Precies, volgens mij een variant op het, overigens verouderde, bekende "MijnheerVanDalenWachtOpAntwoord". Dus eerst vermenigvuldigen, spanning maal stroom maal tijd is energie (kWh) en dan de kWh waarden optellen met behoud van teken.Nilvo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:57:
@Prisma16, een goede uitleg van hoe de kWh meter telt met de telwerken, maar geen fundamentele uitleg van de onderliggende werking. Uiteindelijk komt het er denk ik neer op een integratieperiode van het actieve vermogen (rms). Mijn p1 meter geeft elke seconde een update. Als er intern per seconde wordt geintegreerd(gesaldeerd tussen de fases) dan is dat prima. Als dat een halve of kwart seconde is, dan zal het ook nog wel werken. Als die periode bij wijze van spreken op 1 ms is gesteld (1/20e van een hele sinus), dan kom je het voorbeeld met 120 graden in mijn vorige post tegen waarin 2 fases niet meer verrekend kunnen worden omdat 1 fase praktisch 0 is.
Mijn netbeheerder Stedin gaf aan dat het instantaan wordt verrekend, maar dat lijkt me op basis van de meterstanden niet waarschijnlijk. Instantaan verrekenen zou in het voorbeeld van 2 fases 1 kWh immers leiden tot 0,66 kWh geleverd, 0,66 kWh terugeleverd en 0,34 kWh intern verrekend. Aangezien de p1 meter 0 kWh laat zien gebeurt er dus meer.
@Annuk
offtopic: Mijn groepenkast bestaat alleen uit een hoofdschakelaar en 1 automaat de rest zijn onderverdelers..........., de verzekering is de enige die verder kan eisen, voor korting
Weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar als je doelt op de geldende normen enzo, dat geldt ook voor onderverdelers... Niet alleen de kast bij/boven je meter oid.Dapdodo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:19:
@Annukofftopic: Mijn groepenkast bestaat alleen uit een hoofdschakelaar en 1 automaat de rest zijn onderverdelers..........., de verzekering is de enige die verder kan eisen, voor korting
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!