PC start niet meer op na wijziging secure boot mode in bios

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AJS36
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 03-07 12:04
Mijn vraag
...Hallo, ik heb voor update windows 10 naar 11 volgende wijziging ingevoerd in de bios:

Als eerste TPM 2.0 ingeschakeld, dit ging zonder problemen en de windows pc statuscontrole gaf akkoord.

Als tweede moest beveiligd opstarten ingeschakeld worden:

- secure boot mode -> costum

restore factory keys -> yes

Hierna ging het mis.

PC start wel op en je hoort de processor even schakelen, daarna stil. Ventilatoren draaien en veranderen steeds van laag naar hoger toerental. Krijg geen beeld meer op monitor, enkel zwart beeld met melding "check cables

Wie kan mij helpen deze pc weer werkend te krijgen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Moederbord Gigabyte B450m-s2h

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Batterij moederbord tijd verwijderd voor reset, geen resultaat

clr_cmos pennetjes doorverbonden, geen resultaat

Hieronder afbeeldingen van nog werkende pc met exact zelfde configuratie. (enkel grafische kaart is anders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM8oxCdtoJ2deML66rittYx3llc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoWraljjTLP9g4Ijc7TK2FyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbNdeixbTQb_xa4FkuM1NYGicS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Bpb9a7cAaH9TMh4QkZRuMyx.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via AJS36 op 03-07-2026 11:15)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:39
jovadca schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:21:
Dan kan je dit bordje dus alleen redden met een CPU met een geïntegreerde videochip?
In dit topic werd ook geopperd om een andere GPU kaart te plaatsen:
Tom's Hardware: No display after enabling Secure Boot

Mogelijk kan je de andere GPU uit de andere pc plaatsen om te kijken om je dan weer verder komt?
Liever/beter natuurlijk een andere GPU kaart als je die beschikbaar hebt.
Welke GPU kaarten zitten er in de PC's?

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 02-07-2026 11:07 ]

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 14:09
Heb je al eens geprobeerd om in de BIOS (onder de tap "Save & Exit") op "Load Optimized Defaults" te klikken? Misschien werkt alles dan weer?

In vele gevallen start een PC niet meer op na belangrijke wijzigingen in de BIOS. Een schone installatie zal de PC weer aan het werk krijgen met jouw laatste BIOS instellingen. Dus Windows 10 dvd in de dvd-drive en alles opnieuw installeren. Tijdens die installatie of updates installeren zal je de vraag krijgen om naar Windows 11 over te stappen en dan op "JA" klikken. Soms zie je die mogelijkheid (om naar Windows 11 over te stappen) ook bij Windows Update staan. Dan kan je dat ook aanklikken.

Misschien is het tevens verstandig om de laatste BIOS versie er op te zetten, als je dat aandurft. Lees altijd vooraf de instructies van de fabrikant goed door!!!! Wees altijd wel voorzichtig met het updaten van de BIOS, want het kan mis gaan en dan is het mobo rijp voor de prullenbak.

• AJS36
Bedankt voor je antwoord, de foto's zijn van een andere werkende computer. Het probleemgeval start niet meer op en geeft geen signaal aan beeldscherm, kan dus niets instellen.

Hoe kan ik deze pc weer werkend krijgen met bijv een usb stick? Heb de bios drivers wel van de officiele site gehaald, Versie F60 (geen C) deze is wel compatibel met het moederbord en de AMD processor.

Maar durf dit niet aan om deze erop te zetten, in mijn ogen "slechts" een verkeerde instelling gedaan. Maar kan er niet meer bij. Ook niet bij verwijderen videokaart en een geheugenmodule zoals ik ergens las.

Bij opstarten hoor je de pc even "ratelen" maar daarna blijft het rustig. Ventilatoren toeren in zelfde frequentie steeds van laag naar hoog.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Dit board heeft geen TPM.
1 x Trusted Platform Module (TPM) header (2x6 pin, for the GC-TPM2.0_S module only)
Je moet waarschijnlijk de fTPM gebruiken in de processor.

BIOS reset via de jumper maakt dit waarschijnlijk weer in orde.
Mogelijk heb je de recovery nodig van een windows installer, en/of bitlocker recovery key.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 01-07-2026 08:16 ]

• AJS36
TPM 2.0 is te activeren in bios en werkt, ook op andere pc's met zelfde configuratie. Deze stap had ik als eerste gedaan en na wijziging gaf windows pc-statuscontrole aan dat dit goed was. Zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wLu-tRjVwei2-Pov_A_NrZdjAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7XCVs6RFAyJioHdcKAK8KmA.jpg?f=fotoalbum_large

Fout wat bij dit moederbord (BIOS) anders was was dat op deze "beveiligd opstarten" nog ingeschakeld moest worden.

Dit gedaan volgens onderstaande:

secure boot mode op costum gezet

dan restore factory keys geselecteerd en yes gekozen, toen starte de pc automatisch opnieuw op en einde verhaal...

Bij opstarten nu seconde of 8 normaal geratel en dan stil met draaiende ventilatoren.

hieronder gebruiksaanwijzing van moederboard.

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b450m-s2h_e_1101_v1.pdf

Back-up batterijtje eruit en CLR_CMOS pennetjes werken ook niet.

Kan Videokaart ook veroorzaker zijn? Dat deze niet werkt op standaard instellingen? Ik noem maar wat.

[ Voor 20% gewijzigd door AJS36 op 01-07-2026 12:06 ]

• jovadca
Krijg je beeld als je jouw monitor direct op het mobo aansluit? (Dus niet aansluiten op je videokaart!) Dan kan je misschien je BIOS weer in en kijken waar je videosignaal naar gestuurd wordt.

Anders wordt het toch een frisse installatie doen via jou usb stick.

• The_Doman
jovadca schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:31:
Krijg je beeld als je jouw monitor direct op het mobo aansluit? (Dus niet aansluiten op je videokaart!) Dan kan je misschien je BIOS weer in en kijken waar je videosignaal naar gestuurd wordt.

Anders wordt het toch een frisse installatie doen via jou usb stick.
Er zit geen GPU in de CPU.
En voor een frisse installatie moet je toch weer beeld hebben.

Zelfde topics met Gigabyte moederborden waren hier ook.
Mogelijke oplossingen tijdelijk andere CPU of grafische kaart plaatsen.

Geen toegang tot bios na inschakelen TMP en secure boot
Pc start niet op met secure boot aan, hangt op bios scherm
PC geeft geen beeld na secure mode in BIOS
Zwart scherm na secure boot

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 01-07-2026 23:58 ]

• jovadca
@The_Doman

Dan kan je dit bordje dus alleen redden met een CPU met een geïntegreerde videochip?

[ Voor 9% gewijzigd door jovadca op 01-07-2026 23:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
jovadca schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:21:
In dit topic werd ook geopperd om een andere GPU kaart te plaatsen:
Tom's Hardware: No display after enabling Secure Boot

Mogelijk kan je de andere GPU uit de andere pc plaatsen om te kijken om je dan weer verder komt?
Liever/beter natuurlijk een andere GPU kaart als je die beschikbaar hebt.
Welke GPU kaarten zitten er in de PC's?

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 02-07-2026 11:07 ]

• The_Doman
Hier staan ook nog diverse opmerkingen:
Reddit: Fix for blackScreen after enabling secure boot on gigabyte

Wat ik zou proberen:
Alle opslag loskoppelen.
Andere monitor/aansluiting HDMI/DP kabel proberen?
GPU kaart verwijderen en PC nog eens volledig CMOS deep resetten en starten.
Natuurlijk geen beeld maar misschien veranderd/reset er iets?
Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.
Daarna weer GPU plaatsen en starten.
Eventueel nog een keer CMOS resetten

Of de PC mogelijk wel goed is gestart kan je kijken of CAPS lock van het toetsenbord (bedraad) werkt/reageert, dat is dan een indicatie dat het systeem in ieder geval correct heeft gestart/gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 02-07-2026 11:33 ]

• AJS36
Dank allen voor de hulp tot nu toe!!!! Ik heb de pc weer aan de praat, oorzaak is inderdaad de grafische kaart. Werkt nu met simpele grafische kaart, maar is voor mij voldoende. (mail, word, ed.)

Ben nu aan het uitvogelen hoe ik de volgorde van opstarten kan invoeren. Heb een gelijkwaardige voorbeeld computer dus heb de bios-en van beide naast elkaar. Alle instellingen weer gelijk gezet maar ik kan tot nu toe niet vinden hoe ik de "boot option priorities" kan selecteren. Windows opstarten lukt dus nog niet.

• AJS36
Door alle overige harde schijven los te koppelen, secure boot uit te schakelen en opnieuw op te starten starte windows weer op. _/-\o_

Dank allen! Ik laat alles zo staan en vind Windows 11 wel best :)

Nu nog kijken naar een 3e pc welke ooit eens vervangen is voor hetzelfde probleem. Toen verteld dat oorzaak defect moederbord was. Weet nu wat te doen :)
Pagina: 1