Zeer energiezuinig huis: wat is beste warmtepompconfiguratie

Pagina: 1
Acties:

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:39
Gezocht: optimale (of in ieder geval: een goede) layout van warmtepomp (wp)/warmteterugwinning (wtw)/afgifte via vloer en-of lucht bij (zeer) energiezuinig huis.

Mijn vrouw en ik zijn in vergevorderd stadium voor een nieuwbouwhuis (“anderhalflaags met schuine kap”) , dat aan de Passief Huisnorm voldoet.  Het is daarmee zeer energiezuinig, de vraag voor ruimteverwarming ligt pakweg 75% lager dan wat BENG verlangt. Het wordt houtskeletbouw met een stevige betonvloer en 6cm cementdeklaag op de verdiepingsvloer.

Voor het ontwerp van de technische installatie gelden als uitgangspunten

(1) de eigenschappen het huis : (1a) energiezuinig, (1b) genoeg thermische massa om op een koude winterdag zonder zon één dag zonder verwarming te kunnen),

(2) (onze) gedragseigenschappen: (2a) in de winter vinden we het prima alles dicht te hebben; (2b) in de zomer staan de tuindeuren volop open,

(3) de energietransitie en haar eigenschappen: (3a) we gaan meer en meer naar variabele tarieven; (3b) het is geen bezwaar om in de zomer pv-overschot weg te gooien; (3c) the big five (PV, airco, warmtepomp, accu (is een optie om in het huis te plaatsen), Electric Vehicle (is er voorlopig nog niet)) laten zich slim aansturen. (3d) En: (ongebufferde) weerstandsverwarming wil je niet.

Mijn vraag is met welke apparatuur zich het huis het best laat verwarmen/koelen (= vraag A). Er spelen een paar overwegingen:

(4) de thermische massa zit voor een belangrijk deel in de beton- of cementvloeren. Bovendien voelt de vloer (zeker de benedenvloer) toch relatief koud aan als je alleen luchtverwarming hebt. Met inblaaslucht leg je niet makkelijk een warmtevoorraad in je huis aan, met vloerverwarming wel, nl in het beton of cement. Dus: in ieder geval beneden vloerverwarming. Boven : een vraag wel of niet.

(5) koelen hoeft niet extreem intensief te zijn, maar ‘het ergste er vanaf halen’ is prettig. Ook daar geldt: (koude)opslag in beton-/cementvloer doet al veel, dat kan je ook in juli overdag doen met deuren open: Immers: in de zomerhitte had je anders je je overschot aan PVstroom toch weggegooid (gecurtailed). In die situatie is het slimmer je (anders waardeloze) PVstroom te gebruiken om je beton/cementvloer te koelen. ’s Avonds  en ’s nachts is dan de kern van je huis toch koel.

(6) er is sowieso een luchtverversysteem aanwezig met een warmteterugwininstallatie (WTW). Ze zijn er zelfs met daaraan gekoppeld een warmtepomp (die ook kan koelen), zoals bijvoorbeeld de Nilan S en Nilan P maar in de winter zakken claims en specificaties door z’n hoeven: het luchtdebiet is te klein om er voldoende energie uit te halen en moet je bijverwarmen. (zie discussie/berekening/conclusie op Passief huis - Duurzame energie en installaties - GoT (discussie start op 26 maart 2025, mooi (bevestigend) antwoord op 25 mei). Andersom zal in de zomer juist de koelwens tekort schieten.

(7) omdat er sowieso luchttoevoer in iedere ruimte is, is het natuurlijk aantrekkelijk die inblaaslucht te verwarmen (winter) of te koelen (zomer). Zeker daarmee kan je sneller reageren. Maar… is dit nodig? Wel moet ik zeggen dat ik denk dat ‘koelen via de vloer(en)” niet heel makkelijk gaat. Op broeierige dagen kom je gauw onder het dauwpunt (= natte vloer). Met luchtinblaas kan je wezenlijk lager koelen (instromende luchttemperatuur tot onder dauwpunt), want condenswater wordt in de WP opgevangen en afgevoerd.

(8) omdat (zie 6) een WTW met daaraan een WP (bv die Nilan’s) in de echt koudere periodes tekort schiet, is een zelfstandige (grotere) warmtepomp gewenst. Dan hoeft de WTW niet ook een ingebouwde WP te hebben.

Daarmee gaat het naar de configuratie: (a) reguliere WP die warmte voor het huis levert en warm water levert (300l voorraadvat) in combinatie met (b) een reguliere WTW.

Maar: Wat is hier een goed warmteafgiftesysteem voor? (=vraag B). Zie (4): er komt sowieso vloerverwarming, dus dat suggereert een lucht/water warmtepomp maar (zie (6) en (7)) het is ook handig voor de snelle bijsturing om de inblaaslucht te verwarmen, dat suggereert een lucht/lucht warmtepomp. Is beiden te combineren? Ik heb nog nooit van een lucht/(lucht+water) warmtepomp gehoord, maar ik zie die combinatie als verwarmen/koelen via vloer in combinatie met via inblaaslucht toch wel als noodzakelijk.

Ervaringen? Tips? Voor de goede orde, het huis is niet klein, met de PassiefHuisspecificaties zouden we op een thermische warmtevraag in de winter van max 2500w uitkomen. Dus: de kleinste wp lijkt te volstaan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt domweg de warmtevraag niet om de vloer anders dan koud aan te laten voelen. De stookgrens van de woning zal heel erg laag liggen (Je hebt pas verwarming nodig als het best wel fris is... want er komt behoorlijk wat kWh warmte van jou en je huisgenoten, koken... etc.)

Hoeveel kWh op jaarbasis is de warmtevraag?

En hoeveel zal er gekoeld moeten worden? Een passief huis raakt zeer moeilijk warmte kwijt, want het is ontzettend goed in ... warmte tegen houden...

Mijn gevoel zegt de kleinste multisplit airco waar genoeg binnenunits (van weinig vermogen) op kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 18-07-2026 22:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:42
mijn notities door een AI. Misschien heb je er iets aan.

knip knip want ai dump

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 19-07-2026 09:38 ]

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:40
Ik zou ook eens kijken naar een comfopost van Zehnder. Die kun je op een lucht/water warmtepomp aansluiten en verwarmd of koelt je in te blazen lucht. Daar moet je voldoende capaciteit mee kunnen creëren en dan heb je wel een simpele installatie. Enige nadeel is dat je geïsoleerde ventilatiekanalen moet gebruiken als je ze niet instort in beton.

Ik hoop ook ooit een passiefhuis te mogen gaan bouwen en dit is er wel een die dan op mijn shortlist staat. Ik zou namelijk, als ik investeer in een goede schil, juist een zo eenvoudig mogelijke installatie willen. En dan voelt je hele woning voorzien van vloerverwarming toch wel wat overkill.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 12:19
Tieske88 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:44:
Ik zou ook eens kijken naar een comfopost van Zehnder. Die kun je op een lucht/water warmtepomp aansluiten en verwarmd of koelt je in te blazen lucht. Daar moet je voldoende capaciteit mee kunnen creëren en dan heb je wel een simpele installatie. Enige nadeel is dat je geïsoleerde ventilatiekanalen moet gebruiken als je ze niet instort in beton.

Ik hoop ook ooit een passiefhuis te mogen gaan bouwen en dit is er wel een die dan op mijn shortlist staat. Ik zou namelijk, als ik investeer in een goede schil, juist een zo eenvoudig mogelijke installatie willen. En dan voelt je hele woning voorzien van vloerverwarming toch wel wat overkill.
Of de comfoclime. Dan ben je helemaal klaar zonder extra buitenunit. Daar kun je mee verwarmen en koelen via de bestaande wtw kanalen. Met zo’n lage warmtevraag zou ik daarvoor gaan. Het is ook een eenvoudige oplossing omdat de module gewoon boven op de wtw wordt geplaatst. Zie ook dit topic voor ervaring met de comfoclime.

Vloerverwarming wordt wel een lastige met zo’n lage warmtevraag. Er hoeft dan denk ik echt maar water in van 22 graden. Wij doen het in onze woning uit 2000 al met 27 graden en dat voelt simpel weg niet warm. Zit wel iets verschil met de verdieping (ook dikke betonnen vloer). Maar lekkere warme voeten is niet het geval.

Ps deuren volop open in een passief huis in de zomer wordt wel een dingetje qua koelen trouwens als de warmte eenmaal in het huis zit krijg je het er echt heel moeilijk uit. Persoonlijk zou ik ze dichthouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Djvdb op 19-07-2026 07:50 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
leuke casus. Ik schat ook in dat je een snel systeem wilt met weinig vermogen EN mogelijkheid tot koelen. en pas op: koelen gaat veeeeel belangrijker worden dan je nu in de topicstart benoemt want elke zomer wordt warmer dan de vorige helaas.

verder zit je op:

multisplit airco

lucht water WP en fancoils (maar dan heb je echt een uitdaging qua minimumvermogen, bij dr veelgebruikte panasonic is dat al 2,5 kW)

iets met de ventilatie zoals de comfoclime

qua kosten wint de airco dit makkelijk, daarna denk ik dr L/W wp en dan de Comfoclime.

wat wil je zelf?

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 19-07-2026 08:32 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier wat ervaringen van iemand die nooit de intentie had om een passiefhuis te bouwen, maar daar in de praktijk wel erg dicht bij in de buurt komt (zeker gezien het feit dat vele "passiefhuizen" in de praktijk ook vaak vloerverwarming hebben):

Maar even per punt gereageerd:
  1. Wat is het doel om in de winter één dag zonder verwarming te kunnen? En hoe ver mag de temperatuur daarbij zakken? Hier zakt de temperatuur op een gemiddelde winternacht ongeveer een 0.3K, dus ca 1K per dag op een grijze winternacht. En dat met drie betonnen vloeren, dus zeer veel thermische massa.
  2. In de zomer overdag de tuindeuren volop open zetten is volkomen in tegenspraak met je "zeer energiezuinige" huis. Want dan warmt het binnen ontzettend op. Je wilt de warmte overdag juist buiten laten.
  3. Als je het hebt over energietransitie vergeet je nog een paar zaken: Zeer goede isolatie (dus ook drievoudig glas), WTW ventilatie en zonwering op Oost, Zuid en West. En vergeet de airco niet. Die heb je keihard nodig om binnen te kunnen ontvochtigen, waarna je de rest met de L/W kunt koelen.
  4. Vloerverwarming wil je overal (tot in je garage), om met lage temperatuur water te kunnen verwarmen, alle kamers te kunnen verwarmen en vooral ook de massa te kunnen koelen. Verder kun je in een zeer energiezuinige woning een "warme" vloer wel vergeten. Zo'n woning kun je verwarmen met water van 24 à 25 graden water. Hier wordt de vloer in het slechts korte stookseizoen (ca 4 maanden) maar een graad of zo warmer dan de rest, waardoor de vloer weliswaar niet koud is, maar ook nooit warm.
  5. Dus je wilt overdag koelen met de tuindeuren open? Dat gaat niet en kun je vergeten. De airco koude lucht laten blazen met de deuren open slaat uiteraard nergens op, maar ook de vloer koelen met de deuren open gaat niet, want de luchtvochtheid buiten is veel te hoog. Die vochtige lucht trek je naar binnen, en gaat condenseren op je vloer. Om effectief te kunnen koelen heb je een airco nodig die ontvochtigt. Om die droge lucht binnen te houden houdt je de deuren zo veel mogelijk dicht, en gebruik je een WTW met enthalpiewisselaar om het vocht ook bij het ventileren buiten te houden. En pas dan kun je effectief koelen met je L/W WP. Lees hierover ook maar eens mee in de diverse WP-topics. Alleen degenen die het vocht buiten houden, en binnen met een airco ontvochtigen, kunnen effectief koelen.
  6. Eens. Dergelijke systemen lijken leuk, maar hebben gewoon te weinig vermogen. Installeer maar gewoon een L/W WP en gebruik die om te koelen en te verwarmen. En daarnaast een WTW , ik zou een Zehnder Comfoair Q adviseren (heb ik zelf ook).
  7. Koelen/verwarmen via WTW-lucht werkt niet goed. Reken maar eens uit hoe weinig vermogen je daarmee over kunt brengen en check hoe bedroevend laag het rendement is. En ook hier weer: Je zit te denken over koelen / verwarmen met inlaatlucht, maar je wilt daarbij je tuindeuren overdag volledig open zetten? Dat idee moet je echt uit je hoofd zetten. Je kunt niet tegelijkertijd binnen koelen en ook de deuren vol open zetten. Dat slaat in alle opzichten echt nergens op.
  8. Dat klopt.
Wat je moet aanschaffen?
  • Een L/W met laag minimum vermogen van een degelijk merk, bijvoorbeeld Mitsubishi Electric (die kan al een drie-fasen model leveren vanaf 7 kW.)
  • Vloerverwarming op alle verdiepingen. Zonder poespas. Dus zonder buffervat en zoneregeling.
  • WTW-ventilatiesysteem met enthalpiewisselaar, maar zonder verdere poespas.
  • Airco op de bovenste verdieping.
  • Zoveel mogelijk beton binnen de geïsoleerde schil.
  • Dikke isolatie en drievoudig glas.
  • Zonwering voor alle ramen op oost, zuid en west.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:35
@Andrehj Ik zou je post wat aangepast in de topicstart van L/W laten zetten. En/of het Faq topic. _/-\o_

Wat ramen en deuren openzetten ben ik het volledig eens. Ik heb een huis uit 1978 wat goed is nageisoleerd. Als ik mijn L/L uitzet en ramen open stijgt de binnentemperatuur zelfs nu terwijl het op dit moment 18,7 graden buiten is en heb nu wel even de boel open staan om eens na weken even lekker te luchten (ventilatie A met roosters hier :'( ). Het is op 2 verdiepingen 22,6 graden en op zolder 23,2 graden.

Het blijft vreemd dat men wel snapt als je het 21 graden binnen wil hebben in de winter en de buitentemperatuur daaronder ligt men geen ramen open zet als je het in de zomer 22/23 binnen wil hebben en de buitentemperatuur daarboven ligt wel de ramen open zet. :?

Wat ook goed werkt is op de zonnige kanten warmtewerend glas van AGC. Ik heb dat op Zuid in alle kozijnen laten plaatsen ipv zonwering. Hier een serre met fors veel glas.

[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2026 11:18 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:53:

Het blijft vreemd dat men wel snapt als je het 21 graden binnen wil hebben in de winter en de buitentemperatuur daaronder ligt men geen ramen open zet als je het in de zomer 22/23 binnen wil hebben en de buitentemperatuur daarboven ligt wel de ramen open zet. :?
Ik word ook altijd raar aangekeken als ik de openslaande tuindeuren dicht houd als het buiten 25 graden is... Maar de volgende dag vragen ze hoe het toch kan dat het nog zo heerlijk koel is in huis ;).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
Andrehj schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:15:
Wat je moet aanschaffen?
  • Een L/W met laag minimum vermogen van een degelijk merk, bijvoorbeeld Mitsubishi Electric (die kan al een drie-fasen model leveren vanaf 7 kW.)
  • Vloerverwarming op alle verdiepingen. Zonder poespas. Dus zonder buffervat en zoneregeling.
Dit geld eigenlijk voor zo'n beetje elk huis als je het gewoon goed wil doen :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Tieske88
Djvdb schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Of de comfoclime. Dan ben je helemaal klaar zonder extra buitenunit. Daar kun je mee verwarmen en koelen via de bestaande wtw kanalen. Met zo’n lage warmtevraag zou ik daarvoor gaan. Het is ook een eenvoudige oplossing omdat de module gewoon boven op de wtw wordt geplaatst. Zie ook dit topic voor ervaring met de comfoclime.

Vloerverwarming wordt wel een lastige met zo’n lage warmtevraag. Er hoeft dan denk ik echt maar water in van 22 graden. Wij doen het in onze woning uit 2000 al met 27 graden en dat voelt simpel weg niet warm. Zit wel iets verschil met de verdieping (ook dikke betonnen vloer). Maar lekkere warme voeten is niet het geval.

Ps deuren volop open in een passief huis in de zomer wordt wel een dingetje qua koelen trouwens als de warmte eenmaal in het huis zit krijg je het er echt heel moeilijk uit. Persoonlijk zou ik ze dichthouden.
De comfoclime is denk ik leuk voor erbij, maar de capaciteit en het rendement zijn niet echt denderend dus zou ik niet als hoofdverwarming pakken. Plus je moet dan alsnog iets regelen voor de warmwater voorziening.
Hier wat ervaringen van iemand die nooit de intentie had om een passiefhuis te bouwen, maar daar in de praktijk wel erg dicht bij in de buurt komt (zeker gezien het feit dat vele "passiefhuizen" in de praktijk ook vaak vloerverwarming hebben):

Maar even per punt gereageerd:
  1. Wat is het doel om in de winter één dag zonder verwarming te kunnen? En hoe ver mag de temperatuur daarbij zakken? Hier zakt de temperatuur op een gemiddelde winternacht ongeveer een 0.3K, dus ca 1K per dag op een grijze winternacht. En dat met drie betonnen vloeren, dus zeer veel thermische massa.
  2. In de zomer overdag de tuindeuren volop open zetten is volkomen in tegenspraak met je "zeer energiezuinige" huis. Want dan warmt het binnen ontzettend op. Je wilt de warmte overdag juist buiten laten.
  3. Als je het hebt over energietransitie vergeet je nog een paar zaken: Zeer goede isolatie (dus ook drievoudig glas), WTW ventilatie en zonwering op Oost, Zuid en West. En vergeet de airco niet. Die heb je keihard nodig om binnen te kunnen ontvochtigen, waarna je de rest met de L/W kunt koelen.
  4. Vloerverwarming wil je overal (tot in je garage), om met lage temperatuur water te kunnen verwarmen, alle kamers te kunnen verwarmen en vooral ook de massa te kunnen koelen. Verder kun je in een zeer energiezuinige woning een "warme" vloer wel vergeten. Zo'n woning kun je verwarmen met water van 24 à 25 graden water. Hier wordt de vloer in het slechts korte stookseizoen (ca 4 maanden) maar een graad of zo warmer dan de rest, waardoor de vloer weliswaar niet koud is, maar ook nooit warm.
  5. Dus je wilt overdag koelen met de tuindeuren open? Dat gaat niet en kun je vergeten. De airco koude lucht laten blazen met de deuren open slaat uiteraard nergens op, maar ook de vloer koelen met de deuren open gaat niet, want de luchtvochtheid buiten is veel te hoog. Die vochtige lucht trek je naar binnen, en gaat condenseren op je vloer. Om effectief te kunnen koelen heb je een airco nodig die ontvochtigt. Om die droge lucht binnen te houden houdt je de deuren zo veel mogelijk dicht, en gebruik je een WTW met enthalpiewisselaar om het vocht ook bij het ventileren buiten te houden. En pas dan kun je effectief koelen met je L/W WP. Lees hierover ook maar eens mee in de diverse WP-topics. Alleen degenen die het vocht buiten houden, en binnen met een airco ontvochtigen, kunnen effectief koelen.
  6. Eens. Dergelijke systemen lijken leuk, maar hebben gewoon te weinig vermogen. Installeer maar gewoon een L/W WP en gebruik die om te koelen en te verwarmen. En daarnaast een WTW , ik zou een Zehnder Comfoair Q adviseren (heb ik zelf ook).
  7. Koelen/verwarmen via WTW-lucht werkt niet goed. Reken maar eens uit hoe weinig vermogen je daarmee over kunt brengen en check hoe bedroevend laag het rendement is. En ook hier weer: Je zit te denken over koelen / verwarmen met inlaatlucht, maar je wilt daarbij je tuindeuren overdag volledig open zetten? Dat idee moet je echt uit je hoofd zetten. Je kunt niet tegelijkertijd binnen koelen en ook de deuren vol open zetten. Dat slaat in alle opzichten echt nergens op.
  8. Dat klopt.
Wat je moet aanschaffen?
Ik snap jouw advies helemaal voor een energiezuinige nieuwbouwwoning waar goed over is nagedacht. Voor een echt passiefhuis vindt ik het persoonlijk wel een overkill aan installaties. Het idee achter een passiefhuis is dat je juist weinig installaties nodig zou moeten hebben om het comfortabel te houden (vandaar passief). Vaak wordt in de beschrijvingen dan ook gezegd dat je zo'n huis warm kunt houden met een haarfohn.

Als ik kijk naar het vermogen wat de TS aangeeft dat in de winter nodig is om het warm te houden is dat ook slechts 2,5 kW (ik ga ervan uit dat dit volgens de officiële warmteverliesberekning bij -10 is). Dan is er dus heel veel geïnvesteerd in isolatie en kierdichting en wil je ook niet nog eens 70k+ gaan investeren in installaties die vervolgens nauwelijks gebruikt hoeven worden (en een 7kW warmtepomp is dan behoorlijk overkill, van wat ik heb horen zeggen krijgen de nieuwe kleine Mitsubishi R290 (4 en 6 kW) een heel laag minimumvermogen van ca 1kW, die zou dan beter passen).

Verder uiteraard wel eens met je pleidooi voor het dichthouden van de ramen als het heet is, de WTW met empalthie, de dikke isolatie en triple glas, de zonwering e.d. (al hoort dat allemaal in wezen sowieso bij een passiefhuis dus ga ik ervan uit dat dat er al inzit).

• MotorBeast
@Tieske88 Nieuwe Arotherm Plus zit volgens mij op 200W minimum verbruik ook.

• Tieske88
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:38:
@Tieske88 Nieuwe Arotherm Plus zit volgens mij op 200W minimum verbruik ook.
Ja die zit op een minimum vermogen bij A7/W35 van 1,39kW inderdaad. Maar omdat er specifiek een Mitsubishi genoemd werd ben ik daar op verder gegaan.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Heb hier in een projectmatige nieuwbouwwoning een Stiebel Eltron WPL 09 ACS classic, die zit ook ongeveer rond dat minimumvermogen... Draait veel rustiger dan de Remeha van mijn ouders bij lage belasting... Dat is één grote pendelbak...

Uiteindelijk heb je sowieso een oplossing voor je tapwater nodig en vloerverwarming/koeling is in de praktijk toch een stuk comfortabeler (stiller, minder merkbaar) dan een airco... Dus een kleine warmtepomp met overal vloerverwarming is zo gek nog niet

Op het totale kosten plaatje van een huis is het uiteindelijk ook geen enorm bedrag... Als het echt goed doet wil je eigenlijk ook een w/w warmtepomp en een douche wtw

Vergis je ook niet in het belang van zonwering, ben hier heel happy met de buiten jaloezieën

• MotorBeast
@nooberke En nu krijg je een periode dat het buiten vochtig weer wordt door onweersbuien en buiten 30 graden. Hoe ga jij dat oplossen met alleen koeling met VV? Dan ben ik toch blij met mijn L/L waar dan liters vocht uitkomen. Plaats dan wat fancoils erbij zodat je condenserend kan koelen zodat je geen natte vloer krijgt. Als je 24/7 koelt met L/L hoor je overigens bijna niets. Mijn units draaien op de auto fanstand bijna altijd op de allerlaagste stand.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2026 16:06 ]

• nooberke
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:06:
@nooberke En nu krijg je een periode dat het buiten vochtig weer wordt door onweersbuien en buiten 30 graden. Hoe ga jij dat oplossen met alleen koeling met VV? Dan ben ik toch blij met mijn L/L waar dan liters vocht uitkomen. Plaats dan wat fancoils erbij zodat je condenserend kan koelen zodat je geen natte vloer krijgt. Als je 24/7 koelt met L/L hoor je overigens bijna niets. Mijn units draaien op de auto fanstand bijna altijd op de allerlaagste stand.
Met goede zonwering heb je niet veel vermogen nodig om te koelen... Met een water temperatuur van 18-20 graden blijft het hier prima rond de 22.5 op de begane grond. Als je uitgebreid kookt gaat hij wel ietsje omhoog.

Verder heb je mij ook niet horen zeg dat een airco of fancoil erbij niet prettig is... Het hangt ook beetje af hoe gevoelig je bent voor geluid. In de slaapkamerkamer en op zolder heb een LG multi split hangen sinds kort maar ook op de laagste stand hoor/voel je hem wel. Blij dat in die in de woonkamer niet nodig heb.

• MotorBeast
nooberke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Met goede zonwering heb je niet veel vermogen nodig om te koelen... Met een water temperatuur van 18-20 graden blijft het hier prima rond de 22.5 op de begane grond. Als je uitgebreid kookt gaat hij wel ietsje omhoog.

Verder heb je mij ook niet horen zeg dat een airco of fancoil erbij niet prettig is... Het hangt ook beetje af hoe gevoelig je bent voor geluid. In de slaapkamerkamer en op zolder heb een LG multi split hangen sinds kort maar ook op de laagste stand hoor/voel je hem wel. Blij dat in die in de woonkamer niet nodig heb.
Ik heb het niet over vermogen. Ik heb het over vocht. Nu hebben de meeste geluk dat de laatste zomers droog zijn maar als dat eens anders wordt met L/V van 90% buiten dan wordt het een heel ander verhaal. Dan is alleen koelen met VV echt niet lollig meer. Nu buiten LV rond de 40% dan is koelen met VV geen kunst nee.

Mijn Daikins zijn fluisterstil.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-07-2026 16:17 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:24

Jan2023

KISS

Het ligt er een beetje aan waar je woont , maar airco,s zijn in een stedelijke omgeving natuurlijk drama voor je omgeving.

Buiten wordt het alleen maar warmer door die dingen .!

Deze zomer eens geexperimenteerd met de warmtepomp op koelen , wat er dan aan warmte wordt uitgeblazen is echt bizar.

Passieve koeling door buitenzonwering verdient toch de voorkeur , en haal die stenen eens uit je tuin en plaats wat meer groen.

En hoelang is het nou echt niet draaglijk ? , dat gaat nog steeds over maximaal een week of zo , niet maanden lang.

Dat is nu eenmaal de tol van alle welvaart die we ons wensen aan te meten.

Voor mij nog geen airco , alweer dagenlang de schuifpui open , heerlijk bij zo,n 23 graden binnen,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
@Jan2023 In een goed geisoleerd huis krijg je je huis niet koel zonder koeling. Als ik hier vandaag de ramen en deuren openzet wordt het alleen maar warmer binnen. Zie mijn post om 10.53 uur. Isolatie is top in de winter, drama in de zomer. NB: Het wordt warmer buiten door al die slecht geisoleerde woning die in de winter zich scheel stoken aan gas. Iets van klimaatverandering door Co2. Daar zit HET probleem van de opwarming.

En nee ik ga niet slapen in 24/25 graden binnen. Ik koel met zonnepanelen (vandaag 2,5kWh door de L/L met 32kWh opbrengst) en mijn tuin is netjes groen met gazon en planten. Verder warmtewerend glas.

Maximaal 1 week? Ik weet het niet maar we hebben net de derde hittegolf achter de rug. Hier staat de L/L al 24/7 aan sinds begin juni. En het zal alleen maar warmer worden in de toekomst........helaas.

TS gaat een passieve woning bouwen. Eenmaal de warmte binnen krijg je dat er never nooit uit met wat raampjes open zetten en zeker niet tijdens hittegolven.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-07 09:31
Jan2023 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:35:
Het ligt er een beetje aan waar je woont , maar airco,s zijn in een stedelijke omgeving natuurlijk drama voor je omgeving.

Deze zomer eens geexperimenteerd met de warmtepomp op koelen , wat er dan aan warmte wordt uitgeblazen is echt bizar.

Passieve koeling door buitenzonwering verdient toch de voorkeur , en haal die stenen eens uit je tuin en plaats wat meer groen.

En hoelang is het nou echt niet draaglijk ? , dat gaat nog steeds over maximaal een week of zo , niet maanden lang.

Dat is nu eenmaal de tol van alle welvaart die we ons wensen aan te meten.

Voor mij nog geen airco , alweer dagenlang de schuifpui open , heerlijk bij zo,n 23 graden binnen,-)
Bomen vóór het huis of een klimop tegen de muren helpt om de zon instraling tegen te houden, evenals het wit schilderen van buiten muren, maar nee, buitenmuren moeten zichtbaar zijn en de modetint zwart hebben... geniaal om het huis warmer te maken.. dat wel.
En isolatie vertraagt alleen maar de energie overdracht.. houd het niet tégen.
Hier een diy fancoil onder en boven gevoed door panelen met Victron omvormer/ accu, houd het koel en droog. bomen of verf overbodig.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
uit de topicstart van het passiefhuistopic:
"Een passiefhuis is beter voor het milieu, doordat de techniek voor verwarmen kleiner is kun je ca €25000 besparen op installaties; geen vloerverwarming of radiatoren. Bij een passiefhuis zal vloerverwarming zo goed als niets doen. De normale manier is om via de luchtkanalen lucht van max 52 graden de ruimte in te brengen. Een passiefhuis is zodoende met een fohn te verwarmen, tegenwoordig gebruikt men daarvoor een airco."

dit omdat we de vraag van de TS wel verwachtte. brak geschreven.. dat wel... ik ga het herschrijven
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:53:..

....

Wat ook goed werkt is op de zonnige kanten warmtewerend glas van AGC. Ik heb dat op Zuid in alle kozijnen laten plaatsen ipv zonwering. Hier een serre met fors veel glas.
foei, in een passiefhuis topic praten over de grote gruwel van zonwerend glas? ;)

[ Voor 45% gewijzigd door technopeuter op 19-07-2026 19:37 ]

diskeltische lurker

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:00:
@Jan2023 In een goed geisoleerd huis krijg je je huis niet koel zonder koeling. Als ik hier vandaag de ramen en deuren openzet wordt het alleen maar warmer binnen. Zie mijn post om 10.53 uur. Isolatie is top in de winter, drama in de zomer. NB: Het wordt warmer buiten door al die slecht geisoleerde woning die in de winter zich scheel stoken aan gas. Iets van klimaatverandering door Co2. Daar zit HET probleem van de opwarming.

En nee ik ga niet slapen in 24/25 graden binnen. Ik koel met zonnepanelen (vandaag 2,5kWh door de L/L met 32kWh opbrengst) en mijn tuin is netjes groen met gazon en planten. Verder warmtewerend glas.

Maximaal 1 week? Ik weet het niet maar we hebben net de derde hittegolf achter de rug. Hier staat de L/L al 24/7 aan sinds begin juni. En het zal alleen maar warmer worden in de toekomst........helaas.

TS gaat een passieve woning bouwen. Eenmaal de warmte binnen krijg je dat er never nooit uit met wat raampjes open zetten en zeker niet tijdens hittegolven.
Ts geeft niet zoveel feedback tot nu toe , maar zou best kunnen dat zij prima kunnen leven met een binnentemperatuur die wat hoger ligt.

Die tendens dat je het niet meer redt zonder airco praten we ons zelf gewoon aan.

Een mens kan prima acclimatiseren.

Het is toch gewoon heerlijk zomerweer.

;)

Uiteraard moeten we wel af van die modieuze gevels met heel veel glas in de nieuwbouw maar dat is gewoon een kwestie van eisen stellen , net als die trend van lichtstraten in gevels op de zonkant.

8)7

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
laat je een huis bouwen waarvan jij denkt dat het aan de passief huis norm voldoet of laat je en passief huis ontwerpen en bouwen door een gecertificeerd passief huis ontwerper en bouwer? als dat laatste de werkelijkheid is dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.

als dat eerste de werkelijkheid is dan is het misschien zinvol om over te stappen naar dat laatste, dan gaat het zeker goed in 1 keer.

je kan ook zelf de/een cursus passief huis bouwen volgen. dan weet je ineens heel veel meer. Ik heb deze gedaan https://kennisinstituutkern.nl/aanbod/praktijkcursus-passief-bouwen-en-renoveren/ niet normaal wat je dan als info hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MotorBeast
Jan2023 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Ts geeft niet zoveel feedback tot nu toe , maar zou best kunnen dat zij prima kunnen leven met een binnentemperatuur die wat hoger ligt.

Die tendens dat je het niet meer redt zonder airco praten we ons zelf gewoon aan.

Een mens kan prima acclimatiseren.

Het is toch gewoon heerlijk zomerweer.

;)

Uiteraard moeten we wel af van die modieuze gevels met heel veel glas in de nieuwbouw maar dat is gewoon een kwestie van eisen stellen , net als die trend van lichtstraten in gevels op de zonkant.

8)7
Dan zou ik ook de verwarming niet meer aan zetten in de winter met je WP. Aan 15 graden binnen kan je ook wennen en met je WP maak je het alleen maar kouder buiten. Zo kunnen we bezig blijven. Zo..... nu een potje voetbal kijken in mijn koele woonkamer.

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:49:
[...]

Dan zou ik ook de verwarming niet meer aan zetten in de winter met je WP. Aan 15 graden binnen kan je ook wennen en met je WP maak je het alleen maar kouder buiten. Zo kunnen we bezig blijven. Zo..... nu een potje voetbal kijken in mijn koele woonkamer.
Doe ik even de schuifpui dicht , het wordt nu wat fris binnen.

(y)

• Andrehj
  • Niet online
Sorry, maar dit is echt complete onzin. Denk maar eens even na. Als je de warmte (met bomen of zonwering) buiten houdt, waar blijft die dan? Inderdaad. Die trekt de woning niet in en blijft dus buiten.
Als je nu eerst diezelfde warmte de woning in laat trekken en er daarna met een L/W of L/L WP weer uit pompt, dan is er onder aan de streep niks veranderd.
Blijft over het energieverbruik. Die paar honderd Watt komt anno 2026 uiteraard van je PV (wat elke nieuwbouwwoning heeft). En gezien de lage teruglevertarieven is die voor de energiebedrijven nauwelijks wat waard. Zeker overdag, als een wat hoger verbruik alleen maar helpt om het net stabiel te houden. Zolang je die warmtepomp dus overdag laat koelen is de netto warmtetoename buiten dus nul.
Als men een stad echt koeler wil krijgen, moet je alle daken wit schilderen. Een beetje woning heeft meer dan 100 m² aan dak. Midden overdag is de warmte-instraling van de zon zo'n 1000 W/m², waardoor zo'n donker dak maar liefst 100 kW aan warmte uitstraalt naar de omgeving. Die 200 Watt die een airco continu verbruikt valt daar echt compleet bij in het niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TomVH2
Wij wonen in een passiefhuis waarvan de PHPP-berekening uitkomt op 12,5 kWh/m².jaar en een piekverwarmingsvermogen van ongeveer 1,5 kW. De woning heeft een woonoppervlakte van 170 m². Vorig jaar bedroeg het energieverbruik voor verwarming ongeveer 450 kWh met een lucht/water-warmtepomp en twee fancoils. Er staat één fancoil per verdieping. De installatie werkt met een vaste aanvoertemperatuur van 35°C voor verwarmen en 10°C voor koelen.
No Hands schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:49:
laat je een huis bouwen waarvan jij denkt dat het aan de passief huis norm voldoet of laat je en passief huis ontwerpen en bouwen door een gecertificeerd passief huis ontwerper en bouwer? als dat laatste de werkelijkheid is dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.
Nu maak je mij wel heel nieuwsgierig. Ik heb zelf (in België) een huis ontworpen en gebouwd volgens de passiefhuis standaard en hiervoor opleidingen gevolgd, boeken gelezen, passipedia account, design PH, PHPP, bouwknoopberekeningen.... Maar de keuze voor verwarming en SWW bleef moeilijk. Dus welke oplossingen worden volgens jou gehanteerd waardoor de vraag hier niet gesteld hoef te worden? Ik ben echt heel benieuwd.

Want een gecertificeerde passief woning mag volgens mij ook verwarmd worden met een elektrisch vuurtje. Het is nu wel al een tijdje geleden maar volgens mij, zo uit het hoofd, zijn er in PHPP 9 geen criteria voor het verwarmingssysteem. Wel worden alle warmteverliezen/winsten ingerekend en eventueel de warmtepompboiler.

Ik heb voor mijzelf het streefdoel opgelegd om met 1000kwh.jaar voor SWW en verwarming.
Tieske88 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:44:
Ik zou ook eens kijken naar een comfopost van Zehnder. Die kun je op een lucht/water warmtepomp aansluiten en verwarmd of koelt je in te blazen lucht. Daar moet je voldoende capaciteit mee kunnen creëren en dan heb je wel een simpele installatie.
Ik heb het zelf niet volledig doorgerekend maar 1. Je blaast warme lucht in de slaapkamers wat mij gevoelsmatig minder logisch lijkt en 2. de COP is waarschijnlijk brak want je moet de lucht opwarmen naar 50°C om de benodigde capaciteit te bekomen en 3. die WP moet dan 24/24 draaien, 4. ik heb 2 woningen bezocht die zo verwarmen en die eigenaren waren toch niet zo enthousiast.

Ik heb onlangs nog eens een webinar bekeken en daar werd 1 afgiftepunt per verdieping aangehaald als de deuren open blijven.
nooberke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:52:
Vergis je ook niet in het belang van zonwering, ben hier heel happy met de buiten jaloezieën
Welke heb je? Welke hoek hanteer je van de lamellen i.f.v. de stand van de zon? Hoe stuur je ze aan?
Fr33z schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:30:
verder zit je op:

multisplit airco

...
Nadeel: beperkte lengte koelleidingen en je moet nog iets voorzien voor SWW.

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• Fr33z
interessante info! heb even gekeken, volgens daikin is de max ledinglengte bij hun kleinere multisplits 30m en bij iets grotere vermogens 50m. Dat moet toch prima gaan?

leuke optie voor tapwater: https://www.daikin.nl/nl_nl/consument/products-and-advice/product-categories/air-conditioners/multi-plus-split.html

heb het in NL nog nooit gezien maar wel een gaaf concept

• Ronald
  • Nu online
@Fr33z douched prima zo’n multi dinges… Panasonic heeft het ook…

Staat bij een vriendin in een studio appartement in voormalig kantoorgebouw…

En dat verhaal over leidinglengte ….. sinds wanneer is dat een probleem in de praktijk… de toegestane lengtes zijn riant voor vrijwel overal in een woning…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 12:19
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2026 @ 02:47:
interessante info! heb even gekeken, volgens daikin is de max ledinglengte bij hun kleinere multisplits 30m en bij iets grotere vermogens 50m. Dat moet toch prima gaan?

leuke optie voor tapwater: https://www.daikin.nl/nl_nl/consument/products-and-advice/product-categories/air-conditioners/multi-plus-split.html

heb het in NL nog nooit gezien maar wel een gaaf concept
Dit is de nieuwere zowel L/L als L/W

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:21
In mijn geronoveerde jaren 70 woning met 30kWh/m2 op jaarbasis heb ik in de praktijk op de bovenverdieping geen verwarming nodig en op de benedenverdieping geen koeling.

In een passief huis moet het theoretisch helemaal zonder kunnen maar verwarmen boven is hoe dan ook uitgesloten. Met actieve koeling op de bovenverdieping moet het beneden ook goed blijven.

Warme voeten ga je hoe dan ook niet krijgen. De vloerverwarming zal maximaal een paar uur per dag op bijvoorbeeld 24 graden draaien. Ik zie geen enkele functie voor vloerverwarming op andere verdiepingen. Actief en condenserend koelen moet je naar mijn mening hoe dan ook willen (vloeken in de passief kerk).

Simpelste oplossing één L/L met 2 binnenunits:
1x op ouderslaapkamer of gang/zolder voor koelen
1x op bg voor beetje verwarmen

In de basis moet dat gewoon voldoende zijn voor passief. Maar, je moet toch nog iets met SWW en dan komt de optie L/W i.c.m. vloerverwarming in beeld (maar verwacht er niet te veel van). Optie om te werken met fancoil op apart circuit zodat condenserend koelen mogelijk is; dan kan alles op één warmtepomp.

Als je het hele huis vol installaties hangt had je achteraf beter niet voor passief kunnen gaan. De vraag of de stap van Rc 6 naar Rc10 dan zelfs energetisch nog terugverdiend wordt (niet alleen financieel).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 20-07-2026 08:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-07 16:43

Dit vind ik absurde logica. Moeten we in de winter dan ook geen warmtepompen gebruiken omdat de omgeving dan afkoelt?

In het Nederlandse klimaat anno 2026 kan je bijna niet zonder actieve koeling. De eerste stappen zijn inderdaad goed isoleren, direct zonlicht buitenhouden en doorluchten. Maar dat is niet meer genoeg tegenwoordig.

• assje
japie06 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:32:
Dit vind ik absurde logica. Moeten we in de winter dan ook geen warmtepompen gebruiken omdat de omgeving dan afkoelt?
Het laat zien dat de werking van een warmtepomp niet doorgrond wordt en het niet lukt om dit integraal te beschouwen.

Maar, ook gewoon off-topic dus laten we die discussie laten voor wat het is. Meer iets voor de duurzame kroeg waar het toevallig afgelopen week nog besproken is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-07 15:42
@AndredB Heb je al gerekend aan een nilan compact P of vergelijkbaar? Of iemand dat laten doen? Want met 2,5 kW warmteverlies ga je wel in de buurt komen van haalbaar zonder al te veel elektrische bijstook verwacht ik.

Een andere optie die ik nog niet genoemd zie, maar zelf wel mooi vind is overal vloerverwarming/koeling icm met een bodemwarmtepomp en WTW. Zeker voor een passief huis zullen de warmtevraag en koudevraag een redelijke balans hebben. De WTW zou je dan kunnen combineren met een ComfoFond (voorverwarmer en koeler op je bodembron) of Comfopost (naverwarmer/koeler), waarmee je in de zomer de luchtvochtigheid nog een stukje omlaag kunt brengen.

Zoals eerder al genoemd zul je weinig merken van een warme vloer bij vloerverwarming door je kleine warmteverlies.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-07 17:58
Djvdb schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:59:
[...]

Dit is de nieuwere zowel L/L als L/W
Totaal ongerelateerd aan het topic. Maar het verbaasd me echt hoe ouderwets lelijk die "nieuwe" buitenunit is. Je ziet allemaal mooie ontwerpen voorbij komen van vele startups en dan levert zo'n groot bedrijf een dergelijk ontwerp af. Een lelijke pleister op je droom woning.

Wel mooie techniek.

• Fr33z
waarom.is SWW moeilijk met aircos dan? je kunt vrij simpel OF een tank op laten warmen door de airco-buitenunit zelf zoala ik linkte OF je zet gewoon een warmtepompboiler neer. toch geen reden om dan ineens een veel.duurdere L/W wp neer te zetten?

• nooberke
TomVH2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:29:

Welke heb je? Welke hoek hanteer je van de lamellen i.f.v. de stand van de zon? Hoe stuur je ze aan?
Wij hebben ze van Roma, de Somfy motoren zijn aan te sturen via Somfy Tahoma (daarna ook te integreren in bijvoorbeeld Home Assistant)

Aan bijvoorbeeld de west kant gaan ze automatisch begin van de middag naar een stand met de lamellen vrij plat, bij afwezigheid in een ruimte zet ik ze helemaal dicht en bij aanwezigheid kantel ik ze begin van de avond wat verder.

Heb ze nog niet zo lang, het lastige aan automatiseren is dat op tijd lastig is aangezien de stand van de zon door het jaar heen veranderd.

• assje
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:22:
waarom.is SWW moeilijk met aircos dan? je kunt vrij simpel OF een tank op laten warmen door de airco-buitenunit zelf zoala ik linkte OF je zet gewoon een warmtepompboiler neer. toch geen reden om dan ineens een veel.duurdere L/W wp neer te zetten?
Als je SWW kunt maken met een "airco" (L/L warmtrpomp) dan IS het een L/W warmtepomp. Het is me dus niet duidelijk wat je hier bedoelt.

• assje
~[b]Andrehj schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:15:
• Eens. Dergelijke systemen lijken leuk, maar hebben gewoon te weinig vermogen. Installeer maar gewoon een L/W WP en gebruik die om te koelen en te verwarmen. En daarnaast een WTW , ik zou een Zehnder Comfoair Q adviseren (heb ik zelf ook).
• Koelen/verwarmen via WTW-lucht werkt niet goed. Reken maar eens uit hoe weinig vermogen je daarmee over kunt brengen en check hoe bedroevend laag het rendement is.
~[/list]
Maar voor een passief huis moet dit wel kunnen voldoen en is in de basis de standaard oplossing. Maar, ik vermoed dat de kleinste L/W al snel competetief zal zijn (met meer mogelijkheden)

• ZeRoC00L
  • Niet online

Wat je moet aanschaffen?
3 fase WP voor een passief huis?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Andrehj
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:18:
3 fase WP voor een passief huis?
Voor het vermogen is dat uiteraard niet nodig, maar het is wel heel lekker voor je faseverdeling.
En OP wil een woning met zeer veel thermische massa. Dan is een minimum vermogen van ca 3 kW (bij Mitsubishi Electric) echt geen enkel probleem. Je hebt dan nog steeds maar 1 run per dag (ik spreek uit ervaring). Uiteraard moet je wel werken zonder lastige zoneregeling, want die gaat dat ontzettend frustreren.

• gertjan!
  • Niet online
nooberke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Heb ze nog niet zo lang, het lastige aan automatiseren is dat op tijd lastig is aangezien de stand van de zon door het jaar heen veranderd.
De stand van hemellichamen volgen een bekend en cyclisch schema, dus dat lijkt me toch een klus die te automatiseren is middels een astronomische klok

[ Voor 4% gewijzigd door gertjan! op 20-07-2026 10:54 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-07 13:15
assje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Als je SWW kunt maken met een "airco" (L/L warmtrpomp) dan IS het een L/W warmtepomp. Het is me dus niet duidelijk wat je hier bedoelt.
Je hebt ook systemen die kunnen wisselen. Dus één buitenunit voor binnenunit-airco en SWW. Dus zowel L/L als L/W. Uiteraard kun je dan niet tegelijk koelen en je SWW verwarmen.

Een voorbeeld hiervan is het Daikin Multi+ systeem. Ik heb nog geen andere merken gevonden, maar zullen er vast zijn.

En verder:

Vloerverwarming lijkt me inderdaad niet nodig. Ik heb een appartement met mechanische ventilatie zonder WTW en heb alleen een beetje warme vloer als het onder 0 graden komt buiten. Dus ik zou dat geld lekker in je zak houden en op je benedenverdieping centraal een airco-unit (je kan ook voor een vloermodel gaan, die lijkt op een radiator/fancoil en wellicht wat beter voor verwarming) hangen voor je verwarming en voor dat geld een paar goede pantoffels halen (ik heb Glerups, heeeerlijk _/-\o_ ).

Ik snap je wens voor warme voeten, wat je echter echt wil is een comfortabel huis. En dat krijg je door je passieve huis, ongeacht of je vloerverwarming hebt of niet. Als het nu onder 0 graden is, heb ik warme voeten, maar kan ik niet op mijn bank zitten omdat het ongelofelijk tocht in mijn appartement door de roosters die ik heb.

Ik snap ook je wens voor verwarming/koeling via ventilatie. Probleem is alleen dat het ventilatiesysteem niet genoeg debiet heeft om de warmte/koude af te geven. In de VS hebben ze systemen die er op lijken, maar die hebben weer geen WTW. Een systeem, waarbij je ventilatie, koeling, verwarming en WTW in één combineert zou perfect zijn, maar is gewoon ongelofelijk complex. Probeer het maar eens uit te tekenen. Als ze er wel zijn, hoor ik het graag trouwens, want dit wil ik ook. Het dichtste wat daar nu in de buurt komt is een kanaalairco i.c.m. balansventilatie met WTW, maar dan krijg je wel heel veel ventielen, buizen en luchtstromen, dus daar zou ik zelf niet aan gaan en ik denk dat je dan de eerste bent in NL.

Wellicht dat jouw perfecte systeem over een jaar of 10-20 op de markt komt, dus houdt alvast wat extra ruimte vrij in je technische ruimte :).

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:19
Ronald schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:20:
Je hebt domweg de warmtevraag niet om de vloer anders dan koud aan te laten voelen. De stookgrens van de woning zal heel erg laag liggen (Je hebt pas verwarming nodig als het best wel fris is... want er komt behoorlijk wat kWh warmte van jou en je huisgenoten, koken... etc.)

En hoeveel zal er gekoeld moeten worden? Een passief huis raakt zeer moeilijk warmte kwijt, want het is ontzettend goed in ... warmte tegen houden...

Mijn gevoel zegt de kleinste multisplit airco waar genoeg binnenunits (van weinig vermogen) op kunnen.
Ik deel die mening, en een daikin multi+ kan zowaar interessant zijn: je kunt sww EN airco's op hetzelfde systeem hangen. Een beetje slim configureren zodat de buitenunit in ecomode draait (= gewoon een harde cap op grofweg 60% power), en je meerdere binnenunits tegelijk laat werken tegelijkertijd, en dan heb je tevens een mooi hoge SCOP.

Toevallig van de week nog een gepland passiefhuis* zitten simuleren in energyplus, en daaruit blijkt dat de allerbelangrijkste component is dat je kantelbare louvres hebt met een goed ingerichte MPC die elk straaltje zon buiten houdt in de zomer. Al was dat wel betonbouw met een kelder, geen HSB.

*het voldoet net aan de PHPP normen en heeft zelfs geen keldervloer isolatie (wel keldermuurisolatie), maar met een goed ingerichte MPC kom je toch onder de 5kwh/m2/y thermisch bij betonbouw. Dat past ook binnen het punt van iemand anders; standaard passiefbouw is extreem gevoelig voor oververhitting, let hier dan ook echt op.

Edit, ik zie dat mijn bovenbuurman @1Will ook goeie tips heeft. :+

• nooberke
gertjan! schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:52:
[...]

De stand van hemellichamen volgen een bekend en cyclisch schema, dus dat lijkt me toch een klus die te automatiseren is middels een astronomische klok
Klopt, ik heb die optie in Tahoma nog niet gevonden...Mocht je ervaring hebben hoor ik het graag...Moet er binnenkort is goed mee gaan stoeien. Wat ik al wel heb gevonden is xx na dageraad die gebruik ik voor het rolluik en het knikarmscherm

Wat extra lastig is, de "percentages" kanteling zijn niet eenduidig. Als je van "open" naar 60% kantelt is het resultaat anders dan als je van 40% naar 60% kantel helaas.

• assje
Andrehj schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:28:
Voor het vermogen is dat uiteraard niet nodig, maar het is wel heel lekker voor je faseverdeling.
En OP wil een woning met zeer veel thermische massa. Dan is een minimum vermogen van ca 3 kW (bij Mitsubishi Electric) echt geen enkel probleem. Je hebt dan nog steeds maar 1 run per dag (ik spreek uit ervaring). Uiteraard moet je wel werken zonder lastige zoneregeling, want die gaat dat ontzettend frustreren.
Het is houtskeltbouw dus per definitie een woning met relatief kleine thermische massa.

Ik heb een woning met enorme thermische massa en niet op niveau passief geisoleerd en mijn 8kW wamrtepomp draai alleen maar langer dan een paar uur per dag als het onder nul is.

TS kan kijken naar 4kW (kleinst mogelijk) met specifiek focus op laag minimum vermogen.

• assje
1Will schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:04:
Je hebt ook systemen die kunnen wisselen. Dus één buitenunit voor binnenunit-airco en SWW. Dus zowel L/L als L/W. Uiteraard kun je dan niet tegelijk koelen en je SWW verwarmen.
Ja, maar vrij onbekend en ongebruikelijk in NL. Ik durf er vanuit te gaan dat dit een duurdere oplossing gaat zijn (maar ben benieuwd naar referenties in NL).

Directe concurentie is een L/W met fancoil waarmee je ook condenserend kan koelen. Lastiger qua geisoleerd koelcircuit en zones maar wel meer bekende techniek in NL.

• Fr33z
assje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Ja, maar vrij onbekend en ongebruikelijk in NL. Ik durf er vanuit te gaan dat dit een duurdere oplossing gaat zijn (maat ben benieuwd naar referenties in NL).

Directe concurentie is een L/W met fancoil waarmee je ook condenserend kan koelen. Lastiger qua geisoleerd koelcircuit en zones maar wel meer bekende techniek in NL.
nee joh, is voor prima prijs te regelen. zal zo ff opzoeken

aanvulling: een prijslijstje van de spullen -

- tapwater tank 180 L - 2200 euro https://www.technim.nl/p/warmtapwatertank-multi-180-liter/

- buitenunit 2400 euro https://www.technim.nl/p/multi-buitendeel-5-2-kw-4-poorts/

- 2x binnenunit bijv deze a 2 x 500 euro = 1000 euro https://www.technim.nl/p/wandmodel-comfora-3-5-kw/

Totaal zit je rond de 5400 euro spul. ik denk daarmee wel een stukje goedkoper dan een L/W wp, stel dat je die koopt voor 4000 euro. Dan nog 2 x fancoil erbij voor 500-700 euro en een SWW-tank a 1500 euro. Kom je rond de 6900 euro aan spullen.

verschil is dat er op L/W wel ISDE zit en op L/L op zich niet. Installatiewerk schat ik bij beide in als ongeveer even moeilijk/makkelijk dus vergelijkbare kosten.

[ Voor 48% gewijzigd door Fr33z op 20-07-2026 13:16 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-07 13:15
assje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Ja, maar vrij onbekend en ongebruikelijk in NL. Ik durf er vanuit te gaan dat dit een duurdere oplossing gaat zijn (maat ben benieuwd naar referenties in NL).

Is in principe gewoon een airco, dus zo onbekend en duurder zal het niet zijn, zit alleen wat extra's in t.o.v. een normaal systeem. Volgens mij zijn fancoils wat slechter in het ontvochtigen en dat is in geval van TS een nadeel omdat de koeltevraag meevalt (en in geval van open deuren bij 30 graden, wil je ook een hogere ontvochtigingscapaciteit)
Maar volgens mij komt de keuze dus wel een beetje neer op een fancoil systeem of een aircosysteem. En daar zijn genoeg topics over, dus die keuze laat ik aan TS.

• Fr33z
1Will schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:48:
[...]

Is in principe gewoon een airco, dus zo onbekend en duurder zal het niet zijn, zit alleen wat extra's in t.o.v. een normaal systeem. Volgens mij zijn fancoils wat slechter in het ontvochtigen en dat is in geval van TS een nadeel omdat de koeltevraag meevalt (en in geval van open deuren bij 30 graden, wil je ook een hogere ontvochtigingscapaciteit)
Maar volgens mij komt de keuze dus wel een beetje neer op een fancoil systeem of een aircosysteem. En daar zijn genoeg topics over, dus die keuze laat ik aan TS.
nee hoor, fancoils kunnen net zo hard of zacht ontvochtigen als een airco. Alles staat of valt met de temperatuur van het water dat je er langs kunt sturen.

• Andrehj
  • Niet online
assje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:38:
Het is houtskeltbouw dus per definitie een woning met relatief kleine thermische massa.
Hm, dat stukje had ik even gemist. @AndredB : Je wens voor houtskeletbouw is nogal in tegenspraak met je doel om veel thermische massa binnen de geïsoleerde schil te willen. Ben je je daarvan bewust? Hier werkt het systeem van thermische massa erg goed omdat er drie dikke betonnen vloeren liggen, en bovendien gemetselde muren. Bij houtskeletbouw wordt dat wel een ander verhaal.

• Andrehj
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:48:

- tapwater tank 180 L - 2200 euro https://www.technim.nl/p/warmtapwatertank-multi-180-liter/

- buitenunit 2400 euro https://www.technim.nl/p/multi-buitendeel-5-2-kw-4-poorts/

- 2x binnenunit bijv deze a 2 x 500 euro = 1000 euro https://www.technim.nl/p/wandmodel-comfora-3-5-kw/

Totaal zit je rond de 5400 euro spul. ik denk daarmee wel een stukje goedkoper dan een L/W wp, stel dat je die koopt voor 4000 euro. Dan nog 2 x fancoil erbij voor 500-700 euro en een SWW-tank a 1500 euro. Kom je rond de 6900 euro aan spullen.

verschil is dat er op L/W wel ISDE zit en op L/L op zich niet. Installatiewerk schat ik bij beide in als ongeveer even moeilijk/makkelijk dus vergelijkbare kosten.
Wat een mooi systeem! Die kende ik helemaal niet. Moet daar niet nog iets qua bediening bij?
Dit lijkt ook ideaal om een niet te grote bestaande woning van het gas af te krijgen zonder dat je VVW etc moet aanleggen.

• MotorBeast
Andrehj schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Wat een mooi systeem! Die kende ik helemaal niet. Moet daar niet nog iets qua bediening bij?
Dit lijkt ook ideaal om een niet te grote bestaande woning van het gas af te krijgen zonder dat je VVW etc moet aanleggen.
Mij niet. Jaren met L/L verwarmd en ik moet er niet aan denken dat bij echte koude de L/L niets doet terwijl je SWW aan het maken bent. Brrrrrrrrrrrrrrrrr. Gewoon hier de L/W op bestaande radiatoren en gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 18:11 ]

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:29

DIY

MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Mij niet. Jaren met L/L verwarmd en ik moet er niet aan denken dat bij echte koude de L/L niets doet terwijl je SWW aan het maken bent. Brrrrrrrrrrrrrrrrr. Gewoon hier de L/W op bestaande radiatoren en gaan.
1) Bij een multisplit word het vermogen over de verschillende binnenunits verdeelt. de multi+ kan dat ook tegelijk met hydro unit (sww) en eventuele l/l binnen units kijkt me?
2) Bij een passiefhuis word het niet koud als je een (paar) uur sww maakt, dus ‘brr koud’ is onzin.

Mij lijkt de Multi+ / X series een top systeem voor een eenvoudige installatie in lage energie woning waar ook koeling nodig is en je geen afzonderlijke verwarming/koeling/sww installaties wil.

Het systeem ondersteund ook kanaal units. Als je die toepast heb je zelfs geen zichtbare L/L binnenunits.

[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 20-07-2026 20:07 ]

• MotorBeast
DIY schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:59:
[...]

1) Bij een multisplit word het vermogen over de verschillende binnenunits verdeelt. de multi+ kan dat ook tegelijk met hydro unit (sww) en eventuele l/l binnen units kijkt me?
2) Bij een passiefhuis word het niet koud als je een (paar) uur sww maakt, dus ‘brr koud’ is onzin.

Mij lijkt de Multi+ een top systeem voor een eenvoudige installatie in lage energie woning waar ook koeling nodig is en je geen afzonderlijke verwarming/koeling/sww installaties wil.
Ik reageerde op @Andrehj die deze oplossing zag voor bestaande woning. Lijkt me stug dat die passief zijn. ;) Als je dan overigens gelijktijdig zowel wil verwarmen en SWW wil maken heb je een joekel van een multi nodig met alle nadelen van dien omdat je dan weer een hoog minimaal vermogen hebt. Lekker man een pendelende L/L die continue aan/uit gaat. :N

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:29

DIY

MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:06:
[...]

Ik reageerde op @Andrehj die deze oplossing zag voor bestaande woning. Lijkt me stug dat die passief zijn. ;) Als je dan overigens gelijktijdig zowel wil verwarmen en SWW wil maken heb je een joekel van een multi nodig met alle nadelen van dien omdat je dan weer een hoog minimaal vermogen hebt. Lekker man een pendelende L/L die continue aan/uit gaat. :N
Voor sww is niet heel veel vermogen nodig. Ter vergelijk; Een warmtepompboiler is elektrisch zo’n 700W en thermisch 2100-2800W. Dat staat gelijk aan een kleine L/L binnenunit. Een gigantische buitenunit is dus niet nodig om tegelijk een kleine energiezuinig woning -waar Andrej het over heeft- te verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door DIY op 20-07-2026 20:31 ]

• MotorBeast
DIY schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Voor sww is niet heel veel vermogen nodig. Ter vergelijk; Een warmtepompboiler is elektrisch zo’n 700W en thermisch 2100-2800W. Dat staat gelijk aan een kleine L/L binnenunit. Een gigantische buitenunit is dus niet nodig om tegelijk een kleine energiezuinig woning -waar Andrej het over heeft- te verwarmen.
Reken maar uit dan. Een woning met 45m2 woonkamer, 45 m2 1e en 45m2 zolder. Lijkt me een vrij gemiddelde woning. Ik wilde sowieso destijds mijn woonkamer hier al niet op een multi hebben vanwege het veel te hoge minimum vermogen.

• Ronald
  • Nu online
Generaliseren generaliseren...

Ik ken een aantal bi en zelfs trisplits met 1kW minimum thermisch vermogen... Vergelijkbaar met minimaal een heel aantal singlesplits.

• MotorBeast
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:19:
Generaliseren generaliseren...

Ik ken een aantal bi en zelfs trisplits met 1kW minimum thermisch vermogen... Vergelijkbaar met minimaal een heel aantal singlesplits.
Maar geen Daikin denk ik. Mijn duo doet dat niet.

• AndredB
Ronald schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:20:
...

Ontwerp: beneden en boven tesamen ~250m2. Met de PassiefHuisnorm van jaargebruik (thermisch) < 15kWh/m2 is dat een jaargebruik van <3750kWh (th). Als je heel slecht rekent met een CoP van 3, is dat dus <1250kWh(e). Ook zegt de PHnorm: energieverlies op koudste dag < 10W/m2. Dus P < 2500W (ook thermisch, dus). En weer door 3 delen om het electrisch te weten.

• AndredB
TomVH2 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:16:
mijn notities door een AI. Misschien heb je er iets aan.

[mbr]knip knip want ai dump[/mbr]
@TomVH2 : ben ik de enige die hier geen link heeft? Zou je die er alsnog kunnen zetten?

• AndredB
No Hands schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:49:
>laat je een huis bouwen waarvan jij denkt dat het aan de passief huis norm voldoet of laat je en passief huis ontwerpen en bouwen door een gecertificeerd passief huis ontwerper en bouwer? als dat laatste de werkelijkheid is dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.

Wij hebben een PHarchitekte in de arm genomen (Atelier10-15), uit Duitsland, dus wat wil je nog meer :-). Maar zij doet niet het ontwerpen van de technische installatie, daarom komen de vragen bij mij vandaan.

>Ik heb deze gedaan https://kennisinstituutkern.nl/aanbod/praktijkcursus-passief-bouwen-en-renoveren/ niet normaal wat je dan als info hebt.
Ik dacht dat dat niet voor particulieren was. En ja, uiteindelijk gaat een aannemer het huis bouwen. Dit laatste verdient nuancering: we willen een casco kopen bij een grote Duitse prefab houtskeletbouwleverancier. Dus: NLaannemer maakt fundering, HSBleverancier plaatst huis, NLaannemer maakt het af. De HSBleverancier bouwt vaker Passief Huizen (Passiv Hauser, zagt man, glaubt ich...)

• TomVH2
nooberke schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Wij hebben ze van Roma, de Somfy motoren zijn aan te sturen via Somfy Tahoma (daarna ook te integreren in bijvoorbeeld Home Assistant)

Aan bijvoorbeeld de west kant gaan ze automatisch begin van de middag naar een stand met de lamellen vrij plat, bij afwezigheid in een ruimte zet ik ze helemaal dicht en bij aanwezigheid kantel ik ze begin van de avond wat verder.

offtopic:
Ik was benieuwd of je iets kant en klaar gevonden had. Ik heb uren gespendeerd aan het vinden van iets kant en klaar maar niet gevonden. Vandaar dat ik de vraag stelde. Ik heb het nu zo opgelost. Werkt echt perfect. Lamellen kantelen mooi mee met de zon. Geen streepje zon binnen en maximaal zicht naar buiten. Intussen ook nog weerstation gebruikt voor het "activeren" van het systeem. PS: hou wel rekening dat jaloezieën (afhankelijk van de kleur) nog 17% zonne-energie doorlaten in horizontale stand met de zon op 45°. Wil je geen warmte binnen dan moeten ze dicht maar dan heb je ook geen zich ;).
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:48:
[...]

...
Dit lijkt interessant. Maar zie ik het juist dat je maar een tank kan aansluiten van 120L? En als je 220l wil dan heb je ook een zwaardere en duurdere buitenunit nodig?
Andrehj schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Hier werkt het systeem van thermische massa erg goed
Hoe concludeer je dat thermische massa bij jou goed werkt (t.o.v. houtskelet)? Hier droogbouw houtskelet. Wat zou dan het verschil moeten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door TomVH2 op 20-07-2026 23:24 ]

• AndredB
Jan2023 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:45:
> Ts geeft niet zoveel feedback tot nu toe , maar zou best kunnen dat zij prima kunnen leven met een binnentemperatuur die wat hoger ligt.
Ik heb nu pas door dat TS Topic Starter betekent (toch?), las er een paar keer met een vraagteken overheen. Klopt, ik was stil gisteren omdat ik jarig was (excuus daarvoor :-) ) én omdat ik zoveel reacties niet verwacht had. Had nog niet gekeken. Was aangenaam verrast ! Het topic Passief Huis ( Passief huis - Duurzame energie en installaties - GoT ) is 100x koester...

• AndredB
Bromptonrijder schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:00:
@AndredB Heb je al gerekend aan een nilan compact P of vergelijkbaar? Of iemand dat laten doen? Want met 2,5 kW warmteverlies ga je wel in de buurt komen van haalbaar zonder al te veel elektrische bijstook verwacht ik.
Ja, zie het Passief Huis topic. Ik had daar e.e.a zelf berekend (zie ook mijn inleiding) . Die Nilans werken niet op het moment dat ze écht nodig zijn: de luchtdebieten zijn te laag om de warmtepomp te voegen. Eigen (boerenverstand)berekening en ook bevestigd door @Andrehj .

• TomVH2
AndredB schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:52:
[...]

@TomVH2 : ben ik de enige die hier geen link heeft? Zou je die er alsnog kunnen zetten?
Ja, het is verwijderd door moderator en ik snap het ook wel min of meer. Ik stuur je de info via PB.

• AndredB
assje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Ik heb een woning met enorme thermische massa en niet op niveau passief geisoleerd en mijn 8kW wamrtepomp draai alleen maar langer dan een paar uur per dag als het onder nul is.
Dit (de thermische massa) is een HEEL belangrijk onderwerp in het geheel! 1/2-1 jaar terug kreeg ik dit ook meer en meer op het netvlies. Toen (nog) gecharmeerd van de 10 Ampere woning in Nunspeet (niet zozeer de vele regelingen, wel de grote thermische massa), maar mijn vrouw en ik zijn meer en meer bekeerd "tot de houtskeletbouw". Maar, met HSK heb je veel minder thermische massa. Zo begon ook mijn gedachte: houdt in ieder geval de betonvloer stevig, dan kan je daar wat thermische energie in kwijt, maar idd.... een PH is zo zuinig, dat de vloer nooit echt warm hoeft te zijn. Zie hier het "nadeel" van een Passief Huis: nooit warme voeten, tenminste, ze zijn nooit oververhit...:-).

Grappige is dat ik dit (of iets vergelijkbaars) 1x eerder heb gehoord: in een PH heb je in de winter nergens een lekker warme verwarming waar je je natte handschoenen op kan laten drogen. Maar, ik dwaal nu een beetje af.

• TomVH2
dan isoleer je ook onder de structurele vloer? Indien niet dan draagt ze niet bij tot een hogere thermische massa.

• AndredB
Andrehj schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Hm, dat stukje had ik even gemist. @AndredB : Je wens voor houtskeletbouw is nogal in tegenspraak met je doel om veel thermische massa binnen de geïsoleerde schil te willen. Ben je je daarvan bewust? Hier werkt het systeem van thermische massa erg goed omdat er drie dikke betonnen vloeren liggen, en bovendien gemetselde muren. Bij houtskeletbouw wordt dat wel een ander verhaal.
Ja, zie hiervoor. Sterker nog, ik heb wat contacten in de R&D sector van de energietransitie en ook daar hoor ik dat dit nooit echt leeft. Mijn pleidooi is om voor ieder (nieuw) huis een thermische halfwaardetijd te geven. Hoeveel in hoeveel uur halveert het temperatuurverschil met buiten, uitgaande van de/een (theoretische) aanname van instraling = 0 (en wat andere , te definieren randvoorwaarden). Daarmee kan je bijvoorbeeld makkelijk berekenen hoe lang een huis doet over afkoelen van 20 naar 18 graden bij 0 graden buitentemperatuur (e-machtverloop) Superbelangrijk onderwerp in de energietransitie: tegengaan van verbruikscongestie!

• AndredB
TomVH2 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:28:
dan isoleer je ook onder de structurele vloer? Indien niet dan draagt ze niet bij tot een hogere thermische massa.
Jip. Architekt moest hier even aan wennen, maar snapte de gedachte meteen.

• Ronald
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Maar geen Daikin denk ik. Mijn duo doet dat niet.
ME, Daikin heeft er een die er er net iets boven zit....

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:19
AndredB schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:29:
[...]

Ja, zie hiervoor. Sterker nog, ik heb wat contacten in de R&D sector van de energietransitie en ook daar hoor ik dat dit nooit echt leeft. Mijn pleidooi is om voor ieder (nieuw) huis een thermische halfwaardetijd te geven. Hoeveel in hoeveel uur halveert het temperatuurverschil met buiten, uitgaande van de/een (theoretische) aanname van instraling = 0 (en wat andere , te definieren randvoorwaarden). Daarmee kan je bijvoorbeeld makkelijk berekenen hoe lang een huis doet over afkoelen van 20 naar 18 graden bij 0 graden buitentemperatuur (e-machtverloop) Superbelangrijk onderwerp in de energietransitie: tegengaan van verbruikscongestie!
Kijk, dit is iemand die al duidelijk weet wat belangrijk is. Ga je ook nog wat sims draaien in energy plus? Een van de meest verbazingwekkende zaken die ik daarmee leerde was dat je een keldervloer eigenlijk juist niet wilt isoleren. Wel de keldermuren. Ook blijkt dat een goeide MPC met volautomatische louvres in de zomer 90% van het werk doet. Dat stukje is essentieel om in de zomer de zaak behagelijk te houden.

En draai dan ook gelijk wat scenario's die zich richten op hoe de woning zich verhoudt met klimaatverandering. Ik heb hiervoor een +2c scenario gepakt in de vorm van een repeterende 2024 zomer over enkele jaren heen.

• AndredB
scoobs schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:19:
[...]

>Ga je ook nog wat sims draaien in energy plus?

> Ook blijkt dat een goeide MPC met volautomatische louvres in de zomer 90% van het werk doet.
Ehhh, opbiechten, wat is zijn sims, wat is energy plus en wat is MPC (ik kwam niet verder dan Mobiele Paspoort Controle...)??
Pagina: 1