Precies, volgens mij een variant op het, overigens verouderde, bekende "MijnheerVanDalenWachtOpAntwoord". Dus eerst vermenigvuldigen, spanning maal stroom maal tijd is energie (kWh) en dan de kWh waarden optellen met behoud van teken.Nilvo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:57:
@Prisma16, een goede uitleg van hoe de kWh meter telt met de telwerken, maar geen fundamentele uitleg van de onderliggende werking. Uiteindelijk komt het er denk ik neer op een integratieperiode van het actieve vermogen (rms). Mijn p1 meter geeft elke seconde een update. Als er intern per seconde wordt geintegreerd(gesaldeerd tussen de fases) dan is dat prima. Als dat een halve of kwart seconde is, dan zal het ook nog wel werken. Als die periode bij wijze van spreken op 1 ms is gesteld (1/20e van een hele sinus), dan kom je het voorbeeld met 120 graden in mijn vorige post tegen waarin 2 fases niet meer verrekend kunnen worden omdat 1 fase praktisch 0 is.
Mijn netbeheerder Stedin gaf aan dat het instantaan wordt verrekend, maar dat lijkt me op basis van de meterstanden niet waarschijnlijk. Instantaan verrekenen zou in het voorbeeld van 2 fases 1 kWh immers leiden tot 0,66 kWh geleverd, 0,66 kWh terugeleverd en 0,34 kWh intern verrekend. Aangezien de p1 meter 0 kWh laat zien gebeurt er dus meer.
@Annuk
offtopic: Mijn groepenkast bestaat alleen uit een hoofdschakelaar en 1 automaat de rest zijn onderverdelers..........., de verzekering is de enige die verder kan eisen, voor korting
Weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar als je doelt op de geldende normen enzo, dat geldt ook voor onderverdelers... Niet alleen de kast bij/boven je meter oid.Dapdodo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:19:
@Annukofftopic: Mijn groepenkast bestaat alleen uit een hoofdschakelaar en 1 automaat de rest zijn onderverdelers..........., de verzekering is de enige die verder kan eisen, voor korting
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Een digitale meter moet rekening houden met de zeer complexe golfvormen die we tegenwoordig zien (met schakelende voedingen, vaak zonder PFC). Analoog kon je mechanisch of thermisch gaan integreren, dat lukt niet meer.
Dus ga je vb 16000 keer per seconde de stroom en de spanning op elke fase gaan meten, en dat dan omrekenen naar een lopend gemiddelde. Dat kan je op zijn kleinst per halve sinus registreren, in de praktijk zie je 1000 keer per seconde (Belgische S1 poort), 1 keer per seconde (P1 poort) en per kwartier (data naar netbeheerder).
Het 'intern salderen' (eigenlijk gewoon optelling energieverbruik van de 3 fases) doe je dan op een dergelijke periode. Doe je het dus in het voorbeeld van 1kW op L1, -1kW op L1, en 0 op L3, dan heb je 50 volledige sinussen in een seconde en maakt de faseverschuiving niets uit op die periode.
Dus ga je vb 16000 keer per seconde de stroom en de spanning op elke fase gaan meten, en dat dan omrekenen naar een lopend gemiddelde. Dat kan je op zijn kleinst per halve sinus registreren, in de praktijk zie je 1000 keer per seconde (Belgische S1 poort), 1 keer per seconde (P1 poort) en per kwartier (data naar netbeheerder).
Het 'intern salderen' (eigenlijk gewoon optelling energieverbruik van de 3 fases) doe je dan op een dergelijke periode. Doe je het dus in het voorbeeld van 1kW op L1, -1kW op L1, en 0 op L3, dan heb je 50 volledige sinussen in een seconde en maakt de faseverschuiving niets uit op die periode.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Internet kan vele mogelijk antwoorden geven en ook deze is weer leuk. Op de zoekterm "intern salderen" krijg je genoeg resultaten. Ik heb ook door geklikt naar de site die in de zoekresultaten voor komen om te kijken of de term alleen word gebruikt voor het zoekresultaat of dat deze term daadwerkelijk op de site voorkomt.
Bij geen van de energie leveranciers die in het zoek resultaat voorkomen komt de zoekterm terug op de site waarna wordt gelinkt en dit geldt ook voor de link naar de site van onze netbeheerder Liander.
Deze zoekterm is alleen terug te vinden op sites die producten verkopen die stroom kunnen terugleveren aan het net of op fora als deze waarbij ik de kans zeer groot acht dat de informatie die op fora staat terug te linken is naar de sites van deze leveranciers. Deze leveranciers zijn gebaad bij een zo voordelig mogelijk beeld bij teruglevering. Dat wil niet zeggen dat deze informatie niet klopt maar dat er ook geen onafhankelijkheid is en daarom deze informatie van die sites niet als bron kan worden gebruikt.
Op de websites van de overheid heb ik hier tot dus ver niets over kunnen vinden maar die weten de informatie soms heel goed te verstoppen. Ook in de handleidingen van de slimme meters zelf heb ik hier nog geen uitsluitsel over kunnen vinden.
De verschillende AI modellen geven keurig antwoord op de vraag maar verwijzen in hun antwoord naar bronnen waarvan ik eerder heb aangegeven dat er geen onafhankelijkheid is.
Daarnaast heb ik mijn persoonlijke ervaring met een 1 fase net aansluiting en dus ook een 1 fase omvormer voor zonnepanelen dat ik binnen dezelfde seconde energie opneem en gebruik en het teller netwerk van de meter met de gemeten waardes allebei oplopen. Technisch is dit weer een ander verhaal omdat er bij 1 fase helemaal geen interne saldering hoeft plaats te vinden want alles zit op dezelfde fase. Maar waarom dit gebeurd heb ik destijds niet uitgezocht omdat het toch op de rekening werd verrekend. Dit zou heel goed ook op een 3 fase aansluiting kunnen gebeuren waardoor je ook als de meter intern zou salderen toch teruglevering en verbruik hebt binnen 1 seconde.
De eerdere uitleggen in dit draadje geven geen sluitende technische onderbouwing hoe dit gebeurd en dat dit gebeurd. Er wordt alleen gezegd dat het gebeurd of de onderbouwing is onvoldoende. Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven? en als ik wat gemist heb in mijn zoektocht daarvan de link ook geven?
Bij geen van de energie leveranciers die in het zoek resultaat voorkomen komt de zoekterm terug op de site waarna wordt gelinkt en dit geldt ook voor de link naar de site van onze netbeheerder Liander.
Deze zoekterm is alleen terug te vinden op sites die producten verkopen die stroom kunnen terugleveren aan het net of op fora als deze waarbij ik de kans zeer groot acht dat de informatie die op fora staat terug te linken is naar de sites van deze leveranciers. Deze leveranciers zijn gebaad bij een zo voordelig mogelijk beeld bij teruglevering. Dat wil niet zeggen dat deze informatie niet klopt maar dat er ook geen onafhankelijkheid is en daarom deze informatie van die sites niet als bron kan worden gebruikt.
Op de websites van de overheid heb ik hier tot dus ver niets over kunnen vinden maar die weten de informatie soms heel goed te verstoppen. Ook in de handleidingen van de slimme meters zelf heb ik hier nog geen uitsluitsel over kunnen vinden.
De verschillende AI modellen geven keurig antwoord op de vraag maar verwijzen in hun antwoord naar bronnen waarvan ik eerder heb aangegeven dat er geen onafhankelijkheid is.
Daarnaast heb ik mijn persoonlijke ervaring met een 1 fase net aansluiting en dus ook een 1 fase omvormer voor zonnepanelen dat ik binnen dezelfde seconde energie opneem en gebruik en het teller netwerk van de meter met de gemeten waardes allebei oplopen. Technisch is dit weer een ander verhaal omdat er bij 1 fase helemaal geen interne saldering hoeft plaats te vinden want alles zit op dezelfde fase. Maar waarom dit gebeurd heb ik destijds niet uitgezocht omdat het toch op de rekening werd verrekend. Dit zou heel goed ook op een 3 fase aansluiting kunnen gebeuren waardoor je ook als de meter intern zou salderen toch teruglevering en verbruik hebt binnen 1 seconde.
De eerdere uitleggen in dit draadje geven geen sluitende technische onderbouwing hoe dit gebeurd en dat dit gebeurd. Er wordt alleen gezegd dat het gebeurd of de onderbouwing is onvoldoende. Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven? en als ik wat gemist heb in mijn zoektocht daarvan de link ook geven?
Hier zou het in moeten staan: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037946/2025-12-01
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Interessante passages over de procedures m.b.t. plaatsing van "nieuwe meters" door de netbeheerder of derden en de inbedrijfstelling:Ronald schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:17:
Hier zou het in moeten staan: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037946/2025-12-01
3. Uitrol van op afstand uitleesbare kleinverbruikmeetinrichtingen ten behoeve van kleinverbruikaansluitingen ( 3.2. en 3.3. )
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights