Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:30:
[...]
Ik vind het niet meer dan normaal om de deur/raam even dicht te doen als je baby het op een krijsen zet. Deed ik ook toen ze zo klein waren. Kleine moeite, groot plezier. En dat is nog los van het feit dat het deels door het huilen 85db haalde, er zijn dus ook andere redenen. Maar daar ga je niet verder op in...
Maargoed, verschillende normen en waarden zullen we maar zeggen...
Ik wou dat je mijn buurman was. Helaas zijn mijn buren juist het tegenovergestelde kind huilt en jengelt? Kind naar buiten en moeders blijft binnen zitten 🫣
Het mooie is dat ze zelf klaagt over de kinderen van de overburen als die buiten spelen en wat lawaai maken terwijl ik daar juist totaal dan weer geen last van heb. Liever spelende kinderen met plezier dan een hysterisch kind wat buiten aan het huilen is....
Mensen met kinderen realiseren zich echt niet hoeveel lawaai ze zelf (en hun kids) maken. Vooral als de buren zelf kinderloos zijn dan komt het extra hard aan bij de buren want die zij zelf geen kinderen (en bijbehorend geluid ) gewend.
20% geluids reductie is trouwens meer dan je denkt. Als de buurvrouw verwacht dat het doodstil is dan zal het niet lukken en dat is ook echt onredelijk, maar als de buurvrouw nooit meer een echt rustig momentje in haar tuin heeft omdat OP altijd maar de serre deur open heeft dan snap ik hun kant ook zeker wel.
Ik denk dat het een kwestie van geven en nemen is. Blijkbaar mediteert de buurvrouw graag een half uurtje buiten? Misschien kan je een vast moment afspreken waarop je de kids even binnenhoudt en de deur dichtdoet. Zodat de buuf ook nog het gevoel heeft van de tuin te kunnen genieten.
Ik denk dat de buren ook even moeten wennen aan weer drukkere buren maar als je eenmaal geluidsoverlast ervaart dan kan alles heel erg hard aankomen en kan even dat half uurtje stilte op het moment dat jij buiten wil zitten al veel meer gemoedsrust geven.
Maarja het is en blijft lastig geluidsoverlast.