Vraag
Beste antwoord (via McMark op 01-07-2026 23:44)
Als bovenstaande klopt zit je eigenlijk continue in de tuin, terwijl jij het gevoel hebt dat je binnenhuis zit, en daardoor minder rekening houdt met je omgeving. Dat geeft meer geluidsoverlast. Ik zou hier ook niet gelukkig van worden als buren. Snap wel dat je buren last hebben van geluid, een normale betonmuur met spouw isoleert toch wat beter geluid.
Hoe is voor de rest de constructie van de serre. Enkelglas vs tripple geluidsdempend glas maakt veel uit
Ben je al eens wezen luisteren bij de buren? Een klein lek in de constructie kan al veel geluid (en kou) doorlaten.
Alle reacties
All your base are belong to us!
Als leek lijkt dit mij allemaal nogal overtrokken en direct nogal formeel & juridisch ingestoken. Vraag me ook af wat voor bouwschade ze in gedachten hadden. Neemt niet weg dat qua weerkaatsing mogelijk wat tactisch opgesteld groen al een stuk kan schelen.
[ Voor 68% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2026 22:41 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Je mag natuurlijk je tuin betegelen en een serre aanleggen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik schat in dat ze weinig recht van spreken hebben, maar ik ben geen jurist.
Er staat al een schutting, dus ik vraag me af wat ze dan willen doen om geluid te beperken? Zonder een plan daarvoor heeft zo’n akoestisch onderzoek niet zoveel zin.
Wel kun jij wat doen met geluiddempende toevoegingen in je tuin, bijvoorbeeld een plantenbak op de tegels, of een stuk (kunst)gras voor de kinderen om op te spelen. Maar dat zijn dan vriendelijke gebaren van jou om de buren te vriend te houden, geen akoestische maatregelen opgelegd na een onderzoek. Daarzou ik echt voor bedanken als ik een vergunning had gekregen voor deze serre.
Als bovenstaande klopt zit je eigenlijk continue in de tuin, terwijl jij het gevoel hebt dat je binnenhuis zit, en daardoor minder rekening houdt met je omgeving. Dat geeft meer geluidsoverlast. Ik zou hier ook niet gelukkig van worden als buren. Snap wel dat je buren last hebben van geluid, een normale betonmuur met spouw isoleert toch wat beter geluid.
Hoe is voor de rest de constructie van de serre. Enkelglas vs tripple geluidsdempend glas maakt veel uit
Ben je al eens wezen luisteren bij de buren? Een klein lek in de constructie kan al veel geluid (en kou) doorlaten.
Zo’n serre is vast niet zo goed geïsoleerd als een stenen muur voor geluid, en met een tv bijvoorbeeld de hele dag aan en daarmee hoorbaar voor de buren wordt snel vervelend voor de buren.
Of het overmatige hinder is? Vast niet. Mocht er dezelfde eis zitten als aan warmtepompen dan zit je op 40db in de nacht op de erfgrens en 45db overdag. Daar ga je riant overheen.
Maar dat wil niet zeggen dat ze overlast hebben. Jonge spelende kinderen, huilende babies en dineren met vier volwassenen in de tuin ga je nou eenmaal horen. Dat is normaal en hebben ze maar, imho, te accepteren.
Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.
Maar de reactie van @Dre zit ook wel wat in, als het klopt wat hij schetst. Wat normaalgesproken geluiden zijn die binnen blijven (ontbijt, spelende kinderen als ze binnen zijn) komen nu tamelijk gericht naar buiten, zeker als de deuren (deels) open zijn.
Wel een lastige. Ik zou proberen mee te denken met de buren om zoveel mogelijk geluid tegen te gaan. Dat kan door inrichting, wat strategische geluid aborberende maatregelen (planten, vloerkleed, dat soort dingen) en inderdaad misschien een geschikte(re) schutting.
Maar ik denk niet dat ze echt iets te eisen hebben. Het is ook niet verboden om iedere dag in de tuin te gaan zitten met bijbehorende geluiden.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 02-07-2026 05:26 ]
Dat gezegd hebbende: door de plaatsing van de serre en de richting van de deuren, kan ik me wel voorstellen dat het geluid daar "versterkt" naar buiten wordt gestuurd. Zaten daar voorheen ook openslaande deuren of niet? Dat zou je inderdaad prima kunnen oplossen met wat meer geluidswering/demping, maar voorkom je nooit helemaal. En dan moet je voor jezelf afwegen hoever je erin mee wil gaan. Heb je zelf een hoop plezier van je serre en valt het mee? Misschien moet je dan even over je hart strijken, het is toch prettig om OK contact te hebben met je buren. Maar wel binnen kaders natuurlijk.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
De vraag is of het ooit goed genoeg gaat zijn.Felyrion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:58:
Ik zou proberen mee te denken met de buren om zoveel mogelijk geluid tegen te gaan. Dat kan door inrichting, wat strategische geluid aborberende maatregelen (planten, vloerkleed, dat soort dingen) en inderdaad misschien een geschikte(re) schutting.
Het klinkt mij niet alsof de buren in de meewerkstand staan. Dat is vervelend, want beter heb je goede buren, maar ja. Ik zou er daarom ook zeker (mondeling) op wijzen dat je je best wil doen overlast te beperken met bv. groen, schutting of weet ik wat redelijk en makkelijk te doen is, maar zeker ook noemen wat hieronder staat:
Dit dus. De meeste plaatsen hebben een APV, waar veelal in staat dat het na 22u of 23u tot ergens in de ochtend (vast 7 of 8, whatever) stil behoort te zijn. Dus, als je na die tijd boxen in de tuin hebt staan tetteren, is het redelijk als men daar iets van komt zeggen, en kun je ook rekenen dat de politie je dat komt vertellen als dat vaker gebeurt.Maar ik denk niet dat ze echt iets te eisen hebben. Het is ook niet verboden om iedere dag in de tuin te gaan zitten met bijbehorende geluiden.
Maar spelende kinderen (overdag) of deuren die open of dicht gaan, staan letterlijk in het handvol voorbeelden van "heb je te accepteren" op de pagina over burengerucht van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ik-doen-bij-burenoverlast
We hebben in heel 2025 een handjevol keren echt in de tuin gezeten. Ik was zelf ook al verbaast dat de buurvrouw dat ook als meer geluid ervaarde.GoldenSample schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:37:
Hadden ze geen klachten op het moment dat je überhaupt in je tuin zat voordat je een Serre had?
Als leek lijkt dit mij allemaal nogal overtrokken en direct nogal formeel & juridisch ingestoken. Vraag me ook af wat voor bouwschade ze in gedachten hadden. Neemt niet weg dat qua weerkaatsing mogelijk wat tactisch opgesteld groen al een stuk kan schelen.
Ik wil wegblijven van de bouwschade debacle. Maar de strekking was, zelfs als de aannemer onverhoopt zijn hijskraan door mijn huis heen ragt, ben jij meste McMark verantwoordelijk.
Voor de plaatsing van de serre is de zijmuur van mijn huis uitgebroken en daar een volledig geïsoleerde serre geplaatst. Trippleglas idd. Anders dan normaal is deze volledige ruimte de keuken/eetkamer geworden. Dus niet de woonkamer, die zit op de 1e verdieping.Dre schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:45:
Mijn beeld bij een serre is dat er nog een muur tussen de woonkamer en de serre zit. Op de foto zie ik geen muur tussen de woonkamer en de serre. Klopt dat![]()
Overigens ben ik bij een klacht in de ochtend bij de buurvrouw komen zitten. De tv stond aan, de baby was met een speelding bezig. Ja dat hoor je. Er was gemiddeld iets van 48 Decibel te meten in haar tuin. Zonder tv en baby iets van 44 Decibel. Ik verstoorde haar zen moment en ze ging maar met noise cancelling oordoppen aan de andere kant zitten...
De buren geven aan dat zij alleen overlast ervaren als de vouwwand aan de voorkant open is.
Misschien heb ik het niet duidelijk opgeschreven. De stelling van de buren is juist dat geluid uit mijn serre als wij er in zitten heel veel overlast geeft, terwijl ik stel dat ik sowieso weinig deze tijd in de serre zit. In andere woorden. Zonder serre had ik wrs dit jaar ook veel buiten gezeten.
Galmbak is wel wat overtrokken denk ik. De serre is triple glas aan alle kanten en voor de verduidelijking, het is de keuken. En nee de TV staat zeker neit de hele dag aan. In de ochtend 10 minuten het journaal.TerminalNL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:52:
Als je van kalme buren gaat naar een jong gezin met blèrende blagen die ook nog eens een parkeerplaats galmbak maken van het huis en de tuin snap ik wel de klachten.
Zo’n serre is vast niet zo goed geïsoleerd als een stenen muur voor geluid, en met een tv bijvoorbeeld de hele dag aan en daarmee hoorbaar voor de buren wordt snel vervelend voor de buren.
Of het overmatige hinder is? Vast niet. Mocht er dezelfde eis zitten als aan warmtepompen dan zit je op 40db in de nacht op de erfgrens en 45db overdag. Daar ga je riant overheen.
De eisen qua geluid zijn er idd niet voor stemgeluid. Denk je dat als ik een gesprek zou hebben met mijn gezin op de plek waar nu de serre staat (maar dan zonder serre, dus buiten) de DB norm van 45 zal worden gehaald?
Klopt, er is wat geluid vaker naar buiten. Dat was juist ook het hele idee, wat vaker buiten kunnen zitten.Felyrion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:58:
Mijn eerste reactie was dat ik de buren vind zeuren. Leefgeluiden horen bij een buurt. En nu jullie (meer) kinderen hebben neemt dat toe.
Maar de reactie van @Dre zit ook wel wat in, als het klopt wat hij schetst. Wat normaalgesproken geluiden zijn die binnen blijven (ontbijt, spelende kinderen als ze binnen zijn) komen nu tamelijk gericht naar buiten, zeker als de deuren (deels) open zijn.
Wel een lastige. Ik zou proberen mee te denken met de buren om zoveel mogelijk geluid tegen te gaan. Dat kan door inrichting, wat strategische geluid aborberende maatregelen (planten, vloerkleed, dat soort dingen) en inderdaad misschien een geschikte(re) schutting.
Maar ik denk niet dat ze echt iets te eisen hebben. Het is ook niet verboden om iedere dag in de tuin te gaan zitten met bijbehorende geluiden.
Goeie, ik ga dat eens even dubbelchecken. Is dit ook voor woningen die niet fysiek aan elkaar zitten?Dre schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:04:
Klein stukje A.I.
Voor de scheiding tussen twee woningen gelden onder andere eisen voor:Deze worden bepaald volgens NEN 5077.
- Luchtgeluidisolatie (spraak, tv, muziek)
- Contactgeluidisolatie (lopen, schuiven van stoelen via vloeren)
De belangrijkste minimale eis voor een woningscheidende wand is:Is zoiets in het ontwerp meegenomen en in de bouwvergunning getoetst? Kan me voorstellen dat een wand van tentdoek meer geluid doorlaat dan beton.
- Karakteristiek luchtgeluidniveauverschil DnT,A,k ≥ 52 dB.
Ik ben dus ook bang dat het nooit goed genoeg gaat zijn. Ik wil idd niet meteen de boze buur uithangen en de deur dicht smijten. Maar het moet redelijk zijn.Wilke schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:11:
[...]
De vraag is of het ooit goed genoeg gaat zijn.
Het klinkt mij niet alsof de buren in de meewerkstand staan. Dat is vervelend, want beter heb je goede buren, maar ja. Ik zou er daarom ook zeker (mondeling) op wijzen dat je je best wil doen overlast te beperken met bv. groen, schutting of weet ik wat redelijk en makkelijk te doen is, maar zeker ook noemen wat hieronder staat:
[...]
Dit dus. De meeste plaatsen hebben een APV, waar veelal in staat dat het na 22u of 23u tot ergens in de ochtend (vast 7 of 8, whatever) stil behoort te zijn. Dus, als je na die tijd boxen in de tuin hebt staan tetteren, is het redelijk als men daar iets van komt zeggen, en kun je ook rekenen dat de politie je dat komt vertellen als dat vaker gebeurt.
Maar spelende kinderen (overdag) of deuren die open of dicht gaan, staan letterlijk in het handvol voorbeelden van "heb je te accepteren" op de pagina over burengerucht van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...ik-doen-bij-burenoverlast
Uiteraard heb ik neit na 23:00 of voor 07:00 staan tetteren. Met 2 under 2 sluit ik het liefst om 20;00 de serre deuren en mijn oogluiken
Hieronder de situatie vanaf boven. Er stond dus voorheen een muur met raam. Het rode vierkant is de serre geworden. Deze heeft tripple glas aan alle kanten en een vouwwand aan de zijkant (boven) en voorkant (rechts).
[ Voor 19% gewijzigd door McMark op 01-07-2026 23:47 ]
Het ontwerp van de huizen op postzegelpercelen met parallel hoogbouw is vrij kansloos om ongestoord te wonen.
Vrijwel geheel harde materialen op de grond maakt het niet beter.
En dan als kers op de taart een uitbouw met deuren richting de buren op minder dan 2m van de perceelsgrens in combinatie met harde materialen zoals glas.
Ik snap heel goed de potentiële ergernis. De serre heeft daar ongetwijfeld een bijdrage aan. Met name openstaande deuren die geluid richting buren kanaliseren. Met wat pech is het voor de buren alsof jullie bij ze binnen zitten. Onrechtmatig zal het niet snel wezen.
Eigenlijk kun je er ook weinig aan doen. Een 3m hoge gemetselde muur heeft nog enige kans. De deuren van de serre dicht laten waarschijnlijk een stuk meer.
Waar ervaren de buren de overlast precies? Edit: blijkbaar de tuin. Tja, vrij evident dat als je praktisch bij elkaar op schoot gaat zitten dat je dan alles merkt qua leefgeluid.
Overigens zijn gemeten dBs ook niet alles. Omgevingsgeluiden zijn aanzienlijk beter verdraagbaar dan een buur die virtueel aan tafel zit. Dat laatste raakt de persoonlijke ruimte.
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2026 00:22 ]
Merk je zelf veel verschil tussen deuren open en dicht als je op de erfgrens staat?
verder denk ik dat je er weinig aan kunt doen, of je nou buiten had gezeten op die plek of in een serre, dat geluid was er toch geweest. rot voor de buren maar er is nog geen verbod op kinderen krijgen en opvoeden in huizen met smalle tuinen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Een vouwwand klinkt mij als potentiële slechte geluidsdichte afsluiting. Zet eens een constant geluid aan en ga zoeken naar lekkage.
Een stevige stenenmuur op de erfscheiding zou denk ik de beste mitigerende maatregel zijn. Voor het uitzicht en hitte-eilandeffect kan wat bedacht worden. Extra geluidsdemping toevoegen tegen het weerkaatsen zou ook nog kunnen.
Woningen gebouwd in de buurt van Schiphol zijn vaak extra geïsoleerd tegen geluid. Ik kan me niet voorstellen dat op zo'n postzegeltuintje, je zit letterlijk 2 meter dichter bij je buren op schoot, er geen eisen zijn aan geluidsdemping van de constructie.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 02-07-2026 08:34 ]
Anderzijds: hoewel de beschreven geluiden inderdaad gewoon als normale "leefgeluiden" klinken, kan het met zulke tuinen (relatief compact, veel harde materialen) gauw voelen alsof je bij de buren in de tuin zit. Onze buren hebben de neiging om de hele avond gezellig in de tuin te kletsen, waar natuurlijk niks mis mee is, maar die hoor ik ook alsof ze bij aan de tuintafel zitten. Ik kan me voorstellen dat je daarover teleurgesteld kan zijn als de vorige buren veel stiller waren. Je eigen tuin voelt dan minder privé.
Een stenen muur als erfscheiding vind ik daarom zo gek nog niet. Die muur kan je eventueel voorzien van klimop om het wat groener en gezelliger te maken.
Is die financieel gezamenlijk een aanname, of staat het er expliciet in? Een 50/50 verdeling lijkt me wat overdreven, gezien jullie geen overmatige overlast lijken te veroorzaken. Maar je zou wel mee kunnen werken om bv de oude schutting te slopen, en toestaan om de nieuwe muur op de erfgrens te laten zetten.kijken naar een geluidwerende erfafscheiding over de volle tuinlengte. Geen beschuldigingen, wel de suggestie om dit gezamenlijk, en dus ook financieel gezamenlijk, op te pakken.
Ik heb een aantal tests gedaan (wel met een DB meter, want dat is het enige wat ikzelf objectief kan) met een vaste geluidsbron in de keuken (Pink Noise 73DB op 1 meter van de bron) en dan bij de erfgrens schommelt het tussen de 61 en 56db. (afhankelijk van de stand vouwwand (loopdeur, half open, gehele open & stand zijwand) Waarbij hoe meer dicht, hoe minder geluid aan de erfgrens.__Leon___Leon__ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 01:37:
Los van het feit of het wel of niet onder overlast valt, kan het kanaliseren in combinatie met de lokatie van de deuren de boel wel verergeren. Als je een redelijk kaal interieur hebt met rechte hoeken wordt het geluid aardig richting hen gestuurd. De hoek tussen muur en tv kan bijvoorbeeld al een verschil maken.
Merk je zelf veel verschil tussen deuren open en dicht als je op de erfgrens staat?
Ook heb ik hetzelfde opgemeten Naast de serre. Dus 73DB ter hoogte van de originele muur. Dat laat ongeveer dezelfde resultaten zien. Dus het lijkt er op dat er neit een versterkend effect in ieder geval is
Op welke manier zouden gordijnen een depend effect hebben? precies voor de opening? of zouden bijvoorbeeld gordijnen aan de zijkant ook al dempend werken?No Hands schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:08:
je zou als test eens iets van gordijnen ofzo in de serre kunnen hangen of dat geluid dempt,
verder denk ik dat je er weinig aan kunt doen, of je nou buiten had gezeten op die plek of in een serre, dat geluid was er toch geweest. rot voor de buren maar er is nog geen verbod op kinderen krijgen en opvoeden in huizen met smalle tuinen.
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Geluidswerend folie, hoe werkt dat? Is dat om geluid binnen te houden, of ook om te absorberen?Dre schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:58:
Trippleglas is idealiter opgebouwd uit 3 verschillende diktes glas om verschillende frequenties te dempen. In de praktijk doen veel aannemers dat helaas niet.....en een geluidwerend folie al helemaal niet.
Een vouwwand klinkt mij als potentiële slechte geluidsdichte afsluiting. Zet eens een constant geluid aan en ga zoeken naar lekkage.
Een stevige stenenmuur op de erfscheiding zou denk ik de beste mitigerende maatregel zijn. Voor het uitzicht en hitte-eilandeffect kan wat bedacht worden. Geluidsdemping toevoegen tegen het weerkaatsen zou ook nog kunnen.
Woningen gebouwd in de buurt van Schiphol zijn vaak extra geïsoleerd tegen geluid. Ik kan me niet voorstellen dat op zo'n postzegeltuintje, je zit letterlijk 2 meter dichter bij je buren op schoot, er geen eisen zijn aan geluid van de constructie.
De vouwwand is overigens van Solarlux. Ecoline met een Rw waarde van 40dB. Dat gaat dan alleen over de profielen. Overigens hoor je helemaal niets als de serre dicht zit. Ook geen huilende baby.
Ik vind dit geen handig ontwerp, want zoals gezegd zit je zo (met de openvouwende deuren) zo'n beetje bij de buren in de tuin. Nou is dit natuurlijk in de praktijk wel een tijdelijk probleem want je zult slechts een beperkt aantal dagen per jaar die deuren open kunnen hebben (ik begrijp tenminste uit het verhaal dat het probleem alleen merkbaar is wanneer de deuren open staan, toch?).
Maar gelet op het feit dat je hier imho niet echt een handig ontwerp hebt gekozen denk ik dat het niet onredelijk is om wat mee te denken met de buren (zowel praktisch als financieel). Bijvoorbeeld op gezette / afgesproken tijden niet de vouwdeur open te hebben en/of toch meewerken met zo'n akoestisch onderzoek. Of de buren er recht op hebben dat durf ik niet direct te voorspellen, maar zodra je dit door een rechter laat toetsen maakt het oordeel van die rechter waarschijnlijk niet zoveel meer uit want dat is jullie relatie toch al verpest en zal er weinig tot niets goeds meer uitkomen. Dus ik zou zeggen: Blijf in gesprek en constructief meedenken.
Eerlijk antwoord: Had dit uberhaupt iets uitgemaakt in jullie plannen?Rechtstreeks naar ons toe hebben ze hier nooit bezwaar tegen gemaakt. Het enige punt dat ze herhaaldelijk noemden was de zoninval, dat het te warm zou kunnen worden in de serre. Achteraf bleek dat ze in de maanden voor de bouw wel bij andere buren en bij mijn ouders hebben laten doorschemeren dat ze het geen goed idee vonden, maar dat hebben ze nooit rechtstreeks met ons gedeeld of officieel kenbaar gemaakt.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij degene bent die irritante geluiden produceert, maar dat jouw buren jouw geluiden blijkbaar niet waarderen. Lastige situatie, want in principe doe je niets fout.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Als ik zo naar de foto kijk zie ik een heg wat zeer veel geluid door laat,ik zou de oplossing zoeken in een speciale geluidsdichte schutting zoals:McMark schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:27:
***members only***
https://mobilane.com/en/products/noistop-acoustic-barrier-fencing/
https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/
https://www.silentwalls.be/
Dit soort schermen werken zeer goed
Kosten 50/50 splitten en de zaak is opgelost.
En wat als het niet zo is? Dan heb je een dure schutting staan ipv mooie beplanting, en ben je nog geen steek verder...Sommige mensen zijn nu eenmaal nooit tevreden te stellenpvanbaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Waarom gelijk van het negatieve uitgaan? Je kunt daarover van te voren toch afspraken maken?JeroenV_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:42:
[...]
En wat als het niet zo is? Dan heb je een dure schutting staan ipv mooie beplanting, en ben je nog geen steek verder...Sommige mensen zijn nu eenmaal nooit tevreden te stellen
Handig ontwerp, wellicht niet. Maar aan de andere kant, de afweging was dit, of een tuinkamer waar precies hetzelfde zou zijn gerealiseerd maar dan zonder het doorbreken van de muur. Helaas zijn in Nederland en in het bijzonder rondom Amsterdam de huizen erg dicht op elkaar gebouwd.naitsoezn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:56:
[...]
Ik vind dit geen handig ontwerp, want zoals gezegd zit je zo (met de openvouwende deuren) zo'n beetje bij de buren in de tuin. (ik begrijp tenminste uit het verhaal dat het probleem alleen merkbaar is wanneer de deuren open staan, toch?).
Maar gelet op het feit dat je hier imho niet echt een handig ontwerp hebt gekozen denk ik dat het niet onredelijk is om wat mee te denken met de buren (zowel praktisch als financieel). Bijvoorbeeld op gezette / afgesproken tijden niet de vouwdeur open te hebben en/of toch meewerken met zo'n akoestisch onderzoek. Of de buren er recht op hebben dat durf ik niet direct te voorspellen, maar zodra je dit door een rechter laat toetsen maakt het oordeel van die rechter waarschijnlijk niet zoveel meer uit want dat is jullie relatie toch al verpest en zal er weinig tot niets goeds meer uitkomen. Dus ik zou zeggen: Blijf in gesprek en constructief meedenken.
[...]
Eerlijk antwoord: Had dit uberhaupt iets uitgemaakt in jullie plannen?
Ik sta zeker open voor ene akoestisch onderzoek. Maar ik zie het niet zo zitten om mij te beperken in het gebruik van mijn keuken/tuin. Maar bv geen geluid/tv aan kan wel.
Wil ook zeker constructief blijven hoor, geen zin in rijdende rechter taferelen.
En ja het had zeker iets uitgemaakt in de plannen. Hoewel ik het graag denk, heb ik niet altijd 100 procent zicht op alles. Dus een bezwaar, een opmerking of een zorg had in ieder geval worden afgewogen. Het is natuurlijk nooit mijn doel om de buren tot last te zijn.
De 1e bewoner hiervoor was een dame van middelbare leeftijd met 2 kinderen in de 20. Die naar zeggen van de buurvrouw er bijna nooit waren. De buren zijn er enkele jaren geleden naast verhuisd. Die zullen inderdaad geen ervaring hebben met een jong gezin. Ze komen zelf uit een appartement in Amsterdam en zijn hierheen verhuist voor de rust. Let wel, dit is een zeer kindvriendelijke wijk met letterlijk 2 speeltuinen voor de deur en honderden gezinnen met kinderen.Milo85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:04:
Lastig.. wie woonde er eerst in jouw woning? Ook een gezin met kleine kinderen of een kinderloos stel? Het kan zijn dat ze natuurlijk nooit kinderen gewend zijn, en ja.. een jong gezin (ik spreek uit ervaring) maakt wel wat lawaai. Zeker als ze richting de leeftijd van 4 gaan zal het geluid alleen toenemen, zeker als je nog eens een zwembad of trampoline neerzet. Omdat je buurvrouw graag een 'zen-momentje' wilt kan je nog afspreken dat je rond een bepaalde tijd de schuifdeuren een uurtje dichtzet. Maar als je niks doet sta je ook nog steeds in je recht, het zijn leefgeluiden die er bij horen. Alleen dan is de relatie met je buren verstoord.Er w
Daar ben ik ook bang voor dat de ergernis alleen maar erger wordt, doordat kinderen simpelweg meer geluid gaan maken.
Heb je hier ervaring mee?pvanbaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Als ik zo naar de foto kijk zie ik een heg wat zeer veel geluid door laat,ik zou de oplossing zoeken in een speciale geluidsdichte schutting zoals:
https://mobilane.com/en/products/noistop-acoustic-barrier-fencing/
https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/
https://www.silentwalls.be/
Dit soort schermen werken zeer goed
Ik snap het wel. Ik zal niet in detail treden maar er zijn meer dingen die de buurvrouw 'opvalt'. Niet perse bij mijmorritz34 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Waarom gelijk van het negatieve uitgaan? Je kunt daarover van te voren toch afspraken maken?
Omdat als ik dingen lees als 'achter de rug om anders reageren' en 'geen oogcontact meer maken/groeten' dat aangeeft dat die mensen er anders in staanmorritz34 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:49:
[...]
Waarom gelijk van het negatieve uitgaan? Je kunt daarover van te voren toch afspraken maken?
Dat schets voor mij al een heel ander beeld. De buren wilden rust, in eerste instantie een buurvrouw die vrijwel alleen woont. En nu opeens een jong gezin. En ook nog wonen in een kindrijke buurt met speeltuinen voor de deur en dan klagen over geluidsoverlast. Ja, dan houdt het voor mij ook wel op... lekker in een hutje op de hei wonen dan..De 1e bewoner hiervoor was een dame van middelbare leeftijd met 2 kinderen in de 20. Die naar zeggen van de buurvrouw er bijna nooit waren. De buren zijn er enkele jaren geleden naast verhuisd. Die zullen inderdaad geen ervaring hebben met een jong gezin. Ze komen zelf uit een appartement in Amsterdam en zijn hierheen verhuist voor de rust. Let wel, dit is een zeer kindvriendelijke wijk met letterlijk 2 speeltuinen voor de deur en honderden gezinnen met kinderen.
Daar ben ik ook bang voor dat de ergernis alleen maar erger wordt, doordat kinderen simpelweg meer geluid gaan maken.
Maar dan andersom.
Na een aanbouw is het geluid harder geworden. Zo heb ik zowiezo al erg schreuwerige buren. Alles lijkt met een harde stem te moeten.
Ik zou zeggen neem het serieus en wimpel het niet af als je een goede verstandehouding met je buren wilt houden.
* pagani had een vergelijkbaar effect in een appartement ooit, als ik geluid maakte had de benedenbuur nergens last van maar die eronder wel door de weerkaatsing van het geluid op een ander gevel
Ik zie nu dat je met zijburen de achterburen bedoelt. Die krijgen nu inderdaad door de kokerwerking van woonkamer en glazen serre de volle laag.
Sneaky zijvraag, is de serre vergund? Want wat hier is gedaan is vrijwel zeker vergunningsplichtig (verandering aan draagconstructie).
[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 02-07-2026 10:17 ]
@McMark Dit. Dit is een gevecht dat ga je nooit meer winnen. Je buren gaan alles vergelijken met de situatie hoe het was met de vorige bewoners. En in die vergelijking ga jij altijd overlast veroorzaken. Niet omdat je daadwerkelijk iets doet wat buiten proporties is maar gewoon omdat het verschil zou groot is.Milo85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Dat schets voor mij al een heel ander beeld. De buren wilden rust, in eerste instantie een buurvrouw die vrijwel alleen woont. En nu opeens een jong gezin. En ook nog wonen in een kindrijke buurt met speeltuinen voor de deur en dan klagen over geluidsoverlast. Ja, dan houdt het voor mij ook wel op... lekker in een hutje op de hei wonen dan..
Het enige wat je kunt doen is redelijk blijven en je omgeving in acht nemen maar zo te horen doe je dat al. Ik zou de buren duidelijk maken dat jij met jouw gezin en de vorige bewoonster gewoon niet te vergelijken zijn en dat het onrealistisch is om eenzelfde maten van de rust te ervaren en het daarbij laten. De rest is alleen verspilde energie ben ik bang.
*Davidshadow13 is precies om die reden verhuisd naar een vrijstaand huis in het buitengebied met de 1e buren op 300 meter afstand.
HD4Life @ Full-HD
in de topic startpagani schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:11:
Een geluidwerende schutting is leuk, maar ik vermoed dat het overgrote deel van het geluid uit de "koker" van woonkamer en serre kaatst tegen de gevel van de achterburen en dus vanaf achter de "schutting" terug komt. Dan gaat die schutting weinig uithalen.
* pagani had een vergelijkbaar effect in een appartement ooit, als ik geluid maakte had de benedenbuur nergens last van maar die eronder wel door de weerkaatsing van het geluid op een ander gevel
Ik zie nu dat je met zijburen de achterburen bedoelt. Die krijgen nu inderdaad door de kokerwerking van woonkamer en glazen serre de volle laag.
Sneaky zijvraag, is de serre vergund? Want wat hier is gedaan is vrijwel zeker vergunningsplichtig (verandering aan draagconstructie).
Er is inderdaad een vergunning afgegeven voor het plaatsen van de serre
Maar laten we ook realistisch zijn. Je gaat niet een tussenmuur terugplaatsen en daarmee de hele ruimte weer veranderen met alle bijkomende kosten alleen omdat een buurvrouw geen 'zen-momentje' meer heeft in de tuin. Daarnaast doe je een aanname (versterkt enorm de geluidsproductie) en zet je die neer als een feit. Terwijl je de hele situatie niet kent.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:19:
@Davidshadow13 ben ik het niet mee eens. Die serre verstrekt enorm de geluidsproductie richting de buren (vooral door de open verbinding met de woonkamer en de deuren die richting de buren staan). Dat zijn dingen die je gewoon kunt oppakken. Deuren verplaatsen, tussenmuur terugplaatsen.
Die speciale schuttingen geven een zeer goede geluidsreductie,het is natuurlijk nooit 100% stil,er is altijd leefgeluid waar je directe buren hebt dat hebben ze maar te accepteren,vinden ze dat niet fijn dan moeten ze maar ergens anders gaan wonen waar je dat niet hebt.JeroenV_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:42:
[...]
En wat als het niet zo is? Dan heb je een dure schutting staan ipv mooie beplanting, en ben je nog geen steek verder...Sommige mensen zijn nu eenmaal nooit tevreden te stellen
Ik heb zelf zeer goeie ervaringen met zo'n schutting,een vriend van mij heeft zo'n schutting aangeschaft en het verschil is enorm,je hoort het geluid van de weg en auto's een heel stuk minder,veel meer rust.
Even ter verduidelijking. Ik spreek over een serre omdat het daadwerkelijk een glazen constructie is. Maar bouwtechnisch inderdaad een uitbouw, een vergroting van de leefruimte. (Keuken, Geen woonkamer).q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:19:
@Davidshadow13 ben ik het niet mee eens. Die serre verstrekt enorm de geluidsproductie richting de buren (vooral door de open verbinding met de woonkamer en de deuren die richting de buren staan). Dat zijn dingen die je gewoon kunt oppakken. Deuren verplaatsen, tussenmuur terugplaatsen.
De serre is inderdaad gericht naar het huis van de buren, maar dat is wel op een blinde muur aan hun kant. Daar zit bij hen geen opening.
En ja de vergunning volstaat weldegelijk. Aangeleverde bouwtekeningen, gebruikte materialen, constructie berekeningen. The Whole shabang. Feitelijk is dit overigens achtererf, dus in 99% van de gevallen vergunningsvrij.
En zoals Milo85 al zegt. Het is inderdaad niet realistische om weer een muur op te werpen. Naast dat dit het hele concept om zeep helpt vraag ik mij ten sterkste af wat het verschil gaat zijn. Dan ga ik namelijk 'buiten' in mijn serre zitten. Zelfde geluid maar dan met een muur ertussen...
Er zijn geen geluidsopnames. Ik heb inderdaad aangeboden bij overlast om mij te roepen zodat ik het ook kan ervaren. Zoals al aangegeven in TS, er was op dat moment 48dB geluid te horen in hun tuin van een babyspeeltje. Dat was de enige keer dat ik het zelf heb kunnen constateren. Maar ik sta uiteraard open hiervoor.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:12:
Hebben de buren ook geluidsopnames gemaakt? Dan zou je kunnen horen hoe het van hun kant is. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat deze serre problemen veroorzaakt. Het ontwerp en de plaatsing is gewoon erg onhandig.
Aha, welke zijn dat?pvanbaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Die speciale schuttingen geven een zeer goede geluidsreductie,het is natuurlijk nooit 100% stil,er is altijd leefgeluid waar je directe buren hebt dat hebben ze maar te accepteren,vinden ze dat niet fijn dan moeten ze maar ergens anders gaan wonen waar je dat niet hebt.
Ik heb zelf zeer goeie ervaringen met zo'n schutting,een vriend van mij heeft zo'n schutting aangeschaft en het verschil is enorm,je hoort het geluid van de weg en auto's een heel stuk minder,veel meer rust.
Ik snap je heelmaal. Maar dat is dus het achtergrondgeluid. Dat heeft niets te maken met mijn Serre natuurlijk.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:31:
@Milo85 hij heeft gemeten (zie topicstart), 49dB snachts vind ik persoonlijk wel onwenselijk. En dan heeft hij de meetapparatuur op de grens gezet.
Als huizen dicht op elkaar staan, is het onvermijdelijk dat je geluiden van buren hoort als ramen of deuren openstaan. Moderne huizen hebben weliswaar goede geluidsisolatie, maar die werkt alleen als alles gesloten is.Rukapul schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:15:
Tja.
Het ontwerp van de huizen op postzegelpercelen met parallel hoogbouw is vrij kansloos om ongestoord te wonen.
Vrijwel geheel harde materialen op de grond maakt het niet beter.
En dan als kers op de taart een uitbouw met deuren richting de buren op minder dan 2m van de perceelsgrens in combinatie met harde materialen zoals glas.
Ik snap heel goed de potentiële ergernis. De serre heeft daar ongetwijfeld een bijdrage aan. Met name openstaande deuren die geluid richting buren kanaliseren. Met wat pech is het voor de buren alsof jullie bij ze binnen zitten. Onrechtmatig zal het niet snel wezen.
Eigenlijk kun je er ook weinig aan doen. Een 3m hoge gemetselde muur heeft nog enige kans. De deuren van de serre dicht laten waarschijnlijk een stuk meer.
Waar ervaren de buren de overlast precies? Edit: blijkbaar de tuin. Tja, vrij evident dat als je praktisch bij elkaar op schoot gaat zitten dat je dan alles merkt qua leefgeluid.
Overigens zijn gemeten dBs ook niet alles. Omgevingsgeluiden zijn aanzienlijk beter verdraagbaar dan een buur die virtueel aan tafel zit. Dat laatste raakt de persoonlijke ruimte.
Toen wij een paar jaar geleden naar een kinderrijke nieuwbouwbuurt verhuisden, waar de huizen heel dicht op elkaar staand, merkten we dat niet iedereen hierop was voorbereid. Zo waren er buren die specifiek voor de rust waren gekomen, maar juist last hadden van het speelgeluid van kinderen. Hun hondje, dat constant jankte als er niemand thuis was, viel ons niet op – maar hun klachten wel. Uiteindelijk hebben zij na twee jaar het huis weer verkocht, omdat niemand echt luisterde naar hun verhalen.
Of, met andere woorden, ga niet eindeloos met de buren hierover in gesprek. Dit hoort bij deze buurt, dus zijn er twee opties, wennen of verhuizen.
[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 02-07-2026 10:43 ]
Hij heeft deze aangeschaft:McMark schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:36:
[...]
Even ter verduidelijking. Ik spreek over een serre omdat het daadwerkelijk een glazen constructie is. Maar bouwtechnisch inderdaad een uitbouw, een vergroting van de leefruimte. (Keuken, Geen woonkamer).
De serre is inderdaad gericht naar het huis van de buren, maar dat is wel op een blinde muur aan hun kant. Daar zit bij hen geen opening.
En ja de vergunning volstaat weldegelijk. Aangeleverde bouwtekeningen, gebruikte materialen, constructie berekeningen. The Whole shabang. Feitelijk is dit overigens achtererf, dus in 99% van de gevallen vergunningsvrij.
En zoals Milo85 al zegt. Het is inderdaad niet realistische om weer een muur op te werpen. Naast dat dit het hele concept om zeep helpt vraag ik mij ten sterkste af wat het verschil gaat zijn. Dan ga ik namelijk 'buiten' in mijn serre zitten. Zelfde geluid maar dan met een muur ertussen...
[...]
Er zijn geen geluidsopnames. Ik heb inderdaad aangeboden bij overlast om mij te roepen zodat ik het ook kan ervaren. Zoals al aangegeven in TS, er was op dat moment 48dB geluid te horen in hun tuin van een babyspeeltje. Dat was de enige keer dat ik het zelf heb kunnen constateren. Maar ik sta uiteraard open hiervoor.
[...]
Aha, welke zijn dat?
[...]
Ik snap je heelmaal. Maar dat is dus het achtergrondgeluid. Dat heeft niets te maken met mijn Serre natuurlijk.
https://noistop.rockwool.com/wood#specifications
Ruimschoots!McMark schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:24:
[...]
Denk je dat als ik een gesprek zou hebben met mijn gezin op de plek waar nu de serre staat (maar dan zonder serre, dus buiten) de DB norm van 45 zal worden gehaald?
Een normaal gesprek haalt makkelijk 60 dB, met kinderen - die zeer sporadisch een gilletje/krijs/huilbui doen - kom je ook wel op de 80 dB. Idem wanneer volwassenen aan het eten zijn, dan zal je ook af en toe een lachsalvo hebben. Zonder de lachsalvo's (of gilletjes/krijs etc.) zal je woord voor woord het gesprek mee kunnen luisteren op een paar meter afstand - als er verder geen geluidsbronnen zijn! En daar lijkt het op: de buren zelf zijn stil, en dus horen ze alles wat bij jullie gebeurd.
En dat is al in de basis waar je buren aan zullen moeten wennen. Van 'geen buren' naar 'wel buren' is nu eenmaal een grote stap. Als mijn buren buiten zitten (3 kinderen + een hardere stem dan wij zelf hebben) dan vind ik dat ook niet fijn. Een 'zenmoment' lukt dan inderdaad niet. Maar dat moet je ook niet verwachten wanneer je buren buiten zijn.
Het ontwerp met openslaande deuren richting de buren, met slechts 2 meter afstand tot hun tuin, en ca. 5 meter tot hun huis is inderdaad niet heel relaxed bedacht. En dan druk ik mij politiek neutraal uit.
Je kan er rekening mee proberen te houden om de deuren richting de buren wat vaker dicht te laten, maar de buren zullen er ook aan moeten wennen dat er nu wél 'mensen' wonen. En dat die mensen met fijn weer gewoon buiten zijn. Wanneer de kleintjes naar school / BSO gaan hebben ze hun zenmoment terug. Totdat jij de tegels gaat vervangen voor gras en precies op die momenten het gras gaat maaien natuurlijk
Neem het serieus. Altijd stil is een ilusie dat is zeker waar.Tehh schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
[...]
En dat is al in de basis waar je buren aan zullen moeten wennen. Van 'geen buren' naar 'wel buren' is nu eenmaal een grote stap.
Maar misschien zijn jujllie ook wel geluidruchtig zoals mijn buren. Soms is het geen 10 seconden stil. Een hoop geschreuw en gegil.
En liggen de kinderen op bed. Dan gaat mevrouw helemaal los met haar zanglessen met enorme uithalen.
Dus wees ook eerlijk tegen jezelf. Misschien hebben ze wel gelijk.
Als deze conclusie terecht is obv hetgeen gedeeld is, dan is dat al een heel ongunstig uitgangspunt. Ergo: je zit letterlijk op elkaars lip als je buiten zit.
Geluid kan immers niet weg en blijft tussen de twee hoge buitenmuren hangen. Dan kiest TS er voor om het gras weg te halen en te vervangen door tegels. Hiermee wordt demping weggehaald en vervangen door een materiaal wat juist geluid reflecteert ipv absorbeert. Ook kiest TS er voor om een serre met opening naar de buren toe te plaatsen. De opening komt daarmee vlak bij de perceelgrens. Dat kan op geen enkele manier uitgelegd worden als een verbetering als het gaat om geluidsoverlast.
Dit opgesomd klinkt toch als vlek op vlek, elke stap is een achteruitgang als het om mogelijk geluidsoverlast gaat.
Tuurlijk heeft men de vrijheid om zijn eigen huis en tuin in te richten zoals men zelf wil, maar aan keuzes kunnen ook consequenties zitten. En dat pakt hier wel heel vervelend uit. Blijft een hele vervelende situatie natuurlijk. Ik weet niet hoeveel hier nog te fixen is als het gaat om geluiddemping, maar ik denk dat je flink wat uit de kast moet trekken om dit ongedaan te maken.
Probeer wel in gesprek te blijven, want het lijkt me dat er voor beide partijen ook veel te winnen is.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Wij hebben zelf ook 3 kleine kinderen die vol energie zitten en dat ook laten horen. Ik informeer regelmatig bij onze buren of ze er geen last van hebben. Dat is niet het geval, maar ik zou het wel vervelend vinden als ze er last van hebben. Aan de andere kant zou ik ook niet weten wat ik eraan zou moeten doen. Ik zou dan iig aangeven dat ik ga proberen of ze wat stiller kunnen zijn en bijvoorbeeld tijdstippen afspreken dat ze voor x uur en na y uur niet in de tuin spelen. Dat geeft de mensen het gevoel dat ze gehoord worden en kan ook al veel oplossen. Wellicht moet je een oplossing in die hoek zoeken. Dus wellicht toch weer kijken of je het contact kan herstellen met de buren en het gevoel geven dat je rekening met ze houdt.
Aan de andere kant bestaan er ook zeurmensen die zeuren om het zeuren. Vooral als ze zelf geen kinderen hebben en dus ook niet begrijpen dat kinderen lawaai maken. Ook al haal je morgen de serre weg dan klagen ze overmorgen dat je bomen teveel blaadjes in hun tuin laten vallen. Dan zou het bij mij wel een beetje ophouden met de goede intenties.
- Buren geven aan dat de vorige bewoners minder geluid maakten. Dat kan best, maar het is niet realistisch van ze om te verwachten dat iedere buur die ze krijgen net zo weinig geluid maakt. Misschien zaten zij nooit in de tuin? Of hadden ze geen kinderen? Lijkt mij dat jouw buren 'geluk' hadden dat de vorige bewoners zo stil waren.
- Op de tekening is te zien dat er enorm dicht op elkaar gebouwd is, wat per definitie meer geluid oplevert. Daar hebben jouw buren nou eenmaal óók voor gekozen door daar te gaan wonen.
Nu onze achterburen sinds kort ook een klein kind hebben is het me past echt opgevallen. Voorheen hoorde we ze niet, nu hoor ik ze de hele dag.
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
[ Voor 100% gewijzigd door Joel22 op 02-07-2026 11:15 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
zachte materialen dempen geluid. meubels met bekleding, tapijt, gordijnen etc. dus mogelijk als je die zaken inbrengt in je serre dat het dan minder naar buiten klemt. als de serre nu helemaal glas is en de keuken en serre een tegelvloer hebben dan is er niets wat geluid absorbeert en dus schiet het allemaal door je openstaande deuren naar buiten.McMark schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:39:
[...]
Ik heb een aantal tests gedaan (wel met een DB meter, want dat is het enige wat ikzelf objectief kan) met een vaste geluidsbron in de keuken (Pink Noise 73DB op 1 meter van de bron) en dan bij de erfgrens schommelt het tussen de 61 en 56db. (afhankelijk van de stand vouwwand (loopdeur, half open, gehele open & stand zijwand) Waarbij hoe meer dicht, hoe minder geluid aan de erfgrens.
Ook heb ik hetzelfde opgemeten Naast de serre. Dus 73DB ter hoogte van de originele muur. Dat laat ongeveer dezelfde resultaten zien. Dus het lijkt er op dat er neit een versterkend effect in ieder geval is
[...]
Op welke manier zouden gordijnen een depend effect hebben? precies voor de opening? of zouden bijvoorbeeld gordijnen aan de zijkant ook al dempend werken?
[...]
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Geluidswerend folie, hoe werkt dat? Is dat om geluid binnen te houden, of ook om te absorberen?
De vouwwand is overigens van Solarlux. Ecoline met een Rw waarde van 40dB. Dat gaat dan alleen over de profielen. Overigens hoor je helemaal niets als de serre dicht zit. Ook geen huilende baby.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik ben het hier wel mee eens. Zijn jullie luider dan de vorige buren? Ja. Is het met de serre luider dan voorheen? Waarschijnlijk. Doen jullie iets fout? Nee.carpebios schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:18:
De buren hebben er problemen mee dat jullie op normale tijden leven. Ik zou mij daar niet te veel van aantrekken. Je kan je niet aanpassen voor iedereen en van de aardbodem verdwijnen. Je klust niet de gehele dag, je staat geen opera te zingen of te oefenen op een drumstel. Je leeft en praat en eet. Zo kunnen ze ook last hebben van een vogel die zingt of een auto die voorbij rijdt. Zolang het subjectief blijft, heb jij geen superkrachten om dat te veranderen bij de tegenpartij.
Ik snap dat het voor de buren een verandering is. Maar sorry, als je niet tegen leefgeluiden kunt, dan moet je misschien in een hutje op de hei gaan wonen en beseffen dat je geluk hebt gehad met de vorige buren.
Dit mag je ook best aan je buren laten weten. Uit je topic haal ik dat dit wel een onderwerp is waar je mee bezig bent, en het grootste probleem lijkt mij hier dat het onduidelijk is wanneer het wel "goed" is. Menig buur had al lang een middelvinger over de schutting gegooid.
Als de buren denken dat het met een nieuwe schutting is opgelost, kun je daar best aan meewerken. Maar geef wel aan dat, als dat niet de oplossing blijkt te zijn, jij in ieder geval je best hebt gedaan, maar dat het wel ergens ophoudt.
Mijn complimenten dat je je constructief opstelt naar jouw buren maar zoals eerder gezegd zijn er normale leefgeluiden en hebben deze buren 'geluk' gehad met de vorige bewoners. Kijk uit dat je ze geen vinger geeft want voordat je het weet nemen ze je hele hand.
Dat is het (eenzijdige) verhaal van TS. Mogelijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Daarom zou ik toch van het positieve uitgaan en met goede afsprakenJeroenV_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:55:
[...]
Omdat als ik dingen lees als 'achter de rug om anders reageren' en 'geen oogcontact meer maken/groeten' dat aangeeft dat die mensen er anders in staan
Ik heb in mijn eerste woning (een 2 onder 1 kap) ook zo'n buurvrouw gehad, wij kochten de woning van de woningbouwstichting, die had hem eerst een jaar leeg laten staan en daarvoor had er een rustige oudere vrouw die verslaafd was aan de alcohol gewoond. De buurvrouw was dus helemaal geen geluid meer gewend. Over alle normale leefgeluiden kwam geklaag, van het dichtdoen van de deur wanneer wij naar het werk gingen tot simpele loopgeluiden.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Spelende kinderen maken nu eenmaal geluid, en ja dat zal wennen zijn. Ik vraag me af of de serre nu echt zo veel toevoegt. Als je daar een overkapping had geplaatst met een buiten keuken was er ook meer geluid geweest.
Tussen de huizen blijft het geluid nu eenmaal hangen. Dat is iets waar ze mee moeten dealen. Tuurlijk zou ik wel meedenken aan een geluidswerende schutting. Maar de prijs moet wel nog redelijk zijn. Ik zie ook dat zo'n schutting tot 30CM dik is, wellicht iets om rekening mee te houden en te bedenken of je die op de grens wilt hebben en zelf 15CM moet inleveren. Of dat deze volledig bij de buren moet komen te staan. Ook de hoogte is misschien een ding. De kokos versie is tot 2.5 meter hoog, vooraf iets om over na te denken.
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Klopt de tekening wel? Dan bedoel ik het rode gedeelte wat de serre moet voorstellen.McMark schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:24:
[...]
We hebben in heel 2025 een handjevol keren echt in de tuin gezeten. Ik was zelf ook al verbaast dat de buurvrouw dat ook als meer geluid ervaarde.
Ik wil wegblijven van de bouwschade debacle. Maar de strekking was, zelfs als de aannemer onverhoopt zijn hijskraan door mijn huis heen ragt, ben jij meste McMark verantwoordelijk.
[...]
Voor de plaatsing van de serre is de zijmuur van mijn huis uitgebroken en daar een volledig geïsoleerde serre geplaatst. Trippleglas idd. Anders dan normaal is deze volledige ruimte de keuken/eetkamer geworden. Dus niet de woonkamer, die zit op de 1e verdieping.
Overigens ben ik bij een klacht in de ochtend bij de buurvrouw komen zitten. De tv stond aan, de baby was met een speelding bezig. Ja dat hoor je. Er was gemiddeld iets van 48 Decibel te meten in haar tuin. Zonder tv en baby iets van 44 Decibel. Ik verstoorde haar zen moment en ze ging maar met noise cancelling oordoppen aan de andere kant zitten...
De buren geven aan dat zij alleen overlast ervaren als de vouwwand aan de voorkant open is.
Misschien heb ik het niet duidelijk opgeschreven. De stelling van de buren is juist dat geluid uit mijn serre als wij er in zitten heel veel overlast geeft, terwijl ik stel dat ik sowieso weinig deze tijd in de serre zit. In andere woorden. Zonder serre had ik wrs dit jaar ook veel buiten gezeten.
[...]
Galmbak is wel wat overtrokken denk ik. De serre is triple glas aan alle kanten en voor de verduidelijking, het is de keuken. En nee de TV staat zeker neit de hele dag aan. In de ochtend 10 minuten het journaal.
De eisen qua geluid zijn er idd niet voor stemgeluid. Denk je dat als ik een gesprek zou hebben met mijn gezin op de plek waar nu de serre staat (maar dan zonder serre, dus buiten) de DB norm van 45 zal worden gehaald?
[...]
Klopt, er is wat geluid vaker naar buiten. Dat was juist ook het hele idee, wat vaker buiten kunnen zitten.
[...]
Goeie, ik ga dat eens even dubbelchecken. Is dit ook voor woningen die niet fysiek aan elkaar zitten?
[...]
Ik ben dus ook bang dat het nooit goed genoeg gaat zijn. Ik wil idd niet meteen de boze buur uithangen en de deur dicht smijten. Maar het moet redelijk zijn.
Uiteraard heb ik neit na 23:00 of voor 07:00 staan tetteren. Met 2 under 2 sluit ik het liefst om 20;00 de serre deuren en mijn oogluiken![]()
Hieronder de situatie vanaf boven. Er stond dus voorheen een muur met raam. Het rode vierkant is de serre geworden. Deze heeft tripple glas aan alle kanten en een vouwwand aan de zijkant (boven) en voorkant (rechts).
[Afbeelding]
Je geeft aan dat hij 2 meter is maar als ik naar die fiets kijk die er staat lijkt de breedte op de tekening te smal weer gegeven, of is dit optisch bedrog?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Er zijn diverse maten beschikbaar voor al die schuttingen;MrNOnamE schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:25:
Als ik de luchtfoto zie dan hadden de buren een zitje gemaakt. De oude bewoners niet. Dan snap ik dat het erg rustig was daar. Nu jij daar ook een zitje hebt gemaakt zal dat zeker met kinderen meer geluid geven. Neemt niet weg dat je daar wel gewoon moet kunnen zitten net zoals je buren.
Spelende kinderen maken nu eenmaal geluid, en ja dat zal wennen zijn. Ik vraag me af of de serre nu echt zo veel toevoegt. Als je daar een overkapping had geplaatst met een buiten keuken was er ook meer geluid geweest.
Tussen de huizen blijft het geluid nu eenmaal hangen. Dat is iets waar ze mee moeten dealen. Tuurlijk zou ik wel meedenken aan een geluidswerende schutting. Maar de prijs moet wel nog redelijk zijn. Ik zie ook dat zo'n schutting tot 30CM dik is, wellicht iets om rekening mee te houden en te bedenken of je die op de grens wilt hebben en zelf 15CM moet inleveren. Of dat deze volledig bij de buren moet komen te staan. Ook de hoogte is misschien een ding. De kokos versie is tot 2.5 meter hoog, vooraf iets om over na te denken.
https://www.tuinafscheiding.nl/kokowall-schermen/
Ik denk dat je pech hebt dat het contrast gewoon te groot is. Wss zat daarvoorheen nooit iemand buiten waardoor je buren heerlijk rustig zaten. Nu zit er niet alleen iemand, het is ook een opening naar je woonkamer. Het is dubbelop
Ook al is dat feitelijk allemaal toegestaan ik snap wel dat ze er van balen.
Ik zou een akoestisch onderzoek etc overslaan maar wel meewerken om het, ook door jou (mee)betaald) beter te krijgen. Dus beplanting, andere schutting etc
Relatie en redelijkheid zijn wat bij betreft belangrijk, zodra je gaat discussieren op regelgeving is het vaak al een verloren strijd met alleen verliezers
Beter een goede buur....
CISSP! Drop your encryption keys!
Inderdaad,ik zou niet op regelgeving niveau bezig blijven.laurens0619 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:48:
Tja lastg dit.
Ik denk dat je pech hebt dat het contrast gewoon te groot is. Wss zat daarvoorheen nooit iemand buiten waardoor je buren heerlijk rustig zaten. Nu zit er niet alleen iemand, het is ook een opening naar je woonkamer. Het is dubbelop
Ook al is dat feitelijk allemaal toegestaan ik snap wel dat ze er van balen.
Ik zou een akoestisch onderzoek etc overslaan maar wel meewerken om het, ook door jou (mee)betaald) beter te krijgen. Dus beplanting, andere schutting etc
Relatie en redelijkheid zijn wat bij betreft belangrijk, zodra je gaat discussieren op regelgeving is het vaak al een verloren strijd met alleen verliezers
Beter een goede buur....
Gewoon een speciale geluidswerende schutting plaatsen en het daarbij laten,het is allemaal verloren tijd en energie als constant heen en weer gaat zitten mailen en metingen laten doen etc.
Zoek welk scherm je wil hebben,bereken de kosten over de hele lengte en ga met al die gegevens naar je buren en zeg dat je bereid ben om de kosten te delen om hun tegemoet te komen maar het daar ook bij blijft,leefgeluiden zijn er nou eenmaal,dat hoort erbij en het contrast tussen buren die er nooit zijn geweest versus jullie is gewoon pech voor hun.
Het voordeel van zo'n schutting is dat ook jij minder van je buren hoort,stel dat ze gaan verhuizen over x aantal jaar en jij buren krijgt die luidruchtiger zijn,jij ervaart ook minder last dan.
[ Voor 6% gewijzigd door pvanbaal op 02-07-2026 13:02 ]
Plaats een trampoline over een paar jaar, dat vinden je kinderen vast leuk. nodig vervolgens alle kinderen uit de wijk uit en pak de popcorn 🍿
Ps. als je schutting nog functioneel is en niet vervangen hoeft te worden zou ik geen cent meebetalen aangezien het echt niet gaat helpen. Dat geluid gaat er wel overheen en weerkaatst alsnog tussen de huizen
[ Voor 25% gewijzigd door El Capitan op 02-07-2026 13:10 ]
Zelfs dat had niet geholpen, want op momenten dat TS in de tuin (en dus niet de serre!) zat ervaarden ze ook overlast.mathy_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:54:
Ik snap je buren, als er in de vorige situatie niet geleefd werd aan die kant van het huis. Maar ze zijn wel te laat met klagen, die vergunning is al afgegeven. Dat klagen en in bezwaar gaan hadden ze er voor moeten doen.
De buren kunnen niet tegen de toegenomen normale leefgeluiden, al kan TS daar niks aan doen.
TriestEl Capitan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:09:
je woont dicht bij elkaar. Ook als je aan de achterkant zou zitten zouden ze je horen, ook bij normale leefgeluiden. Aan hun zou ik zeggen: deal with it.
Plaats een trampoline over een paar jaar, dat vinden je kinderen vast leuk. nodig vervolgens alle kinderen uit de wijk uit en pak de popcorn 🍿
Ps. als je schutting nog functioneel is en niet vervangen hoeft te worden zou ik geen cent meebetalen aangezien het echt niet gaat helpen. Dat geluid gaat er wel overheen en weerkaatst alsnog tussen de huizen
Denk dat TS het beste eens kan kijken naar "buurtbemiddeling" de buren hebben bepaalde verwachten die niet echt realitische klinken, ze zoeken bevestiging hiervan door een bureau in te huren. Maar als TS zijn verhaal klopt (ga ik maar vanuit) zal dat bureau niets bevestigen en is het dus geen oplossing.Sito schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:12:
[...]
Zelfs dat had niet geholpen, want op momenten dat TS in de tuin (en dus niet de serre!) zat ervaarden ze ook overlast.
De buren kunnen niet tegen de toegenomen normale leefgeluiden, al kan TS daar niks aan doen.
Wij hadden een trapoline in de achtertuin, regelmatig ging mijn dochter en haar vrienden hierop tekeer, de boven buurvrouw ging dan altijd lopen scheeuwen. Echter wanneer haar kleinkinderen bij de beneden buren hetzelfde deden hoor je haar niet, dan stond ze enthousaist te kijken. Als mensen eenmaal iets in hun hoofd hebben laten ze dat soms lastig los en zo klinkt het hier een beetje.
Nooit geweten dat er ook gezinnen bestaan die bewust voor de lol overlast geven, weer wat geleerd.El Capitan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:09:
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Ik denk wel dat heel veel mensen denken.Fanta schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Nooit geweten dat er ook gezinnen bestaan die bewust voor de lol overlast geven, weer wat geleerd.
Ach dat kan toch wel een keer.
Is hoe je overlast defineert, als mijn buurjongens buiten lekker aan het spingen zijn op de trampoline (dochter is nu te oud daarvoor) kan ik genieten van hun enthousaime en energie, ik ervaar het dus niet als overlast. Als je een zuurpruim bent en zelf nooit jong ben geweest kun je dit natuurlijk anders ervaren.Fanta schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Nooit geweten dat er ook gezinnen bestaan die bewust voor de lol overlast geven, weer wat geleerd.
Je moest eens weten...Fanta schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Ik gok dat Fanta doelt op het stukje "en pak de popcorn erbij". Als in. Doe dit puur om je buren te naaien.sylvester79 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Is hoe je overlast defineert, als mijn buurjongens buiten lekker aan het spingen zijn op de trampoline (dochter is nu te oud daarvoor) kan ik genieten van hun enthousaime en energie, ik ervaar het dus niet als overlast. Als je een zuurpruim bent en zelf nooit jong ben geweest kun je dit natuurlijk anders ervaren.