Buren claimen geluidsoverlast na bouw serre.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Ziet dit eruit als een minuutje?
[Afbeelding]
Ik zie hier geluid gemeten op de erfgrens, volgens TS is dat al het geluid, niet alleen dat van zijn huishouden.

Ik zie het dus als 5 dagen met normaal leefgeluid met op donderdag een uitschietertje. (De motorclub kwam voorbij? Buurman zingt in de douche? Baby is wakker en wil aandacht...) ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Ik zie hier geluid gemeten op de erfgrens, volgens TS is dat al het geluid, niet alleen dat van zijn huishouden.

Ik zie het dus als 5 dagen met normaal leefgeluid met op donderdag een uitschietertje. (De motorclub kwam voorbij? Buurman zingt in de douche? Baby is wakker en wil aandacht...) ;)
Donderdag is 85dB, TS heeft zelf gezegd dat 85dB voor een deel door de baby komt.

Dat is zoals eerder gezegd gewoon ernstige overlast waarbij professionals bescherming moeten dragen, door het een uitschietertje te noemen blijkt dat je de zaak weinig serieus neemt.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik probeer een beetje in te leven. Het is wel zo dat bepaalde soorten geluid en bepaalde frequenties veel meer irritatie/overlast kunnen creëren dan andere. Zo kan ik me best voorstellen dat een galmende serre met open deuren en veel verschillende geluiden door elkaar heen die uit die serre komen veel vervelender overkomt dan iemand die in de tuin naast je een gesprek voert of een muziekje aan heeft staan.

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:27
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Donderdag is 85dB, TS heeft zelf gezegd dat 85dB voor een deel door de baby komt.

Dat is zoals eerder gezegd gewoon ernstige overlast waarbij professionals bescherming moeten dragen, door het een uitschietertje te noemen blijkt dat je de zaak weinig serieus neemt.
Oké Guys. Laten we hierover stoppen. De piek hier is niet de baby maar toevallig de buurman die iets aan het slijpen was.
De grafiek is een indicatie. En 60 /65 decibel is een normaal gesprek. Die meet ik ook als de buren een gesprek hebben.

En de “overlast” is niet alleen een huilende baby. Onder meer een etentje en een middagje water pret.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:57
Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Ik vind het niet meer dan normaal om de deur/raam even dicht te doen als je baby het op een krijsen zet. Deed ik ook toen ze zo klein waren. Kleine moeite, groot plezier. En dat is nog los van het feit dat het deels door het huilen 85db haalde, er zijn dus ook andere redenen. Maar daar ga je niet verder op in...

Maargoed, verschillende normen en waarden zullen we maar zeggen...
Ik wou dat je mijn buurman was. Helaas zijn mijn buren juist het tegenovergestelde kind huilt en jengelt? Kind naar buiten en moeders blijft binnen zitten 🫣

Het mooie is dat ze zelf klaagt over de kinderen van de overburen als die buiten spelen en wat lawaai maken terwijl ik daar juist totaal dan weer geen last van heb. Liever spelende kinderen met plezier dan een hysterisch kind wat buiten aan het huilen is....

Mensen met kinderen realiseren zich echt niet hoeveel lawaai ze zelf (en hun kids) maken. Vooral als de buren zelf kinderloos zijn dan komt het extra hard aan bij de buren want die zij zelf geen kinderen (en bijbehorend geluid ) gewend.

20% geluids reductie is trouwens meer dan je denkt. Als de buurvrouw verwacht dat het doodstil is dan zal het niet lukken en dat is ook echt onredelijk, maar als de buurvrouw nooit meer een echt rustig momentje in haar tuin heeft omdat OP altijd maar de serre deur open heeft dan snap ik hun kant ook zeker wel.

Ik denk dat het een kwestie van geven en nemen is. Blijkbaar mediteert de buurvrouw graag een half uurtje buiten? Misschien kan je een vast moment afspreken waarop je de kids even binnenhoudt en de deur dichtdoet. Zodat de buuf ook nog het gevoel heeft van de tuin te kunnen genieten.

Ik denk dat de buren ook even moeten wennen aan weer drukkere buren maar als je eenmaal geluidsoverlast ervaart dan kan alles heel erg hard aankomen en kan even dat half uurtje stilte op het moment dat jij buiten wil zitten al veel meer gemoedsrust geven.

Maarja het is en blijft lastig geluidsoverlast.

• GeeEs
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Genoeg ouders die daarom regelmatig gehoorbescherming dragen tijdens de tropenjaren. Niks raars aan. Langdurige blootstelling aan dergelijk geluidsniveau is inderdaad nooit goed.

Huilende babies kunnen vreselijk veel herrie maken, internet zegt zelfs tot 120 dB... dat ontkent dus niemand. Neemt niet weg dat het er tot op bepaalde hoogte gewoon bijhoort wat mij betreft. Klagen heeft geen zin.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:10
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:47:
[...]
bepaalde hoogte gewoon bijhoort wat mij betreft. Klagen heeft geen zin.
Dat komt hier vrijwel altijd voorbij en dat is onzinnig. :?

Natuurlijk heeft "klagen" zin, als is het alleen maar dat TS b.v. zijn ramen dicht doet om de overlast te verminderen.
Als je niet "klaagt" weet de veroorzaker ook niet dat je ergens last van hebt en wordt er uberhaubt niets aan gedaan. (TS is in deze algemeen, niet alleen TS hier)

En ook normale leefgeluiden kunnen overlast veroorzaken en overlast zijn.

• GeeEs
  • Nu online
vassago schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Dat komt hier vrijwel altijd voorbij en dat is onzinnig. :?

Natuurlijk heeft "klagen" zin, als is het alleen maar dat TS b.v. zijn ramen dicht doet om de overlast te verminderen.
Als je niet "klaagt" weet de veroorzaker ook niet dat je ergens last van hebt en wordt er uberhaubt niets aan gedaan. (TS is in deze algemeen, niet alleen TS hier)

En ook normale leefgeluiden kunnen overlast veroorzaken en overlast zijn.
Klopt, bedoelde eigenlijk dat klagen alleen onzinnig is. Je lost er niks mee op. Ik kan ook over 100 dingen klagen waar ik serieus overlast van ervaar, alleen ben niet alleen op de wereld en ik verwacht totaal niet dat de wereld of buren hun leven zomaar aanpassen als ik eens ergens last van heb.

Constructief klagen, als overlast echt structureel is, met als doel om samen een oplossing te zoeken is natuurlijk gewoon prima.

Overlast is zeker heel breed en als normale leefgeluiden overlast veroorzaken is dat helaas toch iets dat er bij hoort vind ik, anders zouden het geen "normale" leefgeluiden zijn me dunkt.

Betekent niet dat ook dergelijke overlast (van normale leefgeluiden) gewoon bespreekbaar kan worden gemaakt. Puur klagen is in dat geval echt zinloos.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
TerminalNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:52:
Als je van kalme buren gaat naar een jong gezin met blèrende blagen die ook nog eens een parkeerplaats galmbak maken van het huis en de tuin snap ik wel de klachten.
Ik wil ten eerste sterkte wensen aan TS. Geëtter met je buren is een zwaar onderschat probleem in Nederland. Het trekt een zeer zware wissel en als jij om 6 uur je bedje uit moet om te werken wil je wel goed kunnen rusten. Dit probleem werkt heel diep door in de maatschappij.

Zelf weet ik waar ik over praat want ik heb 2 jaar hele nare bovenburen gehad. Nu woon ik helemaal bovenin in een appartementencomplex en hoor ik de buren helemaal niet en dit is echt een zegen. Het brengt veel rust en je bent overdag scherper en productiever.

Ik snap dan helemaal niet waarom dit niet alle aandacht krijgt. Zo stressvol leven, de hele dag kan een mens echt gek maken. Dit heet bijna: maatschappelijke derving. Waarschijnlijk is verhuizen de beste optie (ervaring mee).

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:30
jimh307 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Ik wil ten eerste sterkte wensen aan TS. Geëtter met je buren is een zwaar onderschat probleem in Nederland. Het trekt een zeer zware wissel en als jij om 6 uur je bedje uit moet om te werken wil je wel goed kunnen rusten. Dit probleem werkt heel diep door in de maatschappij.

Zelf weet ik waar ik over praat want ik heb 2 jaar hele nare bovenburen gehad. Nu woon ik helemaal bovenin in een appartementencomplex en hoor ik de buren helemaal niet en dit is echt een zegen. Het brengt veel rust en je bent overdag scherper en productiever.

Ik snap dan helemaal niet waarom dit niet alle aandacht krijgt. Zo stressvol leven, de hele dag kan een mens echt gek maken. Dit heet bijna: maatschappelijke derving. Waarschijnlijk is verhuizen de beste optie (ervaring mee).
Daar is de tweaker kaart weer: verhuizen..
De volgende buren kunnen nog erger zijn.

• jimh307
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Daar is de tweaker kaart weer: verhuizen..
De volgende buren kunnen nog erger zijn.
Heb jij een betere optie dan? Dan mag je deze wel geven, hoor.

Mijn ervaring met verhuizen heeft heel goed uitgepakt, dus het is niet altijd een zogenaamde verkeerde keus.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jimh307 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Heb jij een betere optie dan? Dan mag je deze wel geven, hoor.

Mijn ervaring met verhuizen heeft heel goed uitgepakt, dus het is niet altijd een zogenaamde verkeerde keus.
ja maar dat is toch 50/50 he.

dat kind wordt vanzelf groot en stopt met huilen te pas te onpas en de buren worden ouder en gaan vast een keer naar een appartementje. je went langzaam aan elkaar, de buurman zegt per ongeluk weer eens hallo op straat, je vrouw bakt een keer een lekkere taart en vraagt over de nieuwe geluidsdichte schutting of de buurvrouw ook een stukje wil en warempel ze zegt nog ja ook. en op een dag vraagt de buurvrouw of jullie zin hebben om te barbequen en aan het eind krijgen jullie het fietsje van haar kleinzoon mee die er toch niet meer op past. en als je dan je kind daarop leert fietsen komt de buurman er gezellig bij om die kleine aan te moedigen.
Eind goed al goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jimh307
  • Niet online
Dat is fair en zo zou het eigenlijk ook moeten. Echter als je buren hebt die pertinent niet willen meewerken (zoals mijn oude buren) dan wordt het een ander verhaal en wat ik deed is mijn ervaring ventileren. Hier in het appartementencomplex kent iedereen elkaar en dan is dat heel fijn wonen en leven (koop) en dat had ik nog niet bijna toen ik nog een sociale huurwoning had. Ellende met de buren is ook vaak niet op te lossen (Frank Visser). Als de rechter aan de pas komt is de onderlinge sfeer al helemaal vergald en woon je niet meer lekker.
Pagina: 1 2 3 Laatste