Buren claimen geluidsoverlast na bouw serre.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20
McMark schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Interresant punt. Mar een schuifpui is best wel veelvoorkomend in Nederlandse huizen. Maar er staat toch niemand gek te kijken als je de pui wagenwijd open hebt met deze temperaturen?
Dit komt over als een baggetaliserende reactie.

Er zijn weinig mensen die een schuifpui maken in de richting van de buren op 2m afstand.

Zoals eerder gezegd is dat een geluidskanon puur gericht op de buren.

Een normale pui gaat open richting eigen erf.

Ik zou bijzonder vreemd staan te kijken als mijn zijbuur dat zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2026 13:43 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:34
Rukapul schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:35:
[...]
Juist op dat punt is hier afgeweken, en daarmee is er in mijn optiek wel een kapitale fout gemaakt. De uitbouwleverancier heeft hem hier ook niet voor behoed, en nu zitten we met dit topic.

Maar wel goed dat TS zo open is over alles, kunnen andere tweakers weer van leren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 15:29
gelukkig heet TS netjes het vergunningentraject gelopen en is er geen bezwaar gemaakt, geen vragen gesteld, geen wijzingen voorgesteld en heeft de gemeente na beoordeling gewoon de uitbouw/serre gegund.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:42
[...]

Ik ook, maar de tuinen bij deze huizen zijn zo gemaakt dat je aan alle kanten heel snel bij de grens met de buren komt. Wat dat betreft verbaas ik me vooral over de manier waarop huizen en tuinen op de kavels zijn ingedeeld.

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 20:27
_nethack schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Ik zou durven stellen, kijkende naar mijn eigen onbewuste(!) reactie er op, dat huilende of schreeuwende (kleine) kinderen tot een van de meest vervelende vormen van overlast gerekend kunnen worden die je kunt ervaren.

Inderdaad... Moeilijk...

Spelende lachende kinderen is dan (voor mij) weer heel iets anders... Daar wordt ik onbewust juist vaak weer blij/vrolijk van, ook al is het soms luid er rumoerig.
Ik snap het helemaal. Het gaat soms door merg en been. Maar het is een noodzakelijk kwaad

"gelukkig" gaat de overlast niet alleen over huilende baby's.
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Maar het hoeft toch ook niet eigenhandig?

Hebben ze expliciet gevraagd of de kosten 50/50 verdeeld kunnen worden? Misschien gaan ze ook wel akkoord als je 1/3e of een kwart bijdraagt, en daarnaast helpt met het slopen van de oude schutting b.v. Het initiatief om een andere schutting uit te zoeken kan je misschien ook wel bij de buren laten. Dan kunnen ze ook minder zeuren als die in hun ogen toch niet blijkt te voldoen.
Dit was een reactie op iemand die voorstelde dat het een goed idee was dat ik het zelf maar zou oppakken. Dat lijkt me iets teveel van het goede.
Er is nog geen expliciete verdeling of iets dergelijks gevraagd. Ik voel zelf wel iets voor gezamenlijk die heg aanpakken. De rest van de schutting een bijdrage. Maar wat vele in dit topic al zeggen. Hele duidelijke afspraken maken over, wat als het niet werkt;
[...]

Dit komt over als een baggetaliserende reactie.

Er zijn weinig mensen die een schuifpui maken in de richting van de buren op 2m afstand.

Zoals eerder gezegd is dat een geluidskanon puur gericht op de buren.

Zo bedoel ik het ook zeker niet. Wat ik probeer aan gegeven is dat er meerdere mensen dus eigenlijk hetzelfde ervaren, ongeacht de afstand. zelfs Charlie_Root schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:35:
[... geeft aan dat het op 35meter ook sterk hoorbaar is.

Nu kan ik niet voor iedereen spreken, maar hier in de randstad zal, welke richting je ook een uitbouw / schuifpui of een ander 'geluidskanon' neerzet, de afstand naar de erfafscheiding echt niet veel meer bedragen dan 10 meter.

Ja bij mij is het inderdaad minder, maar dat is inherent aan de bouw van deze huizen/percelen. Even ter beeldvorming; De huizen hebben een zijtuin met een breedte van ongeveer 5/6 meter over de hele lengte (20 meter ish) Met dan nog een stukje grond voor en achter de tuin. De begane grond bestaat uit een keuken en een garage.

Zonder deze uitbouw heb je 0 contact met de tuin vanuit je huis. Dus het zou zijn, of je zit buiten, of binnen. Met kleine kinderen zal dat dan sowieso vaker buiten zijn.
Bockelaar schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:04:
gelukkig heet TS netjes het vergunningentraject gelopen en is er geen bezwaar gemaakt, geen vragen gesteld, geen wijzingen voorgesteld en heeft de gemeente na beoordeling gewoon de uitbouw/serre gegund.
En zo is het inderdaad. Nu wil ik niet zeggen, ik mag, dus ik zal me er vooreerst geen fuck van aantrekken :D.

• McMark
TheInsider schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:11:
Zolang beide objectief kunnen zijn, en begrip op kunnen brengen, is er een oplossing, of kan er acceptatie komen. Dat gaat vaak mis, vanwege irritatie, en daar niet meer overheen kunnen komen, en diegene blijft dan in de negatieve hoek zitten, en dan is alles teveel, gevoelsmatig. Als je dan ook een tijd verwend bent met een voorheen rustige buur, is dat nu even anders.

Wat je nu zelf doet is al onderzoek en open staan voor suggesties, en dat is goed. Met extra hulp van hier, en er staan veel bruikbare tips denk ik zo.

Geen contact, en niet meer groeten, is hun eigen onmacht om "normaal" te doen, en dat is zeker niet constructief. Dan wordt het voor jullie ook lastig om fatsoenlijk met ze om te gaan, en daar zou ik ze zeker op aanspreken. Wil je samen tot een oplossing komen, dan helpt niet groeten/vermijden zeker niet, en dat gedrag is niet helpend.

Constructief oplossen, is dat beide kanten elkaar serieus nemen, en zich proberen in te leven, en je open staat om gezamelijk te proberen zo goed mogelijk rekening met elkaar te houden.

Soms lukt het niet, ook al heb je nog zo je best gedaan, en komen anderen er later achter dat waar ze over aan het klagen en de manier waarop, toch niet zo handig/netjes was.

Als je zelf redelijkerwijs alles wat binnen je macht ligt hebt, gedaan is het goed.
Mooi. Ik heb in ieder geval in reactie op hun mail een mail teruggestuurd waarin ik aangeef ik gesprek te willen gaan met ze, in ogenschouw nemende dat we wel gestructureerd te werk moeten gaan. En alvast de kaders aangegeven dat ik niet alles kan en wil voorkomen.

Over dat contact heb je zeker een punt. Ik ben zelf zo nuchter als wat maar op een gegeven moment denk je ook, joh jij met je achterlijke gedrag, stik er maar in.

En dan komt toch de oerouder naar boven. Naar aanleiding van hun email kwamen we ze toevallig even tegen buiten. Vrouw deed het woord, hij was je geen blik waardig. Laat staan een felicitatie met de geboorte van onze zoon. Ja fatsoen is soms, lastig. :+

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Lastige casus, lijkt erop dat je niks goed kan doen, hier in de achterhoek komen dit soort buren soms deze kant uit, en gaan dan vervolgens klagen bij de gemeente dat de loonwerkers die s'nachts aan het mais hakselen zijn hun rust verstoren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20
McMark schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:17:

Zo bedoel ik het ook zeker niet. Wat ik probeer aan gegeven is dat er meerdere mensen dus eigenlijk hetzelfde ervaren, ongeacht de afstand. zelfs Charlie_Root schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:35:
[... geeft aan dat het op 35meter ook sterk hoorbaar is.

Nu kan ik niet voor iedereen spreken, maar hier in de randstad zal, welke richting je ook een uitbouw / schuifpui of een ander 'geluidskanon' neerzet, de afstand naar de erfafscheiding echt niet veel meer bedragen dan 10 meter.
Eenmaal in vrije omgeving neemt geluid af per afstand tot de 2e macht...
Het verschil tussen 2 en 10 meter is daarom typisch fors.
Ja bij mij is het inderdaad minder, maar dat is inherent aan de bouw van deze huizen/percelen. Even ter beeldvorming; De huizen hebben een zijtuin met een breedte van ongeveer 5/6 meter over de hele lengte (20 meter ish) Met dan nog een stukje grond voor en achter de tuin. De begane grond bestaat uit een keuken en een garage.

Zonder deze uitbouw heb je 0 contact met de tuin vanuit je huis. Dus het zou zijn, of je zit buiten, of binnen. Met kleine kinderen zal dat dan sowieso vaker buiten zijn.
Deels is dat natuurlijk by-design. Vergelijk: de kortste afstand tussen de zijgevels in mijn straat is 4 meter. Maar op die lange smalle delen zit dus 0 raam/deur en dat is maar goed ook.

Het huis / perceel is nooit bedoeld geweest voor zo'n uitbouw of uberhaupt een uitbouw. Dergelijke waterwoningen zijn normaalgesproken gebouwd om te gebuiken in de water-richting. Daar ontbreekt het hier echter ook aan ruimte.
Maar het is vergund en juridisch sta je waarschijnlijk geheel in je recht. Zelfs maatschappelijk wel, want gewone leefgeluiden.

Persoonlijk zou ik ter hoogte van de serredeuren + links en rechts doorlopend overwegen om een dikke+hoge+brede muur neer te zetten in samenspraak met de buren. Ik zou namelijk ook geen behoefte hebben dat de buren alles kunnen horen :D

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:35:
Lastige casus, lijkt erop dat je niks goed kan doen, hier in de achterhoek komen dit soort buren soms deze kant uit, en gaan dan vervolgens klagen bij de gemeente dat de loonwerkers die s'nachts aan het mais hakselen zijn hun rust verstoren.
Komt overal in Nederland voor. Hier komt men wonen omdat het dichtbij Schiphol is. Dan gaan klagen over het lawaai van de vliegtuigen.

Doe je niets aan, behalve gewoon negeren. Zou ik ook in deze serre-casus doen. Geluiden en zeker geluiden van kinderen horen bij een woonwijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Prisma16 op 03-07-2026 16:54 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Scheurbuik schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:36:
Tja.. ik schuil ook naar binnen als ik een boek aan het lezen ben en bij de buren gaat het zwembadje of trampoline buiten. Maarja die mormels :) moeten ook ergens spelen, troost me altijd met de gedachte dat pa en ma niet kunnen vluchten.

Als je daarvan last hebt moet je ergens op een hutje op de hei gaan zitten.
Ik denk niet dat zoiets is te vergelijken met een buur die besluit om van de ene op de andere dag zijn gezinsleven, inclusief muziek en televisie, op een halve 2,5 meter van de erfgrens te gaan verplaatsen.

In dat opzicht is het in mijn ogen al tekenend dat er net tot aan het randje werd gebouwd qua recht, je mag immers bij 2 meter tot de erfgrens geen ramen meer plaatsen. Het feit dat het hier niet eens gaat om een raam maar feitelijk om een verwijderbare glaswand, ook nog eens exact gericht op het plekje van de buurvrouw, maakt dat ik best begrijp dat de buren not amused zijn.

“Dan gaat de buurvrouw toch ergens anders zitten”, tuurlijk joh. Daar schijnt de zon net zo fijn (of juist niet, net wat zij prettig vindt). Kinderen kunnen spelen en lawaai maken, maar dat doen ze normaliter ook binnen en ik krijg de indruk dat het met deze muur die altijd open staat vooral neerkomt op continu buiten spelen en tv kijken.

En kinderen die bij een streng woordje in een woedeaanval uitbarsten is een kwestie van opvoeding, juist als ze nog geen eens twee jaar zijn.

• McMark
Wolly schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Ik denk niet dat zoiets is te vergelijken met een buur die besluit om van de ene op de andere dag zijn gezinsleven, inclusief muziek en televisie, op een halve meter van de erfgrens te gaan verplaatsen.

In dat opzicht is het in mijn ogen al tekenend dat er net tot aan het randje werd gebouwd qua recht, je mag immers bij 2 meter tot de erfgrens geen ramen meer plaatsen. Het feit dat het hier niet eens gaat om een raam maar feitelijk om een verwijderbare glaswand, ook nog eens exact gericht op het plekje van de buurvrouw, maakt dat ik best begrijp dat de buren not amused zijn.

“Dan gaat de buurvrouw toch ergens anders zitten”, tuurlijk joh. Daar schijnt de zon net zo fijn (of juist niet, net wat zij prettig vindt). Kinderen kunnen spelen en lawaai maken, maar dat doen ze normaliter ook binnen en ik krijg de indruk dat het met deze muur die altijd open staat vooral neerkomt op continu buiten spelen en tv kijken.

En kinderen die bij een streng woordje in een woedeaanval uitbarsten is een kwestie van opvoeding, juist als ze nog geen eens twee jaar zijn.
Het zal idd niet precies hetzelfde zijn. Maar van de een op andere dag is natuurlijk geen sprake. De gesprekken zijn gevoerd, een vergunning aangevraagd en nooit tegenspraak. Daarnaast is 2,5 meter iets anders als een halve meter he ;)

Maar een vraag. Had het dan minder erg geweest als ik op exact dezelfde locatie een overkapping had geplaatst met dito gebruik? Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)

En nee de tv staat zeker niet continue aan. Sterker nog, die staat niet aan voor de kinderen. Maar ja met dit weer, en nog een lopend vaderschapsverlof, is er in deze tijd vrij veel buiten gebruik. Miss is dat ook wel een extra trigger.

Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
McMark schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:29:
[...]

Het zal idd niet precies hetzelfde zijn. Maar van de een op andere dag is natuurlijk geen sprake. De gesprekken zijn gevoerd, een vergunning aangevraagd en nooit tegenspraak. Daarnaast is 2,5 meter iets anders als een halve meter he ;)

Maar een vraag. Had het dan minder erg geweest als ik op exact dezelfde locatie een overkapping had geplaatst met dito gebruik? Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)

En nee de tv staat zeker niet continue aan. Sterker nog, die staat niet aan voor de kinderen. Maar ja met dit weer, en nog een lopend vaderschapsverlof, is er in deze tijd vrij veel buiten gebruik. Miss is dat ook wel een extra trigger.

Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+
Een overkapping is wat anders als een doorbraak in de muur van 4/5? meter. En een overkapping wordt ook anders gebruikt, dat is geen verlengstuk van de woonruimte, overlast zal dus veel anders zijn.

Vwb het advies, de fase van kinderen heb ik al achter mij en het is echt een kwestie van de kop indrukken. Kan je lacherig over doen maar dan doe je jezelf tekort.
Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)
Iedereen heeft rechten en iedereen heeft plichten. Je komt laatdunkend over mbt de kop jasmijn thee, hopelijk zie ik dat verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 03-07-2026 17:42 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@McMark

Geen inhoudelijke aanvulling met betrekking tot de problematiek.

Wel een compliment hoe je de discussie aangaat in dit topic en het daarbij inhoudelijk houdt en overal op blijft reageren d:)b

Vaak ontsporen dit soort topics al bij pagina 2

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:57
[...]Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+
Ik heb het uitgeprobeerd, en ook zelf ondervonden.
Mocht van mijn ouders alleen lawaai maken / schreeuwen op straat / het voetbalpleintje / schoolplein.
Maar niet in of om het huis, omdat wij opgevoed zijn dat je geen overlast voor anderen mag veroorzaken.
En zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed, kwestie van consequent zijn en vaak ssst zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Ik heb het uitgeprobeerd, en ook zelf ondervonden.
Mocht van mijn ouders alleen lawaai maken / schreeuwen op straat / het voetbalpleintje / schoolplein.
Maar niet in of om het huis, omdat wij opgevoed zijn dat je geen overlast voor anderen mag veroorzaken.
En zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed, kwestie van consequent zijn en vaak ssst zeggen.
Het ene kind is het andere niet, net als dat de ene ouder ook de ander niet is. Wij hebben 2 kinderen waarvan de oudste idd met redelijk gangbare opvoedkundige maatregelen wel in het gareel te krijgen is. Nummer 2 is een heel ander verhaal die is in staat om het hele huishouden hier over de kling te jagen. Niet omdat ze dat wil maar omdat er soms een soort van kortsluiting ontstaat in dat kleine koppie of zo. Dan kan je lullen wat je wil of zelfs fysiek worden ten einde raad maar je veranderd er niks aan. Dan is het gewoon een meltdown met alle herrie van dien. Duurt meestal 15 tot 30 minuten en dan kun je weer met haar praten of en hoe wat er nu allemaal aan de hand was. Geloof mij maar dat dat behalve voor de buren die er uiteraard wat van vinden ook voor jezelf niet prettig is. Maar ach het zal wel over gaan voor ze met pensioen kan🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

ik denk zeker dat een overkapping minder geluid geeft. je bedoelt dan gewoon een dakje op palen toch? al was het alleen maar omdat geluid dan ook aan de zijkanten er uit kan ipv alleen door de deuren richting buren.

ik begrijp niet dat de richting van de deuren geen onderdeel van gesprek tijdens de ontwerp/bouwfase is geweest maar dat is nu te laat.

ik denk echt dat jullie geen onrechtmatige overlast veroorzaken maar het wel vervelend is voor je buren dat jullie huis een stukje dichter bij hun zitje in de tuin staat. puur technisch hebben ze het er mee te doen lijkt me.Maar je kunt nog proberen 1 maatregel uit te werken zoals geluidsdempende schutting oid en dan te kijken hoe je omgaat met de kosten. Heb je al wat zachte dingen als gordijnen/planten in je serre aan de zijwanden? dat helpt echt al weerkaatsing tegen te gaan.
Pagina: 1 2 Laatste