hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:48:
[...]
Ik dacht dat we het hadden over het in rekening brengen van kosten voor netwerkgebruik bij de huisbewoner. Nu beweer je ineens dat het gaat over het in rekening brengen bij de leverancier wat de hele discussie zinloos maakt. Dat valt dan onder het totaal kosten pakket van een leverancier die dat weer verwerkt in hun leverprijzen en die worden in rekening gebracht op de som van de fasen.
Je mag dan misschien een monteur bij een netwerkbedrijf zijn maar je kennis over wat bedrijfstechnisch en juridisch mogelijk en toegestaan is begin ik nu toch wel een beetje in twijfel te trekken.
Er worden bij/via de leveranciers al veel meer kosten in kaart gebracht die men nu nog makkelijk wegzet in de facturen met vast recht (en andere tarieven), die bedragen worden gemiddeld en iedereen van die leverancier betaald dan (ongeveer) hetzelfde vast recht.
En ja ik ben meer technisch dan juridisch of administratief dat zal ik niet ontkennen, maar hoor wel meerdere dingen van/via andere afdelingen.
En scheefbelasting is inderdaad een groot probleem wat er nu ook speelt, en dat is het grote issue.
Hier op het forum wel al eens vaker gezegd, noem b.v. de PV installaties:
Meeste mensen hebben tegenwoordig een 3F aansluiting, maar omdat de PV installatie net een paar honderd euro's goedkoper was om een 1F omvormer te pakken t.o.v. een 3F omvormer is daar voor gekozen (al dan niet bewust, of b.v. door de installateur in projectbouw).
Veelal komt er dan scheefbelasting want de stageloper van de prefabt alle kasten in de werkplaats, de "aap heeft een kunstje geleerd" en sluit alles via hetzelfde schema aan.
En welkom, daar is de scheve belasting