Vraag

• lkamp
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een vraag over de werking van de slimme meter:

Stel mijn zonnepanelen zitten op fase L1 en produceren zeg 100 W. Op fase L2 zit een gebruiker die 100 W afneemt (voor de rest geen verbruikers). Gaat die geproduceerde 100 W dan eerst het net op (wordt dus afgerekend als teruggeleverd) en komt vervolgens van buiten mijn huis weer binnen (en dus afgerekend als opname)? Of wordt de 100 W intern (in de slimme meter) van L1 meteen omgeleid naar L2 zonder dat vermogen het huis verlaat?

Leon

Alle reacties

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je meter verrekend dit intern. Je tellers lopen dan niet op.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:10
klump4u schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:08:
Je meter verrekend dit intern. Je tellers lopen dan niet op.
Nog wel, maar de meeste meters zijn al geschikt voor per fase (dus totaal 12 telwerken i.p.v. de huidige 4).
De kans is zeer zeer reëel dat dat straks dus veranderd en dus alleen op zelfde fase wordt verrekend en dus niet wat nu nog gebruikelijk is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk verwacht ik niet snel dat we per fase afrekenen. Dat is namelijk lang niet zo'n probleem als salderen omdat het nog steeds om instantaan vermogen gaat.

Ik verwacht eerder dat we op piekbelasting af gaan rekenen.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Nog wel, maar de meeste meters zijn al geschikt voor per fase (dus totaal 12 telwerken i.p.v. de huidige 4).
De kans is zeer zeer reëel dat dat straks dus veranderd en dus alleen op zelfde fase wordt verrekend en dus niet wat nu nog gebruikelijk is.
Nee, dat is een sprookje. Je neemt, zoals als in het voorbeeld wordt gegeven, evenveel af als je teruglevert. De leverancier heeft geen voordeel maar ook geen nadeel hiervan.

De betreffende electriciteit komt ook niet verder dan het transformator huisje waar je op bent aangesloten waar het wordt samengevoegd tot een hoger voltage en verschil tussen fasen zich zelf opheft. Dus ook het hoger geleggen netwerk merkt daar niets van. Het is alleen maar te merken op de meter en op de bekabeling tussen je huisaansluiting en dat transformatorhuisje..

• Annuk
hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Nee, dat is een sprookje. Je neemt, zoals als in het voorbeeld wordt gegeven, evenveel af als je teruglevert. De leverancier heeft geen voordeel maar ook geen nadeel hiervan.

De betreffende electriciteit komt ook niet verder dan het transformator huisje waar je op bent aangesloten waar het wordt samengevoegd tot een hoger voltage en verschil tussen fasen zich zelf opheft. Dus ook het hoger geleggen netwerk merkt daar niets van. Het is alleen maar te merken op de meter en op de bekabeling tussen je huisaansluiting en dat transformatorhuisje..
Droom verder...

Ook het distibutienet op 10kV/20kV (10.000V/20.000V) heeft er last van, en nu zal dat van 1 kleine gebruiker niet uitmaken, maar heb jij een hele of deel van een wijk die allemaal op L1 teruglevert en op L2 gebruikt ontstaan daar zeker problemen mee weet k uit ervaring. ben monteur netbeheerder

En zoek de specs maar eens op van DSMR6 en laatste versie DSMR5, daarin wordt zeker wel gesproken over 12 telwerken (piek en dal afname + piek en dal teruglevering per fase).

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Droom verder...

Ook het distibutienet op 10kV/20kV (10.000V/20.000V) heeft er last van, en nu zal dat van 1 kleine gebruiker niet uitmaken, maar heb jij een hele of deel van een wijk die allemaal op L1 teruglevert en op L2 gebruikt ontstaan daar zeker problemen mee weet k uit ervaring. ben monteur netbeheerder

En zoek de specs maar eens op van DSMR6 en laatste versie DSMR5, daarin wordt zeker wel gesproken over 12 telwerken (piek en dal afname + piek en dal teruglevering per fase).
Hm dat de 10KV kabels ook 3 fasen hebben wist ik niet. Maar de situatie zoals je die schetst is onwaarschijnlijk omdat als zo'n grote onbalans tussen de kabel belasting ontstaat van het 230/400V netwerk dat je dat dan eerder in rook ziet opgaan.

Dat de nieuwste meters meter teller bezitten is goed mogelijk maar dat betekend nog niet dat er aparte tarieven per fase ingevoerd kunnen worden. De overgrote meerderheid van de tellers heeft die optie in ieder geval niet en je zou al de minder moderne tellers dus weer moeten vervangen omdat in te kunnen voeren. Een operatie die nog groter zou zijn dan het vervangen van de DSMR4 meters. En dan hebben we het nog niet eens over de domme digitale meters die een categorie op zich vormen. Ten slote zou daarvoor meer dan waarschijnlijk de betreffende wetgeving moeten worden veranderd. Dus Nee ik blijf er bij dat jouw stelling een sprookje is.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
lkamp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:06:
Ik heb een vraag over de werking van de slimme meter:

Stel mijn zonnepanelen zitten op fase L1 en produceren zeg 100 W. Op fase L2 zit een gebruiker die 100 W afneemt (voor de rest geen verbruikers). Gaat die geproduceerde 100 W dan eerst het net op (wordt dus afgerekend als teruggeleverd) en komt vervolgens van buiten mijn huis weer binnen (en dus afgerekend als opname)? Of wordt de 100 W intern (in de slimme meter) van L1 meteen omgeleid naar L2 zonder dat vermogen het huis verlaat?

Leon
Je hebt gelijk, die 100W op L1 gaat naar de transformator bij jou in de wijk en die 100 W op L2 komt uit de transformator in de wijk. Door de bekabeling tussen jouw huis en de transformator loopt dus een vermogen van tweemaal 100 W. De slimme meter in je meterkast maakt daar wel een slim sommetje mee maar dat neemt niet weg dat het net tussen jouw huis en de transformator 200 W als vermogen moet verwerken. In de transformator wordt alles weer verdeelt over de drie fasen aan de 10 kV kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU0a5tHG0eJxauQ3itID-gd208s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lUQxG8avtV0kY5gp50TaiAH2.webp?f=fotoalbum_large

• Annuk
hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Hm dat de 10KV kabels ook 3 fasen hebben wist ik niet. Maar de situatie zoals je die schetst is onwaarschijnlijk omdat als zo'n grote onbalans tussen de kabel belasting ontstaat van het 230/400V netwerk dat je dat dan eerder in rook ziet opgaan.
Dat gebeurt ook zeker wel hoor, dat je het (nog) niet hebt meegemaakt betekend niet dat het niet gebeurt
Dat de nieuwste meters meter teller bezitten is goed mogelijk maar dat betekend nog niet dat er aparte tarieven per fase ingevoerd kunnen worden. De overgrote meerderheid van de tellers heeft die optie in ieder geval niet en je zou al de minder moderne tellers dus weer moeten vervangen omdat in te kunnen voeren. Een operatie die nog groter zou zijn dan het vervangen van de DSMR4 meters. En dan hebben we het nog niet eens over de domme digitale meters die een categorie op zich vormen. Ten slote zou daarvoor meer dan waarschijnlijk de betreffende wetgeving moeten worden veranderd. Dus Nee ik blijf er bij dat jouw stelling een sprookje is.
Wetgeving is er al op aangepast dat het kan en mag.

En alle meters worden er al op vervangen want de DSMR4 meters hebben veelal al geen LTE-modem maar nog een 2/3G modem, en die moeten nu vervangen worden.

En vergis je niet aan het nog open staande verzwaring aanvragen wat allemaal (nog) vervangen wordt, en ook de huidige domme digitale meters zijn er voor geschikt.

• Septillion

Septillion

@Prisma16 Ja, het vermogen verlaat je huis. Maar het kan naar de transformator gaan maar ook naar je buren. Het staat of valt dus, net als bij verbruik, bij een fatsoenlijke faseverdeling.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:44
hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Waarom denk je dat er in een hoogspanningsmast de kabels altijd in setjes van 3 hangen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]
ben monteur netbeheerder
Dus jij komt langs om de fase draadjes een pootje op te schuiven? Mogelijk zelfs in de wijk kasten...

Want DAT is de echte oplossing dan... Met de prijssturing bereik je het zo moeilijk want de consument snapt er allemaal de ballen van.

En alle meters met 4 registers kom jij ook even vervangen dan?
Damn de werkverschaffing... Dacht dat we jullie tijd nuttiger in konden zetten

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-07-2026 16:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Dus jij komt langs om de fase draadjes een pootje op te schuiven? Mogelijk zelfs in de wijk kasten...
Eh ja, dat is wat de netbeheerder inderdaad wel eens doet om fase-onbalans in een gebied op te lossen..

• Annuk
Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Want DAT is de echte oplossing dan... Met de prijssturing bereik je het zo moeilijk want de consument snapt er allemaal de ballen van.
Daar waar dat nodig is gebeurd dat inderdaad wel ja.
En alle meters met 4 registers kom jij ook even vervangen dan?
Damn de werkverschaffing... Dacht dat we jullie tijd nuttiger in konden zetten
De meeste meters kunnen dat OTA, ook de slimme meters die digitaal uitlezen uit hebben staan.
Alleen de mogelijk "domme digitale meters" moeten er fysiek op aangepast worden, of via een lokale software update, maar dit durf ik zo niet te zeggen, grote kans dat er van de nieuwe(re) domme digitale meters al een soort van datum in staat geprogrammeerd wanneer het actief wordt.

Maar je hebt het wel over de werkverschaffing, maar dat hoort er gewoon bij allemaal, van fases doordraaien, tot meten, om zoveel mogelijk stabiliteit te garanderen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Prisma16 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:30:
Je hebt gelijk, die 100W op L1 gaat naar de transformator bij jou in de wijk en die 100 W op L2 komt uit de transformator in de wijk.
Als het niet door een van de buren gebruikt cq. geleverd wordt.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:35:
@Prisma16 Ja, het vermogen verlaat je huis. Maar het kan naar de transformator gaan maar ook naar je buren. Het staat of valt dus, net als bij verbruik, bij een fatsoenlijke faseverdeling.
Je hebt gelijk, het kan ook naar de buren gaan of in je eigen huis blijven. Als je het vermogen van je zonnepanelen in je eigen huis op dezelfde fase verbruikt wordt dan wordt het zelf niet eens door je slimme meter "gezien". Daarom heb ik mijn zonnepanelen op dezelfde fase aangesloten als mijn thuisbatterij. Maar dat was de vraag niet.

• Septillion

Septillion

@Prisma16 Maar probeer dus aan te geven dat onbalans van levering en onbalans van teruglevering dus middelt over de wijk. En het dus geen losstaand probleem is.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Bij het aanleggen van zonnepanelen wordt toch ergens geregistreerd of je op l1, l2 of l3 zit? Ik dacht dat de monteur dat een beetje om en om moet installeren?

Zelf expres voor 3 fase aansluiting gegaan trouwens, kan ik ergens zien wat mijn verbruik per fase is? Of welke aansluiting in de meterkast op welke fase zit?

• hanev001
  • Nu online
De mop is dat apart gaan rekenen van de fasen alleen opgaat voor huizen met een 3 fasen aansluiting. De huizen met 1 fase daar kan dit niet eens voorkomen. Echter deze kunnen net zoveel onbalans op de bekabeling veroorzaken. Het zal namelijk zelden voorkomen dat alle 1 fase huizen een evenwichtig gebruik hebben van hun aansluiting ten opzichte van buren met een 1 fase aansluiting die op een andere fase zijn aangesloten.

Er zou een merkwaardig soort van ongelijke behandeling ontstaan als de ene groep wel kosten voor fasen belasting moet betalen en de andere groep niet terwijl ze beide invloed hebben op die belasting.

• Septillion

Septillion

@President Het is een vuistregel maar meer niet.

Als je een DSMR5 meter heeft komt verbruik per fase uit de P1.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 22-07-2026 17:59 ]

• Annuk
President schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:39:
Bij het aanleggen van zonnepanelen wordt toch ergens geregistreerd of je op l1, l2 of l3 zit? Ik dacht dat de monteur dat een beetje om en om moet installeren?

Zelf expres voor 3 fase aansluiting gegaan trouwens, kan ik ergens zien wat mijn verbruik per fase is? Of welke aansluiting in de meterkast op welke fase zit?
De meeste pv-cowboys hebben geen zegelrecht en kunnen niet per definitie zien (in 1F situatie m.n.) welke fase is aangesloten, tevens kunnen ze veelal ook niet zien hoe de fase draaiing onder de hz is.
Wat je meter als L1 aangeeft hoeft niet perse L1 van de netbeheerder te zijn.

• Annuk
hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:40:
De mop is dat apart gaan rekenen van de fasen alleen opgaat voor huizen met een 3 fasen aansluiting. De huizen met 1 fase daar kan dit niet eens voorkomen. Echter deze kunnen net zoveel onbalans op de bekabeling veroorzaken. Het zal namelijk zelden voorkomen dat alle 1 fase huizen een evenwichtig gebruik hebben van hun aansluiting ten opzichte van buren met een 1 fase aansluiting die op een andere fase zijn aangesloten.

Er zou een merkwaardig soort van ongelijke behandeling ontstaan als de ene groep wel kosten voor fasen belasting moet betalen en de andere groep niet terwijl ze beide invloed hebben op die belasting.
Wij doen dus best vaak woningen overzetten van fase omdat er zoveel onbalans is, b.v. ook door 1F PV/accu pakketen enzo.
1F overzetten en ook 3F doordraaien.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:40:

Er zit hier wel een klein verschil in.
Bij een 1-fase-aansluiting is teruglevering altijd op de zelfde fase. Het verschil in opwek en verbruik is altijd het resultaat op die ene fase.
Bij een 3-fase-aansluiting kan de teruglevering op een andere fase plaatsvinden dan het afnemen van elektriciteit. Ook al gebruik je evenveel stroom als dat je opwekt, er gaat wel stroom door die kabel heen. Dus je bent hiermee echt een verbruiker waarmee de netbeheerder rekening moet houden, en die verdient er geen cent aan.

Dat 1-fase-huishoudens niet altijd goed evenredig over de 3 fasen verdeeld zijn, en ook niet gezamenlijk ze even zwaar belasten, is een probleem voor de netbeheerder en niet voor de woningeigenaar. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• hanev001
  • Nu online
Onbekend schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Er zit hier wel een klein verschil in.
Bij een 1-fase-aansluiting is teruglevering altijd op de zelfde fase. Het verschil in opwek en verbruik is altijd het resultaat op die ene fase.
Bij een 3-fase-aansluiting kan de teruglevering op een andere fase plaatsvinden dan het afnemen van elektriciteit. Ook al gebruik je evenveel stroom als dat je opwekt, er gaat wel stroom door die kabel heen. Dus je bent hiermee echt een verbruiker waarmee de netbeheerder rekening moet houden, en die verdient er geen cent aan.

Dat 1-fase-huishoudens niet altijd goed evenredig over de 3 fasen verdeeld zijn, en ook niet gezamenlijk ze even zwaar belasten, is een probleem voor de netbeheerder en niet voor de woningeigenaar. :)
Heb je op zich gelijk in maar daarmee breng je een ander probleem punt onder de aandacht namelijk het gebruik van 1 fase apparatuur op een 3 fasen aansluiting. Kan je mensen extra gaan laten betalen voor een technische situatie waar ze geen enkele invloed op hebben, veel zaken bestaan alleen maar in 1 fase uitvoering.

Het wordt nog complexer als er alleen maar gebruik plaatsvindt en geen teruglevering. Zelfs al zijn de apparaten evenwichtig verdeeld over de fasen op het zekeringpaneel ook dan zal er zelden evenwicht in het fasen gebruik zijn. De situatie is dan functioneel gelijk aan die van 1 fase aansluitingen.

Kortom de hele gedachte over het anders in rekening brengen van kosten voor 3 fasen heeft een zeer wankele redelijkheids basis en dat zal dan al snel tot politieke vragen en inmenging leiden. De kans dat dit dus ooit gaat komen acht ik minimaal klein.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:39
Dit is wel een beetje paniekzaaierij, straks gaan ze voor huishoudens ook nog geld rekenen voor de kvarh als je geen nette pf corrigerende lasten hebt. Want daar zijn ook telwerken voor.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:43
Zoals sommige mensen de analoge meters hebben gekoesterd, koester ik nu mijn slimme meter met 4 telwerken.

Betalen per fase... Dat is echt wel next level consument uitknijpen... _O-

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Heb je op zich gelijk in maar daarmee breng je een ander probleem punt onder de aandacht namelijk het gebruik van 1 fase apparatuur op een 3 fasen aansluiting. Kan je mensen extra gaan laten betalen voor een technische situatie waar ze geen enkele invloed op hebben, veel zaken bestaan alleen maar in 1 fase uitvoering.

Het wordt nog complexer als er alleen maar gebruik plaatsvindt en geen teruglevering. Zelfs al zijn de apparaten evenwichtig verdeeld over de fasen op het zekeringpaneel ook dan zal er zelden evenwicht in het fasen gebruik zijn. De situatie is dan functioneel gelijk aan die van 1 fase aansluitingen.

Kortom de hele gedachte over het anders in rekening brengen van kosten voor 3 fasen heeft een zeer wankele redelijkheids basis en dat zal dan al snel tot politieke vragen en inmenging leiden. De kans dat dit dus ooit gaat komen acht ik minimaal klein.
Op een paar apparaten na, zijn alle apparaten bij huishoudens 1 fase. En in de toekomst blijven 1-fase-apparaten te koop omdat dat goedkoper is dan ze voor 3 fasen beschikbaar te maken, en huizen hebben bijna nergens 3-fase-wandcontactdozen hangen. Het zou dus enorme kostenpost zijn om de fases gelijk te belasten.

Aangezien men steeds vaker naar netto verbruik wil belasten, zoals km-heffing en restafval, sluit ik niet uit als dat straks ook gebeurt met het ongelijk belasten van de 3 fases.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• hanev001
  • Nu online
Onbekend schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Op een paar apparaten na, zijn alle apparaten bij huishoudens 1 fase. En in de toekomst blijven 1-fase-apparaten te koop omdat dat goedkoper is dan ze voor 3 fasen beschikbaar te maken, en huizen hebben bijna nergens 3-fase-wandcontactdozen hangen. Het zou dus enorme kostenpost zijn om de fases gelijk te belasten.

Aangezien men steeds vaker naar netto verbruik wil belasten, zoals km-heffing en restafval, sluit ik niet uit als dat straks ook gebeurt met het ongelijk belasten van de 3 fases.
Die vergelijking gaat niet op, wat je noemt kan uitstekend door personen bestuurd worden en is niet ondergeschikt aan niet bestuurbare techniek.

Daarnaast loopt je dan weer aan tegen wat ik al eerder genoemd heb, het verschil tussen 1 fase en 3 fasen huisaansluitingen die echter beide ongelijke belasting kunnen veroorzaken.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Dit is incorrect. Even de begrippencode elektriciteit hanterend:
  • In de meetcode elektriciteit wordt gesproken over maximaal 2 telwerken in elke energierichting (invoeding en afname), ook voor grootverbruikaansluitingen.
  • Een meter bestaat uit een primair en een secundair deel. Het primaire deel wordt (door zogenaamde ‘stroomsommatie’, zie de begrippencode) gesommeerd, oftewel bij elkaar opgeteld.
Al die begrippen zijn gedefinieerd in de nu geldende wet- en regelgeving. Er is dus geen sprake van al aangepaste regelgeving.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Annuk
Krisp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:10:
[...]

Dit is incorrect. Even de begrippencode elektriciteit hanterend:
  • In de meetcode elektriciteit wordt gesproken over maximaal 2 telwerken in elke energierichting (invoeding en afname), ook voor grootverbruikaansluitingen.
  • Een meter bestaat uit een primair en een secundair deel. Het primaire deel wordt (door zogenaamde ‘stroomsommatie’, zie de begrippencode) gesommeerd, oftewel bij elkaar opgeteld.
Al die begrippen zijn gedefinieerd in de nu geldende wet- en regelgeving. Er is dus geen sprake van al aangepaste regelgeving.
Zoek even de nieuwste energiewet op, daar staat het al in dat de mogelijkheden er al zijn en straks eerst te behoeve na afloop van salderingsregeling voor de energie aanbieders, en dat ook netbeheerders er op mogen sturen...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Annuk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:32:
[...]

Zoek even de nieuwste energiewet op, daar staat het al in dat de mogelijkheden er al zijn en straks eerst te behoeve na afloop van salderingsregeling voor de energie aanbieders, en dat ook netbeheerders er op mogen sturen...
Ik heb hem even opgezocht en zie het niet staan. Kan je aangeven waar dit staat?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hanev001
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:32:
[...]

Even afgezien of het wel of niet in de wet staat. Maar waarom zou dat voor leveranciers ook maar enige belang hebben. Ze worden betaald voor de som van wat ze gelijktijdig leveren en terugontvangen. Dat het op het net via meerdere fasen kan gaan maakt voor de energie productie en hun kosten niets uit..

Als het al gaat gebeuren zou dat alleen van toepassing dienen te zijn voor netwerk belasting..

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:43
hanev001 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Even afgezien of het wel of niet in de wet staat. Maar waarom zou dat voor leveranciers ook maar enige belang hebben. Ze worden betaald voor de som van wat ze gelijktijdig leveren en terugontvangen. Dat het op het net via meerdere fasen kan gaan maakt voor de energie productie en hun kosten niets uit..

Als het al gaat gebeuren zou dat alleen van toepassing dienen te zijn voor netwerk belasting..
Dat levert extra centen op voor de energieleveranciers en overheid. Stel, je levert 1kWh terug op fase 1 waar je €0,02 voor krijgt en tegelijk op fase 2 neem je 1kWh af voor €0,30. In de huidige situatie kost je dat niets, want de meter saldeert intern.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:53
President schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:39:

Klopt, je kunt op basis van het huisnummer uitrekenen op welke fase (enkelfase) PV, accu's en warmtepompen aangesloten moeten worden:

https://fasulator.nl/

Als iedereen dat volgt zou het netjes in balans moeten blijven.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:16
1. Hoe meer grote batterijen er aan het net hangen, hoe kleiner ik de kans acht dat dit ooit nodig wordt om sommatie af te schaffen. Mogelijk alleen als je het heel bont maakt.
2. Mijn AlphaEss is dan verkeerd geprogrammeerd. Die levert op elke fase evenveel om de sommatie op 0 te krijgen. Hoe scheef mijn verbruik ook is. Maar hij kan het deels wel (zie 3), want in noodbedrijf verwerkt die dit soort scheve belasting al.
3. Veel thuisbatterij omvormers zijn dan verkeerd gedimensioneerd. Als mijn 10kW 3fase (G3-T10) omvormer 10kW op 1 fase moet compenseren, doet die dat door op alle fasen 3,33kW te compenseren. Echter dit is de max. wat die kan, bij noodbedrijf 10kW op 1 fase compenseren gaat die "out" en heb je niks. Dus bij noodbedrijf heb ik maar 3,33kW per fase. Zie dan je automaten maar eens goed te dimensioneren.

En dan gaan mensen het echt niet meer snappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 22-07-2026 21:00 ]

• hanev001
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Dat levert extra centen op voor de energieleveranciers en overheid. Stel, je levert 1kWh terug op fase 1 waar je €0,02 voor krijgt en tegelijk op fase 2 neem je 1kWh af voor €0,30. In de huidige situatie kost je dat niets, want de meter saldeert intern.
Ja, dat dit het gevolg zou zijn als er op die manier gewerkt zou worden klopt. Echter ik denk dat dit juridisch geen stand kan houden. Je praat namelijk letterlijk over de zelfde kWh. Hoe kan je laten betalen voor iets dat je helemaal niet levert maar eigendom is van de persoon die je wil laten betalen. Let op: ik heb het niet over salderen maar over gelijktijdig afnemen en terugleveren dat op verschillende fasen plaatsvindt. Het heft elkaar op.
Pagina: 1