Airco stinkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik heb een occasion aangeschaft waarvan mij opvalt dat de airco stinkt. Het is een muffe lucht. De onderhoudshistorie is volledig bekend en iedere 15.000 km is de interieurfilter vervangen. Zo ook in november 2023 (90.000 km). De airco heeft nooit onderhoud gehad volgens de facturen. Het is een Lexus NX uit 2018.

Tijdens de proefrit viel me op dat de functie 'recirculatie' ingeschakeld was. Ik denk dat deze heel lang heeft aangestaan waardoor er geen frisse lucht naar binnen is geblazen.

Wat is nu wijsheid? De auto een airco reiniging laten geven? Of eerst een tijdje rijden met de recirculatie stand uit en de temperatuur op 25 graden? Of een tijdje met de airco uit rijden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je zou even naar de staat van je interieurfilter kunnen kijken en indien nodig vervangen. Maar ik denk dat je verdamper gewoon eens schoongemaakt moet worden, want er is best kans dat die recirculatie al een poos aan staat en dit is ook niet bevorderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Grondig laten reinigen. Die stank komt hoogstwaarschijnlijk van schimmel en je wil toch niet in een wolk van schimmelsporen zitten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 18:29
Wat je kunt proberen is als je met de airco ingeschakeld rijd, dat je de laatste 10 minuten van de rit de airco uitzet en de ventilator op hoog. Dit zorgt ervoor dat de verdamper van de airco (in het dashboard) een kans krijgt van drogen, dit voorkomt schimmel groei op de verdamper.

Helpt dat na een paar weken nog niet dan kun je altijd een aircoreiniging laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
FastFred schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:32:
Wat je kunt proberen is als je met de airco ingeschakeld rijd, dat je de laatste 10 minuten van de rit de airco uitzet en de ventilator op hoog. Dit zorgt ervoor dat de verdamper van de airco (in het dashboard) een kans krijgt van drogen, dit voorkomt schimmel groei op de verdamper.

Helpt dat na een paar weken nog niet dan kun je altijd een aircoreiniging laten uitvoeren.
Goeie tip. Maakt het dan nog uit op welke temperatuur ik de ventilator zet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@SX-Superfly
Hierboven is de oorzaak al genoemd en de oplossing om het te voorkomen.
Maar persoonlijk zou ik lekker naar de lexus dealer gaan. Dit mag gewoon niet bij een net gekocht lexus (met waarschijnlijk nog 24 maanden garantie). Zeker niet bij een NX uit 2018 wat je rond de 40K heeft gekost.
SX-Superfly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:11:
[...]
Goeie tip. Maakt het dan nog uit op welke temperatuur ik de ventilator zet?
Temperatuur maakt niet zo heel veel uit, het gaat er vooral om dat er een luchtstroom is om je verdamper te drogen.

[ Voor 34% gewijzigd door chrisborst op 22-01-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
chrisborst schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:21:
@SX-Superfly
Hierboven is de oorzaak al genoemd en de oplossing om het te voorkomen.
Maar persoonlijk zou ik lekker naar de lexus dealer gaan. Dit mag gewoon niet bij een net gekocht lexus (met waarschijnlijk nog 24 maanden garantie). Zeker niet bij een NX uit 2018 wat je rond de 40K heeft gekost.

[...]

Temperatuur maakt niet zo heel veel uit, het gaat er vooral om dat er een luchtstroom is om je verdamper te drogen.
Ik heb de dealer gebeld waar de auto in onderhoud is geweest en die was het niet eens met betrekking tot garantie en stank uit de airco. Uit de onderhoudshistorie bleek dat er nooit een airco check was uitgevoerd. Alleen de voorgeschreven beurten (en daar zit geen airco check in, alleen vervangen interieurfilter elke 15k km).

Mijn vorige Lexus heeft ook nooit een airco check gehad maar na 240.000 km stonk de airco nog steeds niet... ik ga morgen mijn eigen dealer bellen wellicht dat hij wél iets kan doen uit coulance.

En anders alsnog een airco reiniging, dat kost 45 euro. Valt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@SX-Superfly
Vreemd verhaal. Je zou mogen verwachten van een net gekochte auto dat je hier zeker een X-aantal kilometers/maanden probleemloos mee moet kunnen rijden. En een stinkende airco is niet echt Lexus-waardig. Logisch dat als je langer de auto hebt het antwoord is dat het geen garantiegeval is maar onderdeel is van normaal onderhoud. Maar hier gaat het om iets wat bij de het rijklaar maken van je auto gecontroleerd had moeten worden. Genoeg dealers die bij geurtjes in de auto het ozonkanon een nachtje in de auto zetten voordat ze hem verkopen.

Maar inderdaad, als het voor 45 euro gefixt is, dat lekker doen en genieten van je Lexus.
(zit namelijk stiekem zelf ook te kijken naar een NX :) )
Pagina: 1