Auto ventilator ruikt zuur, niet muf

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een 2013 Chevrolet Volt, al 6 jaar heel blij mee.

Maar sinds een week of 3 ruikt de ventilator naar zure lucht. Het is een beetje een azijn-achtig. Dit heb ik nog nooit in een auto geroken.

Is het giftig? Is het PFAS? Lekkende koelvloeistof? Een stinkende ventilator of airco ruikt vaak muf van schimmels, zoals:Die geur ken ik wel van oudere auto's. Dat ruikt meer naar vuile sokken. Maar dit is nieuw voor mij.

In eerste instantie dacht ik aan kattenpis of iets dergelijks. Dus elke ochtend de blower 10 minuten hard aan, en dan was het weg. Maar het kwam steeds weer terug.

Dus in tweede instantie bracht ik de auto naar de garage. Ze hebben "kachelhuis gereinigd" met "aircoreiniger contra". Toen ik de auto op kwam halen rook de blower één dag mild naar vuile sokken, dus ik was al teleurgesteld dat hij niet lekker naar schone auto rook, maar na twee dagen was de zure lucht terug. Het gaat altijd na 10 minuten maximale ventilatie weg, en het is altijd na 2 dagen stilstaan weer terug. Al drie weken lang.

Ik heb er te weinig verstand van. Het is geen kattenpis want dat zou wel verdampt moeten zijn. Als zelfs de garage het niet weg krijgt, ja dan krijg ik de neiging om mijn auto om te ruilen. Dit is niet acceptabel.

Ik kan me niet bedenken wat het is. Dus ik weet niet of mijn kinderen giftige PFAS chemicaliën inademen of gewoon letterlijk azijn, want ik heb niet genoeg verstand van. Ik krijg er hoofdpijn van, maar misschien is dat psychologisch omdat ik niet weet wat het is.

Dit is ontstaan sinds afgelopen hittegolf/APK/onderhoud. De garage zelf zegt dat ze niks relevants tijdens het onderhoud hebben gedaan wat met de ventilatie te maken kan hebben. Het is zowel met buitenlucht als recirculatie, zowel met als zonder airco. Misschien heeft de extreme hittegolf iets doen laten lekken, maar nu het 16 graden is heb ik het nog steeds.

Als ik zonder verstand probeer te redeneren, lijkt het haast alsof er langzaam een vloeistof in de ventilator lekt, dat de lucht daarom steeds terug is na een dag of twee. Heeft een monteur toch iets geraakt? Heeft de hittegolf een oud slangetje laten lekken? Heb ik over een steentje gereden die een lekkage heeft gemaakt? Bevat een auto überhaupt een vloeistof die zuur ruikt? Is het allemaal veel simpeler dan ik denk en heeft de garage niet goed gekeken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:26
Draai de dop eens van je koelvloeistofreservoir (bij afgekoelde motor) en ruik eraan.

Is het dezelfde geur?

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
Koelvloeistof ruikt zoet vaak, dat lijkt me niet dus. Klinkt eerder alsof er bacterie groei bij je verdamper/condensafvoer. Zeker omdat je aangeeft dat dit na de hittegolf is ontstaan en die hitte kan net het laatste zetje hebben gegeven voor alle bacteriegroei.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:07
Aantal dingen die je kunt laten controleren door de garage:
- Interieurfilter op urine, vocht etc.
- Luchtinlaat van het blowerhuis
- Verdamper en de afvoer
- Checken op koelvloeistof verlies en druk

Ik heb ook een service bulletin van GM gevonden, waarin modellen van 2015 en eerder in worden aangesproken op airco geur problemen. Ik dacht dat Chevrolet hier ook onder viel. Misschien dat de garage hier wat aan heeft. Zie https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/MC-10140439-9999.pdf

Ik verwacht zelf dat er iets van bacterien in de aircoverdamper of condensbak zit, gezien de geur na 10 minuten ventileren verdwijnt.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03
Rijwind of de ventilator aanzetten kan elke damp verdunnen tot je hem niet meer ruikt; het kan met jouw beschrijving net zo goed een lekkende lood accu zijn.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:15
Ruik je het rondom de auto ook? Is de geur waarneembaar als de ventilatie volledig uit staat en alle roosters zijn gesloten?

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
ASW1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:30:
Draai de dop eens van je koelvloeistofreservoir (bij afgekoelde motor) en ruik eraan.

Is het dezelfde geur?
Goede tip. Niet aan gedacht. Maar het ruikt lichtjes zoetig. Niet de geur die ik binnen heb.
KilleBladhark schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:48:
Ik heb ook een service bulletin van GM gevonden
Bedankt! Ik zal dit de volgende keer meenemen. Ik probeer zoveel mogelijk kennis op te doen en te kijken wat ik allemaal zelf kan doen voordat ik opnieuw naar de garage ga.
Aantal dingen die je kunt laten controleren door de garage:
Je zou toch denken dat de garage zelf die dingen controleert nadat ik het probleem noem, niet dat ik zelf moet weten waar het probleem zou kunnen zitten. Mischien moet ik een nieuwe garage zoeken? Een echte Chevrolet garage zit niet in de buurt. Is blowerhuis het zelfde als wat de garage kachelhuis noemt?
Ik verwacht zelf dat er iets van bacterien in de aircoverdamper of condensbak zit, gezien de geur na 10 minuten ventileren verdwijnt.
Aangezien iedereen dat toch als eerste denkt, zullen jullie wel gelijk hebben! Het leek me onwaarschijnlijk omdat iedereen (inclusief ikzelf) die bekende schimmelgeur als muf beschrijft. Ik heb nog nooit iemand die geur als zuur horen omschrijven, maar misschien kan dat ook bij een andere soort bacterieën of schimmels.

Daarnaast rijd ik iedere zomer een aantal weken door Europa, verschillende hittegolven meegemaakt, en nooit ook maar een beetje stank ervaren. Deze vond ik terug in het onderhoud:
  • 2026-07: Kachelhuid gereinigd aicoreiniger contra (nu dus)
  • 2024-07: Airco Well Service 2 (Grondige fysieke reiniging van de verdamper en pollenfilterbehuizing en omgeving Hygienereiniger airco)
  • 2021-07: Hygienereiniger Airco
Maargoed misschien is de situatie nu anders, misschien is condenswater afvoer verstopt.
Knul schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:03:
Ruik je het rondom de auto ook? Is de geur waarneembaar als de ventilatie volledig uit staat en alle roosters zijn gesloten?
Nee. Als je in de auto stapt ruik je het ook niet. Zodra de fans aangaan, na een seconde of 5.
biomass schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:59:
Rijwind of de ventilator aanzetten kan elke damp verdunnen tot je hem niet meer ruikt; het kan met jouw beschrijving net zo goed een lekkende lood accu zijn.
Ik hoop het niet, dat klinkt ongezond! Maar de 12V AGM-loodaccu zit achterin, onder de vloer van de bagageruimte. De luchtinlaat zit voor bij het raam geloof ik.
edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGWV3ilze2I-x2ozr7tF7EUSt3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DCWdn6S2TegT6lwEuCJELMAX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQFml7XaVuhlfJIBUHRopyRglWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lP4UOUpVCjUG6NV4mU1L4YFB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7ShluEDrTaXrtjBQ6aYxnMvoDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m3Hitwq697oUX7eodi1upxOd.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 22-07-2026 13:55 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KilleBladhark schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:48:
Ik heb ook een service bulletin van GM gevonden, waarin modellen van 2015 en eerder in worden aangesproken op airco geur problemen. Ik dacht dat Chevrolet hier ook onder viel. Misschien dat de garage hier wat aan heeft. Zie https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2014/MC-10140439-9999.pdf
Dat kan wat gemakkelijker. Via https://ovi.rdw.nl/ kun je een kenteken invullen en de RDW vertelt dan of er sprake is van een terugroepactie op de betreffende auto.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Aangezien iedereen dat toch als eerste denkt, zullen jullie wel gelijk hebben! Het leek me onwaarschijnlijk omdat iedereen (inclusief ikzelf) die bekende schimmelgeur als muf beschrijft. Ik heb nog nooit iemand die geur als zuur horen omschrijven, maar misschien kan dat ook bij een andere soort bacterieën of schimmels.
Bij mijn vorige auto had ik ook last van een zure geur vanuit de airco, dus het komt mij bekend voor. Nooit de oorzaak gevonden (maar ook niet serieus naar op zoek geweest, auto na een ongeluk weg moeten doen).

Heb toen nog wel een reinigingsspul voor de aircoleidingen gebruikt. Dat heeft niet geholpen.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

DaWaN

'r you wicked ??

Misschien ligt er iets smerigs in de paravan?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1