Buren claimen geluidsoverlast na bouw serre.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Niet het hele topic gelezen maar waarom moeten die deuren om half 8 al open? Ik snap wel dat de buren daar niet zo blij mee zijn ook omdat ze echt op twee meter van de serre zitten?

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-07 22:47
Buren hier hebben in de achtertuin een overkapping gemaakt met 3 zijden dicht. Zelfs zacht gepraat is in onze slaapkamer letterlijk te verstaan. De open kant wijst dus naar ons huis toe en ons raam open zetten naar vangt dit weer precies op.. net een perfecte storm dus zet maar.. helaas . Vergis je niet in wat een klankkast doet zoals bv die overkapping of een serre.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:00
Shadow_Agent schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:22:
Niet het hele topic gelezen maar waarom moeten die deuren om half 8 al open? Ik snap wel dat de buren daar niet zo blij mee zijn ook omdat ze echt op twee meter van de serre zitten?
waarom moeten de buren om half 8 's morgens al buiten zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

No Hands schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:49:
Voor werkzaamheden geld normaal 08:00-22:00. Dat is ook een goede stelregel voor dit soort dingen.

Je doet aan victimblaming.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 12:41
gambieter schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Voor werkzaamheden geld normaal 08:00-22:00. Dat is ook een goede stelregel voor dit soort dingen.

Eens, ik zou daar ook absoluut niet blij van worden en zou hier ook zéker wat van zeggen tegen de buren. 'Hoort er nou eenmaal bij' niet mee eens. Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt? Zou ik echt bloednerveus van worden. Tv aan of langdurig harde gesprekken? Doen we hier de deur dicht als het even kan.. weten dat het hier in de tuinen nogal door kan klinken..

[ Voor 8% gewijzigd door Poumelie op 09-07-2026 22:32 ]

• No Hands
[...]

nee helemaal niet, de buren mogen wel om half 8 buiten zitten maar TS mag niet om half 8 zijn serre openzetten?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

No Hands schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:34:
nee helemaal niet, de buren mogen wel om half 8 buiten zitten maar TS mag niet om half 8 zijn serre openzetten?
Het gaat om geluidsoverlast veroorzaken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:18
Poumelie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt?
Maar het gaat hier om geluid dat de buren horen omdat ze op drie meter afstand aan de rand van hun eigen tuin gaan zitten.
Niet om geluid dat tot binnen doordringt, als ik het goed heb onthouden. Er zijn bij de buren geen deuren recht tegenover de serre.
Verder eens dat je over en weer rekening met elkaar houdt, zeker als de tuinen zo smal zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Het gaat om geluidsoverlast veroorzaken.
Het geluidsniveau is inderdaad wel hoog.
Over de afgelopen week (los van één avond met een landelijk aangekondigd, hevig onweer) schommelt het gemiddelde rond 49 dB 's nachts en 55-61 dB overdag, met incidentele pieken tot 80-85 dB waarvan een deel op conto komt van de baby.
55-61dB is alsof je midden in een gesprek zit, alleen zit de buurvrouw in haar eentje in de tuin :| Om over 85dB maar niet te spreken.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

Shadow_Agent

No Hands schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:34:
[...]

TS mag zijn serre wel openzetten maar hij vervolgens twee huilende/jengelde kinderen heeft rondlopen en de TV staat ook nog aan dan komt er een bak ellende (lees: geluid) uit die serre waar je om 7 uur/half 8 in de ochtend als buren niet op zit te wachten

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:26:
[...]

[...]

55-61dB is alsof je midden in een gesprek zit, alleen zit de buurvrouw in haar eentje in de tuin :| Om over 85dB maar niet te spreken.
Vanaf 85dB moet je in een professionele omgeving geluidsbescherming dragen, vanaf 80 moet het beschikbaar zijn. Stel je voor dat je in je eigen tuin zit en je (als je professioneel aan het werk was) geluidsbescherming moet dragen omdat de buren herrie maken. Formeel moet bij de buurvrouw, als ze bijv. een tuinman heeft die daar wat planten komt planten (zonder zelf herrie te maken) deze tuinman gehoorbescherming dragen omdat de buren(!) zoveel herrie maken. Dat is echt bizar.

En ja, ik weet dat baby's hard kunnen huilen. Heb zelf ook wel eens oorpijn gehad toen ik een huilende baby aan het wiegen was (in die situaties deden we ook ramen en deuren dicht voor de buren). Maar OP geeft duidelijk aan dat 'een deel' op het conto komt van de baby. Een deel dus ook niet. En dus om veel bewuster gemaakte herrie.

[ Voor 11% gewijzigd door Orian op 10-07-2026 11:40 ]

• McMark
  • Laatst online: 18:57
backupdevice schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Tuurlijk. Dat is rekening houden met ….

Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat dat meestal 1 kant op werkt omdat , zoals je hier ook ziet , meteen naar wettelijke normen gewezen wordt . En daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat velen niet buiten hun eigen plak denken.
Ik wijs zeker niet naar wettelijke normen met het doel, 'zie je wel mag wel'. Maar meer om wat objectiviteit en meetbaarheid mee te geven.
Shadow_Agent schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:22:
Waarom niet? Mag mijn kind ook niet om half 8 buiten spelen? (1.5 jaar oud he dus de dagen beginnen vroeg )
No Hands schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Huehue >:)
[...]

Ik denk dat je de tijden niet helemaal scherp hebt. Volgens mij beginnen bouwlui om 7 uur.
Toke_gt schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Maar het gaat hier om geluid dat de buren horen omdat ze op drie meter afstand aan de rand van hun eigen tuin gaan zitten.
Niet om geluid dat tot binnen doordringt, als ik het goed heb onthouden. Er zijn bij de buren geen deuren recht tegenover de serre.
Verder eens dat je over en weer rekening met elkaar houdt, zeker als de tuinen zo smal zijn.
Helemaal correct. De Serre is niet gericht op een opening van de buren hun huis. En het geluid komt niet bij hun binnen. Het betreft alleen geluid dat de buren in hun tuin ervaren.
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:26:
[...]

[...]

Een huilende baby maakt nou eenmaal 85+DB :'(
Poumelie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Eens, ik zou daar ook absoluut niet blij van worden en zou hier ook zéker wat van zeggen tegen de buren. 'Hoort er nou eenmaal bij' niet mee eens. Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt? Zou ik echt bloednerveus van worden. Tv aan of langdurig harde gesprekken? Doen we hier de deur dicht als het even kan.. weten dat het hier in de tuinen nogal door kan klinken..
Laat ik voorop stellen dat ik niet bewust een jankende baby urenlang in de richting van de buren hou he. En ook niet de hele dag een tv aan.

Kijk prima als jij bij elk geluid de deuren sluit he. Maar ik vind dat juist niet normaal. Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|
Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Vanaf 85dB moet je in een professionele omgeving geluidsbescherming dragen, vanaf 80 moet het beschikbaar zijn. Stel je voor dat je in je eigen tuin zit en je (als je professioneel aan het werk was) geluidsbescherming moet dragen omdat de buren herrie maken. Formeel moet bij de buurvrouw, als ze bijv. een tuinman heeft die daar wat planten komt planten (zonder zelf herrie te maken) deze tuinman gehoorbescherming dragen omdat de buren(!) zoveel herrie maken. Dat is echt bizar.

En ja, ik weet dat baby's hard kunnen huilen. Heb zelf ook wel eens oorpijn gehad toen ik een huilende baby aan het wiegen was (in die situaties deden we ook ramen en deuren dicht voor de buren). Maar OP geeft duidelijk aan dat 'een deel' op het conto komt van de baby. Een deel dus ook niet. En dus om veel bewuster gemaakte herrie.
Maar zoals alle ouders weten, het huilen van een baby is niet echt te timen. Is dan het idee dat ik de komende maanden gewoon alles potdicht hou omdat de baby mogelijkerwijs geluid kan maken? Is dat rekening houden met de buren? Wat moet ik dan doen als ik buiten in de stad loop? Iedereen op afstand houden voordat men gehoorschade oploopt? 8)7 (of zal ik ook het vliegtuig met een baby noemen >:) )

Over de gemeten geluidsniveau's zelf. Hier een grafiekje hoe het geluid zich op de erfgrens gedraagt. Ik wil wel even verduidelijken dat je hier het geluid ziet, niet perse geluid veroorzaakt door mijn huishouden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt2l3sgN40mZGdSNak2nfQgW8xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cZHT65sB0AnCYw2YJnXpInH.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook al in gesprek geweest met een aantal leveranciers voor geluidsdempende maatregelen. Steevast is het antwoord. Ja je kan aan geluiddempende materialen doen (die vooral galm weghalen). Maar het maximale effect naar buiten zal een geluidsreductie zijn van ongeveer 20%. De strekking 'een serre / schuifpui' is een enorme klankkast is niet helemaal realistisch. Het geluid kaatst gewoon naar buiten en zal zich gedragen alsof de bron van het geluid buiten is.

Anyway, stof tot nadenken.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Anyway, stof tot nadenken.
Gewoon stoppen met nadenken. In een wijk als waar jullie wonen zal je vaak iets merken/horen van je buren. Er zijn twee opties; er aan wennen of verhuizen. Dit is niet oplosbaar, dus geen energie meer in steken en je bezig houden met leukere dingen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:18
Zelf kan ik geluid van een huilende baby bij de buren beter verdragen dan een telefoongesprek van twee tuinen verder. Terwijl het geluid van de baby veel harder is.
Mogelijk zijn dat dingen waar je wel rekening mee kunt houden?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@McMark Als je echt 'galm' hebt is dat verminderen echt al een grote stap.
Maar ga je nu een buurt coach of zo inschakelen? Die kan beide kanten (vooral de buren) bij het reële houden. Hoe jij de buren beschrijft wat mij betreft echt een aanrader met ster.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Ik vind dat de TS iedereen die naar hem wijst nogal makkelijk wegwuift met een excuus. Ja babies huilen nou eenmaal op onverwachte momenten dus dat kan je niet timen, en blijkbaar hoef je er dan dus ook geen rekening mee te houden. Ja een krijsende baby is nou eenmaal boven 85 Db, maar hier rekening mee te houden en even een deur of raam dicht doen nee dat is niet normaal en Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de buren gelijk hebben en het daadwerkelijk op een niveau is dat er sprake is van geluidsoverlast, maar het zet wel de twijfel of alles 100% is zoals het geschetst wordt en de meewerkendheid eindigt bij het zeggen dat je graag mee helpt om het op te lossen.

• McMark
onetime schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:56:
@McMark Als je echt 'galm' hebt is dat verminderen echt al een grote stap.
Maar ga je nu een buurt coach of zo inschakelen? Die kan beide kanten (vooral de buren) bij het reële houden. Hoe jij de buren beschrijft wat mij betreft echt een aanrader met ster.
Ik heb een paar dagen geleden op de mail van de buren gereageerd met een voorstel. Tot op heden niets van gehoord. Maar een buurtbemiddelaar is zeker een optie.

De galm verminderen is idd een van de opties. Stap 1 is echter het gesprek aangaan, stap 2 is naar oplossingen kijken. Zeker gezien de prijs van dat antigalm materiaal.
SacredRose schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:11:
Ik vind dat de TS iedereen die naar hem wijst nogal makkelijk wegwuift met een excuus. Ja babies huilen nou eenmaal op onverwachte momenten dus dat kan je niet timen, en blijkbaar hoef je er dan dus ook geen rekening mee te houden. Ja een krijsende baby is nou eenmaal boven 85 Db, maar hier rekening mee te houden en even een deur of raam dicht doen nee dat is niet normaal en Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de buren gelijk hebben en het daadwerkelijk op een niveau is dat er sprake is van geluidsoverlast, maar het zet wel de twijfel of alles 100% is zoals het geschetst wordt en de meewerkendheid eindigt bij het zeggen dat je graag mee helpt om het op te lossen.
Je mag het prima zien als excuus. Ik probeer de discussie op gang te houden en zeker ook bepaalde houdingen van sommigen te challengen. De discussie wil ik vooral naar een oplossingsrichting brengen. Maar tot een zekere hoogte. Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.

Gek dat je zegt dat mijn meewerkendheid stopt bij het alleen zeggen. Vooralsnog heb ik hier meer tijd en moeite in gestoken dan mijn buren(As far as i Know ofc). Geluidsmeter geïnstalleerd, offertes opgevraagd en adviesgesprekken gehad en het zwaarste punt dit forum bijhouden.

Maar ik wil je van harte uitnodigen om eens te komen luisteren hoor :)

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Ik heb een paar dagen geleden op de mail van de buren gereageerd met een voorstel. Tot op heden niets van gehoord. Maar een buurtbemiddelaar is zeker een optie.

De galm verminderen is idd een van de opties. Stap 1 is echter het gesprek aangaan, stap 2 is naar oplossingen kijken. Zeker gezien de prijs van dat antigalm materiaal.

[...]

Je mag het prima zien als excuus. Ik probeer de discussie op gang te houden en zeker ook bepaalde houdingen van sommigen te challengen. De discussie wil ik vooral naar een oplossingsrichting brengen. Maar tot een zekere hoogte. Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.

Gek dat je zegt dat mijn meewerkendheid stopt bij het alleen zeggen. Vooralsnog heb ik hier meer tijd en moeite in gestoken dan mijn buren(As far as i Know ofc). Geluidsmeter geïnstalleerd, offertes opgevraagd en adviesgesprekken gehad en het zwaarste punt dit forum bijhouden.

Ik vind het niet meer dan normaal om de deur/raam even dicht te doen als je baby het op een krijsen zet. Deed ik ook toen ze zo klein waren. Kleine moeite, groot plezier. En dat is nog los van het feit dat het deels door het huilen 85db haalde, er zijn dus ook andere redenen. Maar daar ga je niet verder op in...

Maargoed, verschillende normen en waarden zullen we maar zeggen...

• Wolly
  • Niet online
Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.
Je blijft lekker buiten zitten? Het is niet meer dan normaal dat je dan even naar binnen gaat zodat de overlast stopt.

Zou wat zijn zeg, als elke ouder zou zeggen 'Dat doen ze nu eenmaal'.

Een fatsoenlijke buurman zet niet om 2100 de benzine grasmaaier aan zodat de buurkindertjes ongestoord kunnen slapen, wees dan ook net zo fatsoenlijk door de overlast van je kind te beperken.

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:27:
[...]

[...]

Dat je er moeite in stopt kan je denk ik niet ontzegd worden inderdaad. Al denk ik wel, en ben ik het eens met medetweakers die het aangeven, dat wat jij "challengen" noemt overkomt als weg wuiven. Mogelijk zit daar ook een (communicatie) probleem?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:46
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Je blijft lekker buiten zitten? Het is niet meer dan normaal dat je dan even naar binnen gaat zodat de overlast stopt.

Zou wat zijn zeg, als elke ouder zou zeggen 'Dat doen ze nu eenmaal'.

Een fatsoenlijke buurman zet niet om 2100 de benzine grasmaaier aan zodat de buurkindertjes ongestoord kunnen slapen, wees dan ook net zo fatsoenlijk door de overlast van je kind te beperken.
Als je baby niet stopt met huilen en het is dagelijks structureel uren jankende babies in de tuin... ja dan zou ik ook ff de rust binnen opzoeken als er weer zo'n episode begint. (En ook zelf hulp zoeken/oorkleppen op... want ook als ouder ervaar je gewoon om die reden overlast van je bloedeigen jankende kroost hoor... ;) )

Als de baby soms even een krijsje doet, baby geluiden maakt, of 1 minuut jankt dan hoort dat er inderdaad bij.

• Wolly
  • Niet online
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Als je baby niet stopt met huilen en het is dagelijks structureel uren jankende babies in de tuin... ja dan zou ik ook ff de rust binnen opzoeken als er weer zo'n episode begint. (En ook zelf hulp zoeken/oorkleppen op... want ook als ouder ervaar je gewoon om die reden overlast van je bloedeigen jankende kroost hoor... ;) )

Als de baby soms even een krijsje doet, baby geluiden maakt, of 1 minuut jankt dan hoort dat er inderdaad bij.
Ziet dit eruit als een minuutje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfNj_gQnPcecVXJjOL2opzY8ukM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cZHT65sB0AnCYw2YJnXpInH.png?f=user_large

• GeeEs
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Ziet dit eruit als een minuutje?
[Afbeelding]
Ik zie hier geluid gemeten op de erfgrens, volgens TS is dat al het geluid, niet alleen dat van zijn huishouden.

Ik zie het dus als 5 dagen met normaal leefgeluid met op donderdag een uitschietertje. (De motorclub kwam voorbij? Buurman zingt in de douche? Baby is wakker en wil aandacht...) ;)

• Wolly
  • Niet online
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Ik zie hier geluid gemeten op de erfgrens, volgens TS is dat al het geluid, niet alleen dat van zijn huishouden.

Ik zie het dus als 5 dagen met normaal leefgeluid met op donderdag een uitschietertje. (De motorclub kwam voorbij? Buurman zingt in de douche? Baby is wakker en wil aandacht...) ;)
Donderdag is 85dB, TS heeft zelf gezegd dat 85dB voor een deel door de baby komt.

Dat is zoals eerder gezegd gewoon ernstige overlast waarbij professionals bescherming moeten dragen, door het een uitschietertje te noemen blijkt dat je de zaak weinig serieus neemt.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:56
Ik probeer een beetje in te leven. Het is wel zo dat bepaalde soorten geluid en bepaalde frequenties veel meer irritatie/overlast kunnen creëren dan andere. Zo kan ik me best voorstellen dat een galmende serre met open deuren en veel verschillende geluiden door elkaar heen die uit die serre komen veel vervelender overkomt dan iemand die in de tuin naast je een gesprek voert of een muziekje aan heeft staan.

• McMark
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Donderdag is 85dB, TS heeft zelf gezegd dat 85dB voor een deel door de baby komt.

Dat is zoals eerder gezegd gewoon ernstige overlast waarbij professionals bescherming moeten dragen, door het een uitschietertje te noemen blijkt dat je de zaak weinig serieus neemt.
Oké Guys. Laten we hierover stoppen. De piek hier is niet de baby maar toevallig de buurman die iets aan het slijpen was.
De grafiek is een indicatie. En 60 /65 decibel is een normaal gesprek. Die meet ik ook als de buren een gesprek hebben.

En de “overlast” is niet alleen een huilende baby. Onder meer een etentje en een middagje water pret.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Ik vind het niet meer dan normaal om de deur/raam even dicht te doen als je baby het op een krijsen zet. Deed ik ook toen ze zo klein waren. Kleine moeite, groot plezier. En dat is nog los van het feit dat het deels door het huilen 85db haalde, er zijn dus ook andere redenen. Maar daar ga je niet verder op in...

Maargoed, verschillende normen en waarden zullen we maar zeggen...
Ik wou dat je mijn buurman was. Helaas zijn mijn buren juist het tegenovergestelde kind huilt en jengelt? Kind naar buiten en moeders blijft binnen zitten 🫣

Het mooie is dat ze zelf klaagt over de kinderen van de overburen als die buiten spelen en wat lawaai maken terwijl ik daar juist totaal dan weer geen last van heb. Liever spelende kinderen met plezier dan een hysterisch kind wat buiten aan het huilen is....

Mensen met kinderen realiseren zich echt niet hoeveel lawaai ze zelf (en hun kids) maken. Vooral als de buren zelf kinderloos zijn dan komt het extra hard aan bij de buren want die zij zelf geen kinderen (en bijbehorend geluid ) gewend.

20% geluids reductie is trouwens meer dan je denkt. Als de buurvrouw verwacht dat het doodstil is dan zal het niet lukken en dat is ook echt onredelijk, maar als de buurvrouw nooit meer een echt rustig momentje in haar tuin heeft omdat OP altijd maar de serre deur open heeft dan snap ik hun kant ook zeker wel.

Ik denk dat het een kwestie van geven en nemen is. Blijkbaar mediteert de buurvrouw graag een half uurtje buiten? Misschien kan je een vast moment afspreken waarop je de kids even binnenhoudt en de deur dichtdoet. Zodat de buuf ook nog het gevoel heeft van de tuin te kunnen genieten.

Ik denk dat de buren ook even moeten wennen aan weer drukkere buren maar als je eenmaal geluidsoverlast ervaart dan kan alles heel erg hard aankomen en kan even dat half uurtje stilte op het moment dat jij buiten wil zitten al veel meer gemoedsrust geven.

Maarja het is en blijft lastig geluidsoverlast.

• GeeEs
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Genoeg ouders die daarom regelmatig gehoorbescherming dragen tijdens de tropenjaren. Niks raars aan. Langdurige blootstelling aan dergelijk geluidsniveau is inderdaad nooit goed.

Huilende babies kunnen vreselijk veel herrie maken, internet zegt zelfs tot 120 dB... dat ontkent dus niemand. Neemt niet weg dat het er tot op bepaalde hoogte gewoon bijhoort wat mij betreft. Klagen heeft geen zin.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:47:
[...]
bepaalde hoogte gewoon bijhoort wat mij betreft. Klagen heeft geen zin.
Dat komt hier vrijwel altijd voorbij en dat is onzinnig. :?

Natuurlijk heeft "klagen" zin, als is het alleen maar dat TS b.v. zijn ramen dicht doet om de overlast te verminderen.
Als je niet "klaagt" weet de veroorzaker ook niet dat je ergens last van hebt en wordt er uberhaubt niets aan gedaan. (TS is in deze algemeen, niet alleen TS hier)

En ook normale leefgeluiden kunnen overlast veroorzaken en overlast zijn.

• GeeEs
vassago schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Dat komt hier vrijwel altijd voorbij en dat is onzinnig. :?

Natuurlijk heeft "klagen" zin, als is het alleen maar dat TS b.v. zijn ramen dicht doet om de overlast te verminderen.
Als je niet "klaagt" weet de veroorzaker ook niet dat je ergens last van hebt en wordt er uberhaubt niets aan gedaan. (TS is in deze algemeen, niet alleen TS hier)

Klopt, bedoelde eigenlijk dat klagen alleen onzinnig is. Je lost er niks mee op. Ik kan ook over 100 dingen klagen waar ik serieus overlast van ervaar, alleen ben niet alleen op de wereld en ik verwacht totaal niet dat de wereld of buren hun leven zomaar aanpassen als ik eens ergens last van heb.

Constructief klagen, als overlast echt structureel is, met als doel om samen een oplossing te zoeken is natuurlijk gewoon prima.

Overlast is zeker heel breed en als normale leefgeluiden overlast veroorzaken is dat helaas toch iets dat er bij hoort vind ik, anders zouden het geen "normale" leefgeluiden zijn me dunkt.

Betekent niet dat ook dergelijke overlast (van normale leefgeluiden) gewoon bespreekbaar kan worden gemaakt. Puur klagen is in dat geval echt zinloos.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
TerminalNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:52:
Als je van kalme buren gaat naar een jong gezin met blèrende blagen die ook nog eens een parkeerplaats galmbak maken van het huis en de tuin snap ik wel de klachten.
Ik wil ten eerste sterkte wensen aan TS. Geëtter met je buren is een zwaar onderschat probleem in Nederland. Het trekt een zeer zware wissel en als jij om 6 uur je bedje uit moet om te werken wil je wel goed kunnen rusten. Dit probleem werkt heel diep door in de maatschappij.

Zelf weet ik waar ik over praat want ik heb 2 jaar hele nare bovenburen gehad. Nu woon ik helemaal bovenin in een appartementencomplex en hoor ik de buren helemaal niet en dit is echt een zegen. Het brengt veel rust en je bent overdag scherper en productiever.

Ik snap dan helemaal niet waarom dit niet alle aandacht krijgt. Zo stressvol leven, de hele dag kan een mens echt gek maken. Dit heet bijna: maatschappelijke derving. Waarschijnlijk is verhuizen de beste optie (ervaring mee).

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:16
jimh307 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Ik wil ten eerste sterkte wensen aan TS. Geëtter met je buren is een zwaar onderschat probleem in Nederland. Het trekt een zeer zware wissel en als jij om 6 uur je bedje uit moet om te werken wil je wel goed kunnen rusten. Dit probleem werkt heel diep door in de maatschappij.

Zelf weet ik waar ik over praat want ik heb 2 jaar hele nare bovenburen gehad. Nu woon ik helemaal bovenin in een appartementencomplex en hoor ik de buren helemaal niet en dit is echt een zegen. Het brengt veel rust en je bent overdag scherper en productiever.

Ik snap dan helemaal niet waarom dit niet alle aandacht krijgt. Zo stressvol leven, de hele dag kan een mens echt gek maken. Dit heet bijna: maatschappelijke derving. Waarschijnlijk is verhuizen de beste optie (ervaring mee).
Daar is de tweaker kaart weer: verhuizen..
De volgende buren kunnen nog erger zijn.

• jimh307
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Daar is de tweaker kaart weer: verhuizen..
De volgende buren kunnen nog erger zijn.
Heb jij een betere optie dan? Dan mag je deze wel geven, hoor.

Mijn ervaring met verhuizen heeft heel goed uitgepakt, dus het is niet altijd een zogenaamde verkeerde keus.

• No Hands
jimh307 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Heb jij een betere optie dan? Dan mag je deze wel geven, hoor.

Mijn ervaring met verhuizen heeft heel goed uitgepakt, dus het is niet altijd een zogenaamde verkeerde keus.
ja maar dat is toch 50/50 he.

dat kind wordt vanzelf groot en stopt met huilen te pas te onpas en de buren worden ouder en gaan vast een keer naar een appartementje. je went langzaam aan elkaar, de buurman zegt per ongeluk weer eens hallo op straat, je vrouw bakt een keer een lekkere taart en vraagt over de nieuwe geluidsdichte schutting of de buurvrouw ook een stukje wil en warempel ze zegt nog ja ook. en op een dag vraagt de buurvrouw of jullie zin hebben om te barbequen en aan het eind krijgen jullie het fietsje van haar kleinzoon mee die er toch niet meer op past. en als je dan je kind daarop leert fietsen komt de buurman er gezellig bij om die kleine aan te moedigen.
Eind goed al goed.

• jimh307
  • Niet online
Dat is fair en zo zou het eigenlijk ook moeten. Echter als je buren hebt die pertinent niet willen meewerken (zoals mijn oude buren) dan wordt het een ander verhaal en wat ik deed is mijn ervaring ventileren. Hier in het appartementencomplex kent iedereen elkaar en dan is dat heel fijn wonen en leven (koop) en dat had ik nog niet bijna toen ik nog een sociale huurwoning had. Ellende met de buren is ook vaak niet op te lossen (Frank Visser). Als de rechter aan de pas komt is de onderlinge sfeer al helemaal vergald en woon je niet meer lekker.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Blijft gewoon een ding die door beide partijen opgelost moet worden. De buren moeten accepteren dat stilte niet in een woonwijk te realiseren is , de TS moet snappen en accepteren dat je met buren te maken hebt. En dat het hebben van kleine kinderen en een serre je geen vrijbrief geven om niet met andere rekening te houden .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• McMark
AnnaAnjo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat het een kwestie van geven en nemen is. Blijkbaar mediteert de buurvrouw graag een half uurtje buiten? Misschien kan je een vast moment afspreken waarop je de kids even binnenhoudt en de deur dichtdoet. Zodat de buuf ook nog het gevoel heeft van de tuin te kunnen genieten.
Daar valt wellicht over te praten natuurlijk.
vassago schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Zeker mag iemand klagen. Of laten we het kenbaar maken noemen.
En ik denk dat je hier een mooi voorbeeld noemt. TS die zo lang er overlast is zijn ramen maar gewoon even dichthoudt. Zoals hierboven geschetst zou dat natuurlijk voor een afgesproken moment mogelijk zijn. Maar onhoudbaar als dit zolang moet zijn als dat de kinders geluid maken. Daarom stelt de wetgever ook dat normale leefgeluiden (waaronder huilende babies en spelende kinderen) door de omgeving geaccepteerd moeten worden.

Dus rekening houden met, ja. Maar natuurlijk in het redelijke.
jimh307 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Stel je nu voor dat ik verhuis of mijn buren :9

• jimh307
  • Niet online
Ik zie het al dat mijn mening niet gewenst is. Het is jouw overlast en ik heb lekker geen overlast }> Hier is het heerlijk stil en veel succes ermee.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:23
Goed, als stel wat geen kinderen heeft maar wel een tig jaar in een kinderrijke buurt woont. Toen wij in de buurt kwamen wonen hadden wij een buurt met kinderen in de leeftijd van 10 - 14 jaar. Relatief rustig allemaal. Leefgeluiden hoor je eigenlijk altijd wel. De achterburen, de zijburen gingen verhuizen. Daar kwamen allemaal jonge stellen. Op den duur ook baby's. Leefgeluiden werden deels aangevuld door het huilen van baby's en honden die niet alleen gelaten konden worden. De zijburen hadden de vreemde gewoonte om de kinderen vanuit huis te besturen. Dus als iets niet goed ging: Vanuit huis schreeuwen dat iets niet mocht. Moeders had totaal geen controle over de kinderen. Terwijl pa het wel begreep door naar ze toe te lopen en op rustige toon ze aansprak.

Daarnaast was het apart met de achterbuurman blijkbaar kon hij het uitgaansleven niet achter zich laten. Dus met de kinders aan het slapen toch beneden harde muziek aan. Eerst in huis later in zijn "mancave" een omgebouwd schuurtje. Dat hoorde je zelfs als je rustig met de tuindeuren dicht tv aan het kijken was. Zijn vrouw riep hem vaak ter verantwoording. Nu zijn de kinderen allemaal weer wat groter aan het worden en pa lijkt zijn wilde haren aan het kwijt raken te zijn. Ook het grasmaaien deed hij gewoon als de kinders op bed (bijvoorbeeld om 23:00uur) lagen. Zelf doe ik dat soort dingen niet. Ik houd rekening met de buren. Alleen als ik iets moet doen zoals slijpen of zagen dan doe ik dat rustig vanaf 7:00uur in de ochtend. De WAF is bij mij nog eerder een uitdaging dan de buren.

TS moet gewoon in gesprek blijven met de klagende buren. Eventueel kijken wat hij er zelf aan kan doen om de geluidsproductie tot een aanvaardbaar niveau te houden. Desnoods om inderdaad een (kokos)geluidsscherm te plaatsen tussen hem en de buren. Zelf zou ik dat gewoon doen. Op je eigen perceel. Dan heb jij er alles aangedaan om het tot een minimum te beperken. Of andere maatregelen zodat de serre een mindere klankkast is. Dat is voor jezelf ook fijner leven.

• McMark
RonnieKo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:20:
TS moet gewoon in gesprek blijven met de klagende buren. Eventueel kijken wat hij er zelf aan kan doen om de geluidsproductie tot een aanvaardbaar niveau te houden. Desnoods om inderdaad een (kokos)geluidsscherm te plaatsen tussen hem en de buren. Zelf zou ik dat gewoon doen. Op je eigen perceel. Dan heb jij er alles aangedaan om het tot een minimum te beperken. Of andere maatregelen zodat de serre een mindere klankkast is. Dat is voor jezelf ook fijner leven.
Wat een ellende als ik het zo hoor. Ik kan me gelukkig niet identificeren met jouw buren. Dat kan komen doordat ik blind ben van mijn eigen impact, maar dat zal wel meevallen ;) .

Maar vind je het een goed idee om even 8K uit te geven aan wat geluidsschermen op mijn eigen perceel? Zonder te weten wat nou precies het echte probleem is, en zonder te weten hoe effectief die dingen zijn? Ik wou dat ik zoveel geld lukraak te spenderen had 8) .

Ik heb ondertussen reactie gehad van de buren dat ze eerst nog wat dingen op een rij willen zetten alvorens het gesprek aan te gaan. To Be continued...

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:25
ik zeg: lekker achteroverleunen, genieten van de zomer met je nieuwe uitbouw en tuin en je hoort het vanzelf wel als ze dedingen op een rij hebben of zo. Het is in de basis hun probleem, je hebt aangegeven mee te willen denken en oplossend te willen zijn en nu is het "we zetten de dingen op een rij .."? Dat hadden ze ruim voor de eerste 'klacht' moeten doen ipv eerst stampij maken en dan er pas over na gaan denken.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:08
Bockelaar schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:29:
ik zeg: lekker achteroverleunen, genieten van de zomer met je nieuwe uitbouw en tuin en je hoort het vanzelf wel als ze dedingen op een rij hebben of zo. Het is in de basis hun probleem, je hebt aangegeven mee te willen denken en oplossend te willen zijn en nu is het "we zetten de dingen op een rij .."? Dat hadden ze ruim voor de eerste 'klacht' moeten doen ipv eerst stampij maken en dan er pas over na gaan denken.
Precies dit. Wie eist bewijst, en we houden het bij de feiten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Bockelaar schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:29:
Tja , kan een advies zijn. Want hun probleem en zoals het er nu uitziet is alles volgens de norm.

Ben benieuwd hoe de reactie zou zijn als de buren besluiten om tijdens de uren waarop het mag , een radio richting de serre van de TS te zetten met een volume op de norm. Mag ook, en is het probleem van die ander.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-07 09:48
backupdevice schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Tja , kan een advies zijn. Want hun probleem en zoals het er nu uitziet is alles volgens de norm.

Ben benieuwd hoe de reactie zou zijn als de buren besluiten om tijdens de uren waarop het mag , een radio richting de serre van de TS te zetten met een volume op de norm. Mag ook, en is het probleem van die ander.
Hoort de TS toch niet met zijn krijsende kinderen :+

• McMark
Rensjuh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Hoort de TS toch niet met zijn krijsende kinderen :+
Haha vooral dat ja ;)

Maar om toch te reageren op :
backupdevice schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Daar raak je nou precies de scheidslijn tussen leefgeluid en overlast. Ik denk dat als er doelbewust een radio wordt gericht 24/7 (of tussen 7 en 22:00) richting mijn serre 7 dagen per week (met als doel om mij lekker op de norm te voorzien van top 40 hits) dat dit nog best wel eens onder de classificatie overlast gaat vallen. Want geen leefgeluid en wel langdurige aanhoudende hinder.

En laten we vooral niet overdrijven dat ik ik 24/7 geluid aan het produceren ben richting de buren :o.

Anyway, best wel interessant kaartje overigens:

De regering heeft al een kaartje met gemiddeld achtergrondgeluid van de omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffceK-M9x_xePbiqyQakVdwkJPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXh36imR4V5dkuQDxK6Wntjo.jpg?f=fotoalbum_large Linkje

en nog een kaartje met % ernstige hinder door buren per gemeente

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2YC2hIgaaLX-tryHUzCWnh7q-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4V3OUO1K9BzRdggUqRyM2UI.jpg?f=fotoalbum_large Verhuizen is dus best een reële optie als je je kansen wilt verhogen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

McMark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Haha vooral dat ja ;)

Maar om toch te reageren op :

[...]

Daar raak je nou precies de scheidslijn tussen leefgeluid en overlast. Ik denk dat als er doelbewust een radio wordt gericht 24/7 (of tussen 7 en 22:00) richting mijn serre 7 dagen per week (met als doel om mij lekker op de norm te voorzien van top 40 hits) dat dit nog best wel eens onder de classificatie overlast gaat vallen. Want geen leefgeluid en wel langdurige aanhoudende hinder.

En laten we vooral niet overdrijven dat ik ik 24/7 geluid aan het produceren ben richting de buren :o.

Anyway, best wel interessant kaartje overigens:

De regering heeft al een kaartje met gemiddeld achtergrondgeluid van de omgeving.

[Afbeelding] Linkje

en nog een kaartje met % ernstige hinder door buren per gemeente

[Afbeelding] Verhuizen is dus best een reële optie als je je kansen wilt verhogen.
Probleem met dat is dat de buren dan gewoon kunnen zeggen dat zij dit niet doelgericht doen. Moet je gaan aantonen. Als jouw buren slim zijn zetten zij hem alleen aan als jouw deuren openstaan. Binnen de normen

Ik zeg ook niet dat jij 24 x7 overlast aan het veroorzaken bent . Is gewoon een lastige situatie waarin jij zit . Ik reageer ook niet helemaal richting jou, maar meer naar mensen die zeggen dat je binnen de normen zit dus whatever richting de buren .

• Wolly
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Probleem met dat is dat de buren dan gewoon kunnen zeggen dat zij dit niet doelgericht doen. Moet je gaan aantonen.

Ik zeg ook niet dat jij 24 x7 overlast aan het veroorzaken bent . Is gewoon een lastige situatie waarin jij zit . Ik reageer ook niet helemaal richting jou, maar meer naar mensen die zeggen dat je binnen de normen zit dus whatever richting de buren .
Exact. De hele dag Piratenradio met café knallers is gewoon binnen de wettelijke normen (waar TS nogal mee schermt).

Daarom heeft het weinig zin om constant te zeggen "Het mag volgens de wet" want als zich dat tegen je keert ben je ook niet blij.

• jadjong
  • Niet online
Uiteindelijk draaien dit soort topics toch op niets uit. De TS maakt een ongelofelijke herrie, of de buren zijn extreme azijnzijkers. Zonder daar zelf aanwezig te zijn kan niemand bepalen welk verhaal klopt en zelfs als je daar aanwezig bent is het nog maar de vraag wiens kant je kiest want we hebben inmiddels 19 miljoen meningen in dit land over 'normale leef-geluiden'. De helft van de mensen op dit forum is opgegroeid met een (game)PC die 24/7 aan stond in de slaapkamer want het downloaden van zooi ging met een halve megabit per seconde, een ander schiet al in de stress wanneer de mechanische ventilatie van een nieuwbouwwoning af en toe aan springt.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Exact. De hele dag Piratenradio met café knallers is gewoon binnen de wettelijke normen (waar TS nogal mee schermt).

Daarom heeft het weinig zin om constant te zeggen "Het mag volgens de wet" want als zich dat tegen je keert ben je ook niet blij.

Het blijft geven en nemen.

• Bockelaar
  • Laatst online: 18:25
backupdevice schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:18:
[...]

k reageer ook niet helemaal richting jou, maar meer naar mensen die zeggen dat je binnen de normen zit dus whatever richting de buren .
ik zeg helemaal niet "whatever" richting de buren. Ik zeg: je hebt je goede wil getoond, zij hebben geroeptoeterd en bedenken nu ineens dat ze eigenlijk niet concreet weten waarover ze roeptoeteren. Ergo: leun achterover en hoor het wel.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• onetime
  • Niet online
Het mag wat genuanceerder; TS is een druk bezet persoon die door het bouwvergunning traject ook in de regels zit. Hij krijgt vragen / klachten en wil als eerste weten of hij volgens de regels fout zit en zelfs als dat niet zo is is hij bereid - in het redelijke - de "overlast" proberen te beperken.
Ja het kan zijn dat TS het ook niet helemaal zuiver ziet. Maar hij is wel coöperatief.
Bij hem komen de buren als minder redelijk over en hij vraagt hier ter referentie van zijn beeld om input. Ik zeg: buurt coach.

@McMark Als de reactie van de buren je - ergens - niet bevalt, doe jezelf een plezier en voordat het ontspoort haal er een onafhankelijk persoon bij. Je lijkt redelijk, dus als jij het "fout" ziet verwacht ik dat je je aanpast, maar vooral als de buren onredelijk zijn heb je er veel aan een onafhankelijke medestander te hebben.

edit: maar ik verwacht eigenlijk dat het met onafhankelijke begeleiding minder snel ontspoort.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 14-07-2026 11:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Knal hem erin Rodney, Atjoow!!!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:39
Ik mis een beetje de wetenschappelijke insteek.

Is dit 1) een sociaal probleem of 2) een natuurkundig probleem.

Over optie #1 heb ik even niet zoveel te zeggen, maar twee, daar zijn oplossingen voor.

Gooi jij je tuin vol stenen dan ga je het NK-Tegelwippen niet winnen. De mensheid weet sinds 1950 dat CO2 de lucht in jagen dom is, en je tuin vol leggen met steen maakt het warmer.

Bovendien reflecteert het geluid. Net als die roeptoeter van een uitbouw.

Nu ben je geen dubstep-festival aan het organiseren in je achtertuin, dus de geluidsenergie, die als hinderlijk ervaren wordt, stelt wellicht niet zo veel voor. Want het betreft daar middenfrequenties tot hoge frequenties.

Wat kan je daar mee doen? Nou: Omzetten in warmte of ergens anders heen sturen. Dat gaat met hogere frequenties echt beter - die hebben namelijk minder energie.

Dempen kan je met een stenen, aarden of een andersoortig (zwaar) object tussen je buren en je geluidsuitlaat. Hier telt massa en/of kunnen bewegen.

Reflectie doe je idealiter met een hard oppervlak, maar hout zal hier wellicht ook al volstaan: verticale plankjes die allemaal een andere kant op reflecteren bijvoorbeeld. (Dan moet je ze dus draaien.) Strooiïng van het geluid is dan het doel. Zeshonderd oude, ongebruikte CD's ophangen werkt wellicht ook.

Voor de afmeting van dat stukje plant, dat nu niet genoeg dempt, is dat niet zo duur, lijkt me. Experimenteer met wat afvalhout of zo. Maar dat haagje heeft massa noch strooiïng om het voor je buren acceptabel te maken.

--
edit:
Naja, om via "kunnen bewegen" geluidsenergie om te zetten in warmte hoeft dat medium niet per se zwaar te zijn, maar ik wil ook niet al te technisch worden hier.
edot2: spollung

[ Voor 6% gewijzigd door b_g_e op 15-07-2026 23:14 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 16:14
McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:19:
Maar het maximale effect naar buiten zal een geluidsreductie zijn van ongeveer 20%.
Ik zou wel om een technische uitwerking vragen van deze specificaties, want zonder context betekent 20% niet zoveel, als je niet weet wat ze ermee uitdrukken.

20% minder ellende is nog steeds een hoop ellende, maar 20% minder decibels is een enorme reductie. Omdat decibel volgens een logaritmische schaal wordt gemeten, is elke 3dB minder een gevoelsmatige halvering(!) van de ervaren geluidsdruk. Dus stel dat je van uitgaat van een huidig gemiddelde van 70dB, en je dat effectief met 20% vermindert, dan praat je over een daling van 14dB, en dat is dus echt een enorm verschil in hoe hard iemand het geluid ervaart.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou dus juist denken als je 20% reductie hebt op 70 dB(A) je uitkomt op 69,03 dB(A) omdat het 20% minder energie is en het een logaritmische schaal is. Dus niet waarneembaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 16:14
Precies mijn punt, specs matter :)

• pentaw1nz
  • Laatst online: 20:27
backupdevice schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:32:
Blijft gewoon een ding die door beide partijen opgelost moet worden. De buren moeten accepteren dat stilte niet in een woonwijk te realiseren is , de TS moet snappen en accepteren dat je met buren te maken hebt. En dat het hebben van kleine kinderen en een serre je geen vrijbrief geven om niet met andere rekening te houden .
Zoals ik het lees gaat het om leefgeluiden en een enkele keer een etentje met vrienden tot 21.30.
Eerder was de muur dicht, en hoor je er niks van. Nu is het een serre en is aan die kant wat meer leefgeluid hoorbaar

Wij hebben een ook een serre. Als ik daar zaterdags met vrienden zit terwijl de bbq in de tuin aan staat, dan horen mijn buren ons.
Ik hoor hen ook als ze in de tuin zitten.
Als ik in de eetkamer in huis zou zitten met de deuren dicht hadden ze inderdaad minder gehoord.

In mijn buurt is alles binnen de perken en accepteer je het van elkaar.
Als je een zeiksnor bent die constant oud versus nieuw vergelijkt zoals bij TS; ja dan zal er nu vast iets meer geluid zijn.

Zolang TS vergunning heeft voor de serre en rekening houdt met tijdstippen en hoeveelheid geluid, moeten de buren zich aanpassen met hun wellicht overgevoelige oortjes.
En kinderen maken nou eenmaal geluid. Doet die van mij ook. Soms ook meer dan ik zelf prettig vind. En ja dan ga je naar binnen met je kind.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
Mensen met kinderen realiseren zich echt niet hoeveel lawaai ze zelf (en hun kids) maken. Vooral als de buren zelf kinderloos zijn dan komt het extra hard aan bij de buren want die zij zelf geen kinderen (en bijbehorend geluid ) gewend.
Mensen met kinderen zijn er in alle soorten en maten. Soms het type dat in de tuin schreeuwt tegen een kind dat te jong is om er ook maar iets ban te begrijpen, soms het type die zijn tuin omtovert tot half pretpark waar de hele buurt van mee kan genieten (en ook van het lawaai..), en soms een type dat probeert dat kinderen zo min mogelijk op de trap stampen of met deuren gooien.

Echter blijven het kinderen, en die maken geluid. Veel geluid. Ga als kinderloze maar om 12 uur (pauzetijd) bij een willekeurige basisschool staan.
Kan best vervelend zijn als je gevoelig voor geluid bent en geen gezin hebt, maar je buren wel 3 kleine kinderen hebben. De lijn tussen daadwerkelijk overlast en accepteren dat iets misschien wat minder prettig is dan hoe je het in je ideale plaatje hebt ingebeeld is dun.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:03

Hemingr

Onnodig irritant.

Eens op het gemakt ter leeringh ende vermaeck dit topic zitten doorlezen. En man man man Nederland op z'n smalst.

We wonen over het algemeen op postzegeltjes in een land dat feitelijk een grote stad is met een paar ruim bemeten parken. Lekker rustig wonen is er voor 90% van Nederland niet bij.

Zo lang je niet voor 7 uur en na 23 een soort van turbodisco maakt moeten je buren niet zo piepen. Lekker negeren. En als het ze niet bevalt is er vast een makelaar die ze op weg kan helpen naar een perceeltje in Schubbekutteveen.

Ik heb aan 1 kant buren waarvan ik af en toe me afvraag of ze nog leven, en aan de andere kant een stel met kinderen "met rugzakje, dus soms veel herrie". Ook daar heb ik wel eens last van, maar waar kinderen in het spel zijn heb je simpelweg niet te zeuren. En ik zit in het midden met een dochter die nog wel eens extreme nachtmerries heeft (met kort, maar luid bijkomend geluid). Geven en nemen en anders je plan trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Hemingr op 20-07-2026 08:49 ]

Gecensureerd.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
Hemingr schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:45:
Zo lang je niet voor 7 uur en na 23 een soort van turbodisco maakt moeten je buren niet zo piepen. Lekker negeren.
Reageren met "Nederlands op zijn smalst" en dan zo'n reactie plaatsen :X

• Hemingr

Hemingr

Onnodig irritant.

vassago schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Reageren met "Nederlands op zijn smalst" en dan zo'n reactie plaatsen :X
Your point being?

Gecensureerd.

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11
Ik begrijp niet waarom dit topic nog open is, ik denk dat alles ondertussen wel al is gezegd en TS neemt toch van niemand wat aan die het niet met hem eens is. We kunnen hier nog weken discussiëren over wettelijke normen, maar een beetje rekening houden met je medemens lijkt me toch niet zo vergezocht?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:23
@Hemingr Dit stuk in je reactie:
Zo lang je niet voor 7 uur en na 23 een soort van turbodisco maakt moeten je buren niet zo piepen. Lekker negeren. En als het ze niet bevalt is er vast een makelaar die ze op weg kan helpen naar een perceeltje in Schubbekutteveen.
Zeker het laatste deel geeft weinig empathie naar (jouw) buren. Mogelijk zal je het niet zo bedoelen en zelf zoveel geluid / overlast maken. Wat men aan overlast in de vorm van geluid of andere zaken kan ervaren is erg persoonlijk. Veranderingen (van situatie) geven vaak het grootste probleem. Iets wijzigt in de situatie door andere bewoners, verbouwing of ander zaken geven aanleiding tot het ervaren van overlast. Sommige mensen zullen nooit aan de verandering kunnen wennen. Andere mensen wel. Soms heeft degene die de verandering heeft laten ontstaan niet door dat er overlast is. Dit omdat men denkt het gevoel alles volgens alle regeltjes gedaan te hebben. En dat ze geen overlast geven. Dat doen namelijk altijd anderen. Of anderen zeuren. Dat zij mogelijk ook iets kunnen doen om voor gevoel van overlast bij anderen te verminderen raakt dan op de achtergrond. Samenleven met anderen is ook een onderdeel van het leven. Bedenk altijd dat jij mogelijk ooit in eenzelfde positie kan komen. Dan verwacht je van de ander ook wat begrip. En mogelijk wat medewerking.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 20-07-2026 10:16 ]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-07 12:20
Het is toch wel bijzonder om treiteren te gaan vergelijken met doodnormale leefgeluiden. Ik kan me zomaar voorstellen dat je je inmiddels opgelaten voelt zodra bv. de baby begint te huilen terwijl je buiten bent of in de serre met de deuren open.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MiguelXL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:01:
Ik begrijp niet waarom dit topic nog open is, ik denk dat alles ondertussen wel al is gezegd en TS neemt toch van niemand wat aan die het niet met hem eens is. We kunnen hier nog weken discussiëren over wettelijke normen, maar een beetje rekening houden met je medemens lijkt me toch niet zo vergezocht?
Het hele punt is dat de mate waarin voldoende rekening met elkaar zou moeten worden gehouden (beide kanten op) voor iedereen anders is. Als je op dezelfde lijn zit met je buren op dat gebied is het simpel.

Het wordt wel een uitdaging als mensen een totaal ander beeld hebben van de mate van rekening houden die ‘normaal’ is. Dat zijn simpelweg verschillen die door cultuur en persoonlijkheid niet zomaar te overbruggen zijn.

En dan is er ook nog het verschil in beleving afhankelijk van het geluid. Een baby, kind, dronkelap, Frans Bauer of Bizet. Een buurman die mijn muziek op de akoestische gitaar speelt en zeer goed is versus de andere buurman die zijn eerste drumlessen heeft. Het ene geluid is het andere niet. Edit: sommige geluiden, zoals bij seks, zijn zo taboe dat de buren er waarschijnlijk niet snel over klagen.

Deze draad kan daardoor nog vele pagina’s langer worden. Van de zeikerd die iedere decibel teveel vindt tot aan de egoïstische tokkie. En alles er tussenin.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 20-07-2026 10:36 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51

Qwerty-273

Meukposter

McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:19:
(1.5 jaar oud he dus de dagen beginnen vroeg )
Als je een kleine later op bed legt, dan is die ook later wakker. Maar jah, dan is je eigen avond als ouder niet meer zonder kleine. Dus dan even met elkaar (mam+pap) een wijntje doen en hangen voor "Goede tijden, slechte tijden" zit er dan niet meer bij.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MiguelXL
  • Laatst online: 14:11
Roenie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:17:
[...]
Het hele punt is dat de mate waarin voldoende rekening met elkaar zou moeten worden gehouden (beide kanten op) voor iedereen anders is. Als je op dezelfde lijn zit met je buren op dat gebied is het simpel.

Het wordt wel een uitdaging als mensen een totaal ander beeld hebben van de mate van rekening houden die ‘normaal’ is. Dat zijn simpelweg verschillen die door cultuur en persoonlijkheid niet zomaar te overbruggen zijn.

En dan is er ook nog het verschil in beleving afhankelijk van het geluid. Een baby, kind, dronkelap, Frans Bauer of Bizet. Een buurman die mijn muziek op de akoestische gitaar speelt en zeer goed is versus de andere buurman die zijn eerste drumlessen heeft. Het ene geluid is het andere niet.

Deze draad kan daardoor nog vele pagina’s langer worden. Van de zeikerd die iedere decibel teveel vindt tot aan de egoïstische tokkie. En alles er tussenin.
Dat ben ik met je eens, maar zoals ook al eerder gezegd in dit topic is dat je zonder de situatie in levende lijve mee te maken daar niets nuttigs over kan zeggen. Hier wordt vooral een verhaal vanuit één kant verteld, terwijl als ik naar de situatie kijk ik me best kan voorstellen dat de constructie met serre voor enige overlast kan zorgen.

Maar zoals ik al zei, kun je daar niets zinnigs over zeggen zonder het mee te maken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MiguelXL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:24:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar zoals ook al eerder gezegd in dit topic is dat je zonder de situatie in levende lijve mee te maken daar niets nuttigs over kan zeggen. Hier wordt vooral een verhaal vanuit één kant verteld, terwijl als ik naar de situatie kijk ik me best kan voorstellen dat de constructie met serre voor enige overlast kan zorgen.

Maar zoals ik al zei, kun je daar niets zinnigs over zeggen zonder het mee te maken.
Ik beweer dan ook niet dat er enkel zinnige dingen gezegd worden in deze draad ;)

Maar goed, het is toch lekker af en toe los te gaan op je eigen frustratie met de eigen buren. En dan kan deze draad een lekkere uitlaatklep zijn. Nuttig en beter dan je frustratie botvieren op de buren want dan weet je zeker dat de boel escaleert.

• Hemingr

Hemingr

Onnodig irritant.

RonnieKo schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:12:
@Hemingr Dit stuk in je reactie:

[...]

Zeker het laatste deel geeft weinig empathie naar (jouw) buren. Mogelijk zal je het niet zo bedoelen en zelf zoveel geluid / overlast maken. Wat men aan overlast in de vorm van geluid of andere zaken kan ervaren is erg persoonlijk. Veranderingen (van situatie) geven vaak het grootste probleem. Iets wijzigt in de situatie door andere bewoners, verbouwing of ander zaken geven aanleiding tot het ervaren van overlast. Sommige mensen zullen nooit aan de verandering kunnen wennen. Andere mensen wel. Soms heeft degene die de verandering heeft laten ontstaan niet door dat er overlast is. Dit omdat men denkt het gevoel alles volgens alle regeltjes gedaan te hebben. En dat ze geen overlast geven. Dat doen namelijk altijd anderen. Of anderen zeuren. Dat zij mogelijk ook iets kunnen doen om voor gevoel van overlast bij anderen te verminderen raakt dan op de achtergrond. Samenleven met anderen is ook een onderdeel van het leven. Bedenk altijd dat jij mogelijk ooit in eenzelfde positie kan komen. Dan verwacht je van de ander ook wat begrip. En mogelijk wat medewerking.
Maar daar komt het inderdaad op neer: in een dichtbevolkt gebied horen normale geluiden er nu eenmaal bij, en als je daar niet goed tegen kunt, ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf om daar iets mee te doen, niet bij de hele omgeving om zich aan jouw persoonlijke norm aan te passen. Helemaal als je huis zo dicht op het huis van je buren staat.

Ik heb zelf veel last van lage bromtonen, veel meer dan de meeste mensen (mijn vrouw hoort ze bijvoorbeeld helemaal niet), vooral de bas van muziek of tv. Dat hoor ik soms door de muren heen, maar naar redelijke maatstaven valt dat gewoon binnen wat je in een normale woonwijk mag verwachten. Daarom heb ik zelf maatregelen genomen, in mijn geval slaap ik met oordoppen in, en dat werkt prima.

Gecensureerd.

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:15
Qwerty-273 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Als je een kleine later op bed legt, dan is die ook later wakker. Maar jah, dan is je eigen avond als ouder niet meer zonder kleine. Dus dan even met elkaar (mam+pap) een wijntje doen en hangen voor "Goede tijden, slechte tijden" zit er dan niet meer bij.
Da's helaas geen wetmatigheid :+ Verder vind ik het ergens een beetje insensitief als je, zeker in het weekend, om 7.30 uur je kinderen in de tuin laat spelen in de wetenschap dat ze lawaai produceren en relatief veel mensen (waaronder je buren) waarschijnlijk nog slapen. Als onze kinderen vroeg (voor half 9-9 uur) naar buiten willen gaan we met ze naar het speeltuintje in het park, omdat je bij ons achter gewoon alles van elkaar hoort - zeker als 's zomers iedereen met z'n ramen open slaapt.

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:53
[...]

Vertel me dat je geen kinderen hebt, zonder dat je zegt dat je geen kinderen hebt.

• pentaw1nz
kleefei schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Vertel me dat je geen kinderen hebt, zonder dat je zegt dat je geen kinderen hebt.
Was het maar zo simpel 🤣🤣

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Lekker openlaten dit topic. Ik kijk uit naar het bericht dat de buren van TS per email melden dat het licht van de kerstboom in de serre te fel is.

• McMark
Eens op het gemakt ter leeringh ende vermaeck dit topic zitten doorlezen. En man man man Nederland op z'n smalst.

Lekker negeren. En als het ze niet bevalt is er vast een makelaar die ze op weg kan helpen naar een perceeltje in Schubbekutteveen.
:+
Nou nou. Beschuldig je mij nou van selectief luisteren?
Montaner schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:17:
Het is toch wel bijzonder om treiteren te gaan vergelijken met doodnormale leefgeluiden. Ik kan me zomaar voorstellen dat je je inmiddels opgelaten voelt zodra bv. de baby begint te huilen terwijl je buiten bent of in de serre met de deuren open.
Nou ja daar is het inderdaad nu wel op neer aan het komen. En ik kan vertellen dat je dan dus niet heel rustig zit. Natuurlijk speelt ook de mening van anderen in dit topic hierin mee (dat ik rekening moet houden met). Vind het moeilijk om die grens te vinden.
[...]

Je hebt geen kinderen of wel ? Tijd voor GTST of wijn heb je überhaupt niet met een baby >:)
Roenie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Ik beweer dan ook niet dat er enkel zinnige dingen gezegd worden in deze draad ;)

Maar goed, het is toch lekker af en toe los te gaan op je eigen frustratie met de eigen buren. En dan kan deze draad een lekkere uitlaatklep zijn. Nuttig en beter dan je frustratie botvieren op de buren want dan weet je zeker dat de boel escaleert.
Ben blij dat er ook nog andere usecases zijn voor dit draadje ;)
kleefei schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:54:
[...]

_/-\o_
pentaw1nz schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Was het maar zo simpel 🤣🤣
_/-\o_

Er ligt hier opeens een enorme focus op een huilbaby. Ik denk dat dit een klein beetje uit zijn verband is getrokken. Ik heb de buren gevraagd om eens aan gegeven waar ze nou precies last van hebben dan, daar heb ik vooralsnog niets van gehoord. En voor ik rekening kan houden met dingen, moet ik wel weten waarmee dan precies.

• blaatschep
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 19:22
[...]

Hier zijn ze niet later wakker als ze later op bed komen. Juist het tegenovergestelde. Later op bed betekent hier meestal juist eerder wakker...

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:37

Fanta

FordPerformance™️

McMark schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:04:
Er ligt hier opeens een enorme focus op een huilbaby. Ik denk dat dit een klein beetje uit zijn verband is getrokken. Ik heb de buren gevraagd om eens aan gegeven waar ze nou precies last van hebben dan, daar heb ik vooralsnog niets van gehoord. En voor ik rekening kan houden met dingen, moet ik wel weten waarmee dan precies.
Ik denk dat je dit een beetje zelf in de hand hebt gewerkt door meerdere keren te roepen dat kinderen nu eenmaal geluid maken, daarmee bagatelliseer je de mogelijke overlast wat mij betreft een beetje.

Jij vindt elk geluidje wat je kroost produceert misschien schattig, een ander krijgt er vlekken van in zijn nek. En dan kom ik terug bij mijn eerdere bericht in dit topic: het kan dan wel binnen de norm zijn, maar dat maakt het niet minder irritant. Hoe zou jij het vinden als jouw buren de hele avond Engelbewaarder op repeat zetten? Niet heel hard, maar net hard genoeg dat je het wel kan horen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 17:06
Fanta schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat je dit een beetje zelf in de hand hebt gewerkt door meerdere keren te roepen dat kinderen nu eenmaal geluid maken, daarmee bagatelliseer je de mogelijke overlast wat mij betreft een beetje.

Jij vindt elk geluidje wat je kroost produceert misschien schattig, een ander krijgt er vlekken van in zijn nek. En dan kom ik terug bij mijn eerdere bericht in dit topic: het kan dan wel binnen de norm zijn, maar dat maakt het niet minder irritant. Hoe zou jij het vinden als jouw buren de hele avond Engelbewaarder op repeat zetten? Niet heel hard, maar net hard genoeg dat je het wel kan horen.
Eens. Hoorbare kleine kinderen als buren, lijkt me een nachtmerrie.

Anyway, opvallend dat je met een huis van een miljoen of meer ook kennelijk burenoverlast kan ervaren, dat is niet alleen voorbehouden aan een sociale huurflatje.

[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 20-07-2026 15:37 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:06
AvWijk schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Eens. Hoorbare kleine kinderen als buren, lijkt me een nachtmerrie.

Anyway, opvallend dat je met een huis van een miljoen of meer ook kennelijk burenoverlast kan ervaren, dat is niet alleen voorbehouden aan een sociale huurflatje.
De groter 't huis (en de tuin), de groter en frequenter de feesten. Wij hebben aan de buitenring van de wijk de "mooie" huizen staan. Een op de hoek tegen de dijk aan heeft een forse lap grond, en geven daar een paar keer per jaar grote feesten (of de oude kinderen iig). Dat is met DJ en al. Dat heb ik in de rijtjeshuizen nog niet gezien.

Oh en die rijden vaker in pauperbakken met lekke uitlaat. Is mooi of zo.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:31
fijn een zijtuin met aan twee kanten een geluidsweerkaatsende wand. Dat versterkt de ellende helaas nog meer. Meer dan een akoestische wand kun je niet doen. De weldaad van in de stad wonen zal ik maar zeggen. Zo lang de overlast overdag is en je probeert het te beperken is er niet veel wat ze eraan kunnen doen.

• robingouw
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-07 18:19
Niet lullig bedoeld voor de buren, maar dit lijkt me echt een gevalletje jaloezie omdat ze zoiets liever ook zelf hadden gewild.

Jij bent zo vriendelijk geweest om van te voren alles al netjes bij ze te melden en ze hebben oprecht meer dan genoeg tijd gehad om dingen te melden. Dat zij ervoor kiezen dit bij 3e partijen te laten schemeren en niet de partij die over de bouw gaat is toch echt hun eigen pakkie aan.

Jij hebt je ding gedaan, er is tijd en ruimte gemaakt om bezwaar te maken en/of aanpassingen te maken. Zij hebben daar geen gebruik van gemaakt, dus het is klaar. Lekker laten gaan.

• McMark
Fanta schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat ik in de TS en meerdere berichten heb laten zien dat het probleem niet perse om kinder/baby geluiden gaat. En mijn reactie op kinderen maken nu eenmaal geluid is er een die inderdaad klopt. Laatste keer dat ik het checkte zat er geen volume of aan en uit knop op een kind (vanaf een bepaalde leeftijd en tot op zekere hoogte is die er wel in de trainen, uitzonderingen daargelaten en garantie tot de deur)
Maar laat dat nou net op die radio wel zitten.

Maargoed als de buurman blij wordt van een avondje engelbewaarder vind ik dat helemaal prima natuurlijk. Elke dag wordt wat gortig en valt volgens mij niet helemaal onder normale leefgeluiden.

Ik lees her en der overigens dat kinderen zon enorme last zijn qua geluid. En in de basis kan ik me daar echt wel wat bij voorstellen. Maar dan is de vraag, moet je dan in een wijk gaan wonen met veel kinderen (tegenover een speelpleintje notabene). Als ik naast die kroeg ga wonen moet ik denk ik ook niet gek opkijken dat ik de lyrics van engelbewaarder kan dromen.

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 17:06
Zebby schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:48:
[...]

De groter 't huis (en de tuin), de groter en frequenter de feesten. Wij hebben aan de buitenring van de wijk de "mooie" huizen staan. Een op de hoek tegen de dijk aan heeft een forse lap grond, en geven daar een paar keer per jaar grote feesten (of de oude kinderen iig). Dat is met DJ en al. Dat heb ik in de rijtjeshuizen nog niet gezien.

Oh en die rijden vaker in pauperbakken met lekke uitlaat. Is mooi of zo.
Haha herkenbaar, hierachter een huis van zeker 2M met enorm perceel. Ik mag me gelukkig prijzen met hun prachtige rustige tuin direct onder mn slaapkamerraam, en nou ja, een paar keer in de zomer zijn daar idd feesten van festivalvolume met hollandstalige muziek tot een uur of 00:00. Gelukkig geen pauperauto's en de feesten blijven beperkt tot heel af en toe een zaterdagavond.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
Hemingr schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:48:
[...]Maar daar komt het inderdaad op neer: in een dichtbevolkt gebied horen normale geluiden er nu eenmaal bij, en als je daar niet goed tegen kunt, ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf om daar iets mee te doen, niet bij de hele omgeving om zich aan jouw persoonlijke norm aan te passen. Helemaal als je huis zo dicht op het huis van je buren staat.
Hey, we zijn een samenleving, weet je wel wat dat is?
Dat is geven en nemen, communiceren, rekening houden met elkaar.
Dus wanneer je dichter op elkaar woont je ook realiseren dat de buren dan wel eens eerder last van jou kunnen hebben als toen je nog in schubbekutteveen woonde waar de dichtstbijzijnde buurman 25 meter verderop woonde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jimh307
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Hey, we zijn een samenleving, weet je wel wat dat is?
Dat is geven en nemen, communiceren, rekening houden met elkaar.
Dus wanneer je dichter op elkaar woont je ook realiseren dat de buren dan wel eens eerder last van jou kunnen hebben als toen je nog in schubbekutteveen woonde waar de dichtstbijzijnde buurman 25 meter verderop woonde.
Het is ook stress. Bijvoorbeeld dat het op het werk niet helemaal lekker gaat en dan kom je thuis en wil je rust terwijl er overlast is. Ik kan begrijpen dat dit haat & nijd uitroept.

Zoals ik eerder schreef ben ik benieuwd naar de derving op je werk adhv burengerucht. Ik kan wel hard roepen en hier in het penthouse is het muisstil, maar dit wil niet zeggen dat ik dit een ander niet zou gunnen. Ik vind dat hier echt veel meer naar gekeken moet worden. Ik ben zelf de 'baas' en ik zie het aan mijn werknemers als deze zodanig met dingen zitten dat het werk eronder lijdt. Ik vind het niet kunnen en de woningbouw doet hier veel te weinig aan. Nu is sociale huur vaak een ramp qua buren en ik schrik dat het ook is onder koopwoningen.

Ik vind dat het niet uit mag maken of je nu luxe woont of niet. De sociale woningcorporaties doen er na mijn idee veel te weinig. Ik heb ook een sociale huurwoning gehad en ik kan je melden dat dit een regelrechte ramp was qua buren. Het bedierf zo mijn woongenot dat ik in de nachten bij mijn ouders sliep. Dit mag je gerust weten want ik weet heel goed wat het is om overlast te ervaren. Het sloopt je snel of langzaam.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
McMark schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:38:
Interresant punt. Mar een schuifpui is best wel veelvoorkomend in Nederlandse huizen. Maar er staat toch niemand gek te kijken als je de pui wagenwijd open hebt met deze temperaturen?
Bedoel je dan dat de achterburen ook een schuifpui hebben dat je het zo hoort? Of komt het bij jou zo binnen?
Niet om aanvallend te doen, maar tegenwoordig heeft elk huis in die prijsklasse airco? Dan ga je inderdaad de boel juist dicht houden. Dan is het binnen lekker 23 graden terwijl het buiten 35+ graden is. Deuren dicht en airco aan, kind blij, buren blij, minder pollen, minder muggen. De hele ruzie is dan, los van of het redelijk/onredelijk/onzin/zinnig is, opgelost toch?

Desnoods extra 2.5 kW unit speciaal voor de serre en waar nodig wat Moodson / solareclipse / sunwise op het glas (of nog mooier folie).

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 21-07-2026 01:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• dfr0st
  • Laatst online: 21-07 19:33

dfr0st

Geel is mooier

Je hebt ook last van dat de buren voor de verbouwing al het idee hadden dat het geluidsoverlast ging geven. Dus nu is elk geluidje gelijk overlast.

Ik heb ook hartje Utrecht gewoond met buren die altijd maar klaagden over alles in het pand met 5 woon units.

Van het licht staat weer aan op de gang (kost geld) of gestamp op de trap. Zelfs de verhuurder werd het zat en heeft automatische lichtschakelaars geïnstalleerd en toen ze boos kwamen klagen over gestamp op de trap waren het toevallig net monteurs van de verhuurder die het waren. Maar elk geluid is nu een ergenis en dat is nu ook bij jullie het geval.

Verder mijn mening: jonge kinderen geven nu eenmaal herie overdag, gelukkig is het ook na 19:00 still. Ze kunnen ook naast een muzikant wonen die elke avond wil oefenen. Als je rust en stilte wil, kan je dat niet verwachten midden in de stad.

[ Voor 5% gewijzigd door dfr0st op 21-07-2026 02:11 ]

-

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-07 12:45
Wat een vervelende situatie. Het helpt niet dat de buren niet in gesprek lijken te willen. Misschien is buurtbemiddeling nog iets? Uiteindelijk wil je dit wel oplossen. De buren ervaren geluidsoverlast, en jij hebt last van het geklaag.

Ik zou niet al te vlug meegaan in allerlei oplossingen, zoals schuttingen en zo. Eerst het precieze probleem duidelijk. Anders loop je het risico veel geld te investeren en alsnog klagende buren te hebben. Tenzij je natuurlijk met de buren afspreekt dat zij ophouden met klagen zodra die schutting er is, ongeacht het effect.

Uiteindelijk hebben de buren er ook belang bij om in gesprek te gaan. Als ze dat niet doen, zijn de enige opties: het geluid accepteren of naar de rechter gaan. Vanuit hun perspectief lijken die allebei niet aantrekkelijk.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

McMark schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:24:
En mijn reactie op kinderen maken nu eenmaal geluid is er een die inderdaad klopt. Laatste keer dat ik het checkte zat er geen volume of aan en uit knop op een kind (vanaf een bepaalde leeftijd en tot op zekere hoogte is die er wel in de trainen, uitzonderingen daargelaten en garantie tot de deur)
Maar laat dat nou net op die radio wel zitten.
Dit is precies wat ik bedoel, je blijft bagatelliseren en dat maakt de discussie wat lastig te voeren. Er zit wel degelijk een volumeknop op een kind, die volumeknop ben jij. Als jouw kind overlast veroorzaakt, is het jouw verantwoordelijkheid om die overlast zoveel mogelijk te beperken. Een kind wat graag zingt maar er geen reet van bakt geef je ook geen 2000W karaokeset bijvoorbeeld. Dit voorbeeld is natuurlijk gechargeerd, maar dit is in zekere zin wel wat jij doet door van je huis/tuin een echokamer te maken, het versterkt de geluiden die als hinder worden ervaren.
Maargoed als de buurman blij wordt van een avondje engelbewaarder vind ik dat helemaal prima natuurlijk. Elke dag wordt wat gortig en valt volgens mij niet helemaal onder normale leefgeluiden.
Define: wat gortig. Ik vind schreeuwende kinderen bij mooi weer precies even irritant als een buurman die met mooi weer Engelbewaarder op repeat zet op zijn JBL speakertje.

• Hemingr

Hemingr

Onnodig irritant.

Fanta schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel, je blijft bagatelliseren en dat maakt de discussie wat lastig te voeren. Er zit wel degelijk een volumeknop op een kind, die volumeknop ben jij.
Ah, het kinderloze commentaar van iemand die echt niet snapt hoe kinderen werken.

Gecensureerd.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Hemingr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Ah, het kinderloze commentaar van iemand die echt niet snapt hoe kinderen werken.
Te makkelijk.

Ik bedoel niet dat je als ouder altijd direct invloed hebt op het geluid wat je kind produceert, dat snap ik zelf ook wel. Alhoewel in sommige gevallen (gebrek aan) opvoeding wel degelijk invloed kan hebben.

Maar je kan er wel als ouder voor zorgen dat de overlast beperkt wordt, door bijvoorbeeld even de deuren dicht te doen als je kind loopt te krijsen of op een andere manier hinderlijke geluiden produceert. In ieder geval niet het geluid negeren omdat het volgens jou per definitie onder normale leefgeluiden valt waar iedere buur maar gewoon mee moet dealen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:12

DropjesLover

Dit dus ->

Fanta schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel, je blijft bagatelliseren en dat maakt de discussie wat lastig te voeren. Er zit wel degelijk een volumeknop op een kind, die volumeknop ben jij. Als jouw kind overlast veroorzaakt, is het jouw verantwoordelijkheid om die overlast zoveel mogelijk te beperken. Een kind wat graag zingt maar er geen reet van bakt geef je ook geen 2000W karaokeset bijvoorbeeld. Dit voorbeeld is natuurlijk gechargeerd, maar dit is in zekere zin wel wat jij doet door van je huis/tuin een echokamer te maken, het versterkt de geluiden die als hinder worden ervaren.

[...]

Define: wat gortig. Ik vind schreeuwende kinderen bij mooi weer precies even irritant als een buurman die met mooi weer Engelbewaarder op repeat zet op zijn JBL speakertje.
Wij wonen naast een basisschool en trapveldje. Ik word, ook thuiswerkend, net blij van het geluid van spelende kinderen. Het is nooit van het volume dat ik geen (telefoon)gesprek meer kan voeren.
Wanneer het doodstil is in de straat, is het net zo... levenloos, doods.

En onze kinderen in de tuin/zwembad maan ik geregeld iets stiller te doen.
Niet de 50x per dag "OI, DOE EENS STIL" brullen, maar net wat gerichter.

Buurman werkt fulltime remote van huis. Zij hadden 4 kinderen (oa een drieling), als ik hem vraag of ze geluidsoverlast hebben van ons, is het antwoord steevast "nee, hoort er bij, bij ons was het destijds vast meer/erger"

_/-\o_ Beter een goede buur dan een verre vriend _/-\o_

En als optie... HR+++ triple glas plaatsen helpt ook veel. Kost ook een paar knaken, maar dan heb je het geluid en de energiebesparing. Moeten de buren wel altijd binnen zitten met ramen en deuren (en ventilatieroosters) dicht.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 21-07-2026 09:29 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Hemingr

Hemingr

Onnodig irritant.

Fanta schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Te makkelijk.

Ik bedoel niet dat je als ouder altijd direct invloed hebt op het geluid wat je kind produceert, dat snap ik zelf ook wel. Alhoewel in sommige gevallen (gebrek aan) opvoeding wel degelijk invloed kan hebben.

Maar je kan er wel als ouder voor zorgen dat de overlast beperkt wordt, door bijvoorbeeld even de deuren dicht te doen als je kind loopt te krijsen of op een andere manier hinderlijke geluiden produceert. In ieder geval niet het geluid negeren omdat het volgens jou per definitie onder normale leefgeluiden valt waar iedere buur maar gewoon mee moet dealen.
Makkelijk maar wel waar.

Je hebt deels gelijk, dat geef ik je wel. Onze oudste dochter kan er ook wat van namelijk. En wij doen precies wat jij ook aangeeft, bij een episode de ramen en deuren even dicht tot de controle terug is. Negeren werkt soms, maar lang niet altijd. Niet elk kind is stil te krijgen. Onze jongste wel, poeslief en zelf bij een momentje van ontevredenheid is dat binnen 30 seconden opgelost. Er zit een stevig verschil tussen "nurture" en "nature" waar niet altijd binnen notime een oplossing voor is.

Gecensureerd.

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hemingr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Nvm

[ Voor 19% gewijzigd door morritz34 op 21-07-2026 09:27 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Hemingr schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:26:
[...]

Makkelijk maar wel waar.

Je hebt deels gelijk, dat geef ik je wel. Onze oudste dochter kan er ook wat van namelijk. En wij doen precies wat jij ook aangeeft, bij een episode de ramen en deuren even dicht tot de controle terug is. Negeren werkt soms, maar lang niet altijd. Niet elk kind is stil te krijgen. Onze jongste wel, poeslief en zelf bij een momentje van ontevredenheid is dat binnen 30 seconden opgelost. Er zit een stevig verschil tussen "nurture" en "nature" waar niet altijd binnen notime een oplossing voor is.
Exact, maar dat is volgens mij een beetje waar dit topic om draait, het gaat niet alleen over het geluid wat geproduceerd wordt, maar vooral om de actie die al dan niet ondernomen wordt om dit geluid wat te beperken.

Ik vind het te makkelijk om elke discussie maar plat te slaan door te zeggen dat kinderen nu eenmaal geluid maken. Als dat de insteek van TS is en blijft, kom je dus geen steek verder.

Zelf woon ik in het buitengebied en heb ik weinig last van buren, de dichtstbijzijnde geluidsbronnen (lees: spelende kinderen) wonen en spelen een meter of 80-100 van de plek waar mijn loungeset staat. Als ik daar zit om te genieten van de rust of een goed gesprek, heb ik geen last van die spelende kinderen. Als het op 5-10 meter afstand is, heb ik er wel last van. Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat als je dichter op elkaar woont, je ook meer rekening met elkaar houdt.

• FabianGTI
Volgens mij gaat dit topic inmiddels meer om ieder zijn eigen ergenissen in wijken, dan het 'probleem' van TS. :P

Ik mag mij gelukkig prijzen als ik dit zo allemaal weer lees dat we vrijstaand wonen in een erg stil huis.
Onze buren hebben puberende zonen die nog wel eens op de zaterdag een feestje willen geven, wij horen het simpelweg niet in huis.
Anderzijds kan ook niemand ons horen, dus een film kijken met de audio op bioscoopstand is geen probleem. >:)

Voor TS, eerst even afwachten wat de buren als oplossing zien, zoals wel door meerdere hier gemeld kom je straks op een punt dat het toch niet meer genoeg zal zijn.
Je buren zullen inmiddels wel overprikkelt zijn voor het geluid of afgunst hebben voor jullie serre.

[ Voor 22% gewijzigd door FabianGTI op 21-07-2026 10:45 ]

• onetime
  • Niet online
Nogmaals: buurtcoach, die kent straks het hele verhaal en houdt iedereen redelijk.

edit: als de beklaagde partij de buurtcoach inschakelt toont die zeker goede wil.
Mocht het ontsporen sta je echt veel sterker. En het ontspoort ook minder snel.

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 21-07-2026 13:21 ]

• jadjong
  • Niet online
Zitten die figuren overal of alleen in 'probleemwijken'?

• onetime
  • Niet online
@jadjong Voor zover ik weet, als er geen speciale buurt coach is, is er nog altijd een wijk agent.
Laat die eventueel komen als hij tijd heeft. Een onafhankelijk persoon erbij om echte ontsporing te voorkomen. Aanrader.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:24
onetime schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:48:
@jadjong Voor zover ik weet, als er geen speciale buurt coach is, is er nog altijd een wijk agent.
Laat die eventueel komen als hij tijd heeft. Een onafhankelijk persoon erbij om echte ontsporing te voorkomen. Aanrader.
wijkagent is anders ook een ruim begrip hoor, hier is 1 "wijk" agent voor ongeveer 4 a 5 dorpen

• Hemingr

Hemingr

Onnodig irritant.

Fanta schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:41:
Zelf woon ik in het buitengebied en heb ik weinig last van buren, de dichtstbijzijnde geluidsbronnen (lees: spelende kinderen) wonen en spelen een meter of 80-100 van de plek waar mijn loungeset staat. Als ik daar zit om te genieten van de rust of een goed gesprek, heb ik geen last van die spelende kinderen. Als het op 5-10 meter afstand is, heb ik er wel last van. Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat als je dichter op elkaar woont, je ook meer rekening met elkaar houdt.
Dit is de spijker op de kop die ik ook al eerder aan gaf. In onze mega stad met parken wonen we nu immers nogal dicht bevolkt op elkaar (Wij zijn op een aantal microstaatjes na het meest dichtbevolkte westerse land ter wereld, 550 per km2, en het wordt met de dag voller). Dan kun je niet verwachten dat zodra je in een lekkere vinex wijk gaat wonen je rust en stilte hebt. "Een beetje met elkaar rekening houden" is een leuke zin, maar in de praktijk geld dat helaas maar beperkt.

Gecensureerd.

Pagina: 1 2 3 Laatste