Zeer energiezuinig huis: wat is beste warmtepompconfiguratie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 22:32
Komt hieronder.

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 22:32
(Sorry, antwoord duurde even, ik was tekst in de browser kwijt na plotselinge Windows-restart… *&!!&^$!!! , dus opnieuw in moeten rammelen)

De ‘bekering’ kwam na discussie op een beurs en bezoek aan een kantoor van een aannemer dat 100% HSB was. Akoestisch is het heel anders en de atmosfeer is ook heel anders (letterlijk). Er werd ook gezegd: loop op een klamme novemberdag eens een niet afgebouwd casco huis in van beton en daarna eentje van HSB. Dat is totaal anders. Bovendien zie je bij HSB veel vaker prefab en dat is ook aantrekkelijk, we hebben namelijk al heel veel tijd verloren in het traject tot nu toe…

Prettig milieukundige bijkomstigheid is inderdaad de LCA van hout vs beton. De winst zit vooral in het CO2verhaal, de CO2footprint van beton is enorm, die van hout nul (het is onzin om te spreken over CO2 opslag, want over 100 jaar kom het toch weer vrij, net zo goed als je geen CO2 opslaat in bier of tomaten, je lange duur klimaatwinst is er pas, als je bespaart in het naar boven halen van koolstofatomen uit de lange koolstofcyclus – dit voor de puristen)

Ik realiseerde me terdege dat met zo’n ommezwaar het energetisch dan ook totaal anders zou gaan worden. Heb je met beton vooral je thermische massa (eenheid [J/K]) binnen het isolatiemateriaal, bij HSK  is dat heel vaak maar weinig thermische massa. Voor mij dan ook de reden om te opteren voor 26 cm cellulose als isolerend materiaal ipv glas- of steenwol. Ook hier bedacht is dat je moet dóórdenken: je thermische massa zit niet binnen de isolerende schil, nee je thermische massa is de isolerende schil. Volgens mij mag je dan daarom de thermische massa van het isolerend pakket ook dus half meetellen.

Cellulose dus is de bulk van het isolerend vermogen. We hebben in het gevelprofiel 26cm die we vol zouden kunnen proppen met glas- of steenwol of met cellolose. De lambdawaarde (warmtegeleidingscoefficient) van cellulose ligt rond de 0,038 W/(mK), de ‘wollen” liggen richting 0,032 W/(mK). Echter: glas/steenwol is licht en cellulose nog enigszins zwaar en slaat dus meer warmte op. Eigenlijk moet je kijken naar de materiaaleigenschappen en  het uitdrukken in J/m3 (niet J/kg, wat vaak gedaan wordt) en maar dan zie je dat je met celluslose beter zit (het de getalwaardes hier even niet paraat)

Dit dus als achtergrond van onze gedachte/keuze…

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:00:
Je kunt een te grote WP hebben en daar enkel voordeel van hebben. Onze woning heeft slechts ~6 kW nodig, maar de WP levert 8.8 kW @ A-10W25. Daardoor kun je op gunstige tijden veel warmte in de massa stoppen en daar binnen nauwelijks wat van merken. Vandaar ook mijn bovenstaande pleidooi voor de driefasen WP in een passiefhuis.
Bedoel je niet gewoon een bepaald thermisch vermogen? 3-fase is een implementatiedetail..

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:43:
Bedoel je niet gewoon een bepaald thermisch vermogen? 3-fase is een implementatiedetail..
Dat klopt, maar zoals ik hierboven al schreef, heeft een 3-fasen WP voordelen bij de faseverdeling in je woning. Ik zou dus altijd (weer) voor een 3-fasen WP kiezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Dat klopt, maar zoals ik hierboven al schreef, heeft een 3-fasen WP voordelen bij de faseverdeling in je woning. Ik zou dus altijd (weer) voor een 3-fasen WP kiezen.
Dat is alleen nuttig bij echt hoge vermogens, iets wat bij WPs niet altijd aan de orde is. Zeker niet in een zeer energiezuinig huis.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:52
Behalve dan dat 1500w (en dat is al veel) electrisch vermogen nog altijd voldoende ruimte laat voor een autolader + kookplaat op de andere groepen.

Ik snap het punt van willen bufferen op de energetisch gunstigste momenten door middel van vloerverwarming - ik stond daar tot een paar weken terug hetzelfde in - maar het is gewoon niet rendabel. Je gaat geen systeem van 10k extra installeren om jezelf tot een paar honderd kwh/y te besparen. Comforttechnisch gezien zou het ook niet nodig moeten zijn; een degelijk passiefhuis zakt van zichzelf al niet onder de 15c in de winter onder normale omstandigheden; veel hoeft niet bijverwarmd te worden.

Dat gezegd hebbende; regel jezelf een claude subscription, zet claude code op voor een passiefhuis project, en vertel het dat het moet gaan modelleren in energyplus. Voeg er nog een GUI aan toe en gebruik jupyter voor het maken van je grafieken, zodat je een gevoel krijgt voor de situatie. Dan is het ook heel makkelijk om snel een aantal "what ifs" te draaien. "what if"... ik een enthalpywisselaar gebruik... ik consequent nachtventilatie inzet als buitentemperatuur om 22u lager is dan binnen... ik besluit de ramen van U=0,8 naar 0,6 te zetten, of low-E glas toe te passen, etc etc. Je kunt het heel makkelijk heel complex maken, dus wees heel voorzichtig met blindspots. Aan het einde heb je daarintegen wel een veel betere indruk van wat wel en niet werkt. Zelfs de geometrie en kleur van de louvres is van invloed bijvoorbeeld.
Pagina: 1 2 Laatste