Airco reiningen (auto)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb een auto uit 2004. Vorig jaar heb ik de airco laten "reinigen", met het resultaat dat de auto een paar weken naar chemische appel stonk, wat gelukkig langzaam weer wegtrok.
Gisteren had ik de airco weer aan, en ik begon meteen te snotteren. Als ik de airco hierna uit zet komt er een muffe stank uit. Tijd voor zwaardere middelen, vandaar dit topic.

Google leerde me vorig jaar al dat goed-werkende reinigingsmiddelen niet meer gebruikt mogen worden vanwege milieuwetgeving. Ik kan me voorstellen dat de ambtenaren die dit verzonnen hebben zelf in nieuwe auto's rijden, en het probleem dus niet kennen. Oudere auto's daarentegen verzamelen schimmels en bacteriën, en blazen die door de cabine.
Nederland liep voorop met het verbieden van werkende middelen, al voordat er een goed alternatief beschikbaar was/is.

Diverse aanbieders bieden aircoreiniging aan, maar ze noemen het allemaal iets als "airco fris".
Uit een 3 jaar oud topic:
Tweaker626 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 16:32:
sinds een paar jaar is er een andere milieuwet in NL en zijn alle normaal verkrijgbare aircoreinigers 'geparfurmeerde symptoombestrijders' (lees: ze werken niet, zonde van je geld). De reinigers die wel goed werken mogen niet meer verkocht worden in NL.
[...]
Eén middel heb ik wel goede ervaringen mee: Innotec Airco Clean Control.
Helaas niet meer verkrijgbaar in NL vanwege milieuwetgeving...maar kwam het toevallig tegen in D:
http://www.ebay.nl/itm/In...rtung&hash=item338073482f
Innotec Airco Clean Control heeft ook een Nederlandstalige handleiding.
Het nadeel hiervan is dat ik zelf op zoek moet naar de condensor verdamper in de auto, en dit graag door iemand zou laten doen die wel weet wat hij doet.
"Iets op de condensor verdamper spuiten" is precies wat ik las dat nodig is om de schimmels daar te doden.

Forté Air Conditioner Treatment biedt een spuitbus-met-slangetje, het is me niet duidelijk of dat direct op de condensor verdamper wordt aangesloten of gewoon in het interieur wordt gezet. Ook verkrijgbaar in appelgeur, maar de spuitbus is duurder dan mijn "airco fris" van vorig jaar, dus ik betwijfel of ze dit gebruikt hebben.

Ik verwacht/vrees schimmelgroei binnenin de condensor verdamper. Wat is nu de beste manier om dit (jaarlijks?) te verwijderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Problemen met geurtjes in de airco hangen inderdaad vrijwel altijd samen met schimmel en bacteriën die zich in de airco vermenigvuldigen. Vaak komt dit omdat vocht kans krijgt zich op te hopen op een koude verdamper (de condensor is het deel dat achter de grill zit en kan nooit de bron van nare geurtjes zijn).

Om dit op te lossen zijn er drie zaken belangrijk:
  1. Het interieurfilter moet schoon zijn.
  2. De luchtkanalen en verdamper moeten schoon en droog zijn.
  3. Condensafvoer mag niet verstopt zijn.
Als je gaat reinigen, vervang dan sowieso het filter, die wordt vaak vergeten en is echt een bron van nare luchtjes.
Voor het reinigen volstaat in veel gevallen een spuitbus met reinigingsspray. Sommige moet je in de roosters spuiten, andere zet je in de auto met een vergrendelde spuitkop (waardoor hij blijft spuiten), terwijl de airco ingeschakeld op recirculatie staat. De ventilatie trekt dan zelf de spray door de kanalen en over de verdamper. Ik heb met dat laatste type ervaring en dat werkt doorgaans erg goed en kan je gewoon zelf thuis doen. Vaak is dat ook alles wat er bij een aircoservice gebeurd.

Als je de geuren kwijt bent, is de volgende stap voorkomen dat het terugkomt. Daarvoor geldt maar één advies, en dat is de airco gebruiken, ook in de winter. Dan wordt de verdamper doorlopend schoongeblazen door de ventilatie.

Blijf je toch last houden van nare luchtjes uit de airco, dan kan het zijn dat de condensafvoer van de airco verstopt zit. Dit is een slangetje onder het ventilatieblok in het dashboard die onder de auto uit komt. Vaak is die moeilijk zichtbaar, dus het kan even zoeken zijn waar hij zit.
Een goede hint dat hij verstopt zit, is als er tijdens een warme dag, waarbij de airco hard heeft moeten werken, er geen waterdruppels onder de auto liggen als je geparkeerd staat. Zeker als het drukkend warm is (hoge luchtvochtigheid), hoort er condens uit de airco te lekken.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de afgekoelde lucht van een airco sowieso anders ruikt dan gewone buitenlucht. De lucht heeft niet echt een andere geur (er zijn geen andere componenten aanwezig), maar door de lagere temperatuur veranderd de mate waarin bepaalde geuren dominant zijn. Snotteren kan een direct gevolg zijn van de koudere lucht. De ene persoon is daar nou eenmaal gevoeliger voor dan de ander.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
Je zegt 'gisteren had ik de airco weer aan' hoelang heeft deze uitgestaan? Daar kan die muffe lucht ook best wel eens vandaan komen, als het een paar dagen onder de 4 graden is (drukschakelaar in de leiding zorgt er dan voor dat de pomp niet inschakelt) geweest dan ruik ik de eerste 5 minuten ook ff een muffe lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:49

ThunderNet

Flits!

FastFred schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:19:
Je zegt 'gisteren had ik de airco weer aan' hoelang heeft deze uitgestaan? Daar kan die muffe lucht ook best wel eens vandaan komen, als het een paar dagen onder de 4 graden is (drukschakelaar in de leiding zorgt er dan voor dat de pomp niet inschakelt) geweest dan ruik ik de eerste 5 minuten ook ff een muffe lucht.
Dit dus :) zoals deepbass909 ook al zei. Het beste is om de airco het hele jaar door te gebruiken, Mocht je de airco niet nodig vinden schakel hem dan na 10 minuten rijden gewoon uit. Heb je wel de voordelen en perk je de nadelen (brandstofverbruik) alsnog flink in :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb climate control (dual zone _O_ ) en de airco staat altijd op 'auto'.

Bij mijn vorige auto had ik geen climate control en had ik de airco alleen aan als het nodig is, die stond dus ook vaak een week of wat achtereen uit, zette ik 'm dan weer aan, ja, dan zit je ff een minuut of 5 in een muffe lucht.

[ Voor 60% gewijzigd door FastFred op 24-03-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FastFred schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:23:
Ik heb climate control (dual zone _O_ ) en de airco staat altijd op 'auto'.

Bij mijn vorige auto had ik geen climate control en had ik de airco alleen aan als het nodig is, die stond dus ook vaak een week of wat achtereen uit, zette ik 'm dan weer aan, ja, dan zit je ff een minuut of 5 in een muffe lucht.
Hetzelfde hier, ook climate controle over 2 zones, ideaal. Alleen hartje zomer met volle zon gaat hij uit :+

spoiler:
Dan rij ik met de cabrio open en is het een beetje zonde om de buitenlucht te gaan koelen :p

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@deepbass909 wat voor spul gebruik jij om je airco te reinigen als ik even lichtelijk offtopic mag gaan?

Ik merk in mijn huidige auto eigenlijk niks van vieze geurtjes, af fabriek parfum module ingebouwd, gekke Fransen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-05 12:34

LM1

deepbass909 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:14:

Als je de geuren kwijt bent, is de volgende stap voorkomen dat het terugkomt. Daarvoor geldt maar één advies, en dat is de airco gebruiken, ook in de winter. Dan wordt de verdamper doorlopend schoongeblazen door de ventilatie.
En daarnaast de airco een minuut of 5 voor je op je bestemming aankomt uitzetten. Dan heeft de radiator tijd om weer op omgevingstemperatuur te komen en wordt deze helemaal drooggeblazen (zodat er geen condens en vocht achterblijft waar bacterien/schimmels in groeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FastFred schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:38:
@deepbass909 wat voor spul gebruik jij om je airco te reinigen als ik even lichtelijk offtopic mag gaan?

Ik merk in mijn huidige auto eigenlijk niks van vieze geurtjes, af fabriek parfum module ingebouwd, gekke Fransen :P
Ik heb in het verleden een keer dit busje leeggespoten in de auto. Verder alleen bij elke grote beurt het filter vervangen (wat bij mijn auto wel een behoorlijke klus is, aangezien het halve dashboard aan de bijrijderskant los moet om erbij te kunnen... Ontwerpfoutje)

Toen ik in 2010 voor het eerst het filter verving, kwam de linker tevoorschijn:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7690/26522373984_b09f1caaf8_z.jpg2011-10-16 16.30.09 by Chris Hogevonder, on Flickr
Dit was na al een keer met een stofzuiger de ergste troep eraf halen. Volgens de productiemarkeringen in het kunststof was dit filter uit 1997 en daarmee nog nooit eerder vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
LM1 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:42:
[...]

En daarnaast de airco een minuut of 5 voor je op je bestemming aankomt uitzetten. Dan heeft de radiator tijd om weer op omgevingstemperatuur te komen en wordt deze helemaal drooggeblazen (zodat er geen condens en vocht achterblijft waar bacterien/schimmels in groeien).
Dat hoor ik ook heel vaak, zelf doe ik dat dus nooit en ik heb daar werkelijk nog nooit last van gehad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even een tussentijdse update :)

Ik heb zaterdag het interieurfilter eens bekeken. Deze was wel vies, dus een nieuwe is onderweg.
Echter, het filter zit onder de parafan (nieuw woord geleerd: onder het stuk plastic onder de ruitenwissers), en bij het loshalen bij deze auto komt de kitlaag los. Morgen even langs de dealer voor een butyl kit strip (nog een nieuw woord geleerd), zodat het niet gaat lekken.
Ik verwacht niet dat het nieuwe filter de stank oplost.
deepbass909 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:14:
Vaak komt dit omdat vocht kans krijgt zich op te hopen op een koude verdamper (de condensor is het deel dat achter de grill zit en kan nooit de bron van nare geurtjes zijn).
Goed punt, de juist naam gebruiken helpt met zoeken.
• De luchtkanalen en verdamper moeten schoon en droog zijn.
• Condensafvoer mag niet verstopt zijn.
Dit staat nog op mijn verlanglijstje.
Sommige moet je in de roosters spuiten, andere zet je in de auto met een vergrendelde spuitkop (waardoor hij blijft spuiten), terwijl de airco ingeschakeld op recirculatie staat. De ventilatie trekt dan zelf de spray door de kanalen en over de verdamper. Ik heb met dat laatste type ervaring en dat werkt doorgaans erg goed en kan je gewoon zelf thuis doen. Vaak is dat ook alles wat er bij een aircoservice gebeurd.
Ik denk dat dit vorig jaar gedaan is. Maar als er schimmel in zit, gaat dat er niet mee weg. Zelfs als het doodgemaakt wordt, blijft het smerig.
Ik gebruik de airco soms in de winter.
Blijf je toch last houden van nare luchtjes uit de airco, dan kan het zijn dat de condensafvoer van de airco verstopt zit. Dit is een slangetje onder het ventilatieblok in het dashboard die onder de auto uit komt. Vaak is die moeilijk zichtbaar, dus het kan even zoeken zijn waar hij zit.
Een goede hint dat hij verstopt zit, is als er tijdens een warme dag, waarbij de airco hard heeft moeten werken, er geen waterdruppels onder de auto liggen als je geparkeerd staat. Zeker als het drukkend warm is (hoge luchtvochtigheid), hoort er condens uit de airco te lekken.
Het ontvochten werkt wel goed, maar dit is zeker iets om eens naar te kijken.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de afgekoelde lucht van een airco sowieso anders ruikt dan gewone buitenlucht. De lucht heeft niet echt een andere geur (er zijn geen andere componenten aanwezig)
De gekoelde lucht is het probleem niet, met de airco aan ruikt het prima. Maar als ik de airco dan uitzet komen de bewuste natte honden uit de roostertjes geuren.
FastFred schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:19:
Je zegt 'gisteren had ik de airco weer aan' hoelang heeft deze uitgestaan?
Verkeerde woordkeuze: gisteren was het voor het eerst weer warm genoeg om rare luchtjes te produceren. 's Winters groeit er niet zo veel in de airco.
LM1 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:42:
In 5 minuten wordt het 's zomers alsnog loeiheet, en op korte ritjes zou je de airco dan helemaal niet kunnen gebruiken. Jammer dat de auto zelf na parkeren niet gewoon nog even 5 minuten blijft blazen, dat zou het oplossen. Dus dit is geen praktische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

RemcoDelft schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:14:
Even een tussentijdse update :)

Ik heb zaterdag het interieurfilter eens bekeken. Deze was wel vies, dus een nieuwe is onderweg.
Echter, het filter zit onder de parafan (nieuw woord geleerd: onder het stuk plastic onder de ruitenwissers), en bij het loshalen bij deze auto komt de kitlaag los. Morgen even langs de dealer voor een butyl kit strip (nog een nieuw woord geleerd), zodat het niet gaat lekken.
Ik verwacht niet dat het nieuwe filter de stank oplost.
Vergis je hier niet in. Het filter dat ik eruit haalde, stonk een uur in de wind...
[...]

Ik denk dat dit vorig jaar gedaan is. Maar als er schimmel in zit, gaat dat er niet mee weg. Zelfs als het doodgemaakt wordt, blijft het smerig.
Sporen van een schimmel kunnen inderdaad achterblijven, maar die komen sowieso wel in je systeem via de buitenlucht. Een goed reinigingsmiddel dood de schimmel en dat zou vervolgens ook uit het systeem moeten verdwijnen. Een dode schimmel veranderd in water met wat eiwitten namelijk.
[...]

In 5 minuten wordt het 's zomers alsnog loeiheet, en op korte ritjes zou je de airco dan helemaal niet kunnen gebruiken. Jammer dat de auto zelf na parkeren niet gewoon nog even 5 minuten blijft blazen, dat zou het oplossen. Dus dit is geen praktische optie.
In de zomer is dat in principe geen probleem. Omdat het zo warm is, droog het systeem sowieso wel van binnen. Probleem is het vochtige weer in het voor- en najaar, waarbij door de luchtvochtigheid het condenswater niet snel genoeg meer verdampt.

Vergelijk het met een auto die een maand stilstaat in het najaar, daar krijg je ook vocht- en schimmelproblemen in, puur omdat de condens niet meer weg kan.

Het klinkt tegenstrijdig, maar van het niet gebruiken slijten veel onderdelen in een auto harder dan van juist regelmatig gebruiken. Puur omdat als het niet gebruikt wordt, het vochtig blijft of stoffen in vloeistoffen kunnen gaan aankoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 22:30
Ik rij af en toe (ook in de winter / herfst) gewoon met de airco aan. Wat ik mij heb laten vertellen is dat je de airco 10 minuten voordat je aankomt op bestemming uit moet zetten. Heeft in ieder geval als voordeel dat de klap minder groot is. Aan de andere kant zou het systeem daardoor droog geblazen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat blaast die droog? Het vocht wat eruit komt drupt toch wel op straat, daar hoeft een auto niet voor te rijden.

Ten voordeel van de pomp, deze regelmatig aanzetten. En bij climatecontrol niet eens uit zetten, op het verbruik zul je het niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Motip heeft een reiniger die je mbv. een slangetje op de verdamper kan spuiten. Of het werkt weet ik niet, maar ik zit met het zelfde probleem. En wil dat eens gaan proberen.

Ver van te voren uitzetten heeft voor mij weinig zin, omdat mijn woon/werk ritten maximaal 20 minuten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door kendo op 27-03-2017 19:55 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:00

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Toen ik mijn huidige auto kocht kreeg ik regelmatig last van oorpijn en na 1,5 jaar had ik een oorontsteking, een paar maanden na die oorontsteking kwam de oorpijn weer en toen begon ik me te realiseren dat het begonnen was sinds ik deze auto had. Sindsdien laat ik ieder jaar (gelijk met de APK) de airco reinigen en ik heb geen enkele oorpijn meer gehad.
Natuurlijk hoeft niet iedereen last van het een of ander te krijgen maar op een oorontsteking zit ik niet echt meer te wachten :X

Wat de geur na het reinigen betreft, valt op zich wel mee vind ik, het spul wat ze gebruiken ruikt enigszins naar munt.

Standaard heb ik de climatecontrol op ECO staan en als ik in de zomer die ECO uitschakel (koelt toch net wat beter) en daarna weer inschakel dan ruikt het wel erg muf maar dat trekt na een dagje weg.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaTieBaLk
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:58:
Toen ik mijn huidige auto kocht kreeg ik regelmatig last van oorpijn en na 1,5 jaar had ik een oorontsteking, een paar maanden na die oorontsteking kwam de oorpijn weer en toen begon ik me te realiseren dat het begonnen was sinds ik deze auto had. Sindsdien laat ik ieder jaar (gelijk met de APK) de airco reinigen en ik heb geen enkele oorpijn meer gehad.
Natuurlijk hoeft niet iedereen last van het een of ander te krijgen maar op een oorontsteking zit ik niet echt meer te wachten :X

Wat de geur na het reinigen betreft, valt op zich wel mee vind ik, het spul wat ze gebruiken ruikt enigszins naar munt.

Standaard heb ik de climatecontrol op ECO staan en als ik in de zomer die ECO uitschakel (koelt toch net wat beter) en daarna weer inschakel dan ruikt het wel erg muf maar dat trekt na een dagje weg.
Als de climatecontrole op eco staat gebruikt hij de airco normaal gesproken ook niet. Dus nog enigszins logisch dat die even muf ruikt als je hem van de eco modus haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:46

Aight!

'A toy robot...'

Bij mijn V70n blaast ie nog even na op vol vermogen na een rit. Is een instelling in die je kan wijzingen via zo een programma.

Wellicht kan je dat bij jou ook instellen?

Heb de airco meestal op auto staan, behalve in de winter dan staat hij standje sambal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Tip voor interieurfilter, neem eentje met actief koolstof. Mann+Hummel heeft daarnaast nog de FreciousPlus lijn, zijn filters die bacteriegroei tegengaan. Dingen zijn alleen schijtduur en slecht verkrijgbaar.

Verder je garage instructies geven bij onderhoud. Vorige maand 20 euro mogen aftikken voor een goedkoop papierfilter die een koolfilter van 8 maand oud verving. Dat filter heeft er welgeteld 2 weken ingezeten, zit nu weer een Bosch koolfilter in van 17 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 997927

Lees het Algemeen Beleid nog eens door, en dan met name Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 27-11-2017 09:04 ]

Pagina: 1