Ik mis een beetje de wetenschappelijke insteek.
Is dit 1) een sociaal probleem of 2) een natuurkundig probleem.
Over optie #1 heb ik even niet zoveel te zeggen, maar twee, daar zijn oplossingen voor.
Gooi jij je tuin vol stenen dan ga je het NK-Tegelwippen niet winnen. De mensheid weet sinds 1950 dat CO2 de lucht in jagen dom is, en je tuin vol leggen met steen maakt het warmer.
Bovendien reflecteert het geluid. Net als die roeptoeter van een uitbouw.
Nu ben je geen dubstep-festival aan het organiseren in je achtertuin, dus de geluidsenergie, die als hinderlijk ervaren wordt, stelt wellicht niet zo veel voor. Want het betreft daar middenfrequenties tot hoge frequenties.
Wat kan je daar mee doen? Nou: Omzetten in warmte of ergens anders heen sturen. Dat gaat met hogere frequenties echt beter - die hebben namelijk minder energie.
Dempen kan je met een stenen, aarden of een andersoortig (zwaar) object tussen je buren en je geluidsuitlaat. Hier telt massa en/of kunnen bewegen.
Reflectie doe je idealiter met een hard oppervlak, maar hout zal hier wellicht ook al volstaan: verticale plankjes die allemaal een andere kant op reflecteren bijvoorbeeld. (Dan moet je ze dus draaien.) Strooiïng van het geluid is dan het doel. Zeshonderd oude, ongebruikte CD's ophangen werkt wellicht ook.
Voor de afmeting van dat stukje plant, dat nu niet genoeg dempt, is dat niet zo duur, lijkt me. Experimenteer met wat afvalhout of zo. Maar dat haagje heeft massa noch strooiïng om het voor je buren acceptabel te maken.
--
edit:
Naja, om via "kunnen bewegen" geluidsenergie om te zetten in warmte hoeft dat medium niet per se zwaar te zijn, maar ik wil ook niet al te technisch worden hier.
edot2: spollung
[
Voor 6% gewijzigd door
b_g_e op 15-07-2026 23:14
]