backupdevice schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:14:
[...]
Tuurlijk. Dat is rekening houden met ….
Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat dat meestal 1 kant op werkt omdat , zoals je hier ook ziet , meteen naar wettelijke normen gewezen wordt . En daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat velen niet buiten hun eigen plak denken.
Ik wijs zeker niet naar wettelijke normen met het doel, 'zie je wel mag wel'. Maar meer om wat objectiviteit en meetbaarheid mee te geven.
Waarom niet? Mag mijn kind ook niet om half 8 buiten spelen? (1.5 jaar oud he dus de dagen beginnen vroeg )
Huehue

Ik denk dat je de tijden niet helemaal scherp hebt. Volgens mij beginnen bouwlui om 7 uur.
Toke_gt schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:03:
[...]
Maar het gaat hier om geluid dat de buren horen omdat ze op drie meter afstand aan de rand van hun eigen tuin gaan zitten.
Niet om geluid dat tot binnen doordringt, als ik het goed heb onthouden. Er zijn bij de buren geen deuren recht tegenover de serre.
Verder eens dat je over en weer rekening met elkaar houdt, zeker als de tuinen zo smal zijn.
Helemaal correct. De Serre is niet gericht op een opening van de buren hun huis. En het geluid komt
niet bij hun binnen. Het betreft alleen geluid dat de buren in hun tuin ervaren.
Wolly schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:26:
[...]
Het geluidsniveau is inderdaad wel hoog.
[...]
55-61dB is alsof je midden in een gesprek zit, alleen zit de buurvrouw in haar eentje in de tuin

Om over 85dB maar niet te spreken.
Een huilende baby maakt nou eenmaal 85+DB

Poumelie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]
Eens, ik zou daar ook absoluut niet blij van worden en zou hier ook zéker wat van zeggen tegen de buren. 'Hoort er nou eenmaal bij' niet mee eens. Hele dag leefherrie van mijn buren wat als een klankkast mijn huis in komt? Zou ik echt bloednerveus van worden. Tv aan of langdurig harde gesprekken? Doen we hier de deur dicht als het even kan.. weten dat het hier in de tuinen nogal door kan klinken..
Laat ik voorop stellen dat ik niet bewust een jankende baby urenlang in de richting van de buren hou he. En ook niet de hele dag een tv aan.
Kijk prima als jij bij elk geluid de deuren sluit he. Maar ik vind
dat juist niet normaal. Op je tenen lopen in je eigen huis/tuin.

Orian schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Vanaf 85dB moet je in een professionele omgeving geluidsbescherming dragen, vanaf 80 moet het beschikbaar zijn. Stel je voor dat je in je eigen tuin zit en je (als je professioneel aan het werk was) geluidsbescherming moet dragen omdat de buren herrie maken. Formeel moet bij de buurvrouw, als ze bijv. een tuinman heeft die daar wat planten komt planten (zonder zelf herrie te maken) deze tuinman gehoorbescherming dragen omdat de buren(!) zoveel herrie maken. Dat is echt bizar.
En ja, ik weet dat baby's hard kunnen huilen. Heb zelf ook wel eens oorpijn gehad toen ik een huilende baby aan het wiegen was (in die situaties deden we ook ramen en deuren dicht voor de buren). Maar OP geeft duidelijk aan dat 'een deel' op het conto komt van de baby. Een deel dus ook niet. En dus om veel bewuster gemaakte herrie.
Maar zoals alle ouders weten, het huilen van een baby is niet echt te timen. Is dan het idee dat ik de komende maanden gewoon alles potdicht hou omdat de baby mogelijkerwijs geluid kan maken? Is dat rekening houden met de buren? Wat moet ik dan doen als ik buiten in de stad loop? Iedereen op afstand houden voordat men gehoorschade oploopt?

(of zal ik ook het vliegtuig met een baby noemen

)
Over de gemeten geluidsniveau's zelf. Hier een grafiekje hoe het geluid zich op de erfgrens gedraagt. Ik wil wel even verduidelijken dat je hier het geluid ziet, niet perse geluid veroorzaakt door mijn huishouden.
Daarnaast ook al in gesprek geweest met een aantal leveranciers voor geluidsdempende maatregelen. Steevast is het antwoord. Ja je kan aan geluiddempende materialen doen (die vooral galm weghalen). Maar het maximale effect naar buiten zal een geluidsreductie zijn van ongeveer 20%. De strekking 'een serre / schuifpui' is een enorme klankkast is niet helemaal realistisch. Het geluid kaatst gewoon naar buiten en zal zich gedragen alsof de bron van het geluid buiten is.
Anyway, stof tot nadenken.