Reinstall HP laptop lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views

Vraag

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-07 22:09
Heb een laptop (HP Probook 450 G8) gekregen van een vriend welke van zijn werkgever was en mocht houden als bedankje. Heeft hier verder niets meer mee gedaan en vandaag heb ik hem gekregen :-)

Graag wil ik de laptop opnieuw installeren, echter krijg ik het niet voor elkaar.

Ik heb zijn logingegevens om in windows in te loggen, maar hij mag verder niets installeren (geen admin rights)

Dacht eerst om te herstellen en opnieuw te installeren, echter deze optie is niet mogelijk (admin login).

Dacht hierna met een usb opstartdisk te laptop opnieuw te installeren, maar usb is niet benaderbaar.

Via bios krijg je de HP sure start password en kan dus ook niet in bios of herstel via die weg doen.

HD is ook encryped met bitlocker, maar daar heeft hij wel de sleutel van, echter als ik wil uncrypten komt hij met een username password van admin en kan de code dus ook niet gebruiken.

Al bij al kom ik weinig verder terwijl ik enkel de laptop schoon opnieuw wil installeren voor eigen gebruik.

Is dit tegenwoordig dusdanig lastig gemaakt? Kan ik op een één of andere manier alsnog een nieuwe windoews installatie er op krijgen zodat ik deze laptop kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Als je het bios password niet hebt kon het weleens heel lastig worden.

https://h30434.www3.hp.co...P-Sure-Start/td-p/7814336

[ Voor 45% gewijzigd door pennywiser op 05-09-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Laat je vriend even met die laptop langs de IT beheerder van z'n werkgever gaan en laat door hem al die beveiligingen verwijderen. Als die 'overname' legitiem is dan zullen ze daar ook niet moeilijk over gaan doen, toch?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• basjuhh
Het bedankje (o.a. de laptop) was samen met een aantal andere collega's een bedankje omdat het bedrijf (inmiddels 1,5 jaar geleden) failliet is, kan eens vragen of hij wellicht nog connecties met de IT guy had/heeft...
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:35:
Laat je vriend even met die laptop langs de IT beheerder van z'n werkgever gaan en laat door hem al die beveiligingen verwijderen. Als die 'overname' legitiem is dan zullen ze daar ook niet moeilijk over gaan doen, toch?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heeft die vriend de gegevens niet meegekregen?

• basjuhh
Enige wat hij heeft is zijn eigen login voor windows en een lange unlockcode voor bitlocker.
CH4OS schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:42:
Heeft die vriend de gegevens niet meegekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:46
Leuk bedankje zo met gelockte bios. :F

Maar als je echt niet meer in de bios kan komen kan je de schijf nog extern wissen en installeren/clonen.

SuPaToLL in "Dell optiplex 7090 terug naar fabrieks instellingen"
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten ben je nog niet kansloos natuurlijk:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 06-09-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Hmm dat zou ik inderdaad kunnen proberen. Geen ssd aansluiting op een ander apparaat, maar volgens mij kan je een docking hiervoor kopen toch?
The_Doman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:

Maar als je echt niet meer in de bios kan komen kan je de schijf nog extern wissen en installeren/clonen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Zou het werken als ik deze adapter koop en deze vervolgens met usb aan mij oude pc hang. Vervolgens een windows 10 of 11 op de ssd via usb er op installeer en hierna terug plaatst in de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Daarmee heb je het UEFI/BIOS/SureStart password er nog niet af.

Echt eerst contact opnemen met de (oud-)beheerder van de laptop.

Anders levert het alleen maar secure boot gezeur op.

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 06-09-2024 19:08 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
In het ergste geval kan je dit toch zo laten? Laptop zal af en toe eens gebruikt worden voor school, wat browsen etc. 99,99% heb je hier dan toch helemaal geen last van met normaal gebruik? Meeste mensen zitten nooit in het bios.
PD2JK schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:07:
Daarmee heb je het UEFI/BIOS/SureStart password er nog niet af.

Echt eerst contact opnemen met de (oud-)beheerder van de laptop.

Anders levert het alleen maar secure boot gezeur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
@The_Doman Als ik bovenstaande ssd to usb koop, kan ik middels winntsetup direct een windows installeren op een externe sdd (dit geval van de laptop) en deze hierna weer in de laptop plaatsen?
The_Doman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:29:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
basjuhh schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:30:
Dacht hierna met een usb opstartdisk te laptop opnieuw te installeren, maar usb is niet benaderbaar.
In hoeverre is de USB niet benaderbaar?
Ze zijn toch wel aanwezig in je Windows omgeving neem ik aan, maar je kan er dus niet van booten via het HP bootmenu?
Van USB opstarten vanuit probleemoplossing/herstelomgeving (Shift restart) zal dan ook wel geblokkeerd zijn?
Je zou de SSD (extern) helemaal kunnen wissen, zonder SSD UEFI boot gegevens zal de laptop dan waarschijnlijk wel van USB gaan booten.
Tenminste als dat niet ook helemaal dicht zit natuurlijk.

Anders moet je je SSD extern installeren, eventueel met behulp van een tool zoals WinNTSetup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ3mhZz26tpOdzLgr79onlrV9LY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AGFzTddd7NS07QKE4inETtdL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whzIbUsYtcA_BfuEUqPn2flb1R0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cP8u7KeK3SHGvnbI79Z6aNgV.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 06-09-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
basjuhh schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:27:
@The_Doman Als ik bovenstaande ssd to usb koop, kan ik middels winntsetup direct een windows installeren op een externe sdd (dit geval van de laptop) en deze hierna weer in de laptop plaatsen?
Ja, dat zou gewoon moeten werken.
Ik kan er ook gewoon mee opstarten/gebruiken als ik ermee boot via een USB aansluiting.
Die adapter kan ook mooi veel verschillende SSD formaten aan zo te zien.
Misschien is alleen wissen al voldoende om van USB te kunnen booten en Windows te installeren.
Je kan dat al direct testen door de SSD te verwijderen en kijken of de HP dan start van de Windows installatie USB (UEFI).

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 06-09-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Dit een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Vermoed dat ysb totaal dichtgetimmerd is. Usb disk ziet hij, maar kan hem niet openen in windows.
The_Doman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:06:
[...]

Ja, dat zou gewoon moeten werken.
Ik kan er ook gewoon mee opstarten/gebruiken als ik ermee boot via een USB aansluiting.
Die adapter kan ook mooi veel verschillende SSD formaten aan zo te zien.
Misschien is alleen wissen al voldoende om van USB te kunnen booten en Windows direct te installeren.
Je kan dat al direct testen door de SSD te verwijderen en kijken of de HP dan start van de Windows installatie USB (UEFI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Via die site heb ik inderdaad ook heel wat bios passwords kunnen verwijderen. _/-\o_
Maar bij de business line modellen zoals Probook/Elitebook werkt dat zeker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 06-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Als er bitlocker op zit kan denk ik je ook TPM niet resetten zonder bios password. Mogelijk staat secure boot zelfs aan. Pakt ie dan zomaar een andere disk?

Wat ik ook wel gek vind is kado's geven tijdens een faillissement. Deze laptops hoorden die niet eigenlijk in de boedel thuis?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 07-09-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Er staan wat filmpjes online op youtube die het desolderen van je bios vereisen, opnieuw programmeren en zo. Dat zal niet iedereen lukken ga ik vanuit, maar is wel uiterst Tweaker-waardig :) Vriend vragen of hij nog een naam heeft van een IT man daar en die even polsen is denk ik de makkelijkste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja... Als die laptop nog beveiligd is dan wordt het wel een lastig verhaal. Dan moeten beveiliginsmaatregelen al omzeild worden, waarbij wij maar uit moeten gaan dat het verhaal van een gekregen laptop van failliete onderneming klopt.

Het (bespreken van) het omzeilen van beveiligingsmaatregelen is iets wat we hier alleen liever niet zien.

Al hoe vervelend ook voor TS, maar ik ga dit topic dan ook sluiten..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.