PC start niet meer op na wijziging secure boot mode in bois

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AJS36
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-06 16:50
Mijn vraag
...Hallo, ik heb voor update windows 10 naar 11 volgende wijziging ingevoerd in de bios:

Als eerste TPM 2.0 ingeschakeld, dit ging zonder problemen en de windows pc statuscontrole gaf akkoord.

Als tweede moest beveiligd opstarten ingeschakeld worden:

- secure boot mode -> costum

restore factory keys -> yes

Hierna ging het mis.

PC start wel op en je hoort de processor even schakelen, daarna stil. Ventilatoren draaien en veranderen steeds van laag naar hoger toerental. Krijg geen beeld meer op monitor, enkel zwart beeld met melding "check cables

Wie kan mij helpen deze pc weer werkend te krijgen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Moederbord Gigabyte B450m-s2h

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Batterij moederbord tijd verwijderd voor reset, geen resultaat

clr_cmos pennetjes doorverbonden, geen resultaat

Hieronder afbeeldingen van nog werkende pc met exact zelfde configuratie. (enkel grafische kaart is anders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM8oxCdtoJ2deML66rittYx3llc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoWraljjTLP9g4Ijc7TK2FyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbNdeixbTQb_xa4FkuM1NYGicS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Bpb9a7cAaH9TMh4QkZRuMyx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Heb je al eens geprobeerd om in de BIOS (onder de tap "Save & Exit") op "Load Optimized Defaults" te klikken? Misschien werkt alles dan weer?

In vele gevallen start een PC niet meer op na belangrijke wijzigingen in de BIOS. Een schone installatie zal de PC weer aan het werk krijgen met jouw laatste BIOS instellingen. Dus Windows 10 dvd in de dvd-drive en alles opnieuw installeren. Tijdens die installatie of updates installeren zal je de vraag krijgen om naar Windows 11 over te stappen en dan op "JA" klikken. Soms zie je die mogelijkheid (om naar Windows 11 over te stappen) ook bij Windows Update staan. Dan kan je dat ook aanklikken.

Misschien is het tevens verstandig om de laatste BIOS versie er op te zetten, als je dat aandurft. Lees altijd vooraf de instructies van de fabrikant goed door!!!! Wees altijd wel voorzichtig met het updaten van de BIOS, want het kan mis gaan en dan is het mobo rijp voor de prullenbak.