Airco auto na reinigen nog muf eerste minuten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Ik heb nu een jaar een tweedehandse auto en hiervan de airco tweemaal laten reinigen. Helaas blaast deze de eerste minuten nog steeds muffe lucht als je de airco aanzet, bij sommige weeromstandigheden is het erger. Je krijgt hiervan enorme hoofdpijn, dus dan maar een raam even open zetten tot de lucht weg is. :)

Ik vervang om de 15.000km de interieurfilter, en heb 38.000 gereden dit jaar :) Ik rijd vaak met de airco aan en langer dan vijf minuten. Deze wordt dus vaak gebruikt. Ik lees dat men ook wel eens in de ventilatieschachten reinigings spul spuit, kan dit helpen?

Iemand ideeën hoe dit kan en eventueel een oplossing? In de lente krijgt de airco weer een beurtje (vaak een social deal actie. Bijvullen en reinigen.). De monteur had geen oplossing voor het probleem.

Bedankt!

Ik heb meerdere forums en topics bekeken zoals deze: Airco reiningen (auto)

Beste antwoord (via dewiss1993 op 20-06-2018 18:41)

• tom9202
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 18:54
Hallo dewiss1993

De beste oplossing is een reiniging met wynn’s aircomatic 3 die gebruikt biociden om schimmels en bacteriën te doden en een nabehandeling met ozon.
De enige echte manier om schimmels en bacteriën te doden.
Deze apparaten worden vooral bij Peugeot en VAG garages gebruikt.

YouTube: Wynn's Aircomatic III

http://www.amt.nl/werkpla...et-ctgb-goedkeur-10118825

Mvg Tom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoe is de airco gereinigd?

Een manier is om in de intake ontsmettingsspul te spuiten.
YouTube: BMW e90 A/C (air condition) home cleaning DIY !

Een andere manier is om een ozonkanon te in de auto te zetten, en dan de ventilatie op hercirculatie zetten en zo laten draaien, dat dood ook de boel!
YouTube: Bowker BMW - Air Conditioning Refresh

Dit lijkt me ook een tof product: YouTube: How to use Autoglym Air-Con Cleaner, zelfde als hierboven, maar dan voor 'thuis'.

Al bij een dealer ten rade geweest?
Wat voor auto?

[ Voor 40% gewijzigd door Snake op 14-03-2018 01:58 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een auto én wat voor een airco (handmatig / climax-cotrol) hebben we het hier over?

Dat je de airco al zélf "aan" zet wil ook zeggen dat je 'm zelf uit gezet hebt gehad en daar is dat spul eigenlijk niet voor bedoeld.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 02:12:
Wat voor een auto én wat voor een airco (handmatig / climax-cotrol) hebben we het hier over?

Dat je de airco al zélf "aan" zet wil ook zeggen dat je 'm zelf uit gezet hebt gehad en daar is dat spul eigenlijk niet voor bedoeld.
I disagree, die pomp hoeft echt in de winter niet te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Snake schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:10:
[...]

Let's agree to disagree :)

Waarom zou je die pomp in de winter (of met temperaturen onder de door jou, in het interieur, gewenste temperatuur) niet mee laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:17:
[...]

Waarom zou je die pomp in de winter (of met temperaturen onder de door jou, in het interieur, gewenste temperatuur) niet mee laten draaien?
Omdat die pomp toch benzine kost om te laten draaien. Zet de airco maar eens uit, laat de auto stationair draaien, en zet 'm dan een aan. Kijk naar wat je RPM doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Snake schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:18:
[...]

Omdat die pomp toch benzine kost om te laten draaien. Zet de airco maar eens uit, laat de auto stationair draaien, en zet 'm dan een aan. Kijk naar wat je RPM doet.
Dat meedraaien van die pomp kost je misschien een % extra brandstof per 100/km (0,01L/100Km) ..... De reparaties welke je nu voor ogen hebt én inmiddels al hebt gehad kosten waarschijnlijk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:21:
[...]

Dat meedraaien van die pomp kost je misschien een % extra brandstof per 100/km (0,01L/100Km) ..... De reparaties welke je nu voor ogen hebt én inmiddels al hebt gehad kosten waarschijnlijk meer.
Die pomp verbruikt een pak meer, en is geen manier om ervoor te zorgen dat de airco NIET gaat stinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 12:29
Je moet de airco juist uitzetten voordat je de motor uitzet, dan kan het condens verdampen en krijg je niet dit soort toestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snake schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:25:
[...]
Die pomp verbruikt een pak meer, en is geen manier om ervoor te zorgen dat de airco NIET gaat stinken.
Ja / nee / misschien; mijn airco geeft aan dat op de laagste stand er inderdaad 10x zoveel wordt gebruikt als wat @wimmel_1 aangeeft, namelijk 0.1L/100km. En op de hoogste stand tegen de 0.4L/100km. Beide waarden worden weergegeven bij 100km/h op de snelweg; ik kan me wel voorstellen dat dit in de stad nog iets kan verschillen. Ach, in de stad loopt mijn auto ook bijna 3x zo onzuinig als op de snelweg dus die paar tiende liter voor de airco, geloof ik dan wel.

@dewiss1993 muffe lucht kan ook in de aanvoer naar je ventilatie-roosters zitten. Wat een goedkope oplossing is zonder eerst allerlei middels of kosten te maken bij de garage: zet je verwarming op de allerhoogste stand qua temperatuur en stook de wagen een kwartier lang goed op. Dit kan stationair maar zet wel even je raampjes op een kier. Daarna de auto zelf laten afkoelen, kwartier de airco vol aan. En een half uur later weer een keer volledig opstoken.

Is de geur hierna nog niet weg of komt deze weer terug, is er best kan dat er, simpel gezegd, schimmels of andere "natuurlijke" aanslag in je dashboard/leidingen zit. Hier is vrij weinig tegen te doen anders dan het dashboard demonteren en alles goed schoonmaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:58
airco ontvochtigd de ingeblazen licht en is daarom ook in de winter af en toe best zinvol, al is het maar om te ontwasemen. Ja, dat kost brandstof, enkele procenten, dat is gemeten. Dat hij af en toe niet wordt ingeschakeld omdat de elektronica het niet effectief vindt (te koud buiten bv.) is een tweede. Ik heb hem eigenlijk altijd aanstaan in de auto.

In veel auto's kan er idd vochtigheid in de luchtkanalen rondom de radiateur van de airco intern blijven zitten. Dit bevordert schimmelgroei etc. en ja, dat gaat stinken. goed reinigen kan eigenlijk alleen door het hele systeem uit elkaar te halen. alleen een busje deo erin zitten (en dat is wat de meeste cleaners doen) helpt niet echt.

Verversen van de systeemvloeistoffen (en dat noemen ze vaak reiniging) doet niets met de geur omdat als het goed is de inhoud van je airco-systeem nooit in de luchtkanalen komt.

er zijn methoden om via recirculatie met anti-schimmel middelen of ozon etc. ook je luchtkanalen goed te reinigen. thuis kun je dit volgens mij nooit doen.

je interieurfilter heeft hier ook niets mee te maken. Zit als het goed is voor het aircocircuit.

benno

[ Voor 5% gewijzigd door Bvanham op 14-03-2018 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja druk maken over 0.4.meer verbruik...

Ik zet die nooit uit en heb geen last van stank......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:03:
Ja druk maken over 0.4.meer verbruik...

Ik zet die nooit uit en heb geen last van stank......
Ik zat hem wel uit en heb ook geen last van stank...

Serieus, er zijn dus volksstammen die permanent de hele winter door hun airco draaien? Niet alleen als het nodig is om de beslagen ramen weer doorzichtig te krijgen, maar gewoon continue? Zijn dat allemaal leaserijders ofzo die toch geen drol geven om hun verbruik?

Er is mij wel verteld dat het zinvol kan zijn om hem een enkel keertje te draaien als hij tijd heeft stilgestaan. En zoals @Tweade al schreef, hem iets voor je bestemming uitzetten zodat condens kan verdampen (niet dat ik dat altijd netje doe overigens). Maar hem gewoon permanent aan laten staan? Zal wel 'lekker' droge lucht in je auto zijn als je permanent je airco hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij je interieurfilter of interieur radiator zit ook vaak een afvoer slangetje. Is deze niet gewoon verstopt?

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 14-03-2018 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:46
Bekend probleem en dat je er hoofdpijn van krijgt geloof ik gelijk! Op vakantie in Indonesië eens in een auto gezeten waar de airco echt extreem van stonk. Kwam zo'n nare lucht uit dat ik er gewoon kotsmisselijk van werd.

Er wordt vaak aangeraden om de airco 10 min. voor aankomst op bestemming uit te zetten, met het idee dat de verdamper in de tussentijd kan drogen (als je zorgt dat de fan nog wel blijft draaien). In de zomer zal dat misschien werken, maar hier in NL met regenachtig weer vraag ik het mij af.

Het lastige is dat tegenwoordig de schoonmaakmiddeltjes niet zo sterk meer zijn, omdat de middelen van een aantal jaren geleden erg slecht voor het milieu waren. De varianten die je tegenwoordig kunt kopen zijn meer een soort parfum om de geur te verbloemen, dan dat het echt de bacteriën dood heb ik het idee.
Heb ooit eens een how-to van Toyota gevonden:
If the condition already exists, spraying a mixture of isopropyl alcohol and water (1 to 5 ratio/mixture) or a disinfectant in the outside air intake may help reduce the smell. If these steps do not alleviate the odor, we encourage you to contact your local dealer for a thorough evaluation of the condition.
Bron (via InternetArchive)

Ozon is ook wel een goede om de geur te doden, schijnt ook erg goed te helpen bij auto's waarin gerookt is. Maar ik vraag mij af of de geur dan ook echt wegblijft, ik weet niet of het de schimmels/bacteriën echt dood maakt namelijk.

En over de airco in de winter mee laten draaien: onder de 4 graden werkt een airco volgens mij niet eens, omdat de condensor (onder je motorkap) zou kunnen bevriezen. Dus het kan best dat hij 'aan' staat, maar of hij met die temperaturen ook echt wat doet? Ik vraag het mij af...

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2018 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:20:
[...]

Serieus, er zijn dus volksstammen die permanent de hele winter door hun airco draaien? Niet alleen als het nodig is om de beslagen ramen weer doorzichtig te krijgen, maar gewoon continue? Zijn dat allemaal leaserijders ofzo die toch geen drol geven om hun verbruik?

Er is mij wel verteld dat het zinvol kan zijn om hem een enkel keertje te draaien als hij tijd heeft stilgestaan. En zoals @Tweade al schreef, hem iets voor je bestemming uitzetten zodat condens kan verdampen (niet dat ik dat altijd netje doe overigens). Maar hem gewoon permanent aan laten staan? Zal wel 'lekker' droge lucht in je auto zijn als je permanent je airco hebt draaien.
Ja schuldig 😎 ik geef dus werkelijk geen zak om het verbruik. En ja ik betaal de brandstof zelf ....

En het milieu doet mij ook niks want anders had ik wel een fiets of ging ik lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:21

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik had in de herfst ook last van een stinkende auto, maar dan juist als de auto een tijdje uit was geweest. Toen gewoon een paar ritten zonder airco gemaakt met zowel de ventilator als de verwarming vrij hoog. Sindsdien ruikt de auto niet meer, ondanks dat de climate control de airco wel altijd mag laten meedraaien.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:25:
[...]

Ja schuldig 😎 ik geef dus werkelijk geen zak om het verbruik. En ja ik betaal de brandstof zelf ....

En het milieu doet mij ook niks want anders had ik wel een fiets of ging ik lopen.
Nou als jouw bak 1 op 3 gaat lopen dan piep je wel anders >:)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Door gebruik van je airco haha gaat niet gebeuren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 23:24
OgWok schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Nog nooit last gehad van een muffe lucht in de auto. Wellicht omdat ik ook alle seizoenen de airco aan laat staan. Je leest ook verschillende zaken op het internet, over het uit dan wel aanzetten ervan zie hier:
Het blijven gebruiken van uw airco in de winter komt de levensduur van de airconditioning ten goede. Dit voorkomt tevens lekkages, die een nadelig effect op het milieu hebben. Ook bent u bij een lekkende airco genoodzaakt een kostbare reparatie te laten uitvoeren. Zorg er daarom voor dat, ook als het kwik gaat dalen, uw airco regelmatig wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:58

Yucon

*broem*

MAX3400 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:43:
[...]
Is de geur hierna nog niet weg of komt deze weer terug, is er best kan dat er, simpel gezegd, schimmels of andere "natuurlijke" aanslag in je dashboard/leidingen zit. Hier is vrij weinig tegen te doen anders dan het dashboard demonteren en alles goed schoonmaken.
Waar zou het dan precies vandaan kunnen komen? Juist al die dashboardkanalen worden toch loeiheet en kurkdroog als je de kachel open zet. Helpt dat schimmel na een uurtje niet om zeep?

Het zal dus vast wel ergens zitten.. maar afhankelijk van hoe het dashboard in elkaar zit kan het werk iets beperkter als je specifiek richting het airco deel kunt gaan. Als dat open ligt of bereikbaar is zou iets van HG schimmelverwijderaar ook wel eens kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 17:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Wow, ben jij even op je pik getrapt :+. Ik heb de airco (AUTO stand?) ook altijd aanstaan. Nu rij ik ook maar 8k Km per jaar, maar dan nog. Ik ging er eigenlijk wel vanuit omdat het climate control is dat, ondanks dat de airco 'aan' staat, deze zelf bepaalde of hij daadwerkelijk aan of uit moest zijn.

Zal er eens op gaan letten als ik weer in de auto zit :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Wow, ben jij even op je pik getrapt :+. Ik heb de airco (AUTO stand?) ook altijd aanstaan. Nu rij ik ook maar 8k Km per jaar, maar dan nog. Ik ging er eigenlijk wel vanuit omdat het climate control is dat, ondanks dat de airco 'aan' staat, deze zelf bepaalde of hij daadwerkelijk aan of uit moest zijn.

Zal er eens op gaan letten als ik weer in de auto zit :P
Huh? Dat noem jij op je pik getrapt al? Serieus? Op welke manier dan? Het verbaasd mij gewoon heel erg, en dus ga ik er ook vanuit dat het een groot gedeelte leaserijders is die geen drol geven om hun verbruik. Maar als je dan al op je pik getrapt bent...

Maar waarschijnljik is ook deze reactie verder bewijs daarvan voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Hoe is de airco gereinigd? Is het met een spuitbus gedaan die in de auto gecirculeerd word of is er een bus schuim tegen de verdamper aan gespoten? (Alleen dat laatste werk goed namelijk)
Ik adviseer mensen om altijd in de winter de airco zo veel mogelijk te gebruiken, want dat is beter voor het systeem dan dat alles voor een paar maanden stil staat.
Het verschilt per auto maar meestal beneden +/- 5 graden werkt de airco niet meer.
Stank komt meestal altijd door schimmel op de verdamper, tenzij er iets in je luchtkanaal is gekomen wat ligt te rotten

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 17:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Sissors schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:04:
[...]

Huh? Dat noem jij op je pik getrapt al? Serieus? Op welke manier dan? Het verbaasd mij gewoon heel erg, en dus ga ik er ook vanuit dat het een groot gedeelte leaserijders is die geen drol geven om hun verbruik. Maar als je dan al op je pik getrapt bent...

Maar waarschijnljik is ook deze reactie verder bewijs daarvan voor jou...
Dat je verbaasd bent is wel duidelijk, maar je manier van rageren komt op mij nogal opgefokt over. Vandaar de opmerking ;) Maar het is nog vroeg; wellicht heb ik nog een bak koffie nodig :+

Enfin; nogmaals ik ben geen leaserijder. Mijn auto (C4 GP uit '07) doet 1/12 gemiddeld. Ik had er eigenlijk niet bij stilkgestaan dat je 'beter' de airco kan uitzetten in de winter (of alleen bij ontwazemen) nochtans dat het zoveel meer benzine verbruikt.

Ik zal er eens watmee rop letten; tijdig de airco uitzetten voor het einde van de rit etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 14-03-2018 09:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:58
Mijn airco stinkt ook niet. Ik heb hem uit staan tenzij ik het nodig acht dat deze aan staat. Ik merk het zeer goed als deze aan staat want dan is de acceleratie een stuk minder. Als ik de airco aanzet dan zet ik hem ruim voor aankomst weer uit zodat deze een beetje kan drogen.

Daarnaast zet ik hem 1x per week een aantal minuten aan omdat dit een tip was van de garage na lekkage van het systeem (steentje door de radiator) maar het is nodig om het olievliesje rond de as van de pomp tot stand te houden. Anders kan daar de vloeistof ook langs gaan lekken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Yucon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:58:
[...]

Waar zou het dan precies vandaan kunnen komen? Juist al die dashboardkanalen worden toch loeiheet en kurkdroog als je de kachel open zet. Helpt dat schimmel na een uurtje niet om zeep?

Het zal dus vast wel ergens zitten.. maar afhankelijk van hoe het dashboard in elkaar zit kan het werk iets beperkter als je specifiek richting het airco deel kunt gaan. Als dat open ligt of bereikbaar is zou iets van HG schimmelverwijderaar ook wel eens kunnen werken.
Loeiheet valt dus mee, heb het niet gemeten, maar denk niet dat het veel warmer is dan een graad of 40 ofzo? Lijkt mij juist een ideale temperatuur voor schimmels e.d. om te groeien.

En 'bereikbaar' is meestal het issue, de verdamper zit eigenlijk altijd heel diep weggebouwd in het dashboard :(
HG Schimmelverwijderaar lijkt mij een chlooroplossing. Daar zou ik mee oppassen, als je morst kun je vlekken in je bekleding krijgen en ik vraag mij ook af hoe lekker dat is voor kunststof en aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Hee, d’r zit een knop op je A/C...
De obvious trolls zijn weer lekker bezig...

Waarom kan zo’n ding uit als het serieus beter is om hem aan te laten staan?

Net als @LordSinclair kan het wel handig zijn om regelmatig even de circulatie op gang te helpen voor de rubbers en het oliefilmpje, maar dat is wat anders dan volcontinu aan.

Ik rij dus ook 99/100 keer zonder de compressor aan. Alleen als het echt warm is, of de ruiten binnenkant beslagen zijn (van die mensen met droogstrepen op je ruit, brrr)
OT: de verwarming op zijn heetst, raampjes open en even “doorkoken” als de motor goed is opgewarmd heeft mij bij leenbakken/vervangend vervoer/auto’s van familie geholpen met verminderen stank. Mogelijk vaker doen als er een flinke tijd is geweest dat stank kon opbouwen.
Afhankelijk van je auto ook de juiste uitblaasopening selecteren (of de settings 1 voor 1 afgaan)

Verder bij “gevaarlijk” weer kan het lonen het ding eerder uit te zetten. Bij mij hoeft dat niet want de elektronica kan zelf tot uitdrogen beslissen, tot wel een uur nadat ik de auto geparkeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 11:30
@dewiss1993 Hoe oud is de auto?
@Sissors Waarom scheer je alle leaserijders over één kam? Het verbruik met een moderne a/c is marginaal en als het koud is en de climate control staat op 'auto' dan gaat echt de a/c niet aan. Je doet net alsof je auto van 1:20 naar 1:10 gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:18:
@Sissors Waarom scheer je alle leaserijders over één kam? Het verbruik met een moderne a/c is marginaal en als het koud is en de climate control staat op 'auto' dan gaat echt de a/c niet aan. Je doet net alsof je auto van 1:20 naar 1:10 gaat.
Omdat hij waarschijnlijk jaloers op alle lease rijders met nieuwe jonge auto's en zelf in een lada uit 1800 rijdt.

Hier geen verschil.in verbruik of reageren van de auto .. polo 6c 2017 1.0 bm dsg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 06:59
[...]

Nope, ik ben geen leaserijder en ja, mijn airco staat permanent aan, ongeacht de tijd van het jaar. De verwarming is behaaglijker, ontwasemt beter en hoef me nergens druk over te maken.
Droge lucht valt echt reuze mee zolang je alles maar niet op standje orkaan hebt staan.

@ TS
Het kan gerust zijn dat er iets van muffigheid uit je roosterkanalen komt en niet specifiek van de airco. Je hebt van die busjes die je volgens mij leeg kan spuiten in je roosters en dan met de ramen dicht e.d. je auto kan laten draaien en dan zou het moeten verbeteren

[ Voor 11% gewijzigd door MartijnAbel op 14-03-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ThinkPadd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Loeiheet valt dus mee, heb het niet gemeten, maar denk niet dat het veel warmer is dan een graad of 40 ofzo? Lijkt mij juist een ideale temperatuur voor schimmels e.d. om te groeien.

En 'bereikbaar' is meestal het issue, de verdamper zit eigenlijk altijd heel diep weggebouwd in het dashboard :(
HG Schimmelverwijderaar lijkt mij een chlooroplossing. Daar zou ik mee oppassen, als je morst kun je vlekken in je bekleding krijgen en ik vraag mij ook af hoe lekker dat is voor kunststof en aluminium.
Met je bekleding moet je inderdaad oppassen. Voor het inwendige plastic denk (!) ik dat het niet veel uit zal maken, dus daarom vroeg ik me af of het met een zelfde soort sproeikop zoals waar je de kokerbalken mee in de ML zet zou kunnen. Via ventilatieroosters of via interieurfilter. Maar wel goed plastic over de matten leggen natuurlijk.

Voor het idee: zoiets als dit https://www.gereedschapla...lang,-met-flexibele-slang

Je moet vooral niet gaan soppen. Een paar pufjes kunnen al voor nevel zorgen en dat is juist wat je moet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 14-03-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
Ik laat de A/C ook altijd draaien zodat de auto droog blijft van binnen. Ook hou je zo het systeem onder druk en loopt het koudemiddel er niet uit en slaat de pomp niet vast. Een gebroken multiriem, vastgelopen pomp of elk jaar het systeem bijvullen als die leeg gelopen is is ietsje duurder als het extra brandstofverbruik... Vergeet niet, een pomp die uit staat draait bij de meeste auto's nog steeds mee op de multiriem. Omdat de pomp iets draait maar het systeem niet onder druk staat loopt langzaam het koudemiddel eruit.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Omdat niet iedereen in een nieuwe auto rijdt? In de Subaru van mijn pa gaat het verbruik echt significant omhoog door de airco aan te zetten, waar je anders nog wel 1:12 kan halen op een goede dag, mag je dan blij zijn dat ie 1:10 doet.

En nee, het systeem is niet versleten ofzo, vorig jaar nog helemaal gecontroleerd, er was een kleine reparatie nodig, maar verder was alles nog in topstaat. Er zit gewoon een monster van een compressor op,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 09:55
Ik heb idd een diesel uit 2005 (VW Golf) en ik heb het verbruik eens bemeten met/zonder A/C en het maakt inderdaad weinig uit. Buiten dat de meeste auto's met climate control volgens mij de airco uitzetten onder de 4 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 14-03-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waar scheer ik alle leaserijders over één kam? Misschien beter lezen...
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Omdat hij waarschijnlijk jaloers op alle lease rijders met nieuwe jonge auto's en zelf in een lada uit 1800 rijdt.

Hier geen verschil.in verbruik of reageren van de auto .. polo 6c 2017 1.0 bm dsg
:|

Ik zie dat het niveau hier diep triest heeft bereikt.

Overigens wel erg vreemd dat je geen verschil in verbruik ziet. Mijn oude deed een 0.7-0.8L per uur ofzo erbij met airco actief, bij mijn huidige kan ik niet het per uur verbruik zien en heb nog niet echt naar gekeken hoeveel het is.

Onder de streep is het gewoon een feit dat wat sowieso goed is tegen schimmelvorming, is om de airco uit te zetten voor je je bestemming hebt bereikt. Dat doe je dus niet door permanent je airco aan te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 14-03-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
wimmel_1 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:17:
[...]

In de winter draait die pomp toch amper mee. Onder de +4 graden Celsius is de druk in het systeem te laag en schakelt de pomp simpelweg niet in. Normaal is dit om te voorkomen dat de pomp stuk gaat (aircogas bevat ook de smering voor de pomp) als er te weinig gas in het systeem zit. Maar in de winter dient dit ook om te voorkomen dat het aircosysteem kapot vriest als deze inschakelt als het buiten te koud is.

Overigens 'stinkt' mijn airco ook voor een minuut of 2 na inschakelen. Ik rij altijd zonder airco. Die gaat alleen aan als het nodig is + 1x per maand een paar dagen om het systeem gewoon even te laten draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 14-03-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 13:04
Stinkende airco komt door schimmel in de condensor of een verstopte afvoer wat dus ook schimmel kan veroorzaken.

De openingen van het afvoer zijn meestal bereikbaar onder je auto. Je kan even controleren of de leiding open is. Soms komt het voor dat er troep in zit of de leiding is niet meer open.

Er is maar 1 middel wat echt geholpen heeft bij mijn huidige en vorige auto's en dat is dit spul: Motip aircoreiniger
Is niet overal te koop. Je krijgt er een lange slang die je langs je interieurfilter of luchtrooster in doet. Vervolgens komt er schuim uit. Heel sterk spul en je mag het ook niet inademen.

Voorkomen van schimmelen, airco na gebruik uitzetten een 5 minuten voor aankomst van locatie zodat het vocht nog even weggeblazen kan worden. Voorkomt ook weer dat de volgende keer dat je je auto start dat je ramen opeens beslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sissors schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:38:
[...]

Waar scheer ik alle leaserijders over één kam? Misschien beter lezen...
Misschien hier?
[...]

[...]

:|

Ik zie dat het niveau hier diep triest heeft bereikt.

Overigens wel erg vreemd dat je geen verschil in verbruik ziet. Mijn oude deed een 0.7-0.8L per uur ofzo erbij met airco actief, bij mijn huidige kan ik niet het per uur verbruik zien en heb nog niet echt naar gekeken hoeveel het is.

Onder de streep is het gewoon een feit dat wat sowieso goed is tegen schimmelvorming, is om de airco uit te zetten voor je je bestemming hebt bereikt. Dat doe je dus niet door permanent je airco aan te zetten.
Met 100km/uur en 1:15 heb je dus 6,7 l brandstof verbruikt. Die 0,7 is dan 10% meer verbruik. Aan de andere kant draait de pomp niet continu op volle kracht en draaide het e.e.a. toch al mee. In ieder geval is de elektrische verwarmer voor het klimaatsysteem die mijn auto (vermoedelijk) heeft een stuk onzuiniger dan de a/c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:49:
[...]

Misschien hier?

[...]

[...]

Met 100km/uur en 1:15 heb je dus 6,7 l brandstof verbruikt. Die 0,7 is dan 10% meer verbruik. Aan de andere kant draait de pomp niet continu op volle kracht en draaide het e.e.a. toch al mee. In ieder geval is de elektrische verwarmer voor het klimaatsysteem die mijn auto (vermoedelijk) heeft een stuk onzuiniger dan de a/c.
Ik vroeg me af of degene die een airco permanent draaien allemaal leaserijders zijn die geen drol om hun vebruik geven, ik zeg niet dat alle leaserijders geen drol om hun verbruik geven. Wel denk ik dus dat relatief meer mensen die geen drol om hun verbruik geven, leaserijders zijn. Immers hoeven ze het niet te betalen. (Granted, ik zie ook nu hoe je het kan lezen als dat alle leaserijders geen drol geven om hun verbruik, had ik beter kunnen verwoorden).

Die elektrische verwarmer zal, afhankelijk van de temperatuur die je wil, onzuiniger zijn ja. Maar gaat dat niet gewoon op motorwarmte normaal gesproken? Mijn hybride moet zijn verbrandingsmotor draaien zodat verwarming het doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 14-03-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Sissors schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:28:
[...]

Ik vroeg me af of degene die een airco permanent draaien allemaal leaserijders zijn die geen drol om hun vebruik geven, ik zeg niet dat alle leaserijders geen drol om hun verbruik geven.
Ik kan m'n airco niet eens permanent uitzetten. Als ik hem uit zet staat hij de volgende keer dat de auto weer op contact gaat weer 'auto', dus hij beslist zelf wat hij doet. En dat voor een redelijk doorsnee auto uit 2006. Dat geldt dus waarschijnlijk wel voor meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Het schijnt te helpen om je airco minimaal 1x per week aan te zetten. En 10 minuutjes voor aankomst weer uit. Zo krijgt schimmel geen kans.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sissors schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:28:
[...]

Ik vroeg me af of degene die een airco permanent draaien allemaal leaserijders zijn die geen drol om hun vebruik geven, ik zeg niet dat alle leaserijders geen drol om hun verbruik geven. Wel denk ik dus dat relatief meer mensen die geen drol om hun verbruik geven, leaserijders zijn. Immers hoeven ze het niet te betalen. (Granted, ik zie ook nu hoe je het kan lezen als dat alle leaserijders geen drol geven om hun verbruik, had ik beter kunnen verwoorden).

Die elektrische verwarmer zal, afhankelijk van de temperatuur die je wil, onzuiniger zijn ja. Maar gaat dat niet gewoon op motorwarmte normaal gesproken? Mijn hybride moet zijn verbrandingsmotor draaien zodat verwarming het doet.
Ik rij een eco-diesel. Die warmen erg langzaam op. Zonder elektrische bijverwarming wordt ie nooit warm. Dat had ik met een nog zuinigere diesel als leenwagen. Die had dat niet en na 40km was ie niet veel warmer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
com2,1ghz schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:47:
Stinkende airco komt door schimmel in de condensor of een verstopte afvoer wat dus ook schimmel kan veroorzaken.

De openingen van het afvoer zijn meestal bereikbaar onder je auto. Je kan even controleren of de leiding open is. Soms komt het voor dat er troep in zit of de leiding is niet meer open.

Er is maar 1 middel wat echt geholpen heeft bij mijn huidige en vorige auto's en dat is dit spul: Motip aircoreiniger
Is niet overal te koop. Je krijgt er een lange slang die je langs je interieurfilter of luchtrooster in doet. Vervolgens komt er schuim uit. Heel sterk spul en je mag het ook niet inademen.

Voorkomen van schimmelen, airco na gebruik uitzetten een 5 minuten voor aankomst van locatie zodat het vocht nog even weggeblazen kan worden. Voorkomt ook weer dat de volgende keer dat je je auto start dat je ramen opeens beslaan.
De tip om hem uit te zetten doe ik altijd :) Eigenlijk alle tips die ik overal kan vinden al geprobeerd en niks helpt. Ik zal binnenkort dat product eens proberen, bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Wat een hoop reacties :) Ik probeer ze allemaal even te beantwoorden.

Mijn auto is een Chevrolet Spark LPG uit 2011, gekocht met 50.000 op de teller en inmiddels zit ik op de 93.000.

De meeste tips heb ik geprobeerd zoals de airco vijf (tien) minuten voor de bestemming uit zetten.

Mijn airco heeft twee keer een beurt gehad bij een garage met zo mooie machine. Die hangen ze eraan en na een half uur is hij gereinigd en bijgevuld. Ruikt de auto de eerste dagen lekker fris. Maar helaas is het probleem snel terug.

De ozone machine kan ik eventueel proberen, maar ik denk dat dit meer voor de bekleding is bedoeld.
YouTube: Interior Smoke Removal Tricks: Mercedes AMG G55

Ik houd mijn auto netjes schoon, dus rare geurtjes zitten er niet in, behalve als de airco dus aangaat.

"Ik vroeg me af of degene die een airco permanent draaien allemaal leaserijders zijn die geen drol om hun vebruik geven, ik zeg niet dat alle leaserijders geen drol om hun verbruik geven."

Ik lees ook veel over verbruik en discussies. Ik gebruik hem voornamelijk bij vochtig weer als de ramen veel beslaan en in de zomer natuurlijk als het gruwelijk warm is. Het verbruik maakt mij minder uit, met een 1.0 LPG met 65pk, als ik mijn airco aanzet voel je echt het vermogen minder worden :P Vaak ben je 15 seconden bezig om op 120km/u te komen. En met z'n tweeën in de auto ben je aan het eind van de invoegstrook vaak pas op 110. Je leert goed plannen in elk geval. Maar back to the topic haha

Ik hoop dat ik min of meer een hoop vragen heb beantwoord, ik had nog niet zoveel reacties verwacht.
Maar mensen houdt het een beetje rustig :P Bedankt voor de vele reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
com2,1ghz schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:47:

Zal ik eens controleren, bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Snake schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 01:49:
Hoe is de airco gereinigd?

Een manier is om in de intake ontsmettingsspul te spuiten.
YouTube: BMW e90 A/C (air condition) home cleaning DIY !

Een andere manier is om een ozonkanon te in de auto te zetten, en dan de ventilatie op hercirculatie zetten en zo laten draaien, dat dood ook de boel!
YouTube: Bowker BMW - Air Conditioning Refresh

Dit lijkt me ook een tof product: YouTube: How to use Autoglym Air-Con Cleaner, zelfde als hierboven, maar dan voor 'thuis'.

Al bij een dealer ten rade geweest?
Wat voor auto?
Ik rijd in een 2011 Chevrolet Spark LPG met 50.000km gekocht en nu ongeveer 93.000 op de teller.

De airco is gereinigd bij een garage maar geen merkdealer. Dat hebben ze gedacht via ze machine te ze koppelen en na een half uur is de airco fris en bijgevuld.

Autoglym heb ik inderdaad voorbij zien komen, ik zal er eens naar kijken alleen dat spul is vrij prijzig, 17 euro geloof ik:p Eerst even reviews opzoeken.

De ozone machine is meer voor bekleding bedoeld (wat ik begrijp van detailers). Maar eventueel het proberen waard :) YouTube: Interior Smoke Removal Tricks: Mercedes AMG G55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 16:06
Ik heb 5 verschillende auto's gehad; 2 met handmatige airco (Nissan Almera en Ford Focus 2) en die stonken altijd. Hierna 3 auto's met automatische airco (Climate Control) (VW Polo, Ford Focus 2 en 3) waarvan de airco altijd aanstaat en daar geen stank. Mijn conclusie tot dusver; airco altijd aan laten staan voorkomt het problem.
De ac's van de Nissan en de eerste Ford heb ik ook diverse keren laten 'reinigen', hoe, dat weet ik niet, maar het was altijd een parfum wat de geur verbloemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:07

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ach, mijn auto verbruikt toch al 1:9 met wat geluk, dan kan dat kleine beetje van de airco er wel bij :+ Ik merk dat de lucht beter is als 'ie wel aan staat, ook in de winter. En ja, ik betaal mijn benzine helemaal zelf.

Tegenwoordig hebben de meeste auto's overigens automatische systemen die beter werken als je gewoon continu de airco aan laat staan.

Stank (of eerder de geur van vochtige muffe lucht) heb ik overigens in alle auto's met airco wel eens in meer of mindere mate geroken. Moet wel zeggen dat het me in Volkswagens wel altijd meer opviel dan bij andere auto's.

[ Voor 12% gewijzigd door Metalfreak op 14-03-2018 12:20 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 07:54
[...]

Ik heb al sinds ik clima control heb (heb nooit een simpele airco gehad) het systeem aanstaan. Is pak hem beet 700.000km geleden en heb nog nooit geurhinder gehad in de auto.
Het heet clima-control voor iets en dat doet dat ook in de winter, denk niet dat de aircopomp draait als het buiten koud is (geen idee want dat zie je niet).
Er is mij altijd verteld dat je daar niet aan moet komen en dat doe ik dus niet, winter/zomer staat dat op 21°C :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:45:
Wat een hoop reacties :) Ik probeer ze allemaal even te beantwoorden.

Mijn auto is een Chevrolet Spark LPG uit 2011, gekocht met 50.000 op de teller en inmiddels zit ik op de 93.000.

De meeste tips heb ik geprobeerd zoals de airco vijf (tien) minuten voor de bestemming uit zetten.

Mijn airco heeft twee keer een beurt gehad bij een garage met zo mooie machine. Die hangen ze eraan en na een half uur is hij gereinigd en bijgevuld. Ruikt de auto de eerste dagen lekker fris. Maar helaas is het probleem snel terug.

De ozone machine kan ik eventueel proberen, maar ik denk dat dit meer voor de bekleding is bedoeld.
YouTube: Interior Smoke Removal Tricks: Mercedes AMG G55

Ik houd mijn auto netjes schoon, dus rare geurtjes zitten er niet in, behalve als de airco dus aangaat.

"Ik vroeg me af of degene die een airco permanent draaien allemaal leaserijders zijn die geen drol om hun vebruik geven, ik zeg niet dat alle leaserijders geen drol om hun verbruik geven."

Ik lees ook veel over verbruik en discussies. Ik gebruik hem voornamelijk bij vochtig weer als de ramen veel beslaan en in de zomer natuurlijk als het gruwelijk warm is. Het verbruik maakt mij minder uit, met een 1.0 LPG met 65pk, als ik mijn airco aanzet voel je echt het vermogen minder worden :P Vaak ben je 15 seconden bezig om op 120km/u te komen. En met z'n tweeën in de auto ben je aan het eind van de invoegstrook vaak pas op 110. Je leert goed plannen in elk geval. Maar back to the topic haha

Ik hoop dat ik min of meer een hoop vragen heb beantwoord, ik had nog niet zoveel reacties verwacht.
Maar mensen houdt het een beetje rustig :P Bedankt voor de vele reacties
Oké. Bijzonder scenario en erg vervelend. Zo te zien heb je alles behalve de binnenzijde van de airco geïnspecteerd gehad en schoon laten maken.

Dan wil ik een mogelijk hele domme suggestie doen:
(Disclaimer: Ben een amateur op auto gebied en heb nog nooit in een LPG wagen gereden)

Je rijdt op LPG. Weet je zeker dat je geen restjes gas ruikt? Het probleem zou dan bij de inlaat van de airco kunnen zitten, bijvoorbeeld dat er een restje gas hangt bij starten. Het kan ook een lek in een gasleiding. zijn. Van soortgelijke gassen, die ik wel ken, krijg je al snel hoofdpijn en kun je misselijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kia rio heeft dit ook.

Ik reed de kia rio 3 grote afstanden airco altijd aan en nooit gehad. Heb nu de Rio 4 en de 3 staat nu vaker stil en maakt maar kleine afstanden en prompt rook ik het ook.

De oplossing, airco altijd aan.
Kunt het wel schoonmaken maar dat heeft eigenlijk geen zin. Als er ook maar iets water achterblijft gaat het gelijk weer stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik merk dat mijn auto aanzienlijk minder kracht heeft wanneer ik de Airco aan zet tijdens het rijden (Polo 2014). Ik zet deze dan ook zo min mogelijk aan en ik kan me ook niet voorstellen dat mensen deze wel altijd aan laten staan.

Voor mijn gevoel is dat hetzelfde als je thermostaat 24/7 op 19 graden laten staan, ook als je van huis bent of slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 04:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:45 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:07

Part

Helemaal niets.....

Mijn auto heeft het zelfde probleem.
Er is maar 1 oplossing en dat is de airco uitzetten 5 minuten voor je de auto uitzet.

De warmte wisselaar van de airco word dusdanig koud dat deze onder het dauwpunt komt. Vocht uit de lucht condenseert op de warmte wisselaar. Als de de auto uitzet en de warmte wisselaar weer warm word ontstaat er door het vocht een bio film op deze warmte wisselaar en dat stinkt.
Door de laatste 5 minuten de airco uit te zetten en de ventilator op een hoge stand blaas je de warmtewisselaar droog. En zonder vocht kan de biofilm niet verder groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
B00st3r schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:05:
Ik merk dat mijn auto aanzienlijk minder kracht heeft wanneer ik de Airco aan zet tijdens het rijden (Polo 2014). Ik zet deze dan ook zo min mogelijk aan en ik kan me ook niet voorstellen dat mensen deze wel altijd aan laten staan.

Voor mijn gevoel is dat hetzelfde als je thermostaat 24/7 op 19 graden laten staan, ook als je van huis bent of slaapt.
Ik dus, mijn ouders ook en al mijn vrienden ook. Mss omdat we domme Belgen zijn maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over reukhinder. Ik gebruik mijn auto dagelijks en clima-control staat 100% van de tijd aan.
Zou kunnen dat hij trager is met clima control aan (in de zomer dan) maar ik voel eigenlijk nooit verschil in rijgedrag.

Tbh, de verwarming van mijn huis staat 24/7 en 365 (sommige jaren 366) dagen per jaar aan op 22 graden en gaat ook nooit uit. Ik heb een buitenvoeler (en dus geen binnen thermostaat, laat staan een slimme) en dat regelt zichzelf. Ale, beetje zoals de clima-control in de wagen :+ .
Mijn gasfactuur voor een open bebouwing (van 2016) bedraagt trouwens een 350€ per jaar incl warm water voor een huisje van 150m² excl zolder, de moeite dus niet om daar aan te liggen prutsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hier geregeld aan, maar niet constant, vooral bij vochtig weer. Ik zet het vooral in de winter af en toe aan om even de boel te laten werken, je merkt na een langere poos niet gebruikt te hebben dat het gaat ruiken(niet zo erg als bij mijn corsa). Dat had ik tijdens de vakantie vorig jaar ook, later verminderde die lucht al snel en nu ruik je het soms wat.

RTFM

Laatste beurt was bij mij 2,5 jaar terug, controle doe ik jaarlijks bij de dealer.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteMe_ op 14-03-2018 16:46 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
BannerFigurezZz schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:26:
[...]

Oké. Bijzonder scenario en erg vervelend. Zo te zien heb je alles behalve de binnenzijde van de airco geïnspecteerd gehad en schoon laten maken.

Dan wil ik een mogelijk hele domme suggestie doen:
(Disclaimer: Ben een amateur op auto gebied en heb nog nooit in een LPG wagen gereden)

Je rijdt op LPG. Weet je zeker dat je geen restjes gas ruikt? Het probleem zou dan bij de inlaat van de airco kunnen zitten, bijvoorbeeld dat er een restje gas hangt bij starten. Het kan ook een lek in een gasleiding. zijn. Van soortgelijke gassen, die ik wel ken, krijg je al snel hoofdpijn en kun je misselijk worden.
Gelukkig geen gas lucht, hele irritante lucht is dat (weet niet wat erger is achter een diesel of lpg auto staan met ramen open haha).

Nee het is echt een muffe lucht die je ruikt zodra je de airco aanzet, ik dacht eerst misschien is het ook als je alleen de blazer aanzet. Dan is niet volgens mij. Dus in de leidingen zit het niet denk ik :9 Inderdaad misschien eens van binnen laten schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Part schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:11:
Mijn auto heeft het zelfde probleem.
Er is maar 1 oplossing en dat is de airco uitzetten 5 minuten voor je de auto uitzet.

De warmte wisselaar van de airco word dusdanig koud dat deze onder het dauwpunt komt. Vocht uit de lucht condenseert op de warmte wisselaar. Als de de auto uitzet en de warmte wisselaar weer warm word ontstaat er door het vocht een bio film op deze warmte wisselaar en dat stinkt.
Door de laatste 5 minuten de airco uit te zetten en de ventilator op een hoge stand blaas je de warmtewisselaar droog. En zonder vocht kan de biofilm niet verder groeien.
Doe ik standaard altijd :) Woon werk verkeer is 45 min zonder file. Dus inderdaad vijf a tien min van de voren uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
waal70 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:16:
Hee, d’r zit een knop op je A/C...
De obvious trolls zijn weer lekker bezig...

Waarom kan zo’n ding uit als het serieus beter is om hem aan te laten staan?

Net als @LordSinclair kan het wel handig zijn om regelmatig even de circulatie op gang te helpen voor de rubbers en het oliefilmpje, maar dat is wat anders dan volcontinu aan.

Ik rij dus ook 99/100 keer zonder de compressor aan. Alleen als het echt warm is, of de ruiten binnenkant beslagen zijn (van die mensen met droogstrepen op je ruit, brrr)
OT: de verwarming op zijn heetst, raampjes open en even “doorkoken” als de motor goed is opgewarmd heeft mij bij leenbakken/vervangend vervoer/auto’s van familie geholpen met verminderen stank. Mogelijk vaker doen als er een flinke tijd is geweest dat stank kon opbouwen.
Afhankelijk van je auto ook de juiste uitblaasopening selecteren (of de settings 1 voor 1 afgaan)

Verder bij “gevaarlijk” weer kan het lonen het ding eerder uit te zetten. Bij mij hoeft dat niet want de elektronica kan zelf tot uitdrogen beslissen, tot wel een uur nadat ik de auto geparkeerd heb.
Ik ga het warmstoken eens proberen, goede tip. Woon-werkverkeer verkeer is 45min zonder file maar vaak langer dan uur. Zet de airco ook vijf a tien minuten van te voren uit.

Dacht misschien optie om wat spul te kopen, in luchtkanalen te spuiten, even de interieurfilter eruit halen natuurlijk. Voorbeeld: YouTube: How to Remove Car Odors in 6 Steps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B00st3r schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:05:

Vraag me af of wagen wel in orde is. Hier polo bm 1.0 geen verschil bj 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik heb hem ook altijd aan, of laat ik het anders zeggen: ik heb de automatische stand altijd aan. Laat de auto het maar regelen. Dat is voor mij onderdeel van comfort. Net als een radio, navigatie, e.d. Dat kost geld, maar dat doet alles in de wereld toch? Je radio is ook niet gratis, al is het minimaal.

Leuk weetje, mythbusters heeft ooit uitgezocht of het uitmaakt of je met de airco aan rijdt of met de ramen open. Vaak wordt beweerd dat het tweede goedkoper is. Verrassend genoeg bleek het niks uit te maken. Het is dus kiezen tussen comfort en suizende oren :)

TS: het klinkt als schimmel in de lucht uitlaat. Een beetje muf ok, maar misselijk worden van de lucht? Dat klinkt heel schadelijk. Heb je al een second opinion laten doen?
Bij mij op het werk worden de lucht uitlaten van de topcooling jaarlijks gereinigd met een chemisch goedje om schimmel en dergelijken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:57:
[...]

Vraag me af of wagen wel in orde is. Hier polo bm 1.0 geen verschil bj 2017
Zover ik weet verlies je altijd wat vermogen als je de airco aanzet. Alleen merk je dit sneller als je minder pk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:11:
[...]

Zover ik weet verlies je altijd wat vermogen als je de airco aanzet. Alleen merk je dit sneller als je minder pk hebt.
Ok maar een polo bm is nou niet echt een pk monster :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Ik heb hem ook altijd aan, of laat ik het anders zeggen: ik heb de automatische stand altijd aan. Laat de auto het maar regelen. Dat is voor mij onderdeel van comfort. Net als een radio, navigatie, e.d. Dat kost geld, maar dat doet alles in de wereld toch? Je radio is ook niet gratis, al is het minimaal.
Lijkt me fijn om climate control te hebben, vooral als je beide kanten van de auto apart kan instellen. Heb je geen gezeur van: "heb het koud" of "ik heb het warm" :P
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Leuk weetje, mythbusters heeft ooit uitgezocht of het uitmaakt of je met de airco aan rijdt of met de ramen open. Vaak wordt beweerd dat het tweede goedkoper is. Verrassend genoeg bleek het niks uit te maken. Het is dus kiezen tussen comfort en suizende oren :)
Klopt ja die heb ik ook gezien! Ik rijd in een 1.0 LPG met 65pk, als ik mijn airco aanzet voel je echt het vermogen minder worden :P Vaak ben je 15 seconden bezig om op 120km/u te komen. En met z'n tweeën in de auto ben je aan het eind van de invoegstrook vaak pas op 110. Dus op hele drukken stuken zoals de N2 bij Eindhoven even de airco uit en raampjes open haha.
TS: het klinkt als schimmel in de lucht uitlaat. Een beetje muf ok, maar misselijk worden van de lucht? Dat klinkt heel schadelijk. Heb je al een second opinion laten doen?
Bij mij op het werk worden de lucht uitlaten van de topcooling jaarlijks gereinigd met een chemisch goedje om schimmel en dergelijken te voorkomen.
Ik zal eens een second opinion laten doen. Het is een hele verfijnde muffe geur, echt een geur dat je snel de ramen open doet frisse lucht. Na een paar minuten is de lucht weg. Maar inderdaad de lucht in- en uitlaten eens laten reinigen is een slim idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 12:18
Geen lease-rijder hier. wél automatische airco ; door de fabrikant wordt aangeraden om de Airco op auto te laten staan, ook in de winter.
Extra-verbruik is door de grotere motor procentueel nihil.

Ontopic : indien geen automatische Airco zal de pomp altijd draaien en krijgt de condensor geen kans om op te drogen door de rijwind. daardoor krijg je die natte hond-lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:14:
[...]

Ok maar een polo bm is nou niet echt een pk monster :9
Ik ken het haha. Lees soms op forums over dat mensen fatsoenlijke auto moeten kopen omdat wij sloom inhalen etc. vooral in de spits. Nja ik heb dan 65pk met LPG, weinig vermogen onderin, pas bij 3000 toeren begint het te komen. Als eerste eigen auto is een auto met meer pk vaak erg duur in verzekering en je moet het geld hebben voor de aanschaf natuurlijk, vandaar dat ik een kleine Chevrolet Spark heb :P Als men nou iets meer rekening mee houdt dat kleinere auto's minder snel optrekken en wat meer ruimte laten in de spits, zal een hoop schelen :P

Ik laat mensen er altijd tussen (mits ze normaal aan komen rijden en niet iedereen even snel willen inhalen). Even minder hard optrekken in de file, of even gas loslaten op drukken plekken scheelt een hoop gezeik en je bent een paar seconden later thuis. Ik rijd defensief, ook al ik een vrachtwagen bij de samenvoeging van wegen zie komen, 50% kans dat hij naar jouw baan moet. Even gas las en groot licht knipperen zodat hij naar rechts kan. Die paar seconden overleef ik wel en hij is blij :P Sorry heel verhaal ineens geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
MEN-O schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:27:
Geen lease-rijder hier. wél automatische airco ; door de fabrikant wordt aangeraden om de Airco op auto te laten staan, ook in de winter.
Extra-verbruik is door de grotere motor procentueel nihil.

Ontopic : indien geen automatische Airco zal de pomp altijd draaien en krijgt de condensor geen kans om op te drogen door de rijwind. daardoor krijg je die natte hond-lucht.
Dat wist ik niet dat deze altijd draait, maar de airco staat toch minimaal een aantal keer per week aan, inderdaad voor het behoud van de airco. Vandaar dat ik het zo vreemd van dat ik nog steeds die geur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:27:
[...]

Ik ken het haha. Lees soms op forums over dat mensen fatsoenlijke auto moeten kopen omdat wij sloom inhalen etc. vooral in de spits. Nja ik heb dan 65pk met LPG, weinig vermogen onderin, pas bij 3000 toeren begint het te komen. Als eerste eigen auto is een auto met meer pk vaak erg duur in verzekering en je moet het geld hebben voor de aanschaf natuurlijk, vandaar dat ik een kleine Chevrolet Spark heb :P Als men nou iets meer rekening mee houdt dat kleinere auto's minder snel optrekken en wat meer ruimte laten in de spits, zal een hoop schelen :P

Ik laat mensen er altijd tussen (mits ze normaal aan komen rijden en niet iedereen even snel willen inhalen). Even minder hard optrekken in de file, of even gas loslaten op drukken plekken scheelt een hoop gezeik en je bent een paar seconden later thuis. Ik rijd defensief, ook al ik een vrachtwagen bij de samenvoeging van wegen zie komen, 50% kans dat hij naar jouw baan moet. Even gas las en groot licht knipperen zodat hij naar rechts kan. Die paar seconden overleef ik wel en hij is blij :P Sorry heel verhaal ineens geschreven.
Je vergeet dat heel wat kleine autootjes ook nog eens maar met half gas invoegen. Dat is pas irritant.. en een volledig terechte klacht. Als je niet mee kunt komen, probeer het dan op z'n minst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 12:18
dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:29:
[...]

Dat wist ik niet dat deze altijd draait, maar de airco staat toch minimaal een aantal keer per week aan, inderdaad voor het behoud van de airco. Vandaar dat ik het zo vreemd van dat ik nog steeds die geur heb.
Ik bedoel als je een handbediende airco hebt, én je zet hem aan dan zal de pomp continue draaien/koelen. bij een auto-airco slaat de airco automagisch af als de juiste temp is bereikt voor bestuurder en passagier, zodoende draait die pomp niet altijd en zal regelmatig drooggeblazen worden.

Met handmatige airco dus altijd een min. of 10 voor aankomst uitzetten. Geen idee of die bacteriën nog van je condensor af te krijgen zijn met een of ander spulletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien spuit-11, maar wat je ook kan doen is zo'n ozongenerator kopen op Banggood ofzo, en die zo lang mogelijk laten draaien in de gesloten auto. ( Niet erin gaan zitten terwijl dat ding aan staat.) Ik weet niet exact hoe het scheikundig werkt, maar als het goed is haalt dat zo'n beetje alle geuren weg. Niet zo heel duur ook: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:47:
Misschien spuit-11, maar wat je ook kan doen is zo'n ozongenerator kopen op Banggood ofzo, en die zo lang mogelijk laten draaien in de gesloten auto. ( Niet erin gaan zitten terwijl dat ding aan staat.) Ik weet niet exact hoe het scheikundig werkt, maar als het goed is haalt dat zo'n beetje alle geuren weg. Niet zo heel duur ook: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN
Dit is de grote broer van die machine: YouTube: Interior Smoke Removal Tricks: Mercedes AMG G55
Maar of dat werkt voor ventilatieschachten, volgens mij is dit meer bedoeld voor de bekleding, maar misschien heb ik dat verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Yucon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:31:
[...]

Je vergeet dat heel wat kleine autootjes ook nog eens maar met half gas invoegen. Dat is pas irritant.. en een volledig terechte klacht. Als je niet mee kunt komen, probeer het dan op z'n minst :P
Dat klopt, ben ik het ook mee eens. Soms er vervelend van die trage dozen. Mijn auto is al niet snel, dus al ik moet wachten en zuchten om andere dan is het wel erg langzaam haha. Stel je rijdt op de rechtersstrook en iemand rijdt rechts van je op de invoegstrook, links naast je rijdt er ook iemand. Dan kan ik maar beter remmen want "even" gas bijgeven werkt niet, voordat mijn auto op gang komt ben je paar seconden verder. Dus vaak makkelijker dat de andere dot gas geeft en ik rem even om diegene ertussen te laten. Tijd voor een wat zwaardere auto over een tijdje ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Ik heb al een aantal goede tips gekregen. Ik zie regelmatig ook reiniging spuitbussen voorbij komen die je in de leidingen spuit. Ik heb eens filmpjes bekeken en dat werkt volgens mij wel goed. Maar ik geloof dat je dit niet meer gebruiken? (las ik hier: http://www.amt.nl/werkpla...niet-meer-wat-nu-10120125)

Voorbeeld spuitbus:
https://www.misteroil.be/...gsZcnQhYRj-oaAoAiEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Weinig toe te voegen aan de airco discussie, van de +/- 40 auto's die ik heb gehad waren er 4 met werkende airco. Lees wel met een glimlach de commentaren dat de auto merkbaar slomer is als de airco aanstaat. Dat krijg je met die eco-frikandelletjes. Huidige auto heeft ECC en een 2.2 met 155 pk. Staat altijd op auto, zou heb geen idee hoe ik hem compleet uit zou kunnen schakelen.

Je hebt ook geur spul wat je op je interieur filter kan spuiten, misschien helpt dat? Heb nog nooit gehoord van schimmel in de kachelkanalen, en heb al wat vochtige hokken gehad.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

MAX3400 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:43:
[...]

@dewiss1993 muffe lucht kan ook in de aanvoer naar je ventilatie-roosters zitten. Wat een goedkope oplossing is zonder eerst allerlei middels of kosten te maken bij de garage: zet je verwarming op de allerhoogste stand qua temperatuur en stook de wagen een kwartier lang goed op. Dit kan stationair maar zet wel even je raampjes op een kier. Daarna de auto zelf laten afkoelen, kwartier de airco vol aan. En een half uur later weer een keer volledig opstoken.
In stationair kan het zijn dat de motor te weinig toeren draait om de bobine dynamo te laten werken en effectie je accu wordt leeggetrokken. Been there...
dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:27:
[...]
Ik rijd defensief, ook al ik een vrachtwagen bij de samenvoeging van wegen zie komen, 50% kans dat hij naar jouw baan moet. Even gas las en groot licht knipperen zodat hij naar rechts kan.
Ik schuif meestal op naar links als het verkeer het toelaat :)

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 15-03-2018 13:10 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heb ik ook last van, zet hem daarom meestal een minuut of 10 voor arriveren uit en een raam open.
Probleem is wel dat met sommig vochtig weer dan de voorruit in een keer keihard beslaat.
Om dat tegen te gaan een sok met kattengrit gevuld en in de auto gelazerd, goedkopere en betere vochtvreter krijg je niet geloof ik. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
PcDealer schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:04:
[...]

In stationair kan het zijn dat de motor te weinig toeren draait om de bobine te laten werken en effectie je accu wordt leeggetrokken. Been there...

[...]

Ik schuif meestal op naar links als het verkeer het toelaat :)
Nee precies als het kan :) Maar ik houdt meestal van andere een oogje in het zeil en houdt beetje overzicht. Je merkt dat veel mensen oogkleppen op hebben waardoor vaak situaties ontstaan die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door elkaar wat gunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Bedankt iedereen voor de input! Ik heb zat informatie om de komende tijd te proberen. Van de schachten met een reiniger schoonmaken, paar keer goed warmstoken, condensor en lucht in/uitlaten schoon laten maken. Maar ik ga ook waarschijnlijk een service/ second opion bij een andere garage/ dealer laten uitvoeren.

En als het een niet werkt, het ander proberen.

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door dewiss1993 op 15-03-2018 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:04:
In stationair kan het zijn dat de motor te weinig toeren draait om de bobine te laten werken en effectie je accu wordt leeggetrokken. Been there...
Dat is niet hoe een auto werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:19:
[...]

Lijkt me fijn om climate control te hebben, vooral als je beide kanten van de auto apart kan instellen. Heb je geen gezeur van: "heb het koud" of "ik heb het warm" :P
Ook met climate control kan je genoeg problemen hebben, kan ik je uit ervaring met een C4 vertellen.
Maar ik ben er ook blij mee, ondertussen komen er tweedehands auto's op de markt die betaalbaar zijn en deze luxe hebben (ik rijd meestal 10-15 jaar oude auto's). Maar achteraf inbouwen is erg lastig.
Ik zal eens een second opinion laten doen. Het is een hele verfijnde muffe geur, echt een geur dat je snel de ramen open doet frisse lucht. Na een paar minuten is de lucht weg. Maar inderdaad de lucht in- en uitlaten eens laten reinigen is een slim idee.
Volgens mij zit er ergens in het systeem ook een ding waar de lucht langs stroomt om afgekoeld te worden (verdamper?). Dat schijnt het grootste probleem te zijn, daar kan eenvoudig schimmel en andere meuk op groeien.

Zo'n spuitbus met reiniging die je in je systeem moet spuiten bij het luchtfilter lijkt me een goede oplossing. Maar dat zou je monteur ook moeten weten zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij wel: https://www.startpagina.n...ccu-auto-stationair-laat/ / https://forum.flitsservic...bij-stilstaan-t21767.html beide reactie 3 van boven.

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 15-03-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zeker weten niet. Een bobine heeft niks te maken met het laden van je accu. Wikipedia: Bobine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:38:
[...]

Gelukkig geen gas lucht, hele irritante lucht is dat (weet niet wat erger is achter een diesel of lpg auto staan met ramen open haha).

Nee het is echt een muffe lucht die je ruikt zodra je de airco aanzet, ik dacht eerst misschien is het ook als je alleen de blazer aanzet. Dan is niet volgens mij. Dus in de leidingen zit het niet denk ik :9 Inderdaad misschien eens van binnen laten schoonmaken.
Gelukkig maar. Mocht je roken of ermee beginnen, dan had dat anders tot een knallend einde kunnen leiden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

TommyboyNL schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:45:
[...]

Zeker weten niet. Een bobine heeft niks te maken met het laden van je accu. Wikipedia: Bobine
Had het reeds vervangen door dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 13:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

dewiss1993 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:38:
[...]

Mijn Picanto uit 2012 heeft dat ook, dat komt gewoon doordat je hem niet vaak genoeg aan hebt staan. In de zomer heb ik hem standaard aan staan eigenlijk. Vandaag heb ik hem na 5000km zonder aan te hebben weer eens aan gezet, maar het stonk zo hard dat ik de ramen 5 minuten open heb gehad onder het rijden. Daarna gaat het wel weer.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Ook met climate control kan je genoeg problemen hebben, kan ik je uit ervaring met een C4 vertellen.
Maar ik ben er ook blij mee, ondertussen komen er tweedehands auto's op de markt die betaalbaar zijn en deze luxe hebben (ik rijd meestal 10-15 jaar oude auto's). Maar achteraf inbouwen is erg lastig.

[...]

Volgens mij zit er ergens in het systeem ook een ding waar de lucht langs stroomt om afgekoeld te worden (verdamper?). Dat schijnt het grootste probleem te zijn, daar kan eenvoudig schimmel en andere meuk op groeien.

Zo'n spuitbus met reiniging die je in je systeem moet spuiten bij het luchtfilter lijkt me een goede oplossing. Maar dat zou je monteur ook moeten weten zou je zeggen.
Ik heb straks eens de blazer aangezet en geen muffe lucht. Zet de airco erbij aan en door alle roosters komt er muffe lucht. Dus ik denk inderdaad dat het probleem niet zozeer in de schachten/ leidingen na de verdamper zit maar inderdaad wellicht de verdamper zelf of luchtinlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dewiss1993 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:23:
[...]

Ik heb straks eens de blazer aangezet en geen muffe lucht. Zet de airco erbij aan en door alle roosters komt er muffe lucht. Dus ik denk inderdaad dat het probleem niet zozeer in de schachten/ leidingen na de verdamper zit maar inderdaad wellicht de verdamper zelf of luchtinlaat.
Ik vraag het mij af, volgens mij is het kanaal / luchtinlaat hetzelfde. Het enige verschil is dat met de airco aan er een extra component koud gemaakt wordt (klinkt luguber haha) en dat de lucht dus op die manier afgekoeld wordt. De lucht wordt niet opeens op een andere plek aangezogen of uitgeblazen, en de schachten/leidingen zijn ook niet dubbel uitgevoerd.

Maar ik weet het niet zeker :) Misschien zit ik totaal mis en wordt de lucht wel anders langs de verdamper geleid. In dat geval is het 100% zeker de verdamper, aangezien je bij normale stand zonder airco geen problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Snake schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 03:10:
[...]

De pomp van de airco moet toch echt regelmatig eventjes draaien, dat is beter voor de levensduur van de pomp. Ook helpt de airco enorm met het ontvochtigen van de auto wat weer erg fijn is met beslagen ramen etc... een goede reden om de airco ook in de nattere wintertijd altijd eventjes te laten draaien.

Overigens de airco een tijd niet gebruiken zal er zeker voor zorgen dat deze een 'luchtje' krijgt wat weer even duurt voordat het weg is.

Wat kan helpen tegen de muffe lucht is om zoals eerder genoemd de airco 5 minuten voor aankomst alvast uit te schakelen zodat het vocht/condens kan verdampen. Ook de airco niet altijd te hard laten werken helpt tegen de muffe lucht, door het harde werken krijg je ook meer condensvorming.

En uiteraard kan de muffe lucht ook nog andere oorzaken hebben, bladeren in de luchttoevoer bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 17:07
Met climate control is de regel dat je deze eigenlijk het gehele jaar door het beste aan kan laten.
Met een handmatige airco minimaal 1 keer per maand en liefst vaker zeker een kwartier a 20 minuten laten draaien. 10 minuten voordat je aankomt uitzetten.

Verbruik van beide systemen is afhankelijk van de motorgrootte.
Al is climate overduidelijk een stuk zuiniger dan de handmatige variant

Bij een kleine motor kost het duidelijk prestaties en brandstof.
Bij een 2 liter wordt het al een stuk minder tot verwaarloosbaar.

Blijf je de muffe lucht houden dan is eigenlijk het laatste redmiddel alles openen en met de hand schoonmaken. Voor de rest van de leidingen ozon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat laatste doet de climate control bij mij van zelf. Eerst een poosje recirculatie om snel de temperatuur te laten zakken. Daarna schakelt hij weer om naar buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
kuusj98 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:22:
[...]

Mijn Picanto uit 2012 heeft dat ook, dat komt gewoon doordat je hem niet vaak genoeg aan hebt staan. In de zomer heb ik hem standaard aan staan eigenlijk. Vandaag heb ik hem na 5000km zonder aan te hebben weer eens aan gezet, maar het stonk zo hard dat ik de ramen 5 minuten open heb gehad onder het rijden. Daarna gaat het wel weer.
Ik heb hem juist heel vaak aan, daarom is het zo vreemd :P Bedoel ik niet één in de week mee maar toch meerdere malen voor langere tijd en netjes eerder uitzetten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
En toch, heb nu clima control gehad in een Peugeot 206, Opel Astra H GTC, VW Golf 6, Passat B7, Volvo V50/V60, Peugeot 308, Skoda Octavia en nu de VW Arteon met in totaal 700k+ km. Nooit heb ik de clima-control afgezet, nooit heb ik geurproblemen gehad.

Is dat dan omdat ik meerdere keren per week +150km/dag doe? De auto gaat elke 30k km binnen maar denk niet dat dan iets aan de airco gedaan wordt. Zo gul zijn leasemaatschappijen niet, de peugeot 206 was overigens een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Altijd op auto.

@CriticalHit_NL Je kan dit met een CC ook zo instellen als je wilt. In principe kan je temperatuur op ijskoud, blower op max en recirculatie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In 15 jaar met cc rijden heb ik dit nog nooit gehad. Bij handmatig heb je eerder dat je telkens wat kouder of warmer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:10:
In 15 jaar met cc rijden heb ik dit nog nooit gehad. Bij handmatig heb je eerder dat je telkens wat kouder of warmer moet.
Ik kan ook een lijstje met problemen benoemen met auto's en verwarming/airco specifiek maar de sensor van de climate control heb ik werkelijk nog nooit kapot gehad. Ding heeft niets te lijden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tom9202
Hallo dewiss1993

De beste oplossing is een reiniging met wynn’s aircomatic 3 die gebruikt biociden om schimmels en bacteriën te doden en een nabehandeling met ozon.
De enige echte manier om schimmels en bacteriën te doden.
Deze apparaten worden vooral bij Peugeot en VAG garages gebruikt.

YouTube: Wynn's Aircomatic III

Mvg Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom9202
Hallo @dewiss1993

Pagina: 1 2 Laatste