verschillende opties. GPT vs MBR wel/geen media validatie.

Ik weet dat er manieren zijn om de bios te resetten door de laptop open te maken, maar daar heb ik te weinig ervaring mee.

Ik heb de winkel gevraagd die achteraf ook Linux had kunnen installeren (had ik moeten doen) of zij het BIOS wachtwoord weten of iets anders kunnen betekenen. Na het weekend verwacht ik bericht.

Vraag
Wat kan ik nog proberen? Andere Linux distro? Bijv. Mint Cinnamon of andere instellingen bij Rufus. Zijn er winkels die BIOS kunnen flashen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Enige optie zal zijn die harde schijf wissen in een andere computer. Dan forceer je de UEFI van op te starten vanop het enige boot medium.

De firmware flashen doet niets, en een reset van het wachtwoord is tegenwoordig nagenoeg onmogelijk, dit om laptops die gestolen worden minder verkoopbaar te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• FJP84
Blokker_1999 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:12:
Enige optie zal zijn die harde schijf wissen in een andere computer. Dan forceer je de UEFI van op te starten vanop het enige boot medium.

De firmware flashen doet niets, en een reset van het wachtwoord is tegenwoordig nagenoeg onmogelijk, dit om laptops die gestolen worden minder verkoopbaar te maken.
Dank. Het is een SSD en een ander formaat dan in een Chinees netbookje waar ik wel Linux op heb kunnen zetten. Is een nieuwe SSD een optie? Boot hij dan wel vanaf USB?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:14
FJP84 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb een refurbished HP Elitebook X360 1020G met Windows 10 een tijdje terug aangeschaft. Win 10 wordt niet meer ondersteund, Win 11 ook niet door de chipset.
Hoezo chipset niet ondersteund?
Windows 10/11 wijkt niet zoveel af wat betreft drivers en ik heb hier zat nog veel oudere HP Elite/Pro books prima werken onder Windows 11.
Er is ook nog Windows 10 ESU nu met een jaar extra en mogelijk nog wel langer.
Ik heb een refurbished HP Elitebook X360 1020G met Windows 10 een tijdje terug aangeschaft.
Ik kan niet in het bios om de boot settings aan te passen want er zit een bios admin wachtwoord op.
Ik weet dat er manieren zijn om de bios te resetten door de laptop open te maken, maar daar heb ik te weinig ervaring mee.
Niet handig natuurlijk om daar pas later achter te komen.
Altijd direct controleren bij 2e hands/MP etc.
Maar voor officiële refurbished aanschaf is dat wel een slechte zaak natuurlijk.

Kan je nog wel in het HP Bootmenu (F9) komen of zit daar ook een wachtwoord op?
Bios wachtwoorden van de HP zakelijke lijn (Pro/Elite/ZBook) kan je niet zomaar zelf resetten zonder extra hardware tools:

HP elitebook: power on password
USB Boot probleem (HP Probook 450 G6 Bios lock)
boyette schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:11:
Het is iets gecompliceerder dan het verwijderen van de cmos batterij. je moet de bios herprogrammeren

met dit filmpje moet je eruit komen:

YouTube: Unlock and Remove Password Bios HP ProBook 450 G6

of deze met uitleg

YouTube: How to remove an admin BIOS password on an HP ProBook Elitebook 440
Opstarten vanaf USB Linux installer werkt niet. Ik kom via shift+opnieuw opstarten Vervolgens in het UEFi boot menu. Ik zie de USB drive met een raar label. Maar als ik die kies start gewoon Win10 op.
Start die Linux USB wel op met een andere computer?
Zo ja is dat In UEFI en/of CSM Legacy mode?
Maak anders eens met Rufus een Windows (10/11) USB installatie om te kijken of je daar wel van kan starten?
Eventueel een "Dual BIOS+UEFI" USB.

Zie ook nog:
Reinstall HP laptop lukt niet (Bios lock)
Dell optiplex 7090 terug naar fabrieks instellingen
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten ben je nog niet kansloos natuurlijk:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.

• FJP84
Thanks, BIOS bootmenu is ook wachtwoord beveiligd. Ik zal eens een Windows boot USB maken met Rufus