Buren claimen geluidsoverlast na bouw serre.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
McMark schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Interresant punt. Mar een schuifpui is best wel veelvoorkomend in Nederlandse huizen. Maar er staat toch niemand gek te kijken als je de pui wagenwijd open hebt met deze temperaturen?
Dit komt over als een baggetaliserende reactie.

Er zijn weinig mensen die een schuifpui maken in de richting van de buren op 2m afstand.

Zoals eerder gezegd is dat een geluidskanon puur gericht op de buren.

Een normale pui gaat open richting eigen erf.

Ik zou bijzonder vreemd staan te kijken als mijn zijbuur dat zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2026 13:43 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48
Rukapul schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:35:
[...]
Juist op dat punt is hier afgeweken, en daarmee is er in mijn optiek wel een kapitale fout gemaakt. De uitbouwleverancier heeft hem hier ook niet voor behoed, en nu zitten we met dit topic.

Maar wel goed dat TS zo open is over alles, kunnen andere tweakers weer van leren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:25
gelukkig heet TS netjes het vergunningentraject gelopen en is er geen bezwaar gemaakt, geen vragen gesteld, geen wijzingen voorgesteld en heeft de gemeente na beoordeling gewoon de uitbouw/serre gegund.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:18
[...]

Ik ook, maar de tuinen bij deze huizen zijn zo gemaakt dat je aan alle kanten heel snel bij de grens met de buren komt. Wat dat betreft verbaas ik me vooral over de manier waarop huizen en tuinen op de kavels zijn ingedeeld.

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:57
_nethack schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Ik zou durven stellen, kijkende naar mijn eigen onbewuste(!) reactie er op, dat huilende of schreeuwende (kleine) kinderen tot een van de meest vervelende vormen van overlast gerekend kunnen worden die je kunt ervaren.

Inderdaad... Moeilijk...

Spelende lachende kinderen is dan (voor mij) weer heel iets anders... Daar wordt ik onbewust juist vaak weer blij/vrolijk van, ook al is het soms luid er rumoerig.
Ik snap het helemaal. Het gaat soms door merg en been. Maar het is een noodzakelijk kwaad

"gelukkig" gaat de overlast niet alleen over huilende baby's.
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Maar het hoeft toch ook niet eigenhandig?

Hebben ze expliciet gevraagd of de kosten 50/50 verdeeld kunnen worden? Misschien gaan ze ook wel akkoord als je 1/3e of een kwart bijdraagt, en daarnaast helpt met het slopen van de oude schutting b.v. Het initiatief om een andere schutting uit te zoeken kan je misschien ook wel bij de buren laten. Dan kunnen ze ook minder zeuren als die in hun ogen toch niet blijkt te voldoen.
Dit was een reactie op iemand die voorstelde dat het een goed idee was dat ik het zelf maar zou oppakken. Dat lijkt me iets teveel van het goede.
Er is nog geen expliciete verdeling of iets dergelijks gevraagd. Ik voel zelf wel iets voor gezamenlijk die heg aanpakken. De rest van de schutting een bijdrage. Maar wat vele in dit topic al zeggen. Hele duidelijke afspraken maken over, wat als het niet werkt;
[...]

Dit komt over als een baggetaliserende reactie.

Er zijn weinig mensen die een schuifpui maken in de richting van de buren op 2m afstand.

Zoals eerder gezegd is dat een geluidskanon puur gericht op de buren.

Zo bedoel ik het ook zeker niet. Wat ik probeer aan gegeven is dat er meerdere mensen dus eigenlijk hetzelfde ervaren, ongeacht de afstand. zelfs Charlie_Root schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:35:
[... geeft aan dat het op 35meter ook sterk hoorbaar is.

Nu kan ik niet voor iedereen spreken, maar hier in de randstad zal, welke richting je ook een uitbouw / schuifpui of een ander 'geluidskanon' neerzet, de afstand naar de erfafscheiding echt niet veel meer bedragen dan 10 meter.

Ja bij mij is het inderdaad minder, maar dat is inherent aan de bouw van deze huizen/percelen. Even ter beeldvorming; De huizen hebben een zijtuin met een breedte van ongeveer 5/6 meter over de hele lengte (20 meter ish) Met dan nog een stukje grond voor en achter de tuin. De begane grond bestaat uit een keuken en een garage.

Zonder deze uitbouw heb je 0 contact met de tuin vanuit je huis. Dus het zou zijn, of je zit buiten, of binnen. Met kleine kinderen zal dat dan sowieso vaker buiten zijn.
Bockelaar schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:04:
gelukkig heet TS netjes het vergunningentraject gelopen en is er geen bezwaar gemaakt, geen vragen gesteld, geen wijzingen voorgesteld en heeft de gemeente na beoordeling gewoon de uitbouw/serre gegund.
En zo is het inderdaad. Nu wil ik niet zeggen, ik mag, dus ik zal me er vooreerst geen fuck van aantrekken :D.

• McMark
TheInsider schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:11:
Zolang beide objectief kunnen zijn, en begrip op kunnen brengen, is er een oplossing, of kan er acceptatie komen. Dat gaat vaak mis, vanwege irritatie, en daar niet meer overheen kunnen komen, en diegene blijft dan in de negatieve hoek zitten, en dan is alles teveel, gevoelsmatig. Als je dan ook een tijd verwend bent met een voorheen rustige buur, is dat nu even anders.

Wat je nu zelf doet is al onderzoek en open staan voor suggesties, en dat is goed. Met extra hulp van hier, en er staan veel bruikbare tips denk ik zo.

Geen contact, en niet meer groeten, is hun eigen onmacht om "normaal" te doen, en dat is zeker niet constructief. Dan wordt het voor jullie ook lastig om fatsoenlijk met ze om te gaan, en daar zou ik ze zeker op aanspreken. Wil je samen tot een oplossing komen, dan helpt niet groeten/vermijden zeker niet, en dat gedrag is niet helpend.

Constructief oplossen, is dat beide kanten elkaar serieus nemen, en zich proberen in te leven, en je open staat om gezamelijk te proberen zo goed mogelijk rekening met elkaar te houden.

Soms lukt het niet, ook al heb je nog zo je best gedaan, en komen anderen er later achter dat waar ze over aan het klagen en de manier waarop, toch niet zo handig/netjes was.

Als je zelf redelijkerwijs alles wat binnen je macht ligt hebt, gedaan is het goed.
Mooi. Ik heb in ieder geval in reactie op hun mail een mail teruggestuurd waarin ik aangeef ik gesprek te willen gaan met ze, in ogenschouw nemende dat we wel gestructureerd te werk moeten gaan. En alvast de kaders aangegeven dat ik niet alles kan en wil voorkomen.

Over dat contact heb je zeker een punt. Ik ben zelf zo nuchter als wat maar op een gegeven moment denk je ook, joh jij met je achterlijke gedrag, stik er maar in.

En dan komt toch de oerouder naar boven. Naar aanleiding van hun email kwamen we ze toevallig even tegen buiten. Vrouw deed het woord, hij was je geen blik waardig. Laat staan een felicitatie met de geboorte van onze zoon. Ja fatsoen is soms, lastig. :+

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:13
Lastige casus, lijkt erop dat je niks goed kan doen, hier in de achterhoek komen dit soort buren soms deze kant uit, en gaan dan vervolgens klagen bij de gemeente dat de loonwerkers die s'nachts aan het mais hakselen zijn hun rust verstoren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
McMark schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:17:

Zo bedoel ik het ook zeker niet. Wat ik probeer aan gegeven is dat er meerdere mensen dus eigenlijk hetzelfde ervaren, ongeacht de afstand. zelfs Charlie_Root schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:35:
[... geeft aan dat het op 35meter ook sterk hoorbaar is.

Nu kan ik niet voor iedereen spreken, maar hier in de randstad zal, welke richting je ook een uitbouw / schuifpui of een ander 'geluidskanon' neerzet, de afstand naar de erfafscheiding echt niet veel meer bedragen dan 10 meter.
Eenmaal in vrije omgeving neemt geluid af per afstand tot de 2e macht...
Het verschil tussen 2 en 10 meter is daarom typisch fors.
Ja bij mij is het inderdaad minder, maar dat is inherent aan de bouw van deze huizen/percelen. Even ter beeldvorming; De huizen hebben een zijtuin met een breedte van ongeveer 5/6 meter over de hele lengte (20 meter ish) Met dan nog een stukje grond voor en achter de tuin. De begane grond bestaat uit een keuken en een garage.

Zonder deze uitbouw heb je 0 contact met de tuin vanuit je huis. Dus het zou zijn, of je zit buiten, of binnen. Met kleine kinderen zal dat dan sowieso vaker buiten zijn.
Deels is dat natuurlijk by-design. Vergelijk: de kortste afstand tussen de zijgevels in mijn straat is 4 meter. Maar op die lange smalle delen zit dus 0 raam/deur en dat is maar goed ook.

Het huis / perceel is nooit bedoeld geweest voor zo'n uitbouw of uberhaupt een uitbouw. Dergelijke waterwoningen zijn normaalgesproken gebouwd om te gebuiken in de water-richting. Daar ontbreekt het hier echter ook aan ruimte.
Maar het is vergund en juridisch sta je waarschijnlijk geheel in je recht. Zelfs maatschappelijk wel, want gewone leefgeluiden.

Persoonlijk zou ik ter hoogte van de serredeuren + links en rechts doorlopend overwegen om een dikke+hoge+brede muur neer te zetten in samenspraak met de buren. Ik zou namelijk ook geen behoefte hebben dat de buren alles kunnen horen :D

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:35:
Lastige casus, lijkt erop dat je niks goed kan doen, hier in de achterhoek komen dit soort buren soms deze kant uit, en gaan dan vervolgens klagen bij de gemeente dat de loonwerkers die s'nachts aan het mais hakselen zijn hun rust verstoren.
Komt overal in Nederland voor. Hier komt men wonen omdat het dichtbij Schiphol is. Dan gaan klagen over het lawaai van de vliegtuigen.

Doe je niets aan, behalve gewoon negeren. Zou ik ook in deze serre-casus doen. Geluiden en zeker geluiden van kinderen horen bij een woonwijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Prisma16 op 03-07-2026 16:54 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Scheurbuik schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:36:
Tja.. ik schuil ook naar binnen als ik een boek aan het lezen ben en bij de buren gaat het zwembadje of trampoline buiten. Maarja die mormels :) moeten ook ergens spelen, troost me altijd met de gedachte dat pa en ma niet kunnen vluchten.

Als je daarvan last hebt moet je ergens op een hutje op de hei gaan zitten.
Ik denk niet dat zoiets is te vergelijken met een buur die besluit om van de ene op de andere dag zijn gezinsleven, inclusief muziek en televisie, op een halve 2,5 meter van de erfgrens te gaan verplaatsen.

In dat opzicht is het in mijn ogen al tekenend dat er net tot aan het randje werd gebouwd qua recht, je mag immers bij 2 meter tot de erfgrens geen ramen meer plaatsen. Het feit dat het hier niet eens gaat om een raam maar feitelijk om een verwijderbare glaswand, ook nog eens exact gericht op het plekje van de buurvrouw, maakt dat ik best begrijp dat de buren not amused zijn.

“Dan gaat de buurvrouw toch ergens anders zitten”, tuurlijk joh. Daar schijnt de zon net zo fijn (of juist niet, net wat zij prettig vindt). Kinderen kunnen spelen en lawaai maken, maar dat doen ze normaliter ook binnen en ik krijg de indruk dat het met deze muur die altijd open staat vooral neerkomt op continu buiten spelen en tv kijken.

En kinderen die bij een streng woordje in een woedeaanval uitbarsten is een kwestie van opvoeding, juist als ze nog geen eens twee jaar zijn.

• McMark
Wolly schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Ik denk niet dat zoiets is te vergelijken met een buur die besluit om van de ene op de andere dag zijn gezinsleven, inclusief muziek en televisie, op een halve meter van de erfgrens te gaan verplaatsen.

In dat opzicht is het in mijn ogen al tekenend dat er net tot aan het randje werd gebouwd qua recht, je mag immers bij 2 meter tot de erfgrens geen ramen meer plaatsen. Het feit dat het hier niet eens gaat om een raam maar feitelijk om een verwijderbare glaswand, ook nog eens exact gericht op het plekje van de buurvrouw, maakt dat ik best begrijp dat de buren not amused zijn.

“Dan gaat de buurvrouw toch ergens anders zitten”, tuurlijk joh. Daar schijnt de zon net zo fijn (of juist niet, net wat zij prettig vindt). Kinderen kunnen spelen en lawaai maken, maar dat doen ze normaliter ook binnen en ik krijg de indruk dat het met deze muur die altijd open staat vooral neerkomt op continu buiten spelen en tv kijken.

En kinderen die bij een streng woordje in een woedeaanval uitbarsten is een kwestie van opvoeding, juist als ze nog geen eens twee jaar zijn.
Het zal idd niet precies hetzelfde zijn. Maar van de een op andere dag is natuurlijk geen sprake. De gesprekken zijn gevoerd, een vergunning aangevraagd en nooit tegenspraak. Daarnaast is 2,5 meter iets anders als een halve meter he ;)

Maar een vraag. Had het dan minder erg geweest als ik op exact dezelfde locatie een overkapping had geplaatst met dito gebruik? Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)

En nee de tv staat zeker niet continue aan. Sterker nog, die staat niet aan voor de kinderen. Maar ja met dit weer, en nog een lopend vaderschapsverlof, is er in deze tijd vrij veel buiten gebruik. Miss is dat ook wel een extra trigger.

Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+

• Wolly
  • Niet online
McMark schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:29:
[...]

Het zal idd niet precies hetzelfde zijn. Maar van de een op andere dag is natuurlijk geen sprake. De gesprekken zijn gevoerd, een vergunning aangevraagd en nooit tegenspraak. Daarnaast is 2,5 meter iets anders als een halve meter he ;)

Maar een vraag. Had het dan minder erg geweest als ik op exact dezelfde locatie een overkapping had geplaatst met dito gebruik? Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)

En nee de tv staat zeker niet continue aan. Sterker nog, die staat niet aan voor de kinderen. Maar ja met dit weer, en nog een lopend vaderschapsverlof, is er in deze tijd vrij veel buiten gebruik. Miss is dat ook wel een extra trigger.

Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+
Een overkapping is wat anders als een doorbraak in de muur van 4/5? meter. En een overkapping wordt ook anders gebruikt, dat is geen verlengstuk van de woonruimte, overlast zal dus veel anders zijn.

Vwb het advies, de fase van kinderen heb ik al achter mij en het is echt een kwestie van de kop indrukken. Kan je lacherig over doen maar dan doe je jezelf tekort.
Of heb ik geen recht met mijn gezin om in dat lekkere stukje te chillen? En inderdaad wel vervelend dat chillen met kinderen anders is dan met een yogamat en een kop Jasmin thee. Die mis ik ook 8)
Iedereen heeft rechten en iedereen heeft plichten. Je komt laatdunkend over mbt de kop jasmijn thee, hopelijk zie ik dat verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 03-07-2026 17:42 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@McMark

Geen inhoudelijke aanvulling met betrekking tot de problematiek.

Wel een compliment hoe je de discussie aangaat in dit topic en het daarbij inhoudelijk houdt en overal op blijft reageren d:)b

Vaak ontsporen dit soort topics al bij pagina 2

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
[...]Voor wat betreft je opvoedkundig advies. Dat mag je tegen die tijd zelf uitproberen :+
Ik heb het uitgeprobeerd, en ook zelf ondervonden.
Mocht van mijn ouders alleen lawaai maken / schreeuwen op straat / het voetbalpleintje / schoolplein.
Maar niet in of om het huis, omdat wij opgevoed zijn dat je geen overlast voor anderen mag veroorzaken.
En zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed, kwestie van consequent zijn en vaak ssst zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Mocht van mijn ouders alleen lawaai maken / schreeuwen op straat / het voetbalpleintje / schoolplein.
Maar niet in of om het huis, omdat wij opgevoed zijn dat je geen overlast voor anderen mag veroorzaken.
En zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed, kwestie van consequent zijn en vaak ssst zeggen.
Het ene kind is het andere niet, net als dat de ene ouder ook de ander niet is. Wij hebben 2 kinderen waarvan de oudste idd met redelijk gangbare opvoedkundige maatregelen wel in het gareel te krijgen is. Nummer 2 is een heel ander verhaal die is in staat om het hele huishouden hier over de kling te jagen. Niet omdat ze dat wil maar omdat er soms een soort van kortsluiting ontstaat in dat kleine koppie of zo. Dan kan je lullen wat je wil of zelfs fysiek worden ten einde raad maar je veranderd er niks aan. Dan is het gewoon een meltdown met alle herrie van dien. Duurt meestal 15 tot 30 minuten en dan kun je weer met haar praten of en hoe wat er nu allemaal aan de hand was. Geloof mij maar dat dat behalve voor de buren die er uiteraard wat van vinden ook voor jezelf niet prettig is. Maar ach het zal wel over gaan voor ze met pensioen kan🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:21
[...]

ik denk zeker dat een overkapping minder geluid geeft. je bedoelt dan gewoon een dakje op palen toch? al was het alleen maar omdat geluid dan ook aan de zijkanten er uit kan ipv alleen door de deuren richting buren.

ik begrijp niet dat de richting van de deuren geen onderdeel van gesprek tijdens de ontwerp/bouwfase is geweest maar dat is nu te laat.

ik denk echt dat jullie geen onrechtmatige overlast veroorzaken maar het wel vervelend is voor je buren dat jullie huis een stukje dichter bij hun zitje in de tuin staat. puur technisch hebben ze het er mee te doen lijkt me.Maar je kunt nog proberen 1 maatregel uit te werken zoals geluidsdempende schutting oid en dan te kijken hoe je omgaat met de kosten. Heb je al wat zachte dingen als gordijnen/planten in je serre aan de zijwanden? dat helpt echt al weerkaatsing tegen te gaan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:00
Wolly schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Ik denk niet dat zoiets is te vergelijken met een buur die besluit om van de ene op de andere dag zijn gezinsleven, inclusief muziek en televisie, op een halve 2,5 meter van de erfgrens te gaan verplaatsen.

er zijn hele wijken waar huizen en dus tuinen maar 5 meter breed zijn. dan zit je dus per definitie altijd op max 2.5m van je buren hun tuin. die mensen leven toch ook gewoon hun leven met gillende kinderen, barbecues en verjaardagen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Minimaliseren van het geluid is wat je letterlijk en figuurlijk aan jouw kant kan doen. Zoals aangegeven zachtere en geluidsabsorberende (en isolerende) materialen binnen en in de tuin. Kortom, samen denken over de effectieve maar realistische maatregelen.

Zodra het gesprek naar de vorige situatie neigt te gaan, dan zitten de buren niet meer in de oplossingsmodus en dan zou ik dat zoals eerder al geopperd afkappen.

• McMark
jeroenkb schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:56:
@McMark

Wel een compliment hoe je de discussie aangaat in dit topic en het daarbij inhoudelijk houdt en overal op blijft reageren d:)b

Vaak ontsporen dit soort topics al bij pagina 2
Jarenlange tweakers ervaring helpt mee :D
Wolly schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Een overkapping is wat anders als een doorbraak in de muur van 4/5? meter. En een overkapping wordt ook anders gebruikt, dat is geen verlengstuk van de woonruimte, overlast zal dus veel anders zijn.

Vwb het advies, de fase van kinderen heb ik al achter mij en het is echt een kwestie van de kop indrukken. Kan je lacherig over doen maar dan doe je jezelf tekort.

[...]

Iedereen heeft rechten en iedereen heeft plichten. Je komt laatdunkend over mbt de kop jasmijn thee, hopelijk zie ik dat verkeerd.
Daar heb je denk ik deels gelijk in. Maar je kan het ook bekijken vanuit gebruik en overlast momenten. De momenten dat er overlast wordt ervaren is alleen als de buren buiten zijn. Ik durf het wel aan om te zeggen dat als de buren buiten willen zitten, ik dat hoogstwaarschijnlijk ook wil. En dat zou dus in een overkapping wrs net zoveel geluid maken en net zo vaak voorkomen.

Tuurlijk maak ik met de serre meer gebruik van, maar dat zijn juist momenten dat het buiten niet lekker genoeg is en er dus überhaupt niemand buiten is. Dit samen met het feit dat er ook overlast wordt ervaren als er niemand in de serre zit, maakt het gewoon lastig.

Laten we de goedbedoelde opvoedkundige adviezen maar voor een ander topic bewaren O+

Jasmijn thee zie je zeker verkeerd. Ik bedoel daar niets kwaads mee. Ik probeer juist er achter te komen welke plichten ik in deze kwestie heb.
Yaksa schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Laten we de goedbedoelde opvoedkundige adviezen maar voor een ander topic bewaren O+

Gentle parenting op zijn best
Ronald.42 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Het ene kind is het andere niet, net als dat de ene ouder ook de ander niet is. Wij hebben 2 kinderen waarvan de oudste idd met redelijk gangbare opvoedkundige maatregelen wel in het gareel te krijgen is. Nummer 2 is een heel ander verhaal die is in staat om het hele huishouden hier over de kling te jagen. Niet omdat ze dat wil maar omdat er soms een soort van kortsluiting ontstaat in dat kleine koppie of zo.
Dank! Hoewel iedereen vast goedbedoelde adviezen geeft over opvoeden is het inderdaad niet zo zwart wit.
No Hands schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:04:
[...]

er zijn hele wijken waar huizen en dus tuinen maar 5 meter breed zijn. dan zit je dus per definitie altijd op max 2.5m van je buren hun tuin. die mensen leven toch ook gewoon hun leven met gillende kinderen, barbecues en verjaardagen?
Dit! En dan kan je natuurlijk stellen, je mag geen uitbouw/serre/overkapping want overlast.

Toevallig sprak ik mijn schoonvader over de kwestie. Die heeft het ook wel eens aan de stok met de buren over het feit dat de 3 kleinkinderen een weekje over de vloer zijn en in zijn zwembad plonzen in de zomer. 1 van de 52 weken 'overlast' en op hoge poten verhaal halen dat het maar eens moet stoppen. Individualisme ten top.
Roenie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:10:
Minimaliseren van het geluid is wat je letterlijk en figuurlijk aan jouw kant kan doen. Zoals aangegeven zachtere en geluidsabsorberende (en isolerende) materialen binnen en in de tuin. Kortom, samen denken over de effectieve maar realistische maatregelen.

Zodra het gesprek baar de vorige situatie neigt te gaan, dan zitten de buren niet meer in de oplossingsmodus en dan zou ik dat zoals eerder al geopperd afkappen.
We gaan zien wat het gesprek brengt. Vooralsnog geen reactie op mijn email.

[ Voor 1% gewijzigd door McMark op 05-07-2026 12:19 . Reden: Link naar ludiek filmpje toegevoegd ]

• Roenie
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat de buren je een e-mail sturen in plaats van dit persoonlijk te bespreken? Dat zegt wel het een en ander. Ook het geen gedag zeggen. De kans is dat het diep zit bij hen.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:07:
Begrijp ik het goed dat de buren je een e-mail sturen in plaats van dit persoonlijk te bespreken? Dat zegt wel het een en ander. Ook het geen gedag zeggen. De kans is dat het diep zit bij hen.
Kan ook dat iemand ze dat geadviseerd heeft zodat het zwart op wit staat.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• McMark
Roenie schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:07:
Correct. Mondeling is natuurlijk wel eea te sprake gekomen(de klachten). Maar de buurman prefereert dit. Zo ook het gesprek over überhaupt de uitbouw. De buurvrouw vraagt in een normaal gesprek mijn e-mail adres uit het niets. En dan krijg je een e-mail dat het allemaal stom is en ze het er niet mee eens zijn. Bijzonder wel.

Heeft iemand ervaring met Vilt paneel

• jadjong
  • Niet online
Ben ondertussen wel benieuwd waar TS&co de auto(s) parkeren. :D

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13

Vliegvlug

Flight Simple

McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Ik durf het wel aan om te zeggen dat als de buren buiten willen zitten, ik dat hoogstwaarschijnlijk ook wil. En dat zou dus in een overkapping wrs net zoveel geluid maken en net zo vaak voorkomen.
Dat heb je al een paar keer gezegd en klinkt daardoor een beetje als goedpraten. Maar ik vermoed toch dat de geluidsoverlast minder zou zijn geweest indien je een overkapping had geplaatst. Iets wat een open verbinding met je huis heeft laat sowieso meer geluid door en als het zo warm is als het de laatste tijd geweest is zat ik zelf bijvoorbeeld liever binnen met de deur dicht dan onder de overkapping ook al hebben we geen airco vanwege het feit dat het binnen iets wat koeler was.

En wat ik zelf ook merk is dat als ik verwacht er maar korte tijd te zitten dat het dan vaak maar laat omdat ik geen zin heb om spulletjes mee naar buiten te slepen en weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 05-07-2026 13:22 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb zelf k*tburen die een visvijver in hun achtertuin hebben met een pomp die dag en nacht aanstaat en je klaterend water hoort. Dat is 's nachts erger omdat er dan geen andere geluiden zijn, en ik heb uiteindelijk mijn slaapkamer en kantoor omgeruild omdat ik anders met oordoppen moest slapen. Zij snappen het niet, bagatelliseren de overlast (het is niet zo luid) en vinden hun hobby veel belangrijker. Je kunt dus niet eens in de tuin zitten zonder dat k*tgeklater.

Ik heb wel met handhaving door de gemeente gedreigd (je mag geen apparaten aan lagen staan na 22u), maar ik wil over een paar jaar verkopen en dan moet je dit soort problemen aangeven.

Wees niet zo'n buur en realiseer je dat wat jij normaal vind, dat niet is voor andere mensen. Jij hebt een filter voor je kindergeluiden, maar dat zijn jouw kinderen. De buren hebben niet om die kinderen gevraagd.

Dat wil niet zeggen dat elke klacht gegrond is, maar doe je best om overlast te beperken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Roenie
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Kan ook dat iemand ze dat geadviseerd heeft zodat het zwart op wit staat.
Wellicht, alleen het zet wel gelijk een bepaalde formele toon. En als je dat doet dan zal de ander ook eerder de hakken in het zand zetten. Het zou bij mij in ieder geval alleen maar averechts werken.

• McMark
jadjong schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:14:
Ben ondertussen wel benieuwd waar TS&co de auto(s) parkeren. :D
En zelfs dat moet op mijn eigen kleine perceeltje ;)
gambieter schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:17:
Ik heb zelf k*tburen die een visvijver in hun achtertuin hebben met een pomp die dag en nacht aanstaat en je klaterend water hoort. Dat is 's nachts erger omdat er dan geen andere geluiden zijn, en ik heb uiteindelijk mijn slaapkamer en kantoor omgeruild omdat ik anders met oordoppen moest slapen. Zij snappen het niet, bagatelliseren de overlast (het is niet zo luid) en vinden hun hobby veel belangrijker. Je kunt dus niet eens in de tuin zitten zonder dat k*tgeklater.

Ik heb wel met handhaving door de gemeente gedreigd (je mag geen apparaten aan lagen staan na 22u), maar ik wil over een paar jaar verkopen en dan moet je dit soort problemen aangeven.

Wees niet zo'n buur en realiseer je dat wat jij normaal vind, dat niet is voor andere mensen. Jij hebt een filter voor je kindergeluiden, maar dat zijn jouw kinderen. De buren hebben niet om die kinderen gevraagd.

Dat wil niet zeggen dat elke klacht gegrond is, maar doe je best om overlast te beperken.
Wat vervelend!

Ik zie dit echt totaal anders. Er is geen wet die je verbied een apparaat na 22:00 aan te hebben. Wel is het zo dat je geen onrechtmatige hinder mag veroorzaken. Een baby na 23;00 die schreeuwt zal daar niet onder vallen. Elke avond om dat tijdstip boren of stofzuigen wel. En WRs een luidruchtige waterpomp met waterval ook.

Ik zou me iig niet verschuilen achter het feit dat je het moet benoemen als je je huis verkoopt. Het probleem is er al dus je moet het al aangeven.

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:04:
[...]

En hoeveel procent van de tijd hebben die mensen tv, radio en alle andere leefgeluiden van binnen in de tuin hoorbaar voor de buren?

Stukken minder dan deze “oplossing”. Daarnaast is een tuin wat anders ingericht als een trompet die het geluid één kant opduwt.

• Wolly
  • Niet online
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:47:
[...]
[...]

Daar heb je denk ik deels gelijk in. Maar je kan het ook bekijken vanuit gebruik en overlast momenten. De momenten dat er overlast wordt ervaren is alleen als de buren buiten zijn. Ik durf het wel aan om te zeggen dat als de buren buiten willen zitten, ik dat hoogstwaarschijnlijk ook wil. En dat zou dus in een overkapping wrs net zoveel geluid maken en net zo vaak voorkomen.
Een overkapping is geen verlengstuk van je woonkamer met een muur die compleet open schuift. Andere overlast dus.
Tuurlijk maak ik met de serre meer gebruik van, maar dat zijn juist momenten dat het buiten niet lekker genoeg is en er dus überhaupt niemand buiten is. Dit samen met het feit dat er ook overlast wordt ervaren als er niemand in de serre zit, maakt het gewoon lastig.
Dus je geeft toe als serre bezitter meer overlast te veroorzaken dan normaal, maar het is niet zo erg omdat de buren toch niet buiten zitten?

En hoe wordt overlast ervaren als er niemand in de serre zit en de serre is afgesloten (toch?)? Ik heb dat stukje gemist.

• McMark
Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:47:
[...]

En hoeveel procent van de tijd hebben die mensen tv, radio en alle andere leefgeluiden van binnen in de tuin hoorbaar voor de buren?

Stukken minder dan deze “oplossing”. Daarnaast is een tuin wat anders ingericht als een trompet die het geluid één kant opduwt.
Ooit in een rijtjeswoningtuin gezeten op een mooie dag? Dan heb je ongeveer 10 radiozenders tegelijk. 2 buurmannnen die bbq en, een tuinfeestje en een blaffende hond.

zodra er een deur open is of iemand in de tuin zit dan hoor je dat?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Ooit in een rijtjeswoningtuin gezeten op een mooie dag? Dan heb je ongeveer 10 radiozenders tegelijk. 2 buurmannnen die bbq en, een tuinfeestje en een blaffende hond.

vergeet de muziekinstrument-spelende buren niet die met de ramen open urenlang toonladders oefenen. Moordneigingen....... ;)

• Wolly
  • Niet online
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Nogal overdreven met “10 radiozenders” maar goed, je zegt het zef al: Op een zonnige dag. En mijn buurmannen werken doordeweeks plus kinderen op school, dus feitelijk alleen op een zonnige zater- of zondag (of feestdag).

Een verkoopargument van dit soort serres is namelijk dat je ook op heel veel andere momenten van het tuinleven kan genieten.

• Wolly
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:59:
[...]

vergeet de muziekinstrument-spelende buren niet die met de ramen open urenlang toonladders oefenen. Moordneigingen....... ;)
Dat angstbeeld heb ik dus exact met deze serre waarvan de muren geheel open kunnen. Een kind wat binnen op een fluit speelt hoor je normaliter amper, met die deuren open echter is dat scheit irritant.

• McMark
Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Een overkapping is geen verlengstuk van je woonkamer met een muur die compleet open schuift. Andere overlast dus.

[...]

Dus je geeft toe als serre bezitter meer overlast te veroorzaken dan normaal, maar het is niet zo erg omdat de buren toch niet buiten zitten?

En hoe wordt overlast ervaren als er niemand in de serre zit en de serre is afgesloten (toch?)? Ik heb dat stukje gemist.
Voordat je weer foute statements gaat maken. De woonkamer is niet op de begane grond. Het is de keuken. Het is dus niet zo alsof ik daar 24/7 zit. Mijn stelling is. Ik zit in de serre met de deuren open het moment dat dat ik normaliter buiten zou zitten.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de opmerking dat ik meer overlast veroorzaak. Ik zeg dat de tov een overkapping de serre inderdaad meer wordt gebruikt. Maar volgens mij is het geen overlast als niemand dat zo ervaart?

Als de serre is afgesloten dan is er 0.0 geluid te horen. Je kan er een heel orkest in afspelen, maar je zal niet niet horen. Althans, niet door die kant. De oude keukendeur is al wat jaartjes oud dus die zal dat niet allemaal tegenhouden. >:)
schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Nogal overdreven met “10 radiozenders” maar goed, je zegt het zef al: Op een zonnige dag. En mijn buurmannen werken doordeweeks plus kinderen op school, dus feitelijk alleen op een zonnige zater- of zondag (of feestdag).

Een verkoopargument van dit soort serres is namelijk dat je ook op heel veel andere momenten van het tuinleven kan genieten.
Goed goed, het zullen er 5 zijn. Maar dat blijft natuurlijk niet alleen bij het weekend. In de avond kunnen en moeten mensne ook genieten van hun tuin toch.
Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Dat angstbeeld heb ik dus exact met deze serre waarvan de muren geheel open kunnen. Een kind wat binnen op een fluit speelt hoor je normaliter amper, met die deuren open echter is dat scheit irritant.
Laten we niet in dit soort voorkombare excessen komen. Feitelijk gaan de klachten over;

Ontbijt in de ochtend, een etentje met vrienden en een zomeravond in de tuin.

• Wolly
  • Niet online
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Voordat je weer foute statements gaat maken. De woonkamer is niet op de begane grond. Het is de keuken. Het is dus niet zo alsof ik daar 24/7 zit. Mijn stelling is. Ik zit in de serre met de deuren open het moment dat dat ik normaliter buiten zou zitten.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de opmerking dat ik meer overlast veroorzaak. Ik zeg dat de tov een overkapping de serre inderdaad meer wordt gebruikt. Maar volgens mij is het geen overlast als niemand dat zo ervaart?

Als de serre is afgesloten dan is er 0.0 geluid te horen. Je kan er een heel orkest in afspelen, maar je zal niet niet horen. Althans, niet door die kant. De oude keukendeur is al wat jaartjes oud dus die zal dat niet allemaal tegenhouden. >:)

[...]

Goed goed, het zullen er 5 zijn. Maar dat blijft natuurlijk niet alleen bij het weekend. In de avond kunnen en moeten mensne ook genieten van hun tuin toch.

[...]

Laten we niet in dit soort voorkombare excessen komen. Feitelijk gaan de klachten over;

Ontbijt in de ochtend, een etentje met vrienden en een zomeravond in de tuin.
De serredeuren zijn vaker open toch? Of is dat ook een foute aanname. En je kan het een keuken noemen, maar met een tv die buiten te horen is zie ik het niet echt meer als keuken.

Vraag mij ook oprecht af hoe je herrie kan veroorzaken bij het ontbijt. Doe je dat ook met radio en tv in de tuin? Zulke buren heb ik in ieder geval nooit gekend
:o

En ja, mensen moeten kunnen genieten van hun tuin maar mensen moeten ook beseffen dat ze met zijn allen op een postzegel zitten. Rechten en plichten zoals ik eerder zei.

Ik zie jou vooral over je rechten schrijven en eigenlijk nooit over plichten.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
alles met een zacht oppervlak geeft een zeker vorm van demping. Een plant in je serre kan ook al helpen, net zoals bijvoorbeeld plissé/gordijnen voor de ramen. (En er ligt ook al een kleed op de grond)

En ik zag een foto van de tafel in de serre: kan het nog helpen de tafel een kwartslag te draaien waardoor het geluid een andere kant op gaat?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:21
Zijn dit niet gewoon kortdurende leefgeluiden die je van elkaar moet accepteren als je in een woonwijk zit? Als je ook nog eens een vergunning hebt zou ik me niet teveel zorgen maken, hooguit kun je de buren tegemoet komen met wat maatregelen om het geluid te dempen. Ze hebben voldoende tijd gehad om hun zorgen te delen of formeel op te stellen.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:11

Wokschotel

Op 6 wielen

Is die serre nog aan te passen zodat de deur aan de zijkant komt? Of daar een extra deur en de deur die naar de buren is gericht, zo veel mogelijk dicht houden? Zal wel niet eenvoudig zijn, maar dat scheelt denk ik wel.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 14:13

Vliegvlug

Flight Simple

Wokschotel schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:24:
Is die serre nog aan te passen zodat de deur aan de zijkant komt? Of daar een extra deur en de deur die naar de buren is gericht, zo veel mogelijk dicht houden? Zal wel niet eenvoudig zijn, maar dat scheelt denk ik wel.
Dit is al aanwezig, zie de foto's die TS heeft gepost: McMark in "Buren claimen geluidsoverlast na bouw serre."
Daar is te zien dat er een deur links in de serre zitten evenals in de glazen wand richting de buren.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ja klopt, ik bedoelde een vergelijkbare deur aan de andere zijkant, weg van het zitje van de buren, ik was niet helemaal duidelijk. Maar of dat veel uitmaakt....

[ Voor 10% gewijzigd door Wokschotel op 05-07-2026 17:34 ]

• McMark
Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:15:
[...]

De serredeuren zijn vaker open toch? Of is dat ook een foute aanname. En je kan het een keuken noemen, maar met een tv die buiten te horen is zie ik het niet echt meer als keuken.

Vraag mij ook oprecht af hoe je herrie kan veroorzaken bij het ontbijt. Doe je dat ook met radio en tv in de tuin? Zulke buren heb ik in ieder geval nooit gekend

En ja, mensen moeten kunnen genieten van hun tuin maar mensen moeten ook beseffen dat ze met zijn allen op een postzegel zitten. Rechten en plichten zoals ik eerder zei.

Ik zie jou vooral over je rechten schrijven en eigenlijk nooit over plichten.
Och noem het zoals je wilt. Maar het blijft een keuken / eetkamer. Dus de momenten dat elk huishouden die gebruikt, zal ik die ook gebruiken.

Ja herrie bij het ontbijt. Nou met een kind van 1.5 jaar dus. Die met een speelboekje bezig was. Zeg het me maar.

Ik vind het een mooie discussie die we hebben. Wij kennen elkaar niet dus het is je goed recht om sceptisch te zijn. Ik heb inderdaad rechten en plichten, en voor wat mijn plichten betreft mag ik geen buitensporig hinder veroorzaken. Wat dat precies inhoud is vaag en probeer ik met behulp van jullie allen achter te komen.

Maar iedereen zit op die postzegel, en dus zijn er ook plichten voor wat betreft het accepteren van leefgeluiden, aldus het wetboek. Ik denk dat de gemiddelde tendens in dit topic is dat er voor elke kant wel wat te zeggen is.
Aiolos schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:47:
[...]

alles met een zacht oppervlak geeft een zeker vorm van demping. Een plant in je serre kan ook al helpen, net zoals bijvoorbeeld plissé/gordijnen voor de ramen. (En er ligt ook al een kleed op de grond)

En ik zag een foto van de tafel in de serre: kan het nog helpen de tafel een kwartslag te draaien waardoor het geluid een andere kant op gaat?
Ja de serre is for reasons :+ niet zo groot. Dus een plant wordt lastig. Gordijnen is nog een twijfel maar wordt over nagedacht. Ik dacht juist wel fijn als er wat boven het plafond hangt. Helpt meteen met wat schaduwwerking. Zal het draaien van de tafel helpen?
Wokschotel schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:24:
Wokschotel schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:34:
Ja klopt, ik bedoelde een vergelijkbare deur aan de andere zijkant, weg van het zitje van de buren, ik was niet helemaal duidelijk. Maar of dat veel uitmaakt....
Nou alles kan natuurlijk maar dat zal een behoorlijk prijskaartje hebben. De vraag inderdaad is of dat veel uit gaat maken.

• FredvZ
  • Nu online
Ik kan niet anders concluderen dat jullie buren het geluk hebben gehad dat de levensstijl van de vorige bewoners beter in hun straatje paste.

Spel en typfouten voorbehouden

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Nou alles kan natuurlijk maar dat zal een behoorlijk prijskaartje hebben. De vraag inderdaad is of dat veel uit gaat maken.
Tja, misschien dat je de zijkanten gewoon kunt (laten) omwisselen, geen idee hoe die serre in elkaar zit. Dan kan het nog wel eens meevallen met de kosten en heb je in ieder geval goede wil getoond. En misschien helpt het ook wel.

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:55
Heb je wel eens in de tuin van de buren gezeten om het geluid zelf te horen/ervaren?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:56:
[...]Ik heb inderdaad rechten en plichten, en voor wat mijn plichten betreft mag ik geen buitensporig hinder veroorzaken. Wat dat precies inhoud is vaag en probeer ik met behulp van jullie allen achter te komen.
Maar iedereen zit op die postzegel, en dus zijn er ook plichten voor wat betreft het accepteren van leefgeluiden, aldus het wetboek.
Maar er zijn geen plichten voor het accepteren van overlast.
En als je zelf ook maar enigszins het gevoel hebt dat je overlast veroorzaakt dan doe je daar, volgens mij, iets aan om ervoor te zorgen dat de ander die overlast niet hoeft te ervaren.
Het zijn wel je buren, misschien moet je er nog wel 20 jaar naast wonen.
Als iedereen op een postzegel zit dan wil dat nog niet zeggen dat je even veel lawaai kunt maken als dat je in een hutje op de hei zou wonen. Het betekent gewoon dat je nog meer rekening met elkaar moet houden. We zijn een samenleving, laten we het dan ook samen oplossen zonder ruzie met elkaar te gaan maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:

Ja de serre is for reasons :+ niet zo groot. Dus een plant wordt lastig. Gordijnen is nog een twijfel maar wordt over nagedacht. Ik dacht juist wel fijn als er wat boven het plafond hangt. Helpt meteen met wat schaduwwerking. Zal het draaien van de tafel helpen?
Waarom het draaien zou kunnen helpen is omdat het geluid dan een andere richting gaat volgen. En wellicht er minder versterking optreedt door reflecties van het geluid die precies een buik vormen bij de buren.

Of de plek van een kind wat op een bordje zit te tikken zit precies in het brandpunt van een toeter naar de buren waardoor het daar als drumorkest klinkt.

Geluid kan zo rare overlast veroorzaken. Bij airco’s kan het ook zo zijn dat het bij de buren veel luider klinkt dan naast het apparaat.

De investering voor het draaien is in ieder geval laag.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:54:
[...]

En als je zelf ook maar enigszins het gevoel hebt dat je overlast veroorzaakt dan doe je daar, volgens mij, iets aan om ervoor te zorgen dat de ander die overlast niet hoeft te ervaren.
Als iedereen op een postzegel zit dan wil dat nog niet zeggen dat je even veel lawaai kunt maken als dat je in een hutje op de hei zou wonen. Het betekent gewoon dat je nog meer rekening met elkaar moet houden. We zijn een samenleving, laten we het dan ook samen oplossen zonder ruzie met elkaar te gaan maken.
Die verantwoordelijkheid van het samen oplossen ligt bij beide zijden. En de huidige houding van de buren kan ik nu niet echt constructief noemen.

Je dient overlast zoveel mogelijk te beperken, maar daar zitten praktische en juridische grenzen aan. Zeker in een drukbevolkte wijk is een bepaalde mate overlast onvermijdelijk en zullen de buren ook het leven moeten accepteren. Voor hetzelfde geld zijn de buren heel gevoelig.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:58
Wolly schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:15:
[...]

.

Ik weet niet waar je opgegroeid bent maar in de wijken waar ik heb gewoond was dat vrij normaal >:)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:16
Als iedereen op een postzegel zit dan wil dat nog niet zeggen dat je even veel lawaai kunt maken als dat je in een hutje op de hei zou wonen.
Zolang het normale leefgeluiden betreft is het imo precies omgekeerd. Je kunt niet van je buren verwachten dat ze de hele dag op kousenvoeten lopen en hun kinderen constant met een headset op zitten te gamen (gelukkig maar). Natuurlijk hou je rekening met elkaar, TS zal vast niet om 23u met deuren open harde muziek aanzetten en een geluidswerende schutting is ook zeker een optie.

In een drukke stedelijke omgeving zal je altijd 'last' van elkaar hebben: verkeersgeluid, pratende mensen op straat of in de tuin, spelende kinderen, draaiende airco's en warmtepompen, af en toe ergens een feestje. Voor mensen die echt pure stilte willen is het spreekwoordelijke hutje op de hei, maar zo'n plek heeft weer andere nadelen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-07 06:39
De huidige opzet van woonwijken is eigenlijk te krap voor (geluids)comfort, wij hebben 6 jaar op een postzegel gewoond met een tuin van 7,5m diep en 10m breed, met aan alle zijden buren met kinderen...
Het is leven en laten leven, we konden goed met de meeste buren, maar het geschreeuw van sommige ouders en kinderen ging vaak te ver. Mijn directe buurvrouw deed telkens haar beklach, dit was voordat ze zelf kinderen hadden. Na een paar jaar zaten zij met 3 kinderen, die meer lawaai veroorzaakten dan de hele buurt bij elkaar...
Wij zijn uiteindelijk naar het buitengebied verhuist, ik kom nu weer gewoon buiten ipv de hele zomer binnen te schuilen voor de herrie.

Als ik TS was zou ik contact proberen te vermijden, dat wil zeggen, netjes groeten etc, maar verder negeren. Zo te lezen zijn de buren niet in staat om rationeel over de situatie te denken, de Serre zal ongetwijfeld iets hebben toegevoegd aan het geluid, maar dat zal echt niet zo'n groot verschil hebben gemaakt. Ze zijn gewoon niet gewend dat er mensen met kinderen wonen, dat is vervelend, maar niet jullie probleem.

• McMark
Wokschotel schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:14:
[...]
Tja, misschien dat je de zijkanten gewoon kunt (laten) omwisselen, geen idee hoe die serre in elkaar zit. Dan kan het nog wel eens meevallen met de kosten en heb je in ieder geval goede wil getoond. En misschien helpt het ook wel.
Dat zal als effect hebben dat er een opening komt naar de tuin/tuin van de buren ipv naar het water.
dhr.robert schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:28:
Heb je wel eens in de tuin van de buren gezeten om het geluid zelf te horen/ervaren?
Ja dat heb ik. Heel concreet de beruchte ontbijt sessie. Maar ik ben van plan dat vaker te gaan doen om er achter te komen wat precies de klachten zijn.
[...]

Laat voorop staan dat je zeker voor een groot deel gelijk hebt en ik zeker niet de intentie heb om ruzie te gaan maken of mij heel star op te stellen.
Ik wil niet wijzen naar wetsteksten hoor, maar je stelling dat er geen plichten zijn voor het accepteren van 'overlast' is niet helemaal waar.
Aiolos schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:10:
[...]

De investering voor het draaien is in ieder geval laag.
interesant!
hoevenpe schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:33:
[...]

Zolang het normale leefgeluiden betreft is het imo precies omgekeerd. Je kunt niet van je buren verwachten dat ze de hele dag op kousenvoeten lopen en hun kinderen constant met een headset op zitten te gamen (gelukkig maar). Natuurlijk hou je rekening met elkaar, TS zal vast niet om 23u met deuren open harde muziek aanzetten en een geluidswerende schutting is ook zeker een optie.

In een drukke stedelijke omgeving zal je altijd 'last' van elkaar hebben: verkeersgeluid, pratende mensen op straat of in de tuin, spelende kinderen, draaiende airco's en warmtepompen, af en toe ergens een feestje. Voor mensen die echt pure stilte willen is het spreekwoordelijke hutje op de hei, maar zo'n plek heeft weer andere nadelen.
En zo lijkt Nederland dat ook in regels te hebben vormgegeven.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:05
DeMolT. schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:21:
De huidige opzet van woonwijken is eigenlijk te krap voor (geluids)comfort, wij hebben 6 jaar op een postzegel gewoond met een tuin van 7,5m diep en 10m breed, met aan alle zijden buren met kinderen...
Het is leven en laten leven, we konden goed met de meeste buren, maar het geschreeuw van sommige ouders en kinderen ging vaak te ver. Mijn directe buurvrouw deed telkens haar beklach, dit was voordat ze zelf kinderen hadden. Na een paar jaar zaten zij met 3 kinderen, die meer lawaai veroorzaakten dan de hele buurt bij elkaar...
Wij zijn uiteindelijk naar het buitengebied verhuist, ik kom nu weer gewoon buiten ipv de hele zomer binnen te schuilen voor de herrie.

Als ik TS was zou ik contact proberen te vermijden, dat wil zeggen, netjes groeten etc, maar verder negeren. Zo te lezen zijn de buren niet in staat om rationeel over de situatie te denken, de Serre zal ongetwijfeld iets hebben toegevoegd aan het geluid, maar dat zal echt niet zo'n groot verschil hebben gemaakt. Ze zijn gewoon niet gewend dat er mensen met kinderen wonen, dat is vervelend, maar niet jullie probleem.
Wat je referentiekader noemt.. 75m2 noem ik al lang geen postzegeltuin meer. Eigenlijk in alle steden mag je dit al ruim noemen.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29
Scheurbuik schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:05:
[...]

Wat je referentiekader noemt.. 75m2 noem ik al lang geen postzegeltuin meer. Eigenlijk in alle steden mag je dit al ruim noemen.
Dat we tegenwoordig standaard zoveel huizen op een hectare plempen maakt het niet ruim natuurlijk. En dat is wel een belangrijke oorzaak waarom veel van dit soort wijken nogal onleefbaar zijn voor mensen die net een beetje gevoeliger zijn dan gemiddeld.

1% landbouwgrond opofferen voor woningbouw zou al ruimte voor pakweg 360.000 woningen met elk 500 vierkante meter grond opleveren. Ruimtegebrek en volbouwen is dan ook een gecreëerd probleem wat sommigen veel geld oplevert en de gemiddelde Nederlander een klein gehorig shithuis op een klein shitperceel zonder privacy in een shitbuurt die slecht bereikbaar is voor ruim het dubbele qua prijs van alle buurlanden.

• Bockelaar
over percelen, grootte en bouwen ed is dit wellicht een beter topic

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Wolly
  • Niet online
Roenie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:58:
[...]
Die verantwoordelijkheid van het samen oplossen ligt bij beide zijden. En de huidige houding van de buren kan ik nu niet echt constructief noemen.
Ze stellen voor om gezamenlijk een erfafscheiding te bouwen die de overlast verminderd. Wat is daar niet constructief aan?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

McMark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:14:
Ik zie dit echt totaal anders. Er is geen wet die je verbied een apparaat na 22:00 aan te hebben. Wel is het zo dat je geen onrechtmatige hinder mag veroorzaken. Een baby na 23;00 die schreeuwt zal daar niet onder vallen. Elke avond om dat tijdstip boren of stofzuigen wel. En WRs een luidruchtige waterpomp met waterval ook.

Ik zou me iig niet verschuilen achter het feit dat je het moet benoemen als je je huis verkoopt. Het probleem is er al dus je moet het al aangeven.
Je mist het punt wat ik maak. Overlastgevers schieten vaak gelijk in een Pavlov dat de andere kant zeurt, en dat wat ze doen geen overlast is, etc. Bagatelliseren is de standaard reactie, naast de andere kant als zeurpieten zien. Dat is geen constructieve houding.

Door hun klachten niet serieus te nemen, zal men daar ook iets hebben van "wij gaan ook ons niets meer van onze buren aantrekken". En uiteindelijk wint daar niemand mee.

Dus kijk wat je kunt doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09

Agent47

I always close my contracts.

De buren hadden maar bezwaar moeten aantekenen. Als je zo dicht op elkaar woont dan moet je ook niet raar opkijken als zoiets kabaal maakt vind ik. Ze hebben de kans gehad.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Prisma16
  • Niet online
Agent47 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:03:
De buren hadden maar bezwaar moeten aantekenen. Als je zo dicht op elkaar woont dan moet je ook niet raar opkijken als zoiets kabaal maakt vind ik. Ze hebben de kans gehad.
Precies, alles is al gezegd in dit draadje. Ik raad TS aan om lekker te genieten van tuin, serre en gezin, door te gaan met de rest van zijn leven, hier niet meer te reageren en de buren verder te vergeten.

• Roenie
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Ze stellen voor om gezamenlijk een erfafscheiding te bouwen die de overlast verminderd. Wat is daar niet constructief aan?
Mails in plaats van persoonlijk contact en niet groeten als je elkaar tegenkomt. Dan staan de hakken al in het zand.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 06-07-2026 18:04 ]

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Roenie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:03:
[...]
Mails in plaats van persoonlijk contact en niet groeten als je elkaar tegenkomt. Dan staan de hakken al in het zand.
Mail om afspraken zwart op wit te hebben? Niet groeten is het eenzijdige verhaal van ts. Dus je kunt hier totaal niet over oordelen.

• Roenie
  • Niet online
morritz34 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Mail om afspraken zwart op wit te hebben? Niet groeten is het eenzijdige verhaal van ts. Dus je kunt hier totaal niet over oordelen.
Daar kan ik zeker wel over oordelen, dat heb ik net gedaan ;)

Buiten dat, op een forum hoor je altijd maar één kant van het verhaal. Ik ga uit van de eerlijkheid en openheid van de TS, zeker gezien zijn reacties in redelijk genuanceerde postings. Uiteraard is het verstandig om kritisch te zijn, maar jouw bericht klinkt bijna als het tegenovergestelde. De TS krijgt van mij meer krediet dan dat.

Daarnaast, als de TS een heel verkeerd beeld schetst dan heeft hij alleen zichzelf daarmee. Want de tips, adviezen en overwegingen die hij dan krijgt hebben dan in het onderhavige geval weinig nut.

• Wolly
  • Niet online
Roenie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:03:
[...]
Een prima mail zelfs, hee constructief.
Op 1 juli ontvingen we een schriftelijk, rustig geformuleerd voorstel om samen een akoestisch deskundige in te schakelen en te kijken naar een geluidwerende erfafscheiding over de volle tuinlengte. Geen beschuldigingen, wel de suggestie om dit gezamenlijk, en dus ook financieel gezamenlijk, op te pakken. Ik heb hier tot nu toe niet op gereageerd.
Je weet ook de voorgeschiedenis verder niet, er zijn biiv. struiken verwijderd zonder communicatie zoals ik het begrijp. Niet heel raar dus dat de buren nu gewoon zakelijk mailen.

• Roenie
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:52:
[...]

[...]

Je weet ook de voorgeschiedenis verder niet, er zijn biiv. struiken verwijderd zonder communicatie zoals ik het begrijp. Niet heel raar dus dat de buren nu gewoon zakelijk mailen.
Constructief vanuit de procedure, maar niet vanuit de relatie. Maar goed, ieder zijn ding. Voor mij zou dat het moment zijn om de communicatie (over het geluid) te stoppen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-07 13:33
@McMark

Ik denk dat je buren weinig te eisen hebben.
De serre staat al, en leefgeluiden mag je maken.

Maar je kan wel maatregelen nemen om de overlast te beperken.

Zo is een geluidsdempende tuinafscheiding al genoemd.
Zelf zou ik toch met groen blijven werken, anders heb je nog veel meer harde materialen.
Maar je zou een schanskorf schutting kunnen neerzetten, en deze laten begroeien met Toscaanse jasmijn, of een andere klimplant. Dan heb je massa, en de plant samen als geluidsdemping.
Een verticale tuin is misschien ook een optie.

Ik heb ook je foto's even bekeken, en ik zie dat de serre geen zachte materialen heeft.
Het is glas aluminium en de harde muur en vloer.
Je zou zware gordijnen kunnen ophangen in de hoeken (ze hoeven niet eens dicht te kunnen)
En op het witte muur deel boven de doorloop zou je akoestische panelen kunnen plaatsen.

Verder denk ik dat er weinig is wat je kunt doen.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51

Qwerty-273

Meukposter

De kwaliteits geluidswerende schuttingen zien er misschien niet zo uit wat de buren nog esthetisch in hun tuin willen zien. Ja je kan er houtenpanelen tegen zetten (die hebben weer hun eigen invloed op geluid) of planten voor zetten, maar dat moet ook maar passen kwa ruimte.

https://www.heras.nl/prod...swering-noise-reducer-ha/
https://noisecare.eu/noisecare-premium/ (of https://noisecare.eu/noisecare-extreme/ )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:35:
De kwaliteits geluidswerende schuttingen zien er misschien niet zo uit wat de buren nog esthetisch in hun tuin willen zien. Ja je kan er houtenpanelen tegen zetten (die hebben weer hun eigen invloed op geluid) of planten voor zetten, maar dat moet ook maar passen kwa ruimte.

https://www.heras.nl/prod...swering-noise-reducer-ha/
https://noisecare.eu/noisecare-premium/ (of https://noisecare.eu/noisecare-extreme/ )
Die zwarte dingen zijn inderdaad niet te pruimen.

De hier eerder genoemde kokowall vond ik er wel aardig uitzien: https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:09
Brent schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:39:
[...]

Die zwarte dingen zijn inderdaad niet te pruimen.

De hier eerder genoemde kokowall vond ik er wel aardig uitzien: https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/
Die zwarte schuttingen werken wel stukken beter. En ze zijn ook ontworpen om planten tegenop te laten groeien, dus na een tijdje zie je er ook niet zoveel meer van.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
aap1 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Die zwarte schuttingen werken wel stukken beter. En ze zijn ook ontworpen om planten tegenop te laten groeien, dus na een tijdje zie je er ook niet zoveel meer van.
Heb jij ervaring met beide?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:09
Brent schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Heb jij ervaring met beide?
De zwarte wel. Maar de specificaties laten duidelijk zien dat de zwarte een stuk meer geluid absorberen, 17dB ipv 7dB. Absorbatie zal in deze casus belangrijker zijn gezien de schutting tussen 2 grote hoge woningen staat.

[ Voor 17% gewijzigd door aap1 op 07-07-2026 11:10 ]

• McMark
gambieter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Je mist het punt wat ik maak. Overlastgevers schieten vaak gelijk in een Pavlov dat de andere kant zeurt, en dat wat ze doen geen overlast is, etc. Bagatelliseren is de standaard reactie, naast de andere kant als zeurpieten zien. Dat is geen constructieve houding.

Door hun klachten niet serieus te nemen, zal men daar ook iets hebben van "wij gaan ook ons niets meer van onze buren aantrekken". En uiteindelijk wint daar niemand mee.

Dus kijk wat je kunt doen.
Ik denk dat we om elkaar heen praten. Als ik de buren als zeurpieten zou zien, zou ik dit topic niet hebben geopend. En ik denk dat mijn houding wel degelijk constructief is.
Prisma16 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:50:
[...]

hier niet meer te reageren en de buren verder te vergeten.
Nog 1 keer dan ;)
Roenie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:14:
[...]
Daar kan ik zeker wel over oordelen, dat heb ik net gedaan ;)

Buiten dat, op een forum hoor je altijd maar één kant van het verhaal. Ik ga uit van de eerlijkheid en openheid van de TS, zeker gezien zijn reacties in redelijk genuanceerde postings. Uiteraard is het verstandig om kritisch te zijn, maar jouw bericht klinkt bijna als het tegenovergestelde. De TS krijgt van mij meer krediet dan dat.

Daarnaast, als de TS een heel verkeerd beeld schetst dan heeft hij alleen zichzelf daarmee. Want de tips, adviezen en overwegingen die hij dan krijgt hebben dan in het onderhavige geval weinig nut.
Toch mooi hoe tweakers werkt he. Maar dank je wel om me in bescherming te nemen :*) . Tuurlijk vertel ik het verhaal vanuit mijn kant. En dat probeer ik onpartijdig te doen om inderdaad nuttig advies te krijgen. Als ik meepraters had gewild had ik mijn verhaal wel gedaan bij mijn familie :+
Wolly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:52:
[...]

[...]

Wolly ik waardeer je bijdrages. Maar laten we het wel fair houden. De 'struiken' die zijn verwijderd stonden op mijn erf (nee het waren geen erf afscheidende objecten). Moet ik plant keuzes die ik maak in mijn tuin voor gaan leggen aan de buren? Dat zou wat worden zeg. }:O

• Wolly
  • Niet online
McMark schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Wolly ik waardeer je bijdrages. Maar laten we het wel fair houden. De 'struiken' die zijn verwijderd stonden op mijn erf (nee het waren geen erf afscheidende objecten). Moet ik plant keuzes die ik maak in mijn tuin voor gaan leggen aan de buren? Dat zou wat worden zeg. }:O
Excuus, ik dacht dat dit ook onderdeel was van de erfafscheiding en daarmee een stukje woongenot van de buren. Zie nu na herlezing dat dit inderdaad niet zo is.
Voorafgaand aan de bouw hebben wij bovendien, in onze eigen tuin, een dichte heg en een druivenstruik verwijderd op de plek van de serre, en dit voorjaar ons gazon vervangen door tegels. Dat betekent minder demping en meer geluidsreflectie aan onze kant, los van de serre zelf, een kanttekening die ik niet wil wegmoffelen.
Blijft wel staan dat ik vind dat communicatie met de buren in stand moet worden gehouden, ik begrijp vanuit hun positie ook wel dat ze dit liever via de mail doen.

• Bockelaar
als je mailt krijg je een (formele) mail terug en is daarna alle communicatie gedaan. Als de buren daarvoor kiezen is dat niet TS fout of probleem toch?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@McMark Is al eerder voorgesteld; schakel een buurt coach of zoiets in, om ontsporen van de communicatie / relatie zoveel mogelijk te beperken.
Laat die weten dat je denkt niets verkeerd te doen maar wel bereid bent de subjectief ervaren overlast in het redelijke te beperken.
- Laat die de communicatie begeleiden. -
En zie dan hoe ver je komt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Waarom is het zo moeilijk om rekening met elkaar te houden tegenwoordig . Meteen wordt er gewezen naar richtlijnen en geluidsnormen. Het werkt ook twee kanten op.

Wonen op kleine kavels houdt in dat je geluid hoort van de buren, maar betekent niet dat je dit als argument kan gebruiken om niks te veranderen . En dat geldt andersom ook.

Als we met zijn allen meer rekening met elkaar houden dan zou het allemaal zoveel makkelijker zijn

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-07 09:48
backupdevice schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:02:
Als we met zijn allen meer rekening met elkaar houden dan zou het allemaal zoveel makkelijker zijn
Het helpt ook als iedereen een klein beetje begrip heeft voor een ander.
Niet alleen denken "Ik wil rust, dus jij moet stil zijn" maar ook "Ik wil eigenlijk rust, maar jij hebt enkele kleine kinderen die geluid maken dus dat heb ik dan ook maar (tot op zekere hoogte) te accepteren".

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Rensjuh schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:05:
[...]

Het helpt ook als iedereen een klein beetje begrip heeft voor een ander.
Niet alleen denken "Ik wil rust, dus jij moet stil zijn" maar ook "Ik wil eigenlijk rust, maar jij hebt enkele kleine kinderen die geluid maken dus dat heb ik dan ook maar (tot op zekere hoogte) te accepteren".
Tuurlijk. Dat is rekening houden met ….

Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat dat meestal 1 kant op werkt omdat , zoals je hier ook ziet , meteen naar wettelijke normen gewezen wordt . En daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat velen niet buiten hun eigen plak denken.

• onetime
  • Niet online
@backupdevice Als je het hele topic hebt gelezen, weet je dat TS dat in het redelijke ook best wil.
Als je het over reageerders hebt, dat was helaas niet helemaal duidelijk omdat dat minder on topic is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

onetime schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:26:
@backupdevice Als je het hele topic hebt gelezen, weet je dat TS dat in het redelijke ook best wil.
Als je het over reageerders hebt, dat was helaas niet helemaal duidelijk omdat dat minder on topic is.
Ik snap het. Het was meer in het algemene .

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Niet het hele topic gelezen maar waarom moeten die deuren om half 8 al open? Ik snap wel dat de buren daar niet zo blij mee zijn ook omdat ze echt op twee meter van de serre zitten?

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-07 22:47
Buren hier hebben in de achtertuin een overkapping gemaakt met 3 zijden dicht. Zelfs zacht gepraat is in onze slaapkamer letterlijk te verstaan. De open kant wijst dus naar ons huis toe en ons raam open zetten naar vangt dit weer precies op.. net een perfecte storm dus zet maar.. helaas . Vergis je niet in wat een klankkast doet zoals bv die overkapping of een serre.

• No Hands
Shadow_Agent schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:22:
Niet het hele topic gelezen maar waarom moeten die deuren om half 8 al open? Ik snap wel dat de buren daar niet zo blij mee zijn ook omdat ze echt op twee meter van de serre zitten?
waarom moeten de buren om half 8 's morgens al buiten zitten?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

No Hands schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:49:
Voor werkzaamheden geld normaal 08:00-22:00. Dat is ook een goede stelregel voor dit soort dingen.

Je doet aan victimblaming.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 12:41
gambieter schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Voor werkzaamheden geld normaal 08:00-22:00. Dat is ook een goede stelregel voor dit soort dingen.

Eens, ik zou daar ook absoluut niet blij van worden en zou hier ook zéker wat van zeggen tegen de buren. 'Hoort er nou eenmaal bij' niet mee eens. Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt? Zou ik echt bloednerveus van worden. Tv aan of langdurig harde gesprekken? Doen we hier de deur dicht als het even kan.. weten dat het hier in de tuinen nogal door kan klinken..

[ Voor 8% gewijzigd door Poumelie op 09-07-2026 22:32 ]

• No Hands
[...]

nee helemaal niet, de buren mogen wel om half 8 buiten zitten maar TS mag niet om half 8 zijn serre openzetten?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

No Hands schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:34:
nee helemaal niet, de buren mogen wel om half 8 buiten zitten maar TS mag niet om half 8 zijn serre openzetten?
Het gaat om geluidsoverlast veroorzaken.

• Toke_gt
Poumelie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt?
Maar het gaat hier om geluid dat de buren horen omdat ze op drie meter afstand aan de rand van hun eigen tuin gaan zitten.
Niet om geluid dat tot binnen doordringt, als ik het goed heb onthouden. Er zijn bij de buren geen deuren recht tegenover de serre.
Verder eens dat je over en weer rekening met elkaar houdt, zeker als de tuinen zo smal zijn.

• Wolly
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Het gaat om geluidsoverlast veroorzaken.
Het geluidsniveau is inderdaad wel hoog.
Over de afgelopen week (los van één avond met een landelijk aangekondigd, hevig onweer) schommelt het gemiddelde rond 49 dB 's nachts en 55-61 dB overdag, met incidentele pieken tot 80-85 dB waarvan een deel op conto komt van de baby.
55-61dB is alsof je midden in een gesprek zit, alleen zit de buurvrouw in haar eentje in de tuin :| Om over 85dB maar niet te spreken.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

Shadow_Agent

No Hands schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:34:
[...]

TS mag zijn serre wel openzetten maar hij vervolgens twee huilende/jengelde kinderen heeft rondlopen en de TV staat ook nog aan dan komt er een bak ellende (lees: geluid) uit die serre waar je om 7 uur/half 8 in de ochtend als buren niet op zit te wachten

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:26:
[...]

[...]

55-61dB is alsof je midden in een gesprek zit, alleen zit de buurvrouw in haar eentje in de tuin :| Om over 85dB maar niet te spreken.
Vanaf 85dB moet je in een professionele omgeving geluidsbescherming dragen, vanaf 80 moet het beschikbaar zijn. Stel je voor dat je in je eigen tuin zit en je (als je professioneel aan het werk was) geluidsbescherming moet dragen omdat de buren herrie maken. Formeel moet bij de buurvrouw, als ze bijv. een tuinman heeft die daar wat planten komt planten (zonder zelf herrie te maken) deze tuinman gehoorbescherming dragen omdat de buren(!) zoveel herrie maken. Dat is echt bizar.

En ja, ik weet dat baby's hard kunnen huilen. Heb zelf ook wel eens oorpijn gehad toen ik een huilende baby aan het wiegen was (in die situaties deden we ook ramen en deuren dicht voor de buren). Maar OP geeft duidelijk aan dat 'een deel' op het conto komt van de baby. Een deel dus ook niet. En dus om veel bewuster gemaakte herrie.

[ Voor 11% gewijzigd door Orian op 10-07-2026 11:40 ]

• McMark
backupdevice schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Tuurlijk. Dat is rekening houden met ….

Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat dat meestal 1 kant op werkt omdat , zoals je hier ook ziet , meteen naar wettelijke normen gewezen wordt . En daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat velen niet buiten hun eigen plak denken.
Ik wijs zeker niet naar wettelijke normen met het doel, 'zie je wel mag wel'. Maar meer om wat objectiviteit en meetbaarheid mee te geven.
Shadow_Agent schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:22:
Waarom niet? Mag mijn kind ook niet om half 8 buiten spelen? (1.5 jaar oud he dus de dagen beginnen vroeg )
No Hands schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Huehue >:)
[...]

Ik denk dat je de tijden niet helemaal scherp hebt. Volgens mij beginnen bouwlui om 7 uur.
Toke_gt schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Maar het gaat hier om geluid dat de buren horen omdat ze op drie meter afstand aan de rand van hun eigen tuin gaan zitten.
Niet om geluid dat tot binnen doordringt, als ik het goed heb onthouden. Er zijn bij de buren geen deuren recht tegenover de serre.
Verder eens dat je over en weer rekening met elkaar houdt, zeker als de tuinen zo smal zijn.
Helemaal correct. De Serre is niet gericht op een opening van de buren hun huis. En het geluid komt niet bij hun binnen. Het betreft alleen geluid dat de buren in hun tuin ervaren.
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:26:
[...]

[...]

Een huilende baby maakt nou eenmaal 85+DB :'(
Poumelie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Eens, ik zou daar ook absoluut niet blij van worden en zou hier ook zéker wat van zeggen tegen de buren. 'Hoort er nou eenmaal bij' niet mee eens. Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt? Zou ik echt bloednerveus van worden. Tv aan of langdurig harde gesprekken? Doen we hier de deur dicht als het even kan.. weten dat het hier in de tuinen nogal door kan klinken..
Laat ik voorop stellen dat ik niet bewust een jankende baby urenlang in de richting van de buren hou he. En ook niet de hele dag een tv aan.

Kijk prima als jij bij elk geluid de deuren sluit he. Maar ik vind dat juist niet normaal. Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|
Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Vanaf 85dB moet je in een professionele omgeving geluidsbescherming dragen, vanaf 80 moet het beschikbaar zijn. Stel je voor dat je in je eigen tuin zit en je (als je professioneel aan het werk was) geluidsbescherming moet dragen omdat de buren herrie maken. Formeel moet bij de buurvrouw, als ze bijv. een tuinman heeft die daar wat planten komt planten (zonder zelf herrie te maken) deze tuinman gehoorbescherming dragen omdat de buren(!) zoveel herrie maken. Dat is echt bizar.

En ja, ik weet dat baby's hard kunnen huilen. Heb zelf ook wel eens oorpijn gehad toen ik een huilende baby aan het wiegen was (in die situaties deden we ook ramen en deuren dicht voor de buren). Maar OP geeft duidelijk aan dat 'een deel' op het conto komt van de baby. Een deel dus ook niet. En dus om veel bewuster gemaakte herrie.
Maar zoals alle ouders weten, het huilen van een baby is niet echt te timen. Is dan het idee dat ik de komende maanden gewoon alles potdicht hou omdat de baby mogelijkerwijs geluid kan maken? Is dat rekening houden met de buren? Wat moet ik dan doen als ik buiten in de stad loop? Iedereen op afstand houden voordat men gehoorschade oploopt? 8)7 (of zal ik ook het vliegtuig met een baby noemen >:) )

Over de gemeten geluidsniveau's zelf. Hier een grafiekje hoe het geluid zich op de erfgrens gedraagt. Ik wil wel even verduidelijken dat je hier het geluid ziet, niet perse geluid veroorzaakt door mijn huishouden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt2l3sgN40mZGdSNak2nfQgW8xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cZHT65sB0AnCYw2YJnXpInH.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook al in gesprek geweest met een aantal leveranciers voor geluidsdempende maatregelen. Steevast is het antwoord. Ja je kan aan geluiddempende materialen doen (die vooral galm weghalen). Maar het maximale effect naar buiten zal een geluidsreductie zijn van ongeveer 20%. De strekking 'een serre / schuifpui' is een enorme klankkast is niet helemaal realistisch. Het geluid kaatst gewoon naar buiten en zal zich gedragen alsof de bron van het geluid buiten is.

Anyway, stof tot nadenken.

• Prisma16
  • Niet online
Anyway, stof tot nadenken.
Gewoon stoppen met nadenken. In een wijk als waar jullie wonen zal je vaak iets merken/horen van je buren. Er zijn twee opties; er aan wennen of verhuizen. Dit is niet oplosbaar, dus geen energie meer in steken en je bezig houden met leukere dingen.

• Toke_gt
Zelf kan ik geluid van een huilende baby bij de buren beter verdragen dan een telefoongesprek van twee tuinen verder. Terwijl het geluid van de baby veel harder is.
Mogelijk zijn dat dingen waar je wel rekening mee kunt houden?

• onetime
  • Niet online
@McMark Als je echt 'galm' hebt is dat verminderen echt al een grote stap.
Maar ga je nu een buurt coach of zo inschakelen? Die kan beide kanten (vooral de buren) bij het reële houden. Hoe jij de buren beschrijft wat mij betreft echt een aanrader met ster.

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:41
Ik vind dat de TS iedereen die naar hem wijst nogal makkelijk wegwuift met een excuus. Ja babies huilen nou eenmaal op onverwachte momenten dus dat kan je niet timen, en blijkbaar hoef je er dan dus ook geen rekening mee te houden. Ja een krijsende baby is nou eenmaal boven 85 Db, maar hier rekening mee te houden en even een deur of raam dicht doen nee dat is niet normaal en Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de buren gelijk hebben en het daadwerkelijk op een niveau is dat er sprake is van geluidsoverlast, maar het zet wel de twijfel of alles 100% is zoals het geschetst wordt en de meewerkendheid eindigt bij het zeggen dat je graag mee helpt om het op te lossen.

• McMark
onetime schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:56:
@McMark Als je echt 'galm' hebt is dat verminderen echt al een grote stap.
Maar ga je nu een buurt coach of zo inschakelen? Die kan beide kanten (vooral de buren) bij het reële houden. Hoe jij de buren beschrijft wat mij betreft echt een aanrader met ster.
Ik heb een paar dagen geleden op de mail van de buren gereageerd met een voorstel. Tot op heden niets van gehoord. Maar een buurtbemiddelaar is zeker een optie.

De galm verminderen is idd een van de opties. Stap 1 is echter het gesprek aangaan, stap 2 is naar oplossingen kijken. Zeker gezien de prijs van dat antigalm materiaal.
SacredRose schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:11:
Ik vind dat de TS iedereen die naar hem wijst nogal makkelijk wegwuift met een excuus. Ja babies huilen nou eenmaal op onverwachte momenten dus dat kan je niet timen, en blijkbaar hoef je er dan dus ook geen rekening mee te houden. Ja een krijsende baby is nou eenmaal boven 85 Db, maar hier rekening mee te houden en even een deur of raam dicht doen nee dat is niet normaal en Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin. :|.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de buren gelijk hebben en het daadwerkelijk op een niveau is dat er sprake is van geluidsoverlast, maar het zet wel de twijfel of alles 100% is zoals het geschetst wordt en de meewerkendheid eindigt bij het zeggen dat je graag mee helpt om het op te lossen.
Je mag het prima zien als excuus. Ik probeer de discussie op gang te houden en zeker ook bepaalde houdingen van sommigen te challengen. De discussie wil ik vooral naar een oplossingsrichting brengen. Maar tot een zekere hoogte. Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.

Gek dat je zegt dat mijn meewerkendheid stopt bij het alleen zeggen. Vooralsnog heb ik hier meer tijd en moeite in gestoken dan mijn buren(As far as i Know ofc). Geluidsmeter geïnstalleerd, offertes opgevraagd en adviesgesprekken gehad en het zwaarste punt dit forum bijhouden.

Maar ik wil je van harte uitnodigen om eens te komen luisteren hoor :)

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Ik heb een paar dagen geleden op de mail van de buren gereageerd met een voorstel. Tot op heden niets van gehoord. Maar een buurtbemiddelaar is zeker een optie.

De galm verminderen is idd een van de opties. Stap 1 is echter het gesprek aangaan, stap 2 is naar oplossingen kijken. Zeker gezien de prijs van dat antigalm materiaal.

[...]

Je mag het prima zien als excuus. Ik probeer de discussie op gang te houden en zeker ook bepaalde houdingen van sommigen te challengen. De discussie wil ik vooral naar een oplossingsrichting brengen. Maar tot een zekere hoogte. Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.

Gek dat je zegt dat mijn meewerkendheid stopt bij het alleen zeggen. Vooralsnog heb ik hier meer tijd en moeite in gestoken dan mijn buren(As far as i Know ofc). Geluidsmeter geïnstalleerd, offertes opgevraagd en adviesgesprekken gehad en het zwaarste punt dit forum bijhouden.

Ik vind het niet meer dan normaal om de deur/raam even dicht te doen als je baby het op een krijsen zet. Deed ik ook toen ze zo klein waren. Kleine moeite, groot plezier. En dat is nog los van het feit dat het deels door het huilen 85db haalde, er zijn dus ook andere redenen. Maar daar ga je niet verder op in...

Maargoed, verschillende normen en waarden zullen we maar zeggen...

• Wolly
  • Niet online
Mede Tweakers die stellen, moet je maar lekker binnen gaan zitten met je baby alstie huilt, kan ik niet zoveel mee.
Je blijft lekker buiten zitten? Het is niet meer dan normaal dat je dan even naar binnen gaat zodat de overlast stopt.

Zou wat zijn zeg, als elke ouder zou zeggen 'Dat doen ze nu eenmaal'.

Een fatsoenlijke buurman zet niet om 2100 de benzine grasmaaier aan zodat de buurkindertjes ongestoord kunnen slapen, wees dan ook net zo fatsoenlijk door de overlast van je kind te beperken.

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
McMark schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:27:
[...]

[...]

Dat je er moeite in stopt kan je denk ik niet ontzegd worden inderdaad. Al denk ik wel, en ben ik het eens met medetweakers die het aangeven, dat wat jij "challengen" noemt overkomt als weg wuiven. Mogelijk zit daar ook een (communicatie) probleem?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:46
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Je blijft lekker buiten zitten? Het is niet meer dan normaal dat je dan even naar binnen gaat zodat de overlast stopt.

Zou wat zijn zeg, als elke ouder zou zeggen 'Dat doen ze nu eenmaal'.

Een fatsoenlijke buurman zet niet om 2100 de benzine grasmaaier aan zodat de buurkindertjes ongestoord kunnen slapen, wees dan ook net zo fatsoenlijk door de overlast van je kind te beperken.
Als je baby niet stopt met huilen en het is dagelijks structureel uren jankende babies in de tuin... ja dan zou ik ook ff de rust binnen opzoeken als er weer zo'n episode begint. (En ook zelf hulp zoeken/oorkleppen op... want ook als ouder ervaar je gewoon om die reden overlast van je bloedeigen jankende kroost hoor... ;) )

Als de baby soms even een krijsje doet, baby geluiden maakt, of 1 minuut jankt dan hoort dat er inderdaad bij.

• Wolly
  • Niet online
GeeEs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Als je baby niet stopt met huilen en het is dagelijks structureel uren jankende babies in de tuin... ja dan zou ik ook ff de rust binnen opzoeken als er weer zo'n episode begint. (En ook zelf hulp zoeken/oorkleppen op... want ook als ouder ervaar je gewoon om die reden overlast van je bloedeigen jankende kroost hoor... ;) )

Als de baby soms even een krijsje doet, baby geluiden maakt, of 1 minuut jankt dan hoort dat er inderdaad bij.
Ziet dit eruit als een minuutje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfNj_gQnPcecVXJjOL2opzY8ukM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cZHT65sB0AnCYw2YJnXpInH.png?f=user_large
Pagina: 1 2 3 Laatste