hp elitebook: power on password

Pagina: 1
Acties:
  • 771 views

Onderwerpen

Vraag

• schorpioen123
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:01
Mijn vraag
...Kan er iemand mij helpen ? ben einde raad. Ik koop een 6 tal weken een splinternieuwe hp laptop elitebook 865 G11 via groepsaankoop van mijn werkgever. Ik neem heb in gebruik en stel een code in en mijn vinger print. Dat werkt een 6 tal weken goed en plots geraak ik niet meer in de pc en staat er een post power on passwoord in. Ik heb dat daar NIET ingezet. Dus ik terug naar de verkoper die zegt nu dat er een nieuw moederbord in moet en dat kan rond de 500 euro kosten terwijl ik de pc nieuw gekocht heb en dat zoiets niet onder garantie valt. ik ben echt einde raad want de pc is niet bruikbaar meer. Ik heb ook beperkte pc kennis dus die bios en power on lijken voor mij chinees. Weet er iemand raad?z

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...De 3 codes die ik altijd gebruik geprobeerd helaas zonder succes

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt de PC helemaal leeghalen en Windows (?) opnieuw installeren. Enige data kan je terughalen uit een backup.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nou, een POST power-on wachtwoord vraagt hij nog vóór je boot devices, ik denk dat het herinstalleren van Windows lastig wordt.

Opsturen naar HP met geldige factuur (bewijs van aankoop) een optie? Even bellen met de support afdeling van HP.

Kun je wel in de BIOS komen met F10 ? Of ben je daar ook een wachtwoord nodig? Dit kan een ander wachtwoord zijn. Hier kun je het Power On password 'clearen' door 2x op Enter te drukken.

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 14-08-2025 22:54 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:22
Bios Post Poweron password komt er ook niet zomaar op.
Je moet het ook 2x invoeren bij het instellen.
Iemand misschien aan de PC gezeten of door een bios(update) fout.

HP zakelijk (Pro/Elite/ZBook) kan je niet zomaar zelf resetten zonder tools:

USB Boot probleem
boyette schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:11:
Het is iets gecompliceerder dan het verwijderen van de cmos batterij. je moet de bios herprogrammeren

met dit filmpje moet je eruit komen:

YouTube: Unlock and Remove Password Bios HP ProBook 450 G6

of deze met uitleg

YouTube: How to remove an admin BIOS password on an HP ProBook Elitebook 440 ...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover ik lees moet het mogelijk zijn om in het bios te gaan en dan de password feature uit te schakelen.

Hier een korte handleiding die ik gevonden heb :

1. Access the BIOS:
Restart your HP EliteBook 865 G11.
Press the designated key (F10, F2, or ESC) repeatedly as the laptop starts up to enter the BIOS setup utility. The specific key might be displayed on the initial boot screen.

2. Locate the Power-On Password Setting:
Once in the BIOS, navigate to the "Security" or similar tab using the arrow keys.
Look for an option related to "Power-On Password," "BIOS Password," or "System Password".

3. Disable or Clear the Password:
If the option is to clear the password: You'll likely be prompted to enter the current password. Enter it, and then you should be able to leave the "New Password" and "Confirm Password" fields blank or enter a new password and confirm it.
If the option is to disable the password: You might see options like "Enabled" and "Disabled." Select "Disabled" to turn off the password protection.

4. Save Changes and Exit:
After disabling or clearing the password, navigate to the "Exit" tab.
Select "Save Changes and Exit" or a similar option to apply the changes and exit the BIOS.

5. Restart the Laptop:
The laptop will restart, and the power-on password should be removed.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:12

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• schorpioen123
zou er iemand dat voor mij kunnen fixen want ik heb niet genoeg kennis om dat te doen

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Aye, daarvoor kan je naar HP, de leverancier of een andere computerwinkel.

Dit is iets dat niet op afstand kan, maar waarbij de laptop in handen moet zijn. Daar naast moet degene die je helpt zich er van zeker stellen dat jij de eigenaar bent, zodat ze je geen toegang geven tot gestolen goed.

Ik ben bang dat je jezelf of je huisgenoten eens goed aan moet kijken: wie heeft er een firmware wachtwoord ingesteld en wat is die?
Dus ik terug naar de verkoper die zegt nu dat er een nieuw moederbord in moet en dat kan rond de 500 euro kosten
In de filmpjes van @Doman zie je waarom. HP gaat echt niet lopen solderen aan jouw laptop! Te veel risico en te langzaam. Oude er uit, nieuwe er in.

[ Voor 42% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2025 06:43 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
Roel1966 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:58:

Hier een korte handleiding die ik gevonden heb
Ik zou het uitermate vreemd vinden wanneer er wel een power on wachtwoord op zit, maar dat je firmware alsnog zonder password in kan.

En zoals de filmpjes van @Doman tonen kan dat ook niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2025 06:39 ]

• Liegebeest

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Heb je de laptop zelf geïnstalleerd of is dit ook via je werkgever verlopen? Anders zou je het nog bij de IT- afdeling op je werk kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
morritz34 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:45:
Heb je de laptop zelf geïnstalleerd of is dit ook via je werkgever verlopen? Anders zou je het nog bij de IT- afdeling op je werk kunnen vragen.
Ik zat er nog aan te denken: de inkoopactie liep via de werkgever... maar, de werkgever zal die laptops toch niet in de MDM hebben gehangen? :D Dat zou wel opmerkelijk zijn: privé-aanschaf via de werkgever, maar wel onder beheer en monitoring van het bedrijf.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat is helemaal geen ondenkbaar scenario. Vooral even contact opnemen. Garantie zal ook via hen lopen?

Lijkt me de enige juiste weg. Bedenk: als je laptop gejat zou zijn dan zou de dief de andere wegen proberen. Maar goed dat die doorlopen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• schorpioen123
een kleine update ik ben terug geweest en mijn wg heeft contact opgenomen met hp.

Daar kreeg ik te horen dat het mijn fout is 😡, ik zou dat pw daar ingezet hebben terwijl ik niet eens wist wat bios is of power on pw is .

Hun conclusie nieuw moederbord en niet onder garantie kost me 500 euro ja hallo heb geen vertrouwen meer in hp.
einde raad dus, iemand of een adres die dit voor mij kan oplossen in de buurt van Leuven ? of containerpark ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Hun conclusie nieuw moederbord en niet onder garantie kost me 500 euro ja hallo heb geen vertrouwen meer in hp.
Ze publiceren dit ook heel expliciet op hun eigen site -> https://support.hp.com/us-en/document/ish_9535708-9536016-16

Het punt is: ze hebben gelijk.

Een BIOS/UEFI wachtwoord komt er niet zomaar, zonder dat je wat doet. En het komt er ook niet door de kaboutertjes. Iemand moet het hebben gedaan.

Dat is waarom @F_J_K , ik en @morritz34 nog vroegen: is de laptop alleen gekocht via je werkgever? Of heeft je werkgever de laptop ook geïnstalleerd en misschien aan hun systeembeheer gekoppeld?

Want alleen wanneer de systeembeheerders er beheer op uitvoeren, kan zo'n wachtwoord worden ingesteld zonder dat jij het weet.

Als dat niet het geval is? Dan kan dat wachtwoord er door maar drie dingen opkomen: jijzelf, iemand die toegang had tot je laptop, of malware (die jij zelf met admin-rechten moet hebben gerund).
einde raad dus, iemand of een adres die dit voor mij kan oplossen in de buurt van Leuven ? of containerpark ?
Je kan kijken naar een PC reparatie-bedrijf in de buurt. Die zouden dan aan je moederbord moeten solderen, met alle risico's van dien. De boel kan daar echt kapot van gaan.

Je kan kijken of er een "hacker space" bij je in de buurt is. Daar zijn vaak genoeg hobbyïsten met mooie apparatuur, die het misschien leuk vinden om je te helpen. Maar wederom: alle risico's voor jou eigen rekening.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2025 22:58 ]

• Liegebeest
Een extra vraag die we nog kunnen stellen: had je BitLocker aangezet? Oftewel "full disk encryption"?

Zo niet, dan zou je op zijn minst je data nog kunnen redden door het opslag-apparaat uit de laptop in een USB device te plaatsen.

Staat encryptie ook aan, dan ben je helaas ook je data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schorpioen123
Liegebeest schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:54:
[...]

Ze publiceren dit ook heel expliciet op hun eigen site -> https://support.hp.com/us-en/document/ish_9535708-9536016-16

Het punt is: ze hebben gelijk.

Een BIOS/UEFI wachtwoord komt er niet zomaar, zonder dat je wat doet. En het komt er ook niet door de kaboutertjes. Iemand moet het hebben gedaan.

Dat is waarom @F_J_K , ik en @morritz34 nog vroegen: is de laptop alleen gekocht via je werkgever? Of heeft je werkgever de laptop ook geïnstalleerd en misschien aan hun systeembeheer gekoppeld?

Want alleen wanneer de systeembeheerders er beheer op uitvoeren, kan zo'n wachtwoord worden ingesteld zonder dat jij het weet.

Als dat niet het geval is? Dan kan dat wachtwoord er door maar drie dingen opkomen: jijzelf, iemand die toegang had tot je laptop, of malware (die jij zelf met admin-rechten moet hebben gerund).

[...]

Je kan kijken naar een PC reparatie-bedrijf in de buurt. Die zouden dan aan je moederbord moeten solderen, met alle risico's van dien. De boel kan daar echt kapot van gaan.

Je kan kijken of er een "hacker space" bij je in de buurt is. Daar zijn vaak genoeg hobbyïsten met mooie apparatuur, die het misschien leuk vinden om je te helpen. Maar wederom: alle risico's voor jou eigen rekening.
Of heeft je werkgever de laptop ook geïnstalleerd en misschien aan hun systeembeheer gekoppeld? Nee ik heb de taal ingesteld en mijn vingerprint en hij werkte normaal tot paar werken en dan plots kon ik niet meer aanloggen.
ik heb de laptop eerste keer ingesteld maar zou niet weten hoe in die bios of power on pw zou moeten geraken hoe kan ik daar dan een pw in gezet hebben ??? En niemand heeft de pc gebruikt buiten ik das het rare eraan!

En die malware wat is dat ? hoe komt dat op mijn pc ?Bitlocker sorry maar ik ben een leek he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Het spijt me maar je gaat niet onder die moederbord vervanging uitkomen. Wij gaan je via het internet sowieso niet kunnen helpen.

Zoals gezegd heb je drie opties: HP met kans op data verlies, een reparatie toko die aan je moederbord soldeert met kans op totale vernietiging, of een hobbyist met hetzelfde risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
schorpioen123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:52:
een kleine update ik ben terug geweest en mijn wg heeft contact opgenomen met hp.
...
Heb je nog wel aan de werkgever voorgelegd dat het kan zijn dat het via MDM, Autopilot oid verkeerd is gegaan? Dus, hebben zij bijvoorbeeld de interne apparaten wel voorzien van een bios password dmv het MDM en kan het zijn dat jouw laptop daar op afstand in is meegenomen? Zoals eerder gesteld is dit niet ondenkbaar en zie ik het niet terug in je reacties mbt het contact met de werkgever.

Als je écht geen idee hebt (we gaan er even van uit dat je dit niet per ongeluk hebt gedaan en nu een oplossing zoekt) dan lijkt me dit de enige logische oorzaak. Wellicht heeft een stagiair IT bijvoorbeeld neen fout gemaakt en durft die dit niet te delen.

Overigens vind ik het onterecht dat het vertrouwen in HP hierdoor verdwijnt, want ik acht de kans nihil dat HP hier schuld aan heeft en het juist goed is dat deze beveiliging zó goed werkt dat je er niet met een paar klikjes omheen kunt. Eigenlijk zou je ze een compliment moeten geven :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Malware: "een virus" kan op vele manieren op je systeem komen. Maar ik zie dat hier niet als logische optie: malware wil of onopgemerkt blijven, of je een bericht tonen waar je geld kan betalen aan de 'hacker'. Geen van beide is aan de hand.

---
Als er vanuit fabrikant en vanuit werkgever geen opties zijn en er niemand in huis het heeft aangezet (of als je het zelf per ongeluk met een typo hebt gedaan), dan houd het helaas op...

Zoals gezegd: als jij als eigenaar het kan dan kan een dief het ook omzeilen als je laptop gestolen zou zijn geworden. En daar kunnen we helaas niet aan meewerken. We kunnen en zullen niet meehelpen met omzeilen van beveiligingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
schorpioen123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:52:

Daar kreeg ik te horen dat het mijn fout is 😡, ik zou dat pw daar ingezet hebben terwijl ik niet eens wist wat bios is of power on pw is .

Vanuit mijn ITer perspectief zou ik ook terug gewezen hebben naar de gebruiker.

Een power-on password wordt niet vanzich zelf ingesteld, als je hem 6 weken hebt kunnen gebruiken en daarna opeens dat wachtwoord, zul je toch naar je zelf moeten kijken of iemand die bij de laptop kan zijn - het is en blijft een gebruikers actie om daar een wachtwoord in te stellen.

Voor de winkel/fabrikant is dit dan ook een uitlegbaar situatie waarvoor zij niet op de kosten hoeven te zitten. Dit is een gebruikersactie. Niet weten wat is iets, is geen bewijs dat je het niet gedaan kan hebben. Ik denk dat de menige ITer hier vaak genoeg mensen tegen komen die van de toren schreeuwen iets niet gedaan te hebben wat eindelijk wel bleek te zijn. Wellicht dat je ergens op gedrukt hebt, zag dat je wachtwoord moest in zetten en daar je eigen wachtwoord ingevuld hebt - heb je dat overigens al geprobeerd?

Zie het zo, als je een auto koopt die vanzelf op slot gaat, en je laat de sleutel in de auto liggen, dat is niet een fout van de garage of de fabrikant dat je de auto niet meer in kan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Duke of Savage op 12-09-2025 11:17 ]

• schorpioen123
heb alle paswoorden al gebruikt die ik normaal gebruik zonder ening succes

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21

SuBBaSS

-has Ryzen

Vervelend altijd als je door beveiligingsmaatregelen zelf buitengesloten wordt.
Het is hier al meermaals gemeld, maar je gaat hier zelf weinig aan (kunnen) doen.

Het is een feit dat zo'n bios password zichzelf niet instelt, dat moet hetzij handmatig door iemand in je directe omgeving, dan wel via je werkgever ingesteld zijn.
Het eerste is voor ons lastig in te schatten (maar; wat voor belang heeft iemand hierbij behalve je flink te zieken doordat je je laptop nu niet kunt gebruiken? Ik denk weinig).

Ik zou het toch via de werkgever "spelen", mijn aanname is dat via hen dat password ingesteld is (dat doen wij zelf ook nl. in dit soort gevallen). Sterker nog; dat wordt al ingesteld als de laptop geïnstalleerd (~ingespoelt) wordt. En dat wachtwoord geeft de IT nooit weg, dat zou een doodzonde zijn (handige gebruikers kunnen dan in theorie de hardware "kapen").
Het ligt er maar net aan hoe de IT bij jullie ingericht is, maar hopelijk heb je iets als een locatie waar je langs kan gaan. Ik zou daarheen gaan, het verhaal uitleggen en een van de collega's daar te vragen of diegene op z'n minst wil proberen om met "hun" bios-password in te loggen. Puur om dat uit te sluiten.

Als het allemaal eerlijk verlopen is heb je nu natuurlijk een enorme kat in de zak gekocht. En degene bij je gekocht hebt moet je hebben. Als die een beetje service-gericht zijn zullen ze er op z'n minst wel even naar willen kijken voordat je een onderdeel aan kunt schaffen waarvoor je sowieso een nieuwe laptop hebt...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ben bang dat ik het topic ga sluiten.

De enige ‘legale’ oplossingen zijn gegeven: via werkgever, via fabrikant, of inderdaad in de omgeving uitvinden wie het heeft gedaan en welk password het is.

Omzeilen van beveiligingen, daar kunnen we niet mee helpen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.